Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přehrada nemůže jen čekat prázdná na vodu, má i jiné funkce

Hrázní na přehradách čelí kritice rozezlených lidí, že neměli dostatečnou rezervu v jezerech, a proto vypouštěním vody v pondělí "utopili" Kralupy, Mělník a Ústí nad Labem. Ve skutečnosti však nejspíš chybu neudělali - když v neděli začaly povodně, hrázní už čtyři dny pilně upouštěli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R61a71d13e25k 20B84o64r 2396533914735

Proboha, tak snad vidim, že chčije a chčije, tak mi musí bejt jasný, že když teď vodu vypustím, tak mi do ní zase přiteče nová. Snad si musí umět spočítat, jaká bude škoda, když elektrárna pár dní bez vody a jaká bude škoda, když bude týden a víc ležet voda v polích, vesnicích a městech???

0/0
7.6.2013 16:27

J45a67r81o39s62l43a65v 55K94r65a37t35o20c55h80v82í13l 7396257384587

Jak napomoci ještě větším škodám při valící se vody na Prahu? Podle pracovníků přehrad začít je vypouštět? :-/Ať pražáci vědí, že je vody dost a nač máme vltavskou kaskádu,ne? RvRvRv

+3/−3
6.6.2013 13:28

J17a46r83o13s51l33a18v 91H65o59r23á86k 5723932296340

Ukolem prehrady je zadrzet vodu co nejdele to pujde a dat lidem a mestum pod nimi cas na pripravu a evakuaci. A pak tu vodu holt pustit. Neni v jejich silach zadrzet vsechnu vodu a proste povodnim zabranit. Podivejte se kolem. Plave Nemecko, Polsko, Rakousko, Svycarsko. Ze by tam podcenili situaci a jejich nadrze by take zaspaly a nestihly vodu pobrat? Proste to neni mozne. Vetru a vode proste neporucime.

+2/−2
6.6.2013 14:20

B24ě18l23a 50H39o86r95á91k11o22v79á 1728432579260

Jakej čas? Vždycky se najde spousta postiženejch stěžovatelů, že je nikdo, po týdení mediální masáži, nikdo nevaroval...:-(

+2/−1
6.6.2013 15:23

I32v97a91n 59P45r54o59c90h41á47z13k10a 3771224325815

Mýlíte se. Úkolem kaskády má být udržet pokud možno hladinu a průtoky bez větších výkyvů, tak aby se udržel tok po celou dobu povodně max. na úrovni 3. SPA.

Povodí Vltavy ovšem vyznává jinou strategii: "Budeme to držet, jak to půjde, ať si mohou Pražáci v klidu dostavět bariéry a zbohatlíci odplout s jachtami, pak už s tím stejně nepůjde nic dělat a povodňovou vlnou zaplavíme všechno, co je v cestě."

Opravdu si myslíte, že ta druhá varianta je lepší?

+2/−3
6.6.2013 16:00

J85a63n 78R25o16u24b18a23l30í49k 6907119391535

A jak byste rozhodla Vy? Dala byste prednost malym obcim nebo hlavnimu mestu? Nejsem pragocentrista, ale tahle volba je jasna. Navic ukolem kaskady neni udrzet hladinu na SPA3 - to protekalo v Praze uz v nedeli v poledne. To kaskada zvladnout nemuze a neumi neb na to neni dimenzovana, ostatne jako zadna prehrada na svete.

+2/−1
6.6.2013 16:20

P45a57v18e43l 90O88d80r43a83z78i64l 6264819127350

Jestli to nebude tím, že těch nádrží na řekách jako Dunaj a Labe moc není.

+2/−1
6.6.2013 16:08

M86a28r79t78i39n 92J18i64r42o19u17s89e78k 7396945625578

:-)R^

0/−1
6.6.2013 16:26

J60a86r11o55s90l43a31v 43K11r52a78t98o59c88h42v15í86l 7426307214327

Podle mého laického názoru by se měly přehrady upouštět před jarním táním sněhu a v předstihu při jarních a dlouhotrvajících deštích deštích a ne při již existujících záplavách měst a obcí, nemyslíte, pane Horák?:-/

+1/0
6.6.2013 16:26

M10a60r36t91i74n 33J82i98r12o14u88s25e16k 7656935115788

Možná to vypadá srozumitelněji, když se k sobě složí data průtoků Berounky v Berouně, Sázavy v Nespekách, Prahy Chuchle a odtoku ze Slap.

