Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvedoucí telefonoval, vlak jel 153 km/h, vyplývá z černých skříňek

Španělský rychlovlak jel ve chvíli nehody rychlostí 153 kilometrů v hodině. Strojvedoucí také telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti, která vlak provozovala. Vyplývá to z analýzy černých skříněk, o kterých informovala španělská média s odkazem na zdroj blízký vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P95e56t71r 50B39e41n29a 8168518239763

Je to vsude stejny... Majitele a ti co to muzou ovlivnit, se snazi jenom setrit a nakrast si penize do sveho a tam kde je to potreba penize nejsou. Malo penez = nekvalitne odvedena prace (pravdepodobne vetsina zabezpecovacich zarizeni co na trati maji vubec nefunguje) a nekvalitni material (ten vlak by rozhodne mel byt schopny na tuhle situaci reagovat automaticky). Tohle neni jenom chyba strojvudce ale nejspis celeho managementu te zeleznice Rv hlavne ze usetrili a muzou si rozdat odmeny

0/0
1.8.2013 17:12

K89a84m94i34l 96S74c47h33w11a81g76e75r 3503246725126

;-O JAJ, tohle neštěstí asi pořád nepochopím... takový stroj za miliardy by podle mě měl mít několik úrovní zabezpečení... takže určitě nějaká drážní zabazpečovačka a k tomu bych přidal minimálně gps + nějaký vlastní poziční systém, který by naprosto jasně uměl vyhodnotit kolik se na daném místě může jet... zrovna tak brždění!! co kdyby strojvedoucí umřel/omdlel...?? to jako vlek pojede furt dál?? takový stroj by měl umět sám bezpečně zastavit i kdyby tam žádný člověk nebyl!!

.

cokoli jiného jsou jen hloupé řeči a totální ignoranství!! v 21. století, kdy máme auta, která se dokáží sami udržet v pruhu a ujet desítky kilometrů v městském provozu - a lidi nejsou schopni zabezpečit jeden pitomý vlak, který navíc může jet jen rovně!! NAPROSTO ZBYTEČNÁ TRAGÉDIE (nicméně věřím, že všechno má svůj smysl a každý má dané jak dlouho tady má být, takže vlastně o nic nejde...)

+1/0
1.8.2013 14:33
Foto

Z29d52e78n46k93a 58L69n86ě23n27í25č22k60o33v80á 3404750241

No, v jednom ma strojvedouci obdiv - priznal se, ze to podelal on. Nedovedu si predstavit, jak bych se s necim takovym srovnavala ja byt v jeho kuzi.

+1/0
1.8.2013 0:13

D44a30n46i42e57l 19N19o73v63á59k 3203608462533

"černé skříňky",prokázané telefonování a ty bys zatloukala:-P?

0/0
1.8.2013 13:24

K64a93m95i15l 69S45c10h48w69a32g32e76r 3313676865166

...tak on to asi byl služební hovor...

0/0
1.8.2013 14:25

P32e16t88r 37N96e57c88h68a28n96i15c28k43ý 7353656768830

Ony tam nejezdí rychlovlaky AVE a trať využívají jen "rychlíky" a místní doprava, proto se tam jezdí "jen" 220 i když těch 80km je stavěných i na 350, tak se rozhodli, že když je to "jen" 220, tak ušetří na zabezpečení

0/0
31.7.2013 8:36
Foto

O66l12d51ř59i26c80h 64V63y96k76y80d48a61l 1149481379634

Nemůže být jednou z příčin obdobných neštěstí přílišná důvěra v automatické systémy zabezpečení?

+2/0
31.7.2013 6:35

V50l38a24d75i43m35í18r 97Š46n39e21k 9214718746421

Železnice jsou zkrátka sto let za opicema! A to jak u nás tak i minimálně v celé Evropě!!!

+2/−6
31.7.2013 6:02

P17e12t70r 80N87e88c79h32a60n23i89c86k27ý 7683796348620

Takže opičí dráha náš vzor? ;-D

0/0
31.7.2013 8:31

P78a38v87e94l 45O14d97r12a31z62i69l 6244349817100

Pro Šneka?

0/0
31.7.2013 11:40

P47a22v52e15l 12M97a51t97o78u63š81e68k 5400647378204

Naopak, železnice má (nebo má potenciál mít) ze všech dopravních systémů nejdokonalejší zabezpečení. Ale samozřejmě, že někdy může selhat technika, někdy se ji strojvedoucí nebo někdo další může snažit přelstít atd. Úplně 100% blbuvzdorné není nic. To, co se stalo, je tragédie, ale ruku na srdce: na silnicích zemře jen v Evropě zhruba stejný počet lidí možná za jediný den! A vyvozují se z toho nějaká účinná opatření? Nevím o nich. Business má bohužel přednost i před bezpečností.

