Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Klikejme a doufejme. Třeba nám ten letní čas přece jen zruší

Patnáctého dubna se na webu objeví formuláře pro registraci podpisů odpůrců letního času. "Naše chvíle se blíží," píše v komentáři pro MF DNES Jana Blažková. A zároveň varuje zastánce změn času - tento komentář jim žádnou radost neudělá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D82u32š27a76n 60G57u67l70í87š60e94k 6499888566558

Striedanie času je predovšetkým neuveriteľne veľkáekonomická strata. V našej domácnosti je 69 hodín, z ktorých automatickúzmenu urobí len 6. Každé z tých hodín má svoju procedúru nastavenia a tútreba zakaždým znovu naštudovať. Napriek mnohým pomôckam, ktoré mi poskytujepočítač, prestavenie mi trvá 2 až 3 dni, v úhrne okolo 10 hodín. V tomje zahrnuté aj vyhľadanie všetkých zariadení s hodinami. Pri priemernejeurópskej ekonomickej výkonnosti 50 €/hod je to strata na našu domácnosť 500 €.To už nehovorím o hororoch v predajniach hodín. Ďalšie obrovské straty v prestojochsú v doprave, kde nočné spoje stoja v staniciach 1 hodinu, aby savyrovnala zmena času. Obrovské škody vznikajú z omeškaných stretnutí osôbkvôli neuvedomeniu si zmeny času. Čas sú peniaze. Zažil som hororovú situáciu,keď systém neprehodil vo veľkom podniku čas a na konci mesiaca sa museli kvôlitomu ručne prerábať výpočty miezd 2700 zamestnancov. K šetreniu energie nasvietenie nedochádza, pretože vo väčšine pracovísk sa svieti aj cez deň, lebopri oknách sa nachádza minimálny počet pracovísk. To, že si ľudia a aj zvieratás nimi žijúce musia zvyknúť na nový biorytmus, je v porovnaní s horeuvedenými stratami zanedbateľné. Pohyblivá pracovná doba úplne neguje potrebuzmeny času. Som všetkými desiatimi za zrušenie tohto anachronizmu.

0/0
11.8.2013 16:42

V77í49t14ě63z48s81l33a41v 48R42y20b53e69c72k16ý 4214614801

Zase snůška pimostí o "kradení" času, o zkrácení spánku a nevímco ještě. Změna času vadí tomu, kdo chce, aby mu vadila. Ještě před 30 lety většina lidí jezdila do práce na 6.00. Pro nás z vesnice to vesměs znamenalo vstávat po čtvrté v létě v zimě. Teď je pro zhýčkalé měšťáky problém přijít na 9. A proto se vymlouvají na "problémy" se změnou času.

+4/−8
31.3.2013 10:52

M61a26r81t90i58n 88S68v15o77b36o14d17a 4658773698804

R^R^

0/0
2.4.2013 8:06

M95i15c58h92a14l 88A93n71d31r36y70s11í22k 1911470550413

Zdravím, já bych to viděl takto: Hlavně - bez - změn - času. Kdybych si mohl vybrat chtěl bych čas středoevropský. Nepotřebuji stát, aby mi říkal, kdy je pro mě dobré vstávat a kdy chodit spát. To si, z dovolením, ohlídám sám.

+9/−2
31.3.2013 9:26

M11a17r32t23i39n 17Š93í20m77a 6193274290858

Já chci celý rok ten letní! Doufám že jim ta nablblá petice neprojde. Já se chci chodit po prac ještě koupat, sportovat a né jít za tmy spát :-(

+4/−5
30.3.2013 23:59
Foto

J60a58n 36F87i80l56i32p 92S75ý82k88o76r82a 9910219989336

A to je takový problém chodit do práce o hodinu dřív a o hodinu dřív končit?

0/0
31.3.2013 23:52

M80a30r55t23i60n 87Š74í19m74a 6783874910918

No vzhledem k tomu, že o naší otevírací době nerozhoduju já ale vedoucí, tak bohužel je :-(

0/0
17.4.2013 23:23

M95a55r25t89i35n 63N77e97v62r40l61a 2307321974157

Zkusím to trochu šířeji.

