Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mezi základkami se rozevírají nůžky. Některé jsou pro chudé

Vzdělávací systém je selektivnější, než se tušilo. Například do škol s velkým počtem romských dětí rodiče své ratolesti nezapisují a vybírají si školy pro bohaté. OECD varuje Česko před nárůstem počtu "sociálně vyloučených" škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a93n21a 20L14a19n11g31o63v33á 2435916980193

Tak mi připadá, že pan ministr bude "odměňovat" jisté školy za jejich horší výsledky tím, že jim přidá finance. Nemyslím, že by to byla správná cesta a upřímně řečeno jsem přesvědčená, že plošné řešení ani neexistuje. Děti, jejichž rodiče mají čas, prostředky a především vůli je vychovávat, vždycky půjdou do prosperujících škol. Nůžky se rozevírají ve společnosti, takže se to nutně musí projevit ve všech sférách života, i ve školství. Jak to odstranit? Revolucí?! Nebo snad zvyšováním sociálních dávek?

+3/0
25.4.2013 20:10

P86e48t71r92a 41V49a32ň50k64o43v64á 4194874826182

mám strach, že právě o těch dávkách již ministr uvažuje :-/

+1/−1
25.4.2013 20:27

P27ř32e33m36y44s70l 69H58r37o56m37a67d19a 2184286868431

Vy jste přesně příklad toho, proč si lidé nemůžou vládnout sami. Náramné odbornice na kvalitu vzdělávání. Pro Vás se můžou novináři přetrhnout, aby zveřejňovali i výsledky technické zkoušky - srovnávacích testů. Z této zkoušky vyšla údajně nejlépe Praha8-o. Jak to může někdo vědět, když se jednalo pouze o technickou zkoušku a žádné oficiální výstupy nikam nemohli tudíž jít8-o Jak chcete porovnávat úspěšnost vzdělávání na jednotlivých základkách, když základky si nemohou vybrat žáky a tak jejich startovací čára je často velice rozdílná8-o?

To je přesně to o čem tu celou dobu píšu. Škola má špatné výsledky - šup zrušíme jí. Vždyť na radnicích určitě sedí samej odborník na vzdělávání 8-o?

0/0
26.4.2013 7:49

P47e57t81r31a 74V49a45ň73k62o25v52á 4554764496982

jste mimo

0/0
26.4.2013 10:05

P23ř47e54m15y21s68l 72H73r25o78m23a64d83a 2214636418561

mimo čeho?

mohu se vá zeptat na vaši odbornost a zaměstnání8-o?

0/0
26.4.2013 10:43

J24i77r75i 50D35v36o95r56a82k 5897700185533

Nasypem tam penize a problem je vyresen... Chci byt taky Ministrem...V

+2/0
25.4.2013 19:16

P15e81t79r87a 68V95a69ň72k80o32v78á 4844174156942

" Ministr Petr Fiala nyní hledá recept, jak tyto problémy řešit "  .....nějaký myslitel neopodstatněně nazve tuto situaci problémem a ministr se může přetrhnout, aby ji začal řešit? Co kdyby si napřed ministerstvo zjistilo, jestli vůbec nějaký problém existuje a při "řešení" se napřed zeptalo voličů, jestli vůbec s nějakým (a jakým) řešením souhlasí ?.....Nebo jde jenom o to, aby nás nějaká příživnická a nic neprodukující organizace nenazvala rasisty? EURv[>-]Rv;-€

