Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šéf dráhy: Vina padá na hlavu strojvedoucího. Ten odmítl vypovídat

Podle představitele španělské železniční správy za středeční nehodu rychlovlaku u města Santiago de Compostela může strojvedoucí. Měl brzdit čtyři kilometry před osudnou zatáčkou. Informovala o tom španělská média. Ta následně uvedla, že strojvedoucí odmítá odpovídat na otázky vyšetřovatelů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20o90s80e53f 76P14r15o29c56h38á57z10k86a 7916756898604

Nějak se v tom nejsem schopen orientovat. Tak "dráhy" tvrdí, že strojvedoucí je jediným viníkem, protože jel namísto 80 dvoustovkou a aby býval jel oněch kýžených 80, musel by začít brzdit 4 kiláky před obloukem. Z toho mi plyne, že jel-li 200, zřejmě neměl v úmyslu zastavit v Santiagu, protože by to (viz mapa) už býval neubrzdil. A co tomu všemu říkal druhý strojvedoucí? Ten spal? A nebo jsou podobné články pouhými spekulacemi novinářů, kteří musí, omlouvám se za ten výraz, udržovat mrtvolu teplou?

+1/0
27.7.2013 16:45

M64i61c86h84a25l 13R89a97d41i21n42a 1884638545556

Jen vina strojvedoucího? Podle mě ne. Kde jsou další bezpečnostní prvky, když selže člověk? Proč ty nezafungovali na plno? Kdo je navrhuje, konstruuje, kontroluje? Kdo takový systém pustí na koleje?

+1/−1
27.7.2013 14:44

J64a82n 42H73o28r24a 6747871236

Tak nevím ,nevím, něco mně zde nehraje.Třeba to,že by zkušený strojvůdce jel v úseku kde je povolena osmdesátka téměř dvěstě.....

+1/0
27.7.2013 13:34

J63a18n 35V36a85v12ř25í76č17e67k 2957495351314

Nehoda nám opět ukázala, jak žalostné je zabezpečení železnic v době, kdy ve vzduchu létají bezpilotní letadla.

0/−1
27.7.2013 13:22

J93a86n 90H54o44r91a 6727401926

Jenže ty bezpilotní letadla "pilotuje"někdo v bezpečí na zemi.;-)

0/0
27.7.2013 13:29

P83e12t44r 14N58e12c71h46a88n72i72c30k16ý 7773626228380

Pokud mačkáte tlačítko bdělosti cca po minutě, tak yen vlak ujede asi 3km než se začne něco dít a to může být pozdě

0/−1
27.7.2013 11:54

K94a65r80e95l 57M16i39š60k47a 2856362682409

Proto se taky nemačká TB po minutě, ale daleko dříve, pokud se má mačkat, aby se zahájilo včas brzdění vzhledem ke všem reakčním dobám.

+1/0
27.7.2013 12:30

T94o50m33á25š 50V34a50l97d65e74r 7453310169

Podobným nehodám můžeme předejít. Ovšem my je způsobujeme, že honíme čas za každou cenu. Viz nehoda ve Studénce. Most se předělává a nechají projíždět vlaky plnou rychlostí. Jinde dělají strouhu a vlaky jezdí 15km/hod úsekem 5km. Nebo nechají projíždět soupravy plnou rychlostí kolem lidí na nástupišti. A děje se to i u nás. Jet více než 150km/hod 4km před cílovou stanicí je taky blbost. Chce se ušetřit pár vteřin a riskuje se příliš moc. A nyní si představte, že na obyčejné trati u nás chtějí jezdit více než 200km/hod. Tato byla alespoň určena pro rychlovlaky. To bude zbořených domů a mrtvých. Tady  jsou lidé na železnici snad ještě chráněny svatými. Ale jak dlouho je budeme pokoušet? Osobně bych raději počkal na výsledky vyšetřování, aby to nedopadlo u novinářů jako s nehodou v Německu, kde se tvrdilo, že vůz spadl na trať a způsobil podobnou tragédii. Opak byl pravdou.

