Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing, který havaroval v San Francisku, nejspíš narazil do hráze

Letoun Boeing 777, který v sobotu havaroval na letišti v San Francisku, nejspíš před přistáním podvozkem narazil do hráze. Ta se nacházela mezi mořem a přistávací dráhou. Na úterní tiskové konferenci to uvedl Americký národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě NTSB.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K74a60r93e96l 62P73a50n47c28e28r 7481410438254

Dobre info na  www.avherald.com  jinak ALPA tlaci na NTSB pro podrobnejsi a ucelene info, autothrottle was set for 137kn, only armed not activated. Takze to borci zaspali, skoda. Jak je mozne ze tri kapitani stari mazaci to polozili pred piano, to je ve hvezdach.

+2/0
10.7.2013 14:09

J13a52k11u41b 45Ř37e35z78n45í97k 5580633

Jo tohle dává smysl.

0/0
10.7.2013 15:15

K89a11r77e29l 35P43a12n83c76e77r 7621760128624

Info training of pilots (Korea)

www.airliners.net

aviation forum

Op-Ed: "My flight training experience in Korea"

0/0
11.7.2013 2:01

P91e81t26r 97F92r20ý97d46e88k 7389781389623

Nevím, jestli to přeložili blbě už v ČTK, ale logicky nešlo o hráz, ale o val. A piloti nespoléhali na autopiloty, nýbrž na autothrottle, což je automatická regulace tahu.

0/0
10.7.2013 13:29

P24a38v32e67l 28M26i75k90u82l37a 6278693216187

Nepochopím, jak je možné, že je systémy v letadle neupozornili na nízkou rychlost. Přeci jen nějakou dobu museli letět na hranici (pod hranicí) pádové rychlosti. Čekal bych, že varovné systémy budou řičet už pod 250 km/h, že mají zrychlit.

Je možné, že jim do poslední chvíle foukal silný protivítr a když přestal tak byli pomalí?

0/−1
10.7.2013 12:39

I86g29o75r 32P78l68a34n72d85e62r 9817604706780

ked su tie systemy vypnute, nevaruju.. jedine co ich varovalo bolo signal pretazenia.. synteticky hlas: stall,stall,stall, a kmitanie riadenia..a to sa stalo 4,5 sek pred narazom...cize neskoro

0/0
10.7.2013 14:55

T13o41m40á95š 64Š72t31r62i49g39n18e83r 9451267900431

Este pred kontaktom s vezou si pilot ladi ATIS a vie zhruba ako fuka vietor. Pri prvom kontakte s vezou dostava pilot informacie o vetre. Pri udeleni povolenia na pristatie dostava vietor opat a tesne pred pristanim si pilot zvykne volat o wind check. Ak by sa jednalo o microburst, LIDAR na letisku by to zachytil.

Pristatie je riadeny pad. Je velmi tazke spravit system, ktory bude hlasit nizku rychlost len v naozaj krizovej situracii, a nebude otravovat pilotov pred pristanim na RW. Lietadlo letelo v pristavacej konfiguracii, nizko, pomaly a keby bola draha o 5 metrov dalej, zrejme by normalne pristalo.

Ostatne v minulosti vypinanie otravnych varovnych hlaseni sposobilo minimalne jednu letecku katastrofu.

0/0
12.7.2013 21:21

B69ě74l50a 85H37o17r51á59k62o39v44á 1688962949410

Opravdu velmi zkušení piloti, když oba přistávaj poprvé s tímto 777!! a rovnou zkoušej katapult letušek...:-/

PS: zkušenosti z rogala nebo stihaček asi nestačej...;-(

0/−3
10.7.2013 10:56

P63e93t40r 21F57r23ý37d80e22k 7269231969223

Bělo, píšeš hrozné bláboly. Nepřistávali poprvé s 777 a navíc už předtím létali jako piloti (kapitáni) dopravních letounů.

