Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školáci se budou moci učit doma i na druhém stupni, pomůže to talentům

Některé děti nebudou muset vůbec chodit na základní školu. Pokud parlament schválí nový návrh ministerstva, budou moci rodiče doma učit žáky po celou dobu základní školní docházky. Dosud měli podobnou možnost jen na prvním stupni. Zkušenosti ukazují, že žáci mají při domácí výuce výrazně lepší výsledky. Kritici však varují, že děti pak budou hůře navazovat kontakty s vrstevníky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72o79s63e18f 26Š75v87e30j96k 8539884193807

Kamarád mi poslal článek s ironickým dodatkem "Aspon v nečem jsme vpředu. ;-)"

Odpodvěděl jsem mu takto:

Jste vpředu ... a za vámi už nikdo. :-) Děti vyučované v domácnosti prospívají, proto umožníme výuku v domácnosti jen vyvoleným: "Domácí výuku nebude moci využít každý jen proto, že by chtěl. Povolena by měla být například dětem dlouhodobě nemocným, nadaným nebo třeba těm, jež s rodiči hodně cestují. Aby rodiče mohli sami učit, musí mít minimálně bakalářské vzdělání, jinak musí mít soukromé učitele." Do experimentu se zapojilo 319 žáků." V U.S.A. to není experiment, ale realita pro několik milionů dětí. Mimo jiné se ukazuje, že rodiče z řad učitelů mají horší výsledky. Navíc je prokázané, že úroveň vzdělání rodičů nemá spojitost s výsledky výuky jejich dětí. To jim v Česku ale nikdo neprozradí. Tož, kupředu soudruzi ...

http://www.hslda.org/docs/study/ray2009/default.asp

+3/−2
30.1.2013 15:18

J48a57n 17Š28p44e39c62i91á87n 2880800209319

:-)Musím říct, že můj bratr velmi nadanný sportovní talent měl jakousi obdobu individuálu a chodil do školy vlastně jen v pondělí dopoledne. Všecko záleží na domluvě s vedením školy, když jde o velkou individualitu

+2/0
30.1.2013 15:08

J47o67s71e32f 37Š11l17o76u15f 1559457558691

"Některé děti nebudou muset vůbec chodit na základní školu." To už v některých lokalitách u nás už dávno není žádná novinka! :-)

+5/0
30.1.2013 13:09

J36a52n 85Š66p37e19c56i30á79n 2740380769149

aby to nebyl mezikrok k legalizaci dětí našich spoluobčanů, kteří byli ve škole jen párkrát a to krást...

+4/−1
30.1.2013 15:07

H72e86l38e83n90a 81J96i94n37d30r58o74v26a 9862126132438

Jinak souhlasím s tím, že nedostatek sociálních kontaktů je problém - ale "vždyť chodí do školy" není žádné řešení.

V ideálním případě (pokud se dítě socializuje jen o přestávkách) znamená škola tak jednu hodinu sociálních kontaktů denně, což je celkem prd.

Pokud nemáte možnost stýkat se se spolužáky mimo vyučování, tak se stejně nemáte o čem bavit (aspoň tedy tak to bylo před patnácti lety... jak je to teď, v době internetu, nevím) a akorát posloucháte jejich historky o lidech "ze sídliště" a co bylo "včera odpoledne" a jaké jsou plány na "dneska odpoledne" a marně se snažíte vymyslet co byste k tomu řekli. 

No a pokud se stýkáte s lidmi v mimoškolním čase, tak je celkem jedno jestli těch 6-8 hodin vyučování trávíte doma, anebo ve škole. 

Důležitá je taky kvalita vztahů, něco jiného jsou kamarádi, s kterými vás svede dohromady nějaký společný zájem, a něco jiného jsou lidi, s kterými prostě náhodou trávíte čas protože jste ve stejném věku a bydlíte relativně blízko sebe.

