Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Roli gripenů by dočasně zvládly i L-159, říká bývalý velitel armády

Premiér Petr Nečas opakuje, že gripeny nejsou jediná možnost, jak chránit nebe nad Českem. Má armáda nějaký reálný "plán B"? Na regulérní výběrové řízení je prakticky pozdě. Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý míní, že by při ochraně vzdušného prostoru, byť dočasně a s mnoha omezeními, šlo použít i letouny L-159.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A54l31e67š 72L42i36s11o44v14s80k79ý 9192364143438

Časem by nějaká chatrá hlava mohla říct, že roli samopalů by dočasně zvládly, byť s mnoha omezeními,  i pořádné sukovité klacky

+2/−1
20.5.2013 15:33

A58l82e27š 16N61o70v58á85k 6648640197616

Ano, to je pravda, vaše srovnání je ekvivalentní.

Už čekám mínusy, zastánců těch "vytuněných" Albatrosů, kteří tvrdí, že na naší krásnou malou zem bohatě L-159ky stačí.. ;-D

+1/−1
20.5.2013 15:46

M74a56r56t19i96n 76R34o51s49o97l 4140363892341

Pokud je na území ČR dostatek letišť, tak chytat někoho nepotřebujou a dokud civilní letadla neutečkou i střelám, tak je jim rychlost k ničemu. A kdyby prachy za gripeny dali Aeru Vodochody, aby L 159 trochu vylepšili, tak by pomohli i jejich dalšímu prodeji.

+1/−4
20.5.2013 10:15

J25a29n 25R86u19t 4790941311359

Střely jsou hezká věc, ale nejdříve se musí s, řekněme nekomunikujícím, letadlem navázat vizuální kontakt. Těžko někdo sundá dopravák se stovkou lidí bez toho, že by se o to alespoň pokusil.

+1/0
20.5.2013 11:24

M16a87r21t73i23n 73R51o58s46o37l 4920523602851

Pokud bude dopravní letoun letět více něž 935 km/h ku Praze, tak toho za tu chvilku ani gripen moc nevykomunikuje.

0/−2
20.5.2013 12:39

J74i27r48i 76D27v77o92r73a65k 5417150245493

Vidim to takhle: Tesne pred Volbami se udela "supervyhodna" a hlavne rychla Smlouva, Samozrejme tajna. Takovych kseftu tady bylo... Jen nezapominat...[>-]!!;-€ A pak si "uzivat duchodu"... Miluji [>-]:-/

0/0
20.5.2013 2:09

J87i86r40i 66D22v75o51r29a28k 5727600145363

Co tam pisou? Zkasirovali za 4-mesicni misi 14 mil. a stalo to 40 mil.???Tak to je fakt "super" kseft8-o8-o[>-]!!

+3/0
20.5.2013 2:03

M61i88c33h41a68l 97M19a41l13a22t 7948167521726

V případě nouze pomůže čína, jako u jakéhokoliv zboží. : - ))))

0/0
20.5.2013 0:43

M88i77c93h68a22l 37M98a33l19a69t 7208247581866

I ta malá a chudá severní korea má víc stíhaček než česko, polsko,slovensko, bulharsko ,rumunsko a jiné rozvojové země.

0/−2
20.5.2013 0:37

A29l42e22š 34N37o39v89á61k 6168520647626

Ta malá chudá severní korea má třetí největší armádu na světě.Sice lítá s muzejními exponáty, ale jinak máte pravdu.

+2/0
20.5.2013 5:01

M93a31r24t36i36n 39V59o86j28á87č58e73k 9512718338487

taky můžeme házet kameny nebo klacky a narušitele chytat do sítí a ty letecké hlídky v rámci NATO může převzít klub rogalistů odpadne i tankování ve vzduchu8-o8-o;-D;-D

+2/0
19.5.2013 19:58

P93e27t87r 95B19r41i47x 5441101662

L-159 nemůže plnit roli stíhacího letounu. Rychle dostihnout a zkontrolovat třeba malý dopravní letoun (např. Learjet) letící těsně podzvukovou rychlostí, může jen kvalitní nadzvukový stroj. Pokud chceme mít armádu, která nebude pro smích, musíme mít i nadzvukové letectvo.

