Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pandemie finanční přísnosti, která zachvátila desítky zemí, může být zhoubná

Na letošních jarních zasedáních Mezinárodního měnového fondu (MMF) a Světové banky ve Washingtonu MMF vybídl evropské země, aby uvolnily politiky fiskální přísnosti a zaměřily se na investice, čímž se zřetelně odklonil od dřívější rétoriky. Na chodbách obou multilaterálních institucí se však hovořilo o dvojím metru. Ve skutečnosti většina zemí veřejné výdaje osekává – s podporou MMF. Přestože tedy některé severní země začínají recept přísných úspor zpochybňovat, jejich kolegové na jihu (včetně jihoevropských zemí) rostoucí měrou zavádějí fiskálně korekční opatření.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M10i10l10a10n 10M10a10c10h 8100106101108

Bože to je jako nabízet půjčku na splacení půjčky a tak dokola až k úplnému bankrotu.

Jistě omezení investic do infrastruktury není dobrý krok, je třeba omezit nebo spíš zrušit nesmyslné dotace (a to je 90%) , přebujelý státní aparát a pod. Jenže to není populární a tak jednoduché jako škrtnout dálnici.

+6/0
23.6.2013 10:28

P10a10v10e10l 10K10u10r10a10l 5101104100100

No tak já se rozhlédnu po ČR a vidím nejen tolik infranstruktury že jí stát není ani schopen udržovat ve funkčním stavu v současném rozsahu (silnice, železnice, telekomunikace) ale dokonce vidím spousty infrastruktury která se reálně k ničemu nepoužívá a je naprosto nadbytečná....

Tak je trochu divné investovat do další infrastruktury což pravděpodobně povede jenom k tomu že budeme mít více k ničemu nepoužívané infrastruktury a dalšími provozními náklady na údržbu navíc. 

V takovéto situaci jsou jakéli investice do ínfrastruktury hovadina. Spíš by stát měl rozhodonout jakou infrastrukturu udržovat a jakou (tu nevyužívanou/málo využívanou) ponechat osudu.

Zrovna ty dálnice ve stavu kdy stát není schopen zajistiudržbu současných silnic by neměli být stavěny vůbec.

+2/0
23.6.2013 11:38

M10i10l10a10n 10M10a10c10h 8100106101108

To nemyslíte vážně. D1 katastrofální stav, D35 nedostavěna, D11 a Budějovická (D3) to samé. Brno M. Třebová ani nezačala (teda jo, ale za Hitlera). Obchvaty měst a obcí jsou tak ze 30%. O efektivitě takových investic snad ani nelze pochybovat. A ta údržba také přispívá rozvoji.

0/0
23.6.2013 17:27

P10a10v10e10l 10K10u10r10a10l 5101104100100

A víte co? Já o jejich efektivitě pochybuji. Chci prognózu kdy se ty silnice ze silniční daně a z daní firem které pak díky nim budou odvedeny zaplatí.

A že to vůbec stihnou do doby než bude, podobně jako u té D1, je defacto postavit znovu protože látat (náklady na látání je třeba taky od "ziskovosti" odečíst)

O efektivitě je třeba pochybovat vždycky a je třeba jí také důsledně měřit a hodnotit. A pokud kdykoli dojde do stavu že projekt nesplní kritéria efektivity má být okamžitě ukončen.

0/0
23.6.2013 20:00

M10i10l10a10n 10M10a10c10h 8100106101108

Jistě nefektivní projekty nemají být vůbec zahajovány. Ovšem, nezlobte se,o efetivitě těchto dálnic může pochybovat jen člověk zcela neznalý ekonomie (lze to spočítat i bez ekonom. vzdělání) nebo zelený fanatik.

0/0
23.6.2013 22:55

P10a10v10e10l 10K10u10r10a10l 5101104100100

Ano já jsem skutečně neznalý ekonomie, ale sem znalý matematiky. 

Tak chci prostý matematický důkaz že z dobudování těch dálnic vznikne alespoň tolik prostředků aby se zaplatilo jejich budování (a to zcela - do totálního splacení dluhu na který bude ta silnice postavena a se všemi náklady na údržbu a provoz po celou tuto dobu)

Důkaz, na víru vám kašlu. chci matematické důkazy které moje pochyby vyvrátí. Ale na nějakou "víru že to přinese práci, zdroje a zaměsnansot" vám kašlu. Nevěřím nikomu, ničemu a v nic. Chci důkazy. A exaktní kritéria hodnocení.

0/0
24.6.2013 10:47

M10i10l10a10n 10M10a10c10h 8100106101108

Dám vám malý návod:  Po dálnici projede ca. 40.000 aut denně, řekněme že na 100km ušetří každý hodinu. Pro jednoduchost počítejme průměrné hodinové náklady na provoz 500Kč (což je nesmyslně málo). Tzn. jen v těchto přímých nákladech ušetříte min. ca. 7,5 mld. ročně.

Pak jsou tu hůře spočítatelné položky: vyvolané investice, zvýšení zaměstnanosti, rozvoj regionů apod. (Dá to více práce, ale ze statistik se to dá matematicky dokázat)

Nepřímé efekty jako zlepšení životního prostředí méně mrtvých apod. jsou taky matematicky dokazatelné.  Jistě to není samospasitelné, ale boj proti opravdu nechápu.  Může být řeč o tom zda je nějaká investice z pozice státu ještě efektivnější (osobně o tom pochybuji), ale být zásadně proti se mi zdá neodůvodnitelné.

0/0
24.6.2013 14:45

P10a10v10e10l 10K10u10r10a10l 5101104100100

Je zajímavé že máme dálnice po kterých takové množství aut nikdy za den neprojede. Například z Plzně do Rozvadova.