Pokud bydlíte v paneláku, fajn. Pokud ne, tak si to představte. No a teď si představte, že by po vás někdo chtěl, aby se vaši kamarádi a sociální kontakty sestávali pouze z lidí, kteří bydlí v tom samém paneláku. To je přeci nesmysl. Pokud tam jednoho kamaráda najdete, tak to bude spíš štěstí než co jiného. Většinou to ale budou jen známí, s kterými si můžete prohodit pár praktických vět (Co je za úkol z češtiny? Měli v sámošce ještě chleba?), ale žádné kvalitní mezilidské vztahy to nejsou. Snaha pěstovat kamarádské vztahy ve třídě je stejně trapná, jako teambuildingové akce ve velkých firmách.

+8/−4
30.1.2013 10:26

H12e70l72e74n13a 20J15i30n60d71r62o10v67a 9922426542338

Já jsem někdy na druhém stupni ZŠ psala takovou novelku, kde se mimo jiné vyskytovala IDEÁLNÁ ŠKOLA.

Jak taková ideální škola vypadala? Učitelka s tabulí se vyskytovala v prostoru, který vypadal zhruba jako pódium v divadle, a každý žák seděl sám ve vlastní maličké lóži, kde měl svojí lavici, učebnice, psací potřeby atd. Z jedné lóže nebylo vidět do těch ostatních, ani nebyl možný žádný kontakt mezi žáky. 

Jestli si myslíte, že lóže ústily na společnou chodbu, tak se mýlíte, z každé vedl dloooouhý tunel, kterým se lezlo ven na nějakém zcela anonymním místě třeba dva kilometry daleko, takže nikdo nevěděl kdo s ním do školy chodí a nikdo se nemohl stýkat se spolužáky.

Tudíž se všichni dobře učili a všichni měli dobré výsledky, protože každý mohl při vyučování sledovat výuku a soustředit se a nemusel mít obavy, že když si bude psát poznámky, tak do něj vedle sedící spolužák začne drkat a posměšně šeptat "zapiš si to! zapiš si to! tohle taky, to je důležitý!".

Mimochodem dost dlouho jsem se domnívala, že mám dobré výsledky prostě jen proto, že to, co učitelka říká, mi přijde zajímavější než šeptání na téma "Bára řekla že Verča řekla že Jana řekla že Míša řekla že Karol řekla že Hanka řekla!!!"

+2/0
30.1.2013 10:20

J38i30ř48í 30Ž64a63b58a 1739982318375

Dost dobře nevím, jak by dítě mohlo přijít o kamarády. Vždyť jich má 200 na facebooku;-D

+4/−5
30.1.2013 9:40

O91t21o 32S54a26t46i71n66s14k38y 4694750320621

to mi pripomina kresleny vtip, kdy dite odchazi z domu s kuklou virtualni reality na hlave.... rodice se ptaji.... kam jdes?  ....Jdu navstivit svou virtualni kamaradku....

+8/0
30.1.2013 9:47

O40t20o 43S93a69t37i25n29s91k58y 4804640220471

V sedumdesatych  letech bylo zvykem ze kdyz nekdo ublizoval spoluzakum tak dostal od tridniho ucitele po hube a byl klid. Pritom ucitele nebyli zadni rasove co by trestali kazdy den. Decka meliy prirozeny respekt pred autoritou ucitele. Dneska je praxe, ze se kazenske problemy resi pomoci psychologa a ten doporuci slabsim jedincum zustat doma protoze skola je pry kruta. Jak se ale takove decka nauci kde je dobro a kde zlo, kdyz jim budou rodice odmalicka vstepovat do hlavy, ze venku je jen zlo a proto jsou doma.   Sikana na skolach je dneska vice medializovana, pritom jsme se tehdy taky s klukama rvali a holky tahali za copy, jen jsme si to nenahravali na mobil. V lete jsme se pak vsichni sesli u reky a byli kamosi, jako by se mezi nami nic spatneho nestalo.  Myslim ze se snazime  deti prehnane ochranovat. Mozna i to je jeden z duvodu, proc dnes mladi lidi ziji oddelene. Nevi jak sveho druha chranit a boji se ze jim ten druhy  zpusobi bolest.......

