Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češtináři chtějí nahrávat ústní maturity. Může to pomoct u soudu, míní

Do diskuse o budoucnosti maturit rázně vstoupili učitelé češtiny. V rámci Asociace středoškolských češtinářů připravili vlastní návrh zkoušky. Doporučují, aby slohové práce místo kantorů maturantů stejně jako loni opravovali nezávislí hodnotitelé. Studentům také chtějí umožnit, aby se ústní zkouška nahrávala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F85r68a32n60t89i94š56e72k 71E57l42i94á84š 6277443215416

Maturita by měla mít jedinou úroveň. Velmi důležité by mělo být procento úspěšnosti, právě to by mělo být hlavním ukazatelem při přijímání na vysoké školy. Není důležité, že gymnazisté mají lepší prospěch, však se také hlásí na prestižnější školy. Důležité je, aby žádná prestižní škola nepřijala ke studiu studenta, který má u státní maturity slabší prospěch. Mělo by být aspoň 5 stupňů úspěšnosti. Státní maturita musí být z češtiny, matematiky a z angličtiny. Postupně by měly být zařazovány výhradně testy. Žádné ústní zkoušení, žádné slohové práce, opravované místními kantory.

0/0
12.5.2013 21:42

Z31d52e25n43ě46k 29O23r87š44u39l76í52k 1665110617602

Fakt je to sranda co se v týhle zemičce řeší.Maturita jednoznačně z jč, matematiky, cizího jazyka a volitelného předmětu.maturita nemá bejt za odměnu, ale výsledkem 4 let studia.když na maturitu nemáš adios moravo.za rok nashledanou.že většina studentů vídneska  prdlajc je více než evidentní.já maturoval z jč, angličtiny, mat a fyziky.na humanitních oborech měli třeba latinu nebo dějepis..a hned by se vidělo kdo co umí.zeptejte se dneska studenta jakýkoliv školy kdo vymyslel ohmův zákon a dovíte se věcí že se nebudete stačit divit.státní nestátní je jedno.drtivá většina mladejch dneska se nechce učit a hlavně se neumí učit.a hlavně studují obory který jsou totálně na nic...zrušit hloupý vošky, stejně jsou k ničemu a nechat gymnázia, ekonomky a průmyslovky.o učilištích ani nemluvě.a jen s výučním listem.zedník s maturitou je mi na nic když neumí postavit rovnou zeď.a nějaký umělecký školy.finíto.cermat je jen černá díra na prachy...

+3/−1
12.5.2013 20:32

Z97d59e81n66ě56k 86S31k49ř87i62v25a93n 5904250409686

Dobrej nápad, jenže, ježišmarjá, to by to bylo jako kdysi ;-D. A oni tak rádi reformují až do úplného zreformování - nebo zdeformování? ;-)

+1/0
12.5.2013 21:55

J70a44n50a 35M84e51r32o12p46e 7128599267949

No, VOŠky mi přijdou dosti užitečnou školou pro toho, kdo si nadšeně zvolil gymnázium, zjistil, že na VŠ se mu jít nechce a s gymnáziem umí kulový. Tak je šance se naučit něco praktického na VOŠ.

0/0
15.5.2013 22:24

I28v89a40n 42P34a29p 9833393734814

no takový ušouni si stěžují že zkouška je moc náročná8-o8-o

+1/−1
12.5.2013 19:45

Z43d30e74n54ě83k 13O29r96š29u98l18í81k 1315600357752

ušouni nemají co brečet.ale učit se soustružit, stavět, opravovat atd.

+3/0
12.5.2013 20:35

A55n37d78r30e54a 36N14o53v69á 8714841606655

na což rozhodně potřebují stejnou úroveň maturity z ČJ jako gymnazisté.

0/0
13.5.2013 12:35

M95i56l38o95s62l16a14v 19M95l48a97d27y 1153401274862

Nemáte pravdu. CERMAT zřídilo Ministerstvo školství, a také ho stále řídí. Státní maturity jsou blbost.

