Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zeman: Možnost odvolat premiéra vyplývá z extenzivního výkladu ústavy

Nový prezident Miloš Zeman připustil, že hlava státu může odvolat premiéra bez jakýchkoli podmínek. "Myslím si, že to vyplývá z velmi extenzivního výkladu ústavy," řekl při příchodu do své kanceláře. Neřekl, zda by to udělal. O takovou možnost se přou právníci. Odvoláním premiéra by přitom skončila i vláda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V52l97a60d27i29m49í96r 19P68r17o89k36e97š 8407356730681

Myslím, že výklad znění Ústavy České republiky, jak jej zde interpretuje právník Pithart, je úvaha normálně uvažujícího člověka a ne takové různé výklady těch, kteří mají jedinný zájem, co nejvíce stížit vládě vládnutí a ještě více český politický chlíveček zamotat.

            Rovněž souhlasím s tím, že Nečas je posera a slabý premiér, když se nechá zastrašovat a tlačit do kouta, a že vůbec připouští možnost takového výkladu jen z jedné věty, že prezident republiky jmenuje a odvolává předsedu vlády. Jak už to v ČR je normální, i na takto veledůležitý článek Ústavy mají naši "justiční odborníci" vždy takový právní názor, jaký po nich ty které strany sporu požadují.

     Předseda ÚS Rychetský, který mluví jindy do všeho, dělá nyní mrtvého brouka a právě ÚS by měl uklidnit vzniklé emoce a jasně veřejnosti sdělit, zda může či nemůže prezident premiéra bez udání důvodů odvolat.

+5/0
5.2.2013 10:59

J32a94n 70N19o26v79á85k 6457310208213

Zeman a socani to berou od podlahy, jak se prokecnul Tejc: "ČSSD  čeká na nové soudce, kteří by mohli více naslouchat jejím argumentům, protože je navrhne levicový prezident a schválí levicový Senát." Výborně, soudruzi, tak ještě tu jedinou vedoucí partaj.:-/

+6/−2
5.2.2013 9:37

R24a56d43e38k 18B61o65r 2576263224655

Ale o obsazení mocenských pozic se snaží každá strana. Nejen levicová. Pravicové strany měly ještě před nedávnem obsazeny v podstatě všechny mocenské pozice. To že pravice nejprve prohrála volby do Senátu způsobilo jen a jen jejich chování. To že prohrála krajské volby, způsobilo zase jen a jen jejich chování. A ze stejného důvodu nevyhrál pravicový kandidát prezidentské volby. Kdyby se Nečasova a Kalouskova banda chovala jinak, tak by to takhle nemuselo dopadnout.

+1/0
5.2.2013 10:21

J65a75n 40N13o76v92á63k 6357760308403

Ústavní soud by měl být leccos, jen ne pátá kolona partaje. Kterékoliv. A pokud se smíříme s tím, že budou rozhodovat podle partajních not, to ho raději zrušme.;-O

+1/0
5.2.2013 12:32

V80l72a74d39i45m17í76r 50P15r15o91k62e80š 8607556330771

Pane Jane Nováku, vždyť už Zeman prohlásil, že se o obsazení volných míst ústavních soudců poradí s přesvědčeným socialistou a bývalým komunistou a současným předsedou ÚS Rychetským. Která jména spolu vymyslí, o tom není třeba pochybovat a levicový Senát jim to přiklepne. Poslanci levice ženou každou prkotinu, kterou nemohou ovlivnit ve sněmovně, k ÚS, tak pak budou mít daleko větší naději tam uspět, když tam bude většina soudců, kteří jim půjdou na ruku.

