Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Učni nemůžou psát stejný maturitní test jako gymnázia, míní matematikář

Za špatný výsledek maturantů z matematiky může z velké části to, že se tento předmět na učilištích učí málo hodin. Myslí si to předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát. Podle něj by maturita měla mít v budoucnu tři úrovně: pro gymnázia, odborné školy a učiliště.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P50e93t74r 45K80u80č94e73r90a 1451606581318

Tak je pro jednotnou maturitu jak se píše v nadpisu nebo pro tři obtížnosti jak se píše v článku?

0/0
8.6.2013 10:13

P55e84t50r 72K11u46č41e39r41a 1911736941188

Respektive jsem to napsal přesně obráceně nadpis x článek.

0/0
8.6.2013 10:14

P30e53t51r 30K67u79č22e81r73a 1611526721348

Nebo se tradičně jedná o bulvární nadpis redaktora íděsu, aby to přitáhlo čtenáře a následně je nadpis článku vyvrácen článkem samotným?

0/0
8.6.2013 10:15

T78e74r51e56z67a 75H28a90j35k92o35v36a 5487652684150

Ucni nedelaji nikde na svete maturitu.  Jen  naprosto zbytecne v CR.

0/0
18.5.2013 14:55

J19o11s11e50f 72B60r50o32ž69k76a 6794462488807

Diskuze je už značně obsáhlá. Je třeba se podívat třeba na wiki a seznámit se třeba s tím, co to vlastně ta maturita je. Takže jednoduše můžeme shrnout to, že je to vlastně odborná zkouška a její obsah by měl vlastně odrážet druh studia pro zkoušku zralosti. Určitě bude něco jiného na gymnáziu, něco jiného na vyloženě odborných školách. I když se přikláním k tomu, že všeobecné předměty jako matika, čeština by měly mít složitost stejnou.

+1/−1
17.5.2013 20:04

J33a97n 10P75i66v66a86r83n33í96k 1768263933591

No mně tento test spíše připomíná matematickou olympiádu pro II. stupeň ZŠ. Rozhodně  ne maduridu (Škola základ života) pro gympl. Tam jsem u maturity "zápasil" s integrály

+2/0
17.5.2013 11:01
Foto

P25a93v28e24l 53P76e64c59h 9518321616287

Chce, aby maturita měla váhu. Chápe, že maturitu nemůže mít každý. Diví se, proč by kadeřnice měla mít maturitu, když jí stačí výuční list... Tak proč sakra zmiňuje, že chce tři stupně maturity? Prostě jeden a hotovo. Kdo na to má, tak si to udělá, kdo na to nemá, tak bude mít výuční list.

+10/0
17.5.2013 10:07

B33a29r86b90o94r80a 51H53r69ů37z36o71v97á 8117272340762

R^ Souhlasím. Takhle by to mělo být.

+4/0
17.5.2013 10:11

A13n72d55r66e90a 16N74o57v65á 8924711266725

Oni na učebních oborech s maturitou dostávají výuční list? Já nevím, ptám se.

0/0
17.5.2013 10:17

A55l77ž24b47ě42t67a 96P42a11v94l74o49v89á 8871670565265

nevím, jak je to teď, ale byla doba - a možná jen na některých školách, že ve třeťáku dostali výučňák a ve čtvrťáku pak dělali maturitu...

0/0
17.5.2013 10:37

A51l58e39n81a 48F58i16r61s42t 9235219423396

Komunisticke skolstvi zdegradovalo maturity az do smesnosti - kazda uklizecka musela mit maturitu. Bohuzel v tom dnesni skolstvi pokracuje a proto se muze Cesko "chlubit" nejvetsim poctem maturantu na svete.

Maturita by mela existovat pouze na gymnasiich, resp. na odbornych skolach. Ucni s maturitou jsou smesni, jak titulem, tak i znalostmi.

U nas v Nemecku to napriklad funguje tak, ze hodne zaku si udela maturitu na gymnasiu a pokud zu nechce dale studovat, jde jeste do uceni (tzv. Lehre). Ale pozor - napriklad bankovni urednik, nebo zdravotni sestra jsou v Nemecku vyucni odbory.

