Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na českém nebi je jasněji. Vláda chce dlouhý pronájem stíhaček Gripen

Česká vláda se chystá na velké prodloužení pronájmu stíhacích letounů Gripen, a to na dobu delší než deset let. Vyplývá to z vyjádření ministra obrany Vlastimila Picka a zástupce náčelníka generálního štábu Bohuslava Dvořáka během recepce na francouzském velvyslanectví. Pro gripeny je i premiér Jiří Rusnok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V49l89a34d56i51m94í73r 34V40y68s54o49c63k27i86j 6254341819327

Stíhačky jsou pro nás zbytečné. Proti komu je chceme použít? Až si "velcí kluci" ze západu či z východu usmyslí, že nás obsadí, naše pidiarmáda nemá šanci. A ČR je jen jedna velká černá díra na peníze.

0/−4
13.7.2013 10:48

J55i21ř18í 72K53ü43h65r 2930126470566

Chceme je použít (a používáme je) k kontrole vzdušného prostoru.

Pomocí PLŘS se s letadlem ,které ztratilo spojení, špatně komunikuje.

0/0
13.7.2013 12:26

S10e55i63d19l 62P30e33t11r 1821531555784

Dnes nadzvukové letectvo v centru Evropy není rozhodně určeno pro vedení leteckých bitev ... To jste malinko zaspal dobu:-/

Jsme v NATO a tím pádem jsme i  přijali  jisté závazky stran ochrany našeho, a nejen jeho, vzdušného prostoru. .

Pokud bychom museli  při každém přeletu nekomunikujícího či v  nějakém problému se nacházejícího  dopravního letadla volat do Rammsteinu ať to za nás Luftwaffe/USAF   laskavě  vyřeší, bylo by to jednak poněkud trapné, druhak i hodně drahé (viz Pobaltí) ... 

Buďme moc rádi, že zde stále máme jak infrastrukturu toto zajistit vlatními silami tak i toho schopný kvalitní personál.

Při celkové výší  rozpočtových výdajů 1200 mld se totiž jedná  o necelé 0.4% ročně z nich, což za trošku té prestiže snad stojí, ne?  ... :-)

0/0
13.7.2013 14:41

I49g61o59r 26F40o13s 9822843254741

http://www.verejnydluh.cz/

nestojí

+1/−1
14.7.2013 14:58

J93a77r91o41s26l80a23v 85B11r71ü85m83m67e98r 7854543636

Asrmáda je základ a hlavní funkce státu. A už dáváme jen polovinu protředků na obranu, než máme v NATO jako povinnost. Pokud nemáme na obranu, je potřeba seškrtat něco jiného.

0/0
15.7.2013 9:29

P65e91t33r 97A78g98u41l68á21r 4927278340894

A já se ptám. Už Saab splnil podmínky první smlouvy? Konkrétně, splnil podmínky v oblasti offsetových programů?

0/0
12.7.2013 17:53

J29a61r41o35s61l84a26v 31B14r52ü86m96m52e83r 7924643936

Plní je, jestli beze zbytku, toť správná otázka.

0/0
12.7.2013 17:59

J60i39r85i 49K26r92a90l75i24k 6788593714151

Opravdu se mi moc nelibi, ze vlada kterou nikdo nevolil rozhoduje o smlouvach ktere budou platne dalsich 10let...

+3/−4
12.7.2013 17:13

J86a95r60o20s51l33a52v 42B46r10ü37m41m61e49r 7464113366

Když na to Nečas kašlal, tak někdo to udělat musí, hoří termíny.

+3/−3
12.7.2013 17:15

J25a48r13o26s42l86a48v 49B13r67ü49m58m46e16r 7664593986

A čím déle budeme otálet, tím více budou Švédové zvedat cenu.

+2/−3
12.7.2013 17:15

J64i90r45i 41K41r68a22l61i23k 6398583184631

Švedové budou rádi, že dostanou zakázku a budou prachy...jinak je předběhne někdo jiný.

+1/0
12.7.2013 17:29

J53a54r73o87s63l21a68v 87B53r18ü22m69m48e64r 7134823986

Na to předběhnutí je fakt max. pár měsíců a ani to ne. Smlouva vyprší za 17 měsíců.

+1/0
12.7.2013 17:34

S93e69i80d62l 83P54e64t93r 1821791895644

Termíny už shořely před více než rokem a půl ... :-/ Jiná varianta stejně nyní není.

+1/0
12.7.2013 17:29

J28a57r89o41s48l24a93v 84B58r51ü55m90m20e20r 7814333706

Tak ještě by se teoreticky dalo stihnout přezbrojit na jiné letadlo, Gripeny jsme také zavedli v rekordním čase - tedy 4 piloty a stroje, na tu nejzákladnější službu. Ale to bychom opravdu museli rozhodnout cca během měsíce.

