Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češtináři chtějí nahrávat ústní maturity. Může to pomoct u soudu, míní

Do diskuse o budoucnosti maturit rázně vstoupili učitelé češtiny. V rámci Asociace středoškolských češtinářů připravili vlastní návrh zkoušky. Doporučují, aby slohové práce místo kantorů maturantů stejně jako loni opravovali nezávislí hodnotitelé. Studentům také chtějí umožnit, aby se ústní zkouška nahrávala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F92r48a21n55t72i49š47e39k 26E68l13i98á16š 6417233955596

Maturita by měla mít jedinou úroveň. Velmi důležité by mělo být procento úspěšnosti, právě to by mělo být hlavním ukazatelem při přijímání na vysoké školy. Není důležité, že gymnazisté mají lepší prospěch, však se také hlásí na prestižnější školy. Důležité je, aby žádná prestižní škola nepřijala ke studiu studenta, který má u státní maturity slabší prospěch. Mělo by být aspoň 5 stupňů úspěšnosti. Státní maturita musí být z češtiny, matematiky a z angličtiny. Postupně by měly být zařazovány výhradně testy. Žádné ústní zkoušení, žádné slohové práce, opravované místními kantory.

0/0
12.5.2013 21:42

Z65d29e20n26ě11k 74O55r40š11u81l14í16k 1835640617942

Fakt je to sranda co se v týhle zemičce řeší.Maturita jednoznačně z jč, matematiky, cizího jazyka a volitelného předmětu.maturita nemá bejt za odměnu, ale výsledkem 4 let studia.když na maturitu nemáš adios moravo.za rok nashledanou.že většina studentů vídneska  prdlajc je více než evidentní.já maturoval z jč, angličtiny, mat a fyziky.na humanitních oborech měli třeba latinu nebo dějepis..a hned by se vidělo kdo co umí.zeptejte se dneska studenta jakýkoliv školy kdo vymyslel ohmův zákon a dovíte se věcí že se nebudete stačit divit.státní nestátní je jedno.drtivá většina mladejch dneska se nechce učit a hlavně se neumí učit.a hlavně studují obory který jsou totálně na nic...zrušit hloupý vošky, stejně jsou k ničemu a nechat gymnázia, ekonomky a průmyslovky.o učilištích ani nemluvě.a jen s výučním listem.zedník s maturitou je mi na nic když neumí postavit rovnou zeď.a nějaký umělecký školy.finíto.cermat je jen černá díra na prachy...

+3/−1
12.5.2013 20:32

Z55d95e60n26ě38k 17S53k24ř16i68v12a50n 5304140619206

Dobrej nápad, jenže, ježišmarjá, to by to bylo jako kdysi ;-D. A oni tak rádi reformují až do úplného zreformování - nebo zdeformování? ;-)

+1/0
12.5.2013 21:55

J84a23n11a 53M62e63r94o33p47e 7368679367949

No, VOŠky mi přijdou dosti užitečnou školou pro toho, kdo si nadšeně zvolil gymnázium, zjistil, že na VŠ se mu jít nechce a s gymnáziem umí kulový. Tak je šance se naučit něco praktického na VOŠ.

0/0
15.5.2013 22:24

I51v23a27n 62P41a87p 9393363624254

no takový ušouni si stěžují že zkouška je moc náročná8-o8-o

+1/−1
12.5.2013 19:45

Z70d56e63n50ě33k 65O43r44š80u56l15í22k 1805420747422

ušouni nemají co brečet.ale učit se soustružit, stavět, opravovat atd.

+3/0
12.5.2013 20:35

A53n86d25r50e18a 91N80o37v73á 8954401236975

na což rozhodně potřebují stejnou úroveň maturity z ČJ jako gymnazisté.

0/0
13.5.2013 12:35

M57i40l41o77s12l50a60v 15M96l23a89d57y 1853411114642

Nemáte pravdu. CERMAT zřídilo Ministerstvo školství, a také ho stále řídí. Státní maturity jsou blbost.

