Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šéf dráhy: Vina padá na hlavu strojvedoucího. Ten odmítl vypovídat

Podle představitele španělské železniční správy za středeční nehodu rychlovlaku u města Santiago de Compostela může strojvedoucí. Měl brzdit čtyři kilometry před osudnou zatáčkou. Informovala o tom španělská média. Ta následně uvedla, že strojvedoucí odmítá odpovídat na otázky vyšetřovatelů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90o75s76e15f 87P23r35o27c23h64á96z89k25a 7826676738324

Nějak se v tom nejsem schopen orientovat. Tak "dráhy" tvrdí, že strojvedoucí je jediným viníkem, protože jel namísto 80 dvoustovkou a aby býval jel oněch kýžených 80, musel by začít brzdit 4 kiláky před obloukem. Z toho mi plyne, že jel-li 200, zřejmě neměl v úmyslu zastavit v Santiagu, protože by to (viz mapa) už býval neubrzdil. A co tomu všemu říkal druhý strojvedoucí? Ten spal? A nebo jsou podobné články pouhými spekulacemi novinářů, kteří musí, omlouvám se za ten výraz, udržovat mrtvolu teplou?

+1/0
27.7.2013 16:45

M25i97c84h53a11l 59R38a34d59i93n26a 1554708895126

Jen vina strojvedoucího? Podle mě ne. Kde jsou další bezpečnostní prvky, když selže člověk? Proč ty nezafungovali na plno? Kdo je navrhuje, konstruuje, kontroluje? Kdo takový systém pustí na koleje?

+1/−1
27.7.2013 14:44

J61a23n 11H50o81r22a 6387801346

Tak nevím ,nevím, něco mně zde nehraje.Třeba to,že by zkušený strojvůdce jel v úseku kde je povolena osmdesátka téměř dvěstě.....

+1/0
27.7.2013 13:34

J49a58n 22V61a36v60ř76í58č43e31k 2737445651924

Nehoda nám opět ukázala, jak žalostné je zabezpečení železnic v době, kdy ve vzduchu létají bezpilotní letadla.

0/−1
27.7.2013 13:22

J44a15n 86H13o36r98a 6337761416

Jenže ty bezpilotní letadla "pilotuje"někdo v bezpečí na zemi.;-)

0/0
27.7.2013 13:29

P51e67t18r 89N42e18c61h69a88n47i17c93k67ý 7373646888920

Pokud mačkáte tlačítko bdělosti cca po minutě, tak yen vlak ujede asi 3km než se začne něco dít a to může být pozdě

0/−1
27.7.2013 11:54

K10a81r50e82l 85M75i62š89k34a 2186392532299

Proto se taky nemačká TB po minutě, ale daleko dříve, pokud se má mačkat, aby se zahájilo včas brzdění vzhledem ke všem reakčním dobám.

+1/0
27.7.2013 12:30

T90o91m41á96š 51V71a87l52d81e89r 7153660849

Podobným nehodám můžeme předejít. Ovšem my je způsobujeme, že honíme čas za každou cenu. Viz nehoda ve Studénce. Most se předělává a nechají projíždět vlaky plnou rychlostí. Jinde dělají strouhu a vlaky jezdí 15km/hod úsekem 5km. Nebo nechají projíždět soupravy plnou rychlostí kolem lidí na nástupišti. A děje se to i u nás. Jet více než 150km/hod 4km před cílovou stanicí je taky blbost. Chce se ušetřit pár vteřin a riskuje se příliš moc. A nyní si představte, že na obyčejné trati u nás chtějí jezdit více než 200km/hod. Tato byla alespoň určena pro rychlovlaky. To bude zbořených domů a mrtvých. Tady  jsou lidé na železnici snad ještě chráněny svatými. Ale jak dlouho je budeme pokoušet? Osobně bych raději počkal na výsledky vyšetřování, aby to nedopadlo u novinářů jako s nehodou v Německu, kde se tvrdilo, že vůz spadl na trať a způsobil podobnou tragédii. Opak byl pravdou.

