Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Majitelé pole válčí s ČEZ o sloup. Zasáhla i zástupkyně ombudsmana

Sloup vysokého napětí, který na poli v Ostravě před třemi lety postavil ČEZ, rozhořčil vlastníky pozemku. Upozorňují na to, že firma stavěla bez povolení a že jim poničila půdu. Protahované řešení nepovolené stavby zaujalo i zástupkyni ombudsmana, podle níž úřady poškozeným příliš nepomáhaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79i64ř65í 26H57o34r19á31k 5152382170

Dobrý den, protože v článku nebylo prostoru pro zveřejnění všech skutečností a někteří diskutující psali o legálním postupu při ČEZu při tzv. výměně sloupů, bych chtěl uvést některé další informace:

Samozřejmě, že to ČEZ hrál, jako asi i v jiných případech spolu se stavebnáími úřady (Svinov a magistrát) na tuto výměnu, kterou je možno využít při výměně jednotlivých sloupů, ale zde se měnila celá 20 km dlouhá trasa. Tj. odstranění původní včetně vykopání patek a postavení podstatně kapacitnější trasy. Takže krajský úřad  napravil jednání příslušných orgánů a ministerstvo pro místní rozvoj to potvrdilo. I tak ušetřila zřejmě úmyslná neznalost zákona magistrátních úředníků  ČEZu řízení o odstranění stavby (jako každý, kdo chce zbourat i malou chatu) a územní řízení. Zhruba rok byla stavba v řízení o odstranění stavby, přesto ji ČEZ provozoval za souhlasu stavebního úřadu městské části Svinov a magistrátu. V současné době probíhá řízení o dodatečném povolení. Takže stavba není povolena ani zkolaudována, přesto je za souhlasu úřadů provozována. Kdo si to může dovoli?

0/0
28.3.2013 20:06

M84i24l74a70n 98V22a86l61á48š10e43k 5863432341560

ČEZ - příklad arogance,v rámci údržby pod vedením mě vyřezali plantáž košíkářské vrby vys.cca 2m a dovolání nikde i když jsem si stěžoval i na lampárně.

0/0
28.3.2013 15:23

M82i80c51h14a63l 54D77r66n82o45v48s80k46ý 3334729378893

Typický příklad . Najednou si většina strašně uvědomuje jak máme nedořešenou otázku minulého režimu, ale když se řeší Vondruška či odškodnění perzekvovaných, tak majitelé pozemků se stožáry, světe div se, dělají tlustou červenou čáru.

0/−1
27.3.2013 19:35

J90i93ř32í 63T95ř27a70s94á43k 7225227741953

Majitel pozemku by měl po ČEZu žádat platbu za pronájem plochy, kterou zabírá stožár a pokud nebudou chtít platit, tak je žalovat. Nebo si snad může kdejaký šmejd vlézt na cizí pozemek a stavět si tam co chce a snižovat tržní hodnotu toho pozemku? Mám takový dojem, že zákony by měli platit pro všechny stejně. Něco chceš? Tak zaplať, jinak táhni dál.

+2/−2
27.3.2013 17:13

M40i16c23h89a77l 22D10r24n96o10v36s41k55ý 3864749368523

Přesně tak to ale je... Jen příznivcům české ( pseudo ) levice připadá modernější fňukat sténat a hrozit.

0/−3
27.3.2013 19:04

F33r17a81n31t82i72š31e45k 62M73i52t77a64š 6519986754369

Dle vyjádření ČEZu se jednalo o rekonstrukci stávajícího vedení. Varianta 1: Pokud původní stožár zdemontovali a na jeho místě postavili nový, je to OK. Fyzicky to ovšem moc dobře nejde, je to až 5x finančně náročnější než varianta 2, kde se postaví nový stožár vedle původního, potom se lana převěsí na nový a posléze zdemontuje starý stožár. Osobně si myslím, že proběhla varianta 2, což by ovšem měli majitelé pozemku povolit. Obávám se, že souhlasili pouze s rekonstrukcí. Na druhou stranu, měli si průběh výstavby/rekonstrukce pohlídat. Termín dostali, to si zase ČEZ nedovolí nic neoznámit.

