Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na českém nebi je jasněji. Vláda chce dlouhý pronájem stíhaček Gripen

Česká vláda se chystá na velké prodloužení pronájmu stíhacích letounů Gripen, a to na dobu delší než deset let. Vyplývá to z vyjádření ministra obrany Vlastimila Picka a zástupce náčelníka generálního štábu Bohuslava Dvořáka během recepce na francouzském velvyslanectví. Pro gripeny je i premiér Jiří Rusnok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V33l12a13d73i45m86í30r 68V58y34s16o45c96k18i26j 6104101739977

Stíhačky jsou pro nás zbytečné. Proti komu je chceme použít? Až si "velcí kluci" ze západu či z východu usmyslí, že nás obsadí, naše pidiarmáda nemá šanci. A ČR je jen jedna velká černá díra na peníze.

0/−4
13.7.2013 10:48

J76i64ř49í 29K59ü43h68r 2220516210166

Chceme je použít (a používáme je) k kontrole vzdušného prostoru.

Pomocí PLŘS se s letadlem ,které ztratilo spojení, špatně komunikuje.

0/0
13.7.2013 12:26

S72e58i16d33l 64P19e29t88r 1711621185944

Dnes nadzvukové letectvo v centru Evropy není rozhodně určeno pro vedení leteckých bitev ... To jste malinko zaspal dobu:-/

Jsme v NATO a tím pádem jsme i  přijali  jisté závazky stran ochrany našeho, a nejen jeho, vzdušného prostoru. .

Pokud bychom museli  při každém přeletu nekomunikujícího či v  nějakém problému se nacházejícího  dopravního letadla volat do Rammsteinu ať to za nás Luftwaffe/USAF   laskavě  vyřeší, bylo by to jednak poněkud trapné, druhak i hodně drahé (viz Pobaltí) ... 

Buďme moc rádi, že zde stále máme jak infrastrukturu toto zajistit vlatními silami tak i toho schopný kvalitní personál.

Při celkové výší  rozpočtových výdajů 1200 mld se totiž jedná  o necelé 0.4% ročně z nich, což za trošku té prestiže snad stojí, ne?  ... :-)

0/0
13.7.2013 14:41

I69g73o23r 39F80o15s 9632253944681

http://www.verejnydluh.cz/

nestojí

+1/−1
14.7.2013 14:58

J83a23r11o27s17l27a46v 28B43r86ü90m83m61e89r 7804843356

Asrmáda je základ a hlavní funkce státu. A už dáváme jen polovinu protředků na obranu, než máme v NATO jako povinnost. Pokud nemáme na obranu, je potřeba seškrtat něco jiného.

0/0
15.7.2013 9:29

P23e55t53r 11A32g28u59l52á77r 4977758910524

A já se ptám. Už Saab splnil podmínky první smlouvy? Konkrétně, splnil podmínky v oblasti offsetových programů?

0/0
12.7.2013 17:53

J52a18r68o49s65l14a58v 61B90r86ü10m89m95e75r 7824813386

Plní je, jestli beze zbytku, toť správná otázka.

0/0
12.7.2013 17:59

J77i89r34i 78K88r80a23l18i81k 6908813674641

Opravdu se mi moc nelibi, ze vlada kterou nikdo nevolil rozhoduje o smlouvach ktere budou platne dalsich 10let...

+3/−4
12.7.2013 17:13

J48a48r52o50s44l48a75v 91B49r24ü79m76m61e63r 7654113416

Když na to Nečas kašlal, tak někdo to udělat musí, hoří termíny.

+3/−3
12.7.2013 17:15

J32a83r68o94s68l97a11v 27B73r29ü86m36m56e31r 7664783326

A čím déle budeme otálet, tím více budou Švédové zvedat cenu.

+2/−3
12.7.2013 17:15

J32i60r51i 52K34r47a43l61i84k 6508203974211

Švedové budou rádi, že dostanou zakázku a budou prachy...jinak je předběhne někdo jiný.

+1/0
12.7.2013 17:29

J29a58r52o80s58l58a83v 94B53r78ü54m48m27e74r 7564143236

Na to předběhnutí je fakt max. pár měsíců a ani to ne. Smlouva vyprší za 17 měsíců.

+1/0
12.7.2013 17:34

S66e57i20d81l 41P43e49t89r 1791581315604

Termíny už shořely před více než rokem a půl ... :-/ Jiná varianta stejně nyní není.

+1/0
12.7.2013 17:29

J16a22r60o16s74l17a67v 76B14r50ü17m30m48e36r 7174713976

Tak ještě by se teoreticky dalo stihnout přezbrojit na jiné letadlo, Gripeny jsme také zavedli v rekordním čase - tedy 4 piloty a stroje, na tu nejzákladnější službu. Ale to bychom opravdu museli rozhodnout cca během měsíce.

