Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pole, lesy, kláštery. Církve a řády začaly žádat o majetek

Soupis majetku, který chtějí církve vrátit v restituci, má v Pardubickém kraji zatím šest desítek položek. Většinou jde o pozemky. Ale ve dvou případech i o budovy bývalých ženských klášterů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64i39c80h83a48l 27S42l64a32v86í87č80e50k 1319958222519

Fantastická diskuse! A stydím se za to, že jsem Čech. Bývali jsme vzdělaným národem, dnes se bohužel stáváme spíše nádorem Evropy. S morálkou zničenou vládou jedné strany. Zlodějna se toleruje na všech stupních společnosti. A ti poškození, ať materiálně, ale zejména morálně, ti musí držet hubu. Mentalita čecháčka je pivo, žrádlo a klídek. A hlavně nepříčetná závist. Vracet něco někomu, ač je to kradené? Pokud by šlo o pitomé jízdní kolo toho kterého dotyčného, nejspíš by volal po trestu smrti. Leč to, co bylo ve velkém ukradeno, to je přeci "naše" a teď to vracet? Absurdní přredstava a zlý sen.

Abych pravdu řekl, nechápu, proč se média snaží působit na nejhorší lidské pudy. Včetně titulku tohoto článku. Pokud si jej skutečně někdo přečetl, tak třeba o katolické církvi je zmínka minimální. Ale reakce bouřlivá. Flanďáci, černoprdelníci etc. Je to skoro na trestní oznámení!

Nejsem věřící, jsem tolerantní vůči všem vírám, krom militantního Islámu. A pokud bych se měl k nějakému náboženství přiklonit, byl by to judaismus či hinduismus. Ale klidně si můžete myslet, že jsem smradlavej Žid. A je smutné, že tento názor dosti přetrvává. Tedy se ptám, soukmenovci, není již čas na pogrom???

0/0
20.8.2013 3:45

Z18d20e55n37e58k 30Š38i23t75i78n57a 2223958690735

Diskusi chápu jako svobodné vyjádření jednotlivce na problém. Každý má svůj názor. Třeba jako Vy. Jste přesvědčen o tom, že vrácení majetku církvím je v pořádku. Já si to nemyslím, ale to neznamená, že jsem závistivý.

Nesmíte si to brát tak osobně. Jako já a většina lidí se musíme vydělávat, platit daně, zabezpečit rodiny atd.

Kdežto církev ? O koho se stará, co vytváří a z jakých peněz žije ? Jako vždy z peněz těch druhých.

A jak už jsem někde poznamenal. Kdo potřebuje církev, tak ať si ji zaplatí jako všechno ostatní. Duchovní život totiž není církev, ale každodenní radosti i starosti každého z nás. Takže já přispívat na církve nechci, a proto s restitucemi nesouhlasím. Bohužel pravice to udělala za nás a neptala se. Mělo být referendum a to bych viděl jako smysluplné.

0/0
20.8.2013 19:54

I14v71a48n 29Š89o30u27t76a 6653491552153

Kdo vytvořil majetek? Lid, nikdo jiný. Kdo si majetek přivlastnil? Šlechta a církev. Nedivme se, že je lid naštvaný. Ale tak to bylo, je a bude.

0/−1
19.8.2013 23:06

V23í60t11ě53z56s54l12a63v 60Š25p18u50n63d12a 2352364307711

Jsem věřící a do kostela se snažím chodit pravidelně. Chápu spoustu lidí kterým se nastalá situace nelíbí. I já, bych byl radši, za trochu méně nenažraný přístup. 

Jen se obávám toho oprávněného humbuku, až se začnou ukazovat případy kdy to církev nezvládla. A jsem si jist že takové případy už jsou teď, natož až toho majetku bude na starost ještě víc. Je, podle mě, hodně farností kde to funguje. Ale je i hodně farností kde mám pocit, že farář je absolutistický monarcha který, ke správě farnosti nepotřebuje ani slyšet názor farníků. Církvi by menší reforma komunikace s lidmi prospěla.

