Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Pacifiku hoří lidské hranice, ostrované pořádají hony na čarodějnice

Veřejné upalování, pálení rozžhavenými žehličkami, mučení jako ve středověku. V dnešní době již téměř nepředstavitelného násilí se dopouštějí rozohněné davy na tichomořském ostrově Bougainville během čarodějnických procesů. Proti eskalujícímu honu na černou magii jsou tamní policisté bezbranní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D23a68g42m93a46r 28W82a91g19n81e21r 6902389873661

To mas podla mna u tychto primitivnych kultur prast jak uhod. Pred prichodom misionarov tam pre zmenu zrali svojich nepriatelov, a tusim aj svojich zosnulych pribuznych, pokial sa nemylim. Specialne a obzvlast prave v Papue-Novej Guinei. ;-)

0/0
13.4.2013 16:03

P60a57v34e76l 46H36o39l16e68k 1953182930

Prostě divoši.

+4/0
13.4.2013 10:11

J55a18k97u11b 35F88e23i52f57a97r 7919159986539

R^ přesně tak, mentálně jsou v době kamenné. Že se k nim dostaly nějaké výdobytky moderní doby jejich myšlení nezmění. I medvěd umí v cirkuse jezdit na motorce, ale pořád je to medvěd.

+4/0
13.4.2013 10:40

P13e96t21e79r 53K77o22s84u91t 7585951316258

leduska je to presne naopak  

 moderní věda bez křesťanství 

Vědecký přístup se svým důrazem na experimentování a matematicky přesné formulace se v historii lidstva vyskytl pouze v krestanskem starém kontinentu. K tomu, aby mohly tyto pro vědu příznivé okolnosti nastat, musely být naplněny některé zcela konkrétní předpoklady. M.B.Foster píše, že před vlastním vznikem vědy museli západní myslitelé přisoudit přírodě takovou povahu a vlastnosti, které umožnily, aby se stala předmětem vědeckého zkoumání.

moderna veda nevznikla nikde inde len na krestanskych uzemiach

+3/0
13.4.2013 9:59

P82e62t73e97r 38K33o21s45u11t 7825201646498

josef lebduska kamarat moj o com ty meles

Skutečnost, že k rozvoji vědy došlo právě a téměř výhradně na evropském kontinentu, je nezpochybnitelná. Můžete se snažit pátrat sebevíc, ale na indickém poloostrově se žádný zásadnější rozmach v nově vznikajících disciplínách bakteriologie či genetiky nekonal. Obdobně budete marně hledat stopy po rozvoji anatomie, chemie či elektroniky třebas v peruánských Andách. Co je důvodem pro skutečnost, že kupříkladu neexistuje perský protějšek Isaaca Newtona či obdoba Luise Pasteura z kmene Siouxů?

Někdo možná namítne,: "Co ale řecká geometrie, muslimská algebra či čínská astronomie?" Nemluvíme i zde o vědeckých úspěších? Je mi líto, ale ne. Na tuto otázku budeme postupně nacházet odpovědi - prozatím pouze ocituji historika vědy Stanleyho Jaki. "Technické inovace řecko římských časů, islámu a imperiální Číny, natož inovace předhistorických dob, neustavují vědu a lze je spíše popsat jako tradiční nauky, dovednosti, poznatky, techniky, řemesla, technologie, techniku a nebo prostě znalost."

+3/0
13.4.2013 9:53

M74i23l12o59š 41K71o47v82a36č 7185578266630

jenže čarodejníctví existuje ,černá magie ,bosoráctví,temné síli ,kto se tým zapodíva muže škodiť a pusobit na lidi škodlive

0/0
12.4.2013 21:50
Foto

H26a58n69a 26A49n15t13o72n39o89v83á 6107629804864

Jo, třeba Lucie Bílá dala Ivetě Bartošové nějakou zakletou sošku a proto se IB posledních 10 let nedaří.

