Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U „létající tužky“ v La Manche už jsou potápěči, vyzvednutí potrvá týdny

Britští potápěči v sobotu zahájili složitou operaci, aby vyzvedli z moře letoun zřícený u břehů Velké Británie během druhé světové války. Jediný známý dochovaný exemplář německého bombardéru Dornier Do 17 by se měl stát vzácným exponátem muzea v Londýně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21o37s31e97f 44H14a14v30l47e33n67a 3242594324857

takhle to vypadá jak Viper z Battlestar Galacticy :D

0/−1
6.5.2013 5:21

J25o77s92e64f 77'26J81o52e39' 43V93o91c85h21y63á58n 8323848982790

Nezapomínejme, že k vítězství RAF v bitvě o Británii také nemalou měrou přispěli českoslovenští letci, naši národní hrdinové. [>-]

http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=ucastnici_bitvy_o_britanii

+4/0
5.5.2013 21:06
Foto

P15e46t55r 90P20r51o17c73h89á12z83k88a 3882366982344

Držím palce potápěčům a odborníkům aby se vyzvednutí podařilo a hlavně aby se zachránil velmi cený unikát.Už se těším až se objeví v muzeu.

+2/0
5.5.2013 19:08

J44o60s23e89f 81K92o36l15á58ř 7923498705258

Naštěstí Bitvu o Británii Němci totálně zpackali. V jiném případě by Británie neměla šanci.

+1/−2
5.5.2013 17:33

L48a68d43i54s85l39a33v 67P50o57l13i35c78k67ý 5495540660927

Řekl geniální stratég Kolář. :-P

+5/−1
5.5.2013 18:00

J60a75n 13K45o41z13á15k 7535988869618

Předřečník má naprostou pravdu:-) Operace Seelöwe (invaze na britské ostrovy) byla podmíněna získáním naprosté vzdušné převahy Luftwaffe, což vyžadovalo zničení britského letectva. Nezapomeňme, že při ústupu od Dunkerque nechala britská armáda ve Francii většinu svých těžkých zbraní. 

Jen díky tomu, že Luftwaffe Brity podcenila, tak se Británie ubránila.

A co si budeme povídat v kontextu celé války - chválabohu za to, že byl Hitler takový packal.

0/0
5.5.2013 18:39

P51a48v36e68l 15Z56a57t96l58o64u68k57a75l 7411359432317

A vlastně za to mohla jen náhoda, totiž jeden jediný britský nálet na Berlín, který Hitlera rozzuřil k nepříčetnosti (aneb etuda "Áda žere koberec") a díky které nařídil změnu strategie na bombardování měst v době, kdy už byla operační i logistická infrastruktura RAF v jižní Británii na pokraji zhroucení.

+2/0
5.5.2013 18:57

J41a48k68u21b 96S27o46b35o82t44k63a 9892543972779

Nutno ale dodat, že za to mohl německý nálet na Londýn. A i ten nálet na Londýn byl vlastně omyl. Přitom v tu chvíli RAF stála na prahu kolapsu.

Jak málo nakonec stačí ke změně jazýčku na vahách.

+3/0
5.5.2013 19:40

J29a24n 88K96o77z31á70k 7905888979458

Pokud se nemýlím, podobná náhoda vyhrála Američanům bitvu o Midway, kdy jedna eskadra Dauntlessů zabloudila mimo kurz a naprostou náhodou nalezla hlavní japonský operační svaz.

+2/0
5.5.2013 20:01

P84e44t76r 12H20e71n65d83r86i89c44h 6146222530332

Tak tak ;-)R^

0/0
5.5.2013 20:12

D51a66v13i97d 80N82e48b42e85s43k56ý 8217601509581

RAF nikdy "na prahu kolapsu" nebyla. Strategií RAF bylo přežít v takové síle, aby byla schopna odrazit námořní invazi. Luftwaffe mohla zničit jen ta letadla, která RAF proti ní poslala a RAF nikdy neriskovala víc, než kolik si mohla dovolit ztratit. V případě krajní nouze  mohla RAF vždycky zůstat na zemi mimo dolet Luftwaffe.