-

http://i42.tinypic.com/2r5x7gm.jpg

0/−1
6.6.2013 16:57

R84a58d45e38k 50B39o64r 2816303734835

Těžko zadržíš povodňovou vodu, když máš plnou přehradu

0/0
7.6.2013 16:27

B90ě95l74a 51H35o60r36á74k62o25v20á 1478432979470

Až přijdou suchá léta, tak budou první řvát:  "Na co ty přehrady máme!! " ;-( ;-)

+4/−5
6.6.2013 12:51

I89v83a53n 33P48r14o17c47h45á61z85k71a 3191954375925

Opravdu Vám dnešní rok připadá jako suchý?

+1/−1
6.6.2013 16:02

B13ě18l25a 21H18o24r72á79k14o66v36á 1268792739200

A já někde píšu o letošním jaru? 8-o

0/0
7.6.2013 9:10

J39a13r49o80s38l95a35v 78H82o58r38á89k 5483872276770

Takze delali presne to co delala kaskada. Dik za odpoved.

0/0
6.6.2013 12:38
Foto

K35a32r17e38l 28T86o38m75á20š72e29k 7814779907669

Přehrady se v současnosti zneužívají jako zásobník energie a zapomíná se na to, že jejich prvotní účel je zabraňovat povodním. Jejich stavy by se měly udržovat maximálně na 60% objemu jako kdysi. Je třeba si uvědomit, že ty škody, způsobené záplavami jsou větší, než škody na elektrické energii.

+9/−7
6.6.2013 12:09

A71n50t84o42n16í56n 55K63o16l82á45ř 7388595847822

nejde jenom o povodně, ale také o opačný stav, kdy je v létě vody méně a je sucho, jak to bylo v předchozích dvou letech.

+5/−2
6.6.2013 12:21

J41a25r49o58s89l56a65v 81H81o51r73á73k 5703652766530

"Jejich stavy by se měly udržovat maximálně na 60% objemu" - uz nyni podali rejdari zalobu na stat, ze nezvlada udrzovat splavne Labe po cely rok. Pri vasich 60% by to mohli v lete uplne zabalit.

+4/−2
6.6.2013 12:47

Š11t90ě90p66á48n 63F55r20a30n78c67l 8104549824580

Prvotním účelem přehrad není zabraňovat povodním!

+4/−5
6.6.2013 12:59

P78a89v36e40l 13O41d29r10a20z15i68l 6124899427810

Tak tak, kaskáda původně vznikala jako energetická.

+3/−3
6.6.2013 13:57
Foto

H84a97n39a 39A44n46t68o27n44o77v69á 6387379214884

Houbelec, přehrada která se plánuje v Jizerských horách nemá být proti povodním, ale proti suchu. Dlouhodobé předpovědi (tzn. za 50 let) počítají s masivním úbytkem pitné vody a proto tam chtějí postavit přehradu.

+1/−1
6.6.2013 13:00

M65i36l98a91n 93K82o43i34š 4737212801890

Zajímavé je, kolik rádoby odborníků na provoz přehrad tu máme.

Ale přehrady nejsou samospasitelné a jestli si někdo myslí, že mohly zabránit povodni, silně se plete. Přehrady udělaly co mohly, rezerva se držela přijatelná. Přeci nikdo nemohl tušit, že naprší tolik vody, na varování reagovaly přehrady takřka okamžitě.

+11/−11
6.6.2013 11:21

K61a78r60e64l 77Š47o92u69m70a25l 1474213208

Záleží na úhlu pohledu - mě třeba 4 dny nepřijdou jako takřka okamžitě...

+7/−6
6.6.2013 11:24

M71i91l62a42n 13K91o88i31š 4497422121960

Aha, takže vy jste věděl měsíc předem, že přijde takováto povodeň? To jste teda dobrej...Prostě jakmile dostali informaci, že spadně nadprůměrně mnoho srážek, tak na to reagovali. Ale dřív ajk 4 dny předem to nikdo nehlásil.

+5/−5
6.6.2013 11:29

P47a98v50e72l 65O28d62r56a87z65i64l 6264159607880

Ano, reagovali. Odtok z Orlíku = 0.;-D

+6/−3
6.6.2013 11:37

M27i29l93a20n 60K80o83i21š 4517702401180

Jako vtípek možná dobrý... Ale jinak...?

Nulový odtok ani být nemůže.