+3/−6
17.5.2013 9:36

B87a78r37b95o80r58a 56H59r67ů59z37o44v11á 8777792260102

Vždyť to není pravda - teprve po roce 89 vznikla spousta nových středních škol s maturitou a úroveň šla dolů. A pokud si odmyslíme ideologické kecy, tak za komunistů bylo školství daleko lepší, než je teď. A zdravotní sestra v Německu je něco úplně jiného, než v Česku. O tom něco vím.

+6/0
17.5.2013 10:02

A27l17e11n48a 50F23i85r90s17t 9285189853106

spousta novych strednich skol nikdy nebyla schopna nahradit ty "vynikajici" vecerni skoly s maturitou pro pracujici. A nenechte se mylit filmy jako "Marecku......", ktere mely stejnou vypovedni hodnotu jako Major Zeman.

A o te "horsi" nemecke zdravotni sestre mi prosim povezte trochu vice, kdyz o tom tolik vite.

0/0
17.5.2013 10:22

B84a98r71b16o94r22a 92H16r19ů98z65o82v97á 8127462460802

Nikde jsem nenapsala, že zdravotní sestry v Německu jsou horší než v Česku. Nevím, proč všechno překrucujete. A já v této zemi žiju už padesát let, takže české školství jsem zažila na sobě, svých sourozencích a svých dětech. Rozhodně tedy moje informace nepocházejí jen z filmů - jako je tomu zřejmě u vás.

+1/0
17.5.2013 15:11

T35e44r41e94z14a 40H89a46j65k50o15v73a 5397482734670

Nejenom v Nemecku. V normslnich statech se dela maturita jen a jen a jen na gymnaziu.

0/0
18.5.2013 14:57

K16a51r44e39l 70Č84e14r17n20ý 6975123822671

Možná by maturita mohla být více úrovní - vždyť pokud si budete dělat certifikát znalosti jazyka, také se můžete pokoušet o různé úrovně (např. FCE, CAE ,...). Ale rozhodně by daný stupeň měl být stejný pro celý stát (ideálně uznávané i zahraničí nebo např. v EU) a neměly by být zaměnitelné podle typu školy či učiliště.

0/−3
17.5.2013 9:17

J24i82ř53í 69V47o82t51o68u58p79a68l 6807699385704

Celý ten systém je postavený na hlavu. Učeň, který má umět něco vyrobit se učí počítat determinanty, které se stejně nenaučí, ale neumí vypočítat plochu kruhu neumí. Kuchař přeci nebude počítat kruhové výseče a zámečník nepotřebuje znát vzorečků benzenu. Místo toho by měli makat v provozu, aby uměli řemeslo. Učeň potřebuje především praxi a ne maturitu. Co mi je potřebný instaltér, který umí vypočítat parciální rovnici, když neumí ustavit mísu na WC.

+13/−1
17.5.2013 8:20

S87l42a78v59o91m25í91r 60Š11t17ě19p50á39n 1348834162384

Pak ale musíme zavést dvě kategorie maturit které budou zohledněny i při nabídkách zaměstnání .........

+2/−3
17.5.2013 8:19

S17l78a50v66o61m13í91r 64Š32t98ě56p70á75n 1578114552434

nebo od maturit na učebních oborech upustit.........

+16/0
17.5.2013 8:20

J28a77r28o51m90í51r 32K32r51á61l 4370429214439

Na učebních oborech by maturita být neměla.  Tam je kladen důraz na znalost řemasla.  No a pokud si vyučený chtěl maturitu udělat, mohl si jí za další 2 roky udělat.  Třeba i při zaměstnání.

+9/0
17.5.2013 8:25

P73e73t40r 73F89o87j13t36a 2392861935690

proč maturity na učebních oborech, pokud ji budou chtít, tak by měli možnost pokračovat v nějaké nástavbě, kde by byla maturita - a to jen jedna a jednotná pro všechny!!

0/0
17.5.2013 16:46

R26o44s88t35i59s18l93a95v 15M16a86j85e25r 2363282449198

Při přečtení nadpisu mne hned napadlo: "Proč jsem tedy chodil na průmyslovku? Mohl jsem projít zedníka a udělat si "nádstavbu" a měl bych papír stejné váhy..." Je to normální? Nás na průmce dusili abychom něco uměli...