+1/−1
5.5.2013 20:04

J70a75k21u82b 68S33o71b72o96t16k66a 9182433762169

Jenže v tu chvíli, by Luftwaffe zničila komplet infrastrukturu letišť a další klíčové zařízení, což byly hlavní cíle celé bitvy o Británii. Tím by měli otevřenou cestu pro invazi.

0/0
5.5.2013 20:28

J70a65r55o21s28l71a19v 16B58r12ü98m10m30e89r 7594313176

Zase mimo. V té době bylo RAF cílem náletů, a Luftwaffe se dařilo celkem ničit letiště a dokonce se jim podařilo i velmi narušit radarovou síť, což naštěstí Němci nevěděli. Paradoxně, nejbezpečněji v té době pro piloty RAF bylo být ve vzduchu.

0/0
5.5.2013 20:52

L22u21k77á60š 44G88r80ü60n54d59e46l 4887472155422

Tak ona je jedna věc provést invazi a druhá dokázat ty vojska zásobovat. Není to otázka toho jestli Němci něco zpackali nebo nebo ne, je to otázka toho, že Hitler invazi neplánoval na 100%. To měla být až ta poslední varianta. Přípravy, které v roce 40 stihli Němci udělat jednoznačně nedostačovali na provedení invaze v žádném případě.

0/0
6.5.2013 17:00
Foto

V71i30k87t44o92r 87K40a52p22l73a22n 6819477429226

Po bitvě je každý generál ;-D

0/0
5.5.2013 21:45

P50a89v92e54l 40Z81a41t27l88o15u10k60a81l 7811719112267

Jestli lze o nějakém letadle vůbec říci, že byl páteří Luftwaffe v souvislosti s "bleskovou válkou", pak o střemhlavém bombardéru Ju-87 Stuka. Jeho nasazení bylo integrální součástí konceptu bleskové války, který s blízkou vzdušnou podporou vyřazující jednotlivé cíle z řad nepřátelské obrněné a další techniky počítá.

+5/0
5.5.2013 15:45

J39a77n 22K85o95z70á89k 7645108479648

U Stuky byl problém, že byla závislá na vzdušné převaze. Jak v Polsku, tak v počátečních fázích operace Barbarossa těžily Stuky z faktu, že protivníkovo letectvo buď bylo zničeno (Polsko) a nebo vážně ochromeno (SSSR). Pokud totiž protivník měl funkční stíhací obranu, Stuka neměla šanci - pomalá a se slabou obrannou i útočnou výzbrojí. Však jí také Němci postupem války nahradili Fw-190 v roli stíhacích bombardérů.

+5/0
5.5.2013 19:52

P78e96t55r 67H19e64n66d90r58i64c72h 6246822250862

Asi tak. A FW-190, to už bylo hodně jiné kafe (dle mého názoru, to nejlepší, co pro luftwaffe létalo)R^

+1/0
5.5.2013 20:11

J82a21n 16K68o50z94á43k 7435688619458

Těžko říct, oba stroje měly něco do sebe.

Bf-109 byl lehčí a obratnější, vhodný pro dogfighty, ale byl méně odolný, unesl málo bomb a měl úzký a křehký podvozek, činící jej nevhodným pro provoz z nezpevněných ploch. 

Fw-190 sice ztrácel v dogfightech, ale jeho síla tkvěla ve velké odolnosti (méně zranitelný hvězdicový motor, těžší pancéřování), velkém bombovém nákladu, brutální palebné síle, širokorozchodném podvozku (umožňující bezpečný provoz z travnatých a jinak nezpevněných ploch) a vynikající stoupavosti a klesavosti, díky které to byl výborný přepadový stíhač ve stylu amerického P-47 (se kterým měl společné vše výše jmenované vlastnosti). 

Jak jsem se někde dočetl - kdybychom ta dvě letadla převedli na koně, Bf-109 by byl závodní plnokrevník, kdežto Fw-190 vytrvalý a silný tahoun.

+1/0
5.5.2013 23:02

P51a60v35e92l 17Z75a12t44l71o30u94k45a93l 7891339162387

Ovšem to se již netýká přímo blitzkriegu - to už se týká bitvy o nadvládu ve vzduchu, já tu mluvil o úloze Stuky coby blízké vzdušné podpory pozemních jednotek. Pochopitelně, že jako střemhlavý bombardér je proti stíhačům téměř bezmocná a stíhacím bombardérem rozhodně nebyla, ani tak nebyla zamýšlena.