+2/0
25.4.2013 14:59

P36ř79e88m50y60s21l 98H62r71o32m72a22d28a 2194636848811

Problém existuje!! A je to hodně velkej problém. Zapomeňte na chvilku na svůj rasismus či strach z romů a představte si následující stav. Ve městě je osm škol a v okolních vesnicích další tři. Jedna ze škol se stane prestižní a vyvolenou  a přestane brát tzv. problémové žáky - zlobivce, s výukovými potížemi - prostě ty jiné. Okamžitě o ní začnou mít zájem rodiče z lepších kruhů a začnou tam dávat svoje děti. Další tři školy nechtějí přijít o své lepší děti a začnou se chovat podobně. Vytlačené jiné /ty horší děti/ se začnou shromažďovat na jedné horší škole - ta začne přicházet o lepší děti. Město se následně rozhodne zrušit tuto horší školu. 4 lepší školy nebudu však horší děti brát - ty se rozběhnou do ostatních škol - ty se okamžitě stanou těmi horšími a stanou se kandidáty na zrušení. Do toho do tzv. lepších škol začnou proudit lepší děti z vesnických škol. Výsledek - několik přeplněných lepších škol, horší školy, které jsou postupně rušené a horší děti se rozlézají i do těch dříve lepších škol. Zbude jen jedna přeplněná lepší škola, kam se bude brát z protekce a několik přeplněných horších škol. Budete mít velký problém vůbec dostat své dítě do školy, natož si vybrat tu lepší!! Vybírat si budou moct jen ti co budou mít známé na radnici!

Copak jste se nepoučili z MŠ.

Můžete si snad dneska vybrat lepší mateřskou školu, nebo jste šťastní že Vás do nějaké vůbec vzali?

0/0
25.4.2013 15:50

P13e17t34r17a 82V14a33ň94k45o85v50á 4954534716502

Nejsem ani rasistická a strach z cigánů už nemám vůbec....dokonce jsem s nimi dost často ve kontaktu - a právě proto, že je znám, si zásadně nepřeji, aby do třídy, kam chodí mé děti, začal chodit byť jen jediný, který bude násilně přesunut odněkud, kde se doposud bez problémů vzdělával, jenom proto, aby ministerstvo vykázalo nějakou tzv. sociální a antirasistickou  činnost ve snaze zalíbit se demagogickému evropskému spolku.

Důvody jsou všeobecně známy - já totiž chci, aby děti ve škole nikdo neokrádal, nenakazil a aby se mohli v klidu věnovat výuce, kvůli které tam chodí.

Jinak si myslím, že pokud budou "lepší" školy placené (soukromé) - kterých bude logicky dostatečné množství, tak vaše teorie dostává výraznou trhlinu. A taky nějak nechápu, proč by se město ve vašem příkladu rozhodlo nějakou plnou "horší" školu rušit.

+4/0
25.4.2013 16:17

P28ř90e61m56y20s80l 66H92r92o82m27a25d45a 2334576548711

Samozřejmě, že město zruší tu méně naplněnou horší školu!!

Soukromé školy to je cesta - to tvrdím stále dokola! Ale soukromé plně placené školy. Uváděl jsem tu příklad gymplu soudruha Ratha s rozšířenou výukou golfu - ten je z většiny placen ze státních peněz. To je trochu ujeé - ne?

0/0
25.4.2013 17:22

M67a92r13t14i97n 70F28r96a84n27t65i75š22e21k 7745780103715

ale naprosto stejnou situaci dostavame, kdyz mesto zrusi jednu z osmi naprosto stejnych prumernych skol s nekolika detmi podprumernymi a nekolika nadanymi. po zruseni jedne z nich pujde vsechno do haje.

0/0
25.4.2013 16:28
Foto

J10a27k12u37b 70D31l49o41h24o10š 9852176593215

Problém není chudoba a bohatství, ale přístup rodičů kevzdělání. Někdy i děti z bohatých poměrů mají problémy se vzděláním, protože simyslí, že rodiče všechno zařídí a na učení kašlou.

+3/0
25.4.2013 14:31

V38á95c34l84a77v 47Š23v91i90h38e22l 4941495377269

No, to je všechno pěkné, ale jak by to OECD chtěla řešit ? V těch školách ani moc není problém, že většina romských žáků je pomalejší než ostatní, ale nejhlavnější je problém s chováním těchto dětí, které nerespektují žádná pravidla. Já měl na základce na prvním stupni dva Romy (jeden na tom prvním stupni zůstal až do 15. let) a vždycky úplně rozhodli hodinu, že se nedalo nic naučit. Problémem taky je, že když své dítě dáte do takovéhoto kolektivu, tak pochytí manýry toho kolektivu. Já například také musel při konverzaci s těmito slabšími žáky používat v každé větě nějaké sprosté slovo, protože bych se asi spisovnou řečí vystavoval riziku šikany

+6/0
25.4.2013 13:58

H70o16n50z65a 32B85o53b53u65l65a 9416819583399

Už jste někdy slyšel o tom, že v některých menších městech je pouze jedna škola?