+1/0
27.7.2013 10:24

P51a64t21r92i31k 10Š37e73b19e98s67t11a 4973472276975

Stačí se dívat na seriály o leteckých katastrofách. Nejméně v 50% případů byla vina svalena na pilota zcela neoprávněně - který ovšem zpravidla nepřežil, a až když rodina nechtěla věřit a šťárala se, tak po pěti... deseti... patnácti letech se najednou přišlo na něco, z čehož vyplynulo, že to nebyla chyba pilota, ale chyba výrobce.

V mnohých případech to výrobce se dozvěděl, udělal protiopatření, ale zpráva pro média vyzněla zcela jinak - "chyba pilota".

Ve všem jsou peníze.

+2/0
27.7.2013 9:48

F10r20a19n97t11i93š34e14k 62P70r78u47d37k88ý 8872291822581

myslim, ze spravedlive by asi bylo, kdyby si z vazebniho prosteradla udelal lano ....

+1/−4
27.7.2013 7:30

L12e52o89š 65E16x41n15e12r 6918906308878

Já si zase myslím, kdyby noviny nepsaly hypotetické články a počkaly si na to, až Španělé ukončí vyšetřování a zveřejní své závěry. Takhle jsou to jen samé dohady. (Takže tisíckrát zlynčovaný mašinfíra může být nakonec i bez viny.) Jenže co jiného pak psát, když je ta okurková sezóna a Džambulka už nikoho nezajímá?

+7/−1
27.7.2013 8:09

F53r70a92n27t77i37š43e86k 47P23r75u33d73k48ý 8512341302291

asi jo, ty by bylo nejlepsi

0/0
27.7.2013 8:29

J43a61n 69H91o45r34a 6167791326

R^

0/0
27.7.2013 13:36

P64a37t17r75i56k 75Š28e82b41e33s61t65a 4243802406335

myslím, že nejspravedlivější by bylo, kdybyste si udělal to lano ze sňůry od klávesnice, protože takový jako vy se nemohl nardit, ale musel se pouze vyskytnou nebo vyjít v denním rozkaze !

+2/−1
27.7.2013 9:49

J80a33r56d14a 46H48o69f76m85a21n97n 4320265624

jak typický přístup odborů ...........  to je ani ta 26% nezaměstnanost ještě nepoučila ?

+1/−3
27.7.2013 6:37

M26i70c12h19a59l 55K23u60c20h18t92a 6173274534962

Ještě že máme moudré pravicové proroky, které "zlo" odborů vymetou provždy...;-)

+4/0
27.7.2013 7:10

P71e39t24r 30K31a68r48á94s81e98k 9487732892159

kapitalisté všech zemí spojte se.

0/0
27.7.2013 8:25

F53r66a67n37t27i71š51e56k 30J72o22s78e83f 2600271889256

Bylo by velice krátkozraké vidět za celou událostí pochybení řidiče. Je dobré umět se podívat na věc i z jiného úhlu pohledu

http://www.protiproud.cz/stopy/mysleni/civilizace/395-v-predvecer-svatku-svateho-jakuba-doslo-v-santiago-de-compostela-k-nejvetsimu-zeleznicnimu-nestesti-v-historii-spanelska-je-vsechno-jenom-nahoda.htm

+1/0
27.7.2013 6:31

F27r11a37n89t38i97š83e51k 72P21r26u45d50k32ý 8372501192621

tak ona se da na vsechno vymyslet odpoved a na jednu vec se da vymyslet mnoho variant. Kdyz pominu, ze Hajek a spol. je sorta, ktera vymysli ruzne hovadiny, tu jeho, o tom, ze to byl utok na krestany od muslimu me prijde docela za vlasy pritazena. Uz jenom proto, ze musulmani, pokud by v to mely prsty, by se k tomu hrde priznaly

0/−1
27.7.2013 7:37

L87e29o93š 48E69x46n54e50r 6988136308408

No, jenže pokud by to byl útok od musulmanů, tak zajisté ne na křesťany, nýbrž na katolíky, což je trošku rozdíl. (křesťan=následovník Pána Ježíše Krista, katolík=člen římsko-katolické církve a uctívač "papeže", Marie a "svatých")

+1/−2
27.7.2013 7:51

P58a65t83r25i95k 11Š78e87b18e25s45t10a 4763622876675

musulman to bere komplet na křesťany... židy... a všechny ostatní...

