Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo odmítlo návrh inspekce, přijímačky na gymnázia se nezpřísní

Víceletá gymnázia mohou zůstat v klidu. Ministerstvo školství odmítlo návrh České školní inspekce zpřísnit přijímání žáků na tyto výběrové školy s tím, že je to věc jejich ředitelů. Úřad ministra Petra Fialy také nehodlá změnit osmiletá gymnázia na šestiletá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70a14m81i27l97a 83K32a21l20e76n93s16k47á 9696167547368

Bohužel je smutnou pravdou, že úroveň vzdělanosti u nás stále klesá. A je mnohem horší než před rokem 1989 a to i navzdory všemožně lepším podmínkám a možnostem současných studentů.

+2/−1
9.5.2013 9:13

J57a97r15d41a 92N32o88v53á30k 7893354715153

Zkvalitnit výuku znamená změnit vládu.

+1/−6
8.5.2013 22:49

Z59d66e68n40e45k 96H28r98d63i86n49a 9130739633290

Zajímavé, že ve Zlínském kraji zřizovatel (=kraj) řekl - budou přijímačky a všechny školy je musely zavést. A také zavedl určitá minima, která musí student získat, aby ho škola daného typu mohla přijmout, tj. na gympl bylo minimum vyšší než na obchodku a na jiný typ školy nebylo žádné a škola mohla vzít kohokoliv.

+4/0
8.5.2013 20:58

R10o74m38a95n 64Č26e20c15h75u58r38a 6212589377549

Nevím, jestli jsi četl článek. Přijímačky jsou v kompetenci ředitelů ze zákona. To znamená, že kraj nemůže říct uděláme přijímačky a školy je musí zavést. Oni se jaksi musí s řediteli dohodnout na společném postupu.

0/0
8.5.2013 23:28

Z63d42e85n47e70k 43H49r77d38i70n56a 9170579433270

Četl, ale současně vím, jak to v našem kraji funguje. Zlínský kraj byl první, který zavedl plošně přijímačky v době, kdy v jiných krajích přijímačky nebyly. A už loni byly nastavena nějaká minima, kterých když student nedosáhl, tak ho škol nepřijala, i když by to počtově vyšlo. A rozhodně to nebyla iniciativa našeho ředitele (aspoň tak to vždy prezentoval)

0/0
8.5.2013 23:55

Z91d88e58n35e33k 29H24r96d75i49n43a 9560639643860

Konkrétně třeba na gymnázium bylo nutné získat aspoň 39 bodů ze SCIO testů, jiné maturitní obory 26 bodů, nematuritní obory bez limitu. V reálu jsou tyto limity poměrně nízko a příliš to žádné školy moc ovlivnit nemůže.

0/0
9.5.2013 0:08

K67a16t49e35ř41i84n70a 87V25e57n65c35l59o66v93á 6698133568410

Osobně si myslím, že alespoň minimální limit je super - na většině škol je zatím minimem to, že se student umí podepsat a to často na vzdělatelnost nestačí. ;)

0/0
9.5.2013 8:23

L40i46b31o10r 12M30a43r27e88k 6703306104922

Co je to zpřísnit přijímačky? To znamená více tzv. chytáků a záludných úkolů?

A co kdyby se prováděli třeba po dvou letech znovu zkoušky maturantů a pokud je neudělají, tak maturitu odebrat. A to samé vysokoškolákům.

Školství jen tápe a vymýšlí hovadiny. Komenský se obrací v hrobě.

+5/−6
8.5.2013 20:43

F24r72a83n87t10i18š17e84k 17E28l70i19á75š 6637873465186

Zpřísnění je poměrně přesný a snadno realizovatelný úkol. Žádné chytáky, žádné záludnosti. Přijímačky na gymply jsou obecně určitě náročnější, než přijímačky na průmyslovky. Nic se nemusí zpřísňovat. Stačí omezit některým školám počty přijímaných studentů, oni se přelijí na ty, kde jsou zapotřebí.

+3/0
8.5.2013 20:47

L55u72k52á16š 32V55á31c84h49a 6338215514529

Alespoň k tomuto tématu by měli diskutující dodržovat pravidla českého pravopisu.....8-o

0/−1
8.5.2013 21:21

J98i54ř36í 65D42i45a92t19k81a 6128486340541

Myslím si, že by pomohlo, kdyby se bral zřetel i na výsledky v předchozím ročníku.