0/0
12.7.2013 17:31

S91e13i19d78l 23P44e87t36r 1111681105184

Ale proč?8-o

Náklady na přeškolení pilotů a komplet pozemního personálu, změny všech možných postupů , logistiky, vybavení údržby a provozního materiálu by stálo takové peníze, že nějaká hypotetická úspora za samotný pronájem např. F-16 by byla naprosto marginální a rázem se projevila jako těžká ztráta.  

Tady má každý jouda představu, že změnit typ stíhacího letadla je na úrovni přesednutí z fóbie htp do golfa fturbu...:-/

+1/0
12.7.2013 18:10

J92a79r41o77s32l35a60v 31B38r98ü50m18m96e50r 7514243896

Neříkám, že bych to chtěl. Ale kdyby např. USA, či EU podstřelily cenu tak, že by F-16, či Eurofightery vyšly i s náklady na provoz levněji, proč ne? 

Ale hlavně jsem to myslel, že se Švédy se dá jednat, dokud je alespoň nějaký čas, abychom na ně měli čím tlačit, pokud s nimi budeme jednat např. po řádných volbách, tak se nám klidně vysmějí a napálí cenu na dvojnásobek a nám nezbude nic jiného, než to přijmout.

Nečasově vláda trestuhodně zahodila situaci, kdy nabídka drasticky převyšovala poptávku po stíhačkách.

0/0
12.7.2013 18:18
Foto

J51a73n 72W41i33r89n75i80t85z15e22r 8118144477540

Eurofighter s náklady na provozování bohužel vyjít levněji nemůže, jakkoliv je to dobré letadlo. Už jen to, že je to těžký dvoumotorový stíhač, ho předurčuje k tomu, že ve srovnání s Gripenem (záměrně navrženým jako v kontextu stíhacích letadel levný nenáročný stroj) prostě levnější být neumí.

+1/0
13.7.2013 9:13

J93a75r64o71s23l22a87v 84B31r11ü41m92m61e10r 7804723926

Myslwl jsem, kdyby dali dumpingové cejy, což se někdy v této oblasti děje.

0/0
13.7.2013 14:59
Foto

J72a46n 58W94i37r76n69i89t64z96e46r 8298484297340

Můžete to prosím vyčíslit? Já jen, že například exnáčelník gen.štábu Jiří Šedivý uvedl, že se těmi náklady na přezbrojení občas straší zbytečně a že to ve srovnání s cenou provozování letadel zase tak moc peněz není. Tedy prosím, máte nějaká konkrétní čísla?

0/0
13.7.2013 9:12

J61i95ř24í 31K84ü79h10r 2760636870506

Čísla samozřejmě nemá.A gen Šedivý do toho asi vidí více nežli pan Seidl.Přezbrojení si myslím by nebylo úplně nutné. Střely a jiné podvěsné hračky budou kompatibilní v rámci více strojů západních státu. Takže to půjde uchytit jak pod F-16,L-159 či JAS-39.

Přeškolení personálu by zajišťoval výrobce/dodavatel.

Něco by to asi stálo ,ale v porovnáním s cenou zakázky by to (jak říká gen Šedivý) moc nebylo.Nejvíc by asi stálo palivo na školící lety.

0/0
13.7.2013 12:23

H39o90n96z23a 79Z15e42m28a38n 6678888582665

Marně přemýšlím, jaký alkohol mohli švédové poslat na hrad. Rusové, když se jednalo na ambasádě o Temelínu dodali vodku, to je jasné (i s následky - viróza), ale ti Švédi... :-/

+1/−1
12.7.2013 17:11

M97i94c81h58a25l 50H64i81r80k17a 4407656850583

Vodku Absolut ...;-)

0/0
12.7.2013 17:23

P86e23t71r 68T93y17č85k46a 6775912509262

Miloš jede.;-D

+1/0
12.7.2013 16:59

J40a86n 29Š90t65e71f46a57n 9321895971517

Na kolik by vysel nakup? Nebyla by to lepsi varianta?

+2/−1
12.7.2013 16:56

J61a22r33o68s58l82a65v 57B93r55ü54m15m65e97r 7934513796

Bezpilotní stíhačky do 10 let fakt nebudou. Možná se tehdy objeví reálný prototyp. Ale to pak je dalších 10-15 let vývoje. Navíc prakticky všechna velká letectva teď zrovna nakupují stroje a opravdu je nebudou chtít za 10 let vyhodit.