+1/0
27.7.2013 9:51

R10o78m73a19n 46K15r75a88t21o95c69h78v34í54l 6816867506934

Jsem zvědav co za čas vyplave na povrch.

0/0
27.7.2013 11:59

P33e18t30r 15M31u59r87č30e93k 3868506290

Františku velice správně.

+3/0
27.7.2013 6:05

R38o32m40a77n 60D87r16a59p60e34l20a 2113383557175

Pouhych 4 Km do cilove stanice a nebrzdit ze194km/h na povinych pred obloukem /cca na 8o/  tak, je to Skrat ve strojvedoducim jmenem Francisco Garzon...;-€profik po30-ti letech praxe skoncil a zanechal po sobe.... .. .

+1/−1
27.7.2013 3:07

Z54d79e87n19ě24k 49Ř87e41h92á80č59e58k 9453850167369

Tvrdá lavice a pendrek by mu rozvázal jazyk, vrahovi!;-O

0/−2
27.7.2013 9:17

J25o11s14e46f 19T54l23u53s52t40ý 8429486521294

hergot tady jsou odborníci na dráhu a zabezpečovací prvky. kolik souprav tam před tím jelo víc jak 80km ? záznamy mají..... a řeknou to ? ten borec s tou bárkou pro 4tisíce lidí okolo toho ostrova taky párkrát projel než to potopil.............

+4/−2
27.7.2013 1:22

J20i90n80d71ř56i37c23h 37R90á83z51l 1261144629595

Španělé jsou v rychlostních vlacích na špici.Je možné, že v místě nehody už byl vlak mimo úsek, který je vybaven systémem ETCS. Tedy sjel z VR tratě a jel už po konvenční trati do městského nádraží. ETCS je jednotný evropsky vlakový zabezpečovací systém. Je jak ve vlacích, tak na kolejích. Tyto jednotlivé části spolu komunikují a de fakto zajišťují plnou automatizaci vedení vlaku bez účasti strojvůdce.

Vlak si sám dobrzdí, zrychlí a podobně. Když však vlak opustí tratě, které nejsou ETCS vybaveny, potom vše přebírá strojvůdce a musí fungovat. Vlak sjel na národní zabezpečovací systém, který vyžaduje součinnost strojvůdce. Strojvůdce vedl soupravu zřejmě už po konvenční trati, ale opomněl snížit rychlost, nebo se věnoval něčemu jinému. U nás jezdí Pendolino na "českém ETCS" , zde jde o automatické vedení vlaku AVV. ETCS se u nás staví na trati Kolín-Břeclav a spuštěn bude cca za půl roku.

+1/0
26.7.2013 23:09

A82l69e50x16a20n66d57r 97K23o68s12t59k77a 5289426779406

Ovšem nechápu, jestli to fíru neupozorní, že opouští úsek s automatickým vedením a musí se sám začít věnovat řízení.

0/0
26.7.2013 23:16

Z13b79y52n67ě74k 92P69o11p72o64v28s44k95ý 9136438557943

AVV Vás svádí k dojmu, že se strojvůdce nemusí věnovat řízení. Není to samozřejmě pravda. Systém pouze minimalizuje možné selhání lidského faktoru. Podstatně ulehčuje strojvůdci práci, např. tím, že mu dává informaci o návěstidlech na trati, povolené rychlosti. V případě selhání strojvůdce (nesoučinnosti) AVV vlak jednoduše zastaví

+2/0
26.7.2013 23:43

A54l27e73x45a92n51d90r 57K13o40s52t57k69a 5699266899816

Jenže tady očividně chybu detekovala až stěna, když se o ní ty vagony začly omlacovat.

+5/0
26.7.2013 23:48

K24a40r97e41l 47M73i47š71k64a 2716132802489

Pletete si VZ a AVV. AVV je jen automatizační prvek k optimalizaci jízdy, které musíte krmit informacemi o tom, co svítí na návěstidlech. Navíc to není zabezpečovací zařízení.

0/0
27.7.2013 3:11

Z32b19y18n85ě70k 39P46o87p55o19v82s50k83ý 9216548707743

Máte samozřejmě pravdu, uvedl jsem nepravdivé údaje za což se všem omlouvám.