+5/−5
12.5.2013 15:25

V45i68k78t17o58r 72Š56e59d53i37v17ý 8266301840216

Protože když do toho řediteli školy nikdo nekecá, dokáže vše "zařídit" líp?  ;-€

+1/−1
12.5.2013 19:54

F28r67a40n32t51i79š84e68k 54E30l65i59á87š 6797133485956

Státní maturity jsou nutné. Ukazují objektivně, co studenti umí. Školní maturity byly jakési zbytečné a formální zkoušky.

+1/−1
12.5.2013 21:44

V85i66k33t13o15r 53Š17e33d10i77v52ý 8346981870886

Vzhledem k tomu, že "dohled" mají osoby zainteresované na dobrém výsledku zkoušky, chce to ještě trochu doladit.

+1/0
12.5.2013 22:39

F21r36a79n59t74i17š75e16k 60E98l34i85á92š 6237673795496

Souhlasím.

0/0
13.5.2013 9:36

M87a20r39t62i60n18a 22M23o32u98d51r11á 7410443556429

Vědomí, že se zkouška nahrává, zkoušené, zejména trémisty, rozhodí (a ruku na srdce: kdo nikdy v životě trému neměl?).

+2/0
12.5.2013 15:24

Z75d47e60n98ě53k 73S87k20ř60i72v13a80n 5674240209416

Trémistu rozhodí už zkouška samotná :-)

+4/0
12.5.2013 16:07

F97r12a45n87t58i36š60e28k 67E45l51i17á33š 6157283645776

To je problém trémisty. Pak se uplatní v zaměstnání, kde je tréma předností.

0/−2
12.5.2013 21:45

Z52d26e74n17a 79H95v24o31z28d12e86n15s40k54á 6183887207136

Jako ze to bude vypadat jako zacatek toho slavneho duetu z Mozartovy Kouzelne fletny? Pa-...pa... pa...

http://www.youtube.com/watch?v=THsbW6bBK2U

0/0
12.5.2013 17:11

P39e97t67r 83M49a86l42i41š17k32a 6801855551543

Obory ke studiu by se měly odvíjet od poptávky na lidské zdroje na trhu práce.  V dnešní době se neobejdeme bez znalostí cizích jazyků, ale matematika a literatura se mi zdají poněkud méně důležité. Sou sice obory a pracovní místa na kterých je matematika potřebná, ale maturovat s ní v každém oboru je nesmysl. Nebo ať se zruší většina učebních oborů( některé zrušit nelze) a učí se pouze jeden všeobecný. Stejně málo kdo pracuje v tom na co se učil.

+2/−6
12.5.2013 13:21

P48a12v25e96l 44K33u28r15a31l 5651394330720

Víte co je na tom nejhorší? Matematika JE jazyk... on je to naprosto umělý nástroj popisu který sme si vymysleli ne pro jeho krásnou komplexnost... ale prostě proto že potřebujeme přesně a hlavně univerzálně popisovat realitu.

Je jedno jestli popisuju množinu atomů nebo množinu obyvatel města... v obou případech při zjišťování počtu budu mít stejně definovanou operaci plus... pravda pro popis něčeho v čem mnohežiny nejsou ekvivalentní holt budu potřebovat jiné rovnice...

Matematika je nástroj, jazyk vytvořený pro pohodlí lidí. (A abych citoval mojí blíbenou postavu: Juan "Johnny" Rico z Hvězdné pěchoty, "Cokoli co je alespoň trochu užitečné a důležité, jde popsat matematicky.")

+2/0
12.5.2013 13:45

Z23d36e90n42ě28k 22S11k87ř66i20v68a75n 5874730479886

Něco na tom asi bude, ještě ve škole nám jeden profesor tvrdil, že kdo má nadání na matematiku, má nadání i na jazyky, že matematika je vlastně jazyk. Jenže, pak jsem se seznámil s člověkem, který, když se dozvěděl, že se bude povinně maturovat z matiky, tak se na protest zavřel na WC. Už v 7. třídě ZDŠ učitelka němčiny vyslovila názor, že ON tedy nadání na jazyky nemá. Dnes umí 35 jazyků a vyučuje i v zahraničí. Tak nevím...