Asi to armáda nemůže před jednáním moc vykřikovat, ale rozum říká, že nejlepší poměr cena/výkon mají pořád Gripeny, protože je do ceny třeba započítat i logistika a výcvik pilotů.

+7/−1
19.5.2013 18:10

O17n29d62ř28e67j 78M19a35l17ý 3654203843413

Souhlasím. Jinak, přinejhorším by se daly koupit F-16, nejlépe ve variantě E. Dvoumotorové stíhačky bychom neupotřebili.

+1/−1
19.5.2013 18:29

A79l34e95š 80N76o77v59á39k 6158240637356

Ano, máte pravdu, ale mám obavu, že pro smích budeme... až vytahneme tu naší squadru "vytuněných" albatrosu...

už se nám po světě smějí, jakého máme prezidenta.... jen tak dál

+1/−1
19.5.2013 19:36

D75a92v77i43d 15M71u50n83z63a16r 3208912114106

pokud chcete mit armadu ktera by nebyla pro smich, tak nesmite mit armadu, ktera je pro smich....8-o

+1/−1
20.5.2013 0:23

M62i64r20o34s87l48a36v 19J68a42n89o72u67š34e74k 9594511187

To je teda fakt na výběr. Buďto dosluhující šrot F-16, nebo nic moc Gripen, případně předražené a (zatím to tak vypadá) v porovnání s F-16 nepříliš výkonnější F-35 (jediná výhoda je tu stealth). A pak, co tu máme dále? Eurofighter, což je vlastně to samé co Gripen, stejně tak jako ta francouzská plečka. Co by se mě osobně zamlouvalo by byl nějaký ten modernizovaný Suchoj (od toho ale přeci ruce pryč, je to ruské!), modernizovaná F-15 a nebo si pronajmout Gripen a pak zakoupit T-50ky, což zase nikdo nebude chtít, protože jsou ruské.

Doufám že tu nikoho svým laickým názorem nepobouřím.

+1/−7
19.5.2013 16:22

P77e86t86r 54T23y53č40k86a 6605542359642

Eurofighter je mimo F22 nejlepší letadlo.

+5/−3
19.5.2013 17:23

B69r70o15n83i10s26l33a43v 73N79a70v68r81á84t42i15l 5180847732397

F22 USA nikomu neprodají...

+6/−1
19.5.2013 17:29

P28e70t65r 90T40y30č73k46a 6655622739762

A já snad píšu že ano? Já jen píšu, že to nejlepší co se dá dnes koupit je Eurofighter.

+1/−1
19.5.2013 17:33

B67r59o64n13i85s23l21a30v 28N63a57v32r60á31t84i51l 5480567862437

No máte v tom trošku zmatek, ale rozumím. Já to rovněž napsal jako konstatování. Chce to být méně startovací... ;)

0/0
19.5.2013 17:43

B30r91o90n89i10s45l11a25v 82N27a34v87r15á40t50i20l 5280507742877

Pardon. Už vám rozumím. Chyběla mi tam čárka... ;)

0/0
19.5.2013 17:45

P21e36t72r 64T96y88č33k79a 6645692609522

Tak ona to hlavně byla reakce na Jarouška který tvrdí, že Eurofighter je šunt a Suchoj je lepší.

+3/−1
19.5.2013 17:49

M51i53r57o14s12l41a52v 63J38a68n81o71u76š23e12k 9674401937

Prosím vás, můžete se chovat jako normální člověk a nezkomolovat příjmení? Já taky písmena T a Y ve vašem jméně nezaměňuji za P a I. Eurofighter je výborný letoun. Současné generace. Já se odkazoval na generaci pátou.

