Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tvrdá data o přechodu na letní čas: horší spánek, víc infarktů i zranění

Přechod na letní čas je pro biologické hodiny člověka poměrně velká zátěž. Prokazatelně například přibývá infarktů, lidem se na čas zhorší spánek a například v Americe zaznamenávají po změně přírůstek zraněných horníků. Rozbor poznatků o letním čase zaslala MF DNES bývalá předsedkyně Akademie věd ČR Helena Illnerová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M87a48r18t40i16n 67S41v36o26b65o38d27a 4278803758124

Tvrdá data po přechodu na letní čas? Tvrdé výmysly a lži. Nic víc.

+2/−2
2.4.2013 8:05

P22e56t74r 38S92k44á24c16e54l 6474809799

A z jakého důvodu asi prof.Illnerová změnila názor? Statistiky o dopravních nehodách taky lžou? V dětských nemocnicích podávají prášky podle SEČ, aby zabraly,víte? Taky výmysly? Nevěřte mně to, ověřte si to.

Více zde:

http://www.rozhlas.cz/default/default/rnp-player-2.php?id=2294233&drm=

R^

+1/0
12.4.2013 23:24

K28a81r46e79l 71J66i74r85á79s40e21k 2398389662787

Každý rok se na přechod na letní čas velice těším.

Podzimní přechod snáším hůře, uvádí mě do deprese to, že je najednou tak brzy tma, ale  utišuji se tím, že si alespoň můžu  o hodinu déle přispat.

Stesky nad "těžkým přizpůsobováním" pokládám za absurdní, protože všichni si ten bioritmus posouváme mnohem výrazněji každý víkend, kdy jdeme spát a vstáváme o nějaké 2 - 3 hodiny později než ve všední den. Kdo z nás si v neděli nepřispí alespoň do 8 - 9 hodin? A v pondělí zase vstávání plus minus v 6 hodin.

Zajímala by mne třeba "tvrdá data" o tom, o kolik je víc úrazů a infarktů v pondělí než třeba ve středu.

Za hlavní přínos letního času pokládám to, že máme o hodinu víc denního světla a tedy využitelného času ve svém volnu (většinou). Když jsem v práci, tak je mi jedno, jestli začínám za tmy nebo za světla. Ale když přijdu z práce a už je tma, tak mám pořád pocit, že už bych měl jít spát a že nemá smysl se doma do něčeho pouštět.

+4/−7
1.4.2013 20:14

J44i61ř83í 82M70a68c95e88k 3445775254661

Jako vědec se paní Ilnerová shodila - vědec by se měl snažit uvést důvody pro i proti a nej jen ty jednostranné, které se mu hodí. Takže důvody pro letní čas:

1. V létě vstává člověk v pět nebo v šest do bílého dne v obou případech. Zato večer má příjemnou hodinu světla k dobru.

2. Lidé po staletí vstávali v létě jinak než v zimě. Až poměrně nedávná průmyslová revoluce nahnala lidi do fabrik a přikázala jim vstávat stále ve stejnou dobu. Letní čas to aspoň trochu napravuje.

3. Spousta lidí cestuje na dovolenou do Egypta, Turecka, Bulharska či někam dál. Přeřizují si hodinky o hodinu a pak zase zpět dřív, než si mohl organizmus na tu změnu zvyknout. Kdyby to vadilo, asi by lidé zůstávali v létě v našem časovém pásmu.

4. Když někdo o víkendu jde spát a vstává o několik hodin později než v týdnu, rozhodí si biorytmy daleko více než změnou na letní čas.

Tak, paní vědkyně, je vědecké uvádět jen to, co se mi hodí?

+6/−7
1.4.2013 16:22

P52a33v11e85l 68K85r61a17m44e29r 9573547599155

a přitom by stačilo málo. Aby měla většina lidí možnost pracovat tak, aby nemuseli vstávat nebo se vracet za tmy. Jako je tomu na západě.

