Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělské tratě jsou na špici, říká odborník k nehodě rychlovlaku

Španělsko truchlí za desítky lidí, kteří zahynuli při vykolejení vlaku u Santiaga de Compostela. Co tragédii mohlo způsobit? Zdeněk Chrdle, generální ředitel firmy AŽD Praha, která se zabývá zabezpečovací železniční technikou, říká, že zatím to spíše vypadá na chybu v lidském faktoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81a84r26d97a 92V80á36v13r26a 1556471441364

Tratě možná ale lidé co obsluhují vlaky asi ne :)

+1/−1
27.7.2013 1:44

E52d85u33a18r70d 17K28o70c85h 9384748127561

Panove ve Spanelsku chteji svalit veskerou vinu na strojvudce? Mam pro novinku. Nepise se rok 1913, nybrz 2013 a takova GPS stoji v nejvyssi kvalit 150 EUR. Naprogramovami vlaku dle aktualni GPS useku a maximalni povoleni ruchlosti v danek useku odhaduji na 50 000 EUR, co je tak 500 EUR najeden spanelsky vlak. Za tych 100 zachranenych zivotu v cene jizdneho ti stoji, ze amateri?

+1/0
26.7.2013 21:31

K84a95r19e63l 15M39i25š42k45a 2756222632279

A rozezná ta Vaše kvalitní GPS, po které koleji vlak jede?

+2/−1
26.7.2013 21:42

E58d21u18a50r47d 22K31o19c15h 9154488537121

a to ma nejaky vliv na maximalni rychlosti pro dany usek?

0/−1
26.7.2013 23:25

K38a96r77e35l 10M29i87š39k75a 2966862832199

V každé koleji může být jiné omezení, s tím se můžete setkat i u nás.

0/−1
27.7.2013 2:58

E70d31u72a35r36d 22K10o30c69h 9154498767331

ja tady pisu o omezeni v samotnem vlaku dle jeho aktualni polohy GPS a ne zabezpecujiciho systemu v koleji. To mam tomu chapat tak, ze koleje v zakrute maji tak rozdilny polomer, ze je problem stanovit maximalni rychlost vlaku pro vsechny koleje v zakrute?

0/0
27.7.2013 9:21

K68a62r12e81l 67M22i84š78k39a 2946542162989

Jenže rychlostní profil vlaku musí zrcadlit omezení z infrastruktury a nelze předpokládat, že budou ve všech kolejích vždy stejná omezení. Proto je potřeba znát i kolej, po které vlak jede. Další věcí je bezpečnost samotného GPS signálu, bezpečné zpracování signálu ze satelitů, vlastnictví satelitů, ...

+1/0
27.7.2013 10:30

E25d75u43a49r50d 85K76o22c84h 9194198847451

1. aktualni omezeni v infrastrukture musi stejne nekdo v bezpecnostnem kolejovem systemu prestavit, stejne tak muze nekdo prestavit informacni system vlaku. Ty magnety v kolejich stejne slouzi na urceni rychlost vlaku minimalne svym rozestupem. Muzeme je chapat i jako mechanicke zabezpeceni, ktere v tyto situaci selhalo, bylo odcizeno nebo nejakym podvodem, spatnim rozhodnutim neamontovamo, to si jiz vyresi zhnili spanele. Ovsem takovy bezpecnosti system vlaku muze montovat na objednavku primo vyrobce vlaku a jeho znefunkcneni je temer nemozne v pripade pouziti dualniho systemu

 

2. Nikde neni napsano, ze se nemuze pouzivat kombinace GPS systemu ve vlaku a magnetickeho systemu v kolejich.

3. Co se tyce GPS technologie, jedna se o pomerne spolehlivou puvodem armadni technologii a dobry softver dokaze dle projete vzdalenosti a rychlosti eliminovat i malo pravdepodobne vypadky signalu, napr. v tunelech, jelikoz draha, smerovani a delka koleje se na rozdil od silnice nemeni.

4. Jsou lidi, kteri hledaji jak se problem da resit a jsou lide, kteri hledaji cestu, jak problem neresit. Ovsem tato vlakova tragedie ve Spanelsku rozhodne jiz nepatri do 21. stoleti a odpivednost rozhodne nemuze nest jenom strojvudce, na kterou tu spinu klasicky propagandisticky zhodi.

0/0
27.7.2013 13:53

K42a14r35e14l 37M25i33š27k61a 2746532952669

"Magnety", balízy atd. slouží k určení polohy a případně k přenosu další informace (např. o znaku návěstidla u ETCS L1).