Je zde spor mezi odpůrci a příznivci letního času. Lze vypozorovat zajimavé srovnání motivací obou táborů.

Odpůrci argumentují že jim letní čas vadí, je nepříjemný, mají zdravotní potíže, nechápou jeho společenský a ekonomický přínos atd.

Příznivci argumentují hodinou světla navíc, větším časem na koníčky, zábavu atd.

Čili na jedné straně omezení, na druhé požitek. Kdyby se hypoteticky letní čas zrušil tak by se odpůrcům letího času ulevilo, zatímco příznivci by přišli o bonus kladné hodnoty. Zvažme co je celospolečensky přínosnější: ulevit jedné části občanů od NEGATIVNÍCH důsledků nějaké normy, nebo odebrat jiné části občanů POZITIVNÍ požitek z téhle normy vyplývající? Tohle je test společenské tolerance. Prosazování pozitivních požitků na úkor negativních dopadů? Mám nezadatelné právo užívat si výhod bez ohledů na omezení jiných? To je to oč tu běží. Ve stejné rovině probíhá i spor mezi kuřáky a nekuřáky, mezi věřícími a ateisty, mezi příznivci a odpůrci homosexuálních sňatků atd.

+4/−2
30.3.2013 23:12

R92o53m56a44n 82Č89e37c69h96u91r84a 6742479207969

Vidím to jinak, na jedné straně blábol, na druhé straně blábol, takže by snad někdo zodpovědný měl kvantifikovat celospolečenské ekonomické dopady a podle toho rozhodnout.

Osobně jsem si to kdysi počítal pro domácnost a vyšlo mi to mírně ve prospěch SELČ...

+2/−2
30.3.2013 23:49

Š64t21ě93p51á12n 67F31r69a40n32c33l 8244169514670

jenže tady nejde primárně o to, zda bude platit letní nebo zimní čas, ale aby se to neměnilo - tzn. ať je vybrán jeden z nich a ten platí celoročně.

0/0
2.4.2013 20:18

E30v68a 91B28a92l83á52ž34o24v92á 8424251635688

Tak že středoevropský R^,jak jsem správně pochopila;-D;-D;-Dto beru;-)

0/0
31.3.2013 16:03

Z12u64z72a15n19a 83S26y47r41ů69č44k94o60v70á 4691450798390

Upřímně lituji všechny, kterým šíleně vadí posouvání času. Nemohou se nikdy podívat do Řecka, nebo do Velké Británie a dál na východ či západ ;-)

+3/−6
30.3.2013 22:12

F15i85l97i43p 71S78m87o37l33a 9877698371957

Změna mi nevadí a komu jo, ať si jde spát o hodinu dřív a výmluvy na zvířata jsou směšné. Kdyby už měl zůstat jeden čas, tak ať zůstane letní, ale úvaha, že by se ručičky ze standardního času posunuly o půl hodiny dopředu a pak to tak zůstalo navěky, taky není špatná, byl by to dobrý kompromis.

+7/−9
30.3.2013 15:45

P26a63v48e71l 40M15a30r31e98š 6430167746587

Zavedl bych zimní čas.Nesnáším tmu ve čtyři odpoledne...

+7/−3
30.3.2013 13:57

E12d38u25a49r68d 51B86l33a41z47e30k 1703930375205

a posunutím hodinek (neb časem vpravdě pohout nejde!) se rázem posune čas a oddálí dení světlo?! 8-o . . .;-D Napovím vám - když si ráno přivstanete i bez posunování hodin (by vám jen nalhávyly, že je jakože víc a ta vás honily dřív vstát a dřív skončit s praocí)  např o 3h dříve, můžete pak skončit s prací o ty 3h dříve a bude se vám jevit delší zbytek dne ;-) A to můžete udělat již před zavedení LEč!;-O A nemusíte přitom hejbat s hodinami a podsouvat to ostatním normálním lidem! ;-€ Já pak musím kvůli ostatním dřív vstávat, ale dřív neskončím a dělám dokud je světlo neb bych stějnyk dřív neusnul... Tak "dík"... ;-ORv

+4/−6
30.3.2013 14:04

P58a22v55e12l 61M40a38r19e62š 6370967656907

Když si v zimě přivstanu je mi to nahouby.Venku bude stejná tma v šest i ve čtyři.Vstávat za tmy je proti přírodě,nejsem netopejr....

