Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

(Ne)hrdinské činy Jana Antonína Bati rozdělují názory i po půl století

Potomci bratří Baťů otevřeli soudní spor s Českou republikou, který pravděpodobně bude trvat několik let. Chtějí získat své dědictví. Přinášíme názory historiků na to, kdo ve skutečnosti byl Jan Antonín Baťa: původně kolaborant, později hrdina - zachránce Židů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72a19n 61K13o66m70á24r75e84k 5455338219283

a není to dnes už všechno jedno?

0/−1
8.3.2013 7:48

P88a24u89l 71J33a81r15o79s 2803338930

Nevim o cem je tady to vrtani v histori Batove rodiny.Narodil jsem se v Batove Zline a vim,od mych rodicu,kteri prisli kazdy z jineho kouta republiky pracovat do Batove fabriky.Jaky zivot,ktery mnoho lidi v Ceske rebublice nemelo meli oni ve Zline. Nedali na nej dopustit a o to vlastne slo.Proc se nekdo vrta v minulosti jeho nevlastniho bratra.Po tom nikomu nic neni.Vybudoval obuvnicky business,ktery tehdy v  zapadlem Zline v chude Valasske oblasti prispel chudym lidem z Valasska a lidem z cele republiky  k vysoke zivotni urovni.Nevim,proc se v tom hrabe nejaky historik.Proc a jak to bylo.To neni vubec dulezity point.;-O;-€8-o

+4/0
7.3.2013 17:33
Foto

J47a36n 80A94d91l64e40r 2836441396886

Pane Jaroši, na Vaše otázky existuje jedna souhrnná odpověď: peníze.

0/0
8.3.2013 15:20

A95n60t31o12n18í45n 59Z26e25l71i75n83k25a 5524298235530

Můj otec miloval Tomáše. Nad fotkou Antonína s pupkem a krompáčem nad hlavou na dálnici v Jasenné jenom poznamenal pózér. Tento příběh mně připomenul Magazím Zlín, kdy se na první straně nechal vyfotit vestoje u auta, motorky a letadla s otevřenou jako čtenou knihou.

+1/−1
7.3.2013 14:51

P53e98t19r 92T38y38č19k29a 6445432809912

V Jasenné se nestavěla dálnice, ale železnice.

+1/0
7.3.2013 16:31
Foto

J79a91n 37A83d59l34e92r 2206111796956

Pane Zelinko, Vámi kritisovaná fotografie vznikla v červenci 1938, v době ohrožení čsl. republiky, kdy mladí muži věnovali pět weekendů zdarma státu při budování strategické železnice. No a J.A.B. se k nim přidal coby příklad, jak i miliardář může přiložit ruku k dílu - hrozný  vzor, pravda?

http://www.zlin.estranky.cz/img/picture/633/jab-lutonina-1938-web.JPG

Pro magazín Zlín se určitě vyfotografovat nedal - už proto, že byl minimálně osmadvacet let po smrti.

Ale pokud máte pravdu, jde o zmrtvýchvstání a měl byste je nahlásit církvi svaté.

+1/0
8.3.2013 15:26

A43n30t16o77n74í60n 95Z78e48l45i27n39k89a 5394788135320

To, že tam poctivě pracoval 5 dnů si ale nemyslíte, že ne?

0/0
9.3.2013 8:58
Foto

J91a91n 88A11d26l45e33r 2906821566416

Vždyť to píši - šlo o podporu, hlavně morální. Dle pravidel nejen batismu je schopný manager užitečnější u řídícího pultu nežli u lopaty.

M.m. navštívil jednou v rámci propagace budování a zvyšování obranyschonosti RČS (a při tom se svezlo i "popohnání" výstavby baťovské železnice, jakpak by ne....).

Abych se vrátil k původnímu problému - každá propaganda je zároveň i pózou - jinak by si jí nikdo nevšimnul. Preventivně to oznámíme médiím .... zbytek známe i ze současnosti.

0/0
11.3.2013 12:55
Foto

J92a93n 29A42d51l28e23r 2586171316416

U Zdeňka Pokludy je upozaďování J.A. Bati skoro anamnesa. Dříve objektivní pan historik je dnes placen UTB a zpívá Wettsteinovskou píseň.

Přínos J.A.B. spočívá především v manažerském přístupu k řízení firmy, kdy organizování řešil team pěti nejvyšších a spousty nižších manažerů s ne vždy přesně ohraničenými pravomocemi (což podporovalo tvůrčí přesahy).

Tomáš řídil firmu víceméně jako Henry Ford, všechna vrcholová rozhodnutí musela jít přes něj. Konservativního Forda v zájmu přežití podniku kolegové odstavili, Tomáš (pokud by žil) by zřejmě přechod řízení na vyšší stupeň akceptoval.

Jan budoval světovou organisaci, málo se ví, že dvě třetiny pracovního trávil v zahraničí - bez teamu to zkrátka nešlo, ani starostou být nemohl (s tím míval termínové problémy i Tomáš).

Nechci JAB nekriticky adorovat, měl určité "drobné charakterové vady", ale "blbec z nouze" určitě nebyl.

+4/0
7.3.2013 13:32

P53e82t46r 11T52y43č73k96a 6925292559892

No hlavně v 30.letech pod jeho vedeních zaznamenala firma Baťa obrovský celosvětový rozmach. A to bylo v době krize. stačí se podívat na čísla růstu po Tomášově smrti.

+4/0
7.3.2013 13:38
Foto

J86a18n 86A17d42l14e70r 2536831766486

Přesně - Tomáš v r. 1932 (proto jsem zmínil nutnost přeměny způsobu řizení) propustil 5 000 lidí, Jan je vzal zpět - i za cenu stagnace v r. 1934.

Podniky potom zpětinásobil (ono to nelze přesně vyčíslit, baťovsky se po celém světě organisovaly desítky podniků s různými podíly kapitálu, sídly a strukturami).

Manažer jiný než Tomáš - ale jiný, ne horší. Navzdory tomíkovským obstrukcím dokázal v Jižní Americe fungovat, zakládat nové osady, osídlovat .... jeho paže sahaly i do zahraničí.

Práce byla vždy prvním lékem na všechny problémy. Příkladný chlap.

+6/0
7.3.2013 13:45

P47e55t51r 97T96y47č20k65a 6545252709602

Souhlas.

+2/0
7.3.2013 14:04

P44e27t78r 43T79y57č18k59a 6485722489382

No já bych dodal, že spousta lidí se dnes na J.A.Baťu dívá komunistickou optikou. Pokud někoho komunisté nenáviděli tak to byl právě J.A.Baťa. Narozdíl od Tomáše Jana se kterým se dohodli na dělení fabriky.

+5/0
7.3.2013 12:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.