+3/−4
6.6.2013 11:49

M88a11r58t21i45n 57J66i39r48o51u95s15e95k 7846645325158

Jo, minimum je asi 30 litrů, co prosakuje. Pravidelně to po ránu 27,28,29,30 května zavírali úplně.

+2/0
6.6.2013 12:28

K36a46r37e51l 12Š70o12u54m31a50l 1264623868

No problém který ještě nevysvětlili je ten, že nahlášeno to měli minimálně od 30.5. ale vypouštění začalo 2.6. večer viz graf http://www.pvl.cz/portal/sap/cz/index.htm

+6/−1
6.6.2013 12:00

J98a11n 34R20o73u54b38a53l29í67k 6477309491755

VD Orlik vypoustel jiz nekdy od 21.5.

+1/−3
6.6.2013 12:04

K32a88r23e75l 25Š61o15u25m34a13l 1654863408

Podle grafů to vypadá, že se víceméně jen udržovala konstantní hladina, tzn. že odtok odpovídal přítoku.

+3/0
6.6.2013 12:13

J56a66n 23R17o49u76b60a52l93í79k 6857209201935

Koukam na graf a vidim, ze 18.5. ma hladina cca 350,6m a 1.6. cca 348.6, coz znamena hrubym odhadem odpustenych 64mil m3

+1/−1
6.6.2013 12:23

K61a16r78e89l 30Š61o94u78m65a18l 1734113118

No vidíte a můj Orlík má hladinu 1.6. na 282,8 m.n.m - jste o 66m výš. Kde berete ta data?

+1/−1
6.6.2013 12:37

J81a82n 76R31o53u86b24a80l86í15k 6607969531875

Na pvl.cz. Vy totiz koukate na hladinu po nadrzi, tzn. dole. Musite si prepnout na nadrze - nahore vlevo - a objevi se vam trojuhelniky. VD Orlik ma korunu hraze ve vysce 361.1 m. n.m.. Ve vasem pripade by byla temer prazdna.

0/−1
6.6.2013 13:13

K32a38r19e37l 64P15o67d53h18o55r23s45k34y 3445773112155

... ktere si nechali napustit zpet behem nedelniho dopoledne a kdyz vecer zbyvalo 80cm do preliti tak to prdli do reky na plnej knedlik. Tomu rikam promyslena akce.

+2/0
6.6.2013 13:26

J42a48n 74R78o68u26b58a42l33í94k 6227739111275

Oni si nechali :), jasne, stali tam s kyblema a plnili prehradu. Navic to pustili az 3.6., coz bylo pondeli a uz od nedele odpousteli 1500 a vice. Jo a na "plnej knedlik" to rozhodne nepustili

+1/−1
6.6.2013 14:17

M91a75r72t71i49n 55J79i18r94o43u38s74e31k 7186185615788

Celej jeden den frčelo ze Slap 2000m3, což byl plný knedlík a trefil přímo do kulminující Berounky a Sázavy. Dokonce když se na to člověk dívá by řekl, že to tak pustili naschvál, aby to vytopili.

+1/0
6.6.2013 14:40

J12a85n 98R28o57u78b19a62l21í59k 6947419201545

Slapy se daji regulovat do vysky 270,6m coz bylo prekroceno, tudiz se nedalo regulovat nic a co priteklo, to odteklo, ale ano, asi to udelali schvalne. Jen se divim, ze to nepustili o 2 dny drive nebo jeste lepe, mohli by to pustit ted a ulevit prehradam. preci jen, puda je nasycena, vodni stavy vysoke, predpoved rika cosi o bourkach ci destich, co kdyby.....

+1/−1
6.6.2013 14:54

M78a17r37t30i69n 60J71i37r54o34u33s53e41k 7496935945508

Však pamětníci 2002 vědí, že první, menší povodňová vlna kulminovala někdy 8.8.2002 a pak pozvolna klesala až do 11.8.2002. Jenže pak začalo znovu a opravdu vydatně pršet a Orlík byl plný.