+1/0
12.7.2013 16:41

J61a27r88o17s98l20a76v 62B89r50ü68m29m37e35r 7964243306

To mělo jít pod Igora Fose....

0/0
12.7.2013 16:41

J17a80n 82K27o87ř93á35n 7927318848426

Ti socani mají štěstí ... vždycky když se rozhoduje o gripenech tak jsou u toho.;-D;-D;-D

+6/0
12.7.2013 16:40

L23a35d67a 76N94o76v70a71k 4182433617

to jsou takové náhodičky...:-P

+1/0
12.7.2013 17:39

I12g55o15r 67F42o96s 9372663294571

Za deset let už všechny státy budou fungovat na bezpilotních stíhačkách a mi tu budem pořát mít pronajímané gripeny s hodnotou pro starožitníky a muzea :-)

0/−4
12.7.2013 16:37

K89a44r90e23l 67S62t72r32ž62a24n76o34v44s48k64ý 1828905335

Nevyšlo by v součtu levněji, kdybychom ta letadla koupili?

+1/0
12.7.2013 16:34

J59a64r34o16s86l54a77v 36B21r29ü61m38m64e64r 7644833326

Asi ne. Hlavně bychom neměli na servis.

0/0
12.7.2013 16:42

Z89d75e63n36e23k 96V49r55b29a 8839775213657

To asi tak úplně pravda nebude. Pronájem bude vždy dražší, nehledě na celou řadu omezení.  Švédové potřebují své stroje prodat. Nemají na ně kupce a další úspěšný obchod by se jim moc hodil. Dala by se tak vyjednat určitě zajímavá cena, tedy kdyby vláda byla trochu co k čemu a dělala ještě chvíli drahoty. Když rovnou deklarujete, že vlastně ani jinou možnost nemáte, dojednáte kulové. Problém bude spíše v tom, že na přímou koupi nemáme peníze a od toho se vše odvíjí. (stejný typ navíc zmenšuje i další náklady - na výcvik, na základní údržbu...) Pak je samozřejmě otázkou, zda už někdo netahá za nitky. Tato vláda nemá ani tu směšnou politickou odpovědnost. Nemá vůbec žádnou. Ať udělají co udělají nikdy neponesou ani ty nejmenší následky svých činů. Ke korupci tak mají vlastně mnohem blíže než kterákoliv jiná vláda a toho se tak trochu děsím.

+3/−1
12.7.2013 16:54

J13a58r16o14s16l64a33v 83B57r46ü44m40m51e53r 7694343586

Tak Švédové vědí, že nemáme jinou možnost. Ano, měli jsme udělat výběrko, ale na to je již pozdě. Proč se neudělalo, se ptejte Nečase. Podle mne, chtěl za každou cenu F-16, ale ty by neměli v nezafixlovaném výběrovém řízení šanci, když nám stačí výkony Gripenů. 

O ceně pronájmu se jedná už dlouho, a pokud bude 1,5 mld ročně, tak je to slušné.

Na systém nájmů provozních hodin přecházejí i jiné armády, má to spoustu výhod, je to stejné, jako když firmy mají auta na operativní leasing. Nestaráte se o servis, nic, když je mašina nefunkční, tak buď se v termínu opraví, nebo rovnou dostanete novou, atd. Ano, bývá to někdy přímo dražší, ale ne výrazně. A lépe se plánují peníze, což může naopak cenu ušetřit.

+1/−1
12.7.2013 17:12

M22i68c60h25a73l 17P36a96v45l66á83t 9603673694109

Netreba byt ve vlade, aby mel clovek v teto konkretni otazce jasno.

0/0
12.7.2013 16:33

M25i54c25h12a31l 60P58a10v59l48á41t 9393293944719

PS: Prispevek patril jinam, ale idnesi kod tomu ocividne nepral. Tahle neprijemna chyba se tu vyskytuje uz dlouho. Je s podivem, ze ji jeste neodstranili.

+1/0
12.7.2013 16:34

M53i78l30a69n 71P18o60k50o39r51a 6789162694962

Temelín už zkontrolovali, české nebe je taky vyřešeno, takže všechna důležitá rozhodnutí pro budoucnost strany zemanovců a čssd jsou pojištěna. A prostý občan je tu zase jenom za blbce potřebného pouze ke vhazování těch správných lístků do urny ...

+2/−2
12.7.2013 16:30

P48a33v89e75l 43M25o95t37y67č12k97a 1633685108

Kdo myslíte, že má o této problematice z vlády nejvíce informací a jak dlouho myslíte, že ve vládě je ?

