Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělské tratě jsou na špici, říká odborník k nehodě rychlovlaku

Španělsko truchlí za desítky lidí, kteří zahynuli při vykolejení vlaku u Santiaga de Compostela. Co tragédii mohlo způsobit? Zdeněk Chrdle, generální ředitel firmy AŽD Praha, která se zabývá zabezpečovací železniční technikou, říká, že zatím to spíše vypadá na chybu v lidském faktoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55a66r53d26a 28V97á39v19r59a 1196521251734

Tratě možná ale lidé co obsluhují vlaky asi ne :)

+1/−1
27.7.2013 1:44

E15d63u26a88r89d 43K85o26c21h 9874698157571

Panove ve Spanelsku chteji svalit veskerou vinu na strojvudce? Mam pro novinku. Nepise se rok 1913, nybrz 2013 a takova GPS stoji v nejvyssi kvalit 150 EUR. Naprogramovami vlaku dle aktualni GPS useku a maximalni povoleni ruchlosti v danek useku odhaduji na 50 000 EUR, co je tak 500 EUR najeden spanelsky vlak. Za tych 100 zachranenych zivotu v cene jizdneho ti stoji, ze amateri?

+1/0
26.7.2013 21:31

K64a58r39e24l 47M90i44š60k53a 2696582982679

A rozezná ta Vaše kvalitní GPS, po které koleji vlak jede?

+2/−1
26.7.2013 21:42

E23d14u59a33r29d 25K57o92c17h 9104828737141

a to ma nejaky vliv na maximalni rychlosti pro dany usek?

0/−1
26.7.2013 23:25

K39a51r43e49l 18M88i66š88k83a 2916282252589

V každé koleji může být jiné omezení, s tím se můžete setkat i u nás.

0/−1
27.7.2013 2:58

E98d55u24a15r94d 12K84o40c20h 9664118627931

ja tady pisu o omezeni v samotnem vlaku dle jeho aktualni polohy GPS a ne zabezpecujiciho systemu v koleji. To mam tomu chapat tak, ze koleje v zakrute maji tak rozdilny polomer, ze je problem stanovit maximalni rychlost vlaku pro vsechny koleje v zakrute?

0/0
27.7.2013 9:21

K62a14r74e89l 54M98i71š13k50a 2356712852799

Jenže rychlostní profil vlaku musí zrcadlit omezení z infrastruktury a nelze předpokládat, že budou ve všech kolejích vždy stejná omezení. Proto je potřeba znát i kolej, po které vlak jede. Další věcí je bezpečnost samotného GPS signálu, bezpečné zpracování signálu ze satelitů, vlastnictví satelitů, ...

+1/0
27.7.2013 10:30

E74d17u49a97r55d 59K76o14c20h 9624908317691

1. aktualni omezeni v infrastrukture musi stejne nekdo v bezpecnostnem kolejovem systemu prestavit, stejne tak muze nekdo prestavit informacni system vlaku. Ty magnety v kolejich stejne slouzi na urceni rychlost vlaku minimalne svym rozestupem. Muzeme je chapat i jako mechanicke zabezpeceni, ktere v tyto situaci selhalo, bylo odcizeno nebo nejakym podvodem, spatnim rozhodnutim neamontovamo, to si jiz vyresi zhnili spanele. Ovsem takovy bezpecnosti system vlaku muze montovat na objednavku primo vyrobce vlaku a jeho znefunkcneni je temer nemozne v pripade pouziti dualniho systemu

 

2. Nikde neni napsano, ze se nemuze pouzivat kombinace GPS systemu ve vlaku a magnetickeho systemu v kolejich.

3. Co se tyce GPS technologie, jedna se o pomerne spolehlivou puvodem armadni technologii a dobry softver dokaze dle projete vzdalenosti a rychlosti eliminovat i malo pravdepodobne vypadky signalu, napr. v tunelech, jelikoz draha, smerovani a delka koleje se na rozdil od silnice nemeni.

4. Jsou lidi, kteri hledaji jak se problem da resit a jsou lide, kteri hledaji cestu, jak problem neresit. Ovsem tato vlakova tragedie ve Spanelsku rozhodne jiz nepatri do 21. stoleti a odpivednost rozhodne nemuze nest jenom strojvudce, na kterou tu spinu klasicky propagandisticky zhodi.

0/0
27.7.2013 13:53

K71a17r12e75l 56M80i45š42k97a 2226882212889

"Magnety", balízy atd. slouží k určení polohy a případně k přenosu další informace (např. o znaku návěstidla u ETCS L1).