0/0
12.7.2013 17:31

S84e30i68d15l 79P36e53t49r 1111461275194

Ale proč?8-o

Náklady na přeškolení pilotů a komplet pozemního personálu, změny všech možných postupů , logistiky, vybavení údržby a provozního materiálu by stálo takové peníze, že nějaká hypotetická úspora za samotný pronájem např. F-16 by byla naprosto marginální a rázem se projevila jako těžká ztráta.  

Tady má každý jouda představu, že změnit typ stíhacího letadla je na úrovni přesednutí z fóbie htp do golfa fturbu...:-/

+1/0
12.7.2013 18:10

J41a68r78o34s73l91a71v 41B87r20ü98m48m46e46r 7614173126

Neříkám, že bych to chtěl. Ale kdyby např. USA, či EU podstřelily cenu tak, že by F-16, či Eurofightery vyšly i s náklady na provoz levněji, proč ne? 

Ale hlavně jsem to myslel, že se Švédy se dá jednat, dokud je alespoň nějaký čas, abychom na ně měli čím tlačit, pokud s nimi budeme jednat např. po řádných volbách, tak se nám klidně vysmějí a napálí cenu na dvojnásobek a nám nezbude nic jiného, než to přijmout.

Nečasově vláda trestuhodně zahodila situaci, kdy nabídka drasticky převyšovala poptávku po stíhačkách.

0/0
12.7.2013 18:18
Foto

J61a91n 16W42i27r80n72i10t91z11e41r 8348614347160

Eurofighter s náklady na provozování bohužel vyjít levněji nemůže, jakkoliv je to dobré letadlo. Už jen to, že je to těžký dvoumotorový stíhač, ho předurčuje k tomu, že ve srovnání s Gripenem (záměrně navrženým jako v kontextu stíhacích letadel levný nenáročný stroj) prostě levnější být neumí.

+1/0
13.7.2013 9:13

J31a58r94o18s48l50a23v 61B25r10ü65m96m20e69r 7664433896

Myslwl jsem, kdyby dali dumpingové cejy, což se někdy v této oblasti děje.

0/0
13.7.2013 14:59
Foto

J90a42n 97W83i34r12n98i50t96z60e73r 8108704107630

Můžete to prosím vyčíslit? Já jen, že například exnáčelník gen.štábu Jiří Šedivý uvedl, že se těmi náklady na přezbrojení občas straší zbytečně a že to ve srovnání s cenou provozování letadel zase tak moc peněz není. Tedy prosím, máte nějaká konkrétní čísla?

0/0
13.7.2013 9:12

J57i73ř42í 25K86ü66h97r 2630206770546

Čísla samozřejmě nemá.A gen Šedivý do toho asi vidí více nežli pan Seidl.Přezbrojení si myslím by nebylo úplně nutné. Střely a jiné podvěsné hračky budou kompatibilní v rámci více strojů západních státu. Takže to půjde uchytit jak pod F-16,L-159 či JAS-39.

Přeškolení personálu by zajišťoval výrobce/dodavatel.

Něco by to asi stálo ,ale v porovnáním s cenou zakázky by to (jak říká gen Šedivý) moc nebylo.Nejvíc by asi stálo palivo na školící lety.

0/0
13.7.2013 12:23

H27o27n25z74a 89Z32e44m97a43n 6708918172465

Marně přemýšlím, jaký alkohol mohli švédové poslat na hrad. Rusové, když se jednalo na ambasádě o Temelínu dodali vodku, to je jasné (i s následky - viróza), ale ti Švédi... :-/

+1/−1
12.7.2013 17:11

M33i92c19h96a53l 62H87i24r39k65a 4437616940343

Vodku Absolut ...;-)

0/0
12.7.2013 17:23

P28e12t34r 43T44y73č56k57a 6805332819842

Miloš jede.;-D

+1/0
12.7.2013 16:59

J83a76n 36Š11t29e86f80a34n 9771625731877

Na kolik by vysel nakup? Nebyla by to lepsi varianta?

+2/−1
12.7.2013 16:56

J66a66r25o65s12l87a59v 41B37r36ü19m78m41e46r 7584723726

Bezpilotní stíhačky do 10 let fakt nebudou. Možná se tehdy objeví reálný prototyp. Ale to pak je dalších 10-15 let vývoje. Navíc prakticky všechna velká letectva teď zrovna nakupují stroje a opravdu je nebudou chtít za 10 let vyhodit.