+5/−5
12.5.2013 15:25

V63i97k76t53o49r 17Š12e62d66i84v56ý 8576161190916

Protože když do toho řediteli školy nikdo nekecá, dokáže vše "zařídit" líp?  ;-€

+1/−1
12.5.2013 19:54

F87r40a93n30t50i17š98e90k 84E87l10i52á32š 6607513405476

Státní maturity jsou nutné. Ukazují objektivně, co studenti umí. Školní maturity byly jakési zbytečné a formální zkoušky.

+1/−1
12.5.2013 21:44

V41i29k70t42o72r 38Š51e10d34i31v85ý 8246201660846

Vzhledem k tomu, že "dohled" mají osoby zainteresované na dobrém výsledku zkoušky, chce to ještě trochu doladit.

+1/0
12.5.2013 22:39

F56r16a90n66t11i53š10e21k 40E46l35i22á11š 6747813915346

Souhlasím.

0/0
13.5.2013 9:36

M21a28r16t15i84n69a 11M25o82u62d65r60á 7910983286859

Vědomí, že se zkouška nahrává, zkoušené, zejména trémisty, rozhodí (a ruku na srdce: kdo nikdy v životě trému neměl?).

+2/0
12.5.2013 15:24

Z56d51e20n30ě15k 15S34k39ř54i88v50a48n 5264320939286

Trémistu rozhodí už zkouška samotná :-)

+4/0
12.5.2013 16:07

F46r25a22n93t82i31š89e55k 98E66l82i66á53š 6687293265296

To je problém trémisty. Pak se uplatní v zaměstnání, kde je tréma předností.

0/−2
12.5.2013 21:45

Z16d75e44n36a 12H83v71o11z82d21e65n32s84k13á 6883797447696

Jako ze to bude vypadat jako zacatek toho slavneho duetu z Mozartovy Kouzelne fletny? Pa-...pa... pa...

http://www.youtube.com/watch?v=THsbW6bBK2U

0/0
12.5.2013 17:11

P46e10t60r 13M88a97l50i10š87k85a 6271635191613

Obory ke studiu by se měly odvíjet od poptávky na lidské zdroje na trhu práce.  V dnešní době se neobejdeme bez znalostí cizích jazyků, ale matematika a literatura se mi zdají poněkud méně důležité. Sou sice obory a pracovní místa na kterých je matematika potřebná, ale maturovat s ní v každém oboru je nesmysl. Nebo ať se zruší většina učebních oborů( některé zrušit nelze) a učí se pouze jeden všeobecný. Stejně málo kdo pracuje v tom na co se učil.

+2/−6
12.5.2013 13:21

P47a64v54e30l 20K17u80r91a36l 5901924500550

Víte co je na tom nejhorší? Matematika JE jazyk... on je to naprosto umělý nástroj popisu který sme si vymysleli ne pro jeho krásnou komplexnost... ale prostě proto že potřebujeme přesně a hlavně univerzálně popisovat realitu.

Je jedno jestli popisuju množinu atomů nebo množinu obyvatel města... v obou případech při zjišťování počtu budu mít stejně definovanou operaci plus... pravda pro popis něčeho v čem mnohežiny nejsou ekvivalentní holt budu potřebovat jiné rovnice...

Matematika je nástroj, jazyk vytvořený pro pohodlí lidí. (A abych citoval mojí blíbenou postavu: Juan "Johnny" Rico z Hvězdné pěchoty, "Cokoli co je alespoň trochu užitečné a důležité, jde popsat matematicky.")

+2/0
12.5.2013 13:45

Z84d61e66n32ě63k 63S70k78ř26i41v30a57n 5804270509456

Něco na tom asi bude, ještě ve škole nám jeden profesor tvrdil, že kdo má nadání na matematiku, má nadání i na jazyky, že matematika je vlastně jazyk. Jenže, pak jsem se seznámil s člověkem, který, když se dozvěděl, že se bude povinně maturovat z matiky, tak se na protest zavřel na WC. Už v 7. třídě ZDŠ učitelka němčiny vyslovila názor, že ON tedy nadání na jazyky nemá. Dnes umí 35 jazyků a vyučuje i v zahraničí. Tak nevím...

