Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvedoucí telefonoval, vlak jel 153 km/h, vyplývá z černých skříňek

Španělský rychlovlak jel ve chvíli nehody rychlostí 153 kilometrů v hodině. Strojvedoucí také telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti, která vlak provozovala. Vyplývá to z analýzy černých skříněk, o kterých informovala španělská média s odkazem na zdroj blízký vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P10e28t80r 57B64e11n72a 8648708799703

Je to vsude stejny... Majitele a ti co to muzou ovlivnit, se snazi jenom setrit a nakrast si penize do sveho a tam kde je to potreba penize nejsou. Malo penez = nekvalitne odvedena prace (pravdepodobne vetsina zabezpecovacich zarizeni co na trati maji vubec nefunguje) a nekvalitni material (ten vlak by rozhodne mel byt schopny na tuhle situaci reagovat automaticky). Tohle neni jenom chyba strojvudce ale nejspis celeho managementu te zeleznice Rv hlavne ze usetrili a muzou si rozdat odmeny

0/0
1.8.2013 17:12

K27a21m46i61l 40S57c25h43w42a71g98e94r 3713286135896

;-O JAJ, tohle neštěstí asi pořád nepochopím... takový stroj za miliardy by podle mě měl mít několik úrovní zabezpečení... takže určitě nějaká drážní zabazpečovačka a k tomu bych přidal minimálně gps + nějaký vlastní poziční systém, který by naprosto jasně uměl vyhodnotit kolik se na daném místě může jet... zrovna tak brždění!! co kdyby strojvedoucí umřel/omdlel...?? to jako vlek pojede furt dál?? takový stroj by měl umět sám bezpečně zastavit i kdyby tam žádný člověk nebyl!!

.

cokoli jiného jsou jen hloupé řeči a totální ignoranství!! v 21. století, kdy máme auta, která se dokáží sami udržet v pruhu a ujet desítky kilometrů v městském provozu - a lidi nejsou schopni zabezpečit jeden pitomý vlak, který navíc může jet jen rovně!! NAPROSTO ZBYTEČNÁ TRAGÉDIE (nicméně věřím, že všechno má svůj smysl a každý má dané jak dlouho tady má být, takže vlastně o nic nejde...)

+1/0
1.8.2013 14:33
Foto

Z46d21e47n62k27a 71L24n22ě91n27í67č63k14o88v72á 3474820261

No, v jednom ma strojvedouci obdiv - priznal se, ze to podelal on. Nedovedu si predstavit, jak bych se s necim takovym srovnavala ja byt v jeho kuzi.

+1/0
1.8.2013 0:13

D55a88n37i32e30l 87N95o12v15á56k 3613538732643

"černé skříňky",prokázané telefonování a ty bys zatloukala:-P?

0/0
1.8.2013 13:24

K61a27m18i62l 97S61c15h28w28a92g76e52r 3363706935876

...tak on to asi byl služební hovor...

0/0
1.8.2013 14:25

P81e73t25r 38N74e67c26h32a50n59i21c25k62ý 7673286618150

Ony tam nejezdí rychlovlaky AVE a trať využívají jen "rychlíky" a místní doprava, proto se tam jezdí "jen" 220 i když těch 80km je stavěných i na 350, tak se rozhodli, že když je to "jen" 220, tak ušetří na zabezpečení

0/0
31.7.2013 8:36
Foto

O46l95d36ř73i85c77h 97V12y62k22y84d95a59l 1929171309414

Nemůže být jednou z příčin obdobných neštěstí přílišná důvěra v automatické systémy zabezpečení?

+2/0
31.7.2013 6:35

V41l32a78d16i47m39í75r 57Š50n82e98k 9464108666861

Železnice jsou zkrátka sto let za opicema! A to jak u nás tak i minimálně v celé Evropě!!!

+2/−6
31.7.2013 6:02

P40e56t10r 95N18e20c83h70a62n26i89c71k65ý 7393436398790

Takže opičí dráha náš vzor? ;-D

0/0
31.7.2013 8:31

P83a39v88e21l 24O75d69r48a84z89i85l 6404969457740

Pro Šneka?

0/0
31.7.2013 11:40

P81a38v94e62l 83M96a45t69o78u15š87e44k 5810987428274

Naopak, železnice má (nebo má potenciál mít) ze všech dopravních systémů nejdokonalejší zabezpečení. Ale samozřejmě, že někdy může selhat technika, někdy se ji strojvedoucí nebo někdo další může snažit přelstít atd. Úplně 100% blbuvzdorné není nic. To, co se stalo, je tragédie, ale ruku na srdce: na silnicích zemře jen v Evropě zhruba stejný počet lidí možná za jediný den! A vyvozují se z toho nějaká účinná opatření? Nevím o nich. Business má bohužel přednost i před bezpečností.