0/0
25.4.2013 13:42

H13o96n98z19a 16B63o82b24u50l93a 9326339853359

Pardon, to bylo jinam. :-)

0/0
25.4.2013 13:42

J20a98n 58S36c98h14w96a39r79z 9663925884529

Niekto to vola predsudky, ja to volam skusenosti. Chodil som s ciganmi do zakladnej skoly, bili ma a sikanovali takmer kazdy den pocas ~2 rokov. Ktory rodic by chcel pre svoje dieta nieco take riskovat? Ano je to o sanci a niekde ta sanca je proste vyssia.

+6/0
25.4.2013 12:56

P51a79v28e21l 16B41e43r60e34r 7252953400308

to jsi ale dost multikulturně bohatý R^ Závidím Ti :-P

+2/0
25.4.2013 12:58

P61ř86e90m98y71s98l 61H67r28o54m66a82d55a 2584346168671

A proč vás nevzali do školy, kde většina dětí nebyla romská? To jste zlobil nebo co?8-o

0/−3
25.4.2013 13:14

H28o51n22z73a 40B71o70b74u20l27a 9546919583739

Opravdu jste nikdy neslyšel o tom, že v některých menších městech je pouze jedna škola?

+6/−1
25.4.2013 13:45

P42ř40e68m82y44s51l 88H67r30o89m90a83d61a 2734546338841

A tam chodí 60% romské populace, která ubližuje ostatní8-o - Tak to jsem teda ještě neslyšel!!

0/−5
25.4.2013 15:32

J83a36n28a 57L77a87n18g87o56v29á 2385966870433

Dřív se bralo do škol podle spádové oblasti, o tom jste neslyšel? Bydlel jste v části města spolu s cikány, a protože nebyl volný trh s byty, nemohl jste se přestěhovat jinam. Takže jste s nimi chodil i do školy.

+1/0
25.4.2013 20:15

S23o35ň94a 91V49a25l88e51n70t25o39v83á 1909838488874

Nemyslím si, že by bylo dobré řešení separovat všechny romské děti od bílých dětí, tím se zvyšuje segregace a společenské nerovnosti, které stojí ve výsledku ještě více peněz a situace bude stejná, ne-li horší.

Když nad tím tak přemýšlím praktické školy by se rušit neměly všechny, protože primárně byly zavedeny pro děti s lehkou mentální retardací, pro ty co mají problémy s učení. Nebyly zavedeny pro ty, co mají problémy s chováním, které vycházejí z rodiny - protože tyto děti nemají většinou snížený intelekt. Děti, které mají snížený intelekt samozřejmě ty nadanější brzdí - ale do praktických škol se strkají i děti (nejenom cikáni), které by na to měly, jen kdyby se jim někdo o něco víc věnoval - jsou přeci chytré děti, které na různé úlohy potřebují více času, těm kteří to mají rychleji se dá práce na víc, aby se nenudily.. To se dá vyřešit tím, že se zadotují asistenti do škol, dá se více peněz do škol běžného vzdělávacího systému, které by se mohly vzít právě z některých praktických. Protože tyto školy dostávají opravdu velké peníze na rozvoj školy a právě na asistenty. Druhá možnost je snížení počtu žáků ve třídě a ne enormních 30 dětí na jednoho učitele, tam by strádaly všechny děti a není to vina toho, že tam jsou třeba dva Romové. Přikladem, že to funguje jsou školy alterního směru - kam také své budoucí dítě ráda dám a né proto, že tam nebudou chodit cikáni - třeba budou, protože pro některé z nich může být vzdělání také důležité, ale proto, že se tam dětem věnují úplně jiným způsobem a nemusí to být škola jen pro vyvolené.