+1/0
27.7.2013 10:24

P75a61t10r86i19k 38Š42e15b96e17s58t96a 4353952156535

Stačí se dívat na seriály o leteckých katastrofách. Nejméně v 50% případů byla vina svalena na pilota zcela neoprávněně - který ovšem zpravidla nepřežil, a až když rodina nechtěla věřit a šťárala se, tak po pěti... deseti... patnácti letech se najednou přišlo na něco, z čehož vyplynulo, že to nebyla chyba pilota, ale chyba výrobce.

V mnohých případech to výrobce se dozvěděl, udělal protiopatření, ale zpráva pro média vyzněla zcela jinak - "chyba pilota".

Ve všem jsou peníze.

+2/0
27.7.2013 9:48

F21r25a44n76t58i76š32e96k 90P36r38u70d40k38ý 8892451732511

myslim, ze spravedlive by asi bylo, kdyby si z vazebniho prosteradla udelal lano ....

+1/−4
27.7.2013 7:30

L39e77o60š 59E75x97n36e34r 6978426738288

Já si zase myslím, kdyby noviny nepsaly hypotetické články a počkaly si na to, až Španělé ukončí vyšetřování a zveřejní své závěry. Takhle jsou to jen samé dohady. (Takže tisíckrát zlynčovaný mašinfíra může být nakonec i bez viny.) Jenže co jiného pak psát, když je ta okurková sezóna a Džambulka už nikoho nezajímá?

+7/−1
27.7.2013 8:09

F25r37a45n53t54i58š10e53k 57P98r38u12d95k82ý 8982711732671

asi jo, ty by bylo nejlepsi

0/0
27.7.2013 8:29

J26a23n 32H82o66r37a 6917601486

R^

0/0
27.7.2013 13:36

P45a50t33r78i88k 32Š72e20b10e34s85t83a 4413442306925

myslím, že nejspravedlivější by bylo, kdybyste si udělal to lano ze sňůry od klávesnice, protože takový jako vy se nemohl nardit, ale musel se pouze vyskytnou nebo vyjít v denním rozkaze !

+2/−1
27.7.2013 9:49

J39a48r57d63a 92H98o63f59m39a26n60n 4940415704

jak typický přístup odborů ...........  to je ani ta 26% nezaměstnanost ještě nepoučila ?

+1/−3
27.7.2013 6:37

M18i61c92h19a63l 12K33u29c48h79t33a 6713984464872

Ještě že máme moudré pravicové proroky, které "zlo" odborů vymetou provždy...;-)

+4/0
27.7.2013 7:10

P83e84t77r 11K89a36r87á43s96e55k 9467862732499

kapitalisté všech zemí spojte se.

0/0
27.7.2013 8:25

F72r71a76n77t38i26š34e89k 31J79o28s69e19f 2100771409306

Bylo by velice krátkozraké vidět za celou událostí pochybení řidiče. Je dobré umět se podívat na věc i z jiného úhlu pohledu

http://www.protiproud.cz/stopy/mysleni/civilizace/395-v-predvecer-svatku-svateho-jakuba-doslo-v-santiago-de-compostela-k-nejvetsimu-zeleznicnimu-nestesti-v-historii-spanelska-je-vsechno-jenom-nahoda.htm

+1/0
27.7.2013 6:31

F98r26a71n54t41i81š93e51k 44P30r27u94d63k27ý 8242591792751

tak ona se da na vsechno vymyslet odpoved a na jednu vec se da vymyslet mnoho variant. Kdyz pominu, ze Hajek a spol. je sorta, ktera vymysli ruzne hovadiny, tu jeho, o tom, ze to byl utok na krestany od muslimu me prijde docela za vlasy pritazena. Uz jenom proto, ze musulmani, pokud by v to mely prsty, by se k tomu hrde priznaly

0/−1
27.7.2013 7:37

L18e55o93š 69E30x62n92e62r 6978826308268

No, jenže pokud by to byl útok od musulmanů, tak zajisté ne na křesťany, nýbrž na katolíky, což je trošku rozdíl. (křesťan=následovník Pána Ježíše Krista, katolík=člen římsko-katolické církve a uctívač "papeže", Marie a "svatých")

+1/−2
27.7.2013 7:51

P87a65t66r34i47k 69Š11e93b40e88s82t35a 4923952166945

musulman to bere komplet na křesťany... židy... a všechny ostatní...

