Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Antonov v mlze netrefil ranvej, zemřelo nejméně pět cestujících

V Doněcku na východě Ukrajiny havaroval dopravní letoun Antonov An-24 se 45 pasažéry na palubě. Podle místních médií město pokrývala hustá mlha, což mohlo nehodu zapříčinit. Nejméně pět lidí zemřelo, stav jednoho člověka je neznámý, uvedly úřady. Dvanáct lidí utrpělo zranění. V letadle cestovali fotbaloví fanoušci na zápas Ligy mistrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I65v21a93n84a 48M46e57n55z40l11o96v64á 6863923337558

Nevím, kde vzal autor článku informaci o tom, že letadlo nouzově přistávalo. To není pravda. To bylo plánované přistání.Sám velitel posádky letadla prohlásil, že byla hustá mlha a,že si nic nepamatuje. On se nyní nachází  nemocnici a čeká ho operace ruky.M.j. sám pilot je dostatečně zkušený, má nalétáno více, jak 5000 hodin. V této katastrofě údajně zahynul prokurátor Oděsy dále pomocník hlavy odděskeho oblastního sovětu. Zkrátka charterem letěli papaláši a pár jejích rodinných příslušníků na fotbal.Takže jasná pařba.

0/0
14.2.2013 14:24
Foto

M47i14c64h59a27l 57Ř71e45h84á27č38e86k 8985947568

Informace o nouzovém přistání pochází ze "zdrojů na letišti v Doněcku". (Kdo to přesně je zůstává otázkou.)

0/0
14.2.2013 15:56

J96a79r71o37s35l89a45v 17V81o32l88e66k 2263825141716

Lítal jsem svého času dost často a přestal jsem se bát. Letadla v Evropě prostě nepadají... ovšem až do určité východní délky - těch haváriíí na území bývalého SSSR už je snad více, než v ostatní Evropě za posledních 30 let Rv

+1/−3
13.2.2013 23:40

J49a58n 90H90l52e27d48í90k 4189492588102

já myslel, že Putin pilotům zakázal pití přehánět, zřejmě se ho už moc nebojí

+1/−6
13.2.2013 23:09

S31i17m70o56n 44S53i10m84e25k 7645968653125

Putin je RUSKY prezident, letadlo je ukrajinske vyroby, ukrajinske spolecnosti a havarovalo u ukrajinskeho Donecku....jakym myslenkovym pochodem jste dosel k Putinovi?? 8-o

+4/0
14.2.2013 8:19

M96i82c37h38a90e54l 62M79e55n87s37i17k 8131146780402

Ta vodka je opravdu svinstvo...

+5/−3
13.2.2013 22:46

M80i29r85o40s45l85a73v 60B42e31d72n82á29ř 6557839614341

Co bych za to dal umřít v 80 při letecké katastrofě , než  po třech letech těžkého boje s rakovinou v padesáti doma ve své posteli.

+5/0
13.2.2013 22:32

L88u55c43i21e 62B27l93a95n29i75c29k42á 2485403499301

...tak létat po Rusku místními linkami je pouze pro sebevrahy !! ...buď nemají licenci pro příslušné letadlo ( smrt hokejistů), nebo jsou piloti namol, resp. se netrefí na runway !! Rv

+4/−5
13.2.2013 22:22

M53i44r45o20s34l65a20v 19B75e95d68n81á79ř 6607989144751

Je potřeba přestat fetovat milá paní. ;-)V článku je zmínka o Doněcku, což je na  Ukrajině - nakonec je to tam i výslovně uvedeno...

+5/−1
13.2.2013 22:25
Foto

M81i24c57h44a29l 28Ř11e90h44á25č20e54k 8275927898

Nevěřte tolik tomu, co se píše v novinách nebo vysílá v televizi. Chybějící licence příčinou nehody (ani spolupůsobícím faktorem) v Jaroslavli nebyla. Dokonce ani alkohol.

