Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dějiny letectví se mění. Tajuplný dron poprvé odstartoval z letadlové lodi

Americké námořnictvo chtělo přepsat historii létání. Povedlo se. Z letadlové lodi USS George H. W. Bush úspěšně odstartoval na první misi nejmodernější bezpilotní letoun X-47B. Tajuplný poloautonomní stroj má být krokem k technologické revoluci a poskytne námořnictvu zatím nevídané bojové možnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V32i66l80i31a63m 26M88l48i17c38h 1871543665638

Je to tak. Vojáci už nemusí pochodovat po buzerplacu, ani žádné bojové sporty, hlavně když umí rychle a přesně naprogramovat cíle a spravit poruchu. Něco podobného je i google-mobil, akorát ten je nastaven chodcům se vyhýbat, kdežto tyto mašinky poznají, kdo nejsou "naši", a se stejnou přesností, s jakou se "svému" vyhnou, "cizáka" sundají.

0/0
15.5.2013 10:21

D54a76v18i34d 59Š74ť22a34s55t88n44ý 1480555635958

trochu to připopmíná SKYNET 8-o

+1/0
15.5.2013 7:36

V86l17a47d91i17m17í30r 25N31o73v89o34t84n90ý 1689370222710

A co na to báťuška Putin? ;-)

0/0
15.5.2013 7:33

M91i44r90e36k 58T48u68r36e76č13e83k 4443562780962

Teroristé všech zemi, třeste se !

+3/0
15.5.2013 1:53

P40e98t17r 72H32n92i72l29i90c26a 3646317629501

Cyloni?

+5/0
15.5.2013 0:44

N41i21c96o17l88e 17O94l69e20j14n62i57k60o38v33a 6846328667260

tze uz chybi jen Baltar? :-)EUR^

+1/0
15.5.2013 0:54
Foto

J12i91r28k49a 45V94a17n69o80u50r94e47k 6507604468690

A co se timto zmenilo na dejinach letectvi????? ... Premyslite nekdy v redakci alespon par sekund, nez zvolite nadpis??

+5/−9
14.5.2013 23:59

L18i23b33a 51R25u48s78n70á82k 2870984365551

No přibyl další významný milník. Takže i když to bylo včera, změnily se tím že se tam něco přidalo. Podle mně je ta formulace O.K.

+5/0
15.5.2013 0:44

M27i98r97e25k 85T66u42r71e39č55e22k 4513652430332

Hodne. Komplikovany stroj, i kdyz rizeny na dalku, se muze od zacatku do konce postarat sam o sebe.

+3/0
15.5.2013 1:56

A95n49t33o18n23í83n 15K61o82n38e12č64n71ý 1310467964906

Možná se změnilo hodně, nejen v dějinách letectví, ale v dějinách lidstva.

První robotický Asimovův zákon říká, že robot nikdy nesmí zaútočit na člověka. Už když jsem to kdysi četl, myslel jsem si, že je to blbost, nebo naivita, protože se roboti přece výborně hodí na válku, a že se tohoto faktu lidstvo nebude schopno vzdát.

Je dost dobře možné, že se to vymkne, podobně jako se vymkl HAL9000 jiného autora - Clarka.

Vytvořit robotický nástroj samostatně útočící na člověka je zásadnější věc, než třeba atomová puma.

+3/0
15.5.2013 7:51

M83i24c17h33a17l 93D48a93d13e73k 2891829550753

Soudný den se blíží! Doufám, že nám sem z budoucnosti poslali ochránce Johna Connora, který ho zde teprve s jeho matkou počne!

+2/0
14.5.2013 23:51

J25o70z57e97f81a 47N52o27v24a43k36o92v49a 7686515860254

Celkem by mne zajimalo, zda diky eliminaci lidske posadky dokaze tento stroj vice zrychlovat atd (kdyz uz se nemusi brat ohled na maximalni pretizeni +8G)

+9/0
14.5.2013 23:24

F47r88a44n70t93i38š46e31k 58S49c62h46l67i44c14h83t55s 9645222531175

Jen aby neodstartoval jako Američan a vrátil se jako Číňan. Toho by se měl admirál bát, čínští nanoboti to předělaj za letu....

+5/0
14.5.2013 23:21

D70a97v44i54d 65M45u91n55z59a59r 3418792604466

pchaaaaa, kam se to hrabe na cesky L 29 ..ty jsou take neviditelny a ani nikde pristavat nemusej, protoze nikde nestartujou....pchaaaaaaa

+2/−2
14.5.2013 23:10

J33i26r75k17a 20H39o47n43c67ů 2704594311818

Aero L-29 Delfín? No nestartují, ale v dobách jejich největší slávy jich startovaly a přistávaly stovky. Na svojí dobu vynikající cvičný letoun, který rozvojové státy používaly i jako lehký bitevník. jenže to bylo v šedesátých letech ... :-)

+6/−2
14.5.2013 23:34

P85e46t97r 52K51o69z80á52k 8515247447784

Pan Munzar asi neví, co mluví ...