0/0
1.8.2013 13:01

P56e58t87r 60U58l83l55m89a43n89n 2557348197512

Snad to odsouzením strojvedoucího neskončí(myslím si, že ten už je potrestán dost). Za nedostačující zabezpečení na takovém úseku trati by někdo měl sedět. Že člověk udělá náhlou chybu, je přirozené, ale ta trať je očividně hazard. Doufám, že zabezpečení nefungovalo tak, že strojvůdci volali na telefon z Renfe říct mu, že jede moc rychle, ať se podívá do mapy, že se blíží k zatáčce.

+12/−2
30.7.2013 23:47

P43e64t76r 84J88a25n47o27u63š 7489542552870

7 minut se ho ptali, jestli hodla pribrzdit nebo maji sami zmacknout cudlik...

0/−1
31.7.2013 0:16

J56a32n 61D91ě98d 8326219713441

Kulové... Na trati je sice zabespečovač co to dovede a v tom typu jednotky také, ale renfe se nenamáhalo dodělat to do funkčního stavu. Takže si mohl dispečer mačkat třeba citron do čaje...

+5/0
31.7.2013 0:24

L70u10k41á17š 57M25u93s55i49l 5623468292783

Chápu to dobře, že sedí sám v lokomotivě, která nijak neopakuje návěstí z trati a už vůbec nijak sama nereaguje na jeho případnou chybu? Na kolejích, kde je to vše podobné a stejné, stereotypní jako na dálnici. V rychlosti kolem 200 km/h a do toho mu ještě volají a předávají / chtějí po něm informace?

Pokud ano, tak bych neviděl chybu jen u toho pána a podobný průšvih byl jen otázkou času. V této rychlosti, navíc při rozptylování něčím jiným, přehlédnout návěstí se snížením rychlosti, které má čitelné jen pár vteřin, není asi zase až tak velký problém.

Nechápu, že tam nemá nějaký opakovač, který by mu návěst a další informace zobrazoval stále v lokomotivě, aby se nestal průšvih, když to přehlédne v reálu. Aby to zařízení v případě neadekvátní reakce provedlo nějaký varovný signál, případně následně začalo samo brzdit taky není nic technicky neproveditelného a přijde mi to jako logické a samozřejmé.

Ale asi ne těm, co to můžou ovlivnit. Připomíná mi to tu trať, myslím v Ostravě, kde se před pár lety stala velká havárie tramvají. Taky se tam nainstalovalo nějaké zapezpečení až poté, co došlo k tomu, k čemu jednou dojít muselo. Člověk udělal malou chybu a byl z toho velký průšvih.

+17/−1
30.7.2013 23:23

P36e78t96r 74N80o85v46o17t53n95ý 5807974650731

člověk udělá malou chybu a je z toho velký průšvih. to je všude. kde děláte?

0/−4
30.7.2013 23:52

J94a71n 91D84ě64d 8946559183541

Ale jo, má ho to. I trať ho má... Jen to soudruzi z renfe nedokázali naučit komunikovat... Takže teď je třeba rychle odsoudit fíru, než se někdo bude ptát...

+6/0
31.7.2013 0:30

J33a95n 25D24ě15d 8916139823551

Respektive ještě jinak, frčíte v soupravě, která vám na části trati "bez omezení indikuje celkem vše, ale pár kilometrů před částí s rychlostním omezením přechazí trať na jinej systém zabezpečení a i když ho vaše lokomtiva umí, váš šéf se vykašle na to, zařídit, aby byl nastavenej a mohl jste ho použít. Sakumprdum právě pár kilometrů před úsekem, kdy by vám byla automatizace k něčemu zrovna žádnou nemáte... To sorry, ale to je normální bordel a obvinit za takové situace fíru, to chce fištróna...

+2/0
31.7.2013 0:50

P55e49t74r 45N96e53c82h57a34n25i90c73k62ý 7193816448180

V Ostravě bylo úžasné zabezpečení "na pozdrav", to byla ještě větší ostuda. Na téhle trati se šetřilo, protože není čistě pro vysokorychlostní vlaky na 300km/h (i když parametry to zvládá), ale jezdí po ní jen "rychlíky" a zrychlená regionalka, tak se rozhodli, že zabezpečení bude nižší resp. nedotažené až do stanice Santiago, což by u tratí, kde AVE jezdí bylo.

+1/0
31.7.2013 8:43

D18u42š18a50n 48S80o69c14h11a 9126881103811

153km/h neni 200,ale i tak je to vice jak 80. Me by zajimalo,kolik by ta rychlost mohla byt,aby to ten vlak zvladl..mozna 100?