+1/0
25.4.2013 12:18

J18a11n 64M93u68c17h32a 8559836612796

jen drobná poznámka - "enormních 30 dětí na jednoho učitele". zažila jste sídlištní základky v 80. letech? standard byl 40 děcek ve třídě, třeba 15 tříd v jednom ročníku, směnování (jeden týden na ráno, druhej na odpoledne), to byla velkovýroba :-)

+3/0
25.4.2013 12:27

S74o56ň94a 69V38a33l11e56n70t35o77v62á 1829698938834

Ne, já zažila jen těch 30 a nebylo to nic moc. Jak bylo ve třídě 40ti dětí Vám?:-)

0/0
25.4.2013 13:04

J56a42n 48M14u26c13h17a 8409296952336

příjemná anonymita ;-D bylo to na prvním stupni, nijak mi to nevadilo, ale je pravda, že číst a částečně i psát sem uměl už než sem šel do školy :-)

+1/0
25.4.2013 13:18

P49a53v28e71l 45B65e62r19e76r 7232303690548

jedno necigánské narušené (normálně řečeno rozmazlený fracek) dítě i s asistentkou zcela paralyzuje výuku 24 dětem. Já si opravdu nepřeji, aby ani takoví zmetci kazili mým dětem život.

+6/0
25.4.2013 13:02

S67o81ň91a 26V82a32l12e21n97t22o48v97á 1519238758574

Pokud je to dítě, tak narušené, že v běžné škole být opravdu nemůže, řeší se to výchovnými ústavy...

+2/−1
25.4.2013 13:31

P53a86v38e18l 37B77e17r26e17r 7152263260178

řeší se to a bude řešit inkluzí. Stačí se mrknout na ty návrhy a trend. Možným řešením pro rodiče je soukromá škola.

+3/−1
25.4.2013 13:48

M84a16r43t21i78n 58F57r30a24n24t46i72š30e38k 7555150333475

teorie inkluzivniho skolstvi je dalsi krok ke zniceni vzdelavaciho systemu. snad se na MSMT najde slovek s mozkem a odvahou, ktery nedovoli socialni experimenty na nasich detech.

+4/0
25.4.2013 14:00

M24a48r43t28i69n 42F41r45a40n14t84i10š75e27k 7845930903375

ano, neni zadouci a potrebne delit deti na romske na jedne strane a eske, vietnamske, ukrajinske dalsi na strane druhe. Naopak je nezbytne prizpusobit vyuku schopnostem deti. Pokud smotame dohromady deti vysoce nadane, prumerne a obtizne vzdelavatelne, doplati na to vsechny.

+2/0
25.4.2013 13:43

J41a64n 39M44u26c98h32a 8719236712636

"Ani jednomu kolektivu školáků taková selekce neprospívá."

rád bych viděl nějakou studii, která tohle tvrzení podpoří :-P

+14/0
25.4.2013 12:12

P56a77v70e11l 81B78e12r67e51r 7872723770468

studie provedená lidmi, co v životě cigána neviděli

+4/0
25.4.2013 13:03

J23a27n 26M39u23c70h54a 8459436632776

no, podle mě takovou studii lze udělat jen těžko, bylo by potřeba sledovat to dlouhodobě za nějakých kontrolovaných podmínek. narážím na to, že to prohlášení podle mě totálně stojí na vodě, odporuje selskému rozumu a nějakou objektivní vědeckou studií se to skoro nedá prokázat (už jen kvůli velmi náročné proveditelnosti)

+4/0
25.4.2013 13:21

J90a81n 83L13u27k28á47š 7707273733752

S objektivni vedeckou studii mate pravdu, ale radoby objektivnich, alespon se tak tvaricich pseudostudii bude dostatek.

0/0
25.4.2013 20:01

P56ř16e38m73y45s15l 90H32r85o53m90a60d96a 2124816158421

Ještě jedno pro Vás sociálně silné - ať máte co mínusovat.

Je naprosto normální, že ve společnosti jsou lidé bohatší a chudší. Je však trochu problém, že někteří chudší se s tím neumíte smířit a snažíte se žít jako bohatí - a to na dluh. Pokud zadlužujete sebe - hypotékami, leasingy a spotřebitelskými půjčkami, tak je to celkem váš problém - až vás to dožene.