+2/0
12.4.2013 23:52

D17a12v23i10d 24Š14a13f98r81á41n26e34k 5837424567533

Spousta těchto zvěrstev se u nás vždycky s velkou oblibou přisuzovala katolické církvi. Tady je ovšem názorně vidět, že se jedná o všeobecnou zábavu pologramotných lidových společenství. Na vině je spíš vlastní neschopnost a následná frustrace, která vede "dělný" lid k tomu, aby ukázal prstem.

+6/−3
12.4.2013 17:37

M25i80l74a17n 62V74o84s43t15r61ý 6759456324284

Možná jen pro info ostrov Bougainville je jeden z ostrovů Šalamounova souostroví a převládá zde křesťanské náboženství... přičemž dominantní z křesťanských náboženství v oblasti je náboženství katolické... ;-) (i když protestantů je tam více, jen jsou roděleni mezi více náboženství...)

+2/−2
12.4.2013 18:05

J58i78ř89í 59Š74e34j94n56o12h59a 4232583874833

Máte pravdu. To upalování pochytili papuánci od  Katolické církve.

Kdyby  se  do nich církev nemíchala tak mohli zůstat u svýc starých dobrých zvyků. Například takový kanibalismus  řešil zcela přirozenou cestou otázku výživy národa i  populační explozi. Současně. 

A to nemluvím o ekologii - upalování  bosorky se starou pneumatikou na krku produkuje mnoho škodlivin ;-€

+1/−2
13.4.2013 0:19

P32e80t29r 39Z81d46v67o28ř87á73k 7339416266786

Kde se v lidech to zlo bere - Ne! to vlastně nejsou lidé, to jsou zrůdy převlečené za lidi.;-€

Moc by mě zajímalo, jestli někdy dosáhneme té vyspělosti, jakou si už tak dlouho neoprávněně přisuzujeme - vždyť takto se nechovají ani zvířata.;-€

+1/0
12.4.2013 16:54

J94a62n 37U67l75r63i82c47h 9439336669324

Ano, čarodějniství je špatné. Snad se ho podaří na Papui vymýtit.

+1/−2
12.4.2013 17:15

V58á68c78l25a92v 13Š86v11i21h34e41l 4451625857599

pokud má někdo fanatický mozek, tak už nějak nezáleží na tom, jestli je to dobrý nebo zlý člověk. Prostě to bere tak, že pokud někdo urazí Boha nebo něco podobného, tak ho musí zabít, aby se tomu Bohu zalíbíl

+1/0
12.4.2013 18:15

K40a89t26e36ř43i17n25a 61S49l31a55v82í33k11o84v46á 6953725590863

Rozdíl mezi honem na čarodějnice a humanitárním bombardováním je jen v osobním přístupu.

+5/−6
12.4.2013 16:49

M98i49l72o80s 30M53l25c67o69c30h 4903144884130

A neco vic k veci by jste nemela, mila carodejnice ?

+3/−1
12.4.2013 18:09

P51a56v27e96l 33K24r43a16m39e92r 9463297639105

podobně tomu bylo i v "civilizované" Evropě v 16. století.

+1/0
12.4.2013 16:40

L35u87d45ě72k 13F97u60x89a 9276440164887

Civilizace = bydlení ve městech, tak proč ty uvozovky?;-)

+1/−2
12.4.2013 16:43

P91a56v90e28l 39K50r93a30m58e37r 9293987489445

prosímvás, jaká byla tehdy v Čechách města ? Ani dnes zde není jediné skutečné město srovnatelné rozlohou či počtem obyvatel s evropskými městy. Jako je Paříž, Řím, Hamburk, Varšava nebo Moskva.

0/−4
12.4.2013 16:56

M53i91l20o78u43š 10K89n25o41t81e84k 4284113892521

A to je moc dobře.

