Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

CASA je lepší než antonov, ale hodnotit můžeme až za 20 let, říká pilot

Zapomeňme na problémy, které dosud provázely provoz armádních transportních letounů CASA. Stroje už v českých službách nalétaly přes 3 500 hodin a piloti si je chválí. Hodnotit však budeme moci za 15 či 20 let, říká v rozhovoru jeden ze zkušených letců Vít Malina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S10t20a12n77i98s60l75a46v 27R42o40s58e29c30k15ý 9125259431139

KOnečně jeden rozumný názor, že nelze srovnávat letadla z různých vývojových generací, podvědomě se podsouvá myšlenka, že vše Made in CCCP bylo špatné.

+1/0
25.7.2013 13:53

J56o86s81e24f 58V79o16s71i44c64k98y 4933667176113

Ono to take skoro vsechno spate bylo ! Jako treba ten Mig 29. Vzpominam, kdyz jsme je dali temer zadarmo Polakum a Slovakum. To bylo kriku. A jak se s nimi Polaci spalili ! Je pravda, ze CCCP kdysi vyrabel nektere pouzitelne veci. Zato to, co se vyrabi v Rusku dnes, je na svetovych trzich absolutne neprodejne.

0/0
25.7.2013 14:18

J96a77r40o42s12l58a68v 72B24r27ü92m62m13e10r 7444423146

?? Co to zase blábolíte? Ruské věci byly dobré, ale samozřejmě poplatné době. Migů-29 jsme měli málo, měli velkou spotřebu, tehdy se špatně dostupné náhradní díly. Tak jsme je dali Polákům za vrtulníky. Poláci pak dostali další od Němců za 1 Euro. Ale Poláci se nespálili, dále jě používají, v tom větším počtu a se spoustou draků navíc to má cenu.

+1/0
25.7.2013 14:25

S58t70a25n33i27s94l53a96v 91R87o40s80e27c48k73ý 9515279331369

a jak by jste chtěl porovnávat třeba Fabii s Favoritem a Favorita třeba s embéčkem nebo starou oktávkou? ( to aby jsme sem netahali jen CCCP ale třeba i nás).

0/0
25.7.2013 14:32

J70a82n 40M54u87ž24í67k 4962654262139

Čekal bych spíše rozhovor s ministrem Pickem. Ten přece musí nejlépe vědět, proč jsou CASY lepší než konkurenční letouny. A mimochodem z velmi důvěryhodných zdrojů vím, že se piloti s CASAMI naopak bojí létat.

+1/−1
25.7.2013 13:39

J71a98r31o94s44l95a90v 76B78r82ü86m44m19e69r 7374913956

Tak Casy měly velké problémy s elektronikou, kdy sem tam prostě dělaly něco jiného, než pilot dělal s kniplem, ale to je doufám již vyřešené.

Picek jen napsal posudek, zda jsou CASy lepší než An-26.

0/0
25.7.2013 13:41

J78a28r21o84s76l18a71v 31B28r25ü37m19m59e97r 7874803886

Jinak chyba v tom připojeném článečku. Za 3,5 mld. jsme nekoupili 4 stroje, ale 3! Ten jeden byl oficiálně barterem za 5 L-159, jejichž zprovoznění nás stálo cca 300 mil. Kč, které navíc ani ve Španělsku nelétaly, 2 se nám vrátily jako "kompenzace" za problémy a 3 teď Španělé prodali do USA.

Jinak cena toho prvního letadla byla vyčíslena naším MO s DPH na cca 1 mld 17 mil, takže ty další 3 úplně stejné mašiny měly stát cca 3 mld a 50 mil. Kč. Ale my jjsme za ně zaplatili 3 miliardy a téměř 578 milionů korun. Rozdíl, který se dá spočítat pouze na základě materiálů NKÚ dělá 527 milionů! Původně ta částka 3 mld 578 mil. měla být na nákup letadel plus "služby", nakonec se za ně koupily JENOM letadla a na služby se udělala další smlouva na skoro 900 milionů Kč!

+3/0
25.7.2013 13:27

V26l41a59s32t13i77m60i49l 53P53l83a47c30h83ý 5605328704283

Od začátku a pořád je Spartan lepší ve všech důležitých paramaterech než CASA - http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1630

+1/0
25.7.2013 13:27

R46o15m27a94n 90H58r72o26n79z63a 5676291836978

Plytkost a hloupost tohoto článku signalizuje snahu o vylepšení image tohoto letadla (stokrát opakovaná lež se stane pravdou). Zřejmě příprava na další "výhodné" nákupy. Úplně nejhloupější mi připadá tvrzení, že CASA se nedá srovnávat IL76 nebo Globemaster - a proč bych takovou hloupost měl dělat ?? Smysluplné je srovnání kupříkladu se Spartanem, že ?;-)

+3/0
25.7.2013 13:15

O30n53d95ř41e73j 74V50e59s44e33l64ý 7879827961419

Proč hloupý článek, proboha? Ptali se jak si vede CASA, CASA si vede slušně. On nehodnotí, zda se mělo pořídit jiné letadlo s jinými parametry nebo jinou cenou. Ptali se na letadlo, tak na to odpovídá.

