Diskuze

Maturanti: Test z češtiny byl příliš těžký a bylo v něm moc dějepisu

Mnozí maturanti jsou velmi rozladění z didaktického testu z češtiny, který psali minulý týden. Podle nich byl příliš těžký, obsahoval prý například úlohy, na které se nešlo připravit. Studentům také vadí, že v testu bylo moc historie. Obtížnost potvrzují i učitelé. Podle Cermatu je nutné počkat na výsledky.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

K64a93r98e92l 35D66r25d67a

11. 5. 2013 12:19

Autoři státní maturity jsou Pat a Mat - jsem si to myslel. Pomocí výsledků maturit nelze srovnávat vůbec nic, natož školy mezi sebou. Což bulvár a rodiče dětí absolutně nechápou. Koukám na diskusi o škodlivosti nových maturit. Přikládám odkaz na web Pat a Mat, kde to řeší.

  Hrozná jistota státních maturit. Ve škole funguje spolehlivě jen selekce: "ty jdeš na práci, ty jdeš do sprch". Škola, která získá kvalitní děti, má dobré výsledky. Což jde proti zájmu naprosté většiny studentů, kteří ztrácí naději na kvalitní vzdělání.

http://www.mattahurry.cz/maturitni-zebricky-2012-jaro

1 2
možnosti

Samozřejmě, že školy mezi sebou pomocí výsledků maturit srovnávat lze. Studenti tím žádnou naději na kvalitní vzdělání neztrácejí, ale naopak, vědí, kde se jim kvalitního vzdělání dostane a kde ne.:-P

2 1
možnosti

K36a13r13e93l 96D36r75d46a

10. 5. 2013 8:29

A safra, míval jsem hloupou, arogantní a namyšlenou třídní učitelku s aprobací tuším ruština - dějepis s přidruženou občanskou výchovou. Její občanka za Husáka, když se tlačila na post zástupce ředitele, byla opravdu narudle jedlá. Mor českého školství. Ta pitomost, co kouká z toho zadání, je přesně v jejím duchu.

  Soudružka po roce 89 zanechala nudné výuky "retardované mládeže" na naší Základní škole a přešla do týmu poradců někde na MŠMT. Roky jsem pak potkával její hanopisy na téma "hrozná čeká učiliště - zrušme je" a to, aniž by kdy nějaké učiliště viděla. (Razila představu důležitosti všeobecného vzdělání před odborným.) "Státní maturita" by odpovídala jejím zájmům. Tento testy z češtiny by hravě zvládla, protože češtinu nikdy neučila a dějepisu rozumí nejlépe v Česku. ;-D 

  Bože, ty to vidíš, že je za tímto šíleným zadání tahle hrozná baba, viď! Za co trestáš tento prostý lid? ;-D

2 1
možnosti

A která otázka je z dějepisu? Nějak jsem si nevšiml.

1 1
možnosti

J85a71n 51K55r88p81e25c

9. 5. 2013 12:22

je to jednoduche, ten kdo neprojde timto testem, si nezaslouzi mit ani obcansky prukaz... chtel bych videt studenty jak by prosli maturitou pred 15ti lety, a co by u toho bylo kecu... osobne se priznam ze jsem dost horel u vetnych rozboru. holt jsem nejaky rok ze skoly venku a to se zamerenim na techniku.

4 0
možnosti

Větné rozbory u matury?

1 0
možnosti

No já nevím, ale pokud budeme mít jednu úroveň zkoušek, tak by měli lidé pochopit, že všichni mít za jedna nemůžou. Je-li více češtiny na gymplech a jen někdo může dostat jedničku, může být výborná známka pro učňák trojka. Možná bychom měli ustoupit od známkování a zavést body. Protože mít jen 4 stupně, do kterých se musí narvat všichni, to je dost nešikovné. Možná stejně jako vysoké školy přejít na A - F?

1 2
možnosti

K91a29r10e47l 48D66r84d57a

9. 5. 2013 22:22

Nemáte pravdu. Státní maturita rozhodně nemá porovnávat gymply, střední školy a učiliště. To není jejím účelem. Aby to mohlo platit, musí mít právo získat jedničku student na každém typu školy i když úroveň znalostí a osvojení je přirozeně rozdílná.

  Pokud veřejnost chápe státní maturitu jako plošné porovnání maturantů, a diskuse zde tomu odpovídá, je něco zcela špatně a je zde důkaz, že státní maturita českému školství neskutečně škodí a je to jen předražená trafika pro vyvolené organizátory za naše peníze a bez rozumného účelu. :-P

0 2
možnosti

64b za 30 minut.

Nevím, co bych musel dělat, abych nedal ani těch 44%. Nač si stěžují?

Chjo.:-/

1 0
možnosti
Foto

Pane Odrazile, můžete mi dát echo, kde jste našel "řešení" k tomu testu?

Díky moc.

3 0
možnosti

Stížnosti se většinou točí kolem množství textů a otázek vázaných na tyto texty. Za sebe můžu říct, že schopnost spousty mladých porozumět jenom malinko delšímu souvislému textu a něco si z něj zapamatovat, je dosti žalostná.

Mně se takováto forma maturity líbí a směřuje-li metodika výuky ke složení podobných zkoušek, je to jenom dobře. Nářky na téma, že testy z češtiny nemohou vycházet z předpokladu, že maturant má jisté (naprosto základní) znalosti např. historie, jsou rovněž spíše k smíchu. Jsem opravdu zvědav na výsledky.

