Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejsem blázen, abych nebrzdil, hájí se na záznamu španělský strojvůdce

Novináři ze španělského listu El País zaznamenali líčení u soudu s řidičem vlaku, při jehož nehodě před týdnem u města Santiago de Compostela ve Španělsku zemřelo 79 lidí. Přečtete si přepis části rozhovoru se soudcem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37a16r52t98i67n55a 95K83l69a10b83e35č58k93o28v62á 5888170

Šetření probíhá a z výsledků jiné pochybení nenašli. Z toho co bylo zjištěno, chyba padá na hlavu toho strojvůdce. Vy asi budete dělat do vláčků, že víte, že on za to nemůže. Každý nese zodpovědnost za svojí práci a říct šefovi, že jsem něco udělala špatně proto, že někdo mě podřízený něco zvoral, tak mě pošle do háje. Takže on se měl soustředit na řízení, a to nemůže popřít.

0/0
1.8.2013 18:21

P38e47t51r 64S19p48o66r97e95r 6283163596552

Vy jste nikdy jistě neudělala žádnou chybu, nenarazila jste do sloupu na ulici, nezakopla, neprojela autem kolem semaforu a nedovedla říci, co na něm bylo.

Člověk není stroj a na železnici nikdy nezávisela jízda vlaku na jediném člověku, to až v posledních letech. A pokud není bezpečnost dostatečně zajištěna jinak, je to jen ruská ruleta. Především by se mělo vyšetřit, kdo schválil takovou past a urychleně homologovat ETCS na jednotkách S-730 a protáhnout traťovou část ETCS minimálně k tomu oblouku.

0/0
1.8.2013 21:18

D97u82š38a66n 65S75o57c31h15a 9586271773741

Jak psal nekdo nize, na takove nehode se podili vice faktoru a ne jen jeden. Volali,nevolali,atd..to se zjisti,ale co me zarazi,ze na podle me nejkritictejsim useku trati pomalu, nemaji zabezpecovaci zarizeni,ktere by ten vlak zabrzdilo, obzvlaste pred nejprudsi zatackou nebo obloukem na trati..?Zeby ekonomicka krize..tam bych hledal taky viniky...

0/0
1.8.2013 16:40

P17a95v13e77l 75M15a77t82o32u84š70e17k 5550807608944

Já tedy nevím, příliš se o to nezajímám, ale někde údajně mají nějaké čipové karty s naprogramovanou trasou vlaku včetně traťových rychlostí. Údajně se to používá v Číně a jistě i v jiných zemích. Takže ta odpovědnost u takovýchto vlaků nemusí být jen na strojvedoucím.

0/0
1.8.2013 15:43

R49a84d86e70k 27K69o82p45a96r 4578391882609

Tady se najednou vyrojilo odborníků na železniční dopravu, rychlovlaky a koridory... Většina zdejších ví o vlacích maximálně to, že v těch českých je kentus a vedro, ale tady analyzují důvody nehody. Vtipné.... ;-D

+1/0
1.8.2013 14:08
Foto

K71a74r56e22l 45T88o32m90á49š33e36k 7704379747829

Je velmi důležité, jestli volal centrále on, anebo volala centrála jemu. V centrále museli vědět, že vjíždí do automaticky nezabezpečeného úseku tratě a ktomě toho to bylo těsně pžed koncem jízdy. Ten telefonát zcela jistě nespěchal a mohl počkat do konečné.

0/0
1.8.2013 13:22

M84a14r79e18k 45S27l87a10b18i91h40o20u48d72e88k 7248421132353

Všichni házejí vinu na strojvedoucího. To je samozřejmě nejjednoduší a z hlediska masmédií nejvděčnější. Ale peavda bývá mnohem komplikovanější. Proč například zatím nenapadlo nikoho podívat se na věc z druhé strany - nemohou za nehodu sami cestující?