+1/−1
27.3.2013 21:12

K96a44r25e76l 85K58o65š41ť43á15l 8767141360155

U takto důležitých vedení se na dobu rekonstrukce staví provizorní vedení, je to už celkem běžná technologie.

0/0
28.3.2013 9:37

F30r58a41n39t24i11š44e26k 93M55i15t18a91š 6299416534959

Provizorní vedení VN si dost dobře nedovedu vybavit.

0/0
28.3.2013 12:36

J62o50s76e63f 87S22o33k70o44l 2870639152429

pan Horák by se měl ČEZu pěkně s pokorou omluvit.

co si to vůbec s tém soudem dovoluje?? ten sloupek tam měl postavit sám a pěkně za vlastní ...

+1/−2
27.3.2013 11:34

J29a74n 17F19r64o60l28í16k 6896830675134

Jestli si z toho blekotavého článku mám něco vybrat tak se snad jedná o výměnu původního stožáru za nový a ne o novou stavbu. To ovšem poněkud mění právní podmínky. Pro vstup na pozemek je nutná dohoda s vlastníkem, úhrada nebo náprava vzniklých škod je samozřejmostí, ale nové územní řízení se jaksi nekoná. Oprava nebo rekonstrukce může maximálně podléhat ohlášení a v některých případech ani tomu ne. Záleží na tom jak se parametry nového stožáru liší od toho původního. Věcné břemeno tam může být ze zákona pokud byl původní stožár realizovám za socíku.

+2/−2
27.3.2013 12:15

M87i19r68o93s39l33a86v 46M52e36d 3374716

Mno... nejdřív je ČEZ, pak dlouho a dlouho nic, pak je možná stát a jeho zákony. A občánek? Ten nic neznamená.

+2/0
27.3.2013 11:26

T27o17m35á70š 93J35a47n39e82č74k80a 4971985376670

Mě místo sloupu na pozemku postavil ČEZ transformátor - rozjezdili kukuřici a zmizeli.

Naštěstí to byl náhradní pozemek výměnnou tak jsem ho vrátil do ZD a dostal jiný. Ale pokud jsem se ptal, tak neinformovali ani skutečného majitele.

+2/−1
27.3.2013 8:43

L22u47k16á77š 82V72a75ň77u53r39a 1415204103263

Pribuznym tske postavili bez povoleni na louce transformator.

+1/−2
27.3.2013 8:46

I62v16o 90V12a89r11g38a 5895344791528

Pitomost. Na Transformátor potřebujete minimálně územní souhlas a ohlášení stavby a jeho součástí jsou souhlasy vlastníků dotčených pozemků. Dělám v tom 15 let.

+2/0
27.3.2013 14:45

J54i83ř38í 17T21ř68a66s70á21k 7495407741523

Být to moje pole, tak to trafo tam stojí jen do večera. Pak by stálo před pobočkou ČEZu.

0/−2
27.3.2013 17:10

T64o94m48á62š 95J38a83n34e30č76k76a 4821775176960

Ono to trafo má základy a je pod proudem.

0/0
27.3.2013 18:06

J97i77ř87í 66T62ř32a98s44á68k 7665847711703

Možná že se budete divit, ale ty kabely co se kradou na Severu Čech jsou rovněž pod proudem, ale přesto se ztratí. Nebudu zde popisovat jak to dělají, aby to někdo nebral jako návod k trestné činnosti, ale je to velmi jednoduché.