+5/−1
1.4.2013 16:34

M88i32l81o45s45l98a36v 65K79o54g69l63e19r 5205328914116

Vždyť je to absolutní blbost, jaképak infarkty / ty můžeš dostat z kouření a nadměrného chlastu / a ne z toho, že se o hodinu dříve vstává. Mělo by platit raní ptáče dál doskáče. Dle mně proti letnímu času jen protestují lenoši, kterým se nechce vstávat a rádi by se váleli celé dopoledne v posteli.

+4/−6
1.4.2013 17:24

P12e55t10r 31S61k77á53c52e52l 6764589439

Jste vedle, jak ta jedle. Neplatí, že ranní ptáče dál doskáče, to Vám žekne každý rozumný lékař či léčitel, fyziopterapeut. Spíše si, podle MUDr.Šimůnkové, přivodí tromboembolické nemoci, víte? Poptejte se vašich lékařů, jak je zdraví prospěšný nepravidelný spánek a stresy 2x ročně z posouvání hodin. No a pokud to zdraví prospívá,  čas na hodinách můžeme posouvat až 5x ročně, což?R^

+1/0
12.4.2013 23:29

K25a13m39i32l65a 78K73a16l98e42n26s40k86á 9536567267148

Každému vyhovuje něco jiného. Mě se letní čas líbí. Ráno bude za pár dnů opět světlo a že je večer déle vidět je fajn. I s letním časem se v červnu rozednívá už po 4h. Takže při středoev. by bylo ráno světlo už ve tři a člověk by se ani nevyspal.

+2/−5
1.4.2013 18:06

V75l50a84d51i27m55í97r 59M82o37t53l 1371923922322

Ono je velký rozdíl něco jen moci a něco muset. Do Egypta se těším, v neděli spát můžu jak dlouho chci. Muset ale ráno zase vstávat do tmy a s malými dětmi jen proto, že někdo vymyslel, že je o hodinu víc, to je úplně jiná káva. Když už, tak by přece stačilo aby to platilo až od 15.května třeba do 15. října a ne jako teď 7 měsíců z celého roku.

+5/−3
1.4.2013 20:05

P76e31t63r 50H40r40o53m40á58d84k12a 1699392695448

S tím lze souhlasit, v dubnu se mi LČ zdá přeci jen trochu zbytečný.

+1/−1
2.4.2013 18:47

I18n30k37a 47H75o35l73í90k97o57v40á 5710810514297

Pokud vím, ten přechod na letní čas se dělal kvůli fabrikám. Dost lidem to dělalo a dělá potíže, zvlášť dětem ve škole, první hodiny pochrupují. Ovšem v dnešní době v ČR nevidím důvod zmeny času, většina fabrik je fuč, ať už ji někdo vytuneloval, rozprodal...Tak k čemu je to dobré?

+12/−5
1.4.2013 13:07

P77e16t49r 92H62r65o88m15á85d72k32a 1209352665248

Tak to víte blbě. Fabriky tím moc neušetří, protože musí víc svítit ráno a pokud mají jednosměnný provoz, tak teď v dubnu naopak prodělají (počítám, že aspoň trochu využívají venkovní světlo a nesvítí jen zářivkama).

Nicméně domácnosti tím na elektřině ušetří a v létě máte delší světlo na venkovní aktivity.

+3/−5
1.4.2013 15:02

P85a68v89e48l 28K32r10a54m26e95r 9123407659925

ano, většina lidí chodí ráno za šera po domě se svíčkou aby ušetřili za elektřinu a v práci se příliš neunavují aby potom mohli zcela svěží po návratu ze zaměstnání provozovat venkovní aktivity.[>-]R^

+6/0
1.4.2013 15:54

P98e68t70r 88H38r16o95m30á46d16k77a 1289252505738

a) jak jsme si jinde ujasnili, ne každý vstává do tmy :-P

b) a i ten zbytek nesvítí celou tu hodinu. Já teda, když jsem vstával na šestou, tak jsem se oblékl, zhltl snídani, něco málo v koupelně (kde se svítí vždycky stejně) a vypadnul.