0/−1
1.8.2013 8:14

V19á48c81l84a64v 41M37á68c78h57a 1222873419657

prosím vysvětlit

ať se na to dívám z kteréhokoli úhlu, ještě se mi nedařilo najít pohled, ve kterém vina padá na cestující

0/0
1.8.2013 9:46

P12e37t60r 39V50e88s52e78l44ý 2469738723986

Tohle je známý trol a hlavne lDlOT. Na něj nemá cenu vůbec reagovat.

+6/0
1.8.2013 12:15

M17a57r45t96i26n31a 55K89l27a53b76e21č38k87o15v10á 5678520

Já nevím no. Faktem je, že strojvůdce způsobil smrt 79 lidí. Mohou v tom hrát roli faktory, jako nedokonalá ochrana, hovor s centrálou apod. Rozhodně si nemyslím, že měl strojvůdce zkrat. Jak je uváděno v jiných článcích, byl to sebevědomý hazardér. Navíc jeho výpovědi se liší. Po nehodě uváděl, že je to jeho vina. Poté to shazoval na hovor s centrálou, na to pro změnu, že si spletl úseky. Chvilku tam bylo i to, že brzdil a nešlo to. Tak buď naše media klamou nebo strojvůdce ví až moc dobře, že to padá celé na něj a snaží se z toho vyváznou co nejlépe. Na psychickou poruchu bych v tomto případě vůbec nesázela, protože jistě strojvůdci rychlovlaků prochází průběžně testama způsobilosti. Vůbec mu nezávidím, ale měl by nést plnou zodpovědnost. I piloti během letu musí komunikovat s centrálou a nesmí se stát, že kvůli tomu ztratí přehled ;-O

+1/−8
1.8.2013 7:54

J89a13n 58Z19e31l98e71n63k68a 2886456758815

1. "sebevědomého hazardéra" z něj nejspíš udělali senzacechtiví novináři,

2. bezprostředně po nehodě byl v šoku, takže jeho výpověď je nevěrohodná,

3. hovor s dispečinkem mohl být právě příčinou toho, že jeho pozornost byla zaměřena nikoliv k trati, ale na odpovědi dispečerovi, a mohl si ty úseky klidně splést,

4. psychickou poruchu bych v tom taky neviděl,

5. srovnání s piloty letadel kulhá, protože při letu sledují přístroje v kabině (případně letí na autopilota) a ne desítky návěstidel u tratě, viditelných jen několik málo vteřin, jako to mají strojvůdci. Navíc sice piloti také komunikují s věží, ale neznám případ, že by pilot komunikoval s věží např. během dosedání na ranvej při přistávacím manévru. To musí být vykomunikováno předem, aby se pilot mohl soustředit právě na přistání. Strojvedoucí tohoto vlaku měl smůlu, že musel komunikovat s centrálou právě během svého "přistávání", kdy se měl soustředit na zcela jiné věci (brždění, sledování vjezdového návěstidla atd.). A to vždy zavání katastrofou - v letadle i na železnici.

+15/0
1.8.2013 8:11

Z76d17e94n39e51k 57V11r31b69a 8879875903977

K bodu 2 - já si myslím, že jeho výpověď je naopak věrohodná a přesně ukazuje, že si před nehodou byl vědom toho, že vykolejí. Taky do jisté míry ukazuje, že si uvědomoval, že chyba je na jeho bedrech (z jeho pohledu) Chování v šoku nelze plně vůlí kontrolovat, lze mu tedy přikládat určitou "věrohodnost".