+3/−2
14.5.2013 23:50
Foto

J14á51n 97I13š38t30o91k 3360926533172

iba tak nezáväzne rozmýšľam, zmeniť ľudskú vôľu bez použitia brachiálneho násilia je pomerne ťažké, u ľudského pilota plniaceho bojovú úlohu prakticky nemožné. Rozhodne ľahšie je vhodným rušením, alebo inými prostriedkami preprogramovať OS tohoto umelého prostriedku. Ani druhá strana nie je hlúpa a isto kde čo pochytí, koniec koncov na to rozviedka je. Ale vecička je to pekná.

+1/−1
14.5.2013 22:56

P30e53t81r 56K79o87z22á96k 8565237927324

Pořád si neumím představit, jak tady toto bojuje nad územím suveréního státu!! To je státu, který má funkční armádu ve všech směrech ... pořád mám pocit, že tyto stroje, budou pouze na plnění těch nejodpornějších úkolů... ostatně stejně jako ten jejich bezpilotní raketoplán. Pomalu ale jistě mám z těch jejich "bezlidských" strojů obavu ... 

Ovšem stále tvrdím, že nad územím suveréního státu je to nepoužitelné přerostlé RC ...

+3/−8
14.5.2013 22:37

E74v16a 18L26o44k80a41j81o27v71á 4772880473216

proč nepoužitelné? Neoponuji, jen dotaz laika :-)

+2/−1
14.5.2013 22:56

P49e24t63r 38K76o10z38á65k 8205407547224

Dron není vybaven ( nebo o tom nevím ) pro boj se vzdušnými cíly. Vesměs plní úkoly spojené s pozemním bombardováním. Ale i kdyby měl rakety A-to-A, neumím si dost dobře představit jak by dokázal čelit útoku pilotovaného stíhače. Přeci jen prodleva reakce Dron-pilot-Dron nějaká je a hlavně není na takové střety postaven. Prostě ve vzdušném boji vždy hodně rozhodoval lidský faktor, umění rychle reagovat na vzniklé situace, rychle je řešit, přizpůsobovat se situaci, to je to, co vždy ve vzduchu rozhodovalo! Pravda, dnes se střílí za hranicí vizuálního kontaktu, Drony hrají na to, že jsou "neviditelné" ... ale ... nikdo a nic není "neviditelné".

+1/−5
14.5.2013 23:49

P67e59t29r 49Ž37á70k 1877163268713

To je jako prohlašovat, že si nedovedete představit, jak nový model Ferrari pluje přes řeku. To samozřejmě taky nejde, ale ničemu to nevadí, protože je to auto určené na ježdění po silnicích. Stejně tak bezpilotní prostředky nejsou v žádném případě určené pro boj se vzdušnými cíli nebo obecně pro konvenční letecké bojové operace v rámci klasických, symetrických konfliktů, takže vcelku nevadí, že pro tyto účely nejsou dost dobře použitelné. Jejich síla tkví v něčem úplně jiném a jejich účel je rovněž naprosto odlišný od klasických bojových letounů. Pro vybojování vzdušné nadvlády, leteckou podporu pozemních jednotek a řadu dalších klasických úkolů letectva se samozřejmě ještě dlouho budou používat pilotovaná bojová letadla, nikdo se v žádném případě nepokouší tvrdit, že by je snad měly v dohledné době nahradit bezpilotní prostředky.

+3/0
15.5.2013 0:58

J56a12k30u57b 13Š16a95f80a39n28d28a 7135877821411

Proč Dron-pilot-Dron? Pokud na něj poletí raketa, uhne sám a nebude čekat na žádný povel. Naopak, rychlejší reakce elektroniky i vlastního letadla (je to menší, lehčí, žádné ohledy na pilota...).

+4/0
15.5.2013 3:17

P46e81t48r 19K16o56z87á75k 8165207527744

Dobře ... prozatím mají lufty s tím přes počítač přistát na letadlové lodi, takže to s tím počítačem tak horké nebude. Ono dosednout na pevnou plochu letiště není to samé jako dosednout na dynamickou plochu paluby ... 

Ale dobře ... uhne, vlastně máte pravdu, je to "neprůstřelné".