+12/0
17.5.2013 8:04

P50e63t32r 20P64a81v95e45l 3835206675394

"Nevím, proč musí mít kadeřnice maturitu" přesně můj názor... Maturita ma být jedna s jednou úrovní... Bohužel se tu po revoluci vžilo, že kdo nemá maturitu, tak je úplně blbej a začala se v profesním životě vyžadovat i tam, kde to nemá vůbec žádný opodstatnění... navíc se se středního a vysokýho školství stalo jenom nahánění studentů... Systém financování škol, kde jediné měřítko je počet studentů taky rozhodně ničemu nepomáhá... troufnu si tvrdit, že třetina středoškoláku na maturitních oborech nemá co dělat a jsou jenom proto, aby škola dostala dost peněz na provoz... O vysokých školách to teď platí snad ještě víc... Bohužel cesta z toho ven je zase dlouhodobý proces... statni maturita je sice pokrok, ale bohužel to je střecha a žádný dům se od střechy nestaví...

+9/0
17.5.2013 8:01
Foto

P91e48t41r 56J31a35n86á42s26e12k 7282477242377

..ještě by tedy bylo potřeba mavrhnout maturitní zkoušku pro zvláštní pomocné školy s přihlédnutím na cikány!?

+8/−1
17.5.2013 7:41

Z67d86e53ň57k63a 69S68e26v87e32r71o58v60á 9615918884745

myslíte, že se takoví žáci vůbec dostanou tak daleko?

0/−2
17.5.2013 7:52

J97a36r66o23m67í55r 38K93r10á40l 4110929474459

No, tak se zavedou kvóty, kolik procent jich musí udělat maturitu. ;-)

+6/0
17.5.2013 8:00

J84o95s37e24f 19D90r35á55s97a69l 2744595191

soudobá koncepce maturit je totálně postavená na hlavu, absolvent gymplu(tedy elitní student) skládá maturitu jednodušší než absolvent zdravky nebo lesárny....všeobecné předměty mají stejné, ti na odborných školách mají navíc odborné předměty doplněné ještě vypracováním projektů nebo praktickou zkouškou

+5/−2
17.5.2013 7:36

J84i72ř73í 34K50l36i36m29e20š 9561241104409

Maturita by se měla dělat na závěr každého školního roku v každé třídě od I. stupně. Potom, kdyby dotyčný neudělal maturitu např . v 5. třídě, už by jí měl ze třídy 4.

Byli bychom nejvzdělanější národ na světě, protože by všichni měli maturitu a nebyl by tu nikdo s pouhým základním vzděláním. Tak to bude, mějste se tu krásně odcházím do práce na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

+2/−1
17.5.2013 7:50

J25i63ř62í 38K67l32i49m85e85š 9611331474819

Tato reakce měla být o příspěvek výš, jenže mám obavy, že celé vlákno bude brzy smazáno a já bych vás nerad ochudil o své postřehy.

+2/0
17.5.2013 7:54

M96i49r52o38s96l47a17v 45J52o30c36h 3152591663218

Maturita MUSÍ být jen jedna. Případně všechny ostatní lehčí zkoušky, musí být jasně odlišeny názvem. Tedy např. Záverečná učnovská zkouška, Závěrečná odborá zkouška... . Neexistuje, aby při stejné váze papíru, byla pro jeho získání potřebná různá úroveň vědění. Problém vidím v zaměstnavatelích, který vyžadují nesmyslné vzdělání na dělnická místa. :-P

Degradace úrovně maturity za posledních 20 let je tragická. Proto se zvyšuje tlak na vlastnictví VŠ diplomů, tím začíná degradace jejich úrovně a kde budeme za pár let ? To pak bez doktorátu, abyste maximálně roznášeli poštu. :-/

+13/0
17.5.2013 7:21

J25a73r48o23m23í77r 75K71r91á68l 4110529204329

A to je právě ta chyba, že stačí mít maturitní vysvědčení a nerozlišovat, z jaké školy.

+2/−2
17.5.2013 7:26

M97a20g50d86a67l38e86n76a 81M59a75c92h94o71v42á 2363335176658

napsala jsem si cvičně několik maturit zpátky a na ostro tuhle. Nebylo to těžké, ale u pár příkladů jsme potřebovali se zamyslet. Přeskakovali jsme je, protože jsme si nemohli dovolit ztrácet čas, Většinou u nás všech to byly slovní úlohy.Nemáme tu rutinu, která na gymplech je. Stačilo by nám 15 minut času navíc.

