Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poláci brání promítání německého filmu. Jsou v něm za antisemity

Naše matky, naši otcové je jméno válečného filmu, který se v Německu stal hitem a nyní míří do USA. Polsko ale žádá, aby nebyl distribuován. Poukazuje totiž na antisemitismus v polském nekomunistickém odboji za druhé světové války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I52v22a73n 37K19o79p79t42a 5207702931337

Ten film jsem videl a myslim ze v ramci celeho filmu je tato zalezitost vice mene okrajova. Zas tak bych to nedramatizoval. Je jasne ze jeden film nemuze obsahnout vsechny souvislosti, ale pokud se to delo je v poradku to ukazat.

0/0
15.4.2013 7:51

J59a90n 70D36e71l 5313626635691

Problem je, ze neni vsechno cernobile. Ne kazdy vojak Wehrmachtu byl nacista (viz letec, ktery si sundal svastiku a letal bez ni, nebo nedavno medializovany pripad takoveho esa, ktery sundal vojaka, ktery mlatil puskou ruskeho vojenskeho zajatce), ne kazdy clen AK byl bila lilie bez poskvrny. Polaci si svuj antisemitismus musi vyresit sami - viz par let zpatky a velka debata na tema Jedwabne, reporteri polske televize tam jeli a nenatocili nic - nikdo se s nima nebavil, bylo jim vyhrozovano atp. http://en.wikipedia.org/wiki/Jedwabne_pogrom). To vyrovnani se urcite neda vyresit tim, ze se neco bude zakazovat.

0/0
13.4.2013 10:27

J22a82n 36D97e31l 5823496485341

A jeste pridam neco k nasim - ne kazdy ceskoslovensky vojak co bojoval na te spravne strane - byl opravdu spravny - http://cs.wikipedia.org/wiki/Masakr_na_%C5%A0v%C3%A9dsk%C3%BDch_%C5%A1anc%C3%ADch

+1/0
13.4.2013 10:28

P56a17v58e90l 40A54n38t27o39n 7628425108184

Antisemitismus, anticikanov, anticizinec, ... tohle je a bylo v cele Evrope. A kdyz se maji lide spatne,tak to jen vice vylejza na povrch. Jsem pro film, ktery umi ukazat, ze antisemitismus byl na obou stranach fronty.R^

+2/−2
13.4.2013 8:27

Z39u64z47a12n24a 83V63a95l40e76k 3936166945148

Pred par lety jsem videla franc. dokument Shoa, mimojine i o Zidech a jejich deportaci v Polsku, antisemitismus v 70. letech (!!!) v ruznych vesnicich v Polsku byl sokujici....

+1/0
13.4.2013 7:49
Foto

K24a46r77e34l 51S25e80i17d60l 8339505610168

Sice už to je někde dole ve vlákně, ale neměla by být zapomenuta (resp.měla by vejít ve známost) paní Irena Sendlerová, Polka, katolička, která zachránila tisíce židovských dětí z varšavského ghetta.

http://czechfolks.com/plus/2010/03/28/pavel-kovar-statecna-irena-z-varsavskeho-ghetta/

http://cs.wikipedia.org/wiki/Irena_Sendlerowa

Žádná historie - ani ta polská - není černobílá a byli tam jak lidé, pořádající protižidovské pogromy, tak i lidé, kteří pro Židy nasazovali vlastní životy.

+2/−2
12.4.2013 22:36

L87e69n17k78a 10H73o81f16f41m90a35n77n34o12v56á 9313651432207

Podívejte se na film Nedodržený slib o partyzánech na Slovensku mimo jiné.

+1/−1
12.4.2013 21:56

J32i92ř15í 75D77o56u53t39n11á59č 2630737297185

Nevím co je za problém ... kdo se trochu zajímá, tak ví , že poláci židy nemuseli, s němci spolupracovali a při vraždění židů pomáhali.... ostatně to samý platí pro ukrajince, rusy atd ...

+8/0
12.4.2013 17:01

J51o71s69e61f 51T91r59n73k48a 1801368554410

tak pravda je obojí. to co film popisuje se dělo. poláci dokonce pogromy páchali i po válce na židy co se vrátili z lágrů. je to zdokumentováno a mělo by se o tom mluvit, protože katolický polský antisemitismus v té době byl opravdu silný. stejně tak ale je pravda že spousta poláků i členů AK židům pomáhala a často nasazovala za ni i život. nemělo by se zapomínat na obojí a zavírat oči před ničím.

+7/0
12.4.2013 18:22
Foto

K46a48r12e60l 17S92e48i11d51l 8249495970368

R^ (Nevím proč, ale u vás se mi nezobrazuje Plus a Minus 8-o) Takže máte za svůj příspěvek jako plus. :-)

0/0
12.4.2013 22:15
Foto

K38a13r29e63l 49S41e61i39d53l 8749105890298

A už se zase zobrazují... 8-o??