+11/0
30.1.2013 9:03

P17a24v11e14l 87O77d38r48a48z18i83l 6304309757500

Prosímvás přečtěte si ten článek a pak to komentujte. Děkuji.

+2/−10
30.1.2013 9:15

O93t68o 53S25a66t34i52n24s78k38y 4934210710291

a vas nazor? Prosim?

+5/0
30.1.2013 9:18

P73a72v60e34l 34O58d89r37a64z87i53l 6344909707350

Můj názor není podstatný. Podstatné je to, co je v článku:

"Domácí výuku nebude moci využít každý jen proto, že by chtěl. Povolena by měla být například dětem dlouhodobě nemocným, nadaným nebo třeba těm, jež s rodiči hodně cestují. "

Pokud byste si to přečetl přetím, než začnete diskutovat, což obecně doporučuji, tak byste nepsal něco o slabších jedincích.

+1/−4
30.1.2013 12:35

L20a48ď17k48a 77K96o88l37a48ř54í23k 6647982313745

Vy píšete "páté přes deváté", kdy si dle mého názoru utváříte názor dle vnějších vlivů, aniž byste ten či onen problém chtěl vidět do hloubky. Nesouhlasím s tím, jak věc argumentujete.

+1/0
30.1.2013 11:30

L93a65ď65k29a 74K44o32l95a94ř26í60k 6667132653705

Jsem absolutně PRO tuto možnost výuky. Argumenty pro jsou v článku popsány, se kterými plně souhlasím. Argument proti, že dítě postrádá sociální kontakt či špatně bude navazovat kontakt s vrstevníky, naprosto odmítám (toto je viděno jen z jednoho úhlu pohledu). Můj názor na tuto věc pramení z vlastních zkušeností.

V této problematice je Česká republika výrazně popředu oproti Nizozemsku, kde se alespoň v naší provincii snaží za každou cenu udržet klišé minulosti, přitom problémy z toho plynoucí jsou již více než patrné.

(Na druhou stranu je ale třeba očkování dětí dobrovolné oproti striktnímu dodržování v ČR.)

+3/−4
30.1.2013 8:52

O42t42o 80S88a68t88i86n71s92k31y 4834450210781

na treti stranu na Islandu jsou smernice pro zateplovani daleko prisnejsi nez v cesku....

+5/−1
30.1.2013 8:57

K21a93r89e16l 89B93e87d67ř71i94c90h 9865524211320

Nevím. Já si naopak myslím, že ten problém nedostatku sociálního kontaktu je skutečně významný. Jenom samotné znalosti nejsou všechno.

+6/−1
30.1.2013 9:01

J27i40ř85i70n77a 22M79a82n19d62á84t16o92v71á 9967908970205

Myslíte si ale, že ovlivníte s kým Vaše dítě ve škole kontakt má? Jsou to třeba spolužáci právě propuštění z diagnostického ústavu ;-) To jsou takoví prííííma kamarádi, co?

+4/−2
30.1.2013 9:04

O27t83o 32S69a60t23i71n82s73k70y 4844970800461

ano je to jako kdyz pustite cubu z voditka.... hned se nekde nachomejtne nejaky poulicni xindl.

+3/0
30.1.2013 9:09

J74a49r75o90s96l73a43v 66N40o21v80á53k 3145865937942

Vy budete ovlivňovat s kým se vaše děcko setká po celý jeho život? Jen s těmi správnými lidmi?

+4/−2
30.1.2013 10:56

H73e14l92e75n35a 36J98i56n79d72r98o93v47a 9192966212808

OMG... že na něco dohlížíte u dítěte neznamená, že na to budete dohlížet po celý zbytek jeho života.

+2/−1
30.1.2013 11:00

A48r41n53o95š16t 92S33t75á59r52e20k 4882160185834

Myslím, že nikdo nezpochybňuje to, že extrémně nadané děti potřebují extrémně jiný přístup a metody učení. Ale je nesmysl to, co se píše v článku, totiž, že takové děti něco naučí rodiče. Děcko, které potřebuje, aby ho učili rodiče, patří do školy. To, že někdo je VŠ v nějakém oboru, nemá s vlohy pro učení toho oboru nic společného (navíc vidím kolem sebe běžně písemný projev vysokoškoláků a je z toho často až stydno). Může dítěti ozřejmit souvislosti, jistě, ale pořád to neznaměná, že je schopný učit.

