Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Antonov v mlze netrefil ranvej, zemřelo nejméně pět cestujících

V Doněcku na východě Ukrajiny havaroval dopravní letoun Antonov An-24 se 45 pasažéry na palubě. Podle místních médií město pokrývala hustá mlha, což mohlo nehodu zapříčinit. Nejméně pět lidí zemřelo, stav jednoho člověka je neznámý, uvedly úřady. Dvanáct lidí utrpělo zranění. V letadle cestovali fotbaloví fanoušci na zápas Ligy mistrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I33v47a95n13a 79M97e19n93z59l58o83v83á 6623523197988

Nevím, kde vzal autor článku informaci o tom, že letadlo nouzově přistávalo. To není pravda. To bylo plánované přistání.Sám velitel posádky letadla prohlásil, že byla hustá mlha a,že si nic nepamatuje. On se nyní nachází  nemocnici a čeká ho operace ruky.M.j. sám pilot je dostatečně zkušený, má nalétáno více, jak 5000 hodin. V této katastrofě údajně zahynul prokurátor Oděsy dále pomocník hlavy odděskeho oblastního sovětu. Zkrátka charterem letěli papaláši a pár jejích rodinných příslušníků na fotbal.Takže jasná pařba.

0/0
14.2.2013 14:24
Foto

M39i32c93h38a34l 81Ř84e49h11á21č75e62k 8965877888

Informace o nouzovém přistání pochází ze "zdrojů na letišti v Doněcku". (Kdo to přesně je zůstává otázkou.)

0/0
14.2.2013 15:56

J34a11r29o22s10l74a74v 17V53o49l43e87k 2173745891496

Lítal jsem svého času dost často a přestal jsem se bát. Letadla v Evropě prostě nepadají... ovšem až do určité východní délky - těch haváriíí na území bývalého SSSR už je snad více, než v ostatní Evropě za posledních 30 let Rv

+1/−3
13.2.2013 23:40

J94a54n 10H53l38e43d29í30k 4679972928842

já myslel, že Putin pilotům zakázal pití přehánět, zřejmě se ho už moc nebojí

+1/−6
13.2.2013 23:09

S47i59m19o75n 95S41i73m62e15k 7795768523105

Putin je RUSKY prezident, letadlo je ukrajinske vyroby, ukrajinske spolecnosti a havarovalo u ukrajinskeho Donecku....jakym myslenkovym pochodem jste dosel k Putinovi?? 8-o

+4/0
14.2.2013 8:19

M97i22c53h83a79e72l 73M47e23n87s73i72k 8851686220112

Ta vodka je opravdu svinstvo...

+5/−3
13.2.2013 22:46

M53i46r92o31s35l72a64v 41B67e96d67n79á45ř 6487509264661

Co bych za to dal umřít v 80 při letecké katastrofě , než  po třech letech těžkého boje s rakovinou v padesáti doma ve své posteli.

+5/0
13.2.2013 22:32

L34u18c75i31e 36B81l59a42n74i71c63k77á 2115423369931

...tak létat po Rusku místními linkami je pouze pro sebevrahy !! ...buď nemají licenci pro příslušné letadlo ( smrt hokejistů), nebo jsou piloti namol, resp. se netrefí na runway !! Rv

+4/−5
13.2.2013 22:22

M85i61r79o77s39l56a23v 41B79e19d41n59á85ř 6737499114141

Je potřeba přestat fetovat milá paní. ;-)V článku je zmínka o Doněcku, což je na  Ukrajině - nakonec je to tam i výslovně uvedeno...

+5/−1
13.2.2013 22:25
Foto

M60i83c25h74a18l 32Ř20e29h65á93č14e66k 8735877618

Nevěřte tolik tomu, co se píše v novinách nebo vysílá v televizi. Chybějící licence příčinou nehody (ani spolupůsobícím faktorem) v Jaroslavli nebyla. Dokonce ani alkohol.