+6/−5
30.3.2013 14:07

E97d37u15a75r62d 34B88l60a57z64e16k 1733260305415

A proč v zimě???8-o ...  Já myslel v léte!;-O Kdy se prodlužuje dení světlo! (i bez posunití hodinek.., den se neprodlužuje posunováním hodinek, rozhodnutím vlád... ten se přece prodlužuje plynule stále více a více díky pohybu Země kolem slunce a její nakloněné ose!)   Přivstat a začít dřív, s příchodem léta raději dodávám pro vás speciálně..., pro koho co je to důležitý - např zemědělci, stavaři, si přece můžou i bez posunování ručiček hodin!:-)  A ne aby vám jen hodinky nalhávali jakože je už víc, jako by jste se jako cyhtří lidi nedovedli dohodnout, že od května začínáme např. už v 6 a od června třeba už ve 4?! 8-o To vážně neumíte přivstat bez toho aby se všem nutil jiný falešný čas na hodinkách a podsouvalo se všem ;-€..., že je víc hodin???8-o ...:-(

+4/−5
30.3.2013 14:16

M96a80r12e90k 16T58u73r63n86o34v70e90c 7935782730236

Vy musíte být asi hodně rozčílený, když to píšete, co?

+2/−3
30.3.2013 14:27

E76d74u28a90r28d 18B63l98a10z94e84k 1583450705385

Jo!;-€ Rozčiluje mě lidská hloupost a bezohlednost... ;-( Vás ne? 8-o At si kdo chce posune rafiky na hodinkách třeba o 4 hodiny, ale at takovou hloupost nenutí ostatním, co vnímají čas přirozeně, tedy jako úhel natočení Země ke Slunci, kdy výseč vytyčený malou ryfikou, nebo stínem tyčky slunečních hodin (jak ty přenastavím asi tak?...)  ukazuje jakýsi graf pokročilosti dne. Já navíc vnímám čas -jakožto rok, tedy i naklonění osy Země jako roční období, slunovrat je pro mě plynule se měnící (prodlužující se ) délka dne (myšleno dení světlo) a tyto skokové přesuny "času" (jen rafik hodinek...) a skokové změny chování lidí, stáda, co si ručičky posunou a nechají se zblbnout hromadně ve své, chování..., mě přináší deprese, zmatek v hlavě a mého biorytmu v původně přirozeném vnímání času, jak deního tak ročního cyklu :-(. Proto :-/

+6/−4
30.3.2013 15:30

M55a21r35e31k 30T13u65r22n31o49v71e97c 7125452140566

Tak to zase tak nepřehánějte, nemá cenu si zrovna na diskusích takhle cuchat nervy... :-)

Z tohohle Vašeho posledního příspěvku mi přijde, že Vám ty změny vadí taky - chápu to správně? A změnami myslím ten přechod ze standardního času na letní a pak zase zpátky...

Když se tak odvoláváte na ten astronomický čas - už jsem to někde v téhle diskusi jednou psal - ten by pro nás moc užitečný nebyl, protože na každém poledníku by byl jiný. Myslím, že je celkem dobře, že třeba na většině území Evropy je čas stejný. A to, jak přesně jsou pásma rozdělená, nebo jestli slunce je nejvýš přesně ve 12 hodin, nebo v nějaký jiný čas, to bude spoustě lidí celkem jedno... A nevadí Vám třeba, že v době, kdy máme letní čas, je slunce nejvýš ne ve 12 hodin, ale ve 13 hodin? A třeba v takové Paříži jsou na tom ještě hůř - jsou ve stejné časové zóně jako my, ale vzhledem k tomu, že je to asi o 900 km víc na západ, znamená to, že i v zimě tam mají slunce nejvýš asi ve 13 hodin a v létě dokonce až ve 14 hodin...