+4/−1
5.2.2013 11:06

J80a28n 69N18o91v90á91k 6937250628543

takže přijmeme jako standard, že ústavní soudce je nestranný pravicově nebo levicově...:-)

0/0
5.2.2013 12:30

J18o24s89e39f 48H49o27n97e30š 7401212590523

Nečasi,máš strach.V prosinci jsi udělal řízenou prasárnu a teď se divíš,že i tvoje pozice není neotřesitelná

0/−8
5.2.2013 6:18

M34a58r83e14k 30H16r34u94b73y 6937272831398

No, zaznelo to tu jenom asi petadvacetkrat, ale porad vetsina zjevne nepochopila (vcetne Veroniky Sedlackove na CRo): MZ odpovidal na otazku, ktera ale v clanku nezaznela. Bez ni ma jeho odpoved smysl srovnatelny s 42 ;-)

Takze veskere dalsi konstrukce jsou zbytecne :-P

+1/0
5.2.2013 0:07

J48i85ř56í 22K84u37b91í85č21e66k 3651740647595

Až Zeman převezme otěže, to se budou dít věci. Otázka je, jestli spíše kladné nebo záporné, to nemůže teď nikdo posoudit.

0/0
4.2.2013 23:18

J29o43s73e35f 56L69e84b13d71u83š67k98a 4502683373335

Tak nejprve se ČR kvůli EU zadluží - předfinancování a dofinacování projektů z dotací a zachraňování různých bank a Řecka, a pak dluhy nesmí být. To vše EU, která ja zadlužení až po uši. Vědí soudtuzi v Bruselu co vlasně chtějí? Nebo jenom soudruh Barosso cituje další poučku velkého Maa?

+3/−3
4.2.2013 21:35

J84i51ř52í 91L36i42e70t38a54v10e92c 8863589923349

Takhle by teoreticky mohly brečet státy jako Velká Británie, Německo, Francie, Holandsko, Belgie, Dánsko, Švédsko atd. - ty opravdu dávají. My, jakožto zaostalý stát jsme ti, kteří čerpají. Dobře bude v zemi této, až budeme plátci do rozpočtu EU, zatím jsme jenom pouhými příjemci. Toto je důvod, proř nás ty vyspělé státy moc nemusí.

+2/0
4.2.2013 22:32

J84i85ř42í 97L47i14e18t23a22v54e79c 8863159533569

P.S.: Naše zadlužení opravdu nemá s EU nic společného. Naopak bez ní bychom byli v daleko větším řitním otvoru.

+2/−2
4.2.2013 22:34

P13a16v43e67l 73K38a42r93a30s 9733435803489

extenzivní = rozsáhlý, rozšiřující se, rozpínající se

Takže podle Zemana lze Nečase odvolat v souladu s Ústavou na základě toho, co v Ústavě není.

+3/−3
4.2.2013 21:10

J96o76s59e28f 84H50o68n60e46š 7591242210393

Jen si Ústavu přečtěte čl.62.Zeman nemůže odvolat ministra(jen na návrh),ale Nečase odvolat může,ale neudělá to,protože by tady mohlo být bezvládí

0/−1
5.2.2013 6:15

R70a65d85e82k 84B66o31r 2216413284585

Vůbec nechápete co kdo říká, ale komentujete to. Zeman nikdy neřekl, že Nečase odvolá ! To za pravé. A za druhé řekl, že možnost odvolat premiéra dává pouze velmi extenzivní výklad ústavy. Tedy on řekl, že to v podstatě nejde. Ale vy tu budete kecat co se vám hodí Rv

0/−1
5.2.2013 10:16

P26a97v13e20l 52K61a58r49a37s 9583935373139

Takže to není citát: "Zeman: Možnost odvolat premiéra vyplývá z extenzivního výkladu ústavy"?

Nebo se tak stydíte za výroky Toho Co Se Prolhal Na Hrad, že se sám cítíte trapně a hloupě, když ho někdo doslova cituje.?

Ono o to vlastně ani nejde. Vy tu budete kecat co se vám hodí, když vám někdo sáhne na Soudruha.R^

0/0
6.2.2013 16:20

J21o35z68e92f 42V90a76r71g11a 4860547576361

Zemanovi,by měli říct ,že už je po volbách..............

+8/−3
4.2.2013 20:49

J98i62ř11í 61L89i80e77t56a17v41e88c 8193209183119

Ať ho nechají, on teď bude 5 let bojovat.