+1/0
27.7.2013 9:51

R66o62m13a19n 39K34r69a83t36o38c95h18v60í77l 6836217316284

Jsem zvědav co za čas vyplave na povrch.

0/0
27.7.2013 11:59

P41e60t38r 39M78u54r57č85e44k 3288716670

Františku velice správně.

+3/0
27.7.2013 6:05

R75o34m55a97n 95D44r78a20p86e62l95a 2813973187735

Pouhych 4 Km do cilove stanice a nebrzdit ze194km/h na povinych pred obloukem /cca na 8o/  tak, je to Skrat ve strojvedoducim jmenem Francisco Garzon...;-€profik po30-ti letech praxe skoncil a zanechal po sobe.... .. .

+1/−1
27.7.2013 3:07

Z92d42e61n14ě71k 14Ř74e63h55á66č37e82k 9583610527889

Tvrdá lavice a pendrek by mu rozvázal jazyk, vrahovi!;-O

0/−2
27.7.2013 9:17

J50o21s67e62f 70T61l62u81s49t41ý 8219406771644

hergot tady jsou odborníci na dráhu a zabezpečovací prvky. kolik souprav tam před tím jelo víc jak 80km ? záznamy mají..... a řeknou to ? ten borec s tou bárkou pro 4tisíce lidí okolo toho ostrova taky párkrát projel než to potopil.............

+4/−2
27.7.2013 1:22

J55i40n70d79ř64i52c81h 24R10á63z11l 1701104419675

Španělé jsou v rychlostních vlacích na špici.Je možné, že v místě nehody už byl vlak mimo úsek, který je vybaven systémem ETCS. Tedy sjel z VR tratě a jel už po konvenční trati do městského nádraží. ETCS je jednotný evropsky vlakový zabezpečovací systém. Je jak ve vlacích, tak na kolejích. Tyto jednotlivé části spolu komunikují a de fakto zajišťují plnou automatizaci vedení vlaku bez účasti strojvůdce.

Vlak si sám dobrzdí, zrychlí a podobně. Když však vlak opustí tratě, které nejsou ETCS vybaveny, potom vše přebírá strojvůdce a musí fungovat. Vlak sjel na národní zabezpečovací systém, který vyžaduje součinnost strojvůdce. Strojvůdce vedl soupravu zřejmě už po konvenční trati, ale opomněl snížit rychlost, nebo se věnoval něčemu jinému. U nás jezdí Pendolino na "českém ETCS" , zde jde o automatické vedení vlaku AVV. ETCS se u nás staví na trati Kolín-Břeclav a spuštěn bude cca za půl roku.

+1/0
26.7.2013 23:09

A60l29e57x43a73n55d69r 39K54o12s40t79k79a 5649396929446

Ovšem nechápu, jestli to fíru neupozorní, že opouští úsek s automatickým vedením a musí se sám začít věnovat řízení.

0/0
26.7.2013 23:16

Z84b89y20n95ě21k 77P96o98p16o36v21s14k61ý 9106608307233

AVV Vás svádí k dojmu, že se strojvůdce nemusí věnovat řízení. Není to samozřejmě pravda. Systém pouze minimalizuje možné selhání lidského faktoru. Podstatně ulehčuje strojvůdci práci, např. tím, že mu dává informaci o návěstidlech na trati, povolené rychlosti. V případě selhání strojvůdce (nesoučinnosti) AVV vlak jednoduše zastaví

+2/0
26.7.2013 23:43

A87l21e62x96a14n19d84r 10K25o76s33t72k12a 5589696709666

Jenže tady očividně chybu detekovala až stěna, když se o ní ty vagony začly omlacovat.

+5/0
26.7.2013 23:48

K85a19r31e70l 48M51i60š43k66a 2296582352929

Pletete si VZ a AVV. AVV je jen automatizační prvek k optimalizaci jízdy, které musíte krmit informacemi o tom, co svítí na návěstidlech. Navíc to není zabezpečovací zařízení.

0/0
27.7.2013 3:11

Z12b78y58n65ě75k 27P39o46p79o80v34s94k94ý 9106728367143

Máte samozřejmě pravdu, uvedl jsem nepravdivé údaje za což se všem omlouvám.