0/0
6.5.2013 0:17

J12a56n 62K35o12z84á64k 7315238159138

Stuka bezpochyby měla velký úspěch v roli střemhlavého bombardéru jakožto "vzdušného dělostřelectva" umožňujícího rychlý postup tankových jednotek, za ten ale vděčila naprosté vzdušné převaze, a ta s blitzkriegem přímo souvisí a je pro něj nezbytná. Jak nad Polskem, tak nad Francií, tak zpočátku nad Ruskem, všude měla Luftwaffe jasnou převahu ve vzduchu a Stuky mohly nerušeně plnit své úkoly bez hrozby nepřátelských stíhaček. S koncem Blitzkriegu a začátkem opotřebovávací války Stuka beznadějně zastarala a ve výrobě se udržela jen díky tomu, že až do roku 1944 neměli Němci lepší náhradu.

0/0
6.5.2013 1:26

R30o19m44a19n 26C58a39e72s83a81r 9613370520617

Jestli ta vizualizace ve videu odpovídá realitě, tak je to paráda, protože to vypadá, že letoun není ani nijak vážně poškozen a v podstatě se mu podařilo tak nějak dosednout na hladinu a potopit se. Křídla, trup, motory, vše vypadá v pořádku

+11/0
5.5.2013 13:00

J29a50n 87K30o81z61á22k 7925868809438

Vidím to na perfektní nouzové přistání na hladině. Více by mne zajímalo bojové poškození, které nemohlo být nijak vážné, pokud je letoun prakticky nepoškozen.

0/0
5.5.2013 13:16

J59a60n 85V38á21c87l13a54v92í10k 3612136461169

Treba museli pristat kvuli zavade, ktera s bojem nijak nesouvisela. To uz je konecne celkem jedno.

+2/0
5.5.2013 13:35

J30a16n 51K53o11z58á93k 7435838239638

V článku psali, že byl sestřelen, tak bůhví jak to bylo...ale máte pravdu, už je to fuk. Milerád bych se na něj jel podívat, až bude patřičně zrestaurovaná:-)

+1/0
5.5.2013 13:46

P81e69t11r 21H26e49n75d84r58i39c29h 6276842790362

Angláni za Bitvy o Británii ještě prakticky nepoužívali kanony (20 mm) a ve stíhačkách byly jen kulomety 7,7 mm. Ty moc paseky nenadělaly. Takže to klidně může být sestřel. Třeba to dostal do motoru a auf wiedersehen...

+3/0
5.5.2013 14:30

L68u36k90á57š 82G44r66ü24n40d17e21l 4437922465582

:-) trošku si rýpnu. Právě jediný sestřel s kanony na Spitfiru Ib byl právě Do 17. Třeba je to on ;-D

0/0
5.5.2013 15:00

J45o95s13e68f 20B75r86o15ž26k25a 6134732278877

Jak to bylo.

http://www.youtube.com/watch?v=DlBKYXHSuhc

0/0
5.5.2013 20:16

L45u36k24á84š 73G67r45ü60n49d56e49l 4517612895762

Tak je fakt, že třeba oproti He 111, tužka moc podusit nepotřebovala. Takže by mohl být v dobrý stavu R^

0/0
5.5.2013 14:58

J33a12n 26K48o61z35á59k 7175198919318

Nevím jak je to s odolností Do-17. U Heinkelu netřeba diskusí, viděl jsem některé fotky a je neuvěřitelné co ten stroj dokázal snést a pořád se držet ve vzduchu i když byl jako řešeto, polovinu posádku měl mrtvou a běžel jen na jeden motor. 

O Do-17 jsem našel, že byla taky poměrně odolná a ony obecně německé bombardéry byly výborně pasivně chráněny.

+2/0
5.5.2013 18:45

D52a21v86i83d 64M55u31n86z26a32r 3468752564856

JJ ani voda do toho nenatekla....mozna ze to jenom nastartujou a odletej s tim na plaz.....

+8/0
5.5.2013 15:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.