Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

CASA je lepší než antonov, ale hodnotit můžeme až za 20 let, říká pilot

Zapomeňme na problémy, které dosud provázely provoz armádních transportních letounů CASA. Stroje už v českých službách nalétaly přes 3 500 hodin a piloti si je chválí. Hodnotit však budeme moci za 15 či 20 let, říká v rozhovoru jeden ze zkušených letců Vít Malina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S16t63a79n97i67s88l31a54v 71R49o64s65e14c66k66ý 9155769161669

KOnečně jeden rozumný názor, že nelze srovnávat letadla z různých vývojových generací, podvědomě se podsouvá myšlenka, že vše Made in CCCP bylo špatné.

+1/0
25.7.2013 13:53

J37o19s90e39f 93V62o22s89i69c31k49y 4563237886253

Ono to take skoro vsechno spate bylo ! Jako treba ten Mig 29. Vzpominam, kdyz jsme je dali temer zadarmo Polakum a Slovakum. To bylo kriku. A jak se s nimi Polaci spalili ! Je pravda, ze CCCP kdysi vyrabel nektere pouzitelne veci. Zato to, co se vyrabi v Rusku dnes, je na svetovych trzich absolutne neprodejne.

0/0
25.7.2013 14:18

J85a46r18o25s39l75a57v 34B33r58ü38m22m36e12r 7564983446

?? Co to zase blábolíte? Ruské věci byly dobré, ale samozřejmě poplatné době. Migů-29 jsme měli málo, měli velkou spotřebu, tehdy se špatně dostupné náhradní díly. Tak jsme je dali Polákům za vrtulníky. Poláci pak dostali další od Němců za 1 Euro. Ale Poláci se nespálili, dále jě používají, v tom větším počtu a se spoustou draků navíc to má cenu.

+1/0
25.7.2013 14:25

S61t28a54n19i25s33l85a44v 54R97o60s32e31c91k50ý 9765889801299

a jak by jste chtěl porovnávat třeba Fabii s Favoritem a Favorita třeba s embéčkem nebo starou oktávkou? ( to aby jsme sem netahali jen CCCP ale třeba i nás).

0/0
25.7.2013 14:32

J96a61n 75M90u78ž83í67k 4802644492849

Čekal bych spíše rozhovor s ministrem Pickem. Ten přece musí nejlépe vědět, proč jsou CASY lepší než konkurenční letouny. A mimochodem z velmi důvěryhodných zdrojů vím, že se piloti s CASAMI naopak bojí létat.

+1/−1
25.7.2013 13:39

J87a23r31o14s94l94a43v 16B70r23ü31m79m83e77r 7964113116

Tak Casy měly velké problémy s elektronikou, kdy sem tam prostě dělaly něco jiného, než pilot dělal s kniplem, ale to je doufám již vyřešené.

Picek jen napsal posudek, zda jsou CASy lepší než An-26.

0/0
25.7.2013 13:41

J66a87r44o47s31l36a12v 82B84r37ü74m34m56e52r 7304943696

Jinak chyba v tom připojeném článečku. Za 3,5 mld. jsme nekoupili 4 stroje, ale 3! Ten jeden byl oficiálně barterem za 5 L-159, jejichž zprovoznění nás stálo cca 300 mil. Kč, které navíc ani ve Španělsku nelétaly, 2 se nám vrátily jako "kompenzace" za problémy a 3 teď Španělé prodali do USA.

Jinak cena toho prvního letadla byla vyčíslena naším MO s DPH na cca 1 mld 17 mil, takže ty další 3 úplně stejné mašiny měly stát cca 3 mld a 50 mil. Kč. Ale my jjsme za ně zaplatili 3 miliardy a téměř 578 milionů korun. Rozdíl, který se dá spočítat pouze na základě materiálů NKÚ dělá 527 milionů! Původně ta částka 3 mld 578 mil. měla být na nákup letadel plus "služby", nakonec se za ně koupily JENOM letadla a na služby se udělala další smlouva na skoro 900 milionů Kč!

+3/0
25.7.2013 13:27

V20l46a10s27t95i55m42i82l 19P16l74a80c91h22ý 5815818654233

Od začátku a pořád je Spartan lepší ve všech důležitých paramaterech než CASA - http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1630

+1/0
25.7.2013 13:27

R76o14m47a65n 85H29r31o19n66z68a 5806231696108

Plytkost a hloupost tohoto článku signalizuje snahu o vylepšení image tohoto letadla (stokrát opakovaná lež se stane pravdou). Zřejmě příprava na další "výhodné" nákupy. Úplně nejhloupější mi připadá tvrzení, že CASA se nedá srovnávat IL76 nebo Globemaster - a proč bych takovou hloupost měl dělat ?? Smysluplné je srovnání kupříkladu se Spartanem, že ?;-)

+3/0
25.7.2013 13:15

O84n24d66ř59e11j 83V69e41s12e64l21ý 7309377121929

Proč hloupý článek, proboha? Ptali se jak si vede CASA, CASA si vede slušně. On nehodnotí, zda se mělo pořídit jiné letadlo s jinými parametry nebo jinou cenou. Ptali se na letadlo, tak na to odpovídá.