+2/0
13.2.2013 23:28

S28i38m28o81n 26S18i90m12e80k 7925708923165

ten zaver ma byt co?8-o

An72 je naprosto odlisne letadlo s proudovymi motory umistenymi navrchu kridla. Jaka je souvislost s udalosti?

http://www.planes.cz/cs/photo/1029442/an72-100-er-avd-pecotox-air-pxa-praha-ruzyne-prg-lkpr/

+2/0
13.2.2013 22:19

M87a78r96t70i30n 51J16e56z73e24r17s32k32ý 7647965752137

začínám mít docela z letadel bobky - mám letět na Zakynthos, kde je prej nejkratší přistávací dráha resp. trefit se na ni je umění 8-o

0/0
13.2.2013 21:46

O98l30d33ř67i19c83h 69O88l27e88š 3844751913631

Letěl jsem na Tenerife a taky jsem měl bobky. Přistávali jsme na letišti kde byla největší letecká katastrofa. Tenkrát byla taky mlha.;-)

+1/−1
13.2.2013 21:59

F87i66l26i24p 97M30a26t15u54s59k42a 6451218201907

Dobrý den. Většinou se létá na jižní letiště. Jste si jistý, že jste přistáli na tom severním v horách poblíž Santa Cruz?

0/0
14.2.2013 9:26

Š24t36ě96p41á86n 85F81r24a19n27c57l 8544639734770

Já bych byl v  klidu. Na Zakynthos lítají ti lepší z pilotů... spíš bych se bál letět do Ruska.

+5/−4
13.2.2013 22:07

L91u48c50i90e 52B34l56a60n97i55c79k41á 2205483969291

klídek, nejkratší dráha je v Hong-Kongu ...když, tak se modli - to pomáhá !! R^

0/0
13.2.2013 22:24

J66a80n 13S50v95o31b86o35d46a 6731672950976

Ani jedno letiště v Hong-Kongu nemá dráhu kratší než 3 kilometry.

+2/0
13.2.2013 22:27

P92a74v65e71l 19N48o31v54á96k 7831936829493

nejkratší dráhu máme u nás v Dlouhé Lhotě!

+1/0
13.2.2013 23:32
Foto

M20i58c72h75a64l 65Ř64e63h83á76č70e34k 8365117958

V Dlouhé Lhotě je náhodou dráha docela dlouhá (1450m). Ale prosím otevřete znova hospodu, ať u vás nemusí piloti mrznout na mraze jako minulý víkend :)

+2/0
13.2.2013 23:47

P26a43v91e36l 11N79o65v44á40k 7441896819253

nejsem přímo místní a na letišti (myslím tu část kde se teď přistává) jsem nikdy nebyl, bylo to jen takové rýpnutí ;-) hlavně jsem se zasmál když sem se tu dočetl že v HKG má nejkratší přistávací dráhu ;-D možná to staré letiště kde se téměř přistávalo přes mrakodrapy, ale to si myslím že je stejně blbost :-)

0/0
14.2.2013 22:38
Foto

M26i25c83h81a63l 70Ř83e22h66á50č75e74k 8315427308

Však já jsem taky spíš rýpal :)

Staré letiště v Hong Kongu - Kai Tak mělo dráhu ca 3.4km, což odpovídá většině existujících velkých letišt, a je to dost na libovolné existující letadlo. Problématické na Kai Taku bylo težké přiblížení, protože do osy dráhy se dalo naletět až těsně před dosednutím.

0/0
15.2.2013 13:48

P64a26v49e64l 51N47o60v24á43k 7821336759433

Vím viděl jsem pár videi na youtube když jsem letěl na HKG doslova to vypadalo, že každou chvíli nějakej ten "panelák" sundaj ;-D až déle jsem se dozvěděl, že je postavený už nové letiště od té doby jsem byl relativně v klidu ;-D první let tak jsem byl krapet nervozní ;-D

0/0
15.2.2013 16:18

M93i16r21o10s81l86a91v 58D49i69o37p20a66n 2146899428212

R^;-D

0/0
14.2.2013 8:27

M70i65r49o30s54l57a28v 73B66e41d43n60á23ř 6967509134431

Na Zakyntosu také? Nám to samé tvrdili o Korfu. Ale přistáli jsme bez boulí..;-)

+1/0
13.2.2013 22:28
Foto

M46i90c29h43a54l 65Ř25e79h10á74č11e14k 8375137768

Zakynthos i Korfu mají cca 2.2km. Letadla typu B737 či A320 naprosto bez potíží. Na to sedne i B777, byť ne úplně plný. Zakynthos nabízí přístrojová přiblížení, takže nevidím důvod, proč by se tam nedalo třefit. Nedejte na povídačky.