+5/−1
30.1.2013 9:07

A88r77n95o80š15t 14S21t47á49r29e20k 4342730495284

Pardon, jsem to po sobě nakonec nepřečetl....

+2/0
30.1.2013 9:12

P30a23v68e71l 64P55a49l98o67n20c68y 2980742835885

"Kromě toho existuje ještě jeden problém. Základní škola vOstravě-Výškovicích, která se experimentu účastnila, si například všimla, že pokud rodiče náročnější odbornélátcenerozumí, projdou učivo jen podle knih nebo se ho snaží nějak obejít."

Co je na ucivu zakladni skoly odborneho? Rodic, ktery nezna ucivo zakladni skoly je bud hloupy nebo tupy nebo oboje.

+5/−4
30.1.2013 8:34

A66r72n63o25š14t 68S23t26á16r76e37k 4922130765944

Hehe, já bych zcela určitě ze znalostí ZŠ propadl, jestli si myslíte opak, tak se hodně pletete.

+6/−1
30.1.2013 8:41

O68t58o 36S41a31t96i30n44s52k38y 4484780370691

ses flakal co?

+2/−2
30.1.2013 8:46

K45a14r45e63l 60V61o47r69e58l 4447581179967

;-D dost prosím ;-D hahahaha R^

0/0
30.1.2013 8:48
Foto

H61o94n37z61a 46P32r72o51v20a72z42n61í90k 8468371207857

Pochybuju, že kdybyste dostal test z chemie ze sedmé třídy tak byste věděl, co napsat.

+6/0
30.1.2013 8:49

A65r89n85o55š70t 71S90t38á51r24e56k 4972980905814

Z chemie, češtiny, dějepisu, biologie....

+2/0
30.1.2013 8:51

O24t98o 67S49a25t75i12n55s64k28y 4354400130121

h2o byla voda i za nas, tak nemachrujte

+2/−1
30.1.2013 8:53

A68r25n19o59š72t 78S67t31á51r90e32k 4452330935184

I za vás se učilo, jaké jsou mezi atomy sloučenin vazby, tak šup, bez hledání, sem s tím.

+4/0
30.1.2013 8:57

O25t53o 20S80a59t46i91n78s87k93y 4194630440301

no to je jasne... mezi atomy jsou vazby ryze socialni, nebo tak nejak....

+1/−1
30.1.2013 9:14

P37a44v40e87l 36Z81a98j47í48č36e22k 8234920576750

Vysvetlit funkci diody nebo tranzistoru stejne jako zobrazeni cocky... tady spise jde o to ze dnes je vzdelani tak zdegenerovane ze muzete mit vs a nemusite vedet co vlastne ta dioda je. Nekteri vs dokonce ani nevi ze zaporna hodnota odmocniny je definovana v oboru komplexnich cisel

+2/−2
30.1.2013 8:30

L26u79k52a17s 47S48u73c24h59a52n64e76k 5466307643620

Komplexní čísla, nepletu-li se, jsme brali ve 4. ročníku gymnázia ... s učivem základní školy to příliš nesouvisí.

Ale jinak připouštím, že jak zapojit diodu bych možná nevěděl (je-li to odlišné od žádovky), nás učili tak maximálně zapojit žárovku.

+3/0
30.1.2013 8:35

P24a33v10e24l 56O91d56r96a21z18i76l 6154839687460

Nemám pocit, že by bylo nějak zásadně důležité vědět, co je to dioda a jak se zapojuje, nejste-li elektrotechnik, pochopitelně.

+4/−1
30.1.2013 8:36

P53a44v12e70l 24O66d56r95a80z62i29l 6804459707150

Záporná hodnota odmocniny není to stejné, co odmocnina záporného čísla, že.

