Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot se musel leknout, shodují se vyšetřovatelé pádu L-159 u Kolína

Příčinou nehody armádního bitevníku L-159, která se stala loni v listopadu u Kolína, byla skutečně chyba pilota. Ten se pravděpodobně lekl světel armádního letounu CASA, který letěl v několikakilometrové vzdálenosti. Podle deníku Právo to vyplývá ze závěrů šetření Komise pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D33a38v47i45d 67M62u46n92z43a16r 3118522324736

vite jak donutit ceske vojsko k panickemu uprku ?

Zablikat baterkou......;-D

+2/−2
25.3.2013 16:08

T87o23m21á82š 46V16e15r72n50e68r 6189581727376

Tak jsme se zasmáli...:-/

+2/−1
25.3.2013 16:52

J23i33r12i 15K41m63o83t83r 4294522301841

Takže statisky se nepletou, skoro všechny pády jsou chyba pilota, at už z jakokoli příčiny. To bylo řečí když jsem to napsal pod první článek.

+3/−1
25.3.2013 14:05

R57o45m46a88n 32O71p74e11t 1741579865292

leknout se mohl, protoze vzdalenost 3,5km oba stroje letici proti sobe zvladnou za par sekund. jenze tady to plno chytraku srovnava s tim, kdyz jedou na dalnici ve svy felicii rychlosti 110 km/h (s kopce) proti kamionu, kterej muze jet maximalne 80km/h protoze to maj narizeny zakonem a vetsina dopravcu montuje do kamionu tempomat s omezenim, aby ridic proste jet nemohl.

+1/−5
25.3.2013 13:49

K87a25r83e59l 86Ž78a37l19o89u19d79e19k 1134954202680

Tak vysvětlení pádu z úleku se mi jeví jako slepá ulička. Leknul se a potlačil, aniž by věděl, jak je vysoko? Když avionika fungovala bez problémů? Při těch zkušenostech, které měl? To se mi nějak nezdá....Smiřme se s tím, že oficiální zpráva je "padnul z leknutí" a realitu se asi nikdy nedovíme....

+2/−1
25.3.2013 12:38

J89i13r93i 67K61m61o58t69r 4364612451451

můj strejda létal na Delfínech a 21čkách a můhu potvrdit že ztráta orientace v noci je celkem normální věc. Navíc 500 hodina za 5 let je celkem prd, to jsou dvě hodiny za týden.

+3/0
25.3.2013 14:08

D82a70v61i64d 45M82u26n25z79a34r 3968492244216

ja jezdim na kole hodinu kazdy den !

+2/−3
25.3.2013 16:10

T93o48m64á36š 85K36n61a16i21f71l 6633280667350

sedni si někdy v noci do něčeho, co líta kolem 400 km/h ... Jsem na Tebe zvědav, frajere.

0/0
28.3.2013 10:25

J66a23r33o35s42l91a36v 29N56o24v73á29k 4788940878652

Asi by bylo vhodné i sdělit, jestli byl pilot Alcy informován o vzletu daného dopravního letadla a o parametrech jeho letu.

+1/0
25.3.2013 11:24

M16i53c52h50a66l 19V14o98t74a19v82a 9753583891116

právě, že informován byl. dostal příkaz přerušit prováděné prvky cvičení, protože se k němu blíží CASA a že se má držet v rozmezí cca 6 až 9 tis. stopách nad zemí, protože CASA letí ve výšce 4  tis. stop a ve 12tis. už je civilní provoz, dokud CASA a civilní letadlo neopustí prostor. 

On se snažil otočit aby měl CASu na vizuálně na dohled, ale když se k ní otočil tak se asi lekl že je ve špatné výšce a srazí se. Při rychlosti letu a vzdálenosti těch 3,5km měli asi 9 sekund do srážky. Bohužel místo letu do strany zvolil dolů...