Že v diskuzích se stále opakují některé argumenty z komunistického dějepisu, je smutný obraz dnešní společnosti a spolu s emocemi z množství peněz o které se jedná, je to výbušná směs.

+2/0
19.8.2013 12:39

J90o27s25e48f 61H59o10f78f44e84j 8670633492242

-reformátoři tady už byli,dílem skončili na hranici,dílem ve vřavě 30.ti leté války,dílem byli vyhnáni po násilné rekatolizaci....

+2/0
19.8.2013 13:00

O97n29d84ř65e30j 75M93a60l80ý 3614323503683

Ona to až tak násilná rekatolizace nebyla, pouze se uplatnila zásada Augšburského míru - "koho země, toho náboženství", jejíž jedinou dosavadní výjimkou v Říši byly právě české země.

0/0
19.8.2013 13:21

Z22d91e69n58e35k 58Š50i11t93i55n22a 2803658670875

A proč se vlastně vrací majetek církvím, když ho nabyla prostřednictvím poddaných ?

Tak ho dejme poddaným.

0/0
19.8.2013 19:49

M90i62c49h61a94l 32S84l42a35v41í74č49e20k 1679768552359

Ono je trochu složitější. Tedy slovy neznaboha. Vlastně problém se táhne od středověku. O jednu věc - kdo bude vládnout. Zda církev, či panovník. Církev to prohrála, myslím tím mocenský boj. Souhlasím s absolutním oddělením jakékoli církve od státní správy, nicméně nemohu souhlasit s tím, že stát sebere té které církvy "výrobní prostředky". Tj. její majetek, tak jak to předvedli komunisti. "Náboženství je opium lidstva" ..... (Držet drogy v množství více než malém je trestný čin.) Ale bylo by to na dlouhé povídání. Ve zkratce - vrátit církvi majetek, který potřebuje ke svému provozu včetně všech církevních staveb. A zároveň zavést církevní daň, něco jako stranické příspěvky, jak je tomu zvykem v ostatních zemích a bylo i u nás za prvé republiky.

0/0
20.8.2013 4:11

J68a89n51a 52N85o43v66á68k93o11v27á 4622266761396

Čím církve žádají o vrácení pozemků? Smlouvou s Henleinem i listinou z roku 1818. Volny.cz

+2/−1
19.8.2013 11:31

Z23d54e98n85ě38k 47B18e42r80á27n30e47k 2668815946752

Církevní rozkrádačka se dokončuje, takže další  křivda na občanech Česka je dokonána. Bývalá vláda udělala vše pro církevní tunel, i kdyby to mělo Česko vrhnout ještě do hlubší krize. Neobstojí hloupá věta "Co bylo ukradeno, to musí být navráceno", protože v tomto případě to neplatí, vrací se více než bylo ukradeno, tedy mnohonásobně více. Není k tomu žádný důvod, ledaže někdo chce dojít  od moci komunistů k moci církevní. O obé není co stát.

+6/−1
19.8.2013 11:00

J34o65s70e37f 79H34o31f31f68e47j 8440413162172

Vratte nám,co jsme si poctivě nakradli.....Zejména po r.1620....

+6/−2
19.8.2013 7:46

M12i22l86o75š 62B81o30u68k22a53l 8513697133854

Tak, to je zářný příklad jednoduchého vidění složitého světa;-D

+4/−3
19.8.2013 9:38

J14o48s90e44f 37H40o88f82f91e55j 8180543162632

Ano,nenažranost prelátů a touha po moci je známa už od trojpapežství.....

+3/0
19.8.2013 12:58

Z53d31e39n15e30k 93Š50i66t65i45n22a 2813318820955

To není jednoduché vidění, to jsou fakta.

