Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poslední hladomor v Somálsku zabil čtvrt milionu lidí, OSN se kaje

Přes 260 tisíc lidí zemřelo v Somálsku během hladomoru v letech 2010 až 2012. Polovina z tohoto počtu byly děti mladší pěti let, uvádí zpráva OSN. Zároveň přiznává, že hladomor nemusel být tak tragický, kdyby se do země dostala pomoc hned při prvotních známkách problémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L13i74b69o90r 30B82a27š81t35ý20ř 9159921937805

Na zbraně peníze mají pořád-už kolik? 20 let?Kolik roků už tam probíhají různé občanské války?

Kolik milionů dolarů už skasírovali Somálští piráti za posledních 10 let na výkupném za lodě a posádky co unesli?

Místní pohlaváři na vlastní lidi kašlou,neustále mezi sebou válčí a OSN se kaje...

tak se jim pošle humanitární pomoc která většinou skončí u vojáků a co půjde tak se vyšmelí za zbraně:-/

+1/0
3.5.2013 9:38

J48i56ř73í 44P23e25t11r58u87ž54e63l52k62a 5527362685872

Všechna ta pomoc jenom zhoršuje situaci, dělá Afriku nesamostatnou a závislou, ničí místní výrobu, řemeslníky, obchod... rozhovor s ekonomem z Afriky:

http://www.spiegel.de/international/spiegel/spiegel-interview-with-african-economics-expert-for-god-s-sake-please-stop-the-aid-a-363663.html

+5/0
2.5.2013 19:26

F58r96a33n12t31i82š16e91k 16S22m50e31t32a36n29a 7188953351231

S tou poválečnou rekonstrukcí Německa ho dostali. Jestlipak nakonec nebyla chyba, že jsme neměli v Evropě nějaký ten menší poválečný hladomor, abychom se správně namotivovali k ekonomickému hospodaření, protože koneckonců když dostanu tričko a konzervu od UNRRA, jsem již naprosto spokojen, není co vyrábět ani prodávat, a můžu si hodit si nohy na stůl.

+1/−3
2.5.2013 23:42

F39r71a62n48t98i67š60e53k 89S71m93e71t28a82n57a 7628653351911

Také musím ostatně souhlasit, že potravinová pomoc pro Somálce je obzvláště necitlivá vůči somálským pastevcům. Těm sice chcíply krávy na sucho a sami umírají hlady, no jo, ale kdyby je měli, ti by mohli na trhu prodat takového mléka...! Taky doufám, že jim nebudeme dodávat žádné krávy ani do budoucna, ať se naučí hospodařit. Můžou za své nezměrné bohatství třeba sami si koupit krávy z vedlejších států.

+1/−2
2.5.2013 23:54

J88i58ř49í 42P90e41t94r66u80ž41e23l30k39a 5257172595912

To, že Evropa potřebovala injekci na zotavení, aby mohla navázat na své knowhow a pracovní morálku za použití vybudované a obnovené infrastruktury mi nepřijde moc srovnatelné z Afrikou, resp. těmi problematickými regiony.

+2/0
3.5.2013 0:14

F33r83a93n39t68i44š16e33k 55S67m59e59t37a63n10a 7348473721561

Jenže tu infrastrukturu bylo opět třeba vybudovat. Ten model je stejný - nasytit lidi tak, aby momentálně přežili, když to půjde tak pokračovat rozvojem skrze investice a pomoc aby se dokázali nasytit sami. Nikdo neříká, že musí mít zrovna automobilky, ale těch věcí co může pracovní síla dělat přeci není málo.

+1/−2
3.5.2013 0:19

J14i79ř72í 89P59e35t68r22u94ž15e23l40k14a 5627272465582

Ale vidíte, že obojí se událo. Injekci dostala Evropa i Afrika. Přesto je na těchto kontinentech situace diametrálně odlišná. Netrvalo relativně tak dlouho a Evropa už zase stála na vlastních nohách, těžko se mi to ignoruje.

+2/0
3.5.2013 0:36

F74r98a65n74t55i12š32e96k 87S43m35e73t62a70n12a 7608163341541

Asi klíčové je "corn that comes predominantly from subsidised American and European farmers", není to pravda, 3/4 jídla od World Food Programme pochází z rozvojových zemí a snaží se nakupovat od co nejbližších zdrojů, naprosto logicky. Není ani pravda, že to jídlo jde rovnou do ruky centrální vlády, protože WFP také v nemálo případech dohlíží na rozdělování pomoci přímou cestou.