+2/0
13.2.2013 23:28

S33i61m74o21n 47S50i10m32e45k 7345448663575

ten zaver ma byt co?8-o

An72 je naprosto odlisne letadlo s proudovymi motory umistenymi navrchu kridla. Jaka je souvislost s udalosti?

http://www.planes.cz/cs/photo/1029442/an72-100-er-avd-pecotox-air-pxa-praha-ruzyne-prg-lkpr/

+2/0
13.2.2013 22:19

M22a26r67t76i24n 66J65e26z90e85r34s25k44ý 7287885502987

začínám mít docela z letadel bobky - mám letět na Zakynthos, kde je prej nejkratší přistávací dráha resp. trefit se na ni je umění 8-o

0/0
13.2.2013 21:46

O64l58d12ř77i58c27h 85O86l65e34š 3814901223191

Letěl jsem na Tenerife a taky jsem měl bobky. Přistávali jsme na letišti kde byla největší letecká katastrofa. Tenkrát byla taky mlha.;-)

+1/−1
13.2.2013 21:59

F83i61l52i78p 28M56a43t39u60s37k73a 6411758501947

Dobrý den. Většinou se létá na jižní letiště. Jste si jistý, že jste přistáli na tom severním v horách poblíž Santa Cruz?

0/0
14.2.2013 9:26

Š13t31ě20p81á45n 69F85r63a78n63c97l 8814889584410

Já bych byl v  klidu. Na Zakynthos lítají ti lepší z pilotů... spíš bych se bál letět do Ruska.

+5/−4
13.2.2013 22:07

L82u35c78i75e 49B63l90a49n70i92c65k35á 2965743149261

klídek, nejkratší dráha je v Hong-Kongu ...když, tak se modli - to pomáhá !! R^

0/0
13.2.2013 22:24

J51a45n 90S61v13o71b18o75d49a 6971962720256

Ani jedno letiště v Hong-Kongu nemá dráhu kratší než 3 kilometry.

+2/0
13.2.2013 22:27

P30a73v53e79l 28N53o47v62á98k 7101416229813

nejkratší dráhu máme u nás v Dlouhé Lhotě!

+1/0
13.2.2013 23:32
Foto

M49i88c78h44a87l 88Ř73e46h55á46č97e96k 8385207268

V Dlouhé Lhotě je náhodou dráha docela dlouhá (1450m). Ale prosím otevřete znova hospodu, ať u vás nemusí piloti mrznout na mraze jako minulý víkend :)

+2/0
13.2.2013 23:47

P12a35v51e66l 27N34o49v28á21k 7541786309653

nejsem přímo místní a na letišti (myslím tu část kde se teď přistává) jsem nikdy nebyl, bylo to jen takové rýpnutí ;-) hlavně jsem se zasmál když sem se tu dočetl že v HKG má nejkratší přistávací dráhu ;-D možná to staré letiště kde se téměř přistávalo přes mrakodrapy, ale to si myslím že je stejně blbost :-)

0/0
14.2.2013 22:38
Foto

M63i51c44h59a49l 31Ř32e29h95á15č19e17k 8985777748

Však já jsem taky spíš rýpal :)

Staré letiště v Hong Kongu - Kai Tak mělo dráhu ca 3.4km, což odpovídá většině existujících velkých letišt, a je to dost na libovolné existující letadlo. Problématické na Kai Taku bylo težké přiblížení, protože do osy dráhy se dalo naletět až těsně před dosednutím.

0/0
15.2.2013 13:48

P37a55v82e89l 43N31o59v73á58k 7731946569983

Vím viděl jsem pár videi na youtube když jsem letěl na HKG doslova to vypadalo, že každou chvíli nějakej ten "panelák" sundaj ;-D až déle jsem se dozvěděl, že je postavený už nové letiště od té doby jsem byl relativně v klidu ;-D první let tak jsem byl krapet nervozní ;-D

0/0
15.2.2013 16:18

M69i67r88o19s68l17a82v 13D11i48o57p16a87n 2966159308412

R^;-D

0/0
14.2.2013 8:27

M58i28r56o74s90l65a71v 87B86e44d13n77á85ř 6847539734331

Na Zakyntosu také? Nám to samé tvrdili o Korfu. Ale přistáli jsme bez boulí..;-)

+1/0
13.2.2013 22:28
Foto

M58i38c26h98a48l 90Ř93e70h35á17č35e82k 8555337548

Zakynthos i Korfu mají cca 2.2km. Letadla typu B737 či A320 naprosto bez potíží. Na to sedne i B777, byť ne úplně plný. Zakynthos nabízí přístrojová přiblížení, takže nevidím důvod, proč by se tam nedalo třefit. Nedejte na povídačky.