+1/−2
17.5.2013 7:40

J38i70ř22í 23K20l33i13m31e77š 9591681944949

Já nevím, nedegradujete poštovní doručovatelství? I poštovní doručovatelka by měla umět číst, aby dopis hodila do správné schránky:-P

0/0
17.5.2013 7:37

M95i23r54o19s84l27a91v 37J33o47c90h 3872461303828

Ale na to nepotřebuje maturitu, tam stačí ZŠ. ;-)

Jinak k práci poštovních doručovatelů mám velký respekt. Je to otročina za pár peněz. Nechtěl jsem, aby se to někoho dotklo, jen mi to posloužilo jako příklad zaměstnání, kde není potřeba nějaké extra vzdělání.

+1/0
17.5.2013 7:48

J14i38ř65í 44K93l85i81m61e85š 9961391624639

I Vy kujóne, jste si jist, že se na ZŠ číst naučil(a)?

Já tuto práci zlehčovat nechci...., byl to jen příklad z příspěvku, který jsem reagoval;-)

+1/0
17.5.2013 7:52

J17a19n 27M22i64c80h95á80l27e32k 3500155253375

U tý co doručovala před pár lety ve Starý Boleslavi si nejsem uplně jistej. Ta to roznášela stylem padni komu padni. S tim, že si to ty lidi kdyžtak mezi sebou vymění.

+1/0
17.5.2013 9:15
Foto

P14e32t30r 34J73a12n29á27s48e93k 7342107182247

ANO maturita musí být jedna! Naprostý a jednoznačný souhlas!

+1/0
17.5.2013 7:58

J61a67r22o55m64í37r 30K24r30á77l 4320659344129

Pokud chcete, aby naše školství mělo ještě nižší úroveň, pak ano.

0/−3
17.5.2013 8:22

K85a15r24e39l 78V57e76č38e64ř72a 9653595431889

Obtížnost maturity by měla být jednotná a postavená na studium středních odborných škol. Gymnazisté se musí, ve vlastním zájmu, učit víc, protože maturita pro ně je jen základ dalšího vzdělávání. Učni mají mít výuční list a umět řemeslo. Kdo z nich chce maturitu, pak prostě musí ukázat, že umí rukama i hlavou.

+10/0
17.5.2013 7:10

K69a33r87e64l 71S80t28r58ž20a94n50o86v17s89k11ý 1518115185

Učni mají mít vúuční list, ne maturitu.

+18/0
17.5.2013 6:29
Foto

J77i27ř40í 43H78r93d31l59i47č32k13a 8480886144923

Máte pravdu.Učeň,který má ambici vyššího vzdělání,má možnost studovat při zaměstnání,nebo na denní průmyslovce a pod.Nevím zda dosud večerní školy existují,ale např.já jsem studoval průmyslovku večerně 5 let 3xtýdně.Ve 4ročníku marurita čeština,ruština,v 5ročníku odborné předměty.

+4/0
17.5.2013 6:59

A40l53ž96b89ě67t92a 53P82a36v93l28o87v90á 8501850375225

Přesně tak, prestiž maturity klesá rok od roku s tím, jak ji má každá kosmetička, servírka, zedník a spol. Opravdu si vážím každého profesionála - bez ohledu na to, jestli má maturitu nebo výuční list, ale dřívější model, kdy i výuční list měl svoji váhu a na střední školu s maturitou se dostal opravdu jen ten, kdo na maturitu měl schopnosti, se mi líbil víc. S tímto tempem i maturita ztratí svůj význam a bude se říkat "kdo nemá výšku je nikdo" - jako se to dnes začíná říkat o maturitě... Přitom je tolik kosmetiček, servírek a zedníků, kteří svou práci dělají opravdu dobře, ale musí se otravovat s dalším vzděláváním,protože společnost si žádá maturitu...

+8/0
17.5.2013 7:21

B71a57r81b26o57r35a 53N92o42v21á 1423952556711

Cituji z článku: "Podle něj by maturita měla mít v budoucnu tři úrovně: pro gymnázia, odborné školy a učiliště."

