Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo odmítlo návrh inspekce, přijímačky na gymnázia se nezpřísní

Víceletá gymnázia mohou zůstat v klidu. Ministerstvo školství odmítlo návrh České školní inspekce zpřísnit přijímání žáků na tyto výběrové školy s tím, že je to věc jejich ředitelů. Úřad ministra Petra Fialy také nehodlá změnit osmiletá gymnázia na šestiletá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K98a10m78i43l70a 64K57a12l24e75n95s10k62á 9616257587388

Bohužel je smutnou pravdou, že úroveň vzdělanosti u nás stále klesá. A je mnohem horší než před rokem 1989 a to i navzdory všemožně lepším podmínkám a možnostem současných studentů.

+2/−1
9.5.2013 9:13

J54a55r25d25a 21N22o89v19á82k 7143564175393

Zkvalitnit výuku znamená změnit vládu.

+1/−6
8.5.2013 22:49

Z94d53e63n75e41k 47H91r15d39i16n69a 9760389453170

Zajímavé, že ve Zlínském kraji zřizovatel (=kraj) řekl - budou přijímačky a všechny školy je musely zavést. A také zavedl určitá minima, která musí student získat, aby ho škola daného typu mohla přijmout, tj. na gympl bylo minimum vyšší než na obchodku a na jiný typ školy nebylo žádné a škola mohla vzít kohokoliv.

+4/0
8.5.2013 20:58

R52o17m38a24n 70Č88e27c26h82u66r69a 6552329287559

Nevím, jestli jsi četl článek. Přijímačky jsou v kompetenci ředitelů ze zákona. To znamená, že kraj nemůže říct uděláme přijímačky a školy je musí zavést. Oni se jaksi musí s řediteli dohodnout na společném postupu.

0/0
8.5.2013 23:28

Z52d45e21n14e91k 91H52r55d32i30n14a 9740789233770

Četl, ale současně vím, jak to v našem kraji funguje. Zlínský kraj byl první, který zavedl plošně přijímačky v době, kdy v jiných krajích přijímačky nebyly. A už loni byly nastavena nějaká minima, kterých když student nedosáhl, tak ho škol nepřijala, i když by to počtově vyšlo. A rozhodně to nebyla iniciativa našeho ředitele (aspoň tak to vždy prezentoval)

0/0
8.5.2013 23:55

Z49d16e74n20e10k 85H86r24d48i14n52a 9290749313710

Konkrétně třeba na gymnázium bylo nutné získat aspoň 39 bodů ze SCIO testů, jiné maturitní obory 26 bodů, nematuritní obory bez limitu. V reálu jsou tyto limity poměrně nízko a příliš to žádné školy moc ovlivnit nemůže.

0/0
9.5.2013 0:08

K47a62t37e64ř85i26n41a 54V46e43n88c36l73o70v57á 6568823208470

Osobně si myslím, že alespoň minimální limit je super - na většině škol je zatím minimem to, že se student umí podepsat a to často na vzdělatelnost nestačí. ;)

0/0
9.5.2013 8:23

L35i61b63o30r 45M78a90r89e26k 6353166574802

Co je to zpřísnit přijímačky? To znamená více tzv. chytáků a záludných úkolů?

A co kdyby se prováděli třeba po dvou letech znovu zkoušky maturantů a pokud je neudělají, tak maturitu odebrat. A to samé vysokoškolákům.

Školství jen tápe a vymýšlí hovadiny. Komenský se obrací v hrobě.

+5/−6
8.5.2013 20:43

F68r18a51n46t45i69š67e26k 53E68l69i46á61š 6137263575296

Zpřísnění je poměrně přesný a snadno realizovatelný úkol. Žádné chytáky, žádné záludnosti. Přijímačky na gymply jsou obecně určitě náročnější, než přijímačky na průmyslovky. Nic se nemusí zpřísňovat. Stačí omezit některým školám počty přijímaných studentů, oni se přelijí na ty, kde jsou zapotřebí.

+3/0
8.5.2013 20:47

L72u67k12á47š 91V74á63c52h89a 6388335624219

Alespoň k tomuto tématu by měli diskutující dodržovat pravidla českého pravopisu.....8-o

0/−1
8.5.2013 21:21

J18i66ř52í 98D20i48a63t98k75a 6248116940871

Myslím si, že by pomohlo, kdyby se bral zřetel i na výsledky v předchozím ročníku.