+2/−2
12.5.2013 14:11

Z17d56e62n11a 57H51v91o75z97d85e92n24s60k47á 6933807357446

Nemyslim, ze by to byla pravda - na jazyky clovek potrebuje taky dobry sluch kvuli vyslovnosti a kapku te intuice (idiomaticke vazby, pouziti synonym...).

+4/0
12.5.2013 14:29

P79a30v71e53l 96K15u38r44a96l 5291474720560

Tak by tu matematiku taky uměl. Problémem matematiky je že se po člověku chce aby se naučil myslet v zcela abstraktních termínech které si pak aplikuje na realitu sám.

To jak lidstvo užívá (a defacto i učí) jazyky je ovšem v podstatě úplně opačný postup... nevím často má za úkol lidskou interakci ke které někteří lidi prostě inklinují víc...

Matematika je o tom popsat problém na papír a pokud máte štěstí, a zároveň to druhá strana pochopí a nezjistí že je to nesmyslný blábol tak uspějete.

Pointou matematiky je sdělování informací... pointou ostatních jazyků je kominikace... a světe div se, to jsou vcelku rozdílné věci...

+3/0
12.5.2013 14:32

Z15d32e50n43ě24k 94O64r61š70u11l28í37k 1825370357972

pánové s vámi mohu jen souhlasit.jen ta teta mi tam nějak nesedí.

0/0
12.5.2013 20:34

J94a69n76a 60M75e88r15o48p86e 7198889537519

A pak lidi s tímto přístupem koukají jak vejr, když se kolem nich ochomýtne úrok, složené úročení či nedejbože se před nimi použije slovo procento. Jazyky jsou důležité stejně jako základy matematiky, slohu a práva.

0/0
15.5.2013 22:29

Z29d51e41n82ě90k 38S62k88ř46i74v52a52n 5174540329756

Kantory celkem chápu. Když potomek doma vypráví srdceryvnou story o tom, že vlastně všechno věděl, ale komise si na něj "zasedla", je lepší mít jeho výkon zadokumentovaný. Tatíkovi, který přijde synka obhajovat do školy pěstmi, to asi nikdo pouštět nebude (toho to nezajímá), ale kdyby mělo skutečně dojít k soudnímu jednání, bylo by to dobré. Je zajímavé, že maturity probíhají dlouhá léta, nikdy s nimi nebyl problém, nikdy nikoho nenapadlo je nahrávat, a teď, když se "zreformovalo"8-o školství (no, spíš se zrušilo co fungovalo, jen aby se to udělalo "nově"), je problém vymyslet otázky (na to musí být soukromá agentura - co dělají na MŠ?) i ohodnotit výkon studentů. A ještě aby se kantoři obávali inzultací a soudů :-(.

+11/−1
12.5.2013 12:50

J83a29n 53H61e54l90l80e59r 9628665606

No, je to poměrně odvážný předpoklad, že s nimi nikdy problém nebyl ... Problémy byly vždycky, stejně jako byli problémový žáci a problémoví kantoři. Akorát se o tom tolik nepsalo ... ono taky v devadesátých letech, kde by se to psalo, že ano. O možnosti kritiky v osmdesátých letech a dříve ani raději nemluvím.

+1/0
12.5.2013 13:37

Z79d30e91n82ě21k 72S32k18ř21i81v62a39n 5844270539726

Problémy se studenty i kantory samozřejmě byly v každé době. Ale nepamatuji si, že by otec nějakého studenta přišel do školy profesora zmlátit (a to ani, když byl student vyloučen), věděli jsme, z čeho budeme maturovat (i když i to se měnilo, ale nebyly okolo toho takové ciráty), znali jsme rámcově okruh otázek k maturitě - budou tam Lumírovci, Prokletí básníci a pod.. Jenže dneska ani studenti nevědí, kdo to byli ti Lumírovci;-D. Vědomosti jsme měli daleko lepší. Kdesi jsem četl, že úroveň dřívějších maturit odpovídala dnešní bakalářské zkoušce. Nikdo nepřemýšlel o tom, jak maturity usnadnit, aby prošli i ti největší hlupci. Na MŠ je jistě odbor, který se problematikou výuky zabývá, ale jeho pracovníci nejsou schopni vyprodukovat otázky k maturitě. Zmohou se max. na to, že uzavřou smlouvu se soukromou firmou, která otázky za ně vymyslí Rv.

