Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot se musel leknout, shodují se vyšetřovatelé pádu L-159 u Kolína

Příčinou nehody armádního bitevníku L-159, která se stala loni v listopadu u Kolína, byla skutečně chyba pilota. Ten se pravděpodobně lekl světel armádního letounu CASA, který letěl v několikakilometrové vzdálenosti. Podle deníku Právo to vyplývá ze závěrů šetření Komise pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D97a62v43i79d 84M97u79n96z62a22r 3378632554476

vite jak donutit ceske vojsko k panickemu uprku ?

Zablikat baterkou......;-D

+2/−2
25.3.2013 16:08

T26o22m13á28š 92V60e26r71n25e21r 6389491157636

Tak jsme se zasmáli...:-/

+2/−1
25.3.2013 16:52

J12i53r75i 37K83m47o80t70r 4614362131641

Takže statisky se nepletou, skoro všechny pády jsou chyba pilota, at už z jakokoli příčiny. To bylo řečí když jsem to napsal pod první článek.

+3/−1
25.3.2013 14:05

R81o13m61a26n 81O44p77e17t 1871759145452

leknout se mohl, protoze vzdalenost 3,5km oba stroje letici proti sobe zvladnou za par sekund. jenze tady to plno chytraku srovnava s tim, kdyz jedou na dalnici ve svy felicii rychlosti 110 km/h (s kopce) proti kamionu, kterej muze jet maximalne 80km/h protoze to maj narizeny zakonem a vetsina dopravcu montuje do kamionu tempomat s omezenim, aby ridic proste jet nemohl.

+1/−5
25.3.2013 13:49

K38a54r73e57l 56Ž78a77l41o31u52d23e24k 1404654112280

Tak vysvětlení pádu z úleku se mi jeví jako slepá ulička. Leknul se a potlačil, aniž by věděl, jak je vysoko? Když avionika fungovala bez problémů? Při těch zkušenostech, které měl? To se mi nějak nezdá....Smiřme se s tím, že oficiální zpráva je "padnul z leknutí" a realitu se asi nikdy nedovíme....

+2/−1
25.3.2013 12:38

J44i61r39i 98K65m75o77t80r 4934172331621

můj strejda létal na Delfínech a 21čkách a můhu potvrdit že ztráta orientace v noci je celkem normální věc. Navíc 500 hodina za 5 let je celkem prd, to jsou dvě hodiny za týden.

+3/0
25.3.2013 14:08

D45a68v35i56d 79M28u80n15z69a49r 3498192224876

ja jezdim na kole hodinu kazdy den !

+2/−3
25.3.2013 16:10

T33o25m12á42š 80K30n15a77i50f21l 6973320517300

sedni si někdy v noci do něčeho, co líta kolem 400 km/h ... Jsem na Tebe zvědav, frajere.

0/0
28.3.2013 10:25

J31a20r22o86s52l30a61v 13N70o18v54á90k 4268900158562

Asi by bylo vhodné i sdělit, jestli byl pilot Alcy informován o vzletu daného dopravního letadla a o parametrech jeho letu.

+1/0
25.3.2013 11:24

M37i23c96h33a94l 56V75o25t65a22v64a 9223273151356

právě, že informován byl. dostal příkaz přerušit prováděné prvky cvičení, protože se k němu blíží CASA a že se má držet v rozmezí cca 6 až 9 tis. stopách nad zemí, protože CASA letí ve výšce 4  tis. stop a ve 12tis. už je civilní provoz, dokud CASA a civilní letadlo neopustí prostor. 

On se snažil otočit aby měl CASu na vizuálně na dohled, ale když se k ní otočil tak se asi lekl že je ve špatné výšce a srazí se. Při rychlosti letu a vzdálenosti těch 3,5km měli asi 9 sekund do srážky. Bohužel místo letu do strany zvolil dolů...