Vy však požadujete, aby se zadlužoval stát a případně zvyšoval daně, aby mohl financovat státní prestižní školy.

Co je však motivací státu pro vzdělávání. -) Aby co největší množství populace získalo takové vzdělání, aby mohli odvádět daně a nepotřebovali sociální pomoc. Rozšířená výuka golfu už s tímto zájme zdaleka nekoresponduje /konkrétně Rathovo víceleté gymnázium s rozšířenou výukou golfu/. Dokonce je i sporné, zda má stát platit rozšířenou výuku jazyků? Aby mu daňovej poplatník utekl do zahraničí?

Rozhodně však stát musí více financovat ty hůře vzdělavatelné žáky. Taky víc zaplatíte za výrobu schodů z divoce rostlých stromů než z opracovaných prken! 

Resumé: KLIDNĚ SI MACHRUJTE S PRESTIŽNÍ ŠKOLOU - ALE ZA SVÝ!!

+2/−8
25.4.2013 11:39

P98ř10e19m21y44s16l 33H89r96o28m63a34d68a 2354176298481

A nějakej pravičák by mi prosím plus nedal? Co máte proti školnému? To vypadá, jako když i nečasovcům došly peníze;-D;-D;-D

0/−6
25.4.2013 12:01

P51a69v32e84l 96B19e39r52e41r 7902473890328

Hromado, Hromado, Ty si asi často vystačíš sám

+4/0
25.4.2013 13:04

P16ř24e46m42y37s27l 73H66r44o71m31a50d55a 2184726678611

tak však mi nic jiného nezbejvá - diskuse, kde se místo argumentů pokládaj mínus - tj. smutná realita naší intelektuálské elity;-)

0/−2
25.4.2013 13:16

T84o65m53á76š 63S40k44á19l24a 6138987

protože to je od pangejtu k pangejtu. Tohle totiž způsobí to co v USA, UK a zřejmě dalších. Bohatí budou svoje děti dávat na placené školy, z těch se pak stanou politici a "ti úspěšní" a příští vládní návrhy už budou dělat lidi, kteří budou na školství šetřit úplně, protože svoje vlastní děti budou vzdělávat soukromě. Jak to vidím já, nejcennější lidi jsou ti, kteří si prošli obojím a sami jednou pochopí, proč by se měli učit a na co školu nepotřebuje a vybere si specifickou střední a vysokou. Ale do té doby bych se bránil většímu odloučení prestižních škol od těch normálních. Zvláštní školy pro ty co se neumí chovat to řešily, ale to je proti všem těm světovým organizacím. Tak ať aspoň nějaké podmínky mají všichni a ne, že budou odděleni automaticky s tím, že na těch dole už beztak nezáleží, to je můžeme rovnou střílet. 

Navíc si myslím, že nechápete rozdíl mezi chudým a bohatým. Není to v tom, kolik mají na účtě.

0/0
25.4.2013 13:39

P80ř90e74m41y52s16l 94H57r19o31m91a78d12a 2744836348601

A v čempak to spočívá? Tedy ekonomický status. 

Jinak co píšete je krásné, ale pokud nechcete lidem bolševicky nakázat, kam mají dávat svoje děti do školy, tak to musíte regulovat jinak. A tou nejlepší regulací jsou právě peníze. U nás je problém, že na tzv. elitní úroveň základního školství si dělá nárok příliš mnoho lidí - i ti co na to nemají. Když bude navštěvovat soukromé školy horních deset tisíc, tak se to nikde neprojeví.

Tady to je ovšem tak, že lidé chtějí elitní školu za státní peníze! A dostanou se tam děti zase protekcí - jako za bolševika:-/ Nechápu k čemu ze státních peněz financovat elitní ZŠ, když tu u dnes máme soukromé a navíc tu máme víceletá g.?