0/0
19.5.2013 22:24

O51n12d54ř71e59j 12M66a12l83ý 3684943903953

Hmm, laický názor beru, ale srovnání jednomotorové stíhačky s dvoumotorovými nemůže myslet vážně ani ten největší laik. ;-D

+5/0
19.5.2013 18:22

J42a52n 46R76u78t 4670841231399

Rv Z extrému do extrému! Jedni propagují naprosto nevyhovující L-159, druzí zase těžké dvoumotorové Suchoje nebo F-15, kde vyjde letová hodina na několikanásobek toho co u Gripenu nebo i té F-16... Né že by to nebylo hezké, ale přiznejme si to, že naprosto přehnané naším potřebám.Z nabídky je Gripen nejlepší volba.

+3/−2
19.5.2013 18:30

M27a93r32t50i75n 30V22o53j40á28č77e33k 9272968248817

no vzhledem k tomu ,že máme i jakési závazky k NATO tak tam L--159 asi fakt neprojde

0/−1
19.5.2013 20:01

B84r37o88n39i84s32l43a26v 78N27a14v62r98á11t38i20l 5820177632747

Jsem pro L159. Nadzvukové letectvo nepotřebujeme.

+6/−10
19.5.2013 15:53

K27a58r30e34l 15B11a19r77t65á25č58e23k 9362139462725

nejste sam kdo je pro L159....

+2/−5
19.5.2013 15:58
Foto

K68a97r97e25l 98S33e77i16d40l 8819555900888

V době, kdy se rychlosti zvuku blíží i osobáky?

+2/−1
19.5.2013 18:47
Foto

M93i42r73o79s64l91a67v 32S35t39e82i92n33e43r 6708634393455

Nadzvukové stíhačky jsou pouze psychologický problém. Policisté mohou jezdit třeba ve Felicii, ale jejich označení vynucuje respekt. Sledování letících objektů provádí radar, i velmi rychle letící objekt může být sledován pomalým letounem, startujícím ve směru jeho dráhy před ním. Takže váha je na vojenské logistice, ne na rychlosti.

Je třeba pouze uplatnit taktiku, už dávno používanou dopravní policií.

Kolik hříšníků třeba nachytaly rychlé Passáty s mnoha koni pod kapotou? Daleko chytřejší je, přestupníkovi zablokovat cestu daleko před ním.;-)

+1/−8
19.5.2013 15:46

V50l79a14s15t81a 97C84o19u12f98a16l 6974117636466

Jasně. Ve vzduchu je to úplná pohoda. V 10ti kilometrech si tam na něj počkáme za stromem a pak na něj vybafneme. To dostane každýho.

+12/−1
19.5.2013 15:56

A18l66e26š 42N24o13v34á40k 6418860527176

R^ no jasně.. radary už máme, tak si na něj počkáme hned za cedulí. ;-D

+3/−1
19.5.2013 16:22

V36l15a90s13t35a 74C88o86u68f62a63l 6584807566316

A tam mu zkontrolujeme pilotní průkaz a techničák od letadla. A ještě mu dáme dejchnout. Je dobře, že se letadla dají zastavovat ve vzduchu. V jednom americkým filmu bylo, že hlavní hrdina vlezl ze svého letadla do letícího dopraváku podvozkovou šachtou. V televizi nelžou. Musí to přece bejt pravda, když to bylo v televizi.

+2/0
19.5.2013 22:30

M31a14r92t89i88n 12V88o27j60á71č77e29k 9422508738157

tahle diskuze baví ,jen jsem si představil jak co 100km startuje L159 a hlásí tady orel tady orel teď mě minul předávám kontrolu poštolce konec...tady poštolka tady poštolka teď mě minul konipásku máš ho;-D;-D

+1/−1
19.5.2013 20:16
Foto

L13u28k61á76š 51N84o66v91o94t76n32ý 6146307248198

Je otázka jaký efekt je mít jen pár kusů nadzvukových stíhaček. Řešit to s L-159 je samozřejmě také řešení poměrně diskutabilní, ale s ohledem na to, že jich máme plné sklady, kde zbytečně stojí, tak by to možná stálo za úvahu - v kombinaci s pozemní protivzdušnou obranou u strategických cílů (stačilo by pár kompletů moderní systémů, radary tak jako tak obnovovat budeme) no a o zbytek by se postaraly L-159. Proti skutečné vojenské intervenci jsou sice k ničemu ale to platí i o gripenech (v tom množství v jakém je máme).