+1/0
10.7.2013 13:32

B81ě48l59a 49H37o68r71á48k90o94v38á 1268132329530

Á pán je kovanej odborník, kterej např. nesnese nepodstatný překlad valu a nadsázka mu také nic neříká...;-)

0/0
10.7.2013 14:43

I14g20o90r 27P79l42a23n52d80e32r 9597314216600

preco som si zasluzil od vas tie minusy? tvrdite, ze co je tam napisane nie je pravda?

0/0
10.7.2013 14:50

B22ě15l25a 89H38o62r49á57k95o19v56á 1678722909550

Již jsem pridala + :-)

0/0
10.7.2013 15:05

O48n26d29ř96e34j 57Č68a22p12k16a 6941111163454

Jeden pilot čerstvě přeškolený na 777 (ale celkem už s 9700 nalétanými hodinami), ten druhý letěl poprvé jako instruktor (nalétáno 9793 hodin, z toho 3220 na Boeingu 777). To bych za nezkušené piloty zrovna nepovažoval...

+2/0
10.7.2013 13:46

K96a55r46e21l 26P78a43n25c21e87r 7411250518704

Je pravda ze Korejci jsou vetsinou lampasaci v zaloze, ale zase docela zavaleli v White Horse Airport, Canada, B747 a hned dvakrat.

+1/0
10.7.2013 14:21

T43o31m70á84š 55K79n88a76i20f15l 6913630877560

hlavně, že ty jsi zkušená .... řekl bych i co , ale smazali by mě.

0/0
10.7.2013 14:42

P55e77t35r 55S54t55e88j72s59k21a35l 3799388694816

Takze 777 ma dalsi problem - nefunkcniho autopilota?

+1/0
10.7.2013 10:15

I13g84o45r 25P52l69a41n72d72e40r 9317894276650

bol vypnuty.. asi ludskou rukou...

0/−1
10.7.2013 10:18

P69e10t21r 86S78t37e64j41s63k89a94l 3259868414966

"Jak piloti uvedli, při přistání se spoléhali na autopilota, který měl sám dohlížet na dodržování určité rychlosti."

+2/0
10.7.2013 10:24

I35g43o53r 19P47l50a33n87d78e51r 9407134176920

tak potom tam bude nejaka nezrovnalost..datovy zaznamnik dal udaje, ze ho vypli...

0/−1
10.7.2013 10:31

P82e80t24r 67F82r41ý54d64e78k 7269811129753

Nesrovnalost to samozřejmě jě... piloti tvrdí, že předpokládali zapnutý autothrottle, což není autpilot.

0/−1
10.7.2013 13:33

I29g14o61r 62P74l25a84n41d43e94r 9557734556310

viem apilot nie je athrottle.. ja som reagoval na prispevok vyssie

+1/0
10.7.2013 13:55

T58o87m98á10š 84Š33t38r55i95g22n44e72r 9721237920871

Netreba verit vsetkemu co si precitas na idnese. Autopilot neovlada rychlost. Tu ovlada Autothrottle. Zjednodusene povedane A/P riadi kam lietadlo leti a A/T ako rychlo.

0/0
12.7.2013 21:41

J87o40s30e68f 30P21o58n47e78r49t 9428770962488

Autopilot při přistání ?? Tak to asi ne

0/−1
10.7.2013 10:23

P79e71t37r 67S97t42e29j38s81k12a89l 3959758164666

Ano je to tak, napr CSA piloti maji priplatek za manualni pristani ;-)

+1/0
10.7.2013 10:26

J61o79s21e68f 30P12o66n84e25r10t 9898660862508

Špatně jsem to napsal. Chtěl jsem říci, že autopilot (ILS) při přistání určitě dodržuje předepsanou rychlost a určitě by nešel pod její limit - tuším 136 uzlů. Piloti mají příplatek za manuální přistání - to je pravda. A to mají Airbusy  - autopilot ovládá i směrové kormidlo (nebo dříve ovládal - je to přeci jen pár let, kdy jsem se o tuto tématiku zajímal) a to znamená, že může přistát až do zastavení, u Boeingu to tak nebylo.