+1/−2
1.4.2013 16:01

P52a25v47e34l 82K70r71a81m42e33r 9953777609325

do tmy vstává většina lidí. Zaměstnanců i OSVČ. Pouze úředníci mají možnost vstávat později. Je ovšem logické, že se potom vracejí navečer. :-)

+6/0
1.4.2013 16:36

P95e59t35r 33H22r85o14m60á31d95k59a 1289652315828

když venčím ráno psa, tak kolem jednoho úřadu chodím, tam začínají v osm, Kramer. My úředníci nejsme, my chodíme na devátou (já tak o půl deváté).

0/−1
1.4.2013 16:38

V69l98a17d59i80m72í80r 63M15o81t31l 1371853382642

Víte, já jsem skřivánek a s venkovními aktivitami začínám brzy ráno. Večer zase rád usínám aniž by mi do obličeje svítilo slunce. T.zv. letní čas je vyloženě umělým opatřením, které vyhovuje úředníkům ráno začínajícím v 9 hod a flamendrům popíjejícím dlouho do noci a ráno nechodícím do práce.

+5/−4
1.4.2013 16:05

I42n38k44a 96H49o55l52í93k12o63v68á 5910930514737

Já nepsala o době nyní, ale o době před lety, kdy se s tím začínalo. Dneska bychom fabriky spočítali na prstech jedné ruky. Ale je to už fuk, stejně to velký efekt nemá.;-)

+3/0
1.4.2013 16:21

P63e15t49r 97H71r33o87m27á78d58k24a 1949292515908

to mi jaksi došlo, ale s vámi to opravdu nemá cenu, tak zas do kuchyně.

0/−5
1.4.2013 16:39

E58d28u32a65r63d 31B83l67a81z37e27k 1153150945215

Vzniklo mnohem víc větších a moderních fabrik! Vy fuč... Ty polorzpadlé se zaostalou výrobou je dobře že jsou fuč;-O a že za ně ještě někdo dal korunu...;-D (kamož tak zprivatizoval vybydlenou zaostalo kovovýrobu a zaplakal, zbyly mu jen dluhy za úvěr na nákup a dotuje tu výrobu z autodopravy a špedice! Jen závistivci netuší, že něco vlastnit je břemeno a že socialistické státní podniky byly v "rozkvětu" a né v rozkvětu...;-€)

+2/−1
1.4.2013 15:18

E80d86u22a41r27d 26B87l87a65z41e53k 1213640485345

kamož = kámoš

+2/0
1.4.2013 15:19

E59d33u52a21r15d 50B68l38a86z52e79k 1463660705545

Např západ čech: http://press.bosch.cz/img/db/obrazky/Hala_Jh350_letecky.jpg

 A Morava: -Mikulov: http://www.saura.cz/image/1_photo11.jpg

 -Ostravsko: http://i.idnes.cz/12/062/cl6/TOP43d82e__MG_2756.jpg

 -Brněnsko: http://www.saura.cz/image/1_photo1.jpg , http://www.newagbrno.cz/obrazky/generovane/52.jpg , http://www.realspektrum.cz/file/581637/a52cf83f-6c22-4e6d-a663-c68db098d007.jpeg , http://www.esoxbrno.cz/wp-content/themes/cleanr/images/img5.jpg , http://www.outulny.cz/res/dwe-gallery/1404034673/34_21_big_800x600.jpg

+2/−1
1.4.2013 15:29

E27d82u31a67r77d 37B82l87a33z73e69k 1403660335205

Brno Slatina!: http://www.mapy.cz/#x=16.677844&y=49.169593&z=14&t=s&q=brno%2520slatina&qp=16.657780_49.165312_16.700665_49.179766_14&l=15

+2/0
1.4.2013 15:32

E19d28u29a56r76d 92B62l93a89z70e21k 1583340875475

Plzeň: http://www.mapy.cz/#x=13.337399&y=49.731204&z=14&l=15

+2/0
1.4.2013 15:35

E78d30u26a20r23d 69B88l96a70z95e76k 1453280465455

Mladá Boleslav: http://www.mapy.cz/#x=14.933134&y=50.421780&z=14&l=15

 Příliž starých budov zde nazůstalo a nové nevybudovali komunisti...;-€ ale kapitalisti!:-)