0/0
27.7.2013 7:58

Š33á79r70k58a 40S78o83u90k73u77p50o36v83á 5654301270650

Španělé mají tento systém jen na vysokorychlostních tratích, před vjížděním do stanice přechází na běžnou trať, kde nefunguje vlakový zabezpečovač, který by hlídal i rychlost vlaku.

Jedná se o chybu lidského činitele, tedy strojvedoucího. Ovšem tento systém, kdy se přechází z jednoho systému na druhý a strojvedoucí veze sám vlak řadu hodin, je velmi náročný na pozornost a psychiku. Zabezpečení by mělo být ve všech úsecích, kudy vlak projíždí, domnívám se, že je to šetření na nesprávném místě.

0/0
26.7.2013 23:40

J52a96n 48Z86a28m41a78z36a53l 4645735613761

pred par desetiletima zadne takove systemy nebyly a o nejak vic vlakovych nehod nebylo...akorad hold se strojvedouci venovali celou dobu sve praci, tedy rizeni vlaku;)

+1/−5
26.7.2013 23:42

Š24á16r91k79a 79S39o12u96k94u34p52o64v52á 5734931900170

Vy jste nepochopil tu pointu, problém je přecházení ze systému, kdy je zabezpečovací zařízení hlídá a pak zase nehlídá - po dobu několika hodin a při vysoké rychlosti, kdy půl minuty už může být průšvih.

Dříve jezdili vždy ve dvou, strojvedoucí a pomocník, k tomu ještě s nimi hlídal návěstidla i vlakvedoucí. (Nejsem železničář, ale něco o tom vím.)

K tomu byla bezpečnost zajištěna mnoha nařízeními a předpisy, kdo a kdy a komu se musel ohlásit, zeptat atd.

Pokud vím, tak situace i u nás je taková, že různá nařízení, nahrazující zabezpečovací zařízení, byla zrušena, ale potřebné zabezpečovací zařízení není všude. Takže je to vlastně někde náročnější než dříve.

+2/0
26.7.2013 23:55

P32a64t18r15i83k 11M15a10r71e13k 8552527488986

na tom neco taky je .. to ma jak kdyz si clovek zvykne na ESP,ABS,parkovaci asistenty atp ... a pak sedne do auta ktere nic nema a ma problem ho vubec rozjet a nekde zaparkovat ...

+1/−1
27.7.2013 0:37

L14i61b70o79r 55F12o41l10t77ý53n71e61k 2886255327194

Jo to jo, představa, že bych měl rozjet Škodu 120, neřku-li MB 1000, je pro mě šílená, asi bych to ani neuměl nastartovat :)

0/−1
27.7.2013 7:54

P36a93t35r48i64k 12Š57e30b71e66s92t75a 4273672326515

mno ono stačí přechod z automatu na manuál u někoho, kdo v tom nikdy neseděl.. dříve jsme se amíkům smáli, dnes mnohé autoškoly nabízí výuku na automatech... sednou do manuálu - ani to nerozjedou.

0/0
27.7.2013 10:21

M91a91r51t86i98n 12N41o11v90o10t54n81ý 9208575620501

Kde ten systém není nainstalovan, nemůže ten vlak jet 200km rychlosti, ale ma automaticky dobrzdit. Tak to je tusim i v zeleznicnich pravidlech v cele EU...

0/0
27.7.2013 7:53

M97a23r81t83i84n 55N32o85v93o48t37n62ý 9208895220771

Vlak ma ale automaticky zpomalit při obusteni toho systemu, stejne jako upozornit ridice!

0/0
27.7.2013 8:01

J50a39n 59Z96a25m76a37z25a46l 4725965653881

Je do chyba strojvedouciho. Je sice pekne, ze jsou zabezpecovaci zarizeni, ale ten clovek tam sedi od toho aby ten vlak "ridil", bere za to plat a je to v kazdem pripade jeho odpovednost. Svadeni to na to, ze nejaky system mel vlak zastavit je blbost. Borec nejel tu trat poprve a musel vedet jak to tam vypada... Je hrozne, jak se kazdy chce zbavit nejake odpovednosti a svadi to na nefunkcni system (at uz technicky, nebo spolecensky)...