+2/−2
12.5.2013 14:11

Z90d50e42n56a 42H65v37o39z21d53e85n84s33k75á 6113547257236

Nemyslim, ze by to byla pravda - na jazyky clovek potrebuje taky dobry sluch kvuli vyslovnosti a kapku te intuice (idiomaticke vazby, pouziti synonym...).

+4/0
12.5.2013 14:29

P29a14v26e88l 62K72u53r65a81l 5911564300560

Tak by tu matematiku taky uměl. Problémem matematiky je že se po člověku chce aby se naučil myslet v zcela abstraktních termínech které si pak aplikuje na realitu sám.

To jak lidstvo užívá (a defacto i učí) jazyky je ovšem v podstatě úplně opačný postup... nevím často má za úkol lidskou interakci ke které někteří lidi prostě inklinují víc...

Matematika je o tom popsat problém na papír a pokud máte štěstí, a zároveň to druhá strana pochopí a nezjistí že je to nesmyslný blábol tak uspějete.

Pointou matematiky je sdělování informací... pointou ostatních jazyků je kominikace... a světe div se, to jsou vcelku rozdílné věci...

+3/0
12.5.2013 14:32

Z58d79e26n39ě24k 96O76r40š56u97l61í31k 1735360267642

pánové s vámi mohu jen souhlasit.jen ta teta mi tam nějak nesedí.

0/0
12.5.2013 20:34

J89a19n23a 59M73e54r42o71p11e 7878689127759

A pak lidi s tímto přístupem koukají jak vejr, když se kolem nich ochomýtne úrok, složené úročení či nedejbože se před nimi použije slovo procento. Jazyky jsou důležité stejně jako základy matematiky, slohu a práva.

0/0
15.5.2013 22:29

Z83d45e82n89ě96k 37S14k16ř45i85v57a48n 5824720169646

Kantory celkem chápu. Když potomek doma vypráví srdceryvnou story o tom, že vlastně všechno věděl, ale komise si na něj "zasedla", je lepší mít jeho výkon zadokumentovaný. Tatíkovi, který přijde synka obhajovat do školy pěstmi, to asi nikdo pouštět nebude (toho to nezajímá), ale kdyby mělo skutečně dojít k soudnímu jednání, bylo by to dobré. Je zajímavé, že maturity probíhají dlouhá léta, nikdy s nimi nebyl problém, nikdy nikoho nenapadlo je nahrávat, a teď, když se "zreformovalo"8-o školství (no, spíš se zrušilo co fungovalo, jen aby se to udělalo "nově"), je problém vymyslet otázky (na to musí být soukromá agentura - co dělají na MŠ?) i ohodnotit výkon studentů. A ještě aby se kantoři obávali inzultací a soudů :-(.

+11/−1
12.5.2013 12:50

J67a88n 46H37e11l90l82e42r 9698825146

No, je to poměrně odvážný předpoklad, že s nimi nikdy problém nebyl ... Problémy byly vždycky, stejně jako byli problémový žáci a problémoví kantoři. Akorát se o tom tolik nepsalo ... ono taky v devadesátých letech, kde by se to psalo, že ano. O možnosti kritiky v osmdesátých letech a dříve ani raději nemluvím.

+1/0
12.5.2013 13:37

Z46d53e37n36ě37k 73S63k71ř61i77v41a75n 5974210579536

Problémy se studenty i kantory samozřejmě byly v každé době. Ale nepamatuji si, že by otec nějakého studenta přišel do školy profesora zmlátit (a to ani, když byl student vyloučen), věděli jsme, z čeho budeme maturovat (i když i to se měnilo, ale nebyly okolo toho takové ciráty), znali jsme rámcově okruh otázek k maturitě - budou tam Lumírovci, Prokletí básníci a pod.. Jenže dneska ani studenti nevědí, kdo to byli ti Lumírovci;-D. Vědomosti jsme měli daleko lepší. Kdesi jsem četl, že úroveň dřívějších maturit odpovídala dnešní bakalářské zkoušce. Nikdo nepřemýšlel o tom, jak maturity usnadnit, aby prošli i ti největší hlupci. Na MŠ je jistě odbor, který se problematikou výuky zabývá, ale jeho pracovníci nejsou schopni vyprodukovat otázky k maturitě. Zmohou se max. na to, že uzavřou smlouvu se soukromou firmou, která otázky za ně vymyslí Rv.

