Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za loňský pád L-29 Delfín mohl pilot. Letěl nízko a nevybral manévr

Téměř rok po havárii letounu L-29 Delfín na Žatecku, při kterém zemřel pilot i pasažérka, se vyšetřování uzavřelo. Hlavní příčinou tragické nehody bylo nezvládnutí pilotáže a malá výška. Vyhlídkový let byl pro 30letou pasažérku dárek k narozeninám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O58n68d91ř38e98j 53K87o54l60á44ř 1643695273721

Pan redaktor špatně četl zprávu o nehodě. Minimální schválená výška provádění akrobacie pro konkrétní L-29 byla mnohem vyšší, tuším 2000m, a to jen ve vyhrazeném prostoru, nikoli např. nad letištěm.

Jde tedy o to, že pilot velmi hrubě porušoval předpisy, létal nízko v zakázaném prostoru, a to často ve výšce jen několika metrů. S letadlem měl navíc v poslední době malý nálet, takže ztrácel potřebné návyky a přesnost pilotáže. Dalo by se říci, že bylo jen otázkou času, kdy to mělo špatně skončit.

Např. kdyby měl v závěrečném obratu potřebnou výšku, namísto zoufalé snahy maximálním přitažením vybrat strmý let po neovladatelném pádu, který nastal po přetažení v horní části obratu, mohl nechat letadlo "rozjet" a pohodlně pád vybrat v bezpečné výšce.

+5/−5
20.5.2013 11:41

K89a32r56e40l 50B24r35a26t61u80s 8815473560498

To letadlo létalo tam, kde mělo. Nevím, co o tom víte, ale podle toho, co popisujute, tak místo moc dobře neznáte. Píšete, že tušíte, což neznamená, že víte... Pilot byl velice zkušený a tento stroj létal. Prostě udělal chybu s fatálními následky. To jemu ani té holce život nevrátí. Podle vašeho posledního odstavce předpokládám, že jste asi skutečný expert...

+2/−5
20.5.2013 12:27

P24e55t97r 51V20á54c64l10a38v40e54k 6255728939247

zaverecna zprava mluvi jasne:

Příčinou letecké nehody bylo nezvládnutí prováděného prvku vyšší pilotáže na výšce nižší, než byla stanovena v Příloze k Zvláštnímu osvědčení letové způsobilosti pro letoun L-29, pozn. zn. OK-ATS, vydané ÚCL.

Dále:

-uskutečil sled akrobatických obratů v rozporu se Zvláštním osvědčením letové způsobilosti pro daný typ letounu vydaným ÚCL, nedodržením stanovených vertikálních a horizontálních omezení

-průlety nad provozní plochou a dráhou prováděl ve výše, která byla pod minimální povolenou výšku pro lety VFR danou předpisem.

+4/0
20.5.2013 12:38

A93n45t22o52n38í86n 56Z20e19l85e81n11ý 2384503231736

Doplním: http://www.uzpln.cz/pdf/incident_zsaWH7Mg.pdf

+1/0
20.5.2013 15:45

O37n35d73ř77e95j 18K29o32l58á43ř 1333155293951

Ve zprávě jsou uvedena schválená omezení pro provoz L-29 OK-ATS, např. minimální výška akrobacie a prostor, v němž je možné akrobacii provádět. Místo 2km pilot používal limit 2m, navíc provozoval akrobacii i nad letištěm, což bylo zakázáno.

Proč asi má akrobacie výškové limity? Např. aby v případě chyby byl prostor a čas pro nápravu. Těch chyb tam navíc bylo mnohem více. Např. chybějící zdravotní osvědčení "cestující" o způsobilosti k provádění akrobacie. Rozhodně to není až taková banalita, jak by se mohlo zdát.

Viděl jsem mnohokrát delfíny porušovat limity ve všech směrech. Letadlo je to hodné a dost vydrží, ale při letecké nekázni je kvalita stroje vedlejší.

+3/0
20.5.2013 12:49

T58o34m87á31š 36K66n73a61i35f10l 6783420547220

No, to opravdu neletalo. Tohle je jeden z mnoha pripadu naprosto zbytečných nehod, které by se nestaly, kdyby se dodrhovaly předpisy.

+1/0
20.5.2013 16:35

T33o97m54á90š 51K57n52a86i32f79l 6503650197480

... A poslední odstavec dotyčného...sice to napsal (popsal) laickými výrazy, ale popsal to spravne...

0/0
20.5.2013 16:36

P73e42t77r 36V86á60c51l57a95v18e53k 6635488489147

nikoliv 2000m ale 5000 stop, cca 1500m byla minimalni povolena vyska pro akrobacii

0/0
20.5.2013 12:43

O47n21d31ř55e93j 32K79o10l78á91ř 1953975143431

Díky za upozornění, zprávu jsem četl, ale nepamatoval jsem si přesně.

0/0
20.5.2013 12:50

M45i72k82u78l51á80š 84K43l68a93n80g 7798547705672

Dobrý den, omlouvám se a děkuji za upozornění na chybu, nejnižší dovolená výška pro provádění akrobacie je pro LKZD 5000 ft, ze zprávy je to jasně vidět. K chybě došlo přehlédnutím se. Už je opravena.

+1/0
20.5.2013 14:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.