0/0
8.5.2013 21:55
Foto

J38a13n 39B92r54a79u39n 1518618743365

Zpřísnit přijímačky znamená: Zvýšit reálnou hladinu poskytovaných úplatků za přijeti blba na gympl cca o 200%.:-P:-P

+1/0
9.5.2013 2:11

K49a17t50e37ř65i25n67a 83V73e64n75c71l63o48v96á 6548103248450

8-o To se jako fakt někdy stalo nebo je to eufemismus pro poplatky na soukromých školách?

0/0
9.5.2013 8:24

P90a50v67e97l 11K92r80a19m39e66r 9713237569915

prosímvás v USA nebo v Rusku běžně fungují jedenáctiletky jako v 70 létech v ČSSR a další studium potom pokračuje dokonce na universitě. Titul Ing. tam tak získáte o 2 roky dříve než v ČR a platí narozdíl od toho českého po celém světě. Narozdíl od českých absolventů nikdo nemusí upravovat vizitky na dipl. Ing a v zahraničí nemusí absolvovat vědomostní kurzy. To, že nemají ponětí o rozdílu mezi Čečenskem a ČR je jiná věc. V ČR ostatně z absolventů také málokdo ví, ve kterém státě leží nějaký Boston...Stačí pouze aby nás vlastní politici typu Klause nepomlouvali v zahraničí a neoznačovali za užitečné a líné hlupáky R^

+3/−8
8.5.2013 20:12

P61a38v92e37l 52K81r25a85m79e49r 9793737369675

než budete hodnotit příspěvek, zjistěte si pls fakta ;-)

+3/−1
8.5.2013 20:30

M39i16l81a83n 50K46l38o45u98č48e52k 3350725438577

Podle mě se české diplomy v zahraničí mimo EU uznávají, třeba v tom USA, není problém když zde má někdo bc nebo mgr, aby si dodělal mgr nebo phdr v USA.

+2/0
8.5.2013 20:35

M54a17g92d62a24l70e85n68a 61M72a71c63h74o63v87á 2573305286548

co jsem slyšela, uznávají venku je Karlovu univerzitu. Ale nevím.

+3/−1
8.5.2013 20:55

P51a10v59e88l 38O15d55r32a91z93i87l 6984559527520

PhDr.?;-D

Jinak pochopitelně české diplomy v zahraničí uznávají, ale někdy je potřeba nostrifikace.

+1/0
9.5.2013 9:10

P31a94v72e79l 73O52d67r29a22z32i77l 6734749707440

V USA mají titul Ing? ;-D

0/0
9.5.2013 9:08

V60o94j15t53ě88c16h 53P56u13l33e19c 8255628751

Abych podpořil argument ohledně "slušnějšího" kolektivu - u nás na osmiletým gymplu z 28 lidí kouřilo jen 8. Myslím, že celkový průměr pro tento věk je někde trochu jinde. A z 28 lidí byl jen 1 až 2, co neměli fungující rodinné zázemí. Což taky je značně podprůměrné číslo.

+3/−1
8.5.2013 20:06

Z83d72e18n31ě21k 65S61k56ř48i79v98a42n 5404750169366

Nevím, jestli autor článku absolvoval gymnazium nebo ZŠ, ale jeho hrubky jsou děsné. Rv

+6/0
8.5.2013 20:03

V80í57t31e58k 37V14a49l98a62c25h 7504260755495

Vůbec se nelze divit, jak klesá úroveň vzdělání v celé republice a přitom jsme tady měli v minulých letech úroveň vysokou. Přijímat na gymnázia čtverkaře je rozhodnutí pouze mentálně postižených.

+3/−2
8.5.2013 20:00

M42a51r66i45e 64V93a11š66í48č33k94o42v57á 3141183162218

Někteří výše postavení mi tvrdili, že každé dítě má právo na vzdělání. A když neuspěje, je to chyba kantora. S tím ovšem jako kantor nemohu souhlasit :).

+6/0
8.5.2013 20:08

F26r36a27n82t44i15š54e18k 56E67l67i32á57š 6507213405716

Nejste tudíž objektivní hodnotitel, ale máte pravdu. Vzdělatelní studenti se vzdělávají rádi. Neuspějí především ti líní.