Já myslím, že spousta lidí tu píše celkem věcně a rozumně a i když mám třeba nějaký názor, rád si přečtu i názory ostatních - a buď uznám, že mají pravdu, nebo se je dalšími argumenty budu snažit přesvědčit o tom, že pravdu nemají... Ale do toho nepatří "všichni jste stádo a ovce"...

Podle Vás tedy ideální stav je co? To co máme teď? Nebo pokud ne, jak byste to rád změnil? Astronomický čas všude? Žádná časová pásma?

+3/0
30.3.2013 16:44

P62e75t62r 25Z66d67e55n77ě20k 2554419104

Vadí mi ty přiblblé posuny. Vadí mi, když mě někdo na jaře rázem virtuálně posune o pár set kilometrů východně.

+1/−1
31.3.2013 21:26

R21o78m10a50n 19Č59e51c98h75u70r19a 6242769787439

Jak to teda se sebou vydržíš? :-(

+1/−1
30.3.2013 23:56

E42v81a 47B35a53l88á69ž62o37v42á 8144261335708

Má naprostou pravdu,je to tak jednoduchéR^R^R^

0/0
31.3.2013 16:10
Foto

V62l32a28s66t61i64m67i73l 19Č82e44r76n57ý 3787523295

Méně ;-) je někdy [>-] více :-). Zkuste R^ používat!smajlíky tak, EU aby se to !! dalo číst ;-O a nevypadalo ;-D to jako Rv dětské omalovánky. V ... ;-D

0/0
31.3.2013 10:21

P30a24v55e88l 55M36a10r95e88š 6100457186897

Možná si kupte do ložnice závěsy.Nebo přestěhujte postel do sklepa.Radši budu spát se zatemněnými okny,než svítit ve čtyři odpoledne.

+5/−3
30.3.2013 14:11

E35d42u79a17r66d 93B32l83a70z87e18k 1793150485425

A tak, pro vaše "problémy"..., to posunutí hodinek vnutíte všem!;-€ ... ;-(

+1/−3
30.3.2013 14:18

E19d29u27a17r39d 18B74l51a60z65e95k 1533480835895

V létě je dostatečné světlo i při pravém SEč až do 20:00! Málo?! Tak jaképak do 16:00... (bavéme se o létě a tzv. letním čase!, né o zimním období, kdy se hodinkami nešíbuje;-), vy trdlo...)

+3/−5
30.3.2013 14:23

K14a85r25l53a 87N68o88v87á12k51o51v33á 4414242195807

Ano, málo. Můj zaměstnavatel mi neumožní chodit do práce v létě o hodinu dřív. Tudíž přivstat si ráno je mi nanic, tu hodinu ráno bych nijak nevyužila (těžko můžu v pět ráno hrát tenis, na kurtech je totiž zavřeno, sekat sekačkou zahradu, protože do šesti je noční klid, atd.). Odpoledne přijdu v šest (pracuju do pěti) a nechci, aby za 2 hodiny už zase byla tma. Takže vaše rady, ať si namísto posunutí času přivstanou, jsou dobré jen pro ty, kdo nepracují od-do v létě i v zimě.

+1/0
31.3.2013 15:03

I64v11o 67P25r81o43c51h84á16z64k54a 4701362604542

Posunování mi docela vadí byl bych pro zimní

+6/−6
30.3.2013 12:41

E89d74u51a69r11d 49B95l72a89z57e62k 1313630905345

Pro zimní co?!8-o čas? Tak jednak se nedá pohout čas ale časomára -hodiny a jednak přes zimu je pravý čas (SEč) a ne zímní... ;-D

+3/−2
30.3.2013 12:50

E84d47u74a50r52d 64B79l93a11z12e43k 1723300565545

časomíra

+1/−1
30.3.2013 12:50

S78t17a46n50i83s17l58a79v 67H94o57r45á23č53e54k 5811958945414

Mě to posunování nevadí, jinak se přikláním k letnímu..