Viděl jste někdy fláterníka držet krompáč v ruce nebo resp. něco smysluplného dělat ? Jen samé kázání a uzurpování práceschopných lidí. Vyžírkové je slabé slovo. A to mě pobuřuje. Naše "politiky", kteří tento zlořád za zády občanů ČR uzákonili, považuji za velezradu.

0/0
19.8.2013 19:56

P66e51t74r 84Š40a86f40r16á55n 9576241619

"Jestliže vás svět nenávidí, vězte, že mne měl v nenávisti dříve než vás." Jan 15 kapitola

0/0
18.8.2013 22:58

Z93b66y79n21ě19k 59P90o63p91o59v10s12k47ý 9496908667683

Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Buď jednoho bude zanedbávat, a druhého milovat,

nebo se bude prvního držet, a druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i mamonu.“ (Mt 6,24)

+6/0
19.8.2013 4:44

J60a41n73a 46N18o16v24á31k24o98v18á 4942176761206

No...tak církve to asi umí ;-D

+2/0
19.8.2013 11:23

P62e24t39r 57Š16a54f58r88á71n 9816921289

Navracení majetku provázejí komplikace 

O vydání více než 11 tisíc pozemků stihla katolická církev do konce minulého týdne požádat státní úřady. Od jednotlivých církevních subjektů se však ozývají stížnosti na jejich postup.

Jediná žádost, kterou tak dosud brněnské biskupství podalo, se týká poutního kostela na Zelené hoře. „Jde to pomalu. Už jsme si stěžovali, že měly být připraveny smlouvy, ale úřady si dávají na čas,“ líčí situaci opat strahovkých premonstrátů P. Michael Pojezdný. Generální vikář českobudějovické diecéze Mons. Adolf Pintíř jeho slova doplňuje: „Povinné osoby reagují tak, že dělají průtahy, proti dikci zákona žádají o doplnění výzev a vytváří všemožné obstrukce, což platí zvláště pro Lesy ČR. Jednoduše vysvětlit se to bohužel nedá, jsou to často právní kličky,“ vysvětluje.

+1/−1
18.8.2013 22:37

J12o83s28e70f 35K97r42ů18p49a 4172462722528

Před desetiletími se komunisty vedený stát rozhodl odebrat církvím majetek a zdůvodnilo to tím, že od nynějška bude stát duchovní platit a provozování škol, nemocnic ústavů... bude také financovat výhradně stát, proto církve nebudou majetek potřebovat... Ve skutečnosti tím chtěl stá učinit církve na sobě zcela závislé. Mělo to být přechodné opatření, protože nejpozději během jedné generace měly církve zcela zaniknout (Církve se ocitly nejen bez majetku, ale i bez biskupů, bez literatury...)

No ale soudruzi se přepočítali: komunismus se nekonal,socialismus se zhroutil a plánované hospodářství se za vydatné pomoci samotných soudruhů přetransformovalo během okamžiku do "kuponového" kapitalismu... 

Církve žijí dál. Dnes už skutečně NENÍ DŮVOD, aby faráře zaměstnával stát a aby stát blokoval církevní majetek... Jistě je možné, že i kolem navrácení majetku bude množství afér a skandálů, že se na tom mnozí přiživí..., ale i za to mohou komunisti - kdyby se v padesátých letech nemontovali do věcí, po kterých jim nic nebylo...

+6/−6
18.8.2013 20:53

Z79d12e23n51e23k 52Š39i44t70i54n41a 2933418770965

Církve jsou příživníci. Káží vodu a pijí víno. Jen se podívejte jak jsou opetleni. A soudruhy do toho nepleťme.

A znám konkrétně jednoho, který ač ženatý zpronvěřil 2 krát s cinkánkou vybrané peníze od oveček. A nebylo to málo.

Takže pozor. Nepodléhejme iluzím.

+9/−7
18.8.2013 21:05

J78o48s54e43f 33K87r53ů94p25a 4662102552988

Já do toho soudruhy nepletu! Oni se do toho zapletli sami!