+1/0
12.7.2013 16:41

J76a44r37o72s71l76a14v 46B13r63ü24m73m23e98r 7494483596

To mělo jít pod Igora Fose....

0/0
12.7.2013 16:41

J54a77n 16K40o90ř78á45n 7317538558506

Ti socani mají štěstí ... vždycky když se rozhoduje o gripenech tak jsou u toho.;-D;-D;-D

+6/0
12.7.2013 16:40

L26a32d86a 50N32o60v15a84k 4382593927

to jsou takové náhodičky...:-P

+1/0
12.7.2013 17:39

I94g48o61r 64F84o95s 9272633234201

Za deset let už všechny státy budou fungovat na bezpilotních stíhačkách a mi tu budem pořát mít pronajímané gripeny s hodnotou pro starožitníky a muzea :-)

0/−4
12.7.2013 16:37

K39a91r85e14l 94S65t46r53ž58a37n49o32v58s95k85ý 1418365335

Nevyšlo by v součtu levněji, kdybychom ta letadla koupili?

+1/0
12.7.2013 16:34

J90a47r44o63s31l93a84v 21B90r38ü24m60m35e36r 7904373156

Asi ne. Hlavně bychom neměli na servis.

0/0
12.7.2013 16:42

Z91d94e64n27e65k 49V48r83b11a 8649555253137

To asi tak úplně pravda nebude. Pronájem bude vždy dražší, nehledě na celou řadu omezení.  Švédové potřebují své stroje prodat. Nemají na ně kupce a další úspěšný obchod by se jim moc hodil. Dala by se tak vyjednat určitě zajímavá cena, tedy kdyby vláda byla trochu co k čemu a dělala ještě chvíli drahoty. Když rovnou deklarujete, že vlastně ani jinou možnost nemáte, dojednáte kulové. Problém bude spíše v tom, že na přímou koupi nemáme peníze a od toho se vše odvíjí. (stejný typ navíc zmenšuje i další náklady - na výcvik, na základní údržbu...) Pak je samozřejmě otázkou, zda už někdo netahá za nitky. Tato vláda nemá ani tu směšnou politickou odpovědnost. Nemá vůbec žádnou. Ať udělají co udělají nikdy neponesou ani ty nejmenší následky svých činů. Ke korupci tak mají vlastně mnohem blíže než kterákoliv jiná vláda a toho se tak trochu děsím.

+3/−1
12.7.2013 16:54

J67a97r64o89s39l31a71v 93B38r64ü19m20m53e54r 7244433766

Tak Švédové vědí, že nemáme jinou možnost. Ano, měli jsme udělat výběrko, ale na to je již pozdě. Proč se neudělalo, se ptejte Nečase. Podle mne, chtěl za každou cenu F-16, ale ty by neměli v nezafixlovaném výběrovém řízení šanci, když nám stačí výkony Gripenů. 

O ceně pronájmu se jedná už dlouho, a pokud bude 1,5 mld ročně, tak je to slušné.

Na systém nájmů provozních hodin přecházejí i jiné armády, má to spoustu výhod, je to stejné, jako když firmy mají auta na operativní leasing. Nestaráte se o servis, nic, když je mašina nefunkční, tak buď se v termínu opraví, nebo rovnou dostanete novou, atd. Ano, bývá to někdy přímo dražší, ale ne výrazně. A lépe se plánují peníze, což může naopak cenu ušetřit.

+1/−1
12.7.2013 17:12

M23i95c66h68a80l 48P41a68v72l81á94t 9243463914299

Netreba byt ve vlade, aby mel clovek v teto konkretni otazce jasno.

0/0
12.7.2013 16:33

M65i74c35h55a62l 70P45a60v15l43á97t 9653983184559

PS: Prispevek patril jinam, ale idnesi kod tomu ocividne nepral. Tahle neprijemna chyba se tu vyskytuje uz dlouho. Je s podivem, ze ji jeste neodstranili.

+1/0
12.7.2013 16:34

M94i92l69a66n 87P42o29k45o98r27a 6259582704572

Temelín už zkontrolovali, české nebe je taky vyřešeno, takže všechna důležitá rozhodnutí pro budoucnost strany zemanovců a čssd jsou pojištěna. A prostý občan je tu zase jenom za blbce potřebného pouze ke vhazování těch správných lístků do urny ...

+2/−2
12.7.2013 16:30

P89a98v23e27l 26M89o87t78y88č87k24a 1513605158

Kdo myslíte, že má o této problematice z vlády nejvíce informací a jak dlouho myslíte, že ve vládě je ?