+4/−1
12.5.2013 14:03

Z92d91e41n31a 36H60v56o16z59d36e86n90s48k30á 6493107787656

Mas pravdu, precedo!

Jinak k tem okruhum - muj oblibeny byla ceskoslovenska literatura mezi dvema valkami, ale k maturite jsem si vytahla literaturu starou (Kosmas atd.), ktera tedy zrovna me milovane tema nebyla, ale co uz...

0/0
12.5.2013 14:27

Z39d80e34n92ě89k 22S32k36ř78i13v90a37n 5224390289406

Jo, tomu se říká smůla nebo zákon schválnosti :-). Taky jsem si u matury vytáhl otázku, o které jsem toho moc nevěděl a doufal jsem, že mne mine. Nějak ne, mrška jedna. Ale dal jsem to;-)

+1/0
12.5.2013 15:26

V33i52k13t40o73r 88Š81e70d43i21v92ý 8666771390566

Jakou soukromou firmou?  8-o

0/0
12.5.2013 22:41

P68a49t71r94i26k 92Š88e11b13e19s95t41a 4253822176335

maturita z češtiny, matematiky a angličtiny...

tak z prvého - pokud bude pouze z jazyka bez literatury, tak OK

z druhého - nesmysl - matematika je kvadrivium, tedy by se měla maturitně učit pouze na matematicky zaměřených školách; maturita tak snad spíše z logiky, na kterou ta matematika navazuje...

a z třetího - opět jsme papěžtěší než papež... resp. bych tady přirovnal spíše "potučenec horší turka" - nedávno to byla latina, potom němčina, potom zase latina, dále ruština a nyní angličtina... za pár (desítek) let tipuji čínštinu nebo arabštinu; je to generační, resp. politická změna, tedy naprosto nemá trvalý prvek, což znamená, že jako povinný maturitní, resp. srovnávací předmět je to naprostý nesmysl...

+2/−7
12.5.2013 11:51

M55a26r59c48e77l 65Š67e71v72č13í94k 9455303711590

Nech sa neučia nič. Učiť sa budú len tí, ktorí majú záujem. Zrušiť povinnú školskú dochádzku a nech o tom, či sa budú deti vzdelávať, rozhodujú rodičia.

+5/−1
12.5.2013 12:19

P40a61v19e11l 35K18u30r31a97l 5181694940170

Matematika byla kvadrivium za středověku který zrovna v Evropě moc vzdělanosti a obecných výsledků nepřinesl...

V Řecku a Egyptě... - tam v podstatě vytvořili všechny "vědecké" poznatky které se pak celý středověk vyučovali na zpaměť byla matematika absolutní prioritou... osobně myslím že by měla mít mnohem větší slovo u maturity než cizí jazyk.

+2/0
12.5.2013 12:56

J27a71n 31H31e64l54l35e93r 9148365616

reagovat na vývoj ve světě je praktické a rozumné ... maturovat dnes z řečtiny či latiny nedává pro majoritu smysl. stejně tak ruština. Angličtina je nyní světový jazyk. S němčinou je problém, že se s ní dorozumí jen v německu, francouštinou jen ve francii, kanadě a v několika bývalých koloniích.

Co se matematiky týče ... otázkou je, co vlastně kdo od maturity očkává. Jestli určitou úroveň "inteligence", nebo spíše "znalostí" nebo "schopností". Mně matematika nevadí, ale rozumím tomu, že pro mnoho lidí není středobodem světa a "vzdělaného člověka" si představí snadno i bez znalostí středoškolské matematiky.

Mně osobně přijde, že matematika pomáhá porozumět světu kolem, takže je prospěšná všem, ale jsem dalek tomu tento názor vnucovat ostatním

+1/−1
12.5.2013 13:41

M33a29r10i45e 85V41a78š10í77č10k75o20v26á 3741473372488

Pokud bude maturita z ČJ pouze z mluvnice, garantuji Vám, že 80 % studentů neprojde. Spousta maturantů ani neví, že existuje slovo Jsme (všude píší sme).