0/−1
3.5.2013 0:03

M59i36l89o59š 94V54a56l96e85n55t64a 5537245333952

Pote co vsechny tyto nestastne africke zeme opustil posledni vojak kolonialni armady, slezly opicky ze stromu, a od Te doby se pouze rvou o zvanec. Nic jineho se nenaucily, nic jineho neumi.

+2/−3
2.5.2013 19:22

J71o29s36e96f 38Š79l17o25u13f 1329457248161

Nic jiného je jejich koloniální páni za celá staletí nenaučili !

0/0
3.5.2013 21:30

M71a86g65d51a91l25é84n52a 49P54u15c47h65i52n37g52e41r45o49v27á 9969263870377

Když si někdy dělám starosti s dětma, dnes již dospělými, tak si vždycky vzpomenu na jedno heslo"nejvíc jim pomůžu, když jim nepomůžu". Samozřejmě, že to nedodržuji přesně, ale určité zkušenosti s tím mám. Tak nějak přemýšlím i o Somálsku. Je mi přitom líto těch dětí.:-(

+4/−1
2.5.2013 18:54

F20r62a34n33t39i60š78e87k 39S52m74e50t40a57n81a 7378663541791

To si říkali Britové v Indii taky, bohužel trvalo několik hladomorů než se naplno ukázalo, že nepomáhat nepomáhá. Tím neříkám, že bychom do nich měli cpát pouze jídlo.

+2/−2
2.5.2013 18:59

J14i50ř54í 87Č35e11r76m47á79k 5180715748357

A oni jim snad dnes Britové nějak pomáhají?

0/−2
2.5.2013 19:15

F47r47a53n74t37i57š42e86k 29S81m17e14t72a48n22a 7888703981861

Ne, ale nakonec jim pomáhali právě například potravinovou pomocí a zachránili tím miliony životů. Ovšem také jim zanechali infrastrukturu a fungující stát, který se mohl rozvíjet. V somálském prostředí bez bezpečnosti pak v kombinaci s přírodními katastrofami moc Somálci šanci nemají.

+1/−1
2.5.2013 23:27

J49i43ř59í 69Č64e82r30m81á83k 5720535858617

I v Africe byly dříve celkem fungující státy - ano, za toho zlého kolonialismu. Pak ale černoušci všude museli "dostat svobodu", a podle toho to vypadá.

Pokud jde o ten zbytek, považujete za normální, že si rodiče v prostředí bez bezpečnosti a s přírodními katastrofami běžně nasekají 10 a více dětí?

+2/0
3.5.2013 0:45

F14r93a41n67t82i55š89e28k 10S14m75e92t21a11n16a 7298683431171

LOL ach jo, mícháte dohromady jablka s hruškama. Problémy spousty stávajících států jsou právě způsobeny kolonialismem, například, o tom určitě víte, fiktivními hranicemi na mapě které vůbec nerespektují klasické hranice etnik, stejně tak kolonizátoři obyčejně preferovali jednu etnickou skupinu nad ostatními, čímž zadělali na následné občanské války a genocidy. Často po sobě nezanechali žádnou elitu. V Angole se Portugalci rozloučili tím, že ještě před odjezdem loupali zásuvky a dráty ze zdí, aby si ti pitomí černoši pořádně vyžrali svůj boj za nezávislost. Samozřejmě že spousta problémů je výsledkem nízké kulturní a intelektuální úrovně Afriky, ale zase bych si ten kolonialismus moc neidealizoval.

-

Jasně že problém vzniká také z porodnosti Somálců, ale jak chcete aby kontrolovali vlastní porodnost, když většina z nich neumí ani číst a psát, natožpak uvažovat o plánovaném mateřství (o kterém stejně nerozhodují ženy) ? Jenom 1% žen tam má přístup k antikoncepci. Někoho by napadlo je vzdělat, třeba jim doručit antikoncepci a možná i zvednout životní podmínky natolik, aby se nemuseli jistit šesti dětmi v rámci svého sociálního a důchodového zabezpečení. Někoho jiného napadne nechat jim pochcípat děti i ty lidi. Inu, každý raději něco jiného.

+1/0
3.5.2013 1:30

F68r58a85n64t48i60š14e41k 76S87m76e13t97a98n33a 7418283621601

Mimochodem ano, konkrétně Britové po sobě právě zanechávali elitu a fungující státy, jako v té Indii nebo Jižní Africe. Je příznačné, že jediná fungující část Somálska je ta dřívější britská. Ten zbytek ale takové štěstí neměl.