0/−2
25.7.2013 13:19

J76a86r87o78s51l74a71v 31B50r10ü58m85m96e96r 7814333686

Ale i hodnotí.

+2/0
25.7.2013 13:22

R84o83m10a39n 63H89r96o52n94z54a 5816701356708

Proč hloupý? V mém příspěvku máte minimálně jeden důvod uveden. Dalším je nesporně srovnávat CASA (4generace) s Antonovem (2.generace). Už Vám svítá ?

+1/0
25.7.2013 13:38
Foto

K89a29r47e85l 79T40o14m56á87š58e32k 7554419247889

A co je s Parkanovou, která je za ty letouny stíhaná? Je stále poslankyní a rovněž tam taky hlasuje a bude hlasovat zřejmě při důvěře vlády Rusnoka. Měli by ji během toho hlasování zavřít, aby Rusnok měl větší naději. Takhleto přeci udělali při volbě prezidenta Havla se Sládkem; kdyby nebyl Sládek zavřený, Havel by nedostal potřebnou nadpoloviční většinu

+1/0
25.7.2013 13:12

R52o62b61e98r94t 13P97a96c11i22n96a 7904369555301

Hezke, jak se porovnava zasadne se starym letadlem a ne se Spartanem, ktery armada chtela misto tohodle zazraku.

+3/0
25.7.2013 13:03

J88i59ř24í 39H68e66r59r20m12a91n63n 7370958505176

Z civilního letadla neudělají armádní speciál ani kdyby k němu přišroubovali Gripena. Srovnávat Casu s Antonovem je jako srovnávat Gripena s Migem 21=blbost. Než Casa - to už byl lepší starý C-130 Hercules , C-27J Spartan nebo Airbus A400M.

+1/0
25.7.2013 13:02

J18a58r82o62s51l91a29v 71B40r67ü90m31m46e73r 7814493776

CASA nebyl nikdy civilní letoun. CASA se s Antonovem může srovnávat, je to stejná třída. Tak jako Mig-21 a Gripen, stejná třída letadla. Heky a A400 Grizly jsou už jiná tzřída, jsou to velké dopraváky. A Spartan je mezi SACou/An-26 a těmito dvěma. A my jsme chtěli právě Spartana.

0/0
25.7.2013 13:05

J10i67ř68í 72H41e12r54r32m92a52n59n 7160408745126

Myslel jsem to srovnání věkově. Jinak CASA je aspoň podle mě silně výkonově poddimenzovaná a Spartan by byl vhodnější.

+3/0
25.7.2013 13:15

J55a93r14o48s17l72a14v 37B68r86ü82m70m77e44r 7224453296

Nemyslím si, že je CASA výkonově poddimenzovaná. Ale je prostě malá. Ano, Spartan by byl lepší, kvůli velikosti a nosnosti. Takhle budeme potřebovat opravdu koupit 2 Herkulesy, či něco podobného.

+1/0
25.7.2013 13:20

T52o85m37á38š 81F44i76l55i37p40č57í49k 8697659987913

Když už je armáda má, tak je samozřejmě využívá...k tomu k čemu může. To na minulých kritikách nic nemůže změnit

+2/0
25.7.2013 13:01

J87a75n 52H69a43v41l14i95n39a 9984846579403

Ano, kdyz to porovname s 50 let starym Antonovem, tak je lepsi.....ona i Felicie je lepsi ne Skoda 1000MB, ze? :-P

+6/0
25.7.2013 12:49

M75a87r80t16i39n 63D53o47l73e73ž58i37l 9914785420558

Proč CASy  porovnávají s Antonovy  a ne třeba s dalšími současnými stroji. Nakoupí letadla  do kterých se vejde vedle posádky nanejvíš tak kůn  nebo tým baskedbalistek. 4 roky nemá ochranu proti raketám. A když mu končí záruka tak ho začnou posílat na mise.