+6/0
25.3.2013 11:46
Foto

L68u15k92á61š 48N87o45v48o14t43n42ý 6976207368348

Potěš koště, jestli AČR padají letadla kvůli tomu, že kus vedle na ně zabliká letadlo, tak Bůh chraň naše piloty, aby se někdy dostali do bojové akce... 8-o

+7/−9
25.3.2013 11:18

J92a90r80o27s26l50a55v 36B63r19ü55m98m69e47r 7944913976

Tohle se stává i zkušeným veteránům, prostě ztráta pojmu o správné rychlosti, výšce, kde je dole a nahoře, v noci docela bohužel běžné. Člověk je denní tvor a smysly v noci někdy pletou.

+7/−2
25.3.2013 11:23

D76a56v16i12d 80M52u11n22z94a24r 3858952694636

byl to vojak!  tak co nakej denni tvor !!!

+2/−2
25.3.2013 16:11
Foto

L84u44k48á94š 23N65o89v50o26t22n15ý 6336237528948

Potěš koště, jestli AČR padají letadla kvůli tomu, že kus vedle na ně zabliká letadlo, tak Bůh chraň naše piloty, aby se někdy dostaly do bojové akce... 8-o

+2/−7
25.3.2013 11:18

M47i70l57o36u39š 27K66n35o21t96e75k 4934303552861

Já tedy nevím, ale profesionální pilot se lekne letadla vzdáleného několik kilometrů? Taky se lekáte auta, například kamionu, který vás míjí někdy ve vzdálenosti necelého metru a vzájemná rychlost je okolo 200 km v hodině? Netrvrdím, že je to bezpečné, ale docela běžné. jinak ale samozřejmě čest jeho památce.

+2/−12
25.3.2013 11:10

T70o91m25á23š 41K43n78a95i78f78l 6913530427620

Zjevně jsi v životě neseděl v letadle jako pilot. Ani ve dne, natož v noci.

+11/−3
25.3.2013 11:17

M17i43l81o53u85š 65K96n29o70t58e65k 4184493282491

Nevím, že bychom si tykali, ale nevadí, svůj názor jsem vyslovil, Vy máte nárok na svůj. Já si prostě myslím, že je za tím něco jiného, třeba zdravotní indispozice, cokoliv.

+1/−5
25.3.2013 11:30

T36o93m97á35š 12K80n71a54i27f73l 6253550277250

Ja ti jen, jakožto pilot, vyvracim Tvuj hloupý názor.

+4/−4
25.3.2013 11:35

M73i31l83o83u80š 35K41n77o74t58e96k 4304613512951

Věřím, že čtete též názory ostatních přispěvatelů, které se často od toho mého příliš neliší. Je mi jasné, že bráníte kolegu, ale já proti němu taky nic nemám. Ještě pro zasmání - v minulosti měla spousta lidí jiné názory nežli ostatní, třeba i "odborníci" v daném oboru - nakonec se často ukázalo, že mají pravdu. Já bych s tou "hloupostí" byl opatrnější.;-D

+3/−4
25.3.2013 11:44

T73o14m48á80š 70K75n97a30i97f24l 6873900877640

Hlavne, ze mas jasno, a vís... V zivote jsi za kniplem nesedel, ale presne vis, co mohl, a nemohl.

+2/−4
25.3.2013 12:35

J37a21r43o23s44l88a32v 34N40o74v68á51k 4168420558382

Na rozdíl od silnice jsou následky srážky ve vzduchu vždy, nebo téměř vždy fatální pro oba zúčastněné, přičemž nikdo oslněný rozhodně neví, jestli se náhodou nejedná o dopravní letadlo. takže leknutí nebylo jen z té strany "co se mi stane", ale "co bych mohl způsobit". Což v autíčku proti kamiónu rozhodně nemáte, že? Navíc pokud bych mohl mluvit za sebe, tak rozhodně míjím kamióny ve větší vzdálenosti, nebo menší vzájemné rychlosti.