+1/0
30.7.2013 23:12

S21t97a87n36i74s68l57a80v 65P98ř81i81b49y98l 1679788861986

Třeba to zkoušel a tu rychlost postupně zvedal. 153 už bylo moc :-)

0/−6
30.7.2013 23:13

D71u40š57a67n 87S90o81c92h39a 9916111883441

skoro bych se tomu smal,ale to by tam nesmelo umrit tolik lidi..tohle mi smesne neprijde,sorry...

+3/0
30.7.2013 23:16

S50t48a82n75i20s13l57a18v 79P55ř17i36b30y20l 1629228161106

Já myslel, že se ptáte, tak odpovídám.

+1/0
30.7.2013 23:19

P55e30t45r 88N27o98v70o97t29n56ý 5867694850491

ale blbě

0/0
31.7.2013 0:21

J18a40n 93D89ě67d 8166389853851

Možná i 143...? Těžko říct.

0/0
31.7.2013 0:51

P19e36t88r 18H83a21r79i77p45r30a22s54a80d 18H29a38j30i63č 8143120124877

Není mi moc jasné, jaká služební pravidla platí ve Španělsku, ale nemůže za to spíše onen dispečer, který volal strojvůdci ve vlaku? U nás je v každém autobusu napsané "Nemluvte za jízdy na řidiče" (Nechte ho, ať se vyspí). :-(

+3/0
30.7.2013 22:42

Č43e65s88t36m58í22r 43P65r28o40c69h79á37z58k33a 8198130918891

Paní Pospíchalová , letecká odbornice šla už zřejmě na kutě , tak ji zaskočím . To když se k sobě nebezpečně blíží dvě dopravní letadla , tak spolu začnou automaticky komunikovat jejich bezpečnostní systémy a jedno letadlo pošlou nahoru a druhé dolu , aby se nesrazili . Bohužel vlaky nemají kam uhnout kvůli těm kolejím .

+3/0
30.7.2013 22:13

E69v10a 59Č58e59r10n56á 9814193882697

To byl předchozí systém, ale bohužel došlo k několika selháním, kdy se systémy nebyly schopny domluvit, které letadlo má stoupat a které klesat. Nový systém TCASUP je výrazně spolehlivější a přitom jednodušší, neboť oběma letadlům vydá jednotný povel "nahoru!"

+2/0
30.7.2013 22:22

Č17e73s40t38m28í68r 79P63r57o75c74h43á42z78k88a 8908800708261

Vidím , že se šetří na všem .  V čem prosím spočívá to vylepšení . Nějak mi to nedává smysl .

0/−1
30.7.2013 22:30

K86a97r84o71l41í18n16a 17P65o27s54p29í52c94h28a79l20o29v36á 6126511989246

To byl sarkasmus :)

+1/0
30.7.2013 22:32

E31v82a 95Č68e31r40n90á 9304913342437

Princip původního systému TCAS: letadlo, které zjistí další stroj na kolizním kursu, zahajuje komunikaci (samozřejmě kódovanou, ne takhle "v řeči", to je jenom příklad): "zde XY, vidím tě, AB, jdu nahoru (první vždy nahoru, protože stoupání trvá déle), ty jdi dolů (protože klesání je rychlejší než stoupání a AB zvládne sklesat, i když v této době ještě odpověď nezpracoval. AB následně komunikuje "ano, zde AB, pokyn od tebe XY jsem přijal, klesám". Problém je, pokud AB vyšle zahajovací signál ještě před přijetím signálu od XY, protože v něm oznamuje úmysl STOUPAT (viz výše - první jde na STOUPÁNÍ). Komunikace se v tom případě musí ignorovat a zahájit znovu, ale problém se může opakovat - i několikrát.

Princip TCASUP: první letadlo dá vědět "stoupám, ty stoupej také" a druhé odpovídá "vím že budeš stoupat a já stoupám také". Proto nezáleží na pořadí komunikace a nevadí případné vysílání ve shodný okamžik.

Snad jsem to napsala srozumitelně i pro laiky, ale když se nad tím člověk zamyslí, je to vlastně v principu jednoduché.

+1/0
30.7.2013 22:44

I23r36e74n94a 51P46l46a97c62h75e59t89k13o11v34á 1716814356630

tim padem ale neresej problem, protoze leti porad proti sobe..

0/0
30.7.2013 22:50

E25v95a 44Č12e66r91n31á 9874783152237

Ono se to takhle obtížně vysvětluje, ale opravdu je to vlastně úplně jednoduché - na té původní výšce pak není ani letadlo, které komunikaci zahájilo, ani to, které odpovídalo, a hlavně: platí to i v případě souběžné komunikace, kdy obě zahajují ve stejný okamžik.