Za druhé, mohou polemizovat o účelnosti cizího jazyka, přesto, nebudou li ho umět, nikdo je nezaměstná. Dokonce ze svého okolí poznávám, že řada pohovorů se už vede v anglickém jazyce.

Takže??? Souhlasím s Vámi pouze s matematikou. Přestože jsem kdysi na gymnáziu počítala vcelku dobře, své znalosti matematiky využiji pouze když si chci vyzkoušet maturitu na zkoušku...

+2/−1
12.5.2013 13:58

Z97d86e27n56ě11k 22S46k78ř98i67v83a96n 5514590939756

Studenti, a nejen oni ;-), budou vždycky polemizovat o účelnosti toho kterého předmětu. Nebudou potřebovat fyziku, chemii, biologii, cizí jazyk atd.. Co na tom, že v budoucnu budou před svými dětmi za blbce, který nepozná ani pampelišku. A ČJ bez literatury - no jasně, k čemu vědět, že byl nějaký Seifert ;-D. Každý předmět nám rozšiřuje přehled, byť spoustu věcí uplatníme v životě sporadicky. A s tím "sme" máte pravdu.

+3/0
12.5.2013 16:26

M77i31c35h39a29l 55P87o90n94o57c78n77ý 2734435141

Povinne cesky jazyk bez literatury, matematiku jak navrhujes ty a k tomu anglictinu a druhy cizi jazyk. Pak by umeli mluvit cesky, anglicky a treba nemecky a ani z matiky by nebyli v haji. Literatura je zajimava, ale proc by se treba zednik mel patlat s nemcovou nebo karlem hynkem pokud nechce, to vazne netusim.

+2/−2
12.5.2013 13:58

P18a53v22l57a 35H36r92a48d32i57l85o90v64a 3107771521704

V tom pripade proce se ma zednik patlat s druhym cizim jazykem?

+1/0
12.5.2013 15:28

M55i64c38h82a51l 78P68o29n23o82c51n91ý 2684335301

Vida, to jsem nedomyslel, mea culpa. Takze druhy jazyk skrtam. :-)

+1/0
12.5.2013 15:56

Z73d41e89n57a 29H11v18o83z22d30e56n86s58k98á 6333627217156

A proc se ma tedy patlat s tim prvnim?8-o

+2/0
12.5.2013 17:20

J10a19n 53F30r31o65l60í53k 6336140625614

Dovedu si živě představit jak nějaký bývalý vojenský prokurátor poslouchá záznam ze zkoušky integrálů a derivací a rozhoduje jestli má pravdu student nebo profesor.

+1/−3
12.5.2013 11:41

V58o74j38t83ě82c79h 87V56á94c82l95a64v 14P30o40r72t68e20š 7683615304368

Opět se musím nad spoustou přispívajících smát. S článkem, potažmo návrhy vesměs souhlasím. Maturita by určitě neměla být udělovaná automaticky, jako by pak nemělo být automatické přijetí na VŠ. Rozhořčené komentáře typu "tady se řešej nějaký kamery a mladý jsou bez práce" jsou víc než vtipný. Copak někdo někoho nutí jít studovat SŠ, gymnázium nebo VŠ určitého zaměření a zároveň nemít zájmy, které by mi pomohli s budoucím uplatnění? Je to volba oněch žáků a jejich rodičů. Chyba státu je jen to, že ke studiu připustí v podstatě každého.Počítat s tím, že se střední, bez jaké koliv specializace seženu práci lepší, než je uklízečka je čirá naivita.

+11/0
12.5.2013 10:46

A17n78t96o68n77í37n 97J53a72l33o11v41e42c 4988904744

Dokud bude minimálně 18% (podle některých odhadů i přes 30%) prací a testů maturitní zkoušky opsaných, je jakákoliv diskuse o podobě zkoušky zbytečná. Jen mě fascinuje, že Cermat uveřejní výše uvedená čísla a nikoho to moc nevzrušuje!!!