+2/−6
26.7.2013 23:07

A75l46e86x21a69n89d33r 28K93o88s81t12k38a 5189576719806

Nápověda, vzdušnou čarou je to něco přes 500 km, ovšem vlaku, který jede podstatnou část cesty 200 km/h to trvá 7:30 a na mapě je ta cesta rovná asi jako čára na hřbetě plazící se zmije. Opravdu jste přesvědčen, že se člověk nemůže zmýlit, že je o pár km jinde? Že si lze zapamatovat tak "krátkou" trať do posledního šroubku, v obou směrech? (ono to obráceně vypadá zcela jinak) Chyba se stát nesmí, ne že nemůže.

+4/−3
26.7.2013 23:27

J13a74n 32Z26a65m73a84z64a83l 4185475453961

misto kde konci rychlodraha a trat se meni v obycejnou na te trati asi moc nebude..nemyslite;) a navic je to jeho prace sledovat trat a vedet kde je a jak rychel tam ma vlak jet...

pokud nesel vlak zpomalit, musel si toho byt vedom uz daleko drive nez az v zatacce;)

+4/−3
26.7.2013 23:36

P73a84t42r62i74k 54M48a80r18e60k 8142307788576

a od ceho jsou tam znacky na povolenou rychlost ??

+1/−1
27.7.2013 0:38

V56í31ť92a 60N70o51v61á18k 1238573515391

Třeba dostal milion € , když trochu zaspí....

0/−3
26.7.2013 22:55

V49l22a35d37i37m57í73r 54Š18n73e51k 9344878776231

Pamatuju na svého instruktora v autoškole, jak někde silničáři zapoměli po opravách značku třicítku v červeném kruhu a já tam jel 35, tak mi na to dupnul! A zařval: "tady je třicítka!" to byl šoumen! No jo no, předpis je předpis a jeho dodrźování je bez debat, notabene když se stane takové neštěstí!! Kolik asi mašinfíra vyfasuje, za 80 mrtvých??

+1/−2
26.7.2013 22:30

J34i80ř81í 71P55e24l22n75á50ř 6365663176959

Hm, můj instruktor byl policajt, a protože ho všichni chlupatci dost uctivě na dálku zdravili, tak asi dost vysoko v potravinovém řetězci. Nejen že si přivydělával v autoškole jako instruktor, ale ještě si tím vyřizoval svoje kšefty. Jakmile řekl "spěcháme" tak se po městě jezdilo kilem a nesměl jsem kašlat jen na semafory. Třetí hodinu jízd mě nutil jet od Motola do kopce směrem k BISce 120, protože jsme měli zpoždění. Navíc to byl kapitální obšourník a každou sobotu jsem ho tahal od jiné ludry. Často ani nenasadil na střechu to magnetické elko, protože na to zapomněl. Tak pro koho že ty předpisy vlastně jsou?  :-P

+2/−1
26.7.2013 22:50

H83o47n57z15a 14P11r98i40b16y66l 8356250510645

ikdyz to bude asi strojvudce vina, je zajimave ze dispecer urcite vidi, jakou rychlost ten vlak v urcitem useku jede, urcite mu musel i ukazat,ze tento vlak jede v useku kde je povolena 80 vic jak 2x tolik, proc ten vlak nezastavil nebo se nedomahal zpomaleni. http://www.barco.com/~/media/Images/References/2010/RENFE/Control%20Rooms%20REFNE%201.jpg?mh=900&mw=900

+5/0
26.7.2013 22:19

P32e74t49r 31N15e56c39h84a67n86i89c44k43ý 7643736768310

Pokud je někde takový obrovský přechod mezi rychlostmi, tj. Z 200 na 80, tak tam musí být nějaké zpomalovače, to přece nejde ponechat na lidském činiteli. 200kmh je už na hraně reakční doby a za chvilkovou nepozornost nebo i nevolnost strojvůdce ten vlak ujede obrovskou vzdálenost. Jestli tam fakt takové zabezpečení není a ubrzdění je na vnímavosti strojvůdců, tak jde o bezpečnostní riziko jako prase a ta nehoda byla otázkou času.

+14/0
26.7.2013 21:25

T32o56m74á24š 11K17n26a19i46f23l 6893590417590

Jako myslíš zpomalovací prahy?

+2/−2
26.7.2013 21:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.