0/−2
25.7.2013 13:19

J24a92r51o90s38l53a89v 32B53r60ü80m95m86e87r 7734113956

Ale i hodnotí.

+2/0
25.7.2013 13:22

R46o73m94a76n 55H31r80o81n53z44a 5126811546658

Proč hloupý? V mém příspěvku máte minimálně jeden důvod uveden. Dalším je nesporně srovnávat CASA (4generace) s Antonovem (2.generace). Už Vám svítá ?

+1/0
25.7.2013 13:38
Foto

K90a29r25e51l 74T39o32m40á56š93e91k 7234989297879

A co je s Parkanovou, která je za ty letouny stíhaná? Je stále poslankyní a rovněž tam taky hlasuje a bude hlasovat zřejmě při důvěře vlády Rusnoka. Měli by ji během toho hlasování zavřít, aby Rusnok měl větší naději. Takhleto přeci udělali při volbě prezidenta Havla se Sládkem; kdyby nebyl Sládek zavřený, Havel by nedostal potřebnou nadpoloviční většinu

+1/0
25.7.2013 13:12

R82o53b37e63r24t 82P63a16c26i68n70a 7694199845181

Hezke, jak se porovnava zasadne se starym letadlem a ne se Spartanem, ktery armada chtela misto tohodle zazraku.

+3/0
25.7.2013 13:03

J87i49ř97í 93H88e75r70r46m97a70n73n 7160268115846

Z civilního letadla neudělají armádní speciál ani kdyby k němu přišroubovali Gripena. Srovnávat Casu s Antonovem je jako srovnávat Gripena s Migem 21=blbost. Než Casa - to už byl lepší starý C-130 Hercules , C-27J Spartan nebo Airbus A400M.

+1/0
25.7.2013 13:02

J41a32r61o92s70l90a74v 28B39r82ü37m22m98e82r 7144693236

CASA nebyl nikdy civilní letoun. CASA se s Antonovem může srovnávat, je to stejná třída. Tak jako Mig-21 a Gripen, stejná třída letadla. Heky a A400 Grizly jsou už jiná tzřída, jsou to velké dopraváky. A Spartan je mezi SACou/An-26 a těmito dvěma. A my jsme chtěli právě Spartana.

0/0
25.7.2013 13:05

J55i48ř16í 52H24e14r39r21m21a16n38n 7910508765466

Myslel jsem to srovnání věkově. Jinak CASA je aspoň podle mě silně výkonově poddimenzovaná a Spartan by byl vhodnější.

+3/0
25.7.2013 13:15

J15a40r36o47s18l25a23v 26B23r30ü67m21m61e63r 7704633936

Nemyslím si, že je CASA výkonově poddimenzovaná. Ale je prostě malá. Ano, Spartan by byl lepší, kvůli velikosti a nosnosti. Takhle budeme potřebovat opravdu koupit 2 Herkulesy, či něco podobného.

+1/0
25.7.2013 13:20

T11o59m59á77š 93F42i27l27i31p81č58í83k 8457359877153

Když už je armáda má, tak je samozřejmě využívá...k tomu k čemu může. To na minulých kritikách nic nemůže změnit

+2/0
25.7.2013 13:01

J89a17n 68H55a65v61l96i41n31a 9924316559913

Ano, kdyz to porovname s 50 let starym Antonovem, tak je lepsi.....ona i Felicie je lepsi ne Skoda 1000MB, ze? :-P

+6/0
25.7.2013 12:49

M77a57r50t52i44n 90D89o26l68e20ž97i19l 9294855430638

Proč CASy  porovnávají s Antonovy  a ne třeba s dalšími současnými stroji. Nakoupí letadla  do kterých se vejde vedle posádky nanejvíš tak kůn  nebo tým baskedbalistek. 4 roky nemá ochranu proti raketám. A když mu končí záruka tak ho začnou posílat na mise.