+11/−5
30.3.2013 11:01

K23a83t69e85ř64i81n98a 26V87a48š47á58k71o87v52á 5821222779975

Je mi jedno jestli letni nebo zimni, rozhodne zimni neberu jako priserny, a v zime rozhodne nechodim spat za svetla, ale vadi mi ty zmeny...obzvlaste proto, ze kdyz se mi po zmene rocniho obdobi tak nejak ustali rytmus, prijde zmena casu ;-( Je mi jedno jaky, hlavne jeden ;-D

+7/−2
30.3.2013 10:42

T20o39m82á45š 40B77l31e18c35h24a 8931649924

Taky jsem pro zachování letního času, miluju dlouhé letní večery!

+10/−6
30.3.2013 10:41

E87d22u96a73r21d 21B87l14a69z63e14k 1963710105265

no a on se posunuje čas??? 8-o Já myslel že jen hodiny! Tedy jako že by politici prodliužili den??? Nebo co vám brání v létě začít makat dřív a skončit také dřív a třeba i o 2h at máte ještě delší věčer ;-);-D To se musí hejbat hodinama aby vám jen nalhávali že už je víc než skutečně?!;-€ ... (další co nechápe co je to čas... Je to úhel natočení Země z míst apozorovatele ke Slunci! ;-O A Zemí jakso pohnout nende!!!;-D)

+5/−5
30.3.2013 12:53

L31u38b83o67m27í24r 94S24a35z45e31č36e91k 7929568435743

Zase jeden chyrtej. A že v článku mluví o letním a zimním čase to je jak? Jistě, že se v důsledku posunují hodiny. Normálnímu toto vyjádření nevadí, hnidopichům ano!

+4/−7
30.3.2013 13:16

E69d49u48a41r14d 16B51l44a56z88e83k 1253870805475

No dovolte proč hnidopich???8-o .. Já jen, že spousta lidí kolem mě se pak opravdu domnívá, že se posunuje doslova čas, že politk prodlouží den!... ;-D Proto je chytám za slovo!:-) (dle vás je to ale hnidopišství....  ;-O ) Podobně lidi nechápou, že zdravotní "pojjištění" není pojistěním ale daní! Nebo, že bohatí (zavádějící termím levičáka co má vzbudit závist..., přesnější je - pilnější co víc vydělají) by při rovné dani (zase - namísto přesného -rovné sazbě(!) daně!)  , prej odváděli stejě jako chudí (myslí se zpravidla méně schopní, hloupější, nebo líní!). Mnoho lidí opravdu myslí že absolutně stejnou dan! Takže klidně pro mě za mě používejte nepřesné termíny a nerozumějte si tady i nadále... ;-D Komu není rady... :-(

+2/−3
30.3.2013 13:50

K88a19r21l61a 13N82o75v87á28k58o92v75á 4494202715827

Tak ještě jednou - ne všichni mohou začít makat dřív. Existuje totiž něco jako pracovní doba, stanovená zaměstnavatelem, na to navazující spoje do práce a z práce atd. To nám brání začít makat dřív a končit dřív. Jste schopen to pochopit ?

+1/0
31.3.2013 15:08

P40e78t45r78a 57N14o11v95á91k62o40v34á 7308486804598

Upřímně řečeno, radši bych si nechala ten letní čas, přijde mi rozložením lepší, nicméně jsem konzervativec a chci mít poledne v poledne, takže když jeden, tak zimní.

+9/−3
30.3.2013 8:15

E75d81u87a60r87d 49B90l40a22z59e63k 1253260345135

Zimní???8-o ... Tedy máte na mysli ten pravý SEč! ;-) (čas je úhel natočení Země s pozorovatelem ke Slunci! Tedy časem pohnout nelze;-€, leda hodinami Rv,nebo pak Zemí ;-);-D)

+4/−3
30.3.2013 12:54

L54u46b77o32m21í15r 15S59a70z60e27č84e62k 7719138155863

A zimní gumy jsou pneumatiky s hlubčím dezenem které mají jinou adhezy než letní a úhel tam nic neřeší, že?