+6/0
25.3.2013 11:46
Foto

L26u26k90á58š 65N10o70v17o32t83n74ý 6906507628658

Potěš koště, jestli AČR padají letadla kvůli tomu, že kus vedle na ně zabliká letadlo, tak Bůh chraň naše piloty, aby se někdy dostali do bojové akce... 8-o

+7/−9
25.3.2013 11:18

J57a66r28o55s64l20a74v 25B67r56ü18m33m59e32r 7184603696

Tohle se stává i zkušeným veteránům, prostě ztráta pojmu o správné rychlosti, výšce, kde je dole a nahoře, v noci docela bohužel běžné. Člověk je denní tvor a smysly v noci někdy pletou.

+7/−2
25.3.2013 11:23

D66a22v56i13d 87M45u32n64z44a45r 3308662914286

byl to vojak!  tak co nakej denni tvor !!!

+2/−2
25.3.2013 16:11
Foto

L63u46k19á61š 26N57o12v34o90t51n10ý 6326117578768

Potěš koště, jestli AČR padají letadla kvůli tomu, že kus vedle na ně zabliká letadlo, tak Bůh chraň naše piloty, aby se někdy dostaly do bojové akce... 8-o

+2/−7
25.3.2013 11:18

M20i83l23o32u14š 33K37n15o61t69e30k 4944903292731

Já tedy nevím, ale profesionální pilot se lekne letadla vzdáleného několik kilometrů? Taky se lekáte auta, například kamionu, který vás míjí někdy ve vzdálenosti necelého metru a vzájemná rychlost je okolo 200 km v hodině? Netrvrdím, že je to bezpečné, ale docela běžné. jinak ale samozřejmě čest jeho památce.

+2/−12
25.3.2013 11:10

T53o58m75á38š 54K85n50a70i90f13l 6663420317150

Zjevně jsi v životě neseděl v letadle jako pilot. Ani ve dne, natož v noci.

+11/−3
25.3.2013 11:17

M13i64l44o74u87š 34K61n17o43t86e93k 4354413562911

Nevím, že bychom si tykali, ale nevadí, svůj názor jsem vyslovil, Vy máte nárok na svůj. Já si prostě myslím, že je za tím něco jiného, třeba zdravotní indispozice, cokoliv.

+1/−5
25.3.2013 11:30

T95o61m21á14š 27K96n50a56i72f12l 6893690237310

Ja ti jen, jakožto pilot, vyvracim Tvuj hloupý názor.

+4/−4
25.3.2013 11:35

M29i47l90o16u10š 58K14n84o30t13e94k 4224463252871

Věřím, že čtete též názory ostatních přispěvatelů, které se často od toho mého příliš neliší. Je mi jasné, že bráníte kolegu, ale já proti němu taky nic nemám. Ještě pro zasmání - v minulosti měla spousta lidí jiné názory nežli ostatní, třeba i "odborníci" v daném oboru - nakonec se často ukázalo, že mají pravdu. Já bych s tou "hloupostí" byl opatrnější.;-D

+3/−4
25.3.2013 11:44

T43o28m54á92š 78K94n51a55i37f14l 6173610187710

Hlavne, ze mas jasno, a vís... V zivote jsi za kniplem nesedel, ale presne vis, co mohl, a nemohl.

+2/−4
25.3.2013 12:35

J71a96r64o47s84l23a49v 13N29o40v96á86k 4218400188182

Na rozdíl od silnice jsou následky srážky ve vzduchu vždy, nebo téměř vždy fatální pro oba zúčastněné, přičemž nikdo oslněný rozhodně neví, jestli se náhodou nejedná o dopravní letadlo. takže leknutí nebylo jen z té strany "co se mi stane", ale "co bych mohl způsobit". Což v autíčku proti kamiónu rozhodně nemáte, že? Navíc pokud bych mohl mluvit za sebe, tak rozhodně míjím kamióny ve větší vzdálenosti, nebo menší vzájemné rychlosti.

