Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Biografie představuje vynálezce a politika Sousedíka, valašského Edisona

Osud prvorepublikového továrníka, vsetínského starosty i člena protinacistického odboje Josefa Sousedíka, který byl autorem motoru pro slavný vlak Slovenská strela, se rozhodli zmapovat dva autoři - Jiří Kohutka a Josef Košťál. Na sepsání knihy si brali i neplacené volno v práci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48a12n 19A13l46e77x90e92j 96Z90a98t71y29k10o 7963411102442

video zde   http://www.tvbeskyd.cz/cz/10-tv-beskyd/1-vsetin.html?idv=5801

0/0
30.6.2013 17:50

M58a81r43t82i12n 55K23y67p22r 2552295164844

Jen upřesnění, Ing.Sousedík nevymyslel motor Slovenské strely, jednalo se o "obyčejný" zážehový motor vynalezený pěkných pár desítek let před tím. Unikátním dílem Ing.Sousedíka je velice vtipně řešený elektromechanický přenos výkonu, tedy zařízení, které je nutné vložit mezi hřídel motoru a nápravu vozidla.

+4/0
30.6.2013 14:30

I71v46a38n 72M83a88r84e46k 6484558772

Souhlas,to že byl unikátní je pravda a to že neměl  i přes svou jednoduchost později další uplatnění a využití je těžko pochopitelné, místo toho se šlo cestou velmi poruchových nespolehlivých a výkonově ztrátových hydrodynamických převodovek !

+3/0
30.6.2013 14:36

K90a65r93e60l 34K14o34š60ť34á24l 8437561210455

Elektrický přenos výkonu najdete u většiny "motoráků" československé provenience a vyráběly se převážně v MEZ Vsetín, takže tradice do jisté míry pokračovala.

Hydrodynamický přenos má svoje velké přednosti, kvůli kteým se rozvíjí a nadále je využíván. Především je elektrický přenos drahý, těžký a elektrická výzbroj vyžaduje nároky na konstrukci vozidla, které jeho využití dále prodražují. Vyšší účinnost se vyplatí až po delším čase, kdy už může být vozidlo zase morálně zastaralé.

0/0
1.7.2013 7:54

J94i45ř34í 31K70o86c21u29r62e42k 6555264175568

Přenos výkonu motorového vozu:

801 - mechanická přeovodvka, 549 vyrobených kusů

81x - hydromechanika, 678 ks (rekonstrukcí 810 vznikla 814 - Regionova)

820 - hydromechanika, 120 ks

830 - Elektrický přenos výkonu, 250 ks

842 - hydromechanika, 37 ks 843 - Elektrický přenos výkonu, 31 ks 85x - hydrodynamika, 149 ks 860 - AC/DC, vyrobeny dva prototypy.

0/0
1.7.2013 18:09

J63i94ř13í 14K52o27c17u93r87e62k 6865944945908

Jenom taková drobnost: Nespolehlivé a velmi ztrátové hydroměniče jsou jenom některé. Je pár firem, které uměly a umí vyrobit spolehlivou hydrauliku. Jenže shodou okolností se nenacházely v RVHP. A tak se lidem zažilo, že každá hydraulika teče ...

Proč hydro? Pro civilní sektor v RVHP nebyla měď, natož ta kvalitní pro elektromotory. Takže se hledalo náhradní řešení a našlo se: Od francouzů se koupily licence pro (nejenom) hydroměniče. A použily se méně kvalitní materiály.

0/0
1.7.2013 17:53

I50v24a35n 91M26a87r53e59k 6244778682

Hluboká poklona V[>-] V [>-] V

+1/0
30.6.2013 14:21

K65a70r13e60l 15H18a96n77o96u38s21e39k 2146937380617

takovéhle lidi je třeba připomínat, představovat a podporovat.....R^

+3/0
30.6.2013 14:19

I17v81a47n 36M74a94r69e14k 6374508382

Nebyl to jen pan Sousedík, takových lidí u nás byla spousta,nakonec v telce o nich šel seriál "Zmařené či potopené projekty?) Za komančů to bylo tak a kdejaký nedoučený aparátčík rozhodoval o osudu těchto lidí,ostatně i v dnešní době to není o mnoho lepší ! R^ Rv

0/−1
30.6.2013 14:41

K37a62r95e48l 27K43o47š80ť24á56l 8887781640185

Z těch údajně zmařených projektů stály za něco maximálně 2, jinak to byly vesměs naprosté nesmysly, jako ten tunel na Jadran a podobně.

0/0
1.7.2013 7:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.