Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Biografie představuje vynálezce a politika Sousedíka, valašského Edisona

Osud prvorepublikového továrníka, vsetínského starosty i člena protinacistického odboje Josefa Sousedíka, který byl autorem motoru pro slavný vlak Slovenská strela, se rozhodli zmapovat dva autoři - Jiří Kohutka a Josef Košťál. Na sepsání knihy si brali i neplacené volno v práci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83a39n 43A91l81e73x92e75j 34Z41a82t77y70k64o 7273861122662

video zde   http://www.tvbeskyd.cz/cz/10-tv-beskyd/1-vsetin.html?idv=5801

0/0
30.6.2013 17:50

M91a91r10t45i66n 72K95y31p68r 2762295504544

Jen upřesnění, Ing.Sousedík nevymyslel motor Slovenské strely, jednalo se o "obyčejný" zážehový motor vynalezený pěkných pár desítek let před tím. Unikátním dílem Ing.Sousedíka je velice vtipně řešený elektromechanický přenos výkonu, tedy zařízení, které je nutné vložit mezi hřídel motoru a nápravu vozidla.

+4/0
30.6.2013 14:30

I30v26a82n 30M70a54r72e86k 6174538472

Souhlas,to že byl unikátní je pravda a to že neměl  i přes svou jednoduchost později další uplatnění a využití je těžko pochopitelné, místo toho se šlo cestou velmi poruchových nespolehlivých a výkonově ztrátových hydrodynamických převodovek !

+3/0
30.6.2013 14:36

K42a23r51e94l 81K55o40š31ť18á56l 8207271740265

Elektrický přenos výkonu najdete u většiny "motoráků" československé provenience a vyráběly se převážně v MEZ Vsetín, takže tradice do jisté míry pokračovala.

Hydrodynamický přenos má svoje velké přednosti, kvůli kteým se rozvíjí a nadále je využíván. Především je elektrický přenos drahý, těžký a elektrická výzbroj vyžaduje nároky na konstrukci vozidla, které jeho využití dále prodražují. Vyšší účinnost se vyplatí až po delším čase, kdy už může být vozidlo zase morálně zastaralé.

0/0
1.7.2013 7:54

J66i46ř70í 22K96o72c35u79r21e66k 6935494925728

Přenos výkonu motorového vozu:

801 - mechanická přeovodvka, 549 vyrobených kusů

81x - hydromechanika, 678 ks (rekonstrukcí 810 vznikla 814 - Regionova)

820 - hydromechanika, 120 ks

830 - Elektrický přenos výkonu, 250 ks

842 - hydromechanika, 37 ks 843 - Elektrický přenos výkonu, 31 ks 85x - hydrodynamika, 149 ks 860 - AC/DC, vyrobeny dva prototypy.

0/0
1.7.2013 18:09

J24i25ř59í 47K54o67c32u25r76e24k 6745374545208

Jenom taková drobnost: Nespolehlivé a velmi ztrátové hydroměniče jsou jenom některé. Je pár firem, které uměly a umí vyrobit spolehlivou hydrauliku. Jenže shodou okolností se nenacházely v RVHP. A tak se lidem zažilo, že každá hydraulika teče ...

Proč hydro? Pro civilní sektor v RVHP nebyla měď, natož ta kvalitní pro elektromotory. Takže se hledalo náhradní řešení a našlo se: Od francouzů se koupily licence pro (nejenom) hydroměniče. A použily se méně kvalitní materiály.

0/0
1.7.2013 17:53

I93v43a12n 50M65a63r33e82k 6594888442

Hluboká poklona V[>-] V [>-] V

+1/0
30.6.2013 14:21

K28a66r30e56l 56H55a87n82o26u16s58e18k 2646587520117

takovéhle lidi je třeba připomínat, představovat a podporovat.....R^

+3/0
30.6.2013 14:19

I88v32a94n 84M51a61r41e45k 6184258372

Nebyl to jen pan Sousedík, takových lidí u nás byla spousta,nakonec v telce o nich šel seriál "Zmařené či potopené projekty?) Za komančů to bylo tak a kdejaký nedoučený aparátčík rozhodoval o osudu těchto lidí,ostatně i v dnešní době to není o mnoho lepší ! R^ Rv

0/−1
30.6.2013 14:41

K84a69r88e63l 35K24o29š87ť46á75l 8677311350915

Z těch údajně zmařených projektů stály za něco maximálně 2, jinak to byly vesměs naprosté nesmysly, jako ten tunel na Jadran a podobně.

0/0
1.7.2013 7:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.