0/0
27.7.2013 7:58

Š76á51r43k94a 24S51o98u52k48u69p11o62v47á 5894361740320

Španělé mají tento systém jen na vysokorychlostních tratích, před vjížděním do stanice přechází na běžnou trať, kde nefunguje vlakový zabezpečovač, který by hlídal i rychlost vlaku.

Jedná se o chybu lidského činitele, tedy strojvedoucího. Ovšem tento systém, kdy se přechází z jednoho systému na druhý a strojvedoucí veze sám vlak řadu hodin, je velmi náročný na pozornost a psychiku. Zabezpečení by mělo být ve všech úsecích, kudy vlak projíždí, domnívám se, že je to šetření na nesprávném místě.

0/0
26.7.2013 23:40

J74a53n 23Z46a81m51a40z29a15l 4375955753521

pred par desetiletima zadne takove systemy nebyly a o nejak vic vlakovych nehod nebylo...akorad hold se strojvedouci venovali celou dobu sve praci, tedy rizeni vlaku;)

+1/−5
26.7.2013 23:42

Š50á87r17k62a 51S17o91u97k87u37p59o23v37á 5574381830420

Vy jste nepochopil tu pointu, problém je přecházení ze systému, kdy je zabezpečovací zařízení hlídá a pak zase nehlídá - po dobu několika hodin a při vysoké rychlosti, kdy půl minuty už může být průšvih.

Dříve jezdili vždy ve dvou, strojvedoucí a pomocník, k tomu ještě s nimi hlídal návěstidla i vlakvedoucí. (Nejsem železničář, ale něco o tom vím.)

K tomu byla bezpečnost zajištěna mnoha nařízeními a předpisy, kdo a kdy a komu se musel ohlásit, zeptat atd.

Pokud vím, tak situace i u nás je taková, že různá nařízení, nahrazující zabezpečovací zařízení, byla zrušena, ale potřebné zabezpečovací zařízení není všude. Takže je to vlastně někde náročnější než dříve.

+2/0
26.7.2013 23:55

P90a97t30r72i35k 28M23a66r93e98k 8122747188236

na tom neco taky je .. to ma jak kdyz si clovek zvykne na ESP,ABS,parkovaci asistenty atp ... a pak sedne do auta ktere nic nema a ma problem ho vubec rozjet a nekde zaparkovat ...

+1/−1
27.7.2013 0:37

L13i76b94o29r 23F54o83l47t29ý81n33e85k 2266625337544

Jo to jo, představa, že bych měl rozjet Škodu 120, neřku-li MB 1000, je pro mě šílená, asi bych to ani neuměl nastartovat :)

0/−1
27.7.2013 7:54

P93a12t44r71i45k 97Š54e79b24e68s93t94a 4563172886325

mno ono stačí přechod z automatu na manuál u někoho, kdo v tom nikdy neseděl.. dříve jsme se amíkům smáli, dnes mnohé autoškoly nabízí výuku na automatech... sednou do manuálu - ani to nerozjedou.

0/0
27.7.2013 10:21

M78a24r56t46i41n 37N24o38v57o53t77n47ý 9498495120591

Kde ten systém není nainstalovan, nemůže ten vlak jet 200km rychlosti, ale ma automaticky dobrzdit. Tak to je tusim i v zeleznicnich pravidlech v cele EU...

0/0
27.7.2013 7:53

M43a49r14t10i40n 45N76o15v31o25t15n53ý 9608875890211

Vlak ma ale automaticky zpomalit při obusteni toho systemu, stejne jako upozornit ridice!

0/0
27.7.2013 8:01

J92a10n 16Z12a16m86a23z65a86l 4155235913291

Je do chyba strojvedouciho. Je sice pekne, ze jsou zabezpecovaci zarizeni, ale ten clovek tam sedi od toho aby ten vlak "ridil", bere za to plat a je to v kazdem pripade jeho odpovednost. Svadeni to na to, ze nejaky system mel vlak zastavit je blbost. Borec nejel tu trat poprve a musel vedet jak to tam vypada... Je hrozne, jak se kazdy chce zbavit nejake odpovednosti a svadi to na nefunkcni system (at uz technicky, nebo spolecensky)...