+1/−1
4.2.2013 22:33

J29a82n35a 59K39r27o89u51t75i54l48o39v40a 6130681704149

Ustava mela byt napsana tak, aby mela jednoznacny vyklad a ne takovy, jak se komu hodi. Ze Havel a Klaus takovou moznost nevyuzili? Nejspis se jim to nehodilo, ale co kdyby? Pravnici si take vykladaji pravo jak se to komu hodi, viz ruzne pravni klicky, pozmenovaci navrhy zakonu a nespocet ruznych dodatku k zakonum. Zeman stejne jen ceri vodu, aby se Necas aspon trasl o svoje kreslo, kdyz uz nic.

0/−3
4.2.2013 20:04

M57a50r98e68k 68Z59e11l85e94n24y 1116246598913

nikdy v zivote nenapisete zakon, aby se nemohl vykladat ruznymi zpusoby. Proto je v demokracii soud, aby urcoval vyklad pro jednotlive pripady. Prave timhle procesem se demokracie vyviji. Nikdo ani neni schopen si predstavit jake konkretni situace mohou nastat.

+3/−1
4.2.2013 20:18

J23i18ř50í 21L71i69e64t15a60v53e23c 8703309853229

Dost dobře nechápete, jak jsou koncipovány prakticky všechny Ústavy světa. Většinou se jedná o velice stručné texty, které mají mnoho výkladů. Důvod? Aby se nemusela měnit Ústava pokaždých volbách.

+4/−1
4.2.2013 21:17

M16a52r59i90e 89D50u51b58a98n42o87v21á 7570243665961

jde přesně o znění té věty, kterou vytýkali Benešovi, že ji nepoužil on a na jejím základě neodvolal Gottwalda a neušetřil nás 40 let komunistické tyranie!

+1/0
4.2.2013 19:57

P37e66t14r 36H67r70o48m62á19d59k43a 1789772815568

To by fakt pomohlo. V lepším případě by následoval ozbrojený puč, vždyť už vyzbrojili Lidové milice, v horším občanská válka nebo by tu byli Rusáci o 20 let dřív.

+2/−1
4.2.2013 20:03

M52a58r36e14k 33Z60e72l11e92n80y 1306386638563

Rusove by si tehdy netroufli prijit

+1/−3
4.2.2013 20:19

M12a66r77i92e 49D86u12b59a46n58o95v91á 7260213215671

to je fakt, neměli ještě tu jistotu a nevěděli jestli je SVĚT bude poslouchat, netušiůi, že se jich SVĚT BUDE BÁT??

0/−1
4.2.2013 20:27

J94i16ř49í 15L82i86e96t51a65v14e56c 8463749723219

Rusáci nás vyhráli v tombole, takže by přišli. Stát válkou téměř nedotčen, prosperující hospodářství, prakticky nezničená infrastruktura. To si nemohli nechat ujít.

+3/−1
4.2.2013 21:22

J67o81s84e26f 20L56e75b27d44u96š55k66a 4202923213915

Navíc perfektně vycvičené obyvatelstvo po 7 letech války, vzdělané a praxí prošlé dělnictvo, vyškolená a zaučená technická inteligence. Zaběhnuté a prosperující zemědělství, fabriky plné zásob a materiálu, vše v chodu. Komunisté to dokázali od r. 45 do r. 53 zruinovat a zbankrotovat. Totiž měna v 53 nic jiného, než státní bankrot nebyl.

+4/0
4.2.2013 21:42

J77i94ř52í 74L46i50e65t14a46v62e30c 8563739233909

A elity národa popraveny. Ze zhruba desetimilionového národa jenom deset tisíc, ale právě těch nejlepších. To se pak bolševik měl.

+3/0
4.2.2013 22:27

M91a64r73i79e 81D69u44b93a33n96o59v82á 7940893755151

a taky nenechali...

0/0
5.2.2013 2:19

D72a69n60i81e10l 34N17o16v30á28k 3633698452423

Rusů v 48 nebylo třeba. Komunisté měli vše pod kontrolou a většina!!! obyvatel šla s nimi! Ano,takoví jsme byli,Bohu-žel!