+1/0
12.4.2013 22:43

V60á38c81l90a44v 32Š85v25i20h63e94l 4351425507969

Myslím si, že hodně ty země posuzujeme svoji optikou. To, že je tady 21. století a jak v technologiích, tak i myšlení jsme někde jinde, ještě neznamená to, že je to tak všude ve světě. Na hodně velkém území Papuji lidé žijí jako v době kamenné, takže se nemůžeme divit, že ti civilizovanější přeskočili pár tisíciletí a našli si zálibu v upalování čarodějnic. Jinak jak se tady píše o tom exportu náboženství, tak musím řict, že je to pravda. Byl jsem na indonéské části Papuji a různé křesťanské organizace si tam dělají vyloženě hony na černochy. Myslel jsem si, že tam mají zrovna volební kampaň, ale byli to křesťané. Navíc co znám pár papuánců, tak je zvlášť katolická církev učí pojetí víry, které tady bylo obvyklé tak v tom středověku, takže je dost dobře možné, že za tímto upalováním čarodejnic nesou spoluvinu křesťanské církve

+4/0
12.4.2013 16:35

O67s46k33a67r 54P67o79k48o11r15n97ý 6755241180438

To je pravda- všechny církve (I ty malé) prostě ví, že v civilizovaných zemích ztrácejí podporu a moc už ztratili v 19. stol. Plně se tedy zaměřili na rozvojové země kde díky nevzdělanosti a malému přístupu k informacím můžou šířit úplně ty nejhorší bludy aniž by se jim někdo postavil. Jmenovitě se to nyní děje právě v pacifické oblasti a v některých afrických zemích. Například na Filipínách je katolická církev tak mocná že prosadila zákon že je !trestné i jen mluvit! o antikoncepci.

+1/−3
12.4.2013 16:45

V21á49c13l76a96v 98Š46v17i14h22e67l 4761985247479

přesně tak. Bylo mi z toho smutno, protože ti lidi doslova nedávno slezli ze stromu. Mám známého z Papuji a jeho rodiče prý ještě jako malí žili na stromě. Pokud takovýmto lidem řeknete i ty největší bludy, tak si to nemají kde ověřit. V Indonésii jsem navíc dělal takový pokus, že jsem se v národní knihovně zeptal, jestli nemají Darwina. Co myslíte ? O nikom takovém nevěděli !! Je vidět, že najít si objektivní informace je těžké. Navíc ministerstvo pro náboženství tam cenzuruje snad všechno co není v souladu s náboženstvím. Různé církve tam tedy mají pravé žně. Kámoška z Papuji se teď třeba dala k Jehovistům, protože říkala, že jsou to hodní lidi a nic o nich špatného nikdy neslyšela

+3/−1
12.4.2013 18:12

P73e56t73r 44Z23d47v93o42ř45á83k 7809896806846

Asi ano, ale stejně si myslím, že každý člověk by měl individuálně rozeznávat, co je dobré a co špatné (to zejména zabíjení a působení utrpení druhým) bez ohledu na to, co ho kdo učí. Pokud toho není schopen, je primitivem, který by neměl být považován za člověka.

0/0
12.4.2013 17:01

J45i55ř70í 16T75o52m55e31k 3655533977315

To co se děje na Papui je výsledek násilného exportu křesťanství na území kde mají vlastní náboženství a nikdo nastál o toto. Tak se tomu dělo v dějinách ve všech zemích tzv. třetího světa. Zkuste mne přesvědčit o opaku.

+4/−3
12.4.2013 16:29

L38u29d55ě85k 90F79u33x62a 9416500124797

To bude velice snadné:-) Fakt: Podobné hony na čarodějnice se odehrávají rovněž na územích podléhajících vlivu např. islámu nebo jiných místních náboženství. Takže to asi s exportem křesťanství nic mít společného nebude, co myslíš.....

+7/0
12.4.2013 16:37

V94á94c26l17a67v 92Š26v18i65h32e67l 4651955697339

já si myslím, že je to spíše o tom na jakém stupni vývoje se daná kultura nachází. V muslimských zemích to probíhá proto, jelikož například Pakistán nebo Jemen jsou na tom myšlením asi jako my v době Přemysla Otakara II.

+3/−1
12.4.2013 16:39

L71u91d52ě90k 30F45u91x19a 9736860584927

Ano, proto je teorie o násilném exportu křesťanství jakožto příčině naprosto nesmyslná.