+5/0
25.7.2013 12:23

J42a76r94o78s16l70a56v 12B17r37ü48m62m28e55r 7114203706

Proč porovnávají s Antonovy? Takhle Barták obešel nesouhlasné stanovisko armády s CASy. Napřed Picek jim to nechtěl podepsat, jelikož dostával otázky, jestli CASy splňují požadavky armády. Když Barták a spol viděl, že to tak nepůjde, tak poslali dotaz, jestli CASy plně nahraní dosluhující AN-26, na což Picek odpověděl pravdivě, že ano. A to pak stačilo, aby to na vládě prošlo.

+9/0
25.7.2013 12:27

N34i53c33o18l40e 11O44l97e88j31n95i69k46o45v74a 6636768887250

tak proti letadlum jako takovym clovek nic nema, i kdyz je sama armada nechtela. Co ale ta cena vyjednana zpevankou Parkanem a zobchodovana Mirou Havou Kalouskem :-)EUR^

+1/0
25.7.2013 12:23

V35í75t 85H16r11a48d45i16l 2514375971222

Krásný článek na objednávku, některé věty mi příjdou jako by to četl z propagačních materiálů omnipolu... No když si to sečteme Omnipol vydělal pár set miliónů korun, diváci z řad daňových poplatníků dostali hezký článek a je načase koupit něco nového...

+8/0
25.7.2013 12:19

K19a86r47e94l 41U19r55b11a75n 2594804271499

O užitečnost tu nejde, jde o předraženost zakázky o více jak 600 míčů. Rv

+6/0
25.7.2013 11:52

J59a41n 70F91r73o97l50í66k 6846840935484

O užitečnost jde v první řadě. Pořídit si miliardovou investici na převážení koňů do Mongolska a pro honění péra s. Šedivého a jeho boys je ve státě smrdícím korunou fakt děs běs. Nemají údajně na důchody a vyhazují horem spodem.;-€

+3/0
25.7.2013 12:24

J47a32r68o94s93l91a69v 89B18r85ü81m97m50e42r 7534313866

Tak svojí práci odvedou, a nejsou to jen koně do Mongolska.

0/−1
25.7.2013 12:28

K48a75r93e68l 65U50r16b73a24n 2774384561549

Svým příspěvkem jsem chtěl říct, že o užitečnosti těchto letounů není pochybností. Pochybnost je o poměru cena/výkon.

0/0
25.7.2013 13:13

Š33t12ě53p55á93n 85K86r15á81l67í21č36e41k 2729594726501

Hodnotit snad muzeme hned ve chvili, kdy zjistime, ze stejny stroj jsme mohli mit za polovic, ne? Prece si za 20 let nerekneme "ta dvojnasobna cena za to stala" :-/

+3/0
25.7.2013 11:50

L40u54k29á78š 46C18v98r78č81e81k 1626304787

Věřím, že se pilotům s moderním letadlem létá dobře, jenže problém není v letových vlastnostech, ale v přemrštěné pořizovací ceně.

+3/0
25.7.2013 11:49

O24n40d42ř62e62j 78V54e93s48e67l43ý 7809657181829

A to zase není problém pilotů. Ti dostali letadlo, tak s ním létají.

+1/0
25.7.2013 13:19

J42a34r76o56s11l73a47v 83B37r75ü86m92m53e76r 7224143346

CASA jsou dobrá letadla, ale prostě jsme chtěli něco jiného, většího a ne předraženého za skoro dvojnásobek ceníkové ceny.

+8/0
25.7.2013 11:48

J84a12n 52T80r92n77k20a 5795281553907

Co je tohle za hloupost? Uzitecnost letounu CASA bychom mohli stejne tak hodnotit za 15 ci 20 let, i kdyby za ne Ceska republika zaplatila o polovinu mene ! Mam pocit, ze pan Malina jenom odvadi pozornost od faktu, ze tady nekdo ukradl stovky milionu korun z penez danovych poplatniku :-/RvRvRv

+12/0
25.7.2013 11:40

L84i96b79o10r 26W45a56l14a15c28h 1152754556157

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

+4/0
25.7.2013 11:43

J86a74n 84H10a26v36l63i19n95a 9634646119493

nalet 1500hodin, zkuseny letec :-/

+3/0
25.7.2013 11:44

M55a66r75e82k 27A55s96t51a77l16o92š 5365405640981

V Čechách je možné vše ;-D.Říci o někom kdo má nalétano 1500 h. zkušený pilot to chce mít opravdu v hlavě díru.;-D

+3/0
25.7.2013 12:13

J28a65r95o75s34l86a89v 44B93r27ü38m64m32e74r 7114263456

Tak záleží na letadle. Na stíhačkách by to byl opravdu slušný nálet. Na dopravácích je to nic moc.

+2/0
25.7.2013 12:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.