0/0
5.2.2013 7:36

P84e35t78r 32H74r83o50m57á27d68k79a 1449682785568

No, tohle ty jeho ovečky pochopí tak, že tu možnost má. Nezávidím jim, celý další rok a půl čekat na něco, co nepřijde. To i ten Ježíšek tu bude dřív :-P

+1/−1
4.2.2013 19:55

J74o59s41e76f 11H48o55n49e16š 7831712460203

Tady o výklad nejde.Čl.62 odvolání umožňuje a nejsou tam žádné podmínky nebo odkazy

0/−2
4.2.2013 19:28

J20a46n 36N58o68v53á73k 6847970548413

jaká je vaše profese?

+4/0
4.2.2013 19:29

V57á46c91l35a90v 12P52o58u56s74t53k26a 3249234946366

kominík

+1/0
4.2.2013 20:17

T11o63m42á22š 63B47r23a98b58e24c 2158596705346

Proč ne třeba skladník ve šroubárně? :-P

0/−1
4.2.2013 20:37

J25i26ř23í 48L51i19e46t12a90v58e18c 8273299953969

To je varianta č. 2

0/−1
4.2.2013 21:23

V50i10k57t15o20r 61H31a59n40á41k 1984317867740

takových extenzivních výkladů by se v ústavě dalo zřejmě najít vícero....může nastat i absurdní situace, kdy parlament tlakem okolností bude nucen vyhlásit mobilizaci...ovšem prezident, podle ústavy nejvyšší velitel ozbrojených sil, nařídí vojákům zůstat doma....sice by ho za to parlament mohl napadnou za vlastizradu, ale i tak si neumím představit nepřítele, jak netrpělivě čeká na hranicích, až náš osekaný ústavní soud rozhodne, jde-li o vlastizradu, či ne...)

+4/−6
4.2.2013 18:05

M30i77c37h42a42e36l 12M17r77á20č14e76k 3915459220269

Vy absolutně nevíte co plácáte, prosím Vás, věnujte se své profesi. V té záplavě blábolů bych vypíchnul to, že prezident se nemůže dopustit trestného činu vlastizrady, protože není trestně odpovědný, nýbrž pouze ústavního deliktu velezrady, což je úplně něco jiného. Mobilizaci také vyhlašuje prezident a je to kontrasignovaná pravomoc, stejně jako vrchní velení sil, takže odpovědnost nese vláda, tudíž parlament. Jenom plácáte nesmysly.

+2/−2
4.2.2013 20:11

V65i96k23t51o53r 13H53a37n20á92k 1824277917610

ani ústavní experti se neshodnou na problému odvolávání vlády...a nechávají prostor pro špekulace....tak já si špekuluji...do mé profese se montuje taky každý druhý a mě nezbývá než mu věci poctivě vysvětlovat a neposílat ho do háje, že plácá nesmysly....

+3/−2
4.2.2013 20:30

M75i88c67h74a57e26l 81M25r22á27č86e46k 3325649680969

Jenže Vy jste ani slovem nespekuloval o odvolání vlády, ale psal jste nepravdy o jiných pravomocech a záležitostech prezidenta - velezradě, kterou si pletete s vlastizradou a mobilizaci, kterou si zase pletete s vyhlášením válečného stavu. A experti se shodnou, článek je jen zbytečné populistický. Ostatně jako vše na iDNES.

+2/−1
4.2.2013 20:50

V45i64k62t27o89r 55H27a42n47á20k 1834547257500

děkuji za informace...nicméně ten příspěvek byl psaný ve velké nadsázce a nevěnoval se odvolávání vlády proto, že diskuzi nad tímhle už jsem si užil pod tímto i několika několika jinými články, kde jsem se marně dovolával kohokoliv, kdo by mi to vysvětlil, protože všichni jen kopírují článek 62...kdyby s takovou suverenitou jak vyvracíte můj nesmysl jste vyvrátil i tyhle, tak tu žádná diskuze ani není....