0/0
8.5.2013 21:55
Foto

J26a93n 62B29r34a31u30n 1798728133415

Zpřísnit přijímačky znamená: Zvýšit reálnou hladinu poskytovaných úplatků za přijeti blba na gympl cca o 200%.:-P:-P

+1/0
9.5.2013 2:11

K32a49t45e82ř44i97n77a 91V61e10n78c40l22o98v91á 6178893768730

8-o To se jako fakt někdy stalo nebo je to eufemismus pro poplatky na soukromých školách?

0/0
9.5.2013 8:24

P56a63v82e91l 97K48r51a93m50e17r 9673577889425

prosímvás v USA nebo v Rusku běžně fungují jedenáctiletky jako v 70 létech v ČSSR a další studium potom pokračuje dokonce na universitě. Titul Ing. tam tak získáte o 2 roky dříve než v ČR a platí narozdíl od toho českého po celém světě. Narozdíl od českých absolventů nikdo nemusí upravovat vizitky na dipl. Ing a v zahraničí nemusí absolvovat vědomostní kurzy. To, že nemají ponětí o rozdílu mezi Čečenskem a ČR je jiná věc. V ČR ostatně z absolventů také málokdo ví, ve kterém státě leží nějaký Boston...Stačí pouze aby nás vlastní politici typu Klause nepomlouvali v zahraničí a neoznačovali za užitečné a líné hlupáky R^

+3/−8
8.5.2013 20:12

P30a78v40e74l 60K67r53a74m65e21r 9533287269695

než budete hodnotit příspěvek, zjistěte si pls fakta ;-)

+3/−1
8.5.2013 20:30

M66i34l52a88n 66K73l20o33u42č72e70k 3350805248847

Podle mě se české diplomy v zahraničí mimo EU uznávají, třeba v tom USA, není problém když zde má někdo bc nebo mgr, aby si dodělal mgr nebo phdr v USA.

+2/0
8.5.2013 20:35

M92a22g58d83a89l14e40n43a 28M57a55c94h26o87v31á 2343545736858

co jsem slyšela, uznávají venku je Karlovu univerzitu. Ale nevím.

+3/−1
8.5.2013 20:55

P81a96v88e51l 86O31d17r76a88z72i11l 6494439207120

PhDr.?;-D

Jinak pochopitelně české diplomy v zahraničí uznávají, ale někdy je potřeba nostrifikace.

+1/0
9.5.2013 9:10

P93a84v71e13l 41O76d53r74a68z97i62l 6424769157830

V USA mají titul Ing? ;-D

0/0
9.5.2013 9:08

V26o75j19t92ě91c59h 47P48u71l12e92c 8245878551

Abych podpořil argument ohledně "slušnějšího" kolektivu - u nás na osmiletým gymplu z 28 lidí kouřilo jen 8. Myslím, že celkový průměr pro tento věk je někde trochu jinde. A z 28 lidí byl jen 1 až 2, co neměli fungující rodinné zázemí. Což taky je značně podprůměrné číslo.

+3/−1
8.5.2013 20:06

Z95d49e78n15ě53k 85S80k89ř44i71v91a95n 5344850209206

Nevím, jestli autor článku absolvoval gymnazium nebo ZŠ, ale jeho hrubky jsou děsné. Rv

+6/0
8.5.2013 20:03

V76í41t18e90k 19V67a72l38a35c84h 7274750785205

Vůbec se nelze divit, jak klesá úroveň vzdělání v celé republice a přitom jsme tady měli v minulých letech úroveň vysokou. Přijímat na gymnázia čtverkaře je rozhodnutí pouze mentálně postižených.

+3/−2
8.5.2013 20:00

M80a38r15i13e 66V15a47š54í31č18k44o46v70á 3641163212698

Někteří výše postavení mi tvrdili, že každé dítě má právo na vzdělání. A když neuspěje, je to chyba kantora. S tím ovšem jako kantor nemohu souhlasit :).

+6/0
8.5.2013 20:08

F13r75a79n15t67i38š76e44k 29E17l69i24á43š 6277183615186

Nejste tudíž objektivní hodnotitel, ale máte pravdu. Vzdělatelní studenti se vzdělávají rádi. Neuspějí především ti líní.