O "dálnicích" směrem z Prahy na severovýchod nemluvě (což je dáno tím že jsou v naprosto šíleném stavu a bylo by je třeba zcela zbořit a postavit znovu. Ne stavět nové jinde.

A mimochodem to že vás nenapadá efektivnější investice skutečně neznamená že tahle investice je efektivní. Může být třeba jenom nejméně ztrátová. (V takovém stavu se nevyplatí investovat do ničeho).

Já osobně bych ale spíš řekl že stát by neměl investovat ale měl by zajišťovat základní služby. Armádu, policii, nemocnice, školy, dodávky stabilní elektrické energie.

0/0
25.6.2013 7:46

M10i10l10a10n 10M10a10c10h 8100106101108

S tím posledním odsavcem se v zásadě stotožňuji. I když u liniových staveb je to dikutabilní, tam bych to přece jen asi státu nechal.

P.s. Jestli myslíte D11 tam je počet aut limitován právě tím, že není dokončená.

0/0
25.6.2013 21:04

P10a10v10e10l 10K10u10r10a10l 5101104100100

http://ekonomika.idnes.cz/prumyslova-zona-v-holesove-dfs-/ekonomika.aspx?c=A130620_1942539_zlin-zpravy_ras

Krásný příklad naprosto zbytečné infrastrukury která neměla být nikdy postavena.

0/0
26.6.2013 10:00

M10i10l10a10n 10M10a10c10h 8100106101108

Jistě tohle plánované hospodářství EU je na h.... To rozhodně nepodporuji.

0/0
26.6.2013 10:33

H10o10n10z10a 10K10o10v10a10r 6103107109103

Tady je spíš řeč o synergickém efektu budování infrastruktury. Pro stát není výhodné, aby byly velké rozdíly v úrovni mezi oblastmi. Vybudováním infrastruktury umožníte obyvatelům lepší přístup za prací a uděláte oblast atraktivnější pro investory. Dobrá infrastruktura je podle mě lepší než dotace.

+1/0
24.6.2013 7:40

P10a10v10e10l 10K10u10r10a10l 5101104100100

1) Co když náklady na odstranění rozdílu budou vyšší než kolik to odstranění rozdílů přinese? (Z Řecka taky neuděláte německo... to nejde už jenom z hlediska přírodních podmínek, zdrojů a mentalirě obyvatelsta... respektive možná uděláte ale připravte se tak na století výdajů...)

2) Souhlasím... teď je ovšem otázka aby tam kam ta infrastruktura vede nějaká práce byla... a dneska máme spoustu míst kam stávající infrastruktura vede poměrně účinně a žádná práce tam tak jako tak není. /Takže oblastí kam lákat investory máme už nyní poměrně hodně a nedaří se nám je obsadit/

3) Ne že bych nesouhlasil ale pokud máte infrastruktury zbytečně moc a ani je nevyužíváte je nesmysl stavět další.

0/0
24.6.2013 10:51
Foto

J10i10ř10í 10N10ě10m10e10c 3105100106109

Klid lidé dobří. Paní autorka je doslova padlá na hlavu. Tento článek je "výcuc" z jejího veledíla publikovaného v roce 2011  -  "Global Inequality: Beyond the Bottom Billion - A Rapid Review of Income Distribution in 141 Countries"

zde jsou odkazy v angličtině a ve francouštině:

.

http://www.unicef.org/socialpolicy/index_58230.html

Je to značně objemné co do rozsahu, ale hlouběji to studovat? Je to utopický nesmysl!

Kdo šetří, má za tři... ale následně mu to někdo sebere, aby bylo na dotace, a aby jsme mohli všichni svorně pochcípat hlady. 8-o Prdlajs! Stačí ukončit rozkrádání, přerozdělování a multikuturní obohacování. Ukončit VEŠKERÉ dotace do zemí 3. světa - pro utiskované a znevýhodněné. - Kdo z nás, kterým seberou peníze na jejich dotování, zavinil, že se mají blbě?! - Nesponzorovat válečná dobrodružství a klidně nechat "bojovníky", kterým prý přinášíme svobodu, vymlátí do posledního. Nemakačenky a Ferdy s nataženou tlapkou donutit pracovat a lidé, kteří mají ruce připravené k práci, se budou mít jako v ráji.

+6/0
23.6.2013 10:09

J10o10s10e10f 10V10o10l10f10í10k 4108105109103

Patří k nim mimo jiné restrukturalizace dluhu, zvyšování progresivity daní (z příjmu fyzických osob, nemovitostí a příjmu právnických osob, včetně finančního sektoru) a tlak proti daňovým únikům, využívání daňových rájů a nezákonným finančním tokům.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/pandemie-financni-prisnosti-ktera-zachvatila-desitky-zemi-muze-byt-zhoubna-17o-/kavarna.aspx?c=A130619_184018_kavarna_chu#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=zpravodaj&utm_content=main

No to jsem zvědav. Naprostá většina nápadů by se hodila i na nás.

0/0
23.6.2013 10:08

D10a10v10i10d 10K10r10a10j10í10č10e10k 7103103106107

Paní Ortizová si z nás zřejmě dělá kozy. Dotacemi se k bohatství opavdu nepropracujeme.

+6/0
23.6.2013 9:19

D10a10v10i10d 10Š10a10f10r10á10n10e10k 5107104107103

Tak už víme, že šetření je špatné. Fajn, ale peníze na půjčku vám dnes nikdo nedá, protože ví, že by o ně stejně přišel. Zbývá tedy tisknout nekryté peníze, což je určitě mimořádně zodpovědný krok, jak nahodit ekonomiku. Zničí se tím i ty poslední úspory lidí, kteří žili za svoje peníze zodpovědně.

+6/0
23.6.2013 9:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.