+2/0
13.2.2013 23:40

J53a26n 25S75o10c34h78o12r 2264306812726

Naskýtá se otázka. Jaké jsou předpisy pro přistávání v mlze? Byly dodrženy?

95 a možná víc procent je zaviněno hazardem a ignorací předpisů, ať letových anebo dopravních. Na všech úrovních se kašle na předpisy. Taky vládní úroveň jde špatným příkladem. Známá nehoda polského porezidenta, při níž zahynulo 95 lidí byla způsobena nedodržením leteckých předpisů, navíc v zemích bývalého Sovětského svazu letecký personál velmi často pije vodku v kokpitu a to je potom k neštěstí jen malý krok.

+4/−2
13.2.2013 21:46

M78i34r25o63s13l42a64v 48B76e13d41n20á37ř 6617139644581

To je asi zapříčiněno rutinou pilotů, kteří mají nalétány tisíce hodin a za podobných podmínek přistávali x krát. Jednou to hold nevyjde...

+2/0
13.2.2013 22:30
Foto

M46i15c41h21a58l 34Ř69e69h77á72č97e79k 8365987778

Mlhu předpisy neřeší, sama o sobě nemá vliv (byť jí způsobená malá dohlednost vliv má). Jde jen o dohlednost či dráhovou dohlednost, výšku základny mraků či vertikální dohlednost, minima konkrétního přiblížení (Doněck RWY 08 má dokonce ILS CAT IIIa), minima konkrétního letadla a, v případě vyšší kategorie než CAT I, i minima posádky.

Rozhodně bych tuto nehodu nepřisuzoval porušení předpisů. Meteorologická situace na letišti (RVR 750m, vertikální dohlednost 200ft) byla maličko nad minimy pro CAT I a v takových podmínkách může na dráhu s ILS přistát jakékoliv IFR certifikované letadlo, dokonce i malé jednopilotní. Natož dopravní letadlo.

Nemohu mluvit o pozemní dopravě, tu neznám, ale v letectví není 95% nehod způsobeno porušením předpisů, to číslo je zásadně menší. Nehod dopravních letadel, kde je primární příčinou úmyslné nedodržení předpisů, je málo. Dokonce i u vámi uváděné nehody polského prezidenta je nedodržení předpisů (přesněji sestup pod MDA) jen jedním, ale nikoliv jediným, z faktorů vedoucích k nehodě; to porušení předpisů bylo navíc zapříčiněno i selháním celého systému vládní přepravy. Nicméně vojenské lety nejsou pro nás příliš reprezentativní; v civilním letadle by se nehoda takovým způsobem téměř jistě nestala.

I nehod, kde je alkohol spolupůsobící příčinou, je relativně málo ve srovnání s dalšími příčinami. Méně, než nehod (spolu)způsobených třeba únavou.

+2/0
13.2.2013 23:20

P65a28v25e45l 20O52d31r49a89z84i76l 6494839147480

A co je tedy příčinou nehod v letecké dopravě? V pozemní dopravě jsou příčiny jako technický stav, pád stromu, střet se zvěří ve velké menšině, většinou někdo poruší zákon.

0/0
14.2.2013 8:39
Foto

M48i30c23h52a78l 25Ř50e60h29á10č54e93k 8355687658

Až na naprosté výjimky je příčin více a nehoda nastane jen v případě, že nastanou všechny příčiny najednou. Třeba samotné přistávání za nižší než legální dohlednosti nehodu nezpůsobí; ještě musí třeba posádka podklesat minima, musí se odchýlit od zamýšlené trasy, atd.