0/−1
10.7.2013 10:38

J47a54k87u22b 27Ř24e94z92n10í85k 5350893

Prakticky jsou dva druhy autopilota (každý se zapíná zvlášť). Klasický autopilot který se stará o řídící plochy (včetně směrového kormidla) a autothrottle, který se stará o výkon motorů a dodržuje zadanou nebo naprogramovanou rychlost. Autoland je možný jen u ILS přiblížení (většinou se využívá za špatné viditelnosti) a vyžaduje obojí. V tomhle případě nešlo o ILS a piloti mohli využít jen autothrottle aby dodržel rychlost, což se evidentně nestalo.

+1/0
10.7.2013 12:09

H54a20n91a 85K28r30i62v70a71n82k79o96v85a 4791597693690

spekulace. kazde noviny pisou neco jineho. ;-D

0/0
10.7.2013 9:44

L81a82d42i39s70l94a60v 52M51i86k92a 1491479844284

A co nespekulujou novináři, to si dospekulují diskutéři )))

+1/0
10.7.2013 9:48

I67g44o75r 76P39l15a18n13d48e65r 9877754816150

nehladajte info v novinach... a je to aj ine zdroje..

0/0
10.7.2013 10:13

J42a29k38u25b 43Ř39e25z52n16í22k 5790303

Tomu, že by přistávali s autothrottle teda vůbec nevěřím. Že by nefungoval jak měl mi přijde krajně nepravděpodobné. Že by ho nastavili na 100 uzlů místo 137 taky ne.. Buď tu je chyba v překladu, nebo piloti neříkaj pravdu, nebo si z nějakého podivného důvodu mysleli, že je zapnutý. Tak či tak, instruktor měl hlídat rychlost.

0/0
10.7.2013 9:35

L90a67d77i21s83l78a43v 41M22i66k22a 1241939924524

Jako u každé letecké katastrofy co jsem viděl v dokumentech to bude souhra více okoloností, nikdy to ještě nebyla jen chyba počítače, hydrauliky, nebo pilota....

+1/0
10.7.2013 9:42

J76a33k35u32b 38Ř71e75z68n81í59k 5290193

To určitě, ale zároveň je nutné si tyto okolnosti identifikovat, aby si jim mohlo zabránit v budoucnu.

+1/0
10.7.2013 9:49

J69a84n 37K28ř32í69ž 6265353865228

....vzpomínám si na případ(a kdyby neskonči tragédií byl by humorný)kdy  v š i c h n i  v pilotní kabině řešili výměnu kontrolní žárovečky na hlavním panelu.

Nějak jim to nešlo a tak se do toho tak zabrali,že letadlo neřídil nikdo.

Teprve když je automatika upozornila že jsou blízko země,tak zareagovali.

Ovšem pozdě-neměli rychlost,spadli.

0/0
10.7.2013 10:29

I79g87o76r 91P13l71a10n17d70e12r 9287454316100

ved ani nepristavali... pristavali na ruku...

0/0
10.7.2013 9:47

J39a88n 54K97ř62í94ž 6125513115288

..........nepřistávali na ruku,přistávali na letišti.

Ovšem nepovedlo se.

To jen pro upřesnění.

0/0
10.7.2013 10:31

T24o32m52á81š 83K94n70a33i35f51l 6463230517490

to se s autothrottlem vůbec nevylučuje.

0/0
10.7.2013 14:46

P94e83t65r 20F59r21ý47d66e66k 7919961329393

Piloti nemají důvod lhát (vše se prokáže ze záznamníků), ale novináři smotali všechno dohromady a k tomu ještě připsali něco dramatického, aby se to více četlo...

