Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Karel IV. a Edison ožívají před tabulí, nudnou výuku nahrazují příběhy

Hodina matematiky nebo dějepisu jako herecká etuda? I tak se dá popsat nová metoda, kterou představuje trojice mladých divadelníků. "Storytelling znamená doslova vyprávění příběhů. Pedagog nebo vypravěč líčí příběh a přitom používá herecké prostředky, aby zaujal nejen tématem, ale ale i způsobem vyprávění," vysvětluje Barbora Voráčová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D91u54š64a52n 76P57a77v39l23í75č46e94k 4584776600895

Pamatuju si, když jsem se před lety na střední učil francouzskou revoluci, bylo tam strašné množství letopočtů a událostí. Napadlo mě udělat si z toho taky příběh, vymyslet si v hlavě miniscénky, které provazovaly jednotlivé události do jednoho celku. A díky tomu jsem se to všechno snadno naučil, protože už to nebyl jenom obyčejný seznam jmen a čísel.

+3/0
1.4.2013 11:59

M66i74c32h24a14l 35R82i72m89b83a90u21e51r 4909225383877

Je až neuvěřitelné, jak špatně se u nás učí právě dějepis. Třeba Francouzská revoluce je totální horror, hustá historika o tom, jak se idea spravedlnosti zvrhne v masakr. Jsou o tom boží filmy. A ve škole? Jméno, letopočet, jméno, letopočet - to je PŘESNĚ to, co zapomenete. Letopočty. Pitomina nejvíc k ničemu, bez jakékoliv praktické hodnoty. Vzhledem k následkům to není jen mizerně odvedená pedagogická práce, to je přímo pedagogická sabotáž!

+3/0
1.4.2013 13:03

D82u82š86a89n 56P73a98v50l54í39č22e88k 4304156980905

Myslím si, že většina učiva, včetně matematiky, chemie a biologie například, se dá učit velice poutavě, když si s tím dá učitel práci a když ho to samotného baví.

Já jsem například měl velké štěstí ja jednoho učitele fyziky, kterou jsem předtím vždycky nesnášel, dva semestry na vysoké (ČVUT). Na jeho cvika se každý těšil, protože dokázal vykouzlit drama a vzrušení z čehokoliv, dokázal to v tom najít. Ale to byla bohužel výjimka. Většina výuky, se kterou jsem se za cca 20 let školní docházky setkal, byla tragická. Někteří učitelé tomu dokonce sami nerozuměli a učili nesmysly.

0/0
1.4.2013 13:20

Z37d22e49n53a 81H51v66o71z90d61e91n65s66k87á 6313637177166

Nejaky napinavy pribeh o derivacich nebo kvadraticke rovnici byste mel?

+2/0
1.4.2013 16:50

D75u93š72a10n 20P11a32v72l58í94č69e83k 4694776910295

(Já jsem ovšem netvrdil, že ty příklady dokážu vymýšlet, nebo dokonce na požádání sypat z rukávu.)

Kvadratická rovnice?

Třeba nějaký příklad s dobýváním středověkého hradu (katapulty, balistika, ...). Šlo by pak ověřit i v reálu na nějakém modelu, jestli jsme to spočítali správně.

Na derivacích a integrálech (já jsem se s nimi tedy prvně setkal až na vysoké...) je postavená celá fyzika. Takže takových zábavných příkladů jde určitě vymyslet mraky.

Třeba: jaký bude mít tvar provázek/řetízek, když ho zavěsíme mezi dva pevné body a on se prověsí vlivem gravitace? Opět lze následně porovnat se skutečným řetízkem, jestli jsme to spočítali správně.

Vzpomínám si na jeden příklad z fyziky na vysoké: jakou tloušťku by muselo mít ocelové lano, aby se na něj dala ze země zavěsit vesmírná stanice na oběžné dráze a to lano se nepřetrhlo? (tloušťka lana se se vzdáleností od země mění, aby bylo co nejlehčí a zároveň dostatečně pevné). Myslím, že tloušťka lana u země vyšla větší než průměr zeměkoule, každopádně naprosto nereálná - a právě proto se v praxi nic takového nedělá, i když by to jinak mělo své výhody... :)

0/0
1.4.2013 18:17

Z23d77e71n84a 16H40v26o25z97d93e80n43s83k66á 6173587807246

Ale to jsou pak normalni slovni ulohy, na tom neni nic treskute inovativniho.

Ale ten matematicky aparat k jejich reseni je treba nejdriv kapanek nasprtat a pochopit, coz zas tak super sranda neni.

+1/0
1.4.2013 18:48

D39u14š28a37n 12P48a31v18l91í70č11e17k 4914236730465

To "šprtání" je právě špatně. Tak to přesně být nemá. Konkrétně matematiku musí člověk chápat, ne biflovat. A pochopit to jde, když jsem to nakonec zvládnul i já, který jsem celé roky s matematikou strašlivě bojoval. Bifloval jsem se celou základní a střední školu a z matematiky a fyziky jsem neuměl vůbec nic. Pak před zkouškami na vysokou jsem strávil celý jeden rok tím (už po škole), že jsem se to učil od nuly sám znova a až tehdy jsem věci začal konečně chápat... nakonec to bylo vlastně dost jednoduché, když se to člověk přestal učit jako "poučky" a začal o tom přemýšlet.

Výuka: Jde o to, aby to bylo zábavné a aby to žáky/studenty zaujalo a motivovalo, aby o tom sami přemýšleli. A už jen to by byl v českém školství pokrok.

Jako třeba před časem byla v médích zpráva o nějaké nové metodě výuky matematiky za základních školách.

A znova: já nejsem ten, kdo má ambice to vymýšlet, nejsem učitel ani odborník na pedagogiku. Jen říkám, že to jde, protože jsem to ve výjimečných případech sám zažil a bylo to super.

0/0
1.4.2013 19:46

Z73d53e90n32a 98H44v77o56z11d25e29n87s88k91á 6863217137546

A co vam branilo o tom premyslet rovnou?

0/0
2.4.2013 16:25

D48u86š11a84n 74P33a63v96l47í54č24e90k 4124666690465

Styl výuky, kdy se učily "výpočetní postupy", ale ne pochopení věcí. A pak samozřejmě to, že člověk byl natolik zahlcený látkou ze všech ostatních předmětů, že neměl čas několik hodin každý den přemýšlet zrovna nad matematikou a hledat v tom sám ty spojující principy, které by mu správný učitel měl pomoct najít rovnou.

Vzpomínám si živě na naši matematikářku na střední: "Z mých hodin musíte všichni odcházet propocení a unavení, protože jinak jste nepracovali dost tvrdě."

Takovýhle přístup na mě opravdu nefungoval. Matematikářka na základce zase matematiku vůbec neuměla a sama v tom často plavala...

Právě až když jsem měl na učení celý ten rok po škole, kdy jsem se věci učil vlastním tempem, nebyl jsem ve stresu, mohl jsem o nich přemýšlet, hledat a uvědomovat si souvislosti a nerozptylovat se ničím jiným, tak až tehdy se to zlomilo, začalo to dávat smysl a já jsem to začal chápat.

0/0
2.4.2013 16:51

J91i63ř67í 57M24r93k36v70i35č86k28a 8422296100821

Proboha. Vy nic nenabízíte zdarma. Snad si nemyslíte, že Vámi jmenovaná společnost je tak filantropická. Prostě se to, co dá Vám, odrazí v cenách pro zákazníka. Ale nese to, že?

0/0
1.4.2013 11:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.