K bodu 5 - téměř všechna větší dopravní letadla mají dvoučlennou posádku dělící se na pilota letícího a pilota neletícího (zpravidla se po letu střídají) - Pilot letící řídí a pilot neletící komunikuje se zemí a ovládá další přístroje (autopilot, klaply, podvozek...). Přitom se oba se vzájemně kontrolují. Komunikace je uzpůsobena tak, že obsahuje jen a pouze komunikaci zcela nezbytnou k provedení letu. Tedy např. povolení přistání ano, ale povídání o tom kam letadlo poletí za hodinu, nebo kolik chce posádka paliva už ne. Od určité výšky až do přistání se navíc dodržuje pravidlo sterilního kokpitu - tzn. že posádka se nebaví ani mezi sebou s vyjímkou komunikace nezbytné pro provedení letu. (Tedy neměla by) K tomuto uspořádání se dospělo po mnoha zmařených životech. Na dráze vládne v porovnání s letectvím dost anarchie. Vlak řídí dnes pouze jeden člověk s malou, minimální nebo vůbec žádnou kontrolou. Do toho supermoderní koridory a soupravy jsou střídány úseky které od dob parních lokomotiv prakticky nepoznaly modernizaci. Železnice je bohužel svým dnešním uspořádáním přímo magnet na průsery a nemusíme chodit daleko. Tramvajový průser v Ostravě (tuším 3 mrtví) je toho typickým příkladem. Bohužel jak to tak bývá jediným potrestaným je vždy řidič (Tramvaják Hroch), který je sice na počátku řetězce událostí, ale rozhodně není ani zdaleka jedinou příčinou neštěstí

0/0
1.8.2013 23:27

P72e33t50r 31V98e88s41e86l64ý 2509108453936

Už máte vyhlédnutý sloup pro mašinfýru? Rozumíte tomu jak koza petrželi, oháníte se výmysly novinářů a už víte, že vše zavinil fíra. Klabečková, Klabečková, to se vám moc nepovedlo.

0/0
1.8.2013 12:14

R18i80c54h73a22r20d 57K46a68p80e85r82a 7406785632976

nedá mě to, abych nereagoval.. ono, jestli sledujete "Vteřiny před katastrofou".. tak vždycky za velký průser může nešťastná souhra náhod, prostě víc věcí naráz. Tzn. jestli mu opravdu volalo vedení... no nevezměte to, chvilka nesoustředění. To vedení taky nemuselo vědět, ve kterém úseku trati se vlak zrovna nachází. Další věc, ten vlak by nejspíš sám od sebe nezpomalil. Takže určitě tam nebude jenom jedna věc, prostě tak jako u všech katastrof.. Proto doporučuju neházet vinu jenom na strojvůdce, to by bylo trochu povrchní a příliš jednoduché.. znám to z práce, máte v hlavě tisíc věcí, co by ste chtěli udělat. Ale prostě to nejde a na něco vždycky zapomenete...

+18/−1
1.8.2013 6:22

K14a85t84e80ř77i71n73a 37V12a80š35á80k41o22v27á 5311702129375

to je jasny, ale me by zajimalo, jak muze v miste, kde ma jet 80, jet 180 - to prece neni nepozornost ? A jestli je pravda, ze se tim bavival casteji, je to proste otazka casu, nez se neco takoveho stane, nebo aspon se hodne zvysuje pravdepodobnost....

Ten telefonat a vsechno ostatni, ze byl zrovna v te prudke zatacce, atp. OK, to je souhra nahod, to beru..

+2/−3
1.8.2013 6:52

J18a58n 40Z51e31l27e85n49k20a 2516456898375

Nevěřím novinářskému blábolu, "že se tím bavíval častěji". Každý vlak má zařízení na záznam rychlosti, to už měly dokonce i parní lokomotivy před 50 lety. Takže to, že by někdo, zejména v branži strojvůdců, vědomě riskoval průser nějakou blbou frajeřinou, považuji za krajně nepřavděpodobné. Za nejpravděpodobnější příčinu nehody považuji kombinaci několika věcí: špatně návěstěné (a pravděpodobně nepředvěstěné) snížení rychlosti (což je na vysokorychlostní trati s podivem), odpoutání poroznosti fíry tím, že mu zavolal madridský dispečink (fíra hovor odmítnout nemůže), a absence zabezpečovacího zařízení v úseku před inkriminovanou zatáčkou (chybějící elektronické hlídání max. rychlosti atd.). Ale v takovém případě je na vině především dopravní společnost, která měla trať lépe zabezpečit, protože ten malér byl jen otázkou času.