+7/−4
18.8.2013 21:32

Z40d47e19n44e36k 43Š63i40t16i59n36a 2203478860175

Omyl pane Krůpo. Ač s těmi soudruhy nesouhlasím, tak v této věci udělali dobrou věc.

A toho nejmenovaného znám osobně vč. jeho manželky.

+6/−5
18.8.2013 22:02

J52o49s73e56f 59K86r73ů26p29a 4922762372228

Na ty soudruhy bych víc nereagoval - v tom se prostě neshodneme...

Že znáte jednoho faráře který.... Vám věřím, možné je vše. Já znám zase jednoho lékaře, který pacientům zakazuje kouřit a sám kouří jako fabrika. Znamená to, že "káže vodu a pije víno"? znamená to, že nemá pravdu, že kouřit se má nebo to dokonce znamená že zdravotníci jsou podvodníci?

+3/−2
18.8.2013 22:31

P12e66t52r 82Š15a29f10r43á20n 9776631349

pozor na Šítinu a jemu podobné. soudí druhé kvůli třísky a samy mají kůl v oku...!

+3/−2
18.8.2013 22:41

Z69d67e10n67e36k 79Š47i79t48i64n79a 2353388790465

Pane Šafráne, Vy jste věřící. Tak si prosím ty fláterníky plaťte ze svého. Osobně vyznávám jiné hodnoty. A pokud jdu do kostela nebo katedrály, tak si uvědomím, kdo tu nádheru a za čí peníze postavil.

Takže jsem upřímný. A víte vůbec, kde ty peníze a majetky skončí ? Ve Vatikánu a jinde mimo Česko, pravděpodobně.

0/0
19.8.2013 19:30

P69e81t31r 34Š75a21f56r11á40n 9366751369

stát je příživník..

+3/−1
18.8.2013 22:52

Z18d53e27n31e13k 87Š59i29t47i45n80a 2223388720425

S tím s Vámi naprosto souhlasím a máte plus.

0/0
19.8.2013 19:32

D75a38v71i45d 44P46e78t19r 7430666160335

Těm, kterým to vzali už většinou nežijí a ti ,kterým to dávají jsou podvodníci. Určitě část půjde top09 jako dar.

+5/−6
18.8.2013 21:19

J86o43s90e72f 58K81r61ů25p75a 4592142592878

Nevzali "to" konkrétním duchovním, ale farnostem, klášterům, biskupstvím....

Podobně když nám svého času vrátily USA zadržované zlato, nevrátili Benešovi, který už nežil, ani Husákovi, který v té době zastával funkci prezidenta ČSSR, ale státu....

"Dává" jim to stát, nikoliv jednotliví - jak říkáte - podvodníci. To, že se tak stalo v době, kdy za finance odpovídal politik TOP09 je fakt, ale stalo se tak pouze proto, že jeho předchůdci to neřešili. Měli na to za uplynulých 23 let času víc než dost.!

+5/−5
18.8.2013 21:31

J92i97t33k40a 19Č87e58r47n48á 4219657924571

Církev vlastnila u nás kotel z 12.století, nestarala se o něj a dala ho obci. Dále vlastnila faru, která jim nikdy nebyla odebrána a bydleli tam lidé v pronájmu. Fara je na spadnutí, tak uvidíme jak se budou o ten svůj majetek starat.

+5/−2
18.8.2013 20:31

J66i91t51k47a 93Č44e69r96n85á 4699647824651

opr. kostel, nikoliv kotel, omlouvám se. Abych někomu nenahrála.

+2/0
18.8.2013 20:32

P46e78t67r 81Š86a44f73r21á14n 9376891599

ty žvásty ,to je jenom taková hra,že..

