Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Britové oživili historii, ze dna La Manche vyzvedli německý bombardér

Britští historici a nadšenci do armádní techniky slaví. Ze dna kanálu La Manche se jim podařilo vyzvednout jediný zachovalý exemplář slavného německého bombardéru Dornier Do 17. Letoun nyní čekají dva roky restaurování, následně bude umístěn v muzeu letectví v Londýně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A50l17e49š 87Z30e68l14i65n71k10a 1584102276

"následně ho pak restaurátoři ponoří do roztoku kyseliny citronové a hydroxidu sodného, čímž chtějí zabránit korozi." Tak do kterého z těch dvou roztoků ho chtějí ponořit ? :-) Nebo postupně jeden a pak druhý? Nebo to nakonec budou oba a vlastně citronan sodný ?

0/0
11.6.2013 23:44

M79a32r54t47i49n 49Z21u94b17a32t98ý 5776713453873

Toto letadlo bylo od začátku konstruováno jako bobardér. Dopravní společnost by už při pohledu na návrh stroje požadovala od výrobce jiný trup a nenechala stavět ani prototyp. Když se na letadlo podívá třeba i laik tak vidí že to je určeno na dopravu "něčeho malého, těžkého co nejrychleji". Nechápu jak někdo může napsat nesmysl o dopravním letadle. :-P

+2/0
11.6.2013 22:44

J92a77n 24K53o97z62á35k 7765848729298

Jak bylo psáno níže - Němci svá letadla (alespoň v dokumentaci) opravdu navrhovali jako civilní, ale tak, aby se dala přestavět na bombardovací. Němci takto obcházeli Versailleské smlouvy - ze stejného důvodu byl vývoj německých tanků veden pod názvem "Zemědělské stroje" a projekty tanků samotných se v dokumentech označovaly jako lehké či těžké traktory...

0/0
12.6.2013 1:59

V84l27a30d11i55m63í58r 19H27r92u24b16ý 1944361377102

Ne, úplně jste to překroutil. V dokumnetaci to označovali jako civilní, ale návrh konstukce byl od začátku zaměřen na čistě vojenské využití, o civilním se vůbec neuvažovalo (vždyť tu konstrukco zadával zbrojní úřad). Stejně jako ty "traktory" byly prostě čistokrevné tanky, tak tohle byl od začátku bombardér, ne civilní dopravní letadlo s možností budoucí přestavby. Možná v nějaké "schvalovací" verzi dokumentace do toho nakreslili pár sedaček a "vygumovali" pumovnici, ale to byla jen formalita.

+2/0
12.6.2013 8:15

J27a17n 70K26o83z80á21k 7875568559598

S těmi letadly díky za upřesnění, asi jsem to špatně pochopil :-) Jinak s těmi tanky jsem to tak myslel, jen jsem se blbě vyjádřil.

0/0
12.6.2013 8:29

J47i90ř13í 46K81ü28h64r 2310896920606

První návrh Dornierovy konstrukční školy vycházel ze specifikací a požadavků zadaných v roce 1932 německým armádním zbrojním úřadem (Heereswafenamt). Požadavky oficiálně zněly na dopravní a nákladní letoun pro Lufthansu (německá letecká společnost, dnes jedna z největších na světě), jednalo se tedy o tytéž, na které reagovala konkurence typy Ju 86 a He 70. Neoficiálně se samozřejmě počítalo s možností snadné konverze na bombardéry. Detaily zadání se již bohužel nedochovaly, ale jak z následujících konstrukcí plyne, jednalo se o spíše menší dopravní letoun pro šest pasažérů + náklad pošty s důrazem na vysokou cestovní rychlost. 

www.palba.cz;t=2191

0/0
12.6.2013 23:06

F67r50a68n53t52a 73T86i81m86a25n 7970448281160

AAA: nabízíme letadlo, málo naběháno v provozu. Drobné kosmetické vady, po prvním majiteli :-)

+6/−2
11.6.2013 21:44

L68u88d48ě73k 39K72r54a95t26o66c16h80v21í95l 9515734451434

Podle rafmuseum to byl  Do-17-Z2 ser. č. 1160 z jednotky 7/III/KG3 trup.č.5K + AR, posádka feldwebela Williho Effmerta (zajat spolu s střelcem), ostatní dva členové posádky zahynuli.