+15/0
1.8.2013 7:59

J11a78k68u31b 72V29í49z15e10k 5298912808967

Bavíval častěji myslíte tím, že jezdil 200 km/h tam, kde to je pro rychlovlak povoleno? Tím se, myslím, bavil každou jízdu v daném rychlém úseku.

+2/0
1.8.2013 9:16

K39a25t97e77ř58i73n80a 48V21a76š85á98k44o70v35á 5361822109115

nevim, jestli se tomu da verit nebo ne, proto pisu "jestli je pravda"  Tvrdili, ze na svem FB profilu mel predtim neco v tom smyslu, ze prekracoval povolenou rychlost casteji.

0/0
1.8.2013 14:40

J11a65k58u68b 92V77í25z69e82k 5458372608107

Ano, novináři tvrdili. Ve skutečnosti psal, že je na limitu, volně citováno "rychleji jet nemůžu, dostal bych pokutu."

0/0
1.8.2013 15:45

A36l32e48š 37Z74e38l13i33n23k50a 1114432976

Každý někdy udělal chybu při práci.

+5/−2
1.8.2013 3:31

M95a46r45t49i14n 97V62o42k22o14u61n 9988383943226

divim se ze takto rychle vlaky nemaji system automatickeho brzdeni do piodobne nebezpecnych zatacek. Zrejme to zacnou montovat az umre dalsich par lidi

+3/−3
31.7.2013 23:38

M46a29r48t84i54n 46L70a69s41e32v12i69č 2586986667674

Kolikrát už tady zaznělo, že daný úsek už nebyl součástí VRT. Aby takové zařízení mohlo fungovat, tak musí mít jak vlakovou, tak i traťovou část - bez té traťové části by to fungovat nemohlo.

Vaše reakce je podobná jisté velmi podobné úsměvné úvaze - jestliže černé skříňky v letadlech jsou z nezničitelného materiálu, kolik letadel musí ještě spadnout, než začnou dělat celá letadla ze stejného materiálu?

+4/0
1.8.2013 8:05

A62n31t56o37n21í70n 30K12a25l56i47s37t93a 6534240389184

Jó, krev není voda. Jestli se nakonec ukáže, že pradědeček toho španělskýho mašinfíry byl strojvůdce Příhoda, tak by ho chudáka měli zprostit vší viny.

0/0
31.7.2013 23:37

V64á48c67l13a40v 73Š65u73b44r74t 9897153418947

Podle mě je to případ pro psychology/psychiatry. To, co popisuje, svědčí o nějakém zkratu v myšlení. Napadá mě Freudova myšlenka o zločincích z pocitu viny, v níž obrací "tradiční" posloupnost nejprve zločin, potom pocit viny v pocit viny vedoucí ke zločinu...jestli mu ale v tom okamžiku nějak hráblo, co dělal ten druhý strojvůdce?

+5/−1
31.7.2013 23:11

R78a89d57i34m 87K66o73t20a31l72a 9108575595918

druhý strojvůdce tam nebyl, Madrid je město

+4/0
31.7.2013 23:17

J55i40r33i 66H62r11z55i68n92a 2127881863807

Myslím, že někde psali, že tam byli další 2 strojvůdci.

0/0
31.7.2013 23:22

A46n16t39o35n33i34n 97J23e48c36h 8783140164456

jj, Madrid a Lisabon

0/0
1.8.2013 17:16

O63l89d17ř20i83c42h 42Ř16e80z72n44í46k 7475922894138

Fakt, Madrid je město a já myslel, že je to druh klobásy ;-D ;-D ;-D

+13/0
31.7.2013 23:36

O75n86d80ř36e48j 85K95u74d86r18n33a 4226507349865

Možná, že i je :-) Když může být Debrecínka nebo frankfurtské párky .....