+2/0
13.2.2013 23:40

J89a67n 48S39o69c31h92o33r 2334186322476

Naskýtá se otázka. Jaké jsou předpisy pro přistávání v mlze? Byly dodrženy?

95 a možná víc procent je zaviněno hazardem a ignorací předpisů, ať letových anebo dopravních. Na všech úrovních se kašle na předpisy. Taky vládní úroveň jde špatným příkladem. Známá nehoda polského porezidenta, při níž zahynulo 95 lidí byla způsobena nedodržením leteckých předpisů, navíc v zemích bývalého Sovětského svazu letecký personál velmi často pije vodku v kokpitu a to je potom k neštěstí jen malý krok.

+4/−2
13.2.2013 21:46

M32i30r39o12s33l30a34v 92B28e75d70n49á21ř 6907129794901

To je asi zapříčiněno rutinou pilotů, kteří mají nalétány tisíce hodin a za podobných podmínek přistávali x krát. Jednou to hold nevyjde...

+2/0
13.2.2013 22:30
Foto

M86i39c15h27a45l 20Ř20e63h14á21č24e13k 8465627278

Mlhu předpisy neřeší, sama o sobě nemá vliv (byť jí způsobená malá dohlednost vliv má). Jde jen o dohlednost či dráhovou dohlednost, výšku základny mraků či vertikální dohlednost, minima konkrétního přiblížení (Doněck RWY 08 má dokonce ILS CAT IIIa), minima konkrétního letadla a, v případě vyšší kategorie než CAT I, i minima posádky.

Rozhodně bych tuto nehodu nepřisuzoval porušení předpisů. Meteorologická situace na letišti (RVR 750m, vertikální dohlednost 200ft) byla maličko nad minimy pro CAT I a v takových podmínkách může na dráhu s ILS přistát jakékoliv IFR certifikované letadlo, dokonce i malé jednopilotní. Natož dopravní letadlo.

Nemohu mluvit o pozemní dopravě, tu neznám, ale v letectví není 95% nehod způsobeno porušením předpisů, to číslo je zásadně menší. Nehod dopravních letadel, kde je primární příčinou úmyslné nedodržení předpisů, je málo. Dokonce i u vámi uváděné nehody polského prezidenta je nedodržení předpisů (přesněji sestup pod MDA) jen jedním, ale nikoliv jediným, z faktorů vedoucích k nehodě; to porušení předpisů bylo navíc zapříčiněno i selháním celého systému vládní přepravy. Nicméně vojenské lety nejsou pro nás příliš reprezentativní; v civilním letadle by se nehoda takovým způsobem téměř jistě nestala.

I nehod, kde je alkohol spolupůsobící příčinou, je relativně málo ve srovnání s dalšími příčinami. Méně, než nehod (spolu)způsobených třeba únavou.

+2/0
13.2.2013 23:20

P73a64v49e77l 95O47d97r36a46z45i37l 6604969277450

A co je tedy příčinou nehod v letecké dopravě? V pozemní dopravě jsou příčiny jako technický stav, pád stromu, střet se zvěří ve velké menšině, většinou někdo poruší zákon.

0/0
14.2.2013 8:39
Foto

M45i96c84h10a85l 84Ř11e18h29á96č19e77k 8405117578

Až na naprosté výjimky je příčin více a nehoda nastane jen v případě, že nastanou všechny příčiny najednou. Třeba samotné přistávání za nižší než legální dohlednosti nehodu nezpůsobí; ještě musí třeba posádka podklesat minima, musí se odchýlit od zamýšlené trasy, atd.