+2/0
8.5.2013 20:44

J85o73l29a54n74a 39R81á70b38o51v84á 2711234515298

Na jaké gymnázium berou čtyřkaře?8-o

+2/0
8.5.2013 20:17

K90a48t55e20ř71i98n21a 34V39e32n60c46l18o76v85á 6888363758560

Tam, kde berou všechny přihlášené. Uznávám, že nemít minimální požadavky je trochu neopatré. (Nemyslím si, že k tomu dochází často, ale skutečně neexistuje systémové opatření zajišťující, aby k tomu nedocházelo vůbec.)

+2/0
8.5.2013 22:02

P31a88v13e17l 94K88r15a84m22e63r 9473627579775

pokud hrozí že bude škola z důvodu menšího počtu žáků uzavřena nebo integrována, ráda odpustí i přijímačky ;-)

+3/0
8.5.2013 20:26

F28r38a71n13t65i42š26e47k 27E19l82i75á28š 6567413165896

Všechny školy berou bezostyšně peníze daňových poplatníků. Státní i soukromé stejnou měrou. Proto jejich ředitelé nemohou ani pípnout, když jim je nařízeno, jaké studenty smí přijímat. Pan Fiala by neměl být takový měkkýš. Osmiletá gymnázia jsou stále školami prestižními. Soukromé školy jsou určeny pro vzdělávání hloupějších dětí bohatých rodičů. Školy dostávají peníze podle počtu přiatých studentů, proto se nedivme klesající úrovni absolventů

+8/0
8.5.2013 19:42

I47v62a46n 65K39u63n71c 7987888816952

Ředitel musí být hodnocen podle úrovně studentů, kteří školu opouštějí a je plně na něm jaké studenty si vybere. Následně se dá diskutovat o potřebě škol, které nemají na výstupu kvalitní materiál.

+1/0
8.5.2013 20:11

F13r39a49n26t75i33š54e39k 32E41l57i57á27š 6597843465746

Měl by tak být hodnocen, ale na žádné škole tomu tak není. Nicméně úroveň studentů, kteří školu opouští je nejvíce závislá na úrovni těch, které přijímá. Nepatrně i na kvalitě kantorů.

+2/0
8.5.2013 20:41

I77v51a87n 75K39u86n29c 7157258716372

Ta souvislost tam samozřejmě je, ale děsí mě zbavování pravomocí a tím samozřejmě i odpovědnosti za výsledek.

0/0
8.5.2013 20:49

M89i18l66a10n 12K62l75o28u29č10e79k 3240275918887

Možná tam nechodí ti nejlepší žáci, ale určitě žáci rodičů, kterým záleží na vzdělání dětí. Tedy se jim nějak věnují. Pro mne to hlavně byla úleva, že jsem mohl chodit do třídy s dětmi s alespoň průměrnou inteligencí a nějakými společenskými návyky a ne negramoty, menšinami a grázly co hulej za školou v 5. třídě, kradou, maj neomluvených 200 hodin apod.

+10/0
8.5.2013 19:41

K24a24t18e16ř42i96n15a 24V80e39n96c58l38o60v97á 6388983938660

Nechtěla jsem být politicky nekorektní, ale úplně souhlasím. Schopnost těch nejlepších táhnout spolužáky nahoru není ani zdaleka tak mocná jako schopnost těch nejslabších prosazovat svou nízkost jako normu.

+5/−1
8.5.2013 19:53

J20a26n25a 85E29š36n51e27r45o71v25á 7751689558389

těžko držet úroveň, když klesá počet uchazečů, ale zůstává počet přijatých. Když se před čtrnáctii lety hlasila na osmileté moje dcera, bylo přihlášených 85 a škola brala 30 studentů. Letos jich brala zase 30, ale k přijímačkám přišlo jen 37 dětí...

+5/0
8.5.2013 19:26

I17v14a87n 33K81u23n75c 7987598676142

Asi záleží na regionu. V Praze berou státní víceleté gymply tak jedno dítě ze 6 až 10 uchazečů. Ty nejlepší si mohou vybírat ještě víc. Na druhé straně většina soukromých (kromě několika prestižních) pak bere skoro každého. 

