Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Karel IV. a Edison ožívají před tabulí, nudnou výuku nahrazují příběhy

Hodina matematiky nebo dějepisu jako herecká etuda? I tak se dá popsat nová metoda, kterou představuje trojice mladých divadelníků. "Storytelling znamená doslova vyprávění příběhů. Pedagog nebo vypravěč líčí příběh a přitom používá herecké prostředky, aby zaujal nejen tématem, ale ale i způsobem vyprávění," vysvětluje Barbora Voráčová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D43u82š80a68n 20P71a25v97l33í41č23e77k 4274266150845

Pamatuju si, když jsem se před lety na střední učil francouzskou revoluci, bylo tam strašné množství letopočtů a událostí. Napadlo mě udělat si z toho taky příběh, vymyslet si v hlavě miniscénky, které provazovaly jednotlivé události do jednoho celku. A díky tomu jsem se to všechno snadno naučil, protože už to nebyl jenom obyčejný seznam jmen a čísel.

+3/0
1.4.2013 11:59

M88i38c28h32a33l 90R78i72m44b67a84u47e69r 4529155653457

Je až neuvěřitelné, jak špatně se u nás učí právě dějepis. Třeba Francouzská revoluce je totální horror, hustá historika o tom, jak se idea spravedlnosti zvrhne v masakr. Jsou o tom boží filmy. A ve škole? Jméno, letopočet, jméno, letopočet - to je PŘESNĚ to, co zapomenete. Letopočty. Pitomina nejvíc k ničemu, bez jakékoliv praktické hodnoty. Vzhledem k následkům to není jen mizerně odvedená pedagogická práce, to je přímo pedagogická sabotáž!

+3/0
1.4.2013 13:03

D65u71š96a45n 38P16a18v76l60í69č48e56k 4544936980305

Myslím si, že většina učiva, včetně matematiky, chemie a biologie například, se dá učit velice poutavě, když si s tím dá učitel práci a když ho to samotného baví.

Já jsem například měl velké štěstí ja jednoho učitele fyziky, kterou jsem předtím vždycky nesnášel, dva semestry na vysoké (ČVUT). Na jeho cvika se každý těšil, protože dokázal vykouzlit drama a vzrušení z čehokoliv, dokázal to v tom najít. Ale to byla bohužel výjimka. Většina výuky, se kterou jsem se za cca 20 let školní docházky setkal, byla tragická. Někteří učitelé tomu dokonce sami nerozuměli a učili nesmysly.

0/0
1.4.2013 13:20

Z86d31e41n15a 42H56v54o54z62d46e85n80s45k34á 6873737377406

Nejaky napinavy pribeh o derivacich nebo kvadraticke rovnici byste mel?

+2/0
1.4.2013 16:50

D56u73š10a28n 52P72a55v35l86í61č71e64k 4664166240985

(Já jsem ovšem netvrdil, že ty příklady dokážu vymýšlet, nebo dokonce na požádání sypat z rukávu.)

Kvadratická rovnice?

Třeba nějaký příklad s dobýváním středověkého hradu (katapulty, balistika, ...). Šlo by pak ověřit i v reálu na nějakém modelu, jestli jsme to spočítali správně.

Na derivacích a integrálech (já jsem se s nimi tedy prvně setkal až na vysoké...) je postavená celá fyzika. Takže takových zábavných příkladů jde určitě vymyslet mraky.

Třeba: jaký bude mít tvar provázek/řetízek, když ho zavěsíme mezi dva pevné body a on se prověsí vlivem gravitace? Opět lze následně porovnat se skutečným řetízkem, jestli jsme to spočítali správně.

Vzpomínám si na jeden příklad z fyziky na vysoké: jakou tloušťku by muselo mít ocelové lano, aby se na něj dala ze země zavěsit vesmírná stanice na oběžné dráze a to lano se nepřetrhlo? (tloušťka lana se se vzdáleností od země mění, aby bylo co nejlehčí a zároveň dostatečně pevné). Myslím, že tloušťka lana u země vyšla větší než průměr zeměkoule, každopádně naprosto nereálná - a právě proto se v praxi nic takového nedělá, i když by to jinak mělo své výhody... :)

0/0
1.4.2013 18:17

Z23d96e21n66a 25H77v50o64z40d95e59n63s32k97á 6333617747196

Ale to jsou pak normalni slovni ulohy, na tom neni nic treskute inovativniho.

Ale ten matematicky aparat k jejich reseni je treba nejdriv kapanek nasprtat a pochopit, coz zas tak super sranda neni.

+1/0
1.4.2013 18:48

D68u20š55a58n 90P84a41v42l37í11č81e16k 4214976290725

To "šprtání" je právě špatně. Tak to přesně být nemá. Konkrétně matematiku musí člověk chápat, ne biflovat. A pochopit to jde, když jsem to nakonec zvládnul i já, který jsem celé roky s matematikou strašlivě bojoval. Bifloval jsem se celou základní a střední školu a z matematiky a fyziky jsem neuměl vůbec nic. Pak před zkouškami na vysokou jsem strávil celý jeden rok tím (už po škole), že jsem se to učil od nuly sám znova a až tehdy jsem věci začal konečně chápat... nakonec to bylo vlastně dost jednoduché, když se to člověk přestal učit jako "poučky" a začal o tom přemýšlet.

Výuka: Jde o to, aby to bylo zábavné a aby to žáky/studenty zaujalo a motivovalo, aby o tom sami přemýšleli. A už jen to by byl v českém školství pokrok.

Jako třeba před časem byla v médích zpráva o nějaké nové metodě výuky matematiky za základních školách.

A znova: já nejsem ten, kdo má ambice to vymýšlet, nejsem učitel ani odborník na pedagogiku. Jen říkám, že to jde, protože jsem to ve výjimečných případech sám zažil a bylo to super.

0/0
1.4.2013 19:46

Z69d31e66n23a 41H42v75o88z61d37e93n15s69k56á 6653227117436

A co vam branilo o tom premyslet rovnou?

0/0
2.4.2013 16:25

D18u90š46a47n 87P52a56v68l28í58č79e97k 4624326610505

Styl výuky, kdy se učily "výpočetní postupy", ale ne pochopení věcí. A pak samozřejmě to, že člověk byl natolik zahlcený látkou ze všech ostatních předmětů, že neměl čas několik hodin každý den přemýšlet zrovna nad matematikou a hledat v tom sám ty spojující principy, které by mu správný učitel měl pomoct najít rovnou.

Vzpomínám si živě na naši matematikářku na střední: "Z mých hodin musíte všichni odcházet propocení a unavení, protože jinak jste nepracovali dost tvrdě."

Takovýhle přístup na mě opravdu nefungoval. Matematikářka na základce zase matematiku vůbec neuměla a sama v tom často plavala...

Právě až když jsem měl na učení celý ten rok po škole, kdy jsem se věci učil vlastním tempem, nebyl jsem ve stresu, mohl jsem o nich přemýšlet, hledat a uvědomovat si souvislosti a nerozptylovat se ničím jiným, tak až tehdy se to zlomilo, začalo to dávat smysl a já jsem to začal chápat.

0/0
2.4.2013 16:51

J90i22ř62í 55M45r97k87v88i45č59k51a 8642536750721

Proboha. Vy nic nenabízíte zdarma. Snad si nemyslíte, že Vámi jmenovaná společnost je tak filantropická. Prostě se to, co dá Vám, odrazí v cenách pro zákazníka. Ale nese to, že?

0/0
1.4.2013 11:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.