+2/0
11.6.2013 21:36

L48u59d66ě11k 72K41r16a33t15o68c40h61v13í72l 9955774921784

Doplnění - sestřeleni piloty 264. squadrony RAF (vel. Flt LtBanham) na dvoumístných stíhačích Boulton Paul Defiant 26.08.1940 okolo 13,40. Pilot rotmistr Willi Effmert zajat,  podd. Hermann Ritzel zajat, des. Helmut Reinhardt zahynul, podd. Heinz Huhn zahynul.

+2/0
11.6.2013 22:06

A90n91t26o47n64í51n 82Z62l72a41t76n44í18č51e80k 5582846602140

Super, máte i odkaz? Krom nepřesného překladu hodností se jedná o zajímavé informace.

0/0
11.6.2013 22:12

L95u56d41ě49k 34K14r24a43t22o93c19h12v27í27l 9605804281944

Germány běžně nedělám, tak jsem to přeložil jak umím :-).

www.rafmuseum.org.uk

www.rafmuseum.org.uk

forum.axishistory.com;p=1797987

Je toho spousta, jen hledat :-)

+2/0
11.6.2013 22:20

J83a17n 82Š48e98s98t39á87k 3958279589134

Germány běžně nedělám;-D

+1/0
11.6.2013 23:14

M28a21r91t81i45n 46J50i67r22o33u31s38e88k 7536695235598

Z letounů ztracených během WW2 a vyzvednutých později bych měl pro redakci inspiraci. Glacier girl, letoun Lockheed P38F Lighting, který nouzově přistál v Grónsku v roce 1942 a byl v roce 1992 vykopán z pod vrstvy 80 metrů ledu, který se nad ním za 50 let vytvořil, aniž by jej poničil.

+9/−1
11.6.2013 20:02

M83a36r32t84i74n 76Z76u65b95a56t12ý 5606373853653

Aniž by jej poničil? 8-o Dyť na tom P38 bylo totálně všechno zohýbáno.

+1/0
11.6.2013 22:29

L40i93b81o26r 30Ž81ů79r19e23k 2153716610778

No mezitím už to vyklepali a zase létá ;-)

0/0
12.6.2013 9:24
Foto

J93a93n 39P85e78š14e69k 1941727374500

Kola bylA nedotčenA

+4/0
11.6.2013 19:55

A43d35a84m 87P44u88r39k36r67t 5896442168368

"téměř neporušený" - aneb všechno je relativní :)

+9/0
11.6.2013 19:34

O49l41d79ř74i23c26h 23M22á97n82e70r66t70, 32i56D67N90E91S12.52c48z 5892443929444

Myslel jsem téměř neporušený vzhledem k tomu, že ležel 70 let v moři... ale máte pravdu, že při pohledu na vrak to asi není úplně nejšťastnější označení :-). Upravil jsem. Díky

+8/0
11.6.2013 19:37

A29d82a78m 14P71u43r87k67r88t 5546982388568

Jej - já to nemyslel jako nějakou ultra kritiku - prostě jsem se nad tím jen trochu pozastavil - chápal jsem to (mohl jsem to tam přímo napsat)

+3/−1
11.6.2013 19:40

A78d59a25m 51P60u63r28k27r22t 5426712458748

tohle je pro mě "téměř neporušený"

www.youtube.com

(závěr je ovšem poněkud deprivující)

+1/0
11.6.2013 19:38

V87l90a67d45i14m47í44r 54H39r46u18b50ý 1644931137762

Jo, to je hezký příklad, proč se stará letadla (až na ojedinělé  vyjímky) předvádějí jen jako statické exponáty v muzeu. Ti chlapi na tom B29 odvedli obrovský kus práce a pak to celé poslala do háje nějaká 50 let stará a na prach zpuchřelá palivová hadička nebo kablík elektroinstalace. Měli kliku, že nestihli odstartovat a že se to obešlo bez ztrát na životech. Hasit to začali jedním malým hasičákem až v momentě, když už bylo skoro celé letadlo v plamenech, holt nebyli připraveni. Je to škoda, ale na 50 let chátrajícím letadle se nedá v tak provizorních podmínkách opravit a zkontrolovat všechno na 100%, to mohlo dopadnout i mnohem hůř, mohlo se jim to taky rozpadnout ve vzduchu po půl hodině letu. Ten pocit zmaru musel být strašný, ale podle mě jim ten požár zachránil život.

0/0
12.6.2013 8:01

J26a32r27o21m22i41r 86F10a86r35e26k 4752323867

ach jo.... krasny kousek, ovsem ten konec je k placi..