+4/−1
12.5.2013 10:42

J12a68n 57N89o74v36á49k 1424603689459

tady se ale nyni neresi pisemna cast, ale ta ustni ;)

+2/−1
12.5.2013 11:27

J34o45s53e17f 93S83t30e75h83n21o 5581781550

Tady asi někdo nečetl článek..

+1/0
12.5.2013 12:10

K23a94r91e31l 61D45r72d49a 6974422707

Nedávno jsem pročítal spor mezi Jezuity a Komenským. Protestanté tradičně razí střídmý život plný nudné přísnosti, pokory a askeze. Jezuité (sami příznivci askeze a pro změnu katolické nudy) řešili jak mezi odpadlíky protestanty prosadit to pravé katolické vzdělání. Šli na to pomocí nejrůznějších pouťových atrakcí, radovánek, her, zpěvoher, veřejných vystoupení... A Pražené protestanté se těm šaškárnám smáli a odsuzovali je. Následně své protestantské děti dávali Jezuitům na výchovu, aby jim dopřáli učinkování ve všech těch šaškárnách, místo toho aby šprtali latinu.

  Komenský se mohl rozkrájet, opisoval od Jezuitů co mohl. Dokonce začal také razit  "škola hrou", ale vše již bylo marné. Majorita katolíků ho pěkně vypakovala. Čímž protestantům prospěli jinde, neb je Komenský ohromoval znalostmi jezuitské výuky ve stylu šaškárny, která děti baví. A u nás následovalo 300 let temna pro hlupáky. ;-D

  Dnes jsme o hodně dál a naše školství je přece mnohem kvalitnější. Sestřenice se místo maturity chystala na nějaké ty modelky. Další naše holka míří do Česko Slovensko má talent. Nejoblíbenější šaškárnou na naší TV je Superstar. Mamky, babky a tetky o překot radí jak se loví přes pedofilní krásu štěstí a bohatý ženich. To jsou tak zhruba veškeré obzory našeho dámského týmu. Bude následovat dalších 300 let temna? ;-D

+2/−3
12.5.2013 10:39
Foto

P36a10v60e90l 82P42o52k61o82r53n77ý 2776884210512

Maturanti budou rozhodně proti a budou to považovat za své zesměšňování, co kdyby se to někde přehrávalo.

+4/0
12.5.2013 10:34

M62a86r85t94i82n80a 16M21o27u34d37r17á 7710343676839

Na tom něco bude, ostatně také proto nesmějí být ve školních třídách kamery (mohou být na chodbách)

0/0
12.5.2013 15:26

J42i62ř20í 63S41m10r75ž 7960158313467

Kdyby se nahrávalo i v Plzni, tak Mareček Bendů je bez titulu. V době digitálních médií by se mělo dokonale dokumentovat vše, včetně doktorantských prací skenerem a podobně.

+4/−2
12.5.2013 10:28

J36o91s36e19f 95Š47e79m38e60l32í73k 7149621630747

Titul-netitul, hlavně že se celý život urputně drží v parlamentu. Junior.

+2/0
12.5.2013 11:33

J91i16ř49í 79M41a96r51e52k 7111794823894

Pan Kostečka rozhodně nemluví za všechny češtináře.

Ve své učebnici Český jazyk pro 3. ročník gymnázií (SPN Praha 2002, s. 259 - 260) uvádí příklad slohové práce, kterou hodnotilo 45 učitelů. Výsledek hodnocení: 25x výborný, 15 x chvalitebný, 5x dobrý. A různost hodnocení tehdy nijak nekomentoval.

Při nejlepší vůli se sloh nikdy nepodaří hodnotit podle nějaké tabulky. Rozdíl mezi "text je zpracován plně funkčně" (5 bodů), "text je zpracován funkčně" (4) body, "text v zásadě odpovídá tématu" (3 body) vyučující na různých typech škol budou vnímat pravděpodobně rozdílně.

A návrh prospěl/ neprospěl? Pokud někdo dosáhne 90%, tak si snad zaslouží výbornou, za 40% je dostatečná.

+11/0
12.5.2013 10:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.