+2/0
1.4.2013 15:38

E20d12u14a76r42d 61B26l19a92z60e64k 1883410955655

Příliš... pardooon :-P

+1/−1
1.4.2013 15:39

I78n57k98a 85H93o48l23í55k19o49v30á 5300580594987

Ano, vypsal jste fabriky, kde berou lidi na hůl, dávají minimální mzdu, pokud vůbec a leckde dělají lidi na černo nebo na pár hodin a zbytek na ruku. Jen aby podnikatelé vydělali. A všechny fabriky v tak špatném stavu nebyly. Zřejmě kámoš trefil špatnou investici.

0/−2
1.4.2013 16:25

E57d43u56a53r60d 19B53l57a54z85e62k 1213320585585

To je ale zcela jiné téma! Já dělám pro takovou jednu novou fabriku s výrobou, ve valstnictví pána z Německa a nejsem si vědom že bych se měl kdy lépe v mém životě (je mi skoro 50).:-) Co jezdím po okolních odběratelech zejména na Domažlicku, vidím jen vysmáté skladníky i dělníky co maj času fůru courat kouřit na WC a musím je popohánět, že mám před sebou ještě kus cesty at si laskavě pohnou! ;-O Nepřímo soudě, dle automobilů zaměstnanců, se jim špatně nevede, když už tam neparkují dokonce ani Felicie, ale samá Octavie, nové Renaulty a pod.! (Nemyslím auta vedení, to je samá A6 a X6 ;-) ). Podobně u superhyper marketů vidím tu "bídu"...;-D Ani nemám kde zaparkovat a to ani v prac. den dopoledne často ;-€

+2/0
1.4.2013 16:31

E80d56u11a14r27d 29B45l42a51z95e96k 1563930375215

Jetě dodávám, že ano, je to možné, neb veeelké fabriky i za socíku nejméně platí, to je přece logické! Je to jen pro masy, hloupější mysy! Chytřejší hledají individuálnější obživu, čili menší provoz nebo dokonce se živí sami jako OSVč! ;-O Velké moloch jsou spíše pro zašíváky, kde nemusí moc přemýšlet u pásové velkovýroby...;-€ A je správné, že tito méně samostatní vydělají spíše  k minimu (což lžete neb mnou uvedená škoda a.s. má velmi vysoké mzdy!) a že ti samostatnější, natož ti samostatně výdělečně činí (OSVč) vydělají i mnohem více! :-P

+2/0
1.4.2013 16:36

P40a67v59e93l 13K31r42a86m45e56r 9353987549105

;-D;-D;-D kapitalisti ;-D;-D;-D

0/0
1.4.2013 15:55

E41d37u89a95r60d 67B73l29a53z42e79k 1223110145565

A německý VW je socialistický podnik a vybudovali jej snat komunisti???8-o ... Děláme pro něj části výrobních linek a věřte že podmínky dodávek jsou tvrdé typicky kapitalistické! A žádný, že "Němcům" (odběrateli z Německa) vadí "češi" (výrobky z Česka), kdepááák, tak mluví jej neznalí NACIonalisti z východu..., rozhoduje totiž pouze kvalita, rychlost a cena a klidně můžete vyrábět a dovážet klidně i z Rumunska! ;-):-)

+2/0
1.4.2013 18:26

P62e61t58r 29S42k54á94c60e38l 6554369489

Předpokládám, že za polorozpadlý jste nepovažoval Zetor Brno, který v r.1990 vyvážel do 80.zemí světa, víte? Nebo Poldi, Tatra, ČKD, Metra a další světově proslulé značky. Tím nechválím systém před rokem 1989, ale šéfy, kteří se svými zaměstnanci uvedené firmy na výsluní přivedly. A kam to za 20 let přivedli neschopní chlapci víme všichni dobře. Ale změny nastanou a bude líp.R^

