Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

(Ne)hrdinské činy Jana Antonína Bati rozdělují názory i po půl století

Potomci bratří Baťů otevřeli soudní spor s Českou republikou, který pravděpodobně bude trvat několik let. Chtějí získat své dědictví. Přinášíme názory historiků na to, kdo ve skutečnosti byl Jan Antonín Baťa: původně kolaborant, později hrdina - zachránce Židů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a86n 17K32o27m27á45r16e98k 5985918469913

a není to dnes už všechno jedno?

0/−1
8.3.2013 7:48

P39a25u49l 21J34a51r74o59s 2393758380

Nevim o cem je tady to vrtani v histori Batove rodiny.Narodil jsem se v Batove Zline a vim,od mych rodicu,kteri prisli kazdy z jineho kouta republiky pracovat do Batove fabriky.Jaky zivot,ktery mnoho lidi v Ceske rebublice nemelo meli oni ve Zline. Nedali na nej dopustit a o to vlastne slo.Proc se nekdo vrta v minulosti jeho nevlastniho bratra.Po tom nikomu nic neni.Vybudoval obuvnicky business,ktery tehdy v  zapadlem Zline v chude Valasske oblasti prispel chudym lidem z Valasska a lidem z cele republiky  k vysoke zivotni urovni.Nevim,proc se v tom hrabe nejaky historik.Proc a jak to bylo.To neni vubec dulezity point.;-O;-€8-o

+4/0
7.3.2013 17:33
Foto

J38a23n 42A94d28l90e76r 2866201106116

Pane Jaroši, na Vaše otázky existuje jedna souhrnná odpověď: peníze.

0/0
8.3.2013 15:20

A17n28t38o59n47í73n 50Z59e98l39i93n44k45a 5234898265470

Můj otec miloval Tomáše. Nad fotkou Antonína s pupkem a krompáčem nad hlavou na dálnici v Jasenné jenom poznamenal pózér. Tento příběh mně připomenul Magazím Zlín, kdy se na první straně nechal vyfotit vestoje u auta, motorky a letadla s otevřenou jako čtenou knihou.

+1/−1
7.3.2013 14:51

P69e60t35r 47T20y77č93k13a 6845502869172

V Jasenné se nestavěla dálnice, ale železnice.

+1/0
7.3.2013 16:31
Foto

J31a15n 36A90d38l18e30r 2826731146116

Pane Zelinko, Vámi kritisovaná fotografie vznikla v červenci 1938, v době ohrožení čsl. republiky, kdy mladí muži věnovali pět weekendů zdarma státu při budování strategické železnice. No a J.A.B. se k nim přidal coby příklad, jak i miliardář může přiložit ruku k dílu - hrozný  vzor, pravda?

http://www.zlin.estranky.cz/img/picture/633/jab-lutonina-1938-web.JPG

Pro magazín Zlín se určitě vyfotografovat nedal - už proto, že byl minimálně osmadvacet let po smrti.

Ale pokud máte pravdu, jde o zmrtvýchvstání a měl byste je nahlásit církvi svaté.

+1/0
8.3.2013 15:26

A19n78t75o98n44í77n 96Z81e38l74i39n27k58a 5734638955500

To, že tam poctivě pracoval 5 dnů si ale nemyslíte, že ne?

0/0
9.3.2013 8:58
Foto

J44a55n 62A32d62l52e77r 2346671536176

Vždyť to píši - šlo o podporu, hlavně morální. Dle pravidel nejen batismu je schopný manager užitečnější u řídícího pultu nežli u lopaty.

M.m. navštívil jednou v rámci propagace budování a zvyšování obranyschonosti RČS (a při tom se svezlo i "popohnání" výstavby baťovské železnice, jakpak by ne....).

Abych se vrátil k původnímu problému - každá propaganda je zároveň i pózou - jinak by si jí nikdo nevšimnul. Preventivně to oznámíme médiím .... zbytek známe i ze současnosti.

0/0
11.3.2013 12:55
Foto

J15a68n 42A72d64l59e26r 2676431786586

U Zdeňka Pokludy je upozaďování J.A. Bati skoro anamnesa. Dříve objektivní pan historik je dnes placen UTB a zpívá Wettsteinovskou píseň.

Přínos J.A.B. spočívá především v manažerském přístupu k řízení firmy, kdy organizování řešil team pěti nejvyšších a spousty nižších manažerů s ne vždy přesně ohraničenými pravomocemi (což podporovalo tvůrčí přesahy).

Tomáš řídil firmu víceméně jako Henry Ford, všechna vrcholová rozhodnutí musela jít přes něj. Konservativního Forda v zájmu přežití podniku kolegové odstavili, Tomáš (pokud by žil) by zřejmě přechod řízení na vyšší stupeň akceptoval.

Jan budoval světovou organisaci, málo se ví, že dvě třetiny pracovního trávil v zahraničí - bez teamu to zkrátka nešlo, ani starostou být nemohl (s tím míval termínové problémy i Tomáš).

Nechci JAB nekriticky adorovat, měl určité "drobné charakterové vady", ale "blbec z nouze" určitě nebyl.

+4/0
7.3.2013 13:32

P35e86t68r 57T41y90č86k76a 6265732219792

No hlavně v 30.letech pod jeho vedeních zaznamenala firma Baťa obrovský celosvětový rozmach. A to bylo v době krize. stačí se podívat na čísla růstu po Tomášově smrti.

+4/0
7.3.2013 13:38
Foto

J47a27n 50A77d55l36e97r 2736751346886

Přesně - Tomáš v r. 1932 (proto jsem zmínil nutnost přeměny způsobu řizení) propustil 5 000 lidí, Jan je vzal zpět - i za cenu stagnace v r. 1934.

Podniky potom zpětinásobil (ono to nelze přesně vyčíslit, baťovsky se po celém světě organisovaly desítky podniků s různými podíly kapitálu, sídly a strukturami).

Manažer jiný než Tomáš - ale jiný, ne horší. Navzdory tomíkovským obstrukcím dokázal v Jižní Americe fungovat, zakládat nové osady, osídlovat .... jeho paže sahaly i do zahraničí.

Práce byla vždy prvním lékem na všechny problémy. Příkladný chlap.

+6/0
7.3.2013 13:45

P75e69t41r 66T61y98č57k94a 6615702849302

Souhlas.

+2/0
7.3.2013 14:04

P74e63t15r 20T85y46č90k36a 6425922889932

No já bych dodal, že spousta lidí se dnes na J.A.Baťu dívá komunistickou optikou. Pokud někoho komunisté nenáviděli tak to byl právě J.A.Baťa. Narozdíl od Tomáše Jana se kterým se dohodli na dělení fabriky.

+5/0
7.3.2013 12:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.