0/0
3.5.2013 1:38

M83a75r66t29i65n 86H69r50o64u78d53n87ý 6718707472656

Něco bych tu rád napsal, ale počítám, že bych přišel o zlaťáky a možná bych měl i ban.

+2/−1
2.5.2013 18:53

P91e70t86r 71K18n96ě90b51o67r95t 3721980

Proč si nějaký jídlo nekoupěj?

+2/−2
2.5.2013 18:46

J15i44ř96í 17Č29e45r12m87á16k 5970115878807

Nechme hovořit čísla: http://www.afrikaonline.cz/OLD/staty/somalsko.html

Porodnost v Somálsku je 47 narozených na 1000 obyvatel za rok, úmrtnost 19 zemřelých na 1000 obyvatel za rok (a předpokládejme, že v té úmrtnosti ještě není započtený žádný hladomor). Počet obyvatel Somálska 7 489 000 (sice rok 2001, ale na výpočet to dramatický vliv mít nebude). S těmito čísly se tedy dá snadno spočítat, že v letech 2010 až 2012 v Somálsku přibylo 629 000 lidí. Pokud jich tedy ve stejném období navíc k běžné úmrtnosti zemřelo 260 000 následkem hladomoru, nemusíme přesto mít obavy, že by Somálci vymřeli.

+5/−1
2.5.2013 18:38

F41r47a53n16t47i22š34e53k 20S60m69e80t95a68n23a 7888933201681

To je těm mrtvým dětem jistě velkou útěchou.

+2/−3
2.5.2013 18:57

J95i28ř81í 67Č15e54r82m37á72k 5390465558677

Mohou poděkovat jen a jen svým rodičům s králičími návyky.

+6/−2
2.5.2013 19:08

J98i65ř20í 94P12e69t36r58u28ž91e67l32k72a 5637192845422

A co chcete dělat? Pokud je zachráníte, bude ještě více hladových krků které zplodí další hladové krky atd. ... a pak už nebude žádná šance je uživit, zhorší se i problémy s nemocemi aj., intenzita následků bude nesrovnatelně větší. Jejich rodiče se (řekněme) rozhodli je splodit s tím, že s nejvyšší pravděpodobností zemřou...

+4/−1
2.5.2013 19:34

F16r19a38n87t98i85š30e78k 57S86m64e54t28a98n37a 7338953511591

No, dáte jim šanci se uživit sami. Nejen že nakrmíte hladové krky ale také jim dáte prostředky, se kterými se uživí. To dělá World Food Programme, potravinová pomoc OSN, také, kromě bezprostřední pomoci právě teď.

0/−2
2.5.2013 23:56

J23i54ř89í 38P10e72t92r58u55ž19e86l61k25a 5157102755372

Při přístupu afričanů se to prostě ale bez takovýchto smutných statistik bohužel neobejde. Je naivní očekávat, že co není lehké tahat pro relativně výkonnou západní civilizaci zvládne hned Afrika sama. Ten explozivní efekt tam prostě při umělé podpoře a současné porodnosti (průměr přes 6 dětí na ženu) prostě nastane.

 

Pokud se na nedostatek potravy reaguje neustálým zvyšováním populace ... ani se mi to nechce komentovat.

 

Neříkám, že se to nemá řešit vůbec. Předávat adekvání knowhow, podporovat vzdělání, píli, odpovědnost.

+2/0
3.5.2013 0:33

J70a35n 91V55á80c17l13a83v15í78k 3702146121779

Tak mozna Somalsko proste tolik lidi neuzivi a priroda timhle (navenek mozna krutym) zpusobem nastoluje urcitou rovnovahu mezi zdroji a populaci?

+8/−1
2.5.2013 17:45

A54l63e80x61a45n64d59r 25K42o19s57t30k15a 5649386199446

Asi tak nějak. Při současném zemědělství (orba ostrým klackem, kácení ovocnýxh stromů na topivo a podobně) by se tam v pohodě uživilo možná tak milion lidí. Pokud by se hospodařilo rozumně, tak řekněme tak 3-4 miliony. Jenže jich je 7.5 a to číslo roste.

+2/0
2.5.2013 23:50

D41a47n21i27e95l 75K32r51a29u96s 1814280659881

Problém tzv. zemí třetího světa spatřuji také v tom, že vývoj lékařské péče koliduje s porodní křivkou. Dokud měli lékařskou péči na úrovni hotentótů, bylo nutností si pořídit i více jak deset dětí na jeden pár, neboť produktivního věku, kdy mohly živit zestárlé rodiče, se dožily tak dvě až tři děti. Po nástupu lékařské péče západního typu razantně poklesla dětská úmrtnost, ovšem myšlení těchto národů se nezměnilo. Tamní příroda je také schopná uživit pouze určitý počet jedinců.

