Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na palubách letadel hrozí nebezpečný ozon, varují piloti

Letecké společnosti ohrožují zdraví pasažérů tím, že nedostatečně filtrují vzduch na palubě svých strojů a ten pak obsahuje nebezpečné množství škodlivého ozonu. Ve své interní zprávě to tvrdí německé sdružení pilotů Cockpit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J37a26n 25B29r13a12u61n 1838878573465

Prostě neotvírejte za letu okna a nenahíňajte se z nich!;-D;-D

0/0
15.7.2013 6:51

M43i16c35h29a48l 91M43a23l71a47t 7668477331106

Ozon se dá filtrovat? Není náhodou ozonový filtr jen přístroj, který pomocí ozonu dezinfikuje třeba vodu? Nebo potraviny? V případě přítomnosti ozonu (O3) by to muselo být něco, co ozon převede na kyslík (O2). A jen pro redaktory........kyslík v čisté formě je pro člověka jedovatý a leptá sliznice a karcinogení určitě není : - ))))

0/0
15.7.2013 1:41

M40a44r25e56k 16T86u51r23n75o91v21e94c 7915672120716

Ano, filtrovat se dá. Ne klasickými částicovými filtry, ale chemickými filtry. Trochu by to mohlo připomínat katalyzátor...

A ano, čistý kyslík je sice toxický, ale to pak ten kyslík musí být v opravdu vysokých koncentracích. Normálně je ho ve vzduchu asi 21 procent, aby byl toxický při běžném atmosférickém tlaku, muselo by ho být přes 50 %. Kolik si myslíte, že by toho ozónu muselo být, aby z něj bylo tolik kyslíku, aby to zvedlo koncentraci o tolik? :-) Ty koncentrace ozónu, co se řeší, jsou třeba v jednotkách ppm, spíš ještě menší (počet částic - takže asi molekul - ozónu na milión částic - takže asi opět molekul - vzduchu). To by takové zařízení kromě filtru muselo obsahovat ještě nějaký hodně účinný koncentrátor toho výsledného kyslíku (O2)...

Mně spíš zaráží, že se aerolinky vymlouvají na to, že více ozónu v letadlech bude ve větších výškách a že se to týká jen dálkových letů. Vždyť i běžné lety po Evropě létají v letových hladinách 10-11 km. A ty dálkové lety létají také tak v 11 km, tak co blbnou? No, možná to bude menší problém u nějakých turbovrtulových letadel (ATR), co poletí tak v 6-7 km. :-) Nejvíc ozónu je ve stratosféře asi tak ve výškách 20-30 km... A ještě by mě zajímalo, jak se dostává do těch hermetizovaných letadel... Nebo že by se nějakým způsobem tvořil přímo v těch letadlech?

+4/0
15.7.2013 6:38

P90a67v38e73l 59K83r97e64j79č33í61ř 2352951783796

Vzduch na dýchání se i v těch 11 ti kilometrech bere normálně z venku. Kabina není hermetizovaná úplně. Má přetlakové ventily, které na palubě udržují tlak odpovídající zhruba 3 nebo 4 km.

+1/0
15.7.2013 7:16

M20a37r77e89k 35T68u72r92n64o78v40e43c 7435612190286

Ok, díky za doplnění. Jsem si říkal, že letadla sebou obvykle nemají nádrže z kyslíkem na celou dobu letu... Takhle je to daleko logičtější a takhle se tedy asi má ten ozón šanci dostat do kabiny...

0/0
15.7.2013 8:19

T83o39m73á81š 86K24r70a74u44s 6656446464

Tlak se upravuje průběžně dle výšky a by se stroj tolik nenamáhal.Nikdy ale není v letadle tlak nižší než ve výškách 2200-2500m.S tlakem odpovídajících 3000 a více metrů už by většinu třeštila po 3 hodinách hlava.A 4km by už byla výšková nemoc téměř jistotou u všech....

+1/0
15.7.2013 9:35

A77d19a61m 86P16u29r27k39r22t 5366672378398

Říká se tomu "bleed air", prostě turbíně se trochu "pustí žilou" v kompresní části, odkud se odebírá trochu vzduchu (u většiny letadel, Dreamliner např. to má jinak) a používá se prý i na pohon umělého horizontu (resp. spíš používal, ve starších strojích)... Byly také články o kontaminaci "bleed air" čili následně i vzduchu v kabině olejem z motorů.

+1/0
15.7.2013 10:11

P57a20v88e29l 20K25r77e64j61č86í90ř 2402431423416

Záleží asi na tlaku. Posádky Apolla dýchaly čistý kyslík, ale tlak v kabině byl o hodně menší než na zemi.

0/0
15.7.2013 7:18

M27a25r13e29k 48T54u63r52n52o72v16e14c 7135982380636

Určitě. Při vyšším tlaku je kyslík pro člověka toxický, i když je ve stejném poměrum, jako normálně ve vzduchu, který dýcháme (těch asi 21 %). Proto třeba pro potápěče, kteří jdou do větších hloubek, se připravují směsi, kde je kyslíku (poměrně) méně...

0/0
15.7.2013 8:21

M29i57c13h32a61l 82P83a14v31l11á14t 9603923584679

Ano, byl to zpusob, jak zjednodusit konstrukci. Prece jen je znat, kdyz je pretlak mensi. Bohuzel to melo urcity vliv na bezpecnost - viz tragedie Apolla 1.

0/0
15.7.2013 12:44

L67a74d63a 86N69o62v60a33k 4362583807

nicméně kdyby se vypouštělo více freonů.., mohli bychom ozonovou vrstvu zničit a bylo by po problému...R^

0/0
14.7.2013 22:43

M34i10c61h21a55l 12M77a13l85a18t 7418387801336

Byl by jiný problém, shořeli bychom žárem slunce : - ))

0/0
16.7.2013 1:05

J66a44n 60P73a89v76e82l 8883212828776

Že by nátlak výrobce ozonových filtrů? :-)

+1/0
14.7.2013 20:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.