+4/−1
12.5.2013 14:03

Z32d65e21n89a 81H36v17o43z98d31e74n74s91k62á 6493297237336

Mas pravdu, precedo!

Jinak k tem okruhum - muj oblibeny byla ceskoslovenska literatura mezi dvema valkami, ale k maturite jsem si vytahla literaturu starou (Kosmas atd.), ktera tedy zrovna me milovane tema nebyla, ale co uz...

0/0
12.5.2013 14:27

Z67d62e17n59ě29k 74S29k10ř53i85v36a22n 5474250529476

Jo, tomu se říká smůla nebo zákon schválnosti :-). Taky jsem si u matury vytáhl otázku, o které jsem toho moc nevěděl a doufal jsem, že mne mine. Nějak ne, mrška jedna. Ale dal jsem to;-)

+1/0
12.5.2013 15:26

V59i76k58t91o31r 20Š45e93d36i16v97ý 8876781980386

Jakou soukromou firmou?  8-o

0/0
12.5.2013 22:41

P21a61t74r53i94k 45Š71e45b45e70s81t82a 4313162866825

maturita z češtiny, matematiky a angličtiny...

tak z prvého - pokud bude pouze z jazyka bez literatury, tak OK

z druhého - nesmysl - matematika je kvadrivium, tedy by se měla maturitně učit pouze na matematicky zaměřených školách; maturita tak snad spíše z logiky, na kterou ta matematika navazuje...

a z třetího - opět jsme papěžtěší než papež... resp. bych tady přirovnal spíše "potučenec horší turka" - nedávno to byla latina, potom němčina, potom zase latina, dále ruština a nyní angličtina... za pár (desítek) let tipuji čínštinu nebo arabštinu; je to generační, resp. politická změna, tedy naprosto nemá trvalý prvek, což znamená, že jako povinný maturitní, resp. srovnávací předmět je to naprostý nesmysl...

+2/−7
12.5.2013 11:51

M59a32r54c12e72l 69Š30e11v57č26í23k 9335223751400

Nech sa neučia nič. Učiť sa budú len tí, ktorí majú záujem. Zrušiť povinnú školskú dochádzku a nech o tom, či sa budú deti vzdelávať, rozhodujú rodičia.

+5/−1
12.5.2013 12:19

P30a53v56e24l 59K72u71r57a11l 5871404220310

Matematika byla kvadrivium za středověku který zrovna v Evropě moc vzdělanosti a obecných výsledků nepřinesl...

V Řecku a Egyptě... - tam v podstatě vytvořili všechny "vědecké" poznatky které se pak celý středověk vyučovali na zpaměť byla matematika absolutní prioritou... osobně myslím že by měla mít mnohem větší slovo u maturity než cizí jazyk.

+2/0
12.5.2013 12:56

J49a36n 24H86e49l33l48e65r 9348955656

reagovat na vývoj ve světě je praktické a rozumné ... maturovat dnes z řečtiny či latiny nedává pro majoritu smysl. stejně tak ruština. Angličtina je nyní světový jazyk. S němčinou je problém, že se s ní dorozumí jen v německu, francouštinou jen ve francii, kanadě a v několika bývalých koloniích.

Co se matematiky týče ... otázkou je, co vlastně kdo od maturity očkává. Jestli určitou úroveň "inteligence", nebo spíše "znalostí" nebo "schopností". Mně matematika nevadí, ale rozumím tomu, že pro mnoho lidí není středobodem světa a "vzdělaného člověka" si představí snadno i bez znalostí středoškolské matematiky.

Mně osobně přijde, že matematika pomáhá porozumět světu kolem, takže je prospěšná všem, ale jsem dalek tomu tento názor vnucovat ostatním

+1/−1
12.5.2013 13:41

M50a41r73i94e 78V31a47š33í68č39k60o38v73á 3911373202868

Pokud bude maturita z ČJ pouze z mluvnice, garantuji Vám, že 80 % studentů neprojde. Spousta maturantů ani neví, že existuje slovo Jsme (všude píší sme).