V železničních aplikacích není požadována jen spolehlivost, ale i bezpečnost, což jsou dva různé požadavky, koukněte do evropských norem pro železniční zabezpečovacích zařízení. GPS je dobrá pro automatizační a informační funkce, ale ne pro funkce, od kterých je vyžadováno bezpečné chování. Copak z družic, které ani nevlastní evropský subjekt, jde bezpečný signál? Proto se u ETCS nepoužívá GPS, ale využívá se balíz a odometrie. Informace pro přenos dat z RBC do mobilní části se přenáší pomocí GSM-R, což opět není veřejný systém, ale o ale GSM systém určený pro drážní prostředí.

+1/0
27.7.2013 14:26

E76d88u85a22r74d 49K97o54c13h 9384808427611

Diky za podrobne vysvetleni, beru. Jeste jeden dotaz. Co brani vedet presnou polohu vlaku dle ujetych km, kdyz se delka trate nemeni? Kdyz kazda kolej od vyhybky k vyhybce ma svoji pevnu delku?

0/0
27.7.2013 20:48

K89a98r13e40l 44M13i82š51k32a 2256322152929

Ujetá vzdálenost nemusí být úplně přesná díky například ojetým kolům, proto se doplňuje balízami na trati a u ETCS i odometrií ve formě dopplerovského radaru na vozidle.

0/0
27.7.2013 23:15

P72a73v89e62l 27J72a18n68a47t11a 9631223175868

Édo, di raději něco uvařit a neobtěžuj nás hlupáky, jo? ;-D;-D

0/0
28.7.2013 8:08

M92a88r38t54i22n 75V53o49t11a39v25a 6698668941665

Nechapu, proč většina již odsoudila strojvůdce, aniž by bylo přesně známo, co se stalo. Nikdy by se nemělo stát, že by selhání jediného faktoru (člověka) mohlo vést k takovéto chybě. Co tvrdí ředitel AŽD taky není úplná pravda (spíše zjednodušená). Národní zabezpečovače většiny zemí vyžadují součinost strojvůdce, ale zároveň jej kontrolujou - pokud například omdlí, po určité době automaticky zastaví vlak (atd).

Jinak připomenu nehodu u Čerčan - taky vyšetřování ukázalo, že se jednalo o chybu zapezpečovače ESA11 od AŽD, ačkoliv se to všichni prvně snažili shodit na strojvedoucího ...

Takže laskavě počkejme se souzením, až bude jasné, kdo za to může.

PS: Osobně něvěřím, že by strojvůdce udělal něco takového úmyslně. Jakožto zkušený člověk v drážním prostředí musí vědět, že oblou k 80 se dá projet cca 100, aniž by vykolejil, ale určitě by tam úmyslně nevletěl ve 190 KM/H - to by musel být sebevrah ...

+2/0
26.7.2013 21:13

J71o95s22e47f 84L86e79b81d94u68š42k40a 4962773913255

Nerozumím železničnímu zabezpečování, ale v TV říkali, že chvíli před tím strojvedoucí hlásil, že jede 160 a nemůže zastavit, takže nevím co se dělo. Jinak je to hrůza.

+2/0
26.7.2013 21:11

P55a73v37e39l 55J71a81n13a62t57a 9141333665608

Zrejme potreboval novou fotku tachometru na facebook. I kdyby ho povesili 80x tak nesplati tu hruzu co svou tuposti zavinil. Na fotkach cumi jak suva z nudli, idiot.

+6/−5
26.7.2013 18:25

M11a22r56t98i26n 76V41o34t91a33v55a 6978568431835

Opravdu nechapu vas nazor ... Jeste nevite nic o tom, co se stalo, pouze to, co media vyplodila pri svych honech za senzaci (a co vubec nemusi byt pravda). Kazdopadne to svedci budto o vasi nizke inteligenci nebo krveziznivosti ...

+2/0
26.7.2013 22:05
Foto

R37a12d55o64m86í39r 20Š33r83á67m42e63k 4438600296294

vlaky ve španělsku nemají něco jako brzdu ??? pokud tomu tak opravdu je tak už nikdy vlakem nejedu, alespoň ne ve španělsku.. myslel jsem že se jedná o prostředky které je možno v nouzovém případě dobrzdit. Dle toho co se nám tu snažíte vnutit je vlak zcela v moci počítače a strojvůdce si může jen fotit rychloměr... nebo řvát do vysílačky že jede 190 a že to asi pos*al ??? A co tedy ? Tu fotku ???