0/0
1.8.2013 13:01

P69e98t68r 57U87l52l20m69a17n24n 2167318787852

Snad to odsouzením strojvedoucího neskončí(myslím si, že ten už je potrestán dost). Za nedostačující zabezpečení na takovém úseku trati by někdo měl sedět. Že člověk udělá náhlou chybu, je přirozené, ale ta trať je očividně hazard. Doufám, že zabezpečení nefungovalo tak, že strojvůdci volali na telefon z Renfe říct mu, že jede moc rychle, ať se podívá do mapy, že se blíží k zatáčce.

+12/−2
30.7.2013 23:47

P44e61t75r 13J54a46n93o20u14š 7339102762410

7 minut se ho ptali, jestli hodla pribrzdit nebo maji sami zmacknout cudlik...

0/−1
31.7.2013 0:16

J75a37n 31D25ě90d 8276829193921

Kulové... Na trati je sice zabespečovač co to dovede a v tom typu jednotky také, ale renfe se nenamáhalo dodělat to do funkčního stavu. Takže si mohl dispečer mačkat třeba citron do čaje...

+5/0
31.7.2013 0:24

L63u21k30á79š 56M61u27s58i43l 5903708362673

Chápu to dobře, že sedí sám v lokomotivě, která nijak neopakuje návěstí z trati a už vůbec nijak sama nereaguje na jeho případnou chybu? Na kolejích, kde je to vše podobné a stejné, stereotypní jako na dálnici. V rychlosti kolem 200 km/h a do toho mu ještě volají a předávají / chtějí po něm informace?

Pokud ano, tak bych neviděl chybu jen u toho pána a podobný průšvih byl jen otázkou času. V této rychlosti, navíc při rozptylování něčím jiným, přehlédnout návěstí se snížením rychlosti, které má čitelné jen pár vteřin, není asi zase až tak velký problém.

Nechápu, že tam nemá nějaký opakovač, který by mu návěst a další informace zobrazoval stále v lokomotivě, aby se nestal průšvih, když to přehlédne v reálu. Aby to zařízení v případě neadekvátní reakce provedlo nějaký varovný signál, případně následně začalo samo brzdit taky není nic technicky neproveditelného a přijde mi to jako logické a samozřejmé.

Ale asi ne těm, co to můžou ovlivnit. Připomíná mi to tu trať, myslím v Ostravě, kde se před pár lety stala velká havárie tramvají. Taky se tam nainstalovalo nějaké zapezpečení až poté, co došlo k tomu, k čemu jednou dojít muselo. Člověk udělal malou chybu a byl z toho velký průšvih.

+17/−1
30.7.2013 23:23

P77e54t95r 32N59o93v44o57t21n20ý 5437424850981

člověk udělá malou chybu a je z toho velký průšvih. to je všude. kde děláte?

0/−4
30.7.2013 23:52

J14a95n 76D42ě32d 8326409943551

Ale jo, má ho to. I trať ho má... Jen to soudruzi z renfe nedokázali naučit komunikovat... Takže teď je třeba rychle odsoudit fíru, než se někdo bude ptát...

+6/0
31.7.2013 0:30

J91a28n 44D75ě23d 8626729183631

Respektive ještě jinak, frčíte v soupravě, která vám na části trati "bez omezení indikuje celkem vše, ale pár kilometrů před částí s rychlostním omezením přechazí trať na jinej systém zabezpečení a i když ho vaše lokomtiva umí, váš šéf se vykašle na to, zařídit, aby byl nastavenej a mohl jste ho použít. Sakumprdum právě pár kilometrů před úsekem, kdy by vám byla automatizace k něčemu zrovna žádnou nemáte... To sorry, ale to je normální bordel a obvinit za takové situace fíru, to chce fištróna...

+2/0
31.7.2013 0:50

P31e41t97r 65N95e81c35h96a82n29i78c44k80ý 7413576318800

V Ostravě bylo úžasné zabezpečení "na pozdrav", to byla ještě větší ostuda. Na téhle trati se šetřilo, protože není čistě pro vysokorychlostní vlaky na 300km/h (i když parametry to zvládá), ale jezdí po ní jen "rychlíky" a zrychlená regionalka, tak se rozhodli, že zabezpečení bude nižší resp. nedotažené až do stanice Santiago, což by u tratí, kde AVE jezdí bylo.

+1/0
31.7.2013 8:43

D67u48š95a72n 31S61o76c87h82a 9806811833121

153km/h neni 200,ale i tak je to vice jak 80. Me by zajimalo,kolik by ta rychlost mohla byt,aby to ten vlak zvladl..mozna 100?