+2/0
8.5.2013 20:44

J39o65l89a72n39a 50R41á78b90o81v34á 2411704915938

Na jaké gymnázium berou čtyřkaře?8-o

+2/0
8.5.2013 20:17

K53a18t38e98ř48i32n59a 17V61e90n56c47l43o97v26á 6758543318260

Tam, kde berou všechny přihlášené. Uznávám, že nemít minimální požadavky je trochu neopatré. (Nemyslím si, že k tomu dochází často, ale skutečně neexistuje systémové opatření zajišťující, aby k tomu nedocházelo vůbec.)

+2/0
8.5.2013 22:02

P42a77v50e31l 52K95r76a50m64e23r 9713827249965

pokud hrozí že bude škola z důvodu menšího počtu žáků uzavřena nebo integrována, ráda odpustí i přijímačky ;-)

+3/0
8.5.2013 20:26

F74r37a13n41t81i41š32e17k 15E82l21i48á93š 6937453915656

Všechny školy berou bezostyšně peníze daňových poplatníků. Státní i soukromé stejnou měrou. Proto jejich ředitelé nemohou ani pípnout, když jim je nařízeno, jaké studenty smí přijímat. Pan Fiala by neměl být takový měkkýš. Osmiletá gymnázia jsou stále školami prestižními. Soukromé školy jsou určeny pro vzdělávání hloupějších dětí bohatých rodičů. Školy dostávají peníze podle počtu přiatých studentů, proto se nedivme klesající úrovni absolventů

+8/0
8.5.2013 19:42

I58v86a48n 74K61u74n67c 7177568516552

Ředitel musí být hodnocen podle úrovně studentů, kteří školu opouštějí a je plně na něm jaké studenty si vybere. Následně se dá diskutovat o potřebě škol, které nemají na výstupu kvalitní materiál.

+1/0
8.5.2013 20:11

F19r51a47n28t72i33š45e33k 87E71l22i49á84š 6197703445486

Měl by tak být hodnocen, ale na žádné škole tomu tak není. Nicméně úroveň studentů, kteří školu opouští je nejvíce závislá na úrovni těch, které přijímá. Nepatrně i na kvalitě kantorů.

+2/0
8.5.2013 20:41

I40v57a81n 55K29u31n15c 7347368576102

Ta souvislost tam samozřejmě je, ale děsí mě zbavování pravomocí a tím samozřejmě i odpovědnosti za výsledek.

0/0
8.5.2013 20:49

M75i37l73a74n 83K80l61o95u40č73e29k 3310705988687

Možná tam nechodí ti nejlepší žáci, ale určitě žáci rodičů, kterým záleží na vzdělání dětí. Tedy se jim nějak věnují. Pro mne to hlavně byla úleva, že jsem mohl chodit do třídy s dětmi s alespoň průměrnou inteligencí a nějakými společenskými návyky a ne negramoty, menšinami a grázly co hulej za školou v 5. třídě, kradou, maj neomluvených 200 hodin apod.

+10/0
8.5.2013 19:41

K77a85t74e98ř89i51n14a 33V68e25n93c72l62o31v26á 6238473958870

Nechtěla jsem být politicky nekorektní, ale úplně souhlasím. Schopnost těch nejlepších táhnout spolužáky nahoru není ani zdaleka tak mocná jako schopnost těch nejslabších prosazovat svou nízkost jako normu.

+5/−1
8.5.2013 19:53

J32a21n43a 48E74š10n38e18r47o17v66á 7371609848309

těžko držet úroveň, když klesá počet uchazečů, ale zůstává počet přijatých. Když se před čtrnáctii lety hlasila na osmileté moje dcera, bylo přihlášených 85 a škola brala 30 studentů. Letos jich brala zase 30, ale k přijímačkám přišlo jen 37 dětí...

+5/0
8.5.2013 19:26

I61v37a47n 61K58u20n33c 7327498156682

Asi záleží na regionu. V Praze berou státní víceleté gymply tak jedno dítě ze 6 až 10 uchazečů. Ty nejlepší si mohou vybírat ještě víc. Na druhé straně většina soukromých (kromě několika prestižních) pak bere skoro každého. 