0/0
27.7.2013 15:09

P80e82t22r 43N24e30c46h67a33n23i98c75k80ý 7953716438790

Jestli ten zabezpečovák sám dobrzdí vlak, tak ho měl zabrzdit dřív než vyjel z vysokorychlostní trati, aby mohl pokračovat bezpečně do oblouku. Co to je za systém, brzdi co to dá jinak letíš ven?

+4/0
26.7.2013 18:23

P57e97t70r 73V23e43s75e43l78ý 2919658643576

Máte své dny anebo jste opravdu tak hloupá?

+2/0
26.7.2013 17:50

P21e53t19r 21V21e82s36e96l26ý 2149878553886

Hele Dvořák, dej si sakra do pořádku redakční systém, radši sestarej aby se ti příspěvky řadily kam mají místo směšného hlídáníeurokorektností.

tohle patřilo paní Zíkové ...

+5/0
26.7.2013 17:53

P16e43t47r89a 13Z19í44k92o68v47á 2841523479134

Vlak jel rychle, strojvůdce měl teprve 52 let, až se u nás budou prohánět vlaky se 70letými předdůchodci, to teprve bude mazec.

+2/−13
26.7.2013 17:22

T29o77m58a71š 34P24o24k11o87r91n53ý 6978555382903

Ono nezáleží na věku toho dotyčného, ale co má v hlavě. Někteří lidé se chovají jako i... bez ohledu na to kolik jim je. Znám lidi co mají víc jak 70 let a rozum bych s nimi mělil okamžitě. Na druhé znám mladé ambiciózní b.., kteří mají v hlavě akorát tak na... Ale hlavně, že furt řvou po penězích.

+4/0
26.7.2013 18:32

Č12e18s63t40m74í53r 72P33r43o97c95h27á71z68k15a 8158900438331

Jestli nebyl strojvůdce indisponován , tak nechápu , že nepoznal , že jede místo 80 skoro 200 .

+4/0
26.7.2013 17:09

A64l72e12x89a86n67d95r 61K44o90s60t21k17a 5369386389716

Poznal, ale dokud nevjel do zatáčky, tak netušil že je v průšvihu. Bohužel, cedulka s omezením rychlosti se v 200 dá přehlédnout dost snadno, v podstatě stačí mrknout.

+2/−2
26.7.2013 18:03

P41e79t23r 69S31o80v41a 9986648186189

jaka cedulka,demente?je rok 2013.kdyz vo tom vis kulovy,tak se bav o pleteni a hackovani s babama a neprispivej k vecem,vo kterejch vis h. :-/

+3/−3
26.7.2013 18:29

Č20e54s67t88m35í53r 48P14r44o21c12h94á83z91k60a 8268170698671

Ten člověk jezdil na dráze 30 let, na dané trati rok a znal každou zatáčku . To neni jako když jedete po neznámé silnici . Podle mne, a to je spekulace, si zdřímnul . Od sjezdu z rychlostní tratě, kde je plně po kontrolou techniky je to prý 4 km k té zatáčce pod bezpečnostním systémem, který není plně autonomní . To je při té rychlost nějakých 3 až 4 minuty .

+2/0
26.7.2013 18:49

Č54e40s87t90m45í69r 61P91r64o17c92h80á75z23k38a 8728180478221

Oprava , to je kolem jedné minuty .

0/0
26.7.2013 18:52

M17a71r24t36i42n 87V48o29t96a61v61a 6228868681765

Právě to je poněkud háček ... Většina systémů, které znám (pracuji v oboru), vyžaduje při předání řízení z automatického vedení do ručního (nebo poloručního) řízení potvrzení strojvůdcem, jinak začne automaticky bzdit ... Také pochybuji, že by se předávalo manuální řízení před zpomalením ...

Poněkud to ukazuje na minimálně nedomyšlenou zabezpečovačku

+1/0
26.7.2013 22:14

J26a72n 49V91a75v33ř28í59č66e37k 2317825381854

Souhlasím, podobné zaspáni lze spatřit všude kde dálnice plynule přechází v normální komunikaci. Některým řidičům trvá dost dlouho než si uvědomí kde se nacházejí a přizpůsobí rychlost.

0/0
27.7.2013 12:50

M45a79r52e53k 92S42l35a66b90i67h93o82u18d48e15k 7958391752173

Třeba byla z hliníku. Klidně jí mohl nějaký Čech ukrást!

+1/−1
26.7.2013 19:12

P36e30t61r 48S89o86v54a 9786508406979

tak na mleti lidi o betonovou zed,kadpoadne...:-/

+1/−2
26.7.2013 17:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.