+1/0
1.8.2013 1:29

E12v72a 92S44t83o59č68e81s16o17v11á 1680905424433

"Mluvil jsem s Madridem" ;-D Pekne ;-DR^

+1/0
1.8.2013 10:16

J31i31r35i 67H98r40z28i19n70a 2767811833967

Pokud se nemýlím, tak strojvůdci se střídají a ti další odpočívají. Předpokládám, že ne přímo v kabině, ale že tam budou mít nějaký jiný pohodlný prostor. Mně osobně se zdál ten výslech celkem normální. Udělal chybu, telefonoval s vedením a to navíc odvedlo jeho pozornost. A teď je z toho trochu zhroucený, ale ne tolik, aby nemohl vypovídat. To je dle mého názoru celé.

+5/0
31.7.2013 23:21

M42i18c54h13a17l 78M10i61l86l33e17r 9956682859212

nebo to bylo tak, ze vedeni telefonovalo jemu?

Pokud vim, v nekterem z clanku bylo, ze mu volali, neco chteli vedet a on s nimi probiral nejake detaily ze zaznamu.

Pritom mu uniklo v kterem z useku trati se naleza a kdyz zjistil, ze je dal nez myslel, zacal brzdit, ale to bylo uz pozde. Spis se divim, ze vysokorychlostni vlak nema instalovanou potrebnou automatiku, aby pred kritickym usekem zapnula brzdeni pokud to ridic sam neudela.

Na 3 hodinovou cestu obvykle nejezdi v kabine vic strojvudcu, ale mohli byt jinde ve vlaku.

+2/0
1.8.2013 4:52

M45a16r52e74k 52S60l50a33b81i32h24o26u35d89e19k 7468501512243

Vedení mu možná volalo, aby ho upozornilo, že má v tom úseku brzdit.

+1/0
1.8.2013 8:15

V78á97c37l10a17v 13M18á35c34h62a 1492553639337

no tak to určitě mluvil s Krťou...

0/0
1.8.2013 9:50

P74e44t28r 25N40e60c24h20a93n37i77c27k69ý 7633216458180

zkrat..200km/h, 80km rovinka plná tunelů, 4km za cca 70sec, víte jak snadné je přehlédnout ten okamžik, kdy začít brzdit? Malé zatemění před očima, odraz světla, únik myšlenek a je to...jsme jen LIDI !

+18/0
31.7.2013 23:43

P38a97t40r84i14k 41M96a27r49e88k 8212947688586

ano .. sme lidi .. a vsichni muzeme udelat chybu .. bohuze ale za tu chybu taky musime zaplatit ... a kdyz jde clovek delat "rizikove" povolani, tak si to musi uvedomovat .. je mi ho lito, ale to na cele tragedii nic nezmeni

+1/0
1.8.2013 1:30

P57e78t97r 19N59e58c31h40a57n86i10c80k67ý 7463946678100

Ano, ale je třeba brát ohled na lidské smysly. Při 200km/h už má být jištění více na technice, protože člověku stačí málo, aby tu chybu udělal, dřív nebo později

+3/−1
1.8.2013 9:02
Foto

P96e36t32r 64P50r32o35c57h93á38z14k45a 3902656612244

Tak jak se vybírá a testuje pilot letadla,či letecký dispečer tak se vybírají strojvedoucí pro řízení rychlovaků.Na trati je spousta značek na které musí reagovat.Před tím,než začnou jezdit mají poznání trati a dokud neznají vše nikdo je tam samé nepustí.Kdyby se věnoval své práci jak má a nepodléhal sebeiluzi o své dokonalosti patrně by k nehodě nedošlo.Jeho počínání nelze nazvat chybou a nelze omlouvat.Jednalo se o hrubou nedbalost a soud k tomu nejspíš tak přistoupí.Tady není prostor pro omluvu typu jsme lidi a děláme chyby.