V železničních aplikacích není požadována jen spolehlivost, ale i bezpečnost, což jsou dva různé požadavky, koukněte do evropských norem pro železniční zabezpečovacích zařízení. GPS je dobrá pro automatizační a informační funkce, ale ne pro funkce, od kterých je vyžadováno bezpečné chování. Copak z družic, které ani nevlastní evropský subjekt, jde bezpečný signál? Proto se u ETCS nepoužívá GPS, ale využívá se balíz a odometrie. Informace pro přenos dat z RBC do mobilní části se přenáší pomocí GSM-R, což opět není veřejný systém, ale o ale GSM systém určený pro drážní prostředí.

+1/0
27.7.2013 14:26

E90d38u13a70r16d 96K90o86c70h 9234528577301

Diky za podrobne vysvetleni, beru. Jeste jeden dotaz. Co brani vedet presnou polohu vlaku dle ujetych km, kdyz se delka trate nemeni? Kdyz kazda kolej od vyhybky k vyhybce ma svoji pevnu delku?

0/0
27.7.2013 20:48

K39a66r48e33l 29M96i55š62k83a 2696552212439

Ujetá vzdálenost nemusí být úplně přesná díky například ojetým kolům, proto se doplňuje balízami na trati a u ETCS i odometrií ve formě dopplerovského radaru na vozidle.

0/0
27.7.2013 23:15

P78a61v13e58l 83J14a45n78a79t78a 9301973475948

Édo, di raději něco uvařit a neobtěžuj nás hlupáky, jo? ;-D;-D

0/0
28.7.2013 8:08

M41a87r22t73i67n 65V14o94t35a71v98a 6908838491545

Nechapu, proč většina již odsoudila strojvůdce, aniž by bylo přesně známo, co se stalo. Nikdy by se nemělo stát, že by selhání jediného faktoru (člověka) mohlo vést k takovéto chybě. Co tvrdí ředitel AŽD taky není úplná pravda (spíše zjednodušená). Národní zabezpečovače většiny zemí vyžadují součinost strojvůdce, ale zároveň jej kontrolujou - pokud například omdlí, po určité době automaticky zastaví vlak (atd).

Jinak připomenu nehodu u Čerčan - taky vyšetřování ukázalo, že se jednalo o chybu zapezpečovače ESA11 od AŽD, ačkoliv se to všichni prvně snažili shodit na strojvedoucího ...

Takže laskavě počkejme se souzením, až bude jasné, kdo za to může.

PS: Osobně něvěřím, že by strojvůdce udělal něco takového úmyslně. Jakožto zkušený člověk v drážním prostředí musí vědět, že oblou k 80 se dá projet cca 100, aniž by vykolejil, ale určitě by tam úmyslně nevletěl ve 190 KM/H - to by musel být sebevrah ...

+2/0
26.7.2013 21:13

J57o58s50e67f 56L22e85b50d91u43š72k37a 4312913713165

Nerozumím železničnímu zabezpečování, ale v TV říkali, že chvíli před tím strojvedoucí hlásil, že jede 160 a nemůže zastavit, takže nevím co se dělo. Jinak je to hrůza.

+2/0
26.7.2013 21:11

P44a17v33e86l 95J78a73n30a49t43a 9861763625138

Zrejme potreboval novou fotku tachometru na facebook. I kdyby ho povesili 80x tak nesplati tu hruzu co svou tuposti zavinil. Na fotkach cumi jak suva z nudli, idiot.

+6/−5
26.7.2013 18:25

M35a54r94t21i32n 65V43o56t55a61v67a 6608898811955

Opravdu nechapu vas nazor ... Jeste nevite nic o tom, co se stalo, pouze to, co media vyplodila pri svych honech za senzaci (a co vubec nemusi byt pravda). Kazdopadne to svedci budto o vasi nizke inteligenci nebo krveziznivosti ...

+2/0
26.7.2013 22:05
Foto

R59a69d87o11m83í12r 22Š19r29á15m23e71k 4738140536864

vlaky ve španělsku nemají něco jako brzdu ??? pokud tomu tak opravdu je tak už nikdy vlakem nejedu, alespoň ne ve španělsku.. myslel jsem že se jedná o prostředky které je možno v nouzovém případě dobrzdit. Dle toho co se nám tu snažíte vnutit je vlak zcela v moci počítače a strojvůdce si může jen fotit rychloměr... nebo řvát do vysílačky že jede 190 a že to asi pos*al ??? A co tedy ? Tu fotku ???