0/−1
12.4.2013 22:20

T94o17m70á85š 21M37a76c14e38j89k12a 6331352697107

a Pobaltí jakbysmet.

+1/0
12.4.2013 18:38

J53o12s39e18f 32T96r26n58k82a 1281848284830

jj a z části i rusko

0/0
12.4.2013 18:44

J55i34ř21í 35D56o77u13t46n76á26č 2540497547335

JE TAK ... ale nikde jinde se obyvatelstvo tak aktivně na vraždění židů nepodílelo ... i když kdo ví co by dělali frantíci nebo vlámové, kdyby hned za čelníma jednotkama šli einsatzgruppen a stříleli jim židy na zahradě, možná by si taky přihřáli polívčičku

+1/0
12.4.2013 19:45

J97a93n 96M65u32c81h77a 8219676552266

"desítky tisíc Židů byli vyhnány". ufff :-P

+1/−1
12.4.2013 15:19

L44u93d83v81i24k 17S17p89i98n86k83a 1492577980365

nedivím se, že izraelská IDF je dnes nejlepší armádou světa a spoléhá jen na vlastní sílu.

+5/−1
12.4.2013 15:10

J75a12n 86U79l57r40i20c39h 9699426489334

Armia Krajowa byli hrdinové. Vůbec polský národ projevil za války velký heroismus. Pro lepší pochopení mentality Poláků uvídím text přísahy členů Zemské armády v překladu do češtiny:

Přijímaný: "Před tváří Všemohoucího Boha a Nejsvětější Panny Marie, Královny Koruny Polské,kladu své ruce na tento svatý kříž, znak utrpení a vykoupení,a přísahám věrnost své vlasti Řečipospolité ( Republice ) polské. Přísahám, že budu neochvějně hájit její čest a ze všech sil, připraven obětovat i vlastní život, bojovat za její osvobození z otroctví. Budu bezvýhradně poslušen rozkazů prezidenta Řečpospolité ( Republiky ) polské a vrchního velitele, jakož i jím jmenovaného velitele Zemské armády a zachovám tajemství nezlomně, ať už mě potká cokoli. K tomu mi dopomáhej Bůh!"

Přijímající: "Přijímám tě do řad Polské armády bojující s nepřítelem v utajení za osvobození vlasti. Tvojí povinností bude bojovat se zbraní v ruce. Tvojí odměnou bude vítězství. Zrada se trestá smrtí."

+6/−3
12.4.2013 14:56

J11o46s68e47f 27T30r35n68k92a 1631878764890

to co píšete je pravda. ovšem je také pravdou že to co film popisuje e dělo. že hodně pláků udávalo a masakrovalo či pomáhlo vraždut židy i po válce. dobrého člověka dělají dobré činy a ne hromady přísah ... nic není černobílé-

+5/0
12.4.2013 18:25

L77e47n66k53a 50S63v85o36b61o49d38o86v66á 2196565957765

Je to hnus velebnosti, ale alespoň je na tom vidět, že ve srovnání s Poláky my rozhodně nacionalisté nejseme, naopak, podlézáme a podlézáme a člověk se pak musí dívat na takvé slinty, které za německé peníze točí Vondráček či Herz. Rv

+6/−4
12.4.2013 14:50

L62e56n54k23a 53H11o32f96f16m12a89n55n84o22v25á 9603271172127

Viděla jste dokument o pogromu v Holešově, který spáchali členové Československé armdy měsíc po skončení První světové války v prosinci 1918 a co se pak dělo, když se k nim připojili občané Holešova? Bohužel si nepamatuji název.

0/0
12.4.2013 21:59
Foto

J33a71n 60H84o52l56o48v89s23k33ý 6737289131

Mýty, fakta, tajemství. Masaryka z toho tehdy málem trefil šlak, ale velká část aktérů si to odseděla.

0/0
13.4.2013 10:03

M71i86l60a97n 31L14u65k31e16š 8357430602621

Film jsem viděl a podle mne jde o klasiku, praktikovanou Německem v posledních letech - modifikace moderních dějin. Ta chce stavět na myšlence, že ne všichni Němci byli nacisté, resp. že Němci za nástup nacismu vlastně nemohou a také že ne všichni Němci byli antisemité. Je to stejné, jako kdybych chtěl tvrdit, že za náš komunismus / socialismus vlastně nemůžeme a že to všechno udělali oni - tedy "ti zlí" komunisté a zapomenout na fakt, že je v Čechách volila v roce 1946 v (polo)svobodných volbách téměř polovina voličů. Kontrolní otázka: je každý muslim terorista? Jistě není. Jen je zajímavé, že každý terorista je muslim...