A k článku, průměry jsou krásná věc, ale zajímavější by byla data za jednotlivé školy. Proč regulovat celý systém místo například zrušení těch, které mají horší výsledky než základky. I když i tady je třeba srovnávat školy ze stejné oblasti.

+2/0
8.5.2013 20:01

J85a87n42a 19E56š16n82e73r20o45v65á 7511369338889

souhlas... na úroveň před těmi cca deseti lety si rozhodně nestěžuju (dcera se dostala na školu, která z 500 uchazečů brala 40), Dnes by asi pro studenty gymnázia bylo lepší, kdyby jich škola brala třeba jen dvacet... jenže za vším jsou holt peníze:-(

0/0
8.5.2013 20:52

K23a95t84e60ř57i65n22a 77V11e63n84c10l44o39v22á 6868213978680

Peníze a spádovost ... maloměstské gymply se udržují ne proto, že jsou optimálně vytížené, ale proto, aby děcka nemusela dojíždět víc jak 20 km. To jako mají tu školu, co se na ni jednou nepřihlásí víc jak 40 lidí zavřít? (Za předpokladu, že otevřít třídu pro 20 je dnes fakt pohádka.)

0/0
8.5.2013 22:06
Foto

J41i51ř29í 14B96i19l31í76k 4205192262704

Zajímalo by mě, zda také neexistuje nějaká studie výchovného přínosu osmiletých gymnázii. Pořád dokola se opakuje vzdělávací přínos, ale škola by měla naplňovat i výchovné rámce.

To je něco, co například pan Stanislav Juránek zatím nepochopil ;)

+1/0
8.5.2013 19:17

F94r35a34n30t20i36š63e54k 20E29l75i64á17š 6927303825396

Bohužel. Školy vzdělávají a rodiče vychovávají. Jen za komunistů jsme museli vychovávat v duchu socialistického náboženství. Na osmiletá gymnázia jsou přijímány ty děti, které se nejlépe učí. Je silně pravděpodobné, že onu vlastnost neztratí. Výchovný přínos nemá se vzděláváním nic společné.

0/−3
8.5.2013 19:46

K80a33t77e40ř37i64n57a 70V75e80n63c48l44o44v66á 6918473248140

Nicméně výchovný přínos školy, kde děti tráví většinu svého bdělého času je zásadní - ať už se o něj vyučující snaží nebo ne.

+2/0
8.5.2013 19:55
Foto

J18i14ř90í 76B83i43l24í30k 4315532482884

Hlavně by měl být.Dobrý učitel zjistí spoustu věcí co rodiče neví. Stačí se dívat, děti si v kolektivu dávají mnohem menší pozor na to, kdo se dívá.

0/0
8.5.2013 20:51

F26r10a93n79t37i92š91e64k 96E68l72i48á60š 6827903715846

Nikoli, vychovávat dítě lze tak do druhého roku věku. Pak už se dá jenom lkát nad tím, že nás potomek neposlouchá, ale vím, co máte na mysli. Chování člověka lze uzpůsobit i tím, že odkoukává, jak se chovají ostatní.

0/−2
8.5.2013 21:06

F40r97a25n54t16i77š30e75k 41E11l56i92á50š 6367493315416

Četl jsem, že dítě lze vychovávat tak do dvou let věku. Pak už se jenom lká, že nás neposlouchá. To, co máte na mysli je spíše napodobování chování, které se nám líbí nebo které vede k úspěchu.

0/0
8.5.2013 21:08

K73a32t43e50ř85i63n54a 32V49e21n45c27l38o32v60á 6338573468220

Jsem velký fanoušek "nižšího gymplu", doteď si pamatuju, jak velká úleva to pro mě byla, když jsem se dostala z pomalého kolektivu, kde bylo studijní nasazení ostudou. V současném systému vidím ale dvě velké chyby:

 - Osm let na jedné škole je moc dlouho. Velká většina studentů (vzhledem k absenci přijímaček na SŠ) mezi kvartou a kvintou ztrácí motivaci a děcka ze základek je rychle dohánějí. Na "vyšším gymplu" většina z nich přechází do režimu minimálního úsilí - s výjimkou toho, čemu se chtějí věnovat po SŠ.

 - Nižší stupeň gymnázií nemá bohužel žádnou garanci vyšší úrovně kantorů, než ZŠ Často mají dokonce méně peněz, než místní ZŠ, takže nadané děti učí méně žádaní učitelé.