+1/−1
25.4.2013 13:51
Foto

K62a55r63e31l 78T73o39m61á34š78e38k 7604169967289

Příroda už je taková; každý člověk je jiný. Školy jsou bezplatné a nikdo nemůže nutit rodiče, aby dávali děti do podřadných škol. Ty školy jsou podřadné nikoliv proto, že tam chodějí Romové, ale protože výuka na nich je příliš pomalá a každá hovadina se musí vysvětlovat. Neumí ani pořádně česky a doma se neučí. U nás jezdí děti do škol autobusem; není potřebné mít auto. Já jsem v životě neměl žádné auto a v autě se mi nechce jezdit. Kromě toho řízení automobilu považuji za nekvalifikovanou práci; když to někoho baví, tak ať si tu hračku koupí, ale ať s tím nezasmraďuje ulice.

V přírodě takoví zvířecí jedinci umírají hladem a nemají šanci mít potomky, takže nedochází k degeneraci. Jenom tak se mohl vyvinout  Homo sapiens..

+4/−1
25.4.2013 11:21

T12o69m66á63š 79S56k18á13l11a 6778197

obavám se, že jste to dost špatně pochopil. Ti "problémoví" jsou ti, kteří by přežili přírodní proces. Oni "chápou", jak jsou naše zákony a společnost zbytečná a překomplikovaná a dělají právě to, co dělají zvířata po celý věk. Kdyby přišlo na přežití, je to liný, náročný a naivní obyvatel EU, kdo by vymřel (a vymře, porodnost prostě přejít nejde).

0/0
25.4.2013 13:13

J51a62n72a 73L73a87n55g20o58v60á 2565456590223

Možná náročný a naivní obyvatel EU vymře, ale podívejte se třeba, jak to vypadá v arabských zemích. Nepříliš snesitelno-přecpáno, minimální rozvoj. Kdyby spoléhali jen na sebe, vymřou, i když se množí jako potkani. Pokud tu ti "problémoví" jako jediní přežíjí, nebude je mít kdo živit a vymřou taky.

0/0
25.4.2013 20:24

V11l11a89s81t25i29k 58R25o94š60l10a14p27i70l 8790168461

Je až symbolické, že modelem byla vybraná Praha, kde je procento Romské populace relativně nízké a Romové jsou relativně slušní. Ale co mají dělají rodiče v lokalitách, kde se člověk bojí po setmění vyjít z domu a nemají žádnou "náhradní školu pro bohaté"?

+10/−1
25.4.2013 11:20

P60ř29e11m63y87s98l 60H14r63o71m59a86d68a 2504236318131

R^ To jste celkem uhodil hřebíček na hlavičkuR^

Co s tím?

+6/0
25.4.2013 11:23

V67l54a17s22t29i61k 89R91o47š77l23a73p82i38l 8490778541

To víme všichni, ale naši politici se bojí reakce Evropy, kam by se pravděpodobně naši Romové začali stěhovat, pokud bychom jim nastavili stejné podmínky jako tu mají ostatní obyvatelé. Takže jsme Evropou označováni za rasisty a nutí nás k ústupkům, aby oni sami měl klid.

+5/−1
25.4.2013 11:26

M19a84r40t20i47n 22F90r31a21n64t86i64š18e90k 7585900943665

rád bych autorku upozornil, že opakem školy plné romských dětí není škola pro bohaté. Opakem je škola pro vzdělavatelné.

+21/−1
25.4.2013 11:18

J21a60n39a 47L98a49n72g95o60v81á 2905886870313

;-DR^

0/0
25.4.2013 20:25

J46a90r95d13a 45C72h57o17v93a31n97e50c 6341155813689

To je hrubá lež.

Źádní rodiče nevybírají svou školu podle bohatství rodičů budoucích spolužáků jejich dítka.

Nejde o majetek.

JDE O CHOVÁNÍ!

+13/0
25.4.2013 11:04

K32a25r91e42l 81P65ů92č79e47k 6405703730260

Musel bych být úplně padlý na hlavu, aby moje děti byly ve škole s neviditelnými! Ještě se jim začnou podobat v motivaci do života a návykama...

+3/−1
25.4.2013 10:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.