Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U „létající tužky“ v La Manche už jsou potápěči, vyzvednutí potrvá týdny

Britští potápěči v sobotu zahájili složitou operaci, aby vyzvedli z moře letoun zřícený u břehů Velké Británie během druhé světové války. Jediný známý dochovaný exemplář německého bombardéru Dornier Do 17 by se měl stát vzácným exponátem muzea v Londýně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21o37s67e68f 25H64a19v94l76e49n87a 3752304474567

takhle to vypadá jak Viper z Battlestar Galacticy :D

0/−1
6.5.2013 5:21

J56o39s14e75f 85'73J22o69e28' 73V89o26c39h88y55á27n 8493478712460

Nezapomínejme, že k vítězství RAF v bitvě o Británii také nemalou měrou přispěli českoslovenští letci, naši národní hrdinové. [>-]

http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=ucastnici_bitvy_o_britanii

+4/0
5.5.2013 21:06
Foto

P86e90t19r 17P23r23o29c12h28á90z97k70a 3862976122814

Držím palce potápěčům a odborníkům aby se vyzvednutí podařilo a hlavně aby se zachránil velmi cený unikát.Už se těším až se objeví v muzeu.

+2/0
5.5.2013 19:08

J11o23s49e38f 97K67o48l94á35ř 7483788165318

Naštěstí Bitvu o Británii Němci totálně zpackali. V jiném případě by Británie neměla šanci.

+1/−2
5.5.2013 17:33

L31a47d37i57s11l68a64v 30P96o62l72i54c19k51ý 5375750290387

Řekl geniální stratég Kolář. :-P

+5/−1
5.5.2013 18:00

J41a86n 72K25o36z97á43k 7485298529248

Předřečník má naprostou pravdu:-) Operace Seelöwe (invaze na britské ostrovy) byla podmíněna získáním naprosté vzdušné převahy Luftwaffe, což vyžadovalo zničení britského letectva. Nezapomeňme, že při ústupu od Dunkerque nechala britská armáda ve Francii většinu svých těžkých zbraní. 

Jen díky tomu, že Luftwaffe Brity podcenila, tak se Británie ubránila.

A co si budeme povídat v kontextu celé války - chválabohu za to, že byl Hitler takový packal.

0/0
5.5.2013 18:39

P81a74v43e22l 80Z95a52t69l22o85u38k46a61l 7141609762837

A vlastně za to mohla jen náhoda, totiž jeden jediný britský nálet na Berlín, který Hitlera rozzuřil k nepříčetnosti (aneb etuda "Áda žere koberec") a díky které nařídil změnu strategie na bombardování měst v době, kdy už byla operační i logistická infrastruktura RAF v jižní Británii na pokraji zhroucení.

+2/0
5.5.2013 18:57

J87a25k21u28b 15S19o47b28o57t16k21a 9392243622489

Nutno ale dodat, že za to mohl německý nálet na Londýn. A i ten nálet na Londýn byl vlastně omyl. Přitom v tu chvíli RAF stála na prahu kolapsu.

Jak málo nakonec stačí ke změně jazýčku na vahách.

+3/0
5.5.2013 19:40

J22a15n 24K86o38z41á38k 7545838169168

Pokud se nemýlím, podobná náhoda vyhrála Američanům bitvu o Midway, kdy jedna eskadra Dauntlessů zabloudila mimo kurz a naprostou náhodou nalezla hlavní japonský operační svaz.

+2/0
5.5.2013 20:01

P51e12t49r 21H21e74n30d58r59i13c40h 6956752640952

Tak tak ;-)R^

0/0
5.5.2013 20:12

D93a32v89i41d 39N96e33b88e33s55k89ý 8727471529581

RAF nikdy "na prahu kolapsu" nebyla. Strategií RAF bylo přežít v takové síle, aby byla schopna odrazit námořní invazi. Luftwaffe mohla zničit jen ta letadla, která RAF proti ní poslala a RAF nikdy neriskovala víc, než kolik si mohla dovolit ztratit. V případě krajní nouze  mohla RAF vždycky zůstat na zemi mimo dolet Luftwaffe.