0/0
15.5.2013 6:52

P11e10t31r 86Ž26á62k 1457173668573

Ono přistání na letadlovce je jeden z nejtěžších manévrů vůbec...uhýbání před raketami, zvlášť s takhle malým a špatně zachytitelným letadlem bez pilota je oproti tomu dost jednoduchá záležitost.

+1/0
15.5.2013 10:40

P47e80t19r 62K31o57z22á75k 8855207197434

Ano, to s vámi souhlasím, ale nejsem si jist, že Drony mají takový přebytek výkonu, aby si vystřihly "kobru" či extra utaženou zatáčku ... ale je to jen má doměnka, neznám letové schopnosti Dronů, ale jistě nebudou lepší jako stíhače, který má i tak omezené možnosti se raketě vyhnout.

0/0
15.5.2013 10:49

P80e81t21r 10Ž15á28k 1817113298363

Třeba tohle je víceméně srovnatelné s F-16 (stejný motor, zhruba srovnatelné hmotnosti), navíc je to menší a není třeba brát ohledy na pilota co se týče přetížení. Navíc si troufnu tvrdit, že úhybné manévry před raketami zvládne mnohem lépe počítač, než člověk...je to relativně snadno algoritmizovatelné, počítač má rychlejší reakce a zvládne těžší manévry. Oproti tomu člověk v žádném případě nezvládne věci jako výpočet předpokládaných trajektorií střel, mezních možností jejich manévrování apod., tudíž se musí spoléhat na odhad a zkušenosti a to je občas problém.

+1/0
15.5.2013 11:59
Foto

M31a61r69t64i17n 72K77l24u34m35p42a29r 5466788427354

KOnkretne tento dron je revolucni prave tim, ze je vyvijen tak, aby nepotreboval vstupy cloveka-pilota. Kontroluje a ovlada ho pocitac.

0/0
15.5.2013 6:42

P38e41t74r 94Ž80á49k 1857963368293

To je dost nepřesné tvrzení, automatizované jsou pouze některé činnosti, což znamená, že nepotřebuje lidskou kontrolu 100% času...rozhodně to neznamená, že by ji nepotřeboval vůbec, k plně autonomním prostředkům je ještě dlouhá cesta.

0/0
15.5.2013 10:43

P28e33t23r 26Ž29á49k 1977243838443

Jinak automatizace některých činností u bezpilotních prostředků není nic nového, ani starší generace dronů nepotřebují, aby operátor seděl za řízením celou dobu letu...nebo si myslíte, že když hodiny krouží v cílové oblasti, tak operátor drží v ruce joystick a ručně točí jednu zatáčku za druhou?;-)

0/0
15.5.2013 10:45

D61a61v83i76d 23L44e13n78g73y76e86l 3176150487866

Takoví Tálibové na kmenových územích Pákistánu by vám o té nepoužitelnosti jistě měli co vyprávět.

+1/−1
14.5.2013 23:18

P40e91t17r 25K13o38z56á47k 8865337787104

Víte co to je suverénní stát ?? Pro takové, jako vy, jsem vám to ve svém komentáři napsal ... bavím se o státu, s funkční armádou, PVO apod ... Tálib, má tak akorát AK-47, nebo RPK-74 či v lepším případě RPG-7 a to jsou vše zbraně, které ve výškách, kde Drony operují, jsou naprosto k ničemu a ten je zcela neohrožen ... 

Ať jej pošlou nad Írán ( ostatně jim jeden pěkně poslali řízeně bez poškození k zemi - že by jim hackli ovládání ?? ) nebo Rusko, Indii, Čínu  ... tam by si ani nešktly a piloti by měli fajn terče !!! 

Já v nich vidím pouze to, že to je zbraň přesně určená na plnění špinavých úkolů bez zbytečných svědků, bez výčitek pilotů atp ...

+1/−4
14.5.2013 23:43

M49i90r80a 67B61a11l28e89j 6343625104277

Kdo co poslal nad Iranem k zemi, prosim?

0/0
15.5.2013 0:16

P93e41t79r 57K49o87z35á25k 8975237907914

http://zpravy.idnes.cz/iran-se-zmocnil-americkeho-bezpilotniho-letounu-f6q-/zahranicni.aspx?c=A121204_094010_zahranicni_btw

Poslední odstavec článku.

0/−1
15.5.2013 6:57

P59a36t59r64i60k 21Š92e94b55e81s11t59a 4823522336175

nic proti, ale průzkumná letadla létají na Ruskem či Čínou od 50. let 20. století prakticky v houfech (denně tak 10) a pokud vím, tak za celou dobu sestřelili dva kousky...

+1/0
15.5.2013 1:03

P87e53t54r 60K43o67z36á76k 8225587347954

Jasně ... bavíme se o válečném stavu. To samé se dá s úspěchem říci i o území USA či západní Evropy.