+11/−4
12.4.2013 14:27

L63e11n64k85a 40S27v28o42b72o12d44o52v82á 2366915137105

Souhlas, až na to, že není pravda, že každý terorista je muslim...to by se na Vás Breivik trošičku zlobil ;-D

+2/−2
12.4.2013 14:51

M91i49l79a83n 29L51u60k61e95š 8267520262921

Máte pravdu, to byla malinko ptákovina. Ale zase na tak daleko od současné pravdy.

0/0
12.4.2013 14:55

J54a41r51o79s53l13a46v 40V96o80n24d12ř79i47c80h 8248113626158

já myslim, že je to hodně daleko od pravdy, až by ses divil. na světě je tolik teroristickejch organizací, že muslimů v tomhle moři bude sotva pár procent.

+1/−4
12.4.2013 15:47

J69a19n18a 90L44a69n19g68o22v15á 2855246810123

Přesně. Vezměte si třeba IRA nebo Basky...

0/0
12.4.2013 16:21
Foto

K74a31r29e50l 12S88e21i88d97l 8389445200738

Opravdu? A nejsou - co do počtu teroristických útoků a počtu obětí - všechny ostatní ter. organizace ve světě jen pár procent proti teroristickým aktivitám "ve jménu islámu"?

0/0
12.4.2013 22:20
Foto

J21a60n 25H90o86l57o39v20s16k39ý 6597499141

99 procent. Dalo by se říct, že až na pá výjimek si to muslimové privatizovali, ten terorismus.

0/0
13.4.2013 10:05

O32s83k95a37r 18P69o35k13o50r13n69ý 6495891120898

IRA, ETA, RAF jsou /byly teroristé? Sám jistě chápete že jste napsal nesmysl.

+6/−2
12.4.2013 14:53

M77i32l60a60n 34L63u78k19e72š 8117630392851

No jasně, souhlasím s vámi, viz nahoře. Jen mne mrzí, že reagujete na závěrečný bonmot a nikoliv na ty myšlenky (tedy alespoň doufám, že to jsou myšlenky) nad tím...

0/0
12.4.2013 14:59

P73a66v60e93l 46N61o85v50o48t18n36ý 6545426508606

ano, kolují informace, že to byl jeden z důvodů, proč nechalo vedení Rudé armády vykrvácet  Varšavské povstání ve 44 roce, za to že nepomohli povstání ve varšavském ghettu

+1/0
12.4.2013 14:24

A98l89e37x17a48n66d18r 52K98o72s74t46k70a 5899586759316

Historický fakt: Rusko nikdy polsko nemělo rádo, byli spolu prakticky nonstop ve válečném stavu. To, že odbojné poláky postřílí ti zlí němci se jim náramně hodilo. Ostatně těm polákům se hodilo to, že jim němci postřílí židy. Poláci jako takoví přeci jsou ti hodní ne? Oni židům neudělali nic. Jen nehnuli prstem, aby jim pomohli.

+4/0
12.4.2013 14:35

M28i85l94a24n 57L37u97k39e12š 8987490252211

Mezi námi, ani my jsme zrovna nehnuli všemi prsty, když do Terezína a poté do Auschwitz odjížděly transporty Židů, což je ale velmi podobné přístupu ostatních evropských zemí (čest budiž vzdána např. Dánsku). Také jsme se nijak nepřetrhli, když se vracející Židé po letech v pekle hlásili v roce 1945 o své majetky. Ale myslím si, že náš či polský antisemitismus se ani náznakem nedá srovnat například s francouzským, neboť o vichystické policii a jejích protižidovských manýrech by to vydalo na několikasvazkovou knihu. Ale Frantíky si Němci jistě na paškál nevezmou, zatímco Čechy a Poláky kdykoliv, neboť jsme pro ně méně významní (před rokem 1945 by se dalo napsat méně rasově hodnotní, ale to už je dnes málem považováno za politicky nekorektní koment).

+4/0
12.4.2013 14:53

J93o26s20e78f 45T96r64n91k49a 1361978444420

moment ale poslký antisemitismus byl opravdu takový jak poisuje film a horší leckdy ... proč to nevidět?

+2/0
12.4.2013 18:27

L17e51n47k37a 23H49o78f34f54m91a35n48n15o73v26á 9373121682527

Našinci se chodili dívat na nádraží jako na divadlo třeba v 5 ráno na odjezdy Židů do koncentráků. A svým židovským sousedům třeba říkali: "Až odjedete, ten chlívek zbouráme". Už si plánovali, jak to bude fajn, když ti Židi vypadnou a nechají tam prázdné byty, domy a majetek...

0/0
12.4.2013 22:02
Foto

K59a59r46e76l 11S38e81i17d38l 8939145450268

Setkal jste se někdy se jménem Irena Sendlerová?

http://czechfolks.com/plus/2010/03/28/pavel-kovar-statecna-irena-z-varsavskeho-ghetta/

http://cs.wikipedia.org/wiki/Irena_Sendlerowa

0/0
12.4.2013 22:27

J88o13s44e72f 90T95r35n32k86a 1191348724600

tam se to spíš nehodilo bolševikům ...