TAK TOHLE JE JASNÉ KAŽDÉMU V ČESKU  UŽ X LET, TEORETICKY OD NEPAMĚTI;-)

( MIMO LIDÍ, KTEŘÍ MATURITU NEUSTÁLE MĚNÍ;-))

+3/−8
17.5.2013 6:01
Foto

O16t46a93k75a45r 13S61e42k24l 4331433135490

Na Hané- maturita na soukromé střední škole- jako přísedící dávám záchrannou otázku "tonoucí" bodré studentce : Geometrické těleso : kužel. Odpověď : Jóó, to je takové kolečko a nahoře to má špičku !!

Od dalších doplňujících otázek upouštím. Jenom doufám, že v odborných předmětech ( pěšinka, ježek, melír) byla tato úspěšná maturantka - kadeřnice lepší.

Ona ten kužel asi potřebovat nebude. Ale toho (tu) , kdo to školství tak zprasil (pardon), tak bych nechal ostříhat touto kadeřnicí do hola a nahoru bych mu postavil dopravní kužel. To je to kolečko s tóóó špičkóóó !:-)

+16/−1
17.5.2013 5:54

K16a40r19e60l 94S89o76c41h31ů76r82e27k 2530956359805

"Na učilišti mají sedm hodin matematiky týdně (v součtu všech čtyř roků - pozn. red.), na gymnáziu dvanáct, čtrnáct hodin." Tahle matematická myšlenka mě velmi zaujala. Podle pana předsedy všech matematiků platí, že když budu mít po 4 roky 3 hodiny matematiky týdně, mohu pak říci, že jsem měl 12 hodin matematiky týdně (v součtu za 4 roky). Stejnou logikou dojdu k zajímavé skutečnosti, a sice, že na toaletě trávím více než 29 hodin denně, pochopitelně v součtu za 70 let. Dosud jsem si myslel, že tam denně prosedím jen 25 minut, ale ještě, že mi to pan předseda matematik vysvětlil.

+1/−10
17.5.2013 1:49

P20a86v80e31l 22R51y95s 2743500337

Měl byste si zjistit informace. To o čem píšete není konfabulace pana Kubáta, ale norma závazná pro všechny předměty a školy, včetně odborných a velmi přehledně a jasně určuje tzv. hodinovou dotaci.

Je na řediteli školy, povaze předmětu, návaznosti na ostatních předmětech, organizačních a technických podmínkách, zda při např. 3 hodinové dotaci předmětu "technické dokumentace" za 4 roky zvolí kombinaci 2-1-0-0 nebo 3-0-0-0 nebo jinou.

+6/0
17.5.2013 3:00

K60a38r42e58l 81S54o85c92h86ů12r12e81k 2100656949745

Pak se to ale jmenuje "hodinová dotace" a nemohu tento údaj použít ve větě "studenti mají tolik a tolik hodin týdně", jelikož ta věta má jiný význam, než "hodinová dotace".

0/0
17.5.2013 9:41

P24e27t92r27a 59M64a17l43á 7221568321275

Když to vezmu z trochu jiného úhlu, tak lidé z odborných škol musí být lepší studenti než gymnazista. Musí umět tyto základní předměty+na stejně kvalitní úrovni odborné předměty, které taky nebývají jednoduché. Takže když má někdo maturitu z "hnojárny" tak ne, že je méně vzdělaný než gymplák, ba naopak.

+9/−8
17.5.2013 1:14

P46e63t43r43a 20M71a38l47á 7971728931375

Mýlím se?

+3/−2
17.5.2013 3:47

Z41d59e18n33ě77k 38T85r24u36t47n37o78v81s32k72ý 7943313986450

Ano i ne...Na gymplu se více méně pokračuje v předmětech ze ZŠ...Na SOU je dán důraz spíše na odborné předměty. Kde ty všeobecné jsou poněkud utlumeny.... Zkuste postavit gympláka ke krávě....bude schopen ji popsat, říct čím se živý atd,  ale to je asi tak všechno. Obhospodařit ji bude muset "hnojař" A tak to bude ve všem....v zemědělství, elektrotechnice, potravinářství zdravotnictví.

+6/−2
17.5.2013 5:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.