+8/−1
2.5.2013 17:31

F74r49a39n25t56i22š37e54k 21S55m19e88t37a95n65a 7738933361841

Ono je určitě dobře, že se do toho nikdo nemíchal, protože ted sice umřelo čtvrt milionu lidí, ale alespon jsme jim nemuseli platit chleba, nebo tak něco.

+1/−2
2.5.2013 16:46

P72a16v75e92l 42O23d26r69a43z49i88l 6364729237210

Nikdo ti nebrání, fantasto, živit čtvrt milionu lidí a všechny jejich děti do pátýho kolene, ale na to asi nemáš, co?

+3/−1
2.5.2013 17:54

F74r11a49n74t63i69š14e25k 89S98m89e50t63a75n42a 7398693841621

No, kdo si myslí, že by to bylo nějak extrémně finančně náročné, je sám fantasta. Pár set milionů dolarů? Pár miliard dolarů i s vojenským doprovodem? K tomu podotýkám, že třeba EU sama samotinká má HDP o patnácti bilionech dolarů.

+2/−4
2.5.2013 18:33

J91i94ř48í 63Č66e19r80m29á93k 5410945858747

Ano, dnes jich je 1/4 milionu a my je nakrmíne za "pár miliard dolarů". Co zítra? Bude jich 2,5 milionu a my budeme krmit za pár desítek miliard dolarů. Pozítří? Na nasycení těch 25 milionů už budeme těch miliard potřebovat stovky. Co popozítří, a další dny, až jich bude víc než Číňanů? Pořád to nebude nějak extrémně finančně náročné?

+5/−1
2.5.2013 19:13

F48r48a68n91t59i81š60e82k 33S40m21e32t37a97n35a 7708523981341

Tak trochu uvažujte, ta pomoc přeci nemusí být jenom jídlo, ale také to může být rozvojová pomoc (čili pomoc ekonomická, aby rozjeli vlastní ekonomiku), nebo se jim může pomoci vytvořit bezpečný stát, kde budou moci se sami rozvíjet, to se dá třeba dále kombinovat s antikoncepcí...myslíte, že Somálsko je jedinou chudou zemí, kde je trvalý přírůstek populace? Není, a i země kde je jinak pouze písek dokáží celkem do pohody přežít populační nárůst.

0/−2
2.5.2013 23:23

J59i40ř82í 51Č88e48r57m79á25k 5160475158197

Které země mají jen písek a v pohodě přežívají populační nárůst, že jsem tak smělý? Pokud se tedy tou pohodou nemyslí neustálé dodávky zvenčí.

Pokud jde o to ostatní, to už se všechno po desítky let zkoušelo, od rozvojové pomoci až po antikoncepci. Výsledek - nula.

+2/0
3.5.2013 0:36

F78r94a19n67t89i66š90e30k 26S69m41e23t86a79n43a 7788683951661

Dobrá, já to podám jinak: jestli se někdo nasytí nebo ne závisí na jeho ekonomické kapacitě, kterou mu lze pomoci vybudovat. Země které nemají nic jsou beztak schopny nabídnout třeba svou pracovní sílu, viz jihovýchodní Asie. Není ani pravda, že by rozvojová pomoc nefungovala, pro příklad se lze podívat třeba na Afghánistán s jeho radikálním poklesem úmrtnosti, zhruba desetinásobným nárůstem HDP od roku 2001 a tak dále. To je jeden případ, který je mi znám. V Somálsku je problém s bezpečností, který zabraňuje tomu aby místní pomoc byla efektivní a zrovna tam se rozvojová, čili ekonomická pomoc moc nekoná a ani nekonala, protože prostě to bude zničeno militanty. Čili v tomto případě ani není výsledek, kterého mohlo být dosaženo.

0/−1
3.5.2013 1:19

J43i69ř25í 32Č49e23r18m61á76k 5390705448747

Vidíte, a jsme zřejmě u jádra pudla. Proč to v Asii (většinou) funguje, o poválečné Evropě ani nemluvě, a v Africe (většinou) nefunguje? Jestli ono to nebude místními lidmi, jejich mentalitou a (ne)pracovními návyky.

0/0
3.5.2013 11:27

F60r94a26n89t91i25š90e56k 89S66m69e72t91a30n72a 7778253661381

No, zrovna Afrika, což je kontinent s velkými regionálními rozdíly, se celkem utěšeně hospodářsky rozvíjí. Jen vám nedokážu dokázat, nakolik má na tom podíl zahraniční pomoc, proto jsem zvolil ten Afghánistán.