0/−3
18.8.2013 22:43

J94i27t94k66a 93Č85e33r79n17á 4449677804161

Ty žvásty jsou skutečnost, kterou nechtete slyšet a nepřipustíte. Proti víře nic nemám, ale vadí mi lidé, kteří se s ní ohání a přitom jsou plni nenávisti a zla. Možná jsou to podle vás také žvásty, zkrátka urážíte a možná nejste věřící, potom holt vás to omlouvá.

+3/0
19.8.2013 9:52

J61a28r89o33m19í42r 86K61r51á16l 4710139744989

Nahráváte něčím úplně jiným.  Ano, církve byly v některých případech donuceny majetek převést na stát, protože jim stát sebral zdroj financování oprav.

+2/−2
19.8.2013 7:50

M61i64r67o16s96l33a51v 36S49t82a72n16ě62k 9303252834394

A proč by je měl někdo financovat ? Z daní dostávají až až a od lidí do kapsy také. Minimálně o polovině příjmů a darů se neví a zdaněny nejsou, tak co ještě chtějí ? Odříznout a starejte se sami. Církev má vlastní stát, tak ať si žádají o dotace tam.

+1/0
19.8.2013 13:36

J26o48s91e63f 35K40r33ů51p84a 4822872912528

jak se budou církve o svůj majetek starat je jejich věc a naše zbytečná starost.

+2/−5
18.8.2013 21:33

J95i15t38k28a 26Č82e82r91n41á 4419327884221

Tak to neni docela pravda, historické budovy ničit snad nemusí. Pro mne třeba ten kostel hodně znamená a právě církev tam rozkradla to co si lidé sami zaplatili. Zmizely vyšívané ubrusy, koberce a dali to do kostela kde jsou mše. Tak si nechte poznámky o zbytečné starosti, nebo máme nechat památky spadnout?  Fara, kterou nechali zchátrat je na seznamu památek.

+4/−1
18.8.2013 21:42

J37o12s92e57f 57K45r12ů24p17a 4762432742198

Církev ničí historické budovy? To si děláte legraci, že? Říkáte, že inventář kostela "si lidé sami zaplatili" - s tím souhlasím - věřící se skutečně na své kostely skládají. Proč tam ale tedy nejsou mše? To se tam lidé jen skládají na inventář, ale na mše nechodí? Pokud, biskupství přesunulo inventář s nevyužívaného, nebo málo využívaného kostela do kostela funkčního, tak to není krádež a není na tom nic nepochopitelného. Nepochopitelné by bylo, kdyby tomu bylo naopak...

+4/−2
18.8.2013 22:40

J79i83t28k14a 79Č55e30r20n64á 4559327784371

Tak neničí je, jen je nechává chátrat. Pokud vám to tak stačí. Ty mše jsou u nás jen když přesvědčí starosta pana faráře. Tak jednou za rok. Církev přesunula vybavení, které si zaplatili místní občané, protože zkrátka ke kostelu měli vztah. Nepovažuji to za správné.

+2/0
19.8.2013 9:50

M83i52r16o37s36l63a60v 41S82t75a16n82ě68k 9793252194304

Si taky děláte srandu. Když si lidé zaplatili vybavení tohoto kostela a někdo to přestěhuje do jiného, údajně využitějšího kostela, tak je v tom záměr a nekalá věc. Stejně tak jako by jsme se složili na výzdobu jedné hospody na mikulášskou akci a majitel by ji přestěhoval do vytíženější hospody. myslíte že je to v pořádku ?  Ale ne, to jen celá pošahaná církev si myslí, že je díky nějakým smyšleným postavám všemohoucí a dělá si s lidmi co chce. A lidi jsou ještě tak blbí, že si nechají vymýt mozky :-(

+3/0
19.8.2013 10:02

J95i58t43k97a 78Č12e45r20n30á 4669427884571

To ani církvi nevadilo, že některé věci zaplatil tenkrát Český svaz žen, který už neexistuje. Do funkčního kostela se snad mohli lidé také skládat na vybavení. Je tam přece daleko více věřících a občanů, kteří mají vztah k historii.