0/0
12.4.2013 18:26

F29r98a30n63t63i67š28e68k 50P37r71u34d57k33ý 8772761862371

Tak neni zadnym verejnym tajemstvim, ze se na revoluci v rusku 1917 podileli vyznamnou merou bolsevici - zide. Zid a bolsevik byl v te dobe velky spojenec. Pamatuji si jeden francouzsky tv dokument na kabelovce, ktery  byl castecne natocen jiz v 80letech min. stoleti v Polsku. Tam defacto dokonce potvrzovali to, ze polaci nezide nemeli za valky zadny problem s tim, ze zidy nacisti likvidovali. Naciste pouzivali slovni spojeni zidobolsevik. A polaci bolseviky nenavideli, meli k tomu duvod

+1/−3
12.4.2013 14:20

R29o68m47a39n 80Č10e65r18v13e47n88k95a 5918273174602

Stejné to bylo se židy za války u nás. Pro běžného čecha žid rovnalo se němec, protože většina židů před válkou mezi sebou mluvila jidiš, což byla němčina s pár židovskými výrazy. A tak když němci transportovali židy do koncentráků, pro čechy to bylo jako když jedni němci deportují jiné a pozáboru Sudet tady němce neměl nikdo rád. Ať takové nebo onaké.

+1/−2
12.4.2013 14:25

P10a20v81e80l 70N36o68v38o61t83n75ý 6345616258346

není pravda, že jidiš byla němčina s pár židovskými výrazy, byla hodně podobná, ale i početnou slovní zásobu měla, ale ne všichni si navzájem rozuměli, němčina a jidiš je považována (až na výjimky) za dva samostatné jazyky

0/−1
12.4.2013 14:30

R66o78m15a85n 82Č64e37r80v23e12n62k56a 5468873784102

Vysvětlujte tenhle nepodstatný detail našim předkům. Pro ně byl žid němcem a hotovo.

BTW valná část pražských židů se za první republiky označovala za německy mluvící (píšící).

+2/0
12.4.2013 15:21

J12o95s94e49f 12T51r35n22k93a 1121678334930

víte, to už je to Polívkovo já nejsu rasista pro mě je cigán jak černoch :))) prostě předsudek

0/0
12.4.2013 18:31

L26e10n79k32a 34H85o42f44f80m28a80n98n17o85v84á 9303341262137

Víte, že např. ve Vídni je jidiš škola a také v dalších městech, např. v Antverpách žije největší komunita hovořící jidiš.

+1/0
12.4.2013 22:06

J48o88s73e65f 37T30r17n65k97a 1821618964320

u nás to bylo z dob mocnářství. většina židů v praze nemluvila jidiš ale německy-byli jsme tehdy multietnický národ. češi, slováci, němci, rusíni, a židé taky.  to ale neznamená že se nemuseli cítit češi (když tu žili x generací - prostě mluvili německy což v RU bylo běžné) :)

+3/0
12.4.2013 18:30
Foto

K10a93r31e62l 49S59e13i58d75l 8859925560608

Kdesi jsem se setkal se svědectvím, že německy mluvící Židé v ČSR se považovali v 1. řadě za Čechoslováky.

0/0
12.4.2013 22:31

P38e84t96e90r 86W45e69h50r41b29e77r86g31e39r 7647783930301

ha.ha.ha!;-(

0/0
13.4.2013 12:50

M25i31c32h31a92l 37P68a94v41l15á56t 9113373954859

No jo, no. V Polsku se jeste nevyrovnali s vlastnim antisemitismem, v CR se zase nekteri nevyrovnali s masakry kolem odsunu. Vsude je neco a blbost lidska nezna hranic.

+14/−3
12.4.2013 14:11

S88l86a87v20o60m31í41r 52B96e78n78e98š 6402287650744

Němci mohou být ještě moc rádi, že nedopadli ještě mnohem a mnohem hůře. Měli by děkovat Čechům za to, jak jsme po válce k nim byli humánní.

+1/−1
12.4.2013 16:46

J88i80ř54í 86D98o58u10t87n20á12č 2980577587895

To je ale blbost ... vraždit po válce děti, ženský a starý dědky a pak to tutlat ... tfujtajbl

+4/0
12.4.2013 17:04

L20e86n34k88a 52H60o64f48f75m63a49n42n51o76v15á 9373191942527

Tak jako se s antisemitismem a s tím jak zacházeli za války se Židy nevyrovnali Rakušané, Slováci, Maďaři, kde dnes vládne Orbán a půl milionů Maďarů již odešlo ze země.

0/0
12.4.2013 22:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.