0/0
15.5.2013 6:54

D40a29v72i89d 35L29e56n67g16y72e18l 3336120267746

Uvědomujete si, že letectvo disponuje i jinými stroji, než jen drony? Je nabíledni, že vyspělé letectvo, jako je to americké, může nasadit celou škálu strojů podle typu boje. Pokud potřebují útočit ze vzduchu na pozemní cíle a mají zajištěnou vzdušnou převahu, tak jistě nepotřebují nic víc, než drony s protipozemní výzbrojí. Pokud by útočili na území suverénního státu, jako je třeba Írán, který disponuje alespoň nějakou PVO a jistým počtem stíhacích letadel, tak drony rozhodně nepoletí samotné anebo v prvním sledu. Dle specifikace X-47B se patrně jedná o stroj, který bude mít za úkol proniknout nezpozorován nad nepřátelské území, shodit munici na místo určení a nepozorovaně se vytratit. Pokud je navržen dobře z hlediska stealth charakteristik, radary stíhaček a PVO zachytí nanejvýš hejno ptáků. Jistě, není neviditelný v pravém slova smyslu, ale stíhačky nemohou být všude a piloti rozhodně nevidí na stovky kilometrů daleko. X-47B je prototyp bombardéru, který bude ničit cíle ohrožující zájmy USA a jejich spojenců, například zařízení na obohacování uranu, apod.

+2/0
15.5.2013 10:45

P70e34t91r 14K93o37z91á57k 8705467777434

Ano, jak jsem psal, až tyto stroje prověří praxe a prosadí se, pak proč ne, ušetří se na lidské síle, platech, pohřbech, důchodech atd ...  

Historie ale ví, že né vždy v praxi vše funguje tak, jak na papíře. No ale budiž.

0/0
15.5.2013 10:54

S35i40d29n45e87y 31S66i74s98k24a 3947862742285

Nemohli - uz je drony eliminovaly ... ;-D;-D;-D

0/0
14.5.2013 23:45

M30i89c22h82a29l 68R38o72u97č84a 7636860870271

Jen aby jim to nějaký stařík Tálib nesestřelil bazukou na oslíkovi:-)

+6/−2
14.5.2013 22:18

D96a93v42i69d 89L41e34n10g40y73e92l 3376250507556

Video zachycující první vzlet http://youtu.be/xXTnQiaNzxQ

0/0
14.5.2013 22:05

P49e43t78r 31H73e68n62d84r72i60c24h 6566462220322

A je to tady. Po tomhle už nastupuje T-1000 :-/

+1/−1
14.5.2013 22:05
Foto

M51a54r60i76a42n 73V23e63l23a81s 9891155492655

Legrace bude, až toto roboletadlo potopí vlastní letadlovou loď!!!!!!

+3/−12
14.5.2013 21:21
Foto

H42o84n88z17a 97P39r31o78v24a36z13n49í56k 8308471487867

Proč by to dělalo?

+9/−1
14.5.2013 21:23

M73a33r97e98k 79Z73e12l68e64n44y 1936226878873

tak chyba se muze stat vzdycky... ale nevidel bych to jako legraci

+2/−5
14.5.2013 21:25

K79a54r85e42l 39N44o41v20a18k 2812935345229

Jestli to běží na Windows 8....  :D

+5/−1
14.5.2013 22:36
Foto

H37o55n98z88a 65P23r11o26v12a80z11n97í90k 8758291197597

"To vše má v budoucnu umožnit námořnictvu podnikat špionážní, průzkumné nebo přesné úderné akce daleko od nepřátelského území." No pokud nezaútočíte přímo na nepřátelské území tak to moc nemá smysl ne?

+1/0
14.5.2013 21:14

D76a91v80i96d 67N18e46b21e65s53k61ý 8607941519101

No jo, ale to námořnictvo bude od nepřátelského území daleko. :-)

+4/0
14.5.2013 21:28
Foto

H89o18n87z66a 48P41r23o21v89a96z13n35í75k 8828611527607

Já to chápu ;-D Jen mi ta věta přijde zvláštně formulovaná.

+2/−1
14.5.2013 21:36

L22u50d73e57k 23P56u83z92m47a93n 8230231209181

tohle je opravdu jen překlep. má to být daleko do nepřátelského území...

0/0
14.5.2013 21:58

K23a23r61e65l 77N64o39v22a55k 2502265965449

Ono pokud provede stejnou špionáž někdo z "druhé strany" tak to bude taky popisováno jako technologická špička a nebo jako provokace?

+3/0
14.5.2013 22:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.