0/0
25.3.2013 11:20

M38i75l32o72u56š 97K27n34o28t10e84k 4404953292531

Nikdy se Vám nestalo, že jste vykoukl z řady a ejhle, on tam kamion? Tak to jste toho asi moc nenajezdil. Nic ve zlém. Jinak si myslím, že z podstaty života jako takového plyne, že nejprve podvědomě chráním sebe, bez uvažování. Až potom, pokud ještě zbývá čas, rozhoduji se pokud možno podle nejlepšího vědomí a svědomí.

0/0
25.3.2013 11:25

A23n96t64o39n68í73n 94K31o76n37e31č96n16ý 1340417464316

Nesouhlasím trochu.

Kamión který jede 90 km/h a já proti na jakékoliv okresce taky 100 km/h, tak se míjíme 190km/hod. A většinou jsme od sebe 2-3m, ale situace, kdy je to užší a bude to pod dva metry (to by se mezi náš ještě vešlo auto), nebudou až tak výjimečné.

Kamión je taky občas autobus plný lidí a nezdá se mi, že by to na řidičských  pocitech cokoliv měnilo.

Pilot se určitě nemohl leknout dopravního letadla ve vzdálenosti 3,5 km. V noci je sice odhad vzdálenosti hrozně blbý, obloha je temná, stejně ve zvduchu jako na moři, ale splést se jde třeba tak, že si budu myslet že to není 3,5 km ale 1 km. Což mám v éru furt ještě milión času k zatáčce, a ne k tomu, že potlačím rovnou do země. Toto je naprostá nedůvěryhodná představa.

To je asi tak stejné, jako bych věřil, že profesionální řidič sjel do příkopu, když ho vyplašila světla protijedoucího autobuse ve vzdálenosti 500 m, který vyjel zpoza kopce na cestě, kde ho nebylo vidět. Blbost.

Neviděl jsem mnoho - jenom to, co se všeobecně psalo. Ale pokud to platí a nebyla to technická závada, tak to byla úmyslná sebevražda.

+2/−4
25.3.2013 11:30

M96i34c67h89a73l 62V46o37t36a13v27a 9253453191376

kde jste vzal že měl milion času? spočtěte si rychlosti. 

pokud nevezmu max rychlosti (CASA C-295, Maximální rychlost: 576 km/h

Cestovní rychlost: 480 km/h, Aero L-159 Alca, Maximální rychlost: 935 km/h) ale vezmu, že měli přibližovací rychlost cca 1200 km/h, tak měli při vzdálenosti 3,5 km zhruba 10s do srážky, pokud by oba letěli max rychlostmi tak zhruha 8s. Navíc při oslnění a špatném odhadu vzdálenosti a výšky. To mi jako milion času moc nepřijde... 

Srovnání s autobusem taky není moc rovnocené. Pokud narazí osobák (i třeba sporťák) ve zhruba 2x takové rychlosti něž jede bus do něj, tak se zabije posádka osobáku, ale v buse to ohrozí většinou jen řidiče. 

Není to tak dávno, co v USA se srazila malá cesna a velkým civilním letadlem a bylo tam několik set mrtvých. Ve vzduchu nezáleží na rychlosti nebo velikosti, při srážce umírají většinou všichni...

+4/−2
25.3.2013 11:58

L75i44b98o76r 21C20h77o11c17h78o26l48a24t60y 9947373923418

Pleteš se v měřítku. Ty v autě na 500 a vzájemné rychlosti 190 km/h máš na návrat do svého pruhu cca 10 sekund a jediný co řešíš je řízení v jednom směru. CASA 295 má cestovní rychlost 480 km/h, kolik měl na tacháku pilot s L159 jsem nedohledal, dejme tomu, že cca 500 km/h, to je vstřícná rychlost 980 km/h. Pokud na tebe vyjukne ve vzdálenosti 1 km letadlo v protisměru, máš cca 3,5 sekundy do srážky. Pokud je to 3,5 km, tak máš 13 sekund... Ale řešíš úplně jinou úlohu, ovládání vlevo/vpravo a nahoru/dolů. Navíc nejsou jasně daný jízdní pruhy, takže není jasné, kam poletí on. Potřebuješ chvíli na uvědomnění si, zda letí rovně, zatáčí, stoupá, klesá... On tě totiž nevidí a letí si podle svýho letovýho plánu, kterej ty nezáš...