0/−1
4.2.2013 21:00

M74i35c27h19a45e55l 60M20r29á10č97e78k 3605899850839

Dobře, proti kontruktivní diskuzi nic nemám. Čl.62 mluví jasně, nicméně je potřeba vykládat Ústavu jako celek a ne jenom čl.62, a to zejména musíme přihlížet k další části Hlavy IV. a to části o vládě, kde čl.68 stanovuje, že vláda je odpovědná výhradně Poslanecké sněmovně, jakožto volenému zástupci lidu a nikoliv prezidentovi. Dále je ustanoveno, že vláda je zavislá na důvěře od PS a na ničem jiném, pokud má důvěru, je nikým jiným nesesaditelná. Z toho a dalších článků pak vyplývají tři taxativni (výlučné) důvody, pro odvoláni vlády, a to 1)vyslovení nedůvěry ze strany PS, 2)nevyslovení důvěry ze strany PS na návrh vlády a za 3)po ustavující schůzi nově zvolené PS - to jsou JEDINÉ tři důvody, kdy je vláda povinna podat demisi a kdy ji prezident má právo odvolat, pakliže ji nepodala, jak říka čl.75 "Prezident odvolá vládu, která nepodala demisi, ačkoliv ji byla povinna podat" - jindy zkrátka prezident nemá žádnou pravomoc vládu odvolat. Přesně tohleto říkal i doc. Pithart v jiném článku na iDNES, doporučuji ke čtení. Pan Zeman v tomto případě pouze dokazuje, že je arogantní člověk chtivý po moci, který bude zneužívat své legitimity a který závažně nezná Ústavu, což sice u neprávníka, ale u prezidenta beru jako zásadní nedostatek, nicméně to je pouze můj názor. Každopádně Vám musím poděkovat, náš zabedněný národ si to nechá málokdy vysvětlit a jsem rád za výjimky. Spíše potkávám jen homofobni antiprávníkáře.

+4/−2
4.2.2013 21:19

V15i17k72t57o75r 91H70a73n28á38k 1784827297420

článek s p. Pithartem jsem četl několikrát a v diskusi pod ním mě najdete, jak mu za takové jasné stanovisko děkuji stejně jako ted vám, protože ucelený sumář ústavních článku a jejich vztahů věnujících se této problematice je tu jinak roztříštěn a tak se tu komentáře a reakce opakují stále dokola....věc je pro mne tímto jasná a zdržím se jakýchkoliv dalších špekulací nad ústavou, kterou si budu muset tak jako tak naštudovat.....přeji pěkný zbytek večera...)

+1/−1
4.2.2013 21:35

M74a16r88i93e 18D50u89b71a53n49o96v47á 7850123365131

Ale tady nikdo nehovoří o odvolání vlády, ale pouze o odvolání předsedy vlády...

0/−2
5.2.2013 3:50

V70í22t 35P73a62v18e61l53e76k 7550966487359

Spolu s předsedou/předsedkyní vlády padá celá vláda. On/a je za ni zodpovědný/á.

+1/0
5.2.2013 7:28

M25i22c84h14a39e15l 89M37r69á27č42e43k 3185699860549

Předseda je vláda, ona ji zastupuje navenek, on ji řídí a reprezentuje, s jeho osobou vláda stojí i padá.

+1/0
5.2.2013 9:29

J48a88r98o60s92l63a25v 74H66o88r96á59k 5913542816340

Prezident odvola premiera, ministry, dosadi tam koho chce a vse pojede dal jako by se nechumelilo? ;-D

0/0
5.2.2013 10:07

L77e85n49k20a 90M56e57y 1416182709378

Vložit do rukou jednotlivce rozhodnutí takové váhy a odůvodnit jej extensivním výkladem ústavy, je krátkozraké. Až se nám rozhodnutí prezidenta nebudou líbit, budeme mu extenzivním výkladem jeho pravomoce krátit? Máme demokratický systém a nebo jsme v tureckém bazaru? Pokud si přejeme větší pravovmoce, tak jedině na základě rozhodnutí parlamentu a ne na základě extensivního výkladu ústavy.

+5/−3
4.2.2013 18:00

R13a64d86e17k 68B72o53r 2256623434325

Moc vašemu příspěvku nerozumím, ale tím, že Zeman řekl, že možnost odvolání premiéra dává pouze velmi extensivní výklad ústavy, řekl, že to není v podstatě možné.

+1/0
4.2.2013 19:11

P60a58v32e87l 53N47o60v17á12k 5919410928330

Nojojojojóó

0/−5
4.2.2013 17:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.