+1/0
30.7.2013 23:12

S55t22a11n86i43s28l31a70v 78P59ř13i53b95y24l 1249448961626

Třeba to zkoušel a tu rychlost postupně zvedal. 153 už bylo moc :-)

0/−6
30.7.2013 23:13

D74u54š23a75n 45S41o68c63h20a 9816241103501

skoro bych se tomu smal,ale to by tam nesmelo umrit tolik lidi..tohle mi smesne neprijde,sorry...

+3/0
30.7.2013 23:16

S93t36a17n77i56s46l23a35v 59P11ř51i64b94y10l 1579178271796

Já myslel, že se ptáte, tak odpovídám.

+1/0
30.7.2013 23:19

P34e18t36r 67N17o66v24o52t46n76ý 5617134310301

ale blbě

0/0
31.7.2013 0:21

J84a32n 94D75ě48d 8776109183461

Možná i 143...? Těžko říct.

0/0
31.7.2013 0:51

P60e32t88r 28H75a86r33i51p83r84a73s87a41d 42H37a21j63i40č 8783840194147

Není mi moc jasné, jaká služební pravidla platí ve Španělsku, ale nemůže za to spíše onen dispečer, který volal strojvůdci ve vlaku? U nás je v každém autobusu napsané "Nemluvte za jízdy na řidiče" (Nechte ho, ať se vyspí). :-(

+3/0
30.7.2013 22:42

Č39e26s28t69m29í60r 78P16r19o42c72h84á46z49k41a 8788890118621

Paní Pospíchalová , letecká odbornice šla už zřejmě na kutě , tak ji zaskočím . To když se k sobě nebezpečně blíží dvě dopravní letadla , tak spolu začnou automaticky komunikovat jejich bezpečnostní systémy a jedno letadlo pošlou nahoru a druhé dolu , aby se nesrazili . Bohužel vlaky nemají kam uhnout kvůli těm kolejím .

+3/0
30.7.2013 22:13

E91v86a 24Č88e86r56n20á 9404443692927

To byl předchozí systém, ale bohužel došlo k několika selháním, kdy se systémy nebyly schopny domluvit, které letadlo má stoupat a které klesat. Nový systém TCASUP je výrazně spolehlivější a přitom jednodušší, neboť oběma letadlům vydá jednotný povel "nahoru!"

+2/0
30.7.2013 22:22

Č89e13s16t43m14í29r 98P25r17o26c41h50á22z87k50a 8908110578311

Vidím , že se šetří na všem .  V čem prosím spočívá to vylepšení . Nějak mi to nedává smysl .

0/−1
30.7.2013 22:30

K62a76r86o96l94í24n52a 69P17o38s83p90í85c25h16a35l38o80v27á 6506251709726

To byl sarkasmus :)

+1/0
30.7.2013 22:32

E69v22a 78Č98e73r97n85á 9984883772677

Princip původního systému TCAS: letadlo, které zjistí další stroj na kolizním kursu, zahajuje komunikaci (samozřejmě kódovanou, ne takhle "v řeči", to je jenom příklad): "zde XY, vidím tě, AB, jdu nahoru (první vždy nahoru, protože stoupání trvá déle), ty jdi dolů (protože klesání je rychlejší než stoupání a AB zvládne sklesat, i když v této době ještě odpověď nezpracoval. AB následně komunikuje "ano, zde AB, pokyn od tebe XY jsem přijal, klesám". Problém je, pokud AB vyšle zahajovací signál ještě před přijetím signálu od XY, protože v něm oznamuje úmysl STOUPAT (viz výše - první jde na STOUPÁNÍ). Komunikace se v tom případě musí ignorovat a zahájit znovu, ale problém se může opakovat - i několikrát.

Princip TCASUP: první letadlo dá vědět "stoupám, ty stoupej také" a druhé odpovídá "vím že budeš stoupat a já stoupám také". Proto nezáleží na pořadí komunikace a nevadí případné vysílání ve shodný okamžik.

Snad jsem to napsala srozumitelně i pro laiky, ale když se nad tím člověk zamyslí, je to vlastně v principu jednoduché.

+1/0
30.7.2013 22:44

I81r94e94n87a 63P73l95a90c24h34e31t10k34o24v82á 1176334506840

tim padem ale neresej problem, protoze leti porad proti sobe..

0/0
30.7.2013 22:50

E85v57a 92Č64e17r97n30á 9264653692287

Ono se to takhle obtížně vysvětluje, ale opravdu je to vlastně úplně jednoduché - na té původní výšce pak není ani letadlo, které komunikaci zahájilo, ani to, které odpovídalo, a hlavně: platí to i v případě souběžné komunikace, kdy obě zahajují ve stejný okamžik.