+1/0
12.7.2013 16:29

L62i46b49o74r 68W64a35l10a30c76h 1342414336557

To je pořád dokola. Nestačí. Tak jako policie na dálnici nehlídkuje na kolech.

+5/0
12.7.2013 16:28

K88a56r45e54l 85V89a57l53i98š 7517815902640

Pořád si nemyslím, že nějaké nadzvukové stíhačky potřebujem. Domnívám se, že na obranu našeho území bohatě stačí L-159, kterých máme pořád přebytek. Rv

+3/−13
12.7.2013 16:21

I16g23o79r 78F73o89s 9682403454791

No konečně někdo kdo má zdravý úsudek.

0/−6
12.7.2013 16:38

J75a83n 12K92o63ř98á91n 7507908588646

Mám podobný názor. Většinou se setkávám s protinázorem, že L159 nedostihne to plně naložené letadlo třaskavinama. Letiště je na každém kroku, není problém jim tam dát po 3 L159 a oni ty teroristy vždycky nějak dostihnou ;-D

+1/−4
12.7.2013 16:39

J33a98r40o78s95l73a25v 15B92r50ü32m86m72e69r 7924163956

Letiště je na každém kroku? A kde? A víte, kolik stojí provoz takového vojenského letiště? Proto se většina rušila. A nešlo by to jinak, než neustálým hlídkováním několika hlídek L-159 ve vzduchu. 24hod denně, fakt levný.

+3/0
12.7.2013 16:44

Z55d67e42n85e58k 21V64r78b11a 8879635883987

No to tak úplně pravda není. Soukromá L39 v plzni operuje z jednoho hangáru a náklady určitě nemá astronomické. L39 a i L159 jsou jednoduché stroje schopné létat i z travnatých drah. A na větší údržbu by se to holt přeletělo do Náměště. V tom by problém moc velký asi nebyl. Faktem ale je, že by takováto "policejní" koncepce měla hromadu omezení a i to stíhání si nedovedu představit. Rychlostní limity podzvukových strojů jsou dány většinou rychlostí zvuku - tedy všechny dostatečně výkonné stroje je mají  velmi blízké. Stíhat něco co letí 950km/h něčím co letí 980km/h je nesmysl i když bychom L159 dali třeba co Budějek, Plzně a Ostravy. Např. TU154 je jen o pouhý 1km/h pomalejší :-)

+3/−1
12.7.2013 17:12

J58a40r10o16s51l89a80v 48B93r93ü93m25m39e86r 7344603246

No nechtěl bych být vojákem - pilotem, který je i v míru neustále v bojových podmínkách někde na travnatém letišti ve stanu :-)

0/0
12.7.2013 17:14

T30o92m15á84š 54V45e90r31n47e50r 6289231267716

Pardon měl to být plus...

0/0
12.7.2013 17:16

J37a51r13o50s72l55a72v 63B50r26ü24m16m72e48r 7904423806

Dal jsem za Vás:-)

+1/0
12.7.2013 17:28

F77i54l49i72p 43K95r93a72u85s 9639258306527

To melo byt -1, ne +1...

L159 je naprosto nepouzitelna pro jakoukoliv formu stihani s vyjimkou boje proti nepratelskym vrtulnikum.

+2/0
12.7.2013 16:53

S40e29i80d76l 32P87e87t82r 1821871685564

Na takový "nezmysel" by jste  zde potřeboval hrubým odhadem tak 12-14 letišť držících 24/365  hotovost, na každém min. 6 strojů z toho 2 v hotovosti. Tedy celkem trvale jen v pozemním  personálu ve službě/záloze  cca 1000 lidí,  cca 75 ks letuschopných L-159 a trvale platit zhruba 150-180 pilotů + jejich výcvik + náklady na ta letiště jako taková. Pořád si myslíte, že je to oproti 12 gripenům tak báječný nápad? ;-D

+1/0
12.7.2013 17:41

S39e64i68d39l 39P28e82t55r 1171471455704

Naštěstí nejsme odkázáni na Váš úsudek...

Jen kontrolní otázka: Jak dostihnete standardní dopravní letadlo v FL 330 s rychlostí M 0,9  s  L 159? To ho jako slušně poprosíte aby laskavě  ubral a sklesal?

Variantou samozřejmě je aby bylo co 80 km jedno letiště a na každém z nich  seděli 365/24 dva piloti v nastartované Alce ... ;-D

+1/0
12.7.2013 17:27

Z32d63e17n17e56k 10V68r19b48a 8309735833857

Správná odpověď je pravděpodobně nedostihnete. Např. Boeing 777 je rychlejší než Alca, TU154 o 1 km/h pomalejší...

0/0
12.7.2013 17:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.