0/0
25.3.2013 11:20

M14i59l34o67u39š 82K45n75o43t36e77k 4904623122911

Nikdy se Vám nestalo, že jste vykoukl z řady a ejhle, on tam kamion? Tak to jste toho asi moc nenajezdil. Nic ve zlém. Jinak si myslím, že z podstaty života jako takového plyne, že nejprve podvědomě chráním sebe, bez uvažování. Až potom, pokud ještě zbývá čas, rozhoduji se pokud možno podle nejlepšího vědomí a svědomí.

0/0
25.3.2013 11:25

A95n94t23o58n15í40n 73K60o12n48e39č98n23ý 1950907824206

Nesouhlasím trochu.

Kamión který jede 90 km/h a já proti na jakékoliv okresce taky 100 km/h, tak se míjíme 190km/hod. A většinou jsme od sebe 2-3m, ale situace, kdy je to užší a bude to pod dva metry (to by se mezi náš ještě vešlo auto), nebudou až tak výjimečné.

Kamión je taky občas autobus plný lidí a nezdá se mi, že by to na řidičských  pocitech cokoliv měnilo.

Pilot se určitě nemohl leknout dopravního letadla ve vzdálenosti 3,5 km. V noci je sice odhad vzdálenosti hrozně blbý, obloha je temná, stejně ve zvduchu jako na moři, ale splést se jde třeba tak, že si budu myslet že to není 3,5 km ale 1 km. Což mám v éru furt ještě milión času k zatáčce, a ne k tomu, že potlačím rovnou do země. Toto je naprostá nedůvěryhodná představa.

To je asi tak stejné, jako bych věřil, že profesionální řidič sjel do příkopu, když ho vyplašila světla protijedoucího autobuse ve vzdálenosti 500 m, který vyjel zpoza kopce na cestě, kde ho nebylo vidět. Blbost.

Neviděl jsem mnoho - jenom to, co se všeobecně psalo. Ale pokud to platí a nebyla to technická závada, tak to byla úmyslná sebevražda.

+2/−4
25.3.2013 11:30

M46i29c98h57a37l 50V42o87t60a87v14a 9583453571506

kde jste vzal že měl milion času? spočtěte si rychlosti. 

pokud nevezmu max rychlosti (CASA C-295, Maximální rychlost: 576 km/h

Cestovní rychlost: 480 km/h, Aero L-159 Alca, Maximální rychlost: 935 km/h) ale vezmu, že měli přibližovací rychlost cca 1200 km/h, tak měli při vzdálenosti 3,5 km zhruba 10s do srážky, pokud by oba letěli max rychlostmi tak zhruha 8s. Navíc při oslnění a špatném odhadu vzdálenosti a výšky. To mi jako milion času moc nepřijde... 

Srovnání s autobusem taky není moc rovnocené. Pokud narazí osobák (i třeba sporťák) ve zhruba 2x takové rychlosti něž jede bus do něj, tak se zabije posádka osobáku, ale v buse to ohrozí většinou jen řidiče. 

Není to tak dávno, co v USA se srazila malá cesna a velkým civilním letadlem a bylo tam několik set mrtvých. Ve vzduchu nezáleží na rychlosti nebo velikosti, při srážce umírají většinou všichni...

+4/−2
25.3.2013 11:58

L26i48b11o91r 97C80h12o76c40h98o32l29a98t82y 9327793523528

Pleteš se v měřítku. Ty v autě na 500 a vzájemné rychlosti 190 km/h máš na návrat do svého pruhu cca 10 sekund a jediný co řešíš je řízení v jednom směru. CASA 295 má cestovní rychlost 480 km/h, kolik měl na tacháku pilot s L159 jsem nedohledal, dejme tomu, že cca 500 km/h, to je vstřícná rychlost 980 km/h. Pokud na tebe vyjukne ve vzdálenosti 1 km letadlo v protisměru, máš cca 3,5 sekundy do srážky. Pokud je to 3,5 km, tak máš 13 sekund... Ale řešíš úplně jinou úlohu, ovládání vlevo/vpravo a nahoru/dolů. Navíc nejsou jasně daný jízdní pruhy, takže není jasné, kam poletí on. Potřebuješ chvíli na uvědomnění si, zda letí rovně, zatáčí, stoupá, klesá... On tě totiž nevidí a letí si podle svýho letovýho plánu, kterej ty nezáš...