+5/0
25.7.2013 12:23

J31a82r77o89s67l69a75v 85B20r81ü40m97m81e58r 7284253616

Proč porovnávají s Antonovy? Takhle Barták obešel nesouhlasné stanovisko armády s CASy. Napřed Picek jim to nechtěl podepsat, jelikož dostával otázky, jestli CASy splňují požadavky armády. Když Barták a spol viděl, že to tak nepůjde, tak poslali dotaz, jestli CASy plně nahraní dosluhující AN-26, na což Picek odpověděl pravdivě, že ano. A to pak stačilo, aby to na vládě prošlo.

+9/0
25.7.2013 12:27

N52i76c43o39l11e 54O54l23e12j92n42i50k61o71v50a 6506988627730

tak proti letadlum jako takovym clovek nic nema, i kdyz je sama armada nechtela. Co ale ta cena vyjednana zpevankou Parkanem a zobchodovana Mirou Havou Kalouskem :-)EUR^

+1/0
25.7.2013 12:23

V37í32t 75H65r75a43d44i57l 2194895561812

Krásný článek na objednávku, některé věty mi příjdou jako by to četl z propagačních materiálů omnipolu... No když si to sečteme Omnipol vydělal pár set miliónů korun, diváci z řad daňových poplatníků dostali hezký článek a je načase koupit něco nového...

+8/0
25.7.2013 12:19

K53a62r74e32l 65U13r84b58a81n 2484484201929

O užitečnost tu nejde, jde o předraženost zakázky o více jak 600 míčů. Rv

+6/0
25.7.2013 11:52

J33a73n 44F81r71o95l39í43k 6456380205624

O užitečnost jde v první řadě. Pořídit si miliardovou investici na převážení koňů do Mongolska a pro honění péra s. Šedivého a jeho boys je ve státě smrdícím korunou fakt děs běs. Nemají údajně na důchody a vyhazují horem spodem.;-€

+3/0
25.7.2013 12:24

J44a94r19o93s62l25a27v 18B14r64ü23m52m66e21r 7504843706

Tak svojí práci odvedou, a nejsou to jen koně do Mongolska.

0/−1
25.7.2013 12:28

K55a83r37e54l 82U20r69b23a36n 2284604521619

Svým příspěvkem jsem chtěl říct, že o užitečnosti těchto letounů není pochybností. Pochybnost je o poměru cena/výkon.

0/0
25.7.2013 13:13

Š17t33ě64p69á31n 17K74r63á29l33í30č12e87k 2679604906251

Hodnotit snad muzeme hned ve chvili, kdy zjistime, ze stejny stroj jsme mohli mit za polovic, ne? Prece si za 20 let nerekneme "ta dvojnasobna cena za to stala" :-/

+3/0
25.7.2013 11:50

L59u55k54á71š 89C54v82r18č60e84k 1496794357

Věřím, že se pilotům s moderním letadlem létá dobře, jenže problém není v letových vlastnostech, ale v přemrštěné pořizovací ceně.

+3/0
25.7.2013 11:49

O96n66d65ř52e56j 88V86e96s89e42l19ý 7169357591179

A to zase není problém pilotů. Ti dostali letadlo, tak s ním létají.

+1/0
25.7.2013 13:19

J52a94r51o19s31l21a67v 14B97r88ü26m78m81e60r 7694323356

CASA jsou dobrá letadla, ale prostě jsme chtěli něco jiného, většího a ne předraženého za skoro dvojnásobek ceníkové ceny.

+8/0
25.7.2013 11:48

J82a93n 35T62r45n44k21a 5705131273697

Co je tohle za hloupost? Uzitecnost letounu CASA bychom mohli stejne tak hodnotit za 15 ci 20 let, i kdyby za ne Ceska republika zaplatila o polovinu mene ! Mam pocit, ze pan Malina jenom odvadi pozornost od faktu, ze tady nekdo ukradl stovky milionu korun z penez danovych poplatniku :-/RvRvRv

+12/0
25.7.2013 11:40

L22i44b65o64r 94W75a64l65a43c39h 1582234396627

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

+4/0
25.7.2013 11:43

J67a62n 39H20a15v45l30i20n83a 9324416339533

nalet 1500hodin, zkuseny letec :-/

+3/0
25.7.2013 11:44

M16a59r40e48k 27A92s96t91a62l33o61š 5835155950131

V Čechách je možné vše ;-D.Říci o někom kdo má nalétano 1500 h. zkušený pilot to chce mít opravdu v hlavě díru.;-D

+3/0
25.7.2013 12:13

J87a94r34o79s95l10a77v 81B80r59ü97m81m48e12r 7594423326

Tak záleží na letadle. Na stíhačkách by to byl opravdu slušný nálet. Na dopravácích je to nic moc.

+2/0
25.7.2013 12:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.