+1/0
12.7.2013 16:29

L76i42b76o17r 11W73a23l15a39c96h 1962914646147

To je pořád dokola. Nestačí. Tak jako policie na dálnici nehlídkuje na kolech.

+5/0
12.7.2013 16:28

K85a60r52e53l 87V13a21l24i51š 7627845792750

Pořád si nemyslím, že nějaké nadzvukové stíhačky potřebujem. Domnívám se, že na obranu našeho území bohatě stačí L-159, kterých máme pořád přebytek. Rv

+3/−13
12.7.2013 16:21

I26g21o27r 71F18o49s 9602723954731

No konečně někdo kdo má zdravý úsudek.

0/−6
12.7.2013 16:38

J70a14n 95K82o43ř92á91n 7777508608916

Mám podobný názor. Většinou se setkávám s protinázorem, že L159 nedostihne to plně naložené letadlo třaskavinama. Letiště je na každém kroku, není problém jim tam dát po 3 L159 a oni ty teroristy vždycky nějak dostihnou ;-D

+1/−4
12.7.2013 16:39

J50a16r59o53s74l64a87v 61B90r24ü32m31m96e96r 7924213356

Letiště je na každém kroku? A kde? A víte, kolik stojí provoz takového vojenského letiště? Proto se většina rušila. A nešlo by to jinak, než neustálým hlídkováním několika hlídek L-159 ve vzduchu. 24hod denně, fakt levný.

+3/0
12.7.2013 16:44

Z88d52e13n40e89k 85V81r49b91a 8309775303587

No to tak úplně pravda není. Soukromá L39 v plzni operuje z jednoho hangáru a náklady určitě nemá astronomické. L39 a i L159 jsou jednoduché stroje schopné létat i z travnatých drah. A na větší údržbu by se to holt přeletělo do Náměště. V tom by problém moc velký asi nebyl. Faktem ale je, že by takováto "policejní" koncepce měla hromadu omezení a i to stíhání si nedovedu představit. Rychlostní limity podzvukových strojů jsou dány většinou rychlostí zvuku - tedy všechny dostatečně výkonné stroje je mají  velmi blízké. Stíhat něco co letí 950km/h něčím co letí 980km/h je nesmysl i když bychom L159 dali třeba co Budějek, Plzně a Ostravy. Např. TU154 je jen o pouhý 1km/h pomalejší :-)

+3/−1
12.7.2013 17:12

J83a43r28o82s75l14a67v 27B43r83ü71m21m15e59r 7474813976

No nechtěl bych být vojákem - pilotem, který je i v míru neustále v bojových podmínkách někde na travnatém letišti ve stanu :-)

0/0
12.7.2013 17:14

T85o49m81á65š 88V97e56r60n60e29r 6779141817446

Pardon měl to být plus...

0/0
12.7.2013 17:16

J20a40r41o39s88l13a23v 31B88r53ü17m54m67e41r 7294833366

Dal jsem za Vás:-)

+1/0
12.7.2013 17:28

F43i66l92i43p 37K48r91a93u45s 9719328246847

To melo byt -1, ne +1...

L159 je naprosto nepouzitelna pro jakoukoliv formu stihani s vyjimkou boje proti nepratelskym vrtulnikum.

+2/0
12.7.2013 16:53

S89e23i60d49l 60P79e73t29r 1581781835644

Na takový "nezmysel" by jste  zde potřeboval hrubým odhadem tak 12-14 letišť držících 24/365  hotovost, na každém min. 6 strojů z toho 2 v hotovosti. Tedy celkem trvale jen v pozemním  personálu ve službě/záloze  cca 1000 lidí,  cca 75 ks letuschopných L-159 a trvale platit zhruba 150-180 pilotů + jejich výcvik + náklady na ta letiště jako taková. Pořád si myslíte, že je to oproti 12 gripenům tak báječný nápad? ;-D

+1/0
12.7.2013 17:41

S60e37i58d44l 39P24e41t76r 1921431465884

Naštěstí nejsme odkázáni na Váš úsudek...

Jen kontrolní otázka: Jak dostihnete standardní dopravní letadlo v FL 330 s rychlostí M 0,9  s  L 159? To ho jako slušně poprosíte aby laskavě  ubral a sklesal?

Variantou samozřejmě je aby bylo co 80 km jedno letiště a na každém z nich  seděli 365/24 dva piloti v nastartované Alce ... ;-D

+1/0
12.7.2013 17:27

Z10d82e91n48e44k 52V41r90b16a 8139635923937

Správná odpověď je pravděpodobně nedostihnete. Např. Boeing 777 je rychlejší než Alca, TU154 o 1 km/h pomalejší...

0/0
12.7.2013 17:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.