+2/−7
1.8.2013 7:07

V38í68ť66a 21N41o80v87á30k 1378263725471

Přesně tak. Žádný omluvy . A buď neúmyslné nebo úmyslné zabití XX lidí.

0/−3
1.8.2013 7:33

E18d72a 96D29r23á65b56e53k 7469322103847

Je to fakt, zkoušel jsem to v GTA-SA a není to žádná sranda se udržet na trati.

0/0
1.8.2013 8:53

J69i14ř23í 66S64o77u42č58e41k 5236557159249

Běžně uváděný počet nezaměstnaných neodpovídá počtu nezaměstnaných, ale počtu registrovaných na úřadu práce. Snahou úředníků tak není najít člověku zaměstnání, ale zbavit se ho - buďto ho přimět, aby z ÚP odešel dobrovolně, nebo ho vyrazit kvůli nějaké formalitě (např. nedorazil /včas/ na smluvenou schůzku). Většina lidí si dost rychle uvědomí, že z registrace na ÚP nic nemá a když si spočte ty hodiny strávené povinnými návštěvami, tak si uvědomí, že jedenáct stovek na ZP lze obstarat za zlomek času věnovaný ÚP a odejde. Dokud bude mezi termín nezaměstnaný a registrovaný na ÚP pokládáno rovnítko, nebude ze strany státu ani úředníků vyvíjena sebemenší reálná snaha pro zajištění práce těmto osobám, ale budou se jen dál hledat způsoby, jak snižovat počet registrovaných.

0/0
31.7.2013 23:09

M79i78r68o19s59l26a41v 58S38i37n80d71e56l90a54r 2425617394682

Fira, se uz hlasi na UP?

+2/0
31.7.2013 23:13

R63o53b53e75r13t 54B71o95c13i26á41n 4930924274

Žádný počítač na světě, ani ten nejvýkonnější, nejrychlejší, není dokonalejší než lidský mozek. A proto je za to vždy zodpovědný člověk, v tomto případě strojvedoucí.

0/−5
31.7.2013 23:08

B59o13h16u39s22l86a93v 71K13r96á57l32í22k 2321250139886

V tomto případě především ten člověk, který zodpovídal za zabezpečení proti podobným selháním lidského faktoru.

+7/0
31.7.2013 23:17

P76e69t12r 39J21a34n16d72a 9163437834471

Proto se od používání počítaču pomalu upoušti :-)

+4/0
1.8.2013 7:13

J65a20r77o77s65l27a78v 67H48o89r35á71k 8162314415539

Univerzálně máte samozřejmě pravdu. V případě specializovaných činností ale nikoliv. Za jak dlouho dokážete spočítat například tak jednoduchou věc, jakou je třeba vzdálenost, na které vlak dokáže zbrzdit z rychlosti X na rychlost Y při zpomalení (záporné zrychlení) Z? I 20 let staré ZX Spectrum to spočítá rychleji než kterýkoliv člověk...

0/0
1.8.2013 10:30
Foto

A86n50t82o29n42í23n 12S81t67r20e86j95c 8715544735304

Už 31 let, letí to... Měl jsem ho taky.

0/0
1.8.2013 12:51

I82v93a34n 40M39a52r54e82k 6344768272

Za rychlost vlaku je zodpovědný vždy strojvedoucí a nikdo jiný   ! ! ! 8-o   R^

+4/0
31.7.2013 22:59

B70o48h70u84s33l83a33v 53K72r29á81l64í96k 2101890819926

Za rychlost vlaku je zodpovědný strojvedoucí. A za zabezpečení proti selháním strojvedoucích je zase odpovědný někdo jiný. Vůči veřejnosti pak je odpovědná jen a pouze právnická osoba, která dopravu provozovala - odpovědnost jednotlivých pracovníků je její interní záležitostí.

+8/0
31.7.2013 23:18

P71e15t46r 64T95y10č40k75a 6775862699622

Při rychlosti 200km/h ujede 4km za 73s.

+4/0
31.7.2013 22:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.