6 0
možnosti

K42a20r78e11l 36D70r24d45a

9. 5. 2013 9:08

Výsledky patrně nic neřeknou (viz moje úvaha 8:11). Spíš to "porozumět delšímu psanému textu". Když vidím komunikaci na facebooku nebo SMS, kdy si mladá generace řekne pomocí tří znaků a dvou slov celý román a starší generace jen nevěřícně zírá a sdělenému absolutně nerozumí... ;-D

  Co testovat starší generaci, zda má vůbec základní znalost porozumění nejrozšířenější masové komunikaci. To by byly žalostné výsledky. ;-D

  (A jejej, takže další připomínka. My testujeme děcka z dovedností archaické komunikace, kterou ve svém profesním životě třeba nikdy nepoužijí. No to je tedy pokrok u maturit.) ;-)

0 2
možnosti

Současní maturanti ještě nepochopili, že ke složení této zkoušky je potřeba mít trochu širší vědomosti než jen kde se píše i nebo y.

3 1
možnosti

K40a56r35e10l 35D19r18d17a

9. 5. 2013 7:24

Ono to není moc o maturantech. Ono je to o češtinářích. Pokud si vzpomenu na své hodiny češtiny, rozhodně nás na takovouto formu "aplikované češtiny" nikdo nepřipravoval.

  Navíc komunikativní schopnosti, logika... takový test je daleko za tím, co lze považovat za pouhou "znalost jazyka". Určitě je správné testovat v tomto duchu, ale výsledek spíš odpovídá na otázku, zda jde o studenta střední školy s všeobecným přehledem, ne na to, jaké jsou jeho znalosti češtiny. Přísluší takové testování skutečně "českému jazyku"?

  Kupříkladu, pokud by moje znalosti angličtiny byly měřeny schopností vést diskusi na odborné téma, kterému nerozumím, nepovažoval bych to za správné. I když obecně bych měl být diskuse schopen.

0 0
možnosti

Dovolím si též reagovat. Nikdo neříká, že to bylo nezvladatelné, ale se zkušebními testy a testy z loňských let to nemělo nic společného. Jde o to, že každý počítal s úrovní příkladů z minulých let. Já jsem například češtinu úplně sabotovala s tím, že si jdu pro 1, max 2. Odnáším si 3. Navíc cermat si zakládá na tom, aby byla ve všech letech stejná obtížnost. To ať se na mne nikdo nezlobí, ale tak to určitě nebylo. Navíc teď ať udělají cokoli, bude to špatně. Zmírní hodnocení - bude to nefér k jedničkářům a k těm, kterých se změna nedotkne, protože se do posunuté bodové hranice stejně nevejdou. Zatímco nějaký student se 4, dostane "hnusnou 3", trojkařovi může zůstat "krásná" 3. Budou mít stejnou známku. Přitom rozdíl jejich vědomostí je patrný. Když neudělají nic, bude to nefér vůči loňským letům, kdy měli všichni známky pěkné. Letos to bude hrůza. Cermat už by měl konečně stanovit jasná pravidla!!!

3 4
možnosti

No, to Cermat netvrdil, že by měla být ve všech letech stejná obtížnost. To asi nebude možné, dokud se to nějak nedoladí a neusadí. Když předtím byly dvě úrovně a teď je jedna, jak by mohla být obtížnost stejná?

Jinak totálně sabotovat jeden předmět a přesto si odnést trojku je slušné, to za našich mladejch let nebejvalo ;-). A na těch známkách stejně už pak nezáleží...

2 0
možnosti
Foto

Tedy pravda - nevěnuji se češtině už roky, takže mnohé z hlavy vyprchalo, ale z fleku bych teď tedy rozhodně neodmaturovala. Docela síla. Ale možná je to dobře s ohledem na kvalitu vzdělání.

2 2
možnosti

Stížnosti maturantů budou stále častější, neboť na maturitní obory chodí stále více těch, kteří mají na základní škole trojky a čtyřky, takže je pro ně většina maturitních otázek těžkých. Není to ani tak vinou žáků samých, ale vedení těchto středních škol, hlavně těch soukromých, kteří slibují maturitu i těm, kteří na ZŠ propadly a umožní jim tzv. rychlokurs, kdy si chybějící ročník ZŠ během měsíce doplní. Vše se děje honbou za státními příspěvky za žáka.

         Stále se nyní žehrá na nedostatek vyučenců v technických i jiných oborech a to je také důsledek toho, že rodiče chtějí mít i z dětí, kteří nemají znalosti, maturanti a poté třeba i vysokoškoláky a na SOU se proto hlásí málo žáků ZŠ.

Ředitelé maturitních škol se vloni velmi rozčilovali na tím, že se maturity hodnotily centrálně. Ale tam se právě ukázalo, jak slabé znalosti maturanti u nás mají a těch více než 20 000, kteří u maturit neuspěli, je asi objektivní ukazatel.

        Je přece normální, že na školu, kde u maturity neuspěje více žáků, se příští rok pomalu nikdo nehlásí, neboť se ve veřejnosti rozšíří, že jsou tam přísní učitelé a taková škola je poté před krachem pro malý počet studentů.

Většině ředitelů proto velmi vyhovuje, když mohou ovlivnit složení maturitní komise, a když písmné maturitní práce opravují jejich učitelé a tak mají moci redukovat počet těch, kteří u maturit neuspějí.

Je škoda, že ministerstvo jejich lobování ustoupilo a centrálně hodnocené maturity neponechalo. Spíš by se mělo ministerstvo školství angažovat více u přijímacích zkoušek na střední školy, kdy je právě zakopán pes, neboť ředitele jdou pouze po kvantitě (max. počet studentů s max. státní dotatcí).

2 1
možnosti

Kde jsou přísní učitelé, tam jsou dobré výsledky u maturit.

0 0
možnosti