Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel plukovník Nori Harel, legendární postava izraelského letectva

V Izraeli v pondělí ve věku 83 let zemřel plukovník Nori Harel, legenda izraelského letectva i česko-izraelských vztahů. O jeho úmrtí informoval ve večerních hodinách Vojenský historický ústav v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20i88ř82í 95Ž52a39b18a 1149982298505

No nevím, považovat ČR za svou vlast když tu žil tak šest let... hm.. Ten člověk asi zažil hodně a nepochybuji, že to byl vzácný člověk, ovšem článek je napsán jak o Fučíkovi. Stačí si spočítat roky..

0/−3
19.3.2013 8:20

V85l17a91d55i31m55í79r 84M49a51c33a81n 4538793331914

Jsem velice hrdý na to, že tehdejší Československo pomohlo zachráni Israel tím, že jej vyzbrojilo a vycvičilo jeho vojáky a piloty ! V

+8/−1
19.3.2013 8:13

O53n26d42r97e55j 49U89n96z90e13i52t62i47g 5465409144105

Na rozkaz Stalina R^

0/0
19.3.2013 20:11
Foto

P55e68t21r 68P42r52o67c47h45á40z82k52a 3512466652684

R.I.P plukovníku.Byl jste skvělý člověk a skvělý pilot.

+9/−1
19.3.2013 5:35

P85e65t66r 43B59r63i30x 5491581952

Na takoví lidi se nikdy nezapomíná.VR^

+4/−1
19.3.2013 7:19
Foto

O66t34a 40L35ö53b84l 8989519276368

Ano, nezapomenu naše poslední střetnutí v Izraeli 2010  R^

+2/0
19.3.2013 7:50

Z47d92e11n98ě15k 59Ř61e47h90á90č40e50k 9153710557159

Kolik lidi zavraždil tento vyníkající Žid?

0/−5
19.3.2013 11:51

M89i98c38h98a62l 31B69a13š52t15a 6254750365394

O jednoho méně ;-€

+1/0
19.3.2013 19:49

F47r36a70n38t38i48š38e95k 14S30t25a91v53a 7532742500410

To je tak: ti naši novinářští "inteligenti" prostě obšlehli text z  cizojazyčného dokumentu, a jak jsou "geniální", tak tomu ani neporozuměli a napsali, co jim z textu vyšlo. Nejhorší však je, že u toho nemyslej!! To je obrovská chyba, a tento fakt  provází celou současnou českou žurnalistiku. Divme se potom panu prezidentovi.

+2/−1
19.3.2013 5:33

D85a80v77i44d 66M64u45n58z13a35r 3468632564566

tak dejte Kurdum Kurdistan, at maj taky hrdiny a ne jenom terroristy !!!

+4/−2
19.3.2013 2:53

V36i11k36t43o83r 24S13k44á21l31a 3749942922864

Dříve jsem nechápal, ale pořád mi vrtalo hlavou, proč byl mezi našimi předky tak rozšířený antisemitismus...Možná naši potomci nebudou chápat, proč tolik současných Čechů nemělo rádo Romy...

+2/−18
18.3.2013 23:10

V40i56k73t19o65r 73S68k11á27l73a 3739672692214

Popřemýšlejte o tom, zeptejte se předků. sežeňte si materiály (z různých stran)...Možná se mýlím, ale rád to uznám, to téma mě dlouho zajímá...Mínusy umí dávat každý "inteligent", který se nezmůže na argument a ani se o to nepokusí ...

0/−7
18.3.2013 23:33

H69a35n92a 65F51e31t27r60o19v98á 3204687305672

Tak toho bych se fakt nebála... Co se ale týče antisemitismus, ten sice je odsouzeníhodný, nicméně pochopitelný. Když do Vás většina společnosti (a ze všech nejvíc vlastní rodina tlačí názor že "ti Židi jsou divný a takový úplně jiný a určitě hrozně zlí, o jejich náboženství vlastně nic moc nevíme a protože jsou dost uzavřená komunita lze si mnohé navymýšlet". No a jestliže jste už od dětství masírován takovými pohádkami (koneckonců nějaká ta polednice se hodí v každé rodině), je těžké (nebo alespoň méně pohodlné) vytvořit si vlastní názor na základě věcí které opravdu vím. No a pak je tu taky závist, velká část Židů nebyli žádní chudáci...