A k článku, průměry jsou krásná věc, ale zajímavější by byla data za jednotlivé školy. Proč regulovat celý systém místo například zrušení těch, které mají horší výsledky než základky. I když i tady je třeba srovnávat školy ze stejné oblasti.

+2/0
8.5.2013 20:01

J56a60n46a 88E13š30n85e66r92o60v24á 7301509958259

souhlas... na úroveň před těmi cca deseti lety si rozhodně nestěžuju (dcera se dostala na školu, která z 500 uchazečů brala 40), Dnes by asi pro studenty gymnázia bylo lepší, kdyby jich škola brala třeba jen dvacet... jenže za vším jsou holt peníze:-(

0/0
8.5.2013 20:52

K81a29t93e54ř87i78n23a 65V44e31n68c52l64o59v15á 6388913138160

Peníze a spádovost ... maloměstské gymply se udržují ne proto, že jsou optimálně vytížené, ale proto, aby děcka nemusela dojíždět víc jak 20 km. To jako mají tu školu, co se na ni jednou nepřihlásí víc jak 40 lidí zavřít? (Za předpokladu, že otevřít třídu pro 20 je dnes fakt pohádka.)

0/0
8.5.2013 22:06
Foto

J60i51ř67í 77B66i68l24í32k 4665352862284

Zajímalo by mě, zda také neexistuje nějaká studie výchovného přínosu osmiletých gymnázii. Pořád dokola se opakuje vzdělávací přínos, ale škola by měla naplňovat i výchovné rámce.

To je něco, co například pan Stanislav Juránek zatím nepochopil ;)

+1/0
8.5.2013 19:17

F30r39a31n97t55i57š62e52k 32E37l66i91á11š 6337163295326

Bohužel. Školy vzdělávají a rodiče vychovávají. Jen za komunistů jsme museli vychovávat v duchu socialistického náboženství. Na osmiletá gymnázia jsou přijímány ty děti, které se nejlépe učí. Je silně pravděpodobné, že onu vlastnost neztratí. Výchovný přínos nemá se vzděláváním nic společné.

0/−3
8.5.2013 19:46

K70a90t70e64ř90i90n85a 89V25e87n93c45l21o45v97á 6748173468850

Nicméně výchovný přínos školy, kde děti tráví většinu svého bdělého času je zásadní - ať už se o něj vyučující snaží nebo ne.

+2/0
8.5.2013 19:55
Foto

J38i72ř86í 17B61i81l17í14k 4935142352444

Hlavně by měl být.Dobrý učitel zjistí spoustu věcí co rodiče neví. Stačí se dívat, děti si v kolektivu dávají mnohem menší pozor na to, kdo se dívá.

0/0
8.5.2013 20:51

F41r57a39n64t12i79š97e97k 67E39l37i89á66š 6717653425216

Nikoli, vychovávat dítě lze tak do druhého roku věku. Pak už se dá jenom lkát nad tím, že nás potomek neposlouchá, ale vím, co máte na mysli. Chování člověka lze uzpůsobit i tím, že odkoukává, jak se chovají ostatní.

0/−2
8.5.2013 21:06

F77r97a64n21t70i31š56e63k 54E83l36i28á13š 6777373425806

Četl jsem, že dítě lze vychovávat tak do dvou let věku. Pak už se jenom lká, že nás neposlouchá. To, co máte na mysli je spíše napodobování chování, které se nám líbí nebo které vede k úspěchu.

0/0
8.5.2013 21:08

K88a51t17e19ř63i43n59a 16V31e35n91c88l19o92v52á 6798233378410

Jsem velký fanoušek "nižšího gymplu", doteď si pamatuju, jak velká úleva to pro mě byla, když jsem se dostala z pomalého kolektivu, kde bylo studijní nasazení ostudou. V současném systému vidím ale dvě velké chyby:

 - Osm let na jedné škole je moc dlouho. Velká většina studentů (vzhledem k absenci přijímaček na SŠ) mezi kvartou a kvintou ztrácí motivaci a děcka ze základek je rychle dohánějí. Na "vyšším gymplu" většina z nich přechází do režimu minimálního úsilí - s výjimkou toho, čemu se chtějí věnovat po SŠ.

 - Nižší stupeň gymnázií nemá bohužel žádnou garanci vyšší úrovně kantorů, než ZŠ Často mají dokonce méně peněz, než místní ZŠ, takže nadané děti učí méně žádaní učitelé.