Posádka figuruje v nadpoloviční většině nehod, dalšími častými faktory jsou špatné počasí nebo údržba letadel. Příčinami, kde hraje roli posádka, je třeba únava (např. nevyspalý pilot), přecenění vlastních schopností (např. počasí je nad legálními minimy, ale horší, než na co stačí má zkušenost), dezorientace, špatná spolupráce ve vícepilotní posádce (např. všichni řeší jednu věc, nikdo něřídí letadlo), bezvědomí, navigační chyba (myslím si, že jsem jinde, než ve skutečnosti jsem). Porušení předpisů (já vím, že se něco nesmí, ale stejně to udělám) ale hraje roli jen v malé části nehod, za které zčásti může posádka.

V pozemní dopravě je většina nehod rozdělena jen do pár obecných kategorií. Třeba u technické závady na automobilu nikdo neřeší, proč se stala, jestli to řidič věděl a stejně s tím vyjel, jestli jí šlo dopředu odhalit, atd.

V leteckých nehodách se neurčuje jen co se stalo, ale hlavně proč se to stalo (neboť jen tak je možné tomu příště zabránit). Zdánlivě stejná situace (třeba přistání za nižší dohlednosti, než je bezpečné) tak může být klasifikováno jako porušení předpisů piloty (věděli o tom a úmyslně to udělali), nebo chybu ATC (špatně dali posádce informace o počasí), počasí (zhoršilo se to tak rychle, že se o tom piloti neměli šanci dozvědět, a nemohli s tím nic moc dělat), systémová chyba (pravidla pro minimální dohlednost byla nastavena špatně), chyba operátora (nutil piloty létat i v horších než legálních podmínkách), atd. V pozemní dopravě by se to pravděpodobně všechno shrnulo do něčeho jako "řidič nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky / dohlednosti".

0/0
14.2.2013 11:55

J68a49r13o62s53l19a45v 66H54o15r24á64k 8502364805849

Já tedy nevím, nejsem pilot, ale při sledování dokumentů typu Letecké katastrofy nabývám dojmu, že se o chyby posádky jedná ve většině případů (plus občas chyba údržby či dispečera a zcela vyjímečně závada na letadle). Jistěže příčin je vždycky víc, ale to zpravidla bývají sekundární příčiny typu "kdybych tam nebyl, tak se to nestalo". Například momentálně nefunkční ILS z důvodu údržby na daném letišti není podle mého názoru příčinou nehody, stejně jako je nesmysl uvádět jako příčinu nehody na Tenerife např. výhrůžku bombou, nevhodné pojíždění na start či nízkou viditelnost, když bylo zjevné, že pilot prostě odstartoval bez povolení.

0/0
15.2.2013 9:54
Foto

M85i64c38h34a76l 65Ř82e30h62á25č66e94k 8455647588

Ano, chyby posádky jsou alespoň spolupůsobící příčinou ve většině nehod. Ne však úmyslné porušení předpisů. I chyby posádky mohou mít různé příčiny; je rozdíl, když pilot nezvládně něco, co má umět, a když pilot nedokáže vyřešit situaci, kterou ho nikdo řešit nenaučil (přestože ho to naučit měl).

Spolupůsobící příčiny, jejichž příklady uvádíte, se vyšetřují proto, aby bylo možné najít nějaká bezpečnostní opatření, která pomohou i v případě, že ta primární příčina nehody (třeba start bez povolení) nastane. Třeba u nevhodného pojíždění lze udělat lepší mapy, předělat systém pojížděček na letišti, nebo u výhružky bombou by šlo připravit lepší postupy pro diverze nebo pro parkování letadel na letišti. Nízká dohlednost bývá uvedena proto, aby bylo možné zjistit třeba to, že za takové dohledlosti - která podle starých pravidel byla pro dané letiště legální - už fakt není možné provoz na letišti provozovat bezpečně, takže se musí buď zvýšit minima, nebo zlepšit vybavení letiště (jestli se pamatuju dobře, tak na Tenerife pak zašli používat pozemní radar, což bezpečnost zvýšilo; to by se nestalo, kdyby se nízká dohlednost během vyšetřování nerozebírala).

Ano, vyřešení těchto sekundárních příčin nezabrání tomu, aby někdo odstartoval bez povolení, ale může to pomoci tomu, že když už někdo odstartuje bez povolení, tak se nehoda třeba nestane.

0/0
15.2.2013 14:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.