+6/0
18.3.2013 23:58

O35s19k51a46r 52P15o46k32o71r22n68ý 6315781540618

Ale kulové - antisemitismus v našem prostoru vychází primárně z křesťanství. První pogrom v Čechách je datován do 12. stol a organizovali ho Pražští kněží.  Od té doby jsou pogromy pravidelné a jsou v 90% z náboženských důvodů (až na pár vy jímek - např Karel IV splácel své dluhy tím způsobem že věřitelům označil židy které můžou zabít a okrást beztrestně a vyhojit se tak - ale i on to děla z náboženských pohnutek.). Kdyby nebylo neustálého podněcování nenávisti vůči židům ze strany hlavně církevních autorit (neustále je obviňovali z "Bohovraždy") tak v našem prostoru antisemitismu prakticky nebyl. I pokud si zjistíte moderní antisemitské kauzy (např Hilsneriáda) tak zjistíte, že nejagresivněji se opět chovali křesťanské náboženské organizace a nebo lidé nějak spojení s církví/křesťankých politických stran. Např. v Rusku to bylo stejné - pogromy byly převážně organizovány popy nebo carskou tajnou policií.

+3/−2
19.3.2013 1:00

H46a89n66a 12F68e32t44r36o62v81á 3984817345562

Ano, máte pravdu že náboženství je pohodlný (a častý) motiv (zvláště pro ty mocné), jenže podceňujete lidskou povahu která není ani tak pánbíčkářská, i když ovečky, pravda, rády poslouchají autority, jako hlavně plná potřeby najít si oběť pro vlastní neúspěchy, bídu a neštěstí. Jak to říká dědek Potůček: "Jak nemáš na svý straně ukřivděný, ublížený a neschopný, tak to dlouho nepovedeš, to si piš." Mimochodem sám TGM říkal v Hovorech že antisemitismus v sobě celý život potlačoval protože pro něj neměl rozumné opodstatnění, přesto se takové té ostražitosti nezbavil nikdy. Já tvrdím že výchova hraje obrovskou roli...

+1/0
19.3.2013 1:25

M26i20c85h94a21l 28B45a19š29t78a 6494420405294

Standardní chování většinové společnosti vůči menšinové, pokud se ta odlišuje v nějakém důležitém chování, které potenciálně nabourává převahu většiny ("kdo nejde / nevěří s námi, jde / věří proti nám"). Zvlášť pokud šlo o relativně úspěšné chování, které lze závidět. No a náš Otec vlasti se choval pragmaticky, vyřešil finanční potíže, potěšil církev, dal průchod primitivní agresi - no prostě špičkovej manager té doby :-)

+2/−1
19.3.2013 6:52

M86a47r24c29e68l 89H57e51r33b86o53l77t 1660279594983

Máte v tom svém příspěvku zrnko pravdy, byť jen zčásti. Židé měli se svým náboženstvím, potažmo postavením problém proto, že oni byli (i podle Knihy i podle Bible - mimochodem) vyvoleným národem Boha. Z toho vyplývalo jejich chování a vystupování vůči ostatním vládnoucím autoritám. Jejich problémy začínají již za nadvlády Římanů. Tezi - Židé zavraždili Krista však křesťanům připisujete mylně - tuhle "obrzličku" poprvé použila až nacistická propaganda - jak byla úspěšná je patrné z toho, že jí za svou přijal celý svět. Antisemitismus jako takový je relativně nedávná záležitost, poprvé se tento terminus technicus používá v 18. století. Pogromy které zmiňujete byly primárně způsobeny ekonomickou situací - židé vždy byli velmi schopní obchodníci, uzavřeností diaspory a z toho nepochopené náboženské rituály.

Je to na delší rozbor, ale doporučuji přečíst knihu Templáři, kde je popsán skvěle vztah křesťané vs. Židé a to včetně dějinných souvislostí.