+1/0
12.4.2013 23:34
Foto

V68i64l57i91a29m 90M42l20i68c17h 1591433685478

Nechápu, jak může poloha ručiček na ciferníku cokoliv ovlivnit. Den se prodlužuje a zkracuje prakticky neustále, takže člověku stoupá aktivita za rozednění a klesá po setmění. Když na křivku aktivity napasujete pracovní dobu a posouváte ji, tak se pracovní výsledky pochopitelně mění. Přesto je nesporná výhoda, že v létě se pracovní doba odsune na kraj dne, aby tím vzniknul delší souvislý úsek, po který člověk může ŽÍT aspoň v létě, když už v zimě mu práce vezmě prakticky všechno.

+4/−7
1.4.2013 12:54

P20a23v26e24l 89K29r37a39m81e93r 9753797219545

to píšete jako kdyby práce byla nějaký trest ;-D

+1/−2
1.4.2013 15:56

P46a75v60e50l 33K29r14a64m95e50r 9593317689935

Posun z klasického času na letní má pouze jeden důsledek. Lidem se večer nechce jít spát a ráno se jim potom nechce stávat, protože jsou ospalí. Přizpůsobit se někomu trvá týden, jinému měsíc. Dříve měl posun času význam kvůli tzv. kovozemědělcům, dnes kvůli byrokratům, kteří pracují od 9 - 17hod. Menšina ovládá většinu. Nic víc :-)

+11/−2
1.4.2013 12:29

M87a55r12t25i60n 93H44o81f44e24r 7642165208384

Na letní čas by se měl aplikovat stejný princip jako na kouření. Existuje skupina lidí, kteří z něj mají požitek a existuje skupina lidí, kterým vadí a jsou jím zdravotně ohroženi... Ač kuřák, souhlasím s tím, aby společnost jednala ve prospěch skupiny pro kterou je to negativní... (až na ty hospody, to je ale jiný problém) To samé by mělo platit u letního času... Tedy zrušit ve prospěch těch, kteří mají objektivní potíže. Hodina slunka navíc je věc příjemná, ale skupina, která si ji užívá se bez ní bez újmy obejde. Možná bychom mohli i dosáhnout kompromisu. Posunout ručičky o půl hodiny dopředu a nechat to tak. Jenže v celosvětovém měřítku je to nejspíš neproveditelné...

+6/−3
1.4.2013 12:04

J81a63n 25D49v78o86ř72á92k 4553182193497

"Až na ty hospody..." ;-D;-D;-D V tom případě jsem také pro zrušení letního času, jenom s výjimkou letních slunečných večerů... ;-D

+1/0
1.4.2013 13:22

M43a55r26t75i63n 68H60o43f51e35r 7902605288264

To je věc jiná... Problém s letním časem je pouze přechod, který je pro řadu lidí problemtický... V našich zeměpisných šířkách a délkách ho klidně můžeme ponechat celoročně... Nekouření , tam kam musíte jít, třeba na úřadech považuji za smysluplné na rozdíl od těch hospod, kde máte právo svobodné volby buď tam nejít nebo jít do nekuřácké... Problém letního času je v tom, že se mu musí přizpůsobit i ti, kteří mají zdravotní a jiné problémy s přechodem spojené. Stejně tak i oni mohou přizpůsobit svůj životní rytmus, tak aby se jich to netýkalo, ale svobodná volba tady nefunguje v momentě, kdy narazí na stát. Třeba na to, že děti musí vstávat do školy o hodinu dříve...  Až si budou moci vybrat mezi školou, která letní čas nerespektuje a školou, která ano bude vše vpořádku...

+2/0
1.4.2013 13:44

M20i64l41o45s85l26a18v 74K81o42g34l20e51r 5805308944106

Pane Hofer jaké pak potíže zde se jenom jedná o lenost, že se jím nechce vstávat.