+3/−1
25.3.2013 12:15

P94a65v42e81l 25O86d93r46a24z32i64l 6674559417370

Zeptám se asi blbě, ale on takový pilot letadla v daném prostoru neví (z radiokomunikace), že se tam někde bude motat jiný letadlo? Samozřejmě pokud komunikují každý s někým jiným či na jiném kanále, tak neví.

+1/0
25.3.2013 15:18

J53a85r94o55s40l39a52v 79B85r53ü38m78m34e53r 7944403476

V noci smysly klamou, hodně zkušených pilotů se zabilo , či málem zabilo, v noci kvůli dezorientaci.

+3/0
25.3.2013 11:24

A83n42t30o31n43í38n 30K75o21n53e64č46n72ý 1620917314916

Vojenských pilotů?

Snad by tohle mělo být nejzákladnější součást výběru a výcviku. U nich se předpokládá, že budou v noci nejen lítat, ale ještě po nich budou střílet...a okolo budou velmi blízko lítat další letadla.

(Já souhlasím s tím, že v noci je s prostorovou orientací prostě všechno jinak, sám s tím mám na moři velkou potíž, a zásadně bych v noci neletěl s amatérem. Ale proto taky nejsem vojenský pilot. btw. osobně si představuji, že tentýž pocit jako já v noci s jistou dezorientací mají ženy ve městech za volantem. A promíjím jich mírně zmatené chování.)

+2/−3
25.3.2013 11:35

L82i31b52o57r 16W87a66l86i18c37h30i56e55w61i80c12z 3438346267214

I profesionál může udělat chybu ...

+5/0
25.3.2013 11:44

J60a41r42o40s19l67a75v 59B58r93ü69m16m36e76r 7474173736

Ano, stávalo se to i veteránům nočních bojů, kteří měli za sebou stovky letů v noci. Ti šťastnější o tom mohli vyprávět, když se vzpamatovali včas.

+4/0
25.3.2013 12:16

T60o75m15á98š 74K86n75a49i73f77l 6293470357210

Iluze za letu může "přepadnout" sebevětšího profesionála. A iluze za letu v noci ... ošklivá věc.

0/0
28.3.2013 10:27

V31á59c89l81a25v 55K91o97h21o27u59t 8608406893227

Vím, že budu za troubu, ale jednou jsem takhle skončil s autem v pangejtu. Jel jsem v poklidu do práce ještě trochu rozespalý a udělal mi myšku nějaký trouba. Leknul jsem se ho, dupnul na brzdu, strhnul volant a na vlhké vozovce udělal hodiny. Prostě, dovedu si to představit, blbá náhoda...

+3/0
25.3.2013 12:52

V82á94c85l75a12v 68K46o49h70o86u63t 8238926833557

Zapomněl jsem dodat, že kdybych byl jel normálně plynule dál, nic se mi nestalo...

+2/0
25.3.2013 12:53

P10e68t22r 53H59e43n77d35r88i23c10h 6446242860902

Ať tak nebo tak - chudák kluk. :-(

+1/0
25.3.2013 11:03

P89e73t70r 19V81a96c63l33a66v46i95k 4966683115912

.. 34 let, mladik, ze:-/?

0/−6
25.3.2013 11:10

M98i72l10o26u61š 64K32n69o94t50e60k 4254763552591

A podle Vás snad stařík?

+3/0
25.3.2013 11:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.