0/−1
27.3.2013 19:41

D98a59v85i87d 62T36i16š51l 5480421603491

První polovinu článku jsem si myslel, že postavili na černo nový sloup (nebo stožár, moc nevěřím panu redaktorovi, že v tom vidí rozdíl) a dost jsem se divil, protože z vlastní zkušenosti vím jak dlouho trvá projednat jakoukoliv novou linku a že je to prakticky skoro nemožné v současné době novou linku postavit. Pak mě pohoršeného pak novinář laskavě informoval (nevím proč mají média stále potřebu energetické společnosti dávat do roviny pomalu se zloději), že stožár/sloup na pozemku už stál a jen proběhla jeho výměna. Jak již tady někdo psal, podle stavebního zákona je i výměna stožáru údržba energetického zařízení (tudíž bez stavebního povolení i bez ohlášky), které jeho správce má pro změnu uloženo z energetického zákona a ročně musí na tuto údržbu proinvestovat určitý balík peněz určený ERÚ. Běžná praxe je, že se opravdu stavebnímu úřadu nic neoznamuje, ale již součástí projektových dokumentací (alespoň u nás teda, jednoduše hlavně proto že by se prostě nic neopravilo kdyby se mělo jednat s x stavebními úřady) je výpis vlastníků dotčených pozemků s kterými je dodavatel prací povinen se dohodnout na vstupu na pozemek a na náhradách za poničenou úrodu a podobně. Peníze na náhrady jsou buď již součástí soutěžené ceny (ve většině případů) nebo jdou za investorem, to už záleží na jednotlivých případech. Normálně tak dlouhé příspěvky nepíši, ale přiznám se, že mě jako zasvěceného člověka rozlobil tendenční způsob článku. Pana Horáka chápu a ČEZ by udělal nejlépe kdyby ho odškodnil dodatečně, když už neměl tu slušnost mu oznámit, že mu náklaďákama rozjezdí pozemek.

+13/0
27.3.2013 8:24

M55i31c77h16a54l 38D13r71n67o91v32s82k76ý 3514539298363

Uff konečně někdo navýsost zorientovaný. Asi nemá smysl v této debatě nabádat k rozlišování sloup a stožár. Přesto.. 

V tomto případě se jedná o stožár, jež nese vedení napájející významnou část města. Já jsem všechno jen ne komanč. Ti způsobili, že mnohá vedení, či jeho podpěrné body, jsou instalována v pozemcích, které z titulu doby přívlastek soukromé téměř doznati nemohly. Zajímavé ale, že tehdejší papaláši a jejich přisluhovači ani stožáry ani trafačky na svých pozemcích neměli... Avšak.Uznávám plně, že rozjezdí-li někdo moje pole, je přinejmenším samozřejmé uvést vše do původního stavu. Dělat tyjátr ala " černá stavba " z rekonstrukce ( jistě oprávněné ) je ufńukánkovství a hra na oblíbenou notu tolik distribuovanou novodobými spasiteli-samozvanci, kteří se z tehdejších skupin  " černými stavbami " nepostižených, často rekrutují. Pane Tišl, ode mě velké plus.

+1/0
27.3.2013 12:45

J80i76n33d67ř84i73c43h 88Š24k56o70p64e57k 4645271480215

Pozemek musí ČEZ uvést do původního stavu, i když se nejedná o stavbu vyžadující stavební povolení. Klidně i po opravě běžné poruchy nebo provedení údržby musí uvést pozemek dát do původního stavu, nebo nahradit finanční škodu.

+16/0
27.3.2013 6:55

L41u54k92á89š 39V63a23ň14u77r75a 1765194453193

Vetsina sloupu nema vecne bremeno a ani neni zakonne osetren pristup. Je to chyba byvaleho rezimu, ktera ale mela byt davno napravena. Na louce pribuznych postavil CEZ novy transformator a taky bez povoleni. V podstate na obhajobu uvedli, ze by vyrizeni papiru trvalo moc dlouho a oni meli pretizeny system.

+1/−2
27.3.2013 8:44

D16a78v69i70d 19T92i64š80l 5860871903961

Povolení přístupu na cizí pozemky v souvislosti se zřizováním, provozem a údržbou elektrických rozvodných zařízení pro správce sítě je zakotveno v energetickém zákonu, náhrady za tento vjezd se přiznám, že nevím jestli jsou v něčem zakotvené, každopádně zde by měla být na místě obyčejná lidská slušnost, ale co jsem koukal po téhle diskuzi tak tu v ČEZu asi aby člověk pohledal...