+5/−1
12.4.2013 16:44

P10e66t27r 52Z94d53v90o21ř79á35k 7479626726376

Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Když někdo rád ubližuje tak "ve jménu božím" je dobrá záminka (a pak že je nějakej bůh...:-P)

+1/−3
12.4.2013 17:43

D89a65g15m61a88r 88W31a56g60n70e88r 6582809443121

Presne. Vazeny Jiri Tomku.

To mas u tychto primitivnych kultur prast jak uhod. Pred prichodom misionarov tam pre zmenu zrali svojich nepriatelov, a tusim aj svojich zosnulych pribuznych, pokial sa nemylim. Specialne a obzvlast prave v Papue-Novej Guinei. ;-)

0/0
13.4.2013 18:50

O85s52k30a19r 98P25o50k47o78r72n22ý 6155581520468

Tady se zase rozhořela diskuze o samotné podstatě křesťanství - Prostě realita je taková, že vždy když přijde nová ideologie tak je revoluční a v opozici ke starému řádu. Když se začalo křesťanství šířit v Římské říši tak konzervativní Římané byly v šoku s těch lunetiků kteří pořád halucinovali o konci světa a zbavování se majetku-také se primárně šířilo mezi otroky (kteří neměli co ztratit). Jenže pak se dostalo k moci a stalo se konzervativní silou která bránila každé změně. A takhle je to pořád -  komunismus byl revoluční ideologie ze které byly konzervativci v šoku a podporu měl opět mezi nejchudší třídou - pak se jim podařilo dostat k moci(na východě) a stali se ultrakonzervativní silou která ve svých zemích bránila jakýmkoliv změnám. Projevy násilí (jako třeba inkvizice nebo stalinské čistky  atd.) přicházejí v situaci kdy si ta ideologie není jistá svou mocenskou pozicí v regionu.

+2/−1
12.4.2013 15:35

D53a88n28i92e55l35a 14U22r96b68a70n53o15v56á 2634450715556

Přijde mi to trochu zkreslené - neřekla bych že by ve středověku v Evropě šlo o snahu bránit  změnám - v naprosté většině případů byly pokud vím upalovány obyčejné ženy, které prostě obvinila závistivá sousedka. Upalování skutečně odlišných či potencionálních rozvracečů křesťanství typu Johanky z arcu bylo spíše vyjímkou než pravidlem. Možná to u těhle buřičp a novátorů začlo, ale pak se to prostě změnilo v naprosté šílenství...

+2/0
12.4.2013 15:44

O18s93k82a27r 53P72o21k48o27r35n87ý 6765831720138

Mnoho upálených čarodějnic bylo často opravdu různé bylinkářky které spojovali tradiční medicínu z různými nekřesťanskými pověrami - prostě to byla ideologická konkurence - je jasné že se při tom svezlo spoustu lidí co s tím nemělo nic společného, ale to se stává při všech čistkách - když už se likviduje z ideologických důvodů tak si někteří rovnou vyřídí i své osobní či majetkové účty protože za normálních okolností by jim to neprošlo..

0/0
12.4.2013 16:40

J24i26ř98í 39Z87a87h76r80a39d32n49í38k 1716443901259

hmmm, osm neozbrojených "policistů" ... takže kdo má prkno s hřebíkem je král ostrova, že ?

+4/0
12.4.2013 15:15

B36a50r58b49o57r63a 35K44r55á80l16o17v77á 3331302842

Teda, že se v této diskusi budou přiživovat nevzdělanci svými výkřiky o multi-kulti obohacení, to jsem nečekala. Rv

+3/−3
12.4.2013 15:11

P97e49t90r39a 63V15a83ň66k41o23v52á 4944144446492

ještě že nemají podobné tradice romové (myslím cigány) ....to by jistě již nějaký pomatenec z agentury pro začleňování rozvíjel teorii, jak je to kouzelná zvyklost a že my, běloši, ji rasisticky odsuzujeme :-/

+8/−3
12.4.2013 15:08

D13a36n20i61e36l34a 32U54r59b89a64n82o16v81á 2684120155126

To nemá co do činění s barvou pleti - to upalování provozují kvůli křesťanské víře, kterou aktivně provozují. Bohužel je křesťanství v téhle zemi zrovna v tomto směru tak na úrovni středověku v Evropě, kdy bylo upalování také celkem oblíbeným koníčkem.