Posádka figuruje v nadpoloviční většině nehod, dalšími častými faktory jsou špatné počasí nebo údržba letadel. Příčinami, kde hraje roli posádka, je třeba únava (např. nevyspalý pilot), přecenění vlastních schopností (např. počasí je nad legálními minimy, ale horší, než na co stačí má zkušenost), dezorientace, špatná spolupráce ve vícepilotní posádce (např. všichni řeší jednu věc, nikdo něřídí letadlo), bezvědomí, navigační chyba (myslím si, že jsem jinde, než ve skutečnosti jsem). Porušení předpisů (já vím, že se něco nesmí, ale stejně to udělám) ale hraje roli jen v malé části nehod, za které zčásti může posádka.

V pozemní dopravě je většina nehod rozdělena jen do pár obecných kategorií. Třeba u technické závady na automobilu nikdo neřeší, proč se stala, jestli to řidič věděl a stejně s tím vyjel, jestli jí šlo dopředu odhalit, atd.

V leteckých nehodách se neurčuje jen co se stalo, ale hlavně proč se to stalo (neboť jen tak je možné tomu příště zabránit). Zdánlivě stejná situace (třeba přistání za nižší dohlednosti, než je bezpečné) tak může být klasifikováno jako porušení předpisů piloty (věděli o tom a úmyslně to udělali), nebo chybu ATC (špatně dali posádce informace o počasí), počasí (zhoršilo se to tak rychle, že se o tom piloti neměli šanci dozvědět, a nemohli s tím nic moc dělat), systémová chyba (pravidla pro minimální dohlednost byla nastavena špatně), chyba operátora (nutil piloty létat i v horších než legálních podmínkách), atd. V pozemní dopravě by se to pravděpodobně všechno shrnulo do něčeho jako "řidič nepřizpůsobil jízdu stavu vozovky / dohlednosti".

0/0
14.2.2013 11:55

J31a78r64o78s47l40a10v 24H49o84r69á93k 8942174805169

Já tedy nevím, nejsem pilot, ale při sledování dokumentů typu Letecké katastrofy nabývám dojmu, že se o chyby posádky jedná ve většině případů (plus občas chyba údržby či dispečera a zcela vyjímečně závada na letadle). Jistěže příčin je vždycky víc, ale to zpravidla bývají sekundární příčiny typu "kdybych tam nebyl, tak se to nestalo". Například momentálně nefunkční ILS z důvodu údržby na daném letišti není podle mého názoru příčinou nehody, stejně jako je nesmysl uvádět jako příčinu nehody na Tenerife např. výhrůžku bombou, nevhodné pojíždění na start či nízkou viditelnost, když bylo zjevné, že pilot prostě odstartoval bez povolení.

0/0
15.2.2013 9:54
Foto

M97i49c10h73a60l 84Ř72e96h77á94č68e12k 8795697108

Ano, chyby posádky jsou alespoň spolupůsobící příčinou ve většině nehod. Ne však úmyslné porušení předpisů. I chyby posádky mohou mít různé příčiny; je rozdíl, když pilot nezvládně něco, co má umět, a když pilot nedokáže vyřešit situaci, kterou ho nikdo řešit nenaučil (přestože ho to naučit měl).

Spolupůsobící příčiny, jejichž příklady uvádíte, se vyšetřují proto, aby bylo možné najít nějaká bezpečnostní opatření, která pomohou i v případě, že ta primární příčina nehody (třeba start bez povolení) nastane. Třeba u nevhodného pojíždění lze udělat lepší mapy, předělat systém pojížděček na letišti, nebo u výhružky bombou by šlo připravit lepší postupy pro diverze nebo pro parkování letadel na letišti. Nízká dohlednost bývá uvedena proto, aby bylo možné zjistit třeba to, že za takové dohledlosti - která podle starých pravidel byla pro dané letiště legální - už fakt není možné provoz na letišti provozovat bezpečně, takže se musí buď zvýšit minima, nebo zlepšit vybavení letiště (jestli se pamatuju dobře, tak na Tenerife pak zašli používat pozemní radar, což bezpečnost zvýšilo; to by se nestalo, kdyby se nízká dohlednost během vyšetřování nerozebírala).

Ano, vyřešení těchto sekundárních příčin nezabrání tomu, aby někdo odstartoval bez povolení, ale může to pomoci tomu, že když už někdo odstartuje bez povolení, tak se nehoda třeba nestane.

0/0
15.2.2013 14:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.