Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na palubách letadel hrozí nebezpečný ozon, varují piloti

Letecké společnosti ohrožují zdraví pasažérů tím, že nedostatečně filtrují vzduch na palubě svých strojů a ten pak obsahuje nebezpečné množství škodlivého ozonu. Ve své interní zprávě to tvrdí německé sdružení pilotů Cockpit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J86a31n 45B78r42a95u30n 1608268773645

Prostě neotvírejte za letu okna a nenahíňajte se z nich!;-D;-D

0/0
15.7.2013 6:51

M97i92c52h93a81l 86M50a54l47a44t 7898327291566

Ozon se dá filtrovat? Není náhodou ozonový filtr jen přístroj, který pomocí ozonu dezinfikuje třeba vodu? Nebo potraviny? V případě přítomnosti ozonu (O3) by to muselo být něco, co ozon převede na kyslík (O2). A jen pro redaktory........kyslík v čisté formě je pro člověka jedovatý a leptá sliznice a karcinogení určitě není : - ))))

0/0
15.7.2013 1:41

M70a58r37e77k 36T38u51r67n49o95v27e43c 7205532190126

Ano, filtrovat se dá. Ne klasickými částicovými filtry, ale chemickými filtry. Trochu by to mohlo připomínat katalyzátor...

A ano, čistý kyslík je sice toxický, ale to pak ten kyslík musí být v opravdu vysokých koncentracích. Normálně je ho ve vzduchu asi 21 procent, aby byl toxický při běžném atmosférickém tlaku, muselo by ho být přes 50 %. Kolik si myslíte, že by toho ozónu muselo být, aby z něj bylo tolik kyslíku, aby to zvedlo koncentraci o tolik? :-) Ty koncentrace ozónu, co se řeší, jsou třeba v jednotkách ppm, spíš ještě menší (počet částic - takže asi molekul - ozónu na milión částic - takže asi opět molekul - vzduchu). To by takové zařízení kromě filtru muselo obsahovat ještě nějaký hodně účinný koncentrátor toho výsledného kyslíku (O2)...

Mně spíš zaráží, že se aerolinky vymlouvají na to, že více ozónu v letadlech bude ve větších výškách a že se to týká jen dálkových letů. Vždyť i běžné lety po Evropě létají v letových hladinách 10-11 km. A ty dálkové lety létají také tak v 11 km, tak co blbnou? No, možná to bude menší problém u nějakých turbovrtulových letadel (ATR), co poletí tak v 6-7 km. :-) Nejvíc ozónu je ve stratosféře asi tak ve výškách 20-30 km... A ještě by mě zajímalo, jak se dostává do těch hermetizovaných letadel... Nebo že by se nějakým způsobem tvořil přímo v těch letadlech?

+4/0
15.7.2013 6:38

P61a62v54e23l 90K49r82e76j25č36í16ř 2302481513416

Vzduch na dýchání se i v těch 11 ti kilometrech bere normálně z venku. Kabina není hermetizovaná úplně. Má přetlakové ventily, které na palubě udržují tlak odpovídající zhruba 3 nebo 4 km.

+1/0
15.7.2013 7:16

M22a59r85e82k 59T12u87r98n38o69v51e83c 7545852680166

Ok, díky za doplnění. Jsem si říkal, že letadla sebou obvykle nemají nádrže z kyslíkem na celou dobu letu... Takhle je to daleko logičtější a takhle se tedy asi má ten ozón šanci dostat do kabiny...

0/0
15.7.2013 8:19

T44o93m35á86š 70K65r11a97u79s 6186546104

Tlak se upravuje průběžně dle výšky a by se stroj tolik nenamáhal.Nikdy ale není v letadle tlak nižší než ve výškách 2200-2500m.S tlakem odpovídajících 3000 a více metrů už by většinu třeštila po 3 hodinách hlava.A 4km by už byla výšková nemoc téměř jistotou u všech....

+1/0
15.7.2013 9:35

A20d11a44m 47P11u53r85k31r59t 5666352528588

Říká se tomu "bleed air", prostě turbíně se trochu "pustí žilou" v kompresní části, odkud se odebírá trochu vzduchu (u většiny letadel, Dreamliner např. to má jinak) a používá se prý i na pohon umělého horizontu (resp. spíš používal, ve starších strojích)... Byly také články o kontaminaci "bleed air" čili následně i vzduchu v kabině olejem z motorů.

+1/0
15.7.2013 10:11

P74a55v84e30l 97K97r32e39j66č10í85ř 2532261543516

Záleží asi na tlaku. Posádky Apolla dýchaly čistý kyslík, ale tlak v kabině byl o hodně menší než na zemi.

0/0
15.7.2013 7:18

M93a83r84e78k 92T43u97r27n67o16v46e52c 7415822840836

Určitě. Při vyšším tlaku je kyslík pro člověka toxický, i když je ve stejném poměrum, jako normálně ve vzduchu, který dýcháme (těch asi 21 %). Proto třeba pro potápěče, kteří jdou do větších hloubek, se připravují směsi, kde je kyslíku (poměrně) méně...

0/0
15.7.2013 8:21

M36i10c43h21a90l 54P23a58v20l55á77t 9803443444609

Ano, byl to zpusob, jak zjednodusit konstrukci. Prece jen je znat, kdyz je pretlak mensi. Bohuzel to melo urcity vliv na bezpecnost - viz tragedie Apolla 1.

0/0
15.7.2013 12:44

L56a37d40a 78N65o81v50a73k 4652413567

nicméně kdyby se vypouštělo více freonů.., mohli bychom ozonovou vrstvu zničit a bylo by po problému...R^

0/0
14.7.2013 22:43

M66i61c90h61a78l 97M82a25l11a26t 7258207391126

Byl by jiný problém, shořeli bychom žárem slunce : - ))

0/0
16.7.2013 1:05

J38a70n 29P82a86v30e46l 8323712848956

Že by nátlak výrobce ozonových filtrů? :-)

+1/0
14.7.2013 20:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.