+1/0
27.3.2013 13:46

Š66t47e23f13a74n 83F71r45i95č60a 7382968273636

Není divu, že ČEZ má s takovým jednáním existenční problémy i v méně civilizovaných zemích. Rv

+7/−3
27.3.2013 6:50

D29a88n18i95e34l 52T15ů49m90a 8945852551336

Bohužel je zcela běžným postupem, že taková to stavba se nahlásí jako oprava, pouze se ohlásí a jede se dál, ustanovení zákona, o tom že změna půdorysu stavby vyžaduje stavební povolení, si nikdo moc neláme hlavu. Stavební právo se obejde tím způsobem, že se za opravu zařízení, prohlásí jeho výměna (protože kdyby to byla výměna, věc která zakládá věcné břemneo (byť na jednu hodinu) by zanikla a břemeno spolu s ní a muselo by se zakládat nové.

      Nejen že je to leností a snahou ušetřit, ale také vůbec snahou stavbu provést, zřídit věcná břemena (na takovou to stavbu bylo za komančů ze zákona) jako je několik kilometrů vedení, je v podstatě nemožné. Stačí jedinný vlastník, který si postaví hlavu a dostavěli jste, přetrasujete, uděláte věcná břemena znovu a narazíte na dolšího "vola" kterej prostě svítit nepotřebuje a sloup ve "veřejném zájmu" na svém pozemku neztrpí za míň jak cenu nového auta nebo vůbec.

     Co se poškození pozemku týče, jedná se o zcela normální občansko právní spor o poškození cizí věci, tuto škodu je třeba řešit zcela jinak, rozhodně né přes úřady.

    

     A co tedy? musí tam být sloup? ano musí (energetický zákon pamatuje na vyvlastnění při stavbě takovéhoto zařízení ve veřejním zájmu a za NÁHRADU) ale postup stavebníka, je nejen proti veřejnému právu ale i proti tomu soukromému. O dobrých mravech ani nemluvě.

     Sám jsme se z pozice nevýznamného pracovníka na straně jedné energetické společnosti s takovouto stavbou setkal, nové sloupy se prostě menší z důvodů bezpečnosti nedělají (to znamená zmenšení úžitné plochy pozemku). I přesto že takovéto jednání je naprosto pobuřující, dokonce bych řekl i trestné, stav takový je! (neoprávněný vztup na cizí pozemek) (i výkon věcných břemen má svá pravidla).      Bohužel jak my tehdy bylo řečeno, svítit musej a aď si ztěžujou (v češtině to znamená polibte si pr...). Stavu nehrává nezájem stavebního úřadu naplňovat zákon, nejsou v tom ani úplatky, jen kombinace lenosti, blbosti a neznalosti.

+3/−1
27.3.2013 0:48

A83l39e53x65a11n91d71r 25K98o10s13t91k15a 5729496579766

Přesně, je to o přístupu k věci. Sloup tam být musí, to je jaksi jisté, ale škody způsobené stavbou (a je jedno, jestli výměnou nebo rekonstrukcí, nebo, nebo, nebo..) si má zaplatit ten, kdo je způsobil.

+3/0
27.3.2013 6:44

J81i52ř17í 89T13ř55a83s62á45k 7855567741523

Být v roli majitele pozemku, tak ten sloup již leží na zemi. Nebo si tady polostátní organizace mlže dělat co chce jako na divokém západě? Já myslím, že určitě ně.

+1/−5
27.3.2013 0:21

J36i57n50d98ř41i91c39h 58Š46k34o11p64e28k 4855251900605

nemůže. Škody nahradit musí. ALe musí se po nich jít od začátku. Zdokumentovat stav na začátku, jak to vypadá když tam staví a pak po nich. Začít žádostí na ČEZ o odstranění škod, když nebudou chtít, jít dál. Pokud budou důkazy, není možné spor prohrát.