0/0
10.7.2013 13:36

I37g80o88r 59P84l84a35n89d83e57r 9777644886280

lenze udaje ktore tu uvadzam od rana , ktore hovoria, ze bol vypnuty apilot, a nespusteny athrottle nie su od novinarov, ale su to priamo udaje z datoveho zaznamniku..

0/0
10.7.2013 14:46
Foto

K32a73r97e73l 87C52a40c55h 8229104285844

Ach jo- dnes už se na autopilota i přistává. Piloti na to asi již tak spoléhají, že už jim ani nestojí za to kontrolovat, jestli ten kompjůtr nedělá nějakou pitominu. Vzpomínám na dávné vyjádření Petra Jirmuse, který pilotoval stařičké vládní TU 134. Říkal, že ho pilotuje rád, protože je to letadlo, které se ještě musí řídit!!!

0/−1
10.7.2013 9:27

L90a68d12i83s85l24a91v 97M48i92k97a 1701569634664

Myslím, že to bylu TU 154M, ale to je jedno, vím, že to říkal a něco na tom prostě je.

0/0
10.7.2013 9:29

I63g69o92r 81P61l81a56n58d48e43r 9277974576510

myslim, ze skor to pohnoji clovek ako pocitac..aj tento pripad je toho dokazom.autopilot bol od vysky 1600 ft /82 sek pred narazom/ VYPNUTY

+1/0
10.7.2013 9:41
Foto

K84a49r42e46l 84C66a49c97h 8259544925774

Nevím - z tohoto článku, který samozřejmě nemusí odpovídat skutečnosti, vyplynulo, že piloti při přistávacím manévru spolehli na autopilota  a teprve 60 m nad zemí si všimli, že jsou pomalí a snažili se s tím něco udělat. Nemám žádný spolehlivější zdroj informací, ale když jen vezmu, kolikrát mě vypekl můj komp, co mám na stole, tak bych dal přednost lidské kontrole, i když vím, že člověk je tvor chybující.

0/0
10.7.2013 10:30

J73a35n 33K35ř15í75ž 6275943765888

.....psali,že teprve věž je upozornila že se děje něco,co jim připadá divný.

0/0
10.7.2013 10:35

J57a39k34u13b 38Ř85e55z34n47í80k 5730103

Většinou je to pilot, kdo provede pitominu.

+1/0
10.7.2013 9:42

L89a51d22i30s24l26a80v 95M30i94k65a 1171879774834

To je pravda, ale to vůbec nevyvrací to co napsal.....

0/0
10.7.2013 9:44

A22l20e91x91a81n33d89r 71K53o88s54t42k45a 5689386989676

Jen to nevysvětluje požár v prostoru pro cestující. Že by utržený podvozek ještě něco prorazil a to začalo hořet?

0/−2
10.7.2013 9:05

B40o92r60i32s 44Z63a62k95o79u60ř17i60l 1199396471319

No tak to je zpráva jak stehno. Po shlédnutí záběrů z místa nehody v televizi - pobořená hráz na začátku dráhy v ose přistání, utržené podvozky na začátku dráhy - jsem si stoprocentně jistý, že letadlo dosedlo těsně před začátkem dráhy.

Nevím jestli takové "přesné" informace podal úřad pro vyšetřování nebo zda takto "přesně" informace interpretují media. Anebo jsem i já expert na letecké nehody ;-D

+2/0
10.7.2013 9:01

T96o76m49á34š 69B81í17l18ý 2275320587

Přesně tak,

musí to být pěkná dálka, pokud na kraj přistávací dráhy došly od soboty ;-)

+1/0
10.7.2013 9:22

I69g36o36r 63P83l35a36n17d30e46r 9907614866560

v clanku je dost zasadna nepresnost... vo vyske 1600 ft bol autopilot vypnuty...takze vsetko mali v rukach piloti

0/0
10.7.2013 8:59

F38r28a37n19t20i46š37e45k 13M97o46s41s 8322273169329

Jak to víte? Oni nepřistávali na ILS?

0/0
10.7.2013 9:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.