Za druhé, mohou polemizovat o účelnosti cizího jazyka, přesto, nebudou li ho umět, nikdo je nezaměstná. Dokonce ze svého okolí poznávám, že řada pohovorů se už vede v anglickém jazyce.

Takže??? Souhlasím s Vámi pouze s matematikou. Přestože jsem kdysi na gymnáziu počítala vcelku dobře, své znalosti matematiky využiji pouze když si chci vyzkoušet maturitu na zkoušku...

+2/−1
12.5.2013 13:58

Z74d52e24n41ě57k 98S61k30ř12i36v83a88n 5374740959576

Studenti, a nejen oni ;-), budou vždycky polemizovat o účelnosti toho kterého předmětu. Nebudou potřebovat fyziku, chemii, biologii, cizí jazyk atd.. Co na tom, že v budoucnu budou před svými dětmi za blbce, který nepozná ani pampelišku. A ČJ bez literatury - no jasně, k čemu vědět, že byl nějaký Seifert ;-D. Každý předmět nám rozšiřuje přehled, byť spoustu věcí uplatníme v životě sporadicky. A s tím "sme" máte pravdu.

+3/0
12.5.2013 16:26

M90i73c28h97a75l 77P78o49n17o52c91n87ý 2964495941

Povinne cesky jazyk bez literatury, matematiku jak navrhujes ty a k tomu anglictinu a druhy cizi jazyk. Pak by umeli mluvit cesky, anglicky a treba nemecky a ani z matiky by nebyli v haji. Literatura je zajimava, ale proc by se treba zednik mel patlat s nemcovou nebo karlem hynkem pokud nechce, to vazne netusim.

+2/−2
12.5.2013 13:58

P22a23v60l89a 80H81r33a92d41i21l74o76v94a 3637431411634

V tom pripade proce se ma zednik patlat s druhym cizim jazykem?

+1/0
12.5.2013 15:28

M64i80c82h27a18l 21P21o95n72o73c34n14ý 2164725321

Vida, to jsem nedomyslel, mea culpa. Takze druhy jazyk skrtam. :-)

+1/0
12.5.2013 15:56

Z61d40e71n75a 76H83v24o75z67d79e85n86s11k11á 6823857727216

A proc se ma tedy patlat s tim prvnim?8-o

+2/0
12.5.2013 17:20

J37a33n 26F66r76o13l11í49k 6936170175974

Dovedu si živě představit jak nějaký bývalý vojenský prokurátor poslouchá záznam ze zkoušky integrálů a derivací a rozhoduje jestli má pravdu student nebo profesor.

+1/−3
12.5.2013 11:41

V88o35j48t51ě24c64h 91V67á64c78l49a15v 24P47o32r34t19e94š 7893875604918

Opět se musím nad spoustou přispívajících smát. S článkem, potažmo návrhy vesměs souhlasím. Maturita by určitě neměla být udělovaná automaticky, jako by pak nemělo být automatické přijetí na VŠ. Rozhořčené komentáře typu "tady se řešej nějaký kamery a mladý jsou bez práce" jsou víc než vtipný. Copak někdo někoho nutí jít studovat SŠ, gymnázium nebo VŠ určitého zaměření a zároveň nemít zájmy, které by mi pomohli s budoucím uplatnění? Je to volba oněch žáků a jejich rodičů. Chyba státu je jen to, že ke studiu připustí v podstatě každého.Počítat s tím, že se střední, bez jaké koliv specializace seženu práci lepší, než je uklízečka je čirá naivita.

+11/0
12.5.2013 10:46

A77n49t16o94n63í67n 73J36a89l16o67v68e90c 4608474584

Dokud bude minimálně 18% (podle některých odhadů i přes 30%) prací a testů maturitní zkoušky opsaných, je jakákoliv diskuse o podobě zkoušky zbytečná. Jen mě fascinuje, že Cermat uveřejní výše uvedená čísla a nikoho to moc nevzrušuje!!!