+5/−1
8.5.2013 19:04
Foto

H68o12n29z78a 41P98r89o18v76a51z14n84í52k 8638471687867

Já do toho režimu minimálního úsilí přešel celkem brzo a musím říct, že jsem podle mne udělal dobře.

+2/0
8.5.2013 19:08

I14v78o 95Č18á23n 5148603

Nižší stupeň gymnázií nemá bohužel žádnou garanci vyšší úrovně kantorů, než ZŠ Často mají dokonce méně peněz, než místní ZŠ, takže nadané děti učí méně žádaní učitelé.

- nesouhlas, učitelů a kvalitních je na trhu dost, spousta z nich nemá práci (dětí málo, škol málo, jejich rušení / spojování), jistých 20 hrubého je pro mnohé z nich dobré - mladí jazykáři a další po VŠ ve školství ani neseženou místo, plus je lepší učit malé děti na gymplu než jejich vrstevníky na ZŠ, kteří jsou nezvladatelní a nevzdělatelní - větší, ci menší část z nich.

- na víceletých g. se dají dobře během těch let naučit cizí jazyky, jinak ale těch 8 let na jednom místě je často opravdu moc, děcka jsou pak oprsklá.

+1/0
8.5.2013 19:31

K66a23t13e47ř62i10n35a 24V68e44n88c11l74o24v75á 6508613238800

Tak osobně znám sitaci jen na pár gymplech v regionu, ale opravdu tam často přežívají neuvěřitelné ... osobnosti. Bohužel tam ale vládne něco jako nemístná kolegialita, takže se na místo mladný zájemce nedostane a zůstává tam předdůchodový zoufalec, který učí už dvacet let to samé (a často to ani není to, co má vystudované). Ale souhlasím, že mnozí z nich jsou na tom pedagogicky (schopností zjednat si kázeň) tak špatně, že by na základkách nepřežili.

Nicméně situace ve výuce cizích jazyků je skutečně jiná - už proto, že jazykářů je i na malém gymplu hodně a můžou se lépe kontrolovat a podporovat v rozvoji. A když má žák štěstí, tak si za těch osm let může odnést i docela dobré základy.

0/0
8.5.2013 19:48

I74v31o 45Č83á22n 5678873

Mezi gymnázii (a i dalšími SŠ) jsou samozřejmě rozdíly. Věřím, že na mnohých školách setrvačností dožívají lidé, kteří by tam už být nemuseli... ale co s nimi?! A když je to kamarád (nebo to ani být nemusí), tak si ho tam řditelel(ka) nechá, resp. je tam taková ta určitá kolegialita a pochopení... kdy kolegu nechtějí připravit o práci. Často se i lepí ůvazky a někdo skoro ani neučí to, co vystudoval / umí.

Když ale ředitel(ka) chce, tak nyní může mít kvalitní (pedagogický) kádr.

K jazykům - a když navíc žák chce a dělá i něco navíc, tak se naučí, ale musí k tomu přidat nadstavbu, vlastní přípravu, bez které to nejde, pokud není super talentovaný.

A ještě: děti na gymn. většinou nemají problémy s chováním toho druhu, co jsou na ZŠ (nezvladatelní a sprostí deváťáci, nebo i mladší), i když výjimky se také najdou.

+1/0
8.5.2013 20:58

F67r36a59n88t71i81š96e50k 81E32l85i84á56š 6197373115466

Souhlasím s vámi. Školy si dnes mohou vybírat a špatní kantoři o práci nezavadí. Na gymnáziích jsou špičkoví učitelé. Některým ředitelům se může podařit znechutit jim práci, protože ředitele vybírají lidé, kterým na výsledcích škol vůbec nezáleží nebo školám nerozumí

+1/0
8.5.2013 19:51

J88o62s21e54f 28S68o88k94o43l 2980389202159

Jsem rozhodně pro zpřísnění. A jsem i pro redukci VŠ. Dnes školy produkují mraky bakalářů, jejichž úroveň je na stupni "vyučen s maturitou". O tom, kolik doktorů práv a absolventů VŠFS, kteří se na přednášce ani neobjevili, ani nechci mluvit. Obchod se vzděláním u nás krásně kvete.

+12/−3
8.5.2013 18:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.