+1/−1
5.5.2013 20:04

J69a37k21u98b 67S45o77b46o93t46k19a 9642123442809

Jenže v tu chvíli, by Luftwaffe zničila komplet infrastrukturu letišť a další klíčové zařízení, což byly hlavní cíle celé bitvy o Británii. Tím by měli otevřenou cestu pro invazi.

0/0
5.5.2013 20:28

J19a48r32o42s47l16a64v 52B76r18ü28m22m25e65r 7314113816

Zase mimo. V té době bylo RAF cílem náletů, a Luftwaffe se dařilo celkem ničit letiště a dokonce se jim podařilo i velmi narušit radarovou síť, což naštěstí Němci nevěděli. Paradoxně, nejbezpečněji v té době pro piloty RAF bylo být ve vzduchu.

0/0
5.5.2013 20:52

L16u10k43á13š 83G76r95ü60n25d85e94l 4947302425302

Tak ona je jedna věc provést invazi a druhá dokázat ty vojska zásobovat. Není to otázka toho jestli Němci něco zpackali nebo nebo ne, je to otázka toho, že Hitler invazi neplánoval na 100%. To měla být až ta poslední varianta. Přípravy, které v roce 40 stihli Němci udělat jednoznačně nedostačovali na provedení invaze v žádném případě.

0/0
6.5.2013 17:00
Foto

V53i51k45t51o49r 15K15a52p15l84a44n 6899487329616

Po bitvě je každý generál ;-D

0/0
5.5.2013 21:45

P79a72v44e36l 58Z11a11t77l35o70u35k81a31l 7301699562567

Jestli lze o nějakém letadle vůbec říci, že byl páteří Luftwaffe v souvislosti s "bleskovou válkou", pak o střemhlavém bombardéru Ju-87 Stuka. Jeho nasazení bylo integrální součástí konceptu bleskové války, který s blízkou vzdušnou podporou vyřazující jednotlivé cíle z řad nepřátelské obrněné a další techniky počítá.

+5/0
5.5.2013 15:45

J75a96n 67K72o30z78á60k 7765118579388

U Stuky byl problém, že byla závislá na vzdušné převaze. Jak v Polsku, tak v počátečních fázích operace Barbarossa těžily Stuky z faktu, že protivníkovo letectvo buď bylo zničeno (Polsko) a nebo vážně ochromeno (SSSR). Pokud totiž protivník měl funkční stíhací obranu, Stuka neměla šanci - pomalá a se slabou obrannou i útočnou výzbrojí. Však jí také Němci postupem války nahradili Fw-190 v roli stíhacích bombardérů.

+5/0
5.5.2013 19:52

P28e49t85r 57H37e62n15d31r59i93c82h 6296512730192

Asi tak. A FW-190, to už bylo hodně jiné kafe (dle mého názoru, to nejlepší, co pro luftwaffe létalo)R^

+1/0
5.5.2013 20:11

J79a24n 33K82o32z44á37k 7865238509648

Těžko říct, oba stroje měly něco do sebe.

Bf-109 byl lehčí a obratnější, vhodný pro dogfighty, ale byl méně odolný, unesl málo bomb a měl úzký a křehký podvozek, činící jej nevhodným pro provoz z nezpevněných ploch. 

Fw-190 sice ztrácel v dogfightech, ale jeho síla tkvěla ve velké odolnosti (méně zranitelný hvězdicový motor, těžší pancéřování), velkém bombovém nákladu, brutální palebné síle, širokorozchodném podvozku (umožňující bezpečný provoz z travnatých a jinak nezpevněných ploch) a vynikající stoupavosti a klesavosti, díky které to byl výborný přepadový stíhač ve stylu amerického P-47 (se kterým měl společné vše výše jmenované vlastnosti). 

Jak jsem se někde dočetl - kdybychom ta dvě letadla převedli na koně, Bf-109 by byl závodní plnokrevník, kdežto Fw-190 vytrvalý a silný tahoun.

+1/0
5.5.2013 23:02

P87a59v92e82l 58Z56a53t72l58o84u83k77a53l 7681249482967

Ovšem to se již netýká přímo blitzkriegu - to už se týká bitvy o nadvládu ve vzduchu, já tu mluvil o úloze Stuky coby blízké vzdušné podpory pozemních jednotek. Pochopitelně, že jako střemhlavý bombardér je proti stíhačům téměř bezmocná a stíhacím bombardérem rozhodně nebyla, ani tak nebyla zamýšlena.