0/−1
27.3.2013 8:15

V13á56c71l19a51v 78K65r30a37j55č90a 5306249449964

V Čechystánu je možno vše, nedělejte si iluze....

+1/0
27.3.2013 8:18

J71i71ř52í 61T91ř73a80s19á97k 7405577501513

Může tam poslat sběrače kovů a tvářit se, že o tom neví.

0/−2
27.3.2013 14:08

R70o26s39t92i11s42l38a84v 65T11i57c91h29á71č85e11k 3185435111362

Soudy ale stojí pane Horák hodně peněz a když to nevyhraje jako že asi ne tak to pro vás bude velmi drahé,Oni ten sloup pouze obnovovali proto nebylo stavební povolení potřeba a to je jádro pudla.ČEZ je velký moloch a velmi bohatý a přece víte že kdo má peníze má i moc.

+4/−1
26.3.2013 22:31

J39a91r75o34s32l27a79v 92T57í41n60e10k 4374938130962

ČEZ soudy pokaždé vyhraje. I kdyby majitele pozemku zlikvidoval fyzicky.Za této politické konstelace to nebude lepší...Nevěřím ve spravedlnost na této úrovni...

0/−3
27.3.2013 7:35

J62o88s87e85f 59Š40e70m24e60l41í30k 7879791100647

A co kdyby majitel pozemku zajel do Privoza a nahlasil tam, ze ma na poli hromadu srotu?

Mel by to do tydne vyresene, CEZ-neCEz.

+5/−2
26.3.2013 22:29
Foto

M39a30r21e58k 94B91a17š75i31s48t80a 7533142103300

do týdne?;-D svatá prostoto, do dvou hodin by tam zůstala jen betonová patka a koleje z dvoukoláků.

+3/0
27.3.2013 8:17

M96i26r73e33k 21T30u57r50e95č67e77k 4243912110382

Typicky arogantni pristup statu, vlady, byrokracie k jeho obcanum. A to se deje v cele republice. Jednani HORSI nez za komancu.  Proto ze nachazime tam "kde slunce nikdy nesviti". Mam-li byt vic specificky, mohu jenom odkazat na: http://www.youtube.com/watch?v=JZ-LVoZn2Q8&feature=endscreen&NR=1

0/−3
26.3.2013 22:06

S91t92a11n40d88a 77C98h21v89o85s67t 1492158

Zas to nezvelicujte, pokud by to bylo horsi nez za komancu, tak by pan Horak uz tri roky hakoval v Jachymove :-( Nicmene to neomlouva CEZ ani uredniky.

+3/0
27.3.2013 8:06

L16i36o70n 93M62ü25l56l64e68r 5799165886342

Tak tomu nerozumím ... Takové věci mi hlava nebere - zvláště, pokud chybí základní právní informace.

0/0
26.3.2013 21:54

P53a80v79e98l 15K46u31r56a86l 5511734200510

Chce to změnit přístup... v okamžiku kdy je objevena jakákoli černá stavba na cizím pozemku pak by se nemělo úřadovat a měl by se vzít buldozer a srovnat jí se zemí bez ohledu na vše ostatní.

Ale pokud si někdo něco postaví na svém pak do toho nic ani není.

+5/−6
26.3.2013 21:22

E97v14z82e46n 52S79o52u43k68u95p 1827614766548

Souhlas !!

0/−3
26.3.2013 23:52

D73a39n21i86e22l 15T45ů96m28a 8215842491466

opatrně na to stavění na svém...

+2/0
27.3.2013 0:29

S91t27a64n62d59a 51C64h21v73o27s26t 1982628

presne tak - cerna stavba muze existovat i na vlastnim pozemku, tady nerozhoduje, zda na vlastnim ci na cizim...

0/0
27.3.2013 8:08

L54u64k56á96š 28V32a59ň71u90r44a 1985384673743

Ale stavba nesmi ohrozovat okoli, spodni vody, nesmi stinir sousedum, branit jim ve vyhledu, nesmi rusit okoli, musi zapadnout do okoli a protoze to stavby nesplnuji, tak vznikl stavebni urad.