+3/−1
25.3.2013 12:15

P66a54v42e13l 44O68d54r79a69z54i51l 6694129657890

Zeptám se asi blbě, ale on takový pilot letadla v daném prostoru neví (z radiokomunikace), že se tam někde bude motat jiný letadlo? Samozřejmě pokud komunikují každý s někým jiným či na jiném kanále, tak neví.

+1/0
25.3.2013 15:18

J88a81r74o93s98l84a38v 43B51r67ü57m15m30e42r 7144383186

V noci smysly klamou, hodně zkušených pilotů se zabilo , či málem zabilo, v noci kvůli dezorientaci.

+3/0
25.3.2013 11:24

A60n15t77o13n17í23n 13K42o46n27e21č57n35ý 1700967654386

Vojenských pilotů?

Snad by tohle mělo být nejzákladnější součást výběru a výcviku. U nich se předpokládá, že budou v noci nejen lítat, ale ještě po nich budou střílet...a okolo budou velmi blízko lítat další letadla.

(Já souhlasím s tím, že v noci je s prostorovou orientací prostě všechno jinak, sám s tím mám na moři velkou potíž, a zásadně bych v noci neletěl s amatérem. Ale proto taky nejsem vojenský pilot. btw. osobně si představuji, že tentýž pocit jako já v noci s jistou dezorientací mají ženy ve městech za volantem. A promíjím jich mírně zmatené chování.)

+2/−3
25.3.2013 11:35

L20i11b56o84r 53W67a37l20i90c44h85i62e33w47i64c25z 3438186957864

I profesionál může udělat chybu ...

+5/0
25.3.2013 11:44

J86a80r68o70s61l62a67v 27B85r26ü96m60m48e91r 7324133806

Ano, stávalo se to i veteránům nočních bojů, kteří měli za sebou stovky letů v noci. Ti šťastnější o tom mohli vyprávět, když se vzpamatovali včas.

+4/0
25.3.2013 12:16

T33o17m47á50š 91K26n78a26i78f22l 6783550417910

Iluze za letu může "přepadnout" sebevětšího profesionála. A iluze za letu v noci ... ošklivá věc.

0/0
28.3.2013 10:27

V61á10c77l51a38v 42K85o32h90o10u19t 8348746473357

Vím, že budu za troubu, ale jednou jsem takhle skončil s autem v pangejtu. Jel jsem v poklidu do práce ještě trochu rozespalý a udělal mi myšku nějaký trouba. Leknul jsem se ho, dupnul na brzdu, strhnul volant a na vlhké vozovce udělal hodiny. Prostě, dovedu si to představit, blbá náhoda...

+3/0
25.3.2013 12:52

V24á41c25l61a44v 19K11o58h46o94u64t 8888536823497

Zapomněl jsem dodat, že kdybych byl jel normálně plynule dál, nic se mi nestalo...

+2/0
25.3.2013 12:53

P87e70t53r 34H44e59n70d49r92i70c94h 6106262470402

Ať tak nebo tak - chudák kluk. :-(

+1/0
25.3.2013 11:03

P51e40t90r 63V79a63c93l96a81v60i51k 4416563735522

.. 34 let, mladik, ze:-/?

0/−6
25.3.2013 11:10

M41i49l50o21u47š 79K49n13o74t52e91k 4314893492181

A podle Vás snad stařík?

+3/0
25.3.2013 11:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.