+1/−1
19.3.2013 7:07

P36a78v14e22l 22N41o51v74o41t48n72ý 6945256348636

Klasika, neschopnost vlastní, či své rodiny se hodí na někoho, kdo je trošku "jiný"

+1/−1
19.3.2013 9:26
Foto

R94a37d28i11m 98L85u70k62e33š 9572401492325

Já si takových lidí, jako plukovník Harel vážím, ale proč mám číst ty nesmysly kolem. Jako: " V Izraeli v pondělí ve věku 83 let zemřel plukovník Nori Harel"

Tzn. ročník 1930? V roce 1934: "Uprchl do Československa  před nacistickou rasovou perzekucí. Za války prošel sovětskými gulagy a po roce 1945 se do tehdejší ČSR vrátil. V roce 1948 prošel výcvikem leteckého mechanika, o rok později pak odešel do Izraele."  Proč byl jako čtyřletý perzekvován? Jako pubescent  si prošel gulagy? V patnácti se vrátil a jako devatenáctiletý už byl mechanikem v Izraeli? Nedivím se když naši prezidenti nazvou novináře póvlem. Chyby si můžu dovolit já, ale ne oni, kteří informují. To mě trklo jako první - ve věku 83 let - automaticky počítám. A to nejsem žádný myslitel. To nečtou po sobě co vytvoří? Ach jo!

+2/−9
18.3.2013 22:59

P71e62t86r 95H85r56o25m61á46d53k71a 1709852775748

Zkuste si o něm něco místo sáhodlouchých komentářů najít. Holt jsou všichni póvl a pitomci, jen vy jste letadlo.

+10/−1
18.3.2013 23:03

P96e29t70r 72H58r89o34m16á93d68k68a 1749302845448

*sáhodlouhých ;-D

+1/0
18.3.2013 23:03

M53a47r20t65i39n 86F10r62a39n85t46i62š42e97k 7425630453525

Nori Harel se narodil r. 1929 v německé Bochumi jako Norbert Kurzberg do židovské rodiny. Roku 1935 jeho rodina před nacisty prchla do Československa, kde se usadila v Českém Těšíně, kde i navštěvoval školu. V šesti letech zemřela jeho maminka, a tak se musel přestěhovat k tetě. Roku 1938 bylo Těšínsko zabráno fašistickým Polskem, a mladý Norbert tak musel s otcem prchnout. Pokoušeli se dostat přes Rumunsko do Palestiny, ale na Ukrajině byli pro „nedovolený přechod hranic“ chyceni a posláni do sovětského gulagu na Sibiři. Tam zemřel na tyfus jeho otec.

Po válce se vrátil bez jakýchkoliv dokumentů do osvobozeného Československa, zpět do Českého Těšína. Z celé jeho velké rodiny přežil holocaust jenom strýc Natan Bergmann, který se vrátil z koncentračního tábora Mauthausen. Ten se o Norberta postaral a zařídil, aby si dokončil základní vzdělání. V roce 1948 se Norbert dobrovolně přihlásil do Hagany a následně prodělal pilotní kurz V.O.S.L.M v Liberci. Rok nato v lednu 1949 emigroval do nově vzniknuvšího Státu Izrael, kde přijal hebrejské jméno Nori Harel (Har-el znamená doslova „krátká hora“, což je doslovný překlad německého Kurzberg).

+10/−1
18.3.2013 23:04

M72a29r68t21i86n 75F12r12a50n10t29i83š54e73k 7615260693265

příště zkuste alespoň wiki

+7/0
18.3.2013 23:04

M95i34c60h14a79l 32C46h21a53l20u11p69a 6818250589723

Ale má pravdu, že ve čtyřech letech asi fakt neprchl, prchala spíš ta jeho rodina. To napsali fakt nepříliš dobře.

0/−6
18.3.2013 23:06

M60a12r29t93i74n 59F62r20a92n35t12i75š74e53k 7365400313675

je to nešťastně napsané, i když rodina určitě perzekuována byla. Ale vvšechno ostatní sedí, včetně toho gulagu v pubertě...

+5/0
18.3.2013 23:10
Foto

J19a19n 22W50i61r58n12i73t35z49e52r 8488354937430

Dobrý večer, nechci se vás dotknout, ale pokud nevíte, že nacisté perzekvovali i židovské děti, že se Sověti u vrátnic lágrů neptali na plnoletost a že rodící se Izrael musel ve válce za nezávislost v roce 1948 nasadit všechny síly včetně (např.) devatenáctiletých mechaniků a těhotných žen v první linii, možná není úplně šťastné mluvit o novinářském póvlu jen proto, že se vám to nezdá. (Nicméně souhlasím, že mohlo být obratněji napsané to s tím prcháním - ve smyslu "jeho rodina s ním uprchla".)

+14/−1
18.3.2013 23:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.