+1/−3
1.4.2013 17:29

M92i15l21a60n 87H 4647670609941

Létám několikrát ročně do zahraničí s časovým posunem +6 hodin. Musím si pamatovat, že v zimě je to +7 a v lét+6. Posun o +/-1 hodinu dvakrát ročně mi přijde jako sranda. Navíc letní čas je super, protože je světlo do 9. Tady se stmívá celý rok od 6-7 večer. Nuda.

+4/−7
1.4.2013 11:42

M55i76c86h55a71l 64M30i62l76l18e60r 9196322919402

R^

0/−1
1.4.2013 12:26

L67u73k83á51š 53N27o79v22á56k 4356966542173

beru to od paní Illnerové jako příspěvek k 1.4.

+4/−8
1.4.2013 11:37

L64u31k98á72š 84N89o70v40á87k 4356706682883

letní čas je výborná věc. Na co v létě světlo od tří od rána? Mnohem lepší a užitečnější je světlo do devíti večer! Změna o 1h je směšná, když si to člověk jen trochu zařídí, vůbec tu změnu nepozná. Je to jako jeden takový sobotní "večírek"...

+4/−7
1.4.2013 11:30

L88u13k21á43š 89N70o22v79á91k 4246806262163

každopádně letošní volné podnělí je ke změně času velmi vstřícné, dva dny na srovnání se s novým časem, ideální!

+2/−4
1.4.2013 11:31

J77a74n 63O39p30i73s 3203228962555

ale z práce kapů aj koně.[>-]:-)

+1/0
1.4.2013 11:08

V18l86a34d42i31m98í79r 47M22o81t63l 1381753112222

Je to strašná blbost, za socializmu odůvodňovaná stejnou blbostí, kterou byly domnělé energetické úspory. Důvod k tomu není vůbec žádný a i z diskuze tady vyplývá, že každý si svůj životní rytmus uspořádá jak mu to vyhovuje. Jeho nařizování nesmyslným byrokratickým upravováním času nemá žádný rozumný důvod. Ale protože i kriminalisté se prvně ptají, komu ten či onen čin mohl prospět, ptám se stejně : Komu tohle může prospívat a kdo tenhle nesmysl brání ?

+7/−2
1.4.2013 10:31

P45e36t41r 37N72o16v28o56t77n21ý 5947764570151

"z diskuze tady vyplývá, že každý si svůj životní rytmus uspořádá jak mu to vyhovuje"  Pak tedy nechápu, proč proti tomu někdo protestuje.

+2/−5
1.4.2013 10:53

M95a58r75t90i57n 13H55o65f38e90r 7792215758674

To jde jen za specifických okolností. Problémy nastávají v momentě, kdy narazíte na stát... Můžete mít sebesvobodněji uspořádaný život, ale narazíte na problém a tím jsou děti... V mateřské školce se ještě dá vozit dítě o hoďku dvě později, ale ve státních indoktrinačních centrech, kterým říkáme školy to už nejde... Řešením je možná nějaká speciální soukromá škola, ale to není vždy finančně nebo regionálně dosažitelné. Homeschooling je v dnešní společnosti brán pomalu jako akt terorismu a pověsíte si tím na krk navíc nebývalou buzeraci úřadů...

+2/−1
1.4.2013 12:24

P43e51t49r 98N62o27v83o47t77n84ý 5337484890401

Čili tím padá argument odpůrců letního času, že se s hodinami nemá hýbat a ať si v létě ten, kdo chce mít večer více času, ráno přivstane.

0/−2
1.4.2013 12:33

M55a30r35t32i31n 42H26o33f87e46r 7272975658784

Nepadá protože problém je ten přechod... A nepadá především kvůli těm dětem... Ty nesou to hýbání ručičkami nejhůře... Samotné zvykání na to, že se jejich život musí řídit astronomickým časem je pro ně kruté... Narodily se jako naši předkové s hodinami biologickými nikoli astronomickými... Děti jsou nepoznamenané indoktrinací, sociálním inženýrstvím jako jsou dospělí. Jsou výborným indikátorem všech hovadin, které si superstruktura, které říkáme civilizace vymyslela...

+6/0
1.4.2013 12:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.