+5/−1
8.5.2013 19:04
Foto

H50o73n70z93a 25P59r60o60v90a17z14n28í45k 8988381517277

Já do toho režimu minimálního úsilí přešel celkem brzo a musím říct, že jsem podle mne udělal dobře.

+2/0
8.5.2013 19:08

I49v50o 89Č21á61n 5108823

Nižší stupeň gymnázií nemá bohužel žádnou garanci vyšší úrovně kantorů, než ZŠ Často mají dokonce méně peněz, než místní ZŠ, takže nadané děti učí méně žádaní učitelé.

- nesouhlas, učitelů a kvalitních je na trhu dost, spousta z nich nemá práci (dětí málo, škol málo, jejich rušení / spojování), jistých 20 hrubého je pro mnohé z nich dobré - mladí jazykáři a další po VŠ ve školství ani neseženou místo, plus je lepší učit malé děti na gymplu než jejich vrstevníky na ZŠ, kteří jsou nezvladatelní a nevzdělatelní - větší, ci menší část z nich.

- na víceletých g. se dají dobře během těch let naučit cizí jazyky, jinak ale těch 8 let na jednom místě je často opravdu moc, děcka jsou pak oprsklá.

+1/0
8.5.2013 19:31

K38a19t40e23ř71i33n42a 27V77e12n19c90l98o60v49á 6348363128920

Tak osobně znám sitaci jen na pár gymplech v regionu, ale opravdu tam často přežívají neuvěřitelné ... osobnosti. Bohužel tam ale vládne něco jako nemístná kolegialita, takže se na místo mladný zájemce nedostane a zůstává tam předdůchodový zoufalec, který učí už dvacet let to samé (a často to ani není to, co má vystudované). Ale souhlasím, že mnozí z nich jsou na tom pedagogicky (schopností zjednat si kázeň) tak špatně, že by na základkách nepřežili.

Nicméně situace ve výuce cizích jazyků je skutečně jiná - už proto, že jazykářů je i na malém gymplu hodně a můžou se lépe kontrolovat a podporovat v rozvoji. A když má žák štěstí, tak si za těch osm let může odnést i docela dobré základy.

0/0
8.5.2013 19:48

I41v41o 17Č27á81n 5398933

Mezi gymnázii (a i dalšími SŠ) jsou samozřejmě rozdíly. Věřím, že na mnohých školách setrvačností dožívají lidé, kteří by tam už být nemuseli... ale co s nimi?! A když je to kamarád (nebo to ani být nemusí), tak si ho tam řditelel(ka) nechá, resp. je tam taková ta určitá kolegialita a pochopení... kdy kolegu nechtějí připravit o práci. Často se i lepí ůvazky a někdo skoro ani neučí to, co vystudoval / umí.

Když ale ředitel(ka) chce, tak nyní může mít kvalitní (pedagogický) kádr.

K jazykům - a když navíc žák chce a dělá i něco navíc, tak se naučí, ale musí k tomu přidat nadstavbu, vlastní přípravu, bez které to nejde, pokud není super talentovaný.

A ještě: děti na gymn. většinou nemají problémy s chováním toho druhu, co jsou na ZŠ (nezvladatelní a sprostí deváťáci, nebo i mladší), i když výjimky se také najdou.

+1/0
8.5.2013 20:58

F18r16a18n94t32i38š21e70k 20E86l49i30á47š 6287823705116

Souhlasím s vámi. Školy si dnes mohou vybírat a špatní kantoři o práci nezavadí. Na gymnáziích jsou špičkoví učitelé. Některým ředitelům se může podařit znechutit jim práci, protože ředitele vybírají lidé, kterým na výsledcích škol vůbec nezáleží nebo školám nerozumí

+1/0
8.5.2013 19:51

J66o95s29e60f 27S87o11k64o84l 2580169512959

Jsem rozhodně pro zpřísnění. A jsem i pro redukci VŠ. Dnes školy produkují mraky bakalářů, jejichž úroveň je na stupni "vyučen s maturitou". O tom, kolik doktorů práv a absolventů VŠFS, kteří se na přednášce ani neobjevili, ani nechci mluvit. Obchod se vzděláním u nás krásně kvete.

+12/−3
8.5.2013 18:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.