0/0
6.5.2013 0:17

J61a91n 77K25o98z20á98k 7465528289358

Stuka bezpochyby měla velký úspěch v roli střemhlavého bombardéru jakožto "vzdušného dělostřelectva" umožňujícího rychlý postup tankových jednotek, za ten ale vděčila naprosté vzdušné převaze, a ta s blitzkriegem přímo souvisí a je pro něj nezbytná. Jak nad Polskem, tak nad Francií, tak zpočátku nad Ruskem, všude měla Luftwaffe jasnou převahu ve vzduchu a Stuky mohly nerušeně plnit své úkoly bez hrozby nepřátelských stíhaček. S koncem Blitzkriegu a začátkem opotřebovávací války Stuka beznadějně zastarala a ve výrobě se udržela jen díky tomu, že až do roku 1944 neměli Němci lepší náhradu.

0/0
6.5.2013 1:26

R92o90m61a72n 16C72a73e54s37a75r 9443360750787

Jestli ta vizualizace ve videu odpovídá realitě, tak je to paráda, protože to vypadá, že letoun není ani nijak vážně poškozen a v podstatě se mu podařilo tak nějak dosednout na hladinu a potopit se. Křídla, trup, motory, vše vypadá v pořádku

+11/0
5.5.2013 13:00

J24a34n 94K45o79z24á17k 7945408359308

Vidím to na perfektní nouzové přistání na hladině. Více by mne zajímalo bojové poškození, které nemohlo být nijak vážné, pokud je letoun prakticky nepoškozen.

0/0
5.5.2013 13:16

J72a48n 88V49á93c46l15a37v27í79k 3672336211719

Treba museli pristat kvuli zavade, ktera s bojem nijak nesouvisela. To uz je konecne celkem jedno.

+2/0
5.5.2013 13:35

J79a93n 68K21o30z27á65k 7125468839858

V článku psali, že byl sestřelen, tak bůhví jak to bylo...ale máte pravdu, už je to fuk. Milerád bych se na něj jel podívat, až bude patřičně zrestaurovaná:-)

+1/0
5.5.2013 13:46

P13e10t72r 14H27e96n60d36r51i43c34h 6846152420392

Angláni za Bitvy o Británii ještě prakticky nepoužívali kanony (20 mm) a ve stíhačkách byly jen kulomety 7,7 mm. Ty moc paseky nenadělaly. Takže to klidně může být sestřel. Třeba to dostal do motoru a auf wiedersehen...

+3/0
5.5.2013 14:30

L38u97k57á97š 55G10r83ü73n98d29e47l 4837192175642

:-) trošku si rýpnu. Právě jediný sestřel s kanony na Spitfiru Ib byl právě Do 17. Třeba je to on ;-D

0/0
5.5.2013 15:00

J14o63s89e45f 42B33r10o81ž17k96a 6694382558197

Jak to bylo.

http://www.youtube.com/watch?v=DlBKYXHSuhc

0/0
5.5.2013 20:16

L79u50k52á92š 95G73r57ü26n47d13e23l 4457522205832

Tak je fakt, že třeba oproti He 111, tužka moc podusit nepotřebovala. Takže by mohl být v dobrý stavu R^

0/0
5.5.2013 14:58

J27a28n 97K25o62z75á77k 7695198679498

Nevím jak je to s odolností Do-17. U Heinkelu netřeba diskusí, viděl jsem některé fotky a je neuvěřitelné co ten stroj dokázal snést a pořád se držet ve vzduchu i když byl jako řešeto, polovinu posádku měl mrtvou a běžel jen na jeden motor. 

O Do-17 jsem našel, že byla taky poměrně odolná a ony obecně německé bombardéry byly výborně pasivně chráněny.

+2/0
5.5.2013 18:45

D30a67v66i77d 82M64u33n39z23a34r 3978912914966

JJ ani voda do toho nenatekla....mozna ze to jenom nastartujou a odletej s tim na plaz.....

+8/0
5.5.2013 15:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.