0/0
27.7.2013 15:09

P40e55t80r 20N16e92c74h45a20n48i83c26k50ý 7903466198850

Jestli ten zabezpečovák sám dobrzdí vlak, tak ho měl zabrzdit dřív než vyjel z vysokorychlostní trati, aby mohl pokračovat bezpečně do oblouku. Co to je za systém, brzdi co to dá jinak letíš ven?

+4/0
26.7.2013 18:23

P28e65t40r 74V67e43s97e21l82ý 2309168773786

Máte své dny anebo jste opravdu tak hloupá?

+2/0
26.7.2013 17:50

P12e10t73r 50V60e66s25e45l85ý 2209858703606

Hele Dvořák, dej si sakra do pořádku redakční systém, radši sestarej aby se ti příspěvky řadily kam mají místo směšného hlídáníeurokorektností.

tohle patřilo paní Zíkové ...

+5/0
26.7.2013 17:53

P92e65t13r33a 10Z48í81k95o16v69á 2551743579344

Vlak jel rychle, strojvůdce měl teprve 52 let, až se u nás budou prohánět vlaky se 70letými předdůchodci, to teprve bude mazec.

+2/−13
26.7.2013 17:22

T73o42m37a90š 74P71o69k86o26r11n15ý 6158355322243

Ono nezáleží na věku toho dotyčného, ale co má v hlavě. Někteří lidé se chovají jako i... bez ohledu na to kolik jim je. Znám lidi co mají víc jak 70 let a rozum bych s nimi mělil okamžitě. Na druhé znám mladé ambiciózní b.., kteří mají v hlavě akorát tak na... Ale hlavně, že furt řvou po penězích.

+4/0
26.7.2013 18:32

Č67e72s74t71m43í42r 58P39r86o24c45h32á14z54k74a 8108180338751

Jestli nebyl strojvůdce indisponován , tak nechápu , že nepoznal , že jede místo 80 skoro 200 .

+4/0
26.7.2013 17:09

A49l73e26x33a68n69d54r 86K40o79s18t42k75a 5179346719366

Poznal, ale dokud nevjel do zatáčky, tak netušil že je v průšvihu. Bohužel, cedulka s omezením rychlosti se v 200 dá přehlédnout dost snadno, v podstatě stačí mrknout.

+2/−2
26.7.2013 18:03

P95e45t69r 19S37o19v32a 9466988706609

jaka cedulka,demente?je rok 2013.kdyz vo tom vis kulovy,tak se bav o pleteni a hackovani s babama a neprispivej k vecem,vo kterejch vis h. :-/

+3/−3
26.7.2013 18:29

Č63e50s60t40m87í11r 63P53r22o84c44h90á35z10k81a 8318620528191

Ten člověk jezdil na dráze 30 let, na dané trati rok a znal každou zatáčku . To neni jako když jedete po neznámé silnici . Podle mne, a to je spekulace, si zdřímnul . Od sjezdu z rychlostní tratě, kde je plně po kontrolou techniky je to prý 4 km k té zatáčce pod bezpečnostním systémem, který není plně autonomní . To je při té rychlost nějakých 3 až 4 minuty .

+2/0
26.7.2013 18:49

Č36e68s83t64m71í98r 11P38r50o12c64h69á28z18k23a 8978380268631

Oprava , to je kolem jedné minuty .

0/0
26.7.2013 18:52

M29a90r72t42i46n 35V23o23t17a66v28a 6818628621435

Právě to je poněkud háček ... Většina systémů, které znám (pracuji v oboru), vyžaduje při předání řízení z automatického vedení do ručního (nebo poloručního) řízení potvrzení strojvůdcem, jinak začne automaticky bzdit ... Také pochybuji, že by se předávalo manuální řízení před zpomalením ...

Poněkud to ukazuje na minimálně nedomyšlenou zabezpečovačku

+1/0
26.7.2013 22:14

J98a61n 62V21a20v38ř33í41č44e44k 2977855161744

Souhlasím, podobné zaspáni lze spatřit všude kde dálnice plynule přechází v normální komunikaci. Některým řidičům trvá dost dlouho než si uvědomí kde se nacházejí a přizpůsobí rychlost.

0/0
27.7.2013 12:50

M70a80r90e58k 29S16l82a22b55i75h97o52u26d47e75k 7168131122173

Třeba byla z hliníku. Klidně jí mohl nějaký Čech ukrást!

+1/−1
26.7.2013 19:12

P16e97t84r 74S95o80v28a 9306158666669

tak na mleti lidi o betonovou zed,kadpoadne...:-/

+1/−2
26.7.2013 17:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.