0/0
12.6.2013 12:07

L21u43d38ě83k 51K29r31a84t16o63c83h26v41í50l 9745864651604

Takže znovu jako k minulému článku o nálezu:

Všechny německé "dopravní letouny" z počátku 30. let byly kontrukčně navrhované pro konverzi na bombardovací nebo průzkumné (versaillská mírová smlouva). Letoun zadával Heereswafenamt (armádní zbrojní úřad) a testoval jej v červnu 1935. K testování Lufthanse byl podstoupen až v listopadu. takže žádné " Původně jej konstruktéři navrhli jako dopravní letoun, ale společnost Lufthansa ho odmítla kvůli příliš úzkému trupu".

+10/0
11.6.2013 17:54

J50i10ř88í 24M60r33k43v10i90č79k19a 8862716220661

R^

0/0
11.6.2013 18:06

L28u13d79ě65k 23N73ě81m90e19c 5685431932794

Ale oficiální popisy opravdu zněly tak, že to byl původním plánem dopravní stroj. Ostatně v bývalém SSSR se těchto "zvyklostí" drželi snad ještě do roku 1960.

+2/−1
11.6.2013 18:26
Foto

J90a21r23o30s74l74a74v 42B72e59ň19o 2946827607480

Je to ako stary vtip: Sovietsky kombajn kosil na poli zito. Bol napadnuty cinskym lietadlom. Sovietsky kombajn palbu opatoval, cinske lietadlo znicil a po preskumani terenu odletel na svoju zakladnu...

+1/−1
11.6.2013 18:35

L21u96d43ě50k 27K97r37a70t18o72c91h77v59í89l 9305804661524

Zrovna Do17 vznikl na základě objednávky Heereswafenamtu na "rychlý poštovní letoun pro Lufthansu a rychlý nákladní letoun pro Říšské dráhy", takto vystupoval i na výstavě v Zurichu 1937. Tak jako různé "lehké a ´těžké traktory", objednávané v té době.

+1/0
11.6.2013 18:39

L52u88d76ě59k 43N22ě96m78e92c 5675921832824

No, oni se Němci v té době ještě snažili tvářit se, že dodržují smlouvy a nevyzbrojují, to víme. Rusové to pak po nich převzali. V "Němečkovi" těch informací moc ještě není.

+1/−1
11.6.2013 18:59

L62u34d70ě93k 75K27r25a94t52o29c12h50v38í96l 9255834221914

Uveďte prosím typy techniky, kterou, ač vojenská, Rusové uváděli jako civilní, ve Vámi uváděném období. A jaké smlouvy porušovali?

0/0
11.6.2013 22:59

L91u66d52ě92k 82N88ě76m84e46c 5715331402444

Bráno tak, jak bylo míněno. Rusové se tvářili, že jsou mírumilovní andílci a že nevyzbrojují. Jinak souběh Tu-16 a Tu-104, případně Tu-95 a Tu-114 je známý. Vojenská x civilní dopravní verze. Mnou uváděné období je "pak". Což mělo znamenat padesátá léta.

0/−1
12.6.2013 8:04

L85u35d20ě66k 17K64r24a12t64o71c10h32v85í36l 9315464951224

Tu-16 (vojenský středoplošník) zalétáván od dubna 1952, Tu-104 (civilní dolnoplošník) zalétáván od června 1955. Tu-95 (vojenský hornoplošník) od listopadu 1952, Tu-144 (civilní  dolnoplošník) od listopadu 1957. Vaše teorie nějak nesedí.;-)

0/0
12.6.2013 8:42

L65u11d74ě36k 41N88ě78m45e92c 5185381552914

Ale to vůbec nerozporuju. Mají toho spolu tolik společného, že se v podstatě jedná o vojenskou x civilní dopravní verzi. A není podstatné, která vznikla dřív. Je to prostě analogie situace, popsané u Do-17. Tady nejde o teorii ale o skutečnost.

0/0
12.6.2013 12:27

J64o17s42e76f 39P70o88l59á68č20e37k 8303666296177

Vypadá to spíš, že podle něj bude vyroben nový, než že bude zrestaurován..

+8/0
11.6.2013 17:44

J56i66ř39í 87P33o15k32o64r18n54ý 6451405308240

A čímpak že byl tak slavný? :-)

+1/−7
11.6.2013 17:32

P56a84v56e71l 17S91t89a19v95j59a56n46í53k 1550726540681

Google?

+5/−1
11.6.2013 17:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.