+4/−1
12.5.2013 10:42

J28a93n 15N56o58v82á21k 1514383809769

tady se ale nyni neresi pisemna cast, ale ta ustni ;)

+2/−1
12.5.2013 11:27

J92o55s45e29f 65S93t53e34h86n95o 5961901880

Tady asi někdo nečetl článek..

+1/0
12.5.2013 12:10

K47a31r93e14l 48D23r67d27a 6694202287

Nedávno jsem pročítal spor mezi Jezuity a Komenským. Protestanté tradičně razí střídmý život plný nudné přísnosti, pokory a askeze. Jezuité (sami příznivci askeze a pro změnu katolické nudy) řešili jak mezi odpadlíky protestanty prosadit to pravé katolické vzdělání. Šli na to pomocí nejrůznějších pouťových atrakcí, radovánek, her, zpěvoher, veřejných vystoupení... A Pražené protestanté se těm šaškárnám smáli a odsuzovali je. Následně své protestantské děti dávali Jezuitům na výchovu, aby jim dopřáli učinkování ve všech těch šaškárnách, místo toho aby šprtali latinu.

  Komenský se mohl rozkrájet, opisoval od Jezuitů co mohl. Dokonce začal také razit  "škola hrou", ale vše již bylo marné. Majorita katolíků ho pěkně vypakovala. Čímž protestantům prospěli jinde, neb je Komenský ohromoval znalostmi jezuitské výuky ve stylu šaškárny, která děti baví. A u nás následovalo 300 let temna pro hlupáky. ;-D

  Dnes jsme o hodně dál a naše školství je přece mnohem kvalitnější. Sestřenice se místo maturity chystala na nějaké ty modelky. Další naše holka míří do Česko Slovensko má talent. Nejoblíbenější šaškárnou na naší TV je Superstar. Mamky, babky a tetky o překot radí jak se loví přes pedofilní krásu štěstí a bohatý ženich. To jsou tak zhruba veškeré obzory našeho dámského týmu. Bude následovat dalších 300 let temna? ;-D

+2/−3
12.5.2013 10:39
Foto

P69a49v73e95l 81P19o89k78o90r56n35ý 2916594360422

Maturanti budou rozhodně proti a budou to považovat za své zesměšňování, co kdyby se to někde přehrávalo.

+4/0
12.5.2013 10:34

M50a74r75t45i96n40a 96M54o98u33d61r66á 7460463496529

Na tom něco bude, ostatně také proto nesmějí být ve školních třídách kamery (mohou být na chodbách)

0/0
12.5.2013 15:26

J33i44ř26í 59S26m29r56ž 7520778163277

Kdyby se nahrávalo i v Plzni, tak Mareček Bendů je bez titulu. V době digitálních médií by se mělo dokonale dokumentovat vše, včetně doktorantských prací skenerem a podobně.

+4/−2
12.5.2013 10:28

J41o21s39e43f 77Š16e72m91e51l34í23k 7879711940747

Titul-netitul, hlavně že se celý život urputně drží v parlamentu. Junior.

+2/0
12.5.2013 11:33

J71i29ř52í 52M42a50r13e12k 7561434753264

Pan Kostečka rozhodně nemluví za všechny češtináře.

Ve své učebnici Český jazyk pro 3. ročník gymnázií (SPN Praha 2002, s. 259 - 260) uvádí příklad slohové práce, kterou hodnotilo 45 učitelů. Výsledek hodnocení: 25x výborný, 15 x chvalitebný, 5x dobrý. A různost hodnocení tehdy nijak nekomentoval.

Při nejlepší vůli se sloh nikdy nepodaří hodnotit podle nějaké tabulky. Rozdíl mezi "text je zpracován plně funkčně" (5 bodů), "text je zpracován funkčně" (4) body, "text v zásadě odpovídá tématu" (3 body) vyučující na různých typech škol budou vnímat pravděpodobně rozdílně.

A návrh prospěl/ neprospěl? Pokud někdo dosáhne 90%, tak si snad zaslouží výbornou, za 40% je dostatečná.

+11/0
12.5.2013 10:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.