+1/0
19.8.2013 10:15

M74i19r14o51s18l74a59v 56S44t59a98n12ě95k 9243472874704

No a proč tedy Ti občané něco neudělali, když to odnesli jinam ?  Holt jde o dary a lidé se jejich darováním vlastně zřekli. Já bych této organizaci či společenství nedal nikdy nic. Oni neumí zacházet s majetkem stejně tak, jako člověk který nikdy nic nevydělal neumí zacházet s financemi.

+3/0
19.8.2013 10:27

Z35d34e61n30e57k 52Š76i90t73i32n48a 2933468160845

Církev neničí budovy, jen na to nemá dnes lidi, kteří by jako v minulosti  na ně přispívali a dřeli. Nechte to prosím na občanech, už si s tím nějak poradíme.

0/0
19.8.2013 20:03

P31e77t34r 97Š17a19f33r79á58n 9316921619

člověk s takovou nenávistí nemůže říkat pravdu...

0/−2
18.8.2013 22:54

J29i59t89k41a 20Č84e68r45n83á 4459807824451

Pravda je holt nenávisť, pravda je jen jedna a tu má církev.

+1/0
19.8.2013 9:54

P81e12t23r 38S52l70a22v81í73k 9149888140234

Do kostela v čechách chodí naprosto minimum lidí, přesto platíme tisíce zaříkávačů v hábitu za to, že jednou tejdně přečtou kus odstavce v knížce.... Teď dostanou majetek, o kterej se se nikdy postarat nemůžou, co půjde prodaj, budouvy ještě více schátraj a nakonec stejně budou škemrat stát o peníze...  Proč nefungujou třeba jako odborový organizace? Jseš věřící? - dej x procent z platu... myslím spravedlivé...

+7/−5
18.8.2013 20:16

L18i21b13o41r 98H11l96u62b44u80č87e62k 4120190117357

..ovšem odboráři jsou daňově zvýhodnění....proč...????

+1/−3
18.8.2013 20:33

Z12d85e94n31e84k 78Š65i62t66i76n56a 2873728240465

Jak je historicky dokázáno a známo, tak církev nikdy nic nevydělala poctivě a žila jen ze svých oveček, které okrádala. Vzpomeňme si jen na desátky. Takže v průběhu času nashromáždila obrovský majatek, který jí byl právem zkonfiskován.

Takže bývalá vláda pod vedením pana Kalouska odsouhlasila vrácení majetku, napravení křivd apod. církvím. Je to skandální vůči občanům ČR. A bez zkurpulí a okamžitě podepsala smlouvy. Co dodat. Vrána k vráne sedá a rovný rovného si hledá. Jen s tím rozdílem, že pan Kalousek a spol. je rovný jak turecká šavle.

+7/−5
18.8.2013 20:08

L81a29d17i52s69l44a86v 82C45h12a56l28o98u13p36k27a 3671365855523

Zaplať pánbůh Kalouskovi a Nečasovi a všem odpovědným poslancům za tyto restituce. Spravedlnosti bylo učiněno za dost a alespň někdo se v tomhle ateistickém státě bude mít dobře.

Když zcela pomineme vracený majetek a zůstaneme jen u finančních náhrad, jde o cca. čtyřicetinásobek dosavadního ročního financování církví státem (40x1,5 miliardy). Samozřejmě dosavadní financování zůstane řadu let zachováno. Díky tomu se církevní hodnostáři budou mít v příštím půlstoletí minimálně stejně dobře, jako čeští důchodci nebo minimálně srovnatelně, jako rodiny s dětmi.

Bůh jim žehnej.

+4/−6
18.8.2013 18:48

Z29d20e48n60ě50k 44O55r53š36u86l60í79k 1255720457922

;-Ddobrej text.ale nehlásá víra křesťanská že jen chudobnej a nemajetnej dojde ráje?to mi nějak nejde dohromady s jejich hamižností...

+6/−1
18.8.2013 19:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.