+3/0
30.7.2013 23:11

P59e25t18r 89N30o28v71o63t84n36ý 5357904490711

na te vysce nejsou. a jde jsou? :-)

0/0
31.7.2013 0:34

P95e90t49r 57N11o23v40o84t13n74ý 5967734700971

kde

0/0
31.7.2013 0:34

M68i64l56a86n 74F22o42r92b55a56k 4738591176946

Kočka, koľko ľudí Ťa pochopilo? Ale náladu máš zjavne dobrú...;-DR^

0/−1
31.7.2013 4:21

K36a74r19o90l37í54n76a 68P52o42s17p76í55c35h45a62l89o92v11á 6436561899656

TCASUP neexistuje. TCAS se dělí na I, II, III, IV. Systém nikdy nepošle dvě letadla proti sobě.

0/0
30.7.2013 22:59

K85a82r46o34l59í77n67a 24P11o86s28p36í92c30h22a43l46o37v35á 6566781419486

V minulosti se stalo pár nehod kvůli TCAS, respektive kvůli tomu, že piloti TCAS omylem ignorovali/špatně interpretovali, nebo ho měli vypnutý.

0/0
30.7.2013 23:01

M75i79l12a61n 55F40o12r26b39a50k 4918711656776

Neignorovali, doplietol to preťažený (neskôr podrezaný) švajčiarský dispečer. Tupoleva poslal presne proti boingu.

+1/−1
31.7.2013 4:40

K75a18r53o50l55í88n50a 61P15o33s28p53í65c74h85a77l58o26v19á 6126441729136

Ona se nestala jen jedna nehoda ve které figurovat TCAS.

0/0
31.7.2013 13:10

K47a65r97o71l46í36n63a 36P52o46s35p91í85c79h67a38l79o43v52á 6606581959796

A poslední slovo v bezpečnosti má vždy pilot, ne dispečer. Dispečer v tom letadle nesedí.

0/0
31.7.2013 13:13

E53v34a 66Č23e40r88n37á 9924733372527

Ale vždyť tady máš popsaný i princip. Jistě, je to systém poměrně nový. Dokonce se zkoušel i TC-SUP (Traffic Crew - System UP), ale byl nakonec nahrazen modernějším TCASUP. Jeden Boeing 737 s TC-SUP pořád létá, tady je odkaz přímo na letecký web: http://www.airframes.org/reg/tcsup

0/−1
30.7.2013 23:18

K55a78r19o62l86í34n61a 85P92o60s78p94í28c48h78a81l66o51v84á 6766321939406

Hmm, až na to, že TC-SUP je registrace, volací znak letadla.

+1/0
30.7.2013 23:20

E40v58a 16Č46e35r43n77á 9184813462167

Hele, nedělej si ze mě legraci. Volací znak může být třeba OREL, ale nikoli SUP, musí mít minimálně 4 znaky.

0/0
30.7.2013 23:23

K70a15r50o54l80í65n66a 97P26o84s35p84í87c40h72a46l51o25v50á 6436221249306

Na legrácky vás užije :)

0/0
30.7.2013 23:24

E13v25a 60Č89e82r77n21á 9234713332237

Tady OREL, dobrou! :-P

+2/0
30.7.2013 23:29

M96i33l11a10n 83F86o60r47b67a54k 4528271426986

Veď jasne napísala: "Jeden Boeing 737 s TC-SUP pořád létá":-) Kočka se nám rozjela...;-DR^

0/−1
31.7.2013 4:31

K82a27r37o74l69í31n84a 67P88o89s64p97í87c55h83a53l60o22v87á 6636391729616

Myslím že jsem jasně napsala, že TC-SUP je registrace letadla/volací znak, žádné označení typu TCAS.

0/0
31.7.2013 13:19

K64a64r13o74l66í71n12a 69P25o76s71p55í12c50h91a85l65o33v17á 6686121219386

Já jsem taková upírka, chodím spát ve dvě. Ano, to o čem mluvíte je TCAS - Traffic Crew Alert System, součást transpondéru. Oni se ve skutečnosti vidí na stovky mil daleko a na displeji se dokonce u každého letadla zobrazuje, v jaké letové hladině letí. Respektive o kolik ostatní letadla letí výš/níž. Odbornice nejsem, jen ze zajímám.

+1/0
30.7.2013 22:23

Č12e16s85t55m66í87r 87P68r47o28c61h33á98z12k58a 8828960728231

Sem někde čet, že se nad Evropou nedávno snižovali letové hladiny z 1 km na 800 m z důvodů přílišné hustoty provozu .

0/0
30.7.2013 22:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.