0/0
27.3.2013 9:02

S54t79a91n96d95a 15S87e34v78e16r46a 5414964652796

V naší zemi je to už skoro pravidlo, že ČEZ podniká, teda vydělává díky kradení soukromých majetků. Tu trafostanice, tam sloup a náhrada žádná. To by ty zisky nevyšly. Samozřejmě jim to vychází, protože před slušným jednáním dávají přednost černým stavbám. Jistě to není jedinný příklad. A když se chce o svůj majetek někdo ,, malý"  soudit, tedy domáhat práva, svede se to na obecný zájem. A kdyby náhodou k soudu došlo, Ústava, neústava právníci ČEZu z toho firmu vysekají. Tak proč by se úředníci na stavebním vůbec o něco snažili..

+9/−3
26.3.2013 20:47

E55v23z21e33n 67S50o87u98k10u87p 1347774546578

Když chtějí věcné břemeno, tak nabídnou jednorázově tisícikorunu a mají to navěky...:-/

+1/−1
26.3.2013 23:54

R27a35d93o84m96í83r 28N75o31v20á21k 2383753588203

Zijeme v Cezku a tak se clovek nemuze jejich chovani divit Rv

+4/−1
26.3.2013 20:12

J65i31ř66í 79S25m76e33t75a70n27a 7855549792148

ČEZ parazituje na soukromých pozemcích tisíců majitelů a odvolává se na nějaký bolševický zákon z 50. let, který nutí majitelé pozemků strpět sloupy, bez jakéhokoliv finančního vyrovnání nebo alespoň slevy na elektřinu pro takto postižené občany. Je to ostuda o které se raději moc nemluví. Rv!!!!!!!!

+25/−7
26.3.2013 19:41

M27i60c39h16a52l 21D61r43n22o47v14s34k13ý 3984949908903

Pane Smetano...měl bych pro Vás z dovolením jednu zprávu a jednu otázku. 1. Evidentně:Zhola nic o tom nevíte. A s takovou mírou patosu ke všemu..to navíc komentujete. Zkuste prolistovat Energetický zákon. 2.koho jste volil ? Ano nic mi do toho není....ale tip bych měl.:-)

+6/−21
26.3.2013 20:02

W77a43l77t30e54r 62C76e34r51m63a76k 1974518141236

Pan Smetana má naprostou pravdu a o tom, že ČEZ, ale i E-ON a další distribuční spolky parazitují na pozemcích majitelů, nechcete vy ani slyšet.

+12/−4
26.3.2013 21:14

W13a13l59t81e31r 32C46e57r31m19a29k 1744898731336

Anebo o tom naopak právě vy nic nevíte.

+3/−7
26.3.2013 21:15

M80a79r35t17i21n 11M82u27s64i82l 4150641873441

Waltře, tuhle situaci dobře znám. Za bolšána nám pozemku postavili trafačku. Pozemek ve vilové čtvrti je tak nenávratně zničen železobetonovou konstrukcí a příchozím 35kV vedením. Já vím, není to sloup 110 kV, ale ve finále je to stejné. Díky ochrannému pásmu, hnusné věži, sloupům a povinnosti přístupu s tím pozemkem neuděláte NIC. Nebo si ho koupíte? A teď si vynásobte výměru cca hektarového pozemku sazbou za pozemek stavební a už víte jakou škodu mě jako vlastníkovi tenhle bolševický čezácký přístup způsobuje!!

+11/−1
26.3.2013 21:29

W91a17l33t11e30r 53C27e72r68m54a30k 1224688111796

pane Musile, já mám na pozemku v městském intravilánu taky takový křížák stodesítky a distributor se ho taky chystá vyměnit, takže pozorně sleduji, jak tento případ dopadne. A po zkušenostech s arogancí distributorů se mi jako vždy obrací kudla v kapse.

+5/−2
26.3.2013 21:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.