+5/−1
12.4.2013 15:11

P64e39t31r53a 60V60a30ň66k91o17v44á 4204404406212

myslela jsem nás, jako čechy bělochy ;-)

+2/−3
12.4.2013 15:20

B41a13r80b67o71r93a 60K75r93á40l49o98v32á 3761842722

Myslete raději za sebe.

+4/−4
12.4.2013 15:21

P46e91t49r14a 27V59a75ň59k40o69v42á 4244204486582

jednou mně ještě poděkujete.....že myslím i za vás :-)

+3/−6
12.4.2013 15:23

B33a70r73b77o87r44a 43K18r14á62l37o22v21á 3601972882

Ne, to opravdu ne :-) 

Pokud si někdo přečte něco o ostrovanech v oblati Nové Guiney a jediné, co ho napadne, jsou cikáni, tak ten ať za mě opravdu nemyslí!!!

+5/−3
12.4.2013 15:26

P16e44t34r73a 48V90a17ň24k53o14v18á 4414344276602

však já vím........většinu dne se v mé blízkosti pohybují, tak už mně to asi leze na mozek - nezbývá, než o tom žertovat ;-(

+2/0
12.4.2013 15:35

L83u91k89á74š 60K12r16a83u74s 4138831447500

upalování čarodejnic se Evropě rozmohlo teprve s příchodem protestantismu, do té doby byl tento trest udělován primárně za činy ohrožující integritu státu

+1/0
12.4.2013 17:14

M89a46r63t97i41n79a 36N78o84v74o20t42n63á 1594342827368

když má někdo v hlavě naděláno, je to těžký.

+2/−1
12.4.2013 14:57

D11a82v85i12d 52M30u31n84z47a86r 3988602594696

To , mila pani nema nikdo, protoze by neprezil.....

+2/0
12.4.2013 15:47

M63i55l65o34š 16F49i19a98l53a 2900801987262

Budete se divit, ale na Papui je skutečně moc hezky a je plná super lidí. Jenom se zkrátka musíte trochu přizpůsobit jejich životu a životnímu názoru. S upalováním žen jsem se tam nesetkal, a ani si nemyslím, že by se tam jednalo o nějaký masový jev.

+1/−3
12.4.2013 14:54

A78r42n95o51š81t 11M48á11č10e 4586485467262

Hezky tam asi je, ale životní názory jsou divné, ne?

+4/−1
12.4.2013 15:07

P42e22t93r92a 36V28a35ň15k55o86v97á 4354284426262

nevadí, chce se to jen "trochu přizpůsobit" ;-)

0/−1
12.4.2013 15:10

M12i39l93o30š 53F13i51a52l51a 2440261587202

Nejsou, to jsou jenom novinářské kecy. Kdyby teď v Port Moresby, nebo v Jayapuře četli o tom, jak teď zavraždili tři bílí a slušní chlapci tu patnáctiletou holku, tak by si o nás taky mysleli svoje. Věřte tomu jsou samozřejmě jiní a mají jinej žebříček hodnot než my, ale v podstatě jsou fajn. Jenom je nesmíte přesvědčovat o tom že to, čemu celé generace věří jsou bludy a tmářství. To byste mohl dopadnout špatně.

+10/0
12.4.2013 15:16

R67a63d95i26m 86S88v17o96b15o60d63a 1617726210322

Kdysi jsem viděl takový vtip od Jiránka...jeden chlapík říká druhému: "Poslední čarodějnici v našem kraji upálili v roce 1695...od té doby se strašně rozmnožily.";-D

+14/−1
12.4.2013 14:50

J55a96r26o63s67l32a98v 70T63a27c92h23o89v68s51k57y 2192690244460

A jak reknou tomu napalmu, ze ma spalit jen ty upalovace e ne jejich obet ?

+1/−1
12.4.2013 14:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.