+1/−6
30.3.2013 13:19

E78d56u95a91r16d 69B85l48a26z14e53k 1363650305465

Divil by jste se, ale u zimních pneumatik je důležitý úhel! Ale né pohledu :-P ... Mají totiž takové ty zubaté ty lamelky řezány pod úhlem!! I proto je na bocích šipka a varování s poviným směrem rotace (Direct rotation) ;-)

+3/−2
30.3.2013 13:53

P26a80v52e73l 41C97h89a28l62u31p34a 2451716255861

Když jsme u těch přesností - Vaše "by jste" je ve skutečnosti - byste.  Vy by jste - neexistuje. Vy byste - ano. :-). Jinak - v mnohém s Vámi souhlas.

+2/−1
30.3.2013 18:45

G84e74o81r40g 13K20o29m53b83e85r59e47c 9584431116541

Co te nezabije to te posili. Po tolika letech kdo si na to nezvyk by mel jit k doktorovi. Clovek vydrzi vic nez kun. Zaplat panbu za letni cas. Konecne me nebude rano v sest budit slunce. Teda aspon na chvily. K cemu mi je kdyz vychazi v lete slunce pred patou hodinou? bez letniho casu dokonce pred ctvrtou hodinou. To radsi at je vecer dyl svetlo. Jestli nekdo chodi spat se slepicema tak at si zatahne zaclony nebo spusi roletu. Letni cas klidne na celej rok.

+14/−8
29.3.2013 23:15

M83a80r70e87k 70T64u43r28n48o62v52e51c 7645502490486

Ano, ať je odpoledne (či večer) déle světlo. Z toho důvodu já osobně jsem zastáncem toho, abychom zůstali celoročně u letního času. :-)

+8/−6
30.3.2013 0:04

E31d45u61a79r93d 66B39l27a62z59e27k 1373690825125

A on politik pohne Zemí a udělá odpo déle světlo??? 8-o ...;-D Další co nchápe pojem čas a myslí si že se jím dá pohnout a že se mění , posunuje, čas...;-D Nenen, posunují se jen hodiny! To proto, aby stádo, čili i Vy ovečko..., které si neumí samo od sebe v létě dřív přivstat a tak i dřív skončit a třeba pro mě za mě i o 2-3h.., aby se jim pouze jevil delší den...;-D Ale proč do teho přivstátí strháváte ostatní?! ;-€ "dík"! ;-ORv To ti neumíte přivstat i bez hejbání rafik u hodin, aby vám jen nalhávali, jakože je víc hodin??? ;-€

+1/−8
30.3.2013 13:00

L43u86b48o92m41í61r 94S43a10z87e32č92e54k 7759288975103

Edo, s tebou musí být doma sranda. Moc bych za to nedal, že panímáma už byla na psychiatrii a nebos rozvedený! A to ti nedám smailíka!

+4/−5
30.3.2013 13:22

E15d88u58a86r77d 67B35l45a27z28e45k 1153240925785

rozvedený a 2x ;-)

+1/−2
30.3.2013 13:54

Z26u27z89k71a 69D82o19s31t68a85l43i51k34o83v37á 7832759208343

víte, že se ani nedivím - utekly, že?;-D;-D když děláte takový problém ze změny času, co když se pak vyskytně něco opravdu vážného? ;-)

+4/−2
30.3.2013 18:59

M95a17r86e68k 42T97u26r98n85o84v76e44c 7105822420436

Ach jo... Četl jste tady vůbec tuto diskusi? Nebo prostě jen chcete urážet?

Myslím si, že pojem čas chápu velmi dobře. To, co my tu používáme jako Středoevropský čas a Středoevropský letní čas je jen věcí dohody a proto si s ním můžeme hýbat libovolně. Stejně jako před časem někdo vymyslel, že pro průmysl bude výhodnější, když se v letním období hodiny o hodinu posunou...

Kdybych si měl řídit svůj denní rytmus čistě podle svých potřeb, neměl bych s tím problém. Ale musím také vyhovět svému zaměstnavateli a ten je příliš rigidní už jen na to, abych třeba měl v období letního času pracovní dobu o hodinu posunutou.

Školy také nějak nejsou ochotné posouvat začátek vyučování podle toho, jestli je zrovna letní či normální čas...

+4/0
30.3.2013 14:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.