+3/0
30.7.2013 23:11

P27e40t97r 68N98o58v58o79t38n16ý 5197264650101

na te vysce nejsou. a jde jsou? :-)

0/0
31.7.2013 0:34

P93e18t10r 27N83o92v91o66t25n74ý 5527204350491

kde

0/0
31.7.2013 0:34

M32i68l21a82n 82F66o41r56b32a20k 4788451926766

Kočka, koľko ľudí Ťa pochopilo? Ale náladu máš zjavne dobrú...;-DR^

0/−1
31.7.2013 4:21

K21a45r83o97l74í12n17a 43P51o59s71p94í95c61h39a13l60o97v41á 6736861469496

TCASUP neexistuje. TCAS se dělí na I, II, III, IV. Systém nikdy nepošle dvě letadla proti sobě.

0/0
30.7.2013 22:59

K92a51r22o89l68í67n77a 57P72o19s18p10í83c27h29a98l55o14v38á 6916981479976

V minulosti se stalo pár nehod kvůli TCAS, respektive kvůli tomu, že piloti TCAS omylem ignorovali/špatně interpretovali, nebo ho měli vypnutý.

0/0
30.7.2013 23:01

M67i65l54a24n 76F37o84r30b80a24k 4828541946246

Neignorovali, doplietol to preťažený (neskôr podrezaný) švajčiarský dispečer. Tupoleva poslal presne proti boingu.

+1/−1
31.7.2013 4:40

K13a75r68o63l23í31n12a 54P49o49s44p91í30c82h10a77l37o49v18á 6346911899226

Ona se nestala jen jedna nehoda ve které figurovat TCAS.

0/0
31.7.2013 13:10

K63a48r65o73l70í19n41a 27P72o14s32p28í28c17h20a83l64o53v72á 6516501489176

A poslední slovo v bezpečnosti má vždy pilot, ne dispečer. Dispečer v tom letadle nesedí.

0/0
31.7.2013 13:13

E72v71a 98Č78e69r43n14á 9594313822927

Ale vždyť tady máš popsaný i princip. Jistě, je to systém poměrně nový. Dokonce se zkoušel i TC-SUP (Traffic Crew - System UP), ale byl nakonec nahrazen modernějším TCASUP. Jeden Boeing 737 s TC-SUP pořád létá, tady je odkaz přímo na letecký web: http://www.airframes.org/reg/tcsup

0/−1
30.7.2013 23:18

K67a85r85o81l92í29n56a 59P32o38s80p27í36c16h27a18l90o61v86á 6676921459406

Hmm, až na to, že TC-SUP je registrace, volací znak letadla.

+1/0
30.7.2013 23:20

E54v88a 15Č64e67r75n31á 9654243542557

Hele, nedělej si ze mě legraci. Volací znak může být třeba OREL, ale nikoli SUP, musí mít minimálně 4 znaky.

0/0
30.7.2013 23:23

K18a41r23o31l49í23n29a 67P54o48s85p85í26c84h50a85l54o37v92á 6116751419796

Na legrácky vás užije :)

0/0
30.7.2013 23:24

E67v73a 12Č67e68r90n38á 9914493712467

Tady OREL, dobrou! :-P

+2/0
30.7.2013 23:29

M10i61l49a25n 40F30o53r48b88a32k 4228751836256

Veď jasne napísala: "Jeden Boeing 737 s TC-SUP pořád létá":-) Kočka se nám rozjela...;-DR^

0/−1
31.7.2013 4:31

K54a55r62o21l74í67n69a 91P56o72s44p93í84c35h65a78l17o16v28á 6526821819266

Myslím že jsem jasně napsala, že TC-SUP je registrace letadla/volací znak, žádné označení typu TCAS.

0/0
31.7.2013 13:19

K62a98r10o61l13í93n78a 15P34o86s37p47í47c88h13a27l58o70v26á 6466931689766

Já jsem taková upírka, chodím spát ve dvě. Ano, to o čem mluvíte je TCAS - Traffic Crew Alert System, součást transpondéru. Oni se ve skutečnosti vidí na stovky mil daleko a na displeji se dokonce u každého letadla zobrazuje, v jaké letové hladině letí. Respektive o kolik ostatní letadla letí výš/níž. Odbornice nejsem, jen ze zajímám.

+1/0
30.7.2013 22:23

Č19e78s79t28m39í65r 13P48r30o69c30h95á41z66k60a 8518480728891

Sem někde čet, že se nad Evropou nedávno snižovali letové hladiny z 1 km na 800 m z důvodů přílišné hustoty provozu .

0/0
30.7.2013 22:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.