+3/−1
19.5.2013 15:17
Foto

J16a19n 22V30a14l66č97í64k 7485738505410

L-159 nejsou stavěné na vzdušné souboje, ale primárně na boj proti pozemním cílům. Nicméně jejich letové systémy včetně těch pro vzdušný boj nejsou nijak špatné...

+3/0
19.5.2013 15:39

R32a78d52i66m 82P74o71l74á55š90e38k 9696583359729

Aspoň na půl roku by se L 159 použít mohly. Potřebujeme tu jejich zásobu, když už byla v takovém množství vyrobena,  přece prodat a na to je nejlepší reklama, pokud je používá země výrobce letadla. Třebas ne úplně vhodným způsobem, ale používá.

+2/0
19.5.2013 16:32

P56e48t38r 82T24y42č20k11a 6775572839802

Naše armáda je ale používá.

+2/0
19.5.2013 17:27

A20l35e94š 57N55o37v75á59k 6828820567286

Ano půl roku stačí, už takhle padají, půl roku a než dojdou, tak se poohlídneme po něčem jiném.

0/−1
20.5.2013 4:58

Z32d58e70n41a 67H79v96o35z23d40e81n72s12k74á 6853407507826

Kdyz je stihneme v pripade naruseni vzdusneho prostoru odkonzervovat, no problem.;-D

+3/−4
19.5.2013 14:48

V18l56a11s24t36a 26C18o23u37f47a34l 6944987646566

Vy jste asi nebyla na vojenském letišti, že?

+2/−1
19.5.2013 15:43

Z87d46e62n54a 49H81v33o97z37d78e76n20s32k78á 6143287247126

Ne, ale videla jsem zakonzervovane gripeny.;-D

0/−2
19.5.2013 19:54

V58l92a33s91t75a 96C39o92u92f66a83l 6404317346706

Tak to muselo být jedině ve Švédsku. Tam jsou zakonzervované verze A.

+4/0
19.5.2013 22:32

A86l48e68š 32N36o55v69á31k 6168240717686

To jste viděla v TV??

Nebo jste si je spletla se sardinkama?

Já jinak četl, že byly někde uložené ty neprodejné L-159

0/0
20.5.2013 15:51

T45o34m89á84š 79H55r27e40j58s44e19m69n52o32u 4709766144820

L-159 jsou výcvikové bitevníky, nejsou stíhače a ten co napsal tento článek, nebo vymyslel takový nesmysl hlídat vzdušný prostor L-159 by měl být internován v blázinci. Je to holý nesmysl.

+4/−8
19.5.2013 14:10

V34a29c83l85a39v 12M17e87d31e18k 5911182925695

omyl, výcvikové byly L29/L39

L159 nese označení podzvukový bitevník, o slovu "výcvik" v jeho specifikaci není ani slovo.

+6/−2
19.5.2013 15:28

J50a36n 52F53r34o43l56í84k 6616130645714

Do blázince by měli zavřít hlavně Vás. Napřed si něco o L-159 přečtěte na netu a pak vypouštějte ta svá moudra.

+4/−4
19.5.2013 15:49

V75l10a86s11t64a 84C51o60u96f40a20l 6104257306416

Protože to, co je na netu, to je pravda.

+4/0
19.5.2013 15:59

V56l83a49s36t74a 20C88o84u65f91a67l 6694267616256

Tomáši, jednomístný stroj nemůže být výcvikový. AERO postavilo 72 jednomístných L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) a až daleko později vyvinulo dvoumístnou variantu s velmi omezenými bojovými schopnostmi L-159T1. To už je cvičné letadlo.

+5/0
19.5.2013 15:58

T37o75m92á69š 61G80r45ä76t83z 2573601187186

Já bych byl PRO variantu s bitevníky L-159 a současné snížení maximální letové rychlosti dopravních letadel přelétajících přes ČR na 600km/h ;-D:-)R^

+13/−2
19.5.2013 14:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.