0/−1
6.6.2013 15:28

J33a71n 25R19o86u11b98a43l95í63k 6187389951845

V roce 2002 doslo po prvni vlne k okamzitemu odpousteni VD Orlik a hladina pred druhou vlnou se podarila snizit o 3m, cimz se zvetsil zasobni objem o 104mil m3. A zas tak pozvolna neklesala neb odtok byl temer neustale vice nez 1100 m3/s

+1/−1
6.6.2013 15:46

K76a84r87e58l 66P93o86d47h11o17r74s41k73y 3935143462695

Z grafu Orliku je jasne videt, ze pritok do Orliku se zveda uz ve ctvrtek vecer, behem cele nedele se zaplnil veskery rezervni prostor (4m vysky) a zbylo jim 80cm do preliti. Tim vychytrale prisli o temer jakoukoli moznost manipulace s odtokem. V tu chvili to nekomu secvaklo (po 3 dnech varovani) a otevrel odtok z 200m3/s v podstate na uroven pritoku 1700-1900m3/s behem nekolika hodin v nedeli vecer. V pondeli jim to pak stejne preteklo ("zbyvaly 2cm a museli jsme odpoustet"). Ja vim ze lze upoustet vic, chtel jsem tim rict, ze se svou necinnosti dostali do stavu kdy museli kopirovat pritok a nemeli prostor pro zadnou regulaci.

Zkratka ja byt tim kdo rozhoduje o prutocich, tak od patku posilam maily na vsechny strany ze je potreba jednat pokud tam mam za par dni jeste k necemu byt. Ale na druhou stranu me to vubec neprekvapuje. Statni sfera proste neni misto, ktere by cloveka vedlo k akceschopnosti a zodpovednosti. Bohuzel s tim mam nejednu trpkou zkusenost.

+1/−1
6.6.2013 14:57

J68a26n 19R70o68u93b44a91l15í37k 6867729961625

Mohl bych videt nejake varovani pred takovouto povodni, ktere bylo zverejneno ve ctvrtek ci v patek? Nemam na mysli nejake SPA1 ci 2, to pochyti bez problemu, resp. to ani nemusi chytat a nic se v zasade nestane. Ovsem pokud by uz v sobotu, kdy zacinalo byt jasne, ze je maler, pousteli vice, tak by neumoznili Praze prostor k postaveni protipovodnovych opatreni. (nejen praze).

+1/−1
6.6.2013 15:10

A98n58t49o55n68í52n 89K36o11l62á84ř 7698185447552

Nejlepší je se podívat na hladiny v nádrži a je hned jasné, kdy vypouštěli víc než přitékalo.

+3/0
6.6.2013 12:19

M37a15r39t59i92n 49J21i85r24o17u89s53e66k 7616655105748

Nepouštěli ani o chlup víc, než je hltnost turbín. Dělají z lidí osly. Politici i vedení VK.

+2/−1
6.6.2013 13:50

J13a53n74a 82B34u48k44o93v78s41k25á 8560840974857

Když prší 4 dny, tak z toho nemusí být hned povodeň. Nebo snad během těch 11 let od posledních povodní nepršelo?Nejpíš jde o to jak moc a kde prší.A jestli ta voda řádí po celé Evropě tak za to nejspíš nemůže Vltava, co říkáte.8-o

0/0
6.6.2013 19:08

P98e46t77r 32N56o23v13o23t86n71ý 5347474770981

Přijatelná rezerva není jeden metr od přetečení - jako na Slapech. Nikdo neříká, že měly přehrady zabránit povodním. Minimálně ale vltavská kaskáda měla zabránit souběhu kulminace Berounky a Vltavy.

+7/−3
6.6.2013 11:24

M33i74l44a62n 20K65o64i69š 4717122651930

A kolik je přijatelná rezerva? Asi nejlépe vypuštěná přehrada, co kdyby náhodou...

+4/−4
6.6.2013 11:30

P64e24t18r 95N39o39v18o14t53n30ý 5827434520611

Pokud znáte jen řešení ode zdi ke zdi, tak je zbytečná veškerá diskuze.

+5/−3
6.6.2013 11:33

M10i39l86a20n 98K11o66i93š 4547652791920

Tak kolik? O kolik by měla být trvale snížená hladina přehrad pro případ povodní? O 5, 10, či 20 metrů?

+2/−4
6.6.2013 11:34

P74a42v30e39l 73O74d65r62a57z87i14l 6904429947380

Zeptejte se na Hracholuskách, tam to dopředu věděli a upustili.

+6/0
6.6.2013 11:37

J73a55r13o90s11l19a57v 65H34o81r60á12k 5643372706680

A tim zachranili povodnovemu stavu na Berounce a Plzen zadnou povoden nezazila. Je to tak?

+2/0
6.6.2013 11:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.