0/0
3.5.2013 11:33

J36i50ř81í 38Č74e97r74m44á50k 5170175188647

Nějaký příklad africké země, která je již dlouhou dobu nedotčena Vámi zavrhovaným kolonialismem, a zároveň se nějak významněji hospodářsky rozvíjí, by nebyl?

0/0
3.5.2013 14:37

F82r25a45n67t28i72š79e75k 50S53m33e74t59a56n48a 7878833181971

Ghana je taková ukázková země, Namibie se třeba ekonomicky rozvíjí.

0/0
3.5.2013 15:43

F88r45a18n76t12i61š33e53k 51B69u90c60h67t29a 8796732274

Když vidím ty komentáře, tak nad některými kroutím hlavou..

Jakto, že se lidé stali takovými cyniky?

+6/−6
2.5.2013 16:38

M79a18r33t16i88n 89L84a78c25i55n44a 9871547609

to je jednoduché. polovinu potravinové pomoci odkloní vládní jednotky a dál se s nimi kšeftuje. to je výsledek celé pomoci. somálská vláda ji zneužívá.

+3/−2
2.5.2013 16:48

V42o94j42t94ě98c20h 53P11u50l57e97c 8165658891

A vy snad soucítíte s opilcem, který má ráno kocovinu? Ne - věděl do čeho jde a jaké budou následky. Stejně jako když si pořídí kupu dětí.

+8/−4
2.5.2013 16:50

L24í52d67a 60Z62e96m49a79n19o94v19á 1370838695235

No ale mohl byste uznat, že ty děti, které teď umírají hladem, nemohou za to, že si je rodiče udělali.. Takže možná kapka soucitu je namístě, ne?..

+7/−5
2.5.2013 16:55

V71o48j74t36ě23c55h 71P23u68l47e77c 8835838181

Jenže nakrmením těhlech vzniknou noví pontencionální rodiče (až tyt vyrostou), kteří se zase budou spoléhat na to, že jim jejich děti někdo nakrmí. Při růstu geometrickou řadou, kdy každý pár má 6-7 dětí ten problém bude větší a větší. Někdo to prostě odnést musí (chybu, že je v zemi víc lidí, než se uživí), a čím později to někdo odnese, o to horší a větší to bude. Lepší pozdě než později.

+8/−2
2.5.2013 17:06

A23l61e87x49a36n79d18r 89K54o73s11t92k81a 5429456549296

A velmi rychle, jejich dívky mají běžně, podotýkám naprosto běžně první dítě někdy ve třinácti letech.

+2/−1
2.5.2013 17:31

M11a58r90t22i73n 37K91y93p50r 2482265534144

Jste ochoten akceptovat neokolonialismus? Jste ochoten akceptovat opětovné převzetí vlády naší civilizací? Jste ochoten akceptovat, že naši vojáci (myšleno vojáci našeho civilizačního okruhu) budou moci odstřelit každého domorodce s kalachem v ruce? Jste ochoten akceptovat, že nás za to budou domorodci nenávidět a volat po svobodě? Pouze pokud skousnete výše uvedené nezbytnosti, má smysl nějaká pomoc, jinak ji místní warlordi rozkradou a prodají a zbývá jen cynismus a černý humor. A polovičaté pokusy dopadají špatně:

http://www.csfd.cz/film/8266-cerny-jestrab-sestrelen/galerie/

+5/−1
2.5.2013 17:32

J89a82n 80J41e40z20b34e28r69a 5185353313219

to není odpovědnost OSN, to je odpovědnost vojenských geril v Somálsku, jejich obyvatel, to co tam tvoří, to tam mají

+7/−2
2.5.2013 16:38
Foto

L93u27b33o10š 97V21a75c65í45k 8487380885

Když horko-těžko uživím jedno dítě, nebudu si dělat další 3...

+8/−4
2.5.2013 16:26

M22a13r95k36é62t52a 26Ž94e13m34l84i48č76k51o61v73á 1864700473653

Prosím, běžte šířit osvětu o antikoncepci do zemí 3. světa. Za rok přijďte poreferovat, jak jste byl úspěšný.

+6/−3
2.5.2013 17:09

V93l13a29s66t71a 39S54v98o30b14o90d71a 4159759934

Proč by se mělo pomáhat státu který rozšířil pirátství v okolních mořích a vydírá všechny společnosti a státy od kterých by měl očekávat spíše pomoc.

+7/−2
2.5.2013 16:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.