+2/−6
26.7.2013 23:07

A16l39e73x66a44n61d17r 12K88o91s43t46k51a 5249256329696

Nápověda, vzdušnou čarou je to něco přes 500 km, ovšem vlaku, který jede podstatnou část cesty 200 km/h to trvá 7:30 a na mapě je ta cesta rovná asi jako čára na hřbetě plazící se zmije. Opravdu jste přesvědčen, že se člověk nemůže zmýlit, že je o pár km jinde? Že si lze zapamatovat tak "krátkou" trať do posledního šroubku, v obou směrech? (ono to obráceně vypadá zcela jinak) Chyba se stát nesmí, ne že nemůže.

+4/−3
26.7.2013 23:27

J77a68n 62Z65a54m49a43z10a52l 4555355483221

misto kde konci rychlodraha a trat se meni v obycejnou na te trati asi moc nebude..nemyslite;) a navic je to jeho prace sledovat trat a vedet kde je a jak rychel tam ma vlak jet...

pokud nesel vlak zpomalit, musel si toho byt vedom uz daleko drive nez az v zatacce;)

+4/−3
26.7.2013 23:36

P34a32t84r84i25k 85M40a86r26e36k 8812197138176

a od ceho jsou tam znacky na povolenou rychlost ??

+1/−1
27.7.2013 0:38

V72í64ť64a 72N96o43v27á37k 1538383625601

Třeba dostal milion € , když trochu zaspí....

0/−3
26.7.2013 22:55

V88l40a65d90i15m80í63r 75Š66n20e61k 9654988396911

Pamatuju na svého instruktora v autoškole, jak někde silničáři zapoměli po opravách značku třicítku v červeném kruhu a já tam jel 35, tak mi na to dupnul! A zařval: "tady je třicítka!" to byl šoumen! No jo no, předpis je předpis a jeho dodrźování je bez debat, notabene když se stane takové neštěstí!! Kolik asi mašinfíra vyfasuje, za 80 mrtvých??

+1/−2
26.7.2013 22:30

J81i61ř42í 79P56e51l41n69á44ř 6875823386159

Hm, můj instruktor byl policajt, a protože ho všichni chlupatci dost uctivě na dálku zdravili, tak asi dost vysoko v potravinovém řetězci. Nejen že si přivydělával v autoškole jako instruktor, ale ještě si tím vyřizoval svoje kšefty. Jakmile řekl "spěcháme" tak se po městě jezdilo kilem a nesměl jsem kašlat jen na semafory. Třetí hodinu jízd mě nutil jet od Motola do kopce směrem k BISce 120, protože jsme měli zpoždění. Navíc to byl kapitální obšourník a každou sobotu jsem ho tahal od jiné ludry. Často ani nenasadil na střechu to magnetické elko, protože na to zapomněl. Tak pro koho že ty předpisy vlastně jsou?  :-P

+2/−1
26.7.2013 22:50

H94o96n77z55a 31P63r95i98b31y34l 8306110540365

ikdyz to bude asi strojvudce vina, je zajimave ze dispecer urcite vidi, jakou rychlost ten vlak v urcitem useku jede, urcite mu musel i ukazat,ze tento vlak jede v useku kde je povolena 80 vic jak 2x tolik, proc ten vlak nezastavil nebo se nedomahal zpomaleni. http://www.barco.com/~/media/Images/References/2010/RENFE/Control%20Rooms%20REFNE%201.jpg?mh=900&mw=900

+5/0
26.7.2013 22:19

P50e61t13r 97N72e67c50h44a75n21i57c16k19ý 7573706318130

Pokud je někde takový obrovský přechod mezi rychlostmi, tj. Z 200 na 80, tak tam musí být nějaké zpomalovače, to přece nejde ponechat na lidském činiteli. 200kmh je už na hraně reakční doby a za chvilkovou nepozornost nebo i nevolnost strojvůdce ten vlak ujede obrovskou vzdálenost. Jestli tam fakt takové zabezpečení není a ubrzdění je na vnímavosti strojvůdců, tak jde o bezpečnostní riziko jako prase a ta nehoda byla otázkou času.

+14/0
26.7.2013 21:25

T32o52m58á80š 69K42n15a44i44f42l 6923600367220

Jako myslíš zpomalovací prahy?

+2/−2
26.7.2013 21:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.