+6/−2
30.1.2013 8:35

P62a26v83e72l 97Z89a92j42í29č34e32k 8554940386700

myslel jsem to tak ze druha odmocnina z -8 je 2i protoze i*i=-1 jestli se nepletu

0/−2
30.1.2013 8:50

J68a40n 90N16o21v42á43k 7595504958677

ne, je to i*2*odmocnina(2)

+1/−1
30.1.2013 8:53

P37a28v60e36l 20O21d35r16a55z60i31l 6204699567600

Jo, já vím, jak jste to myslel, jen jsem to mírně upřesnil.

0/−1
30.1.2013 9:00

M11i82l46a90n 21K60l66o19u93č88e89k 3390595718287

Nicméně jste to vyjádřil chybně - nelogicky, takže možná, než umět pracovat s komplexními čísly, je důležitější umět vyjadřovat své myšlenky.

0/−1
30.1.2013 9:39
Foto

H66o42n75z39a 61P73r81o91v23a21z30n87í82k 8208471297307

Záporná hodnota odmocniny ze čtyř je komplexní číslo? Kristapána....

+2/−1
30.1.2013 8:41

O59t60o 41S60a22t58i84n17s69k18y 4664460300811

co jsou to komplexsni cisla????

+3/0
30.1.2013 8:43

A74r43n37o93š87t 43M40á93č85e 4296895327782

Tak jsou středoškoláci, podle kterých je deset na třetí 10 000, protože se přece za desítku připíšou tři nuly...vyprávěla mi to jedna učitelka matematiky.

+2/0
30.1.2013 8:53

O89t71o 83S98a56t68i68n79s98k40y 4674530830901

nejde o to co se naucis, ale o to co v dospelosti pouzijes.....

+3/0
30.1.2013 9:17

P32a91v65e24l 55H91o39r54á53k 8541263595852

Ze školy jen minimum, ale o tom snad škola není.

0/0
30.1.2013 9:58

P88a64v73e22l 69O88d78r93a44z84i18l 6204779617120

Minimum je poněkud málo, je toho dost. Samozřejmě, když skončíte se šroubováním šroubků u pásu, tak to pak jo.

0/−1
30.1.2013 12:39

J74a13n68a 49V13a52n17k11o29v14a 5445395498450

Většina je tu zjevně proti, ale může to být dobrá varianta. Naše školy se 30 žáky (ano, obě naše školou povinné děti jsou ve třídách po 30) nejsou pro individuální rozvoj zdaleka optimální. Školy často neumějí pracovat s nadanými žáky. Na bývalé škole staršího syna si RODIČE!!! museli prosadit, aby děti měly možnost řešit třeba matematické a jiné soutěže. Mmch. syn byl pak v jedné první a ve druhé druhý na okrese... Přesto ho doma neučím, nemám na to nervy ;-D. Ale kdybych měla, byla by to optimální varianta - s mužem jsme VŠ oba, jeden technika, druhý biologie. R^

Jinak ad kontakt s vstevníky - školou jsem si prošla plně, odjakživa jsem nijak nepreferovala kontakt s vrstevníky. Naopak. Tohle je v povaze - když je člověk introvert, lidi mu obecně lezou na nervy ;-D. Zlatá samotička R^, v klidu si bádat...

+8/−4
30.1.2013 8:25

K27a38r82e95l 82V78o24r34e28l 4967631149957

Už to začalo? Nenadálý nárůst počtu talentovaných dětí na 1000 obyvatel v řádu několika desítek procent ?;-D

+4/−2
30.1.2013 8:32

J87a16n56a 14V76a40n36k79o50v85a 5755555428810

Nevím kde to začalo, my máme talentované dítě. Respektive ono se IQ dědí, takže pokud by ho např. za porodu nepřidusili, nemá po kom být hloupé (i když máme ubohých 140 každý, zas žádná úchvatnost, no). Zkuste si najít koeficient heritability v tomto oboru, dosahuje cca 80-90%.

+3/−5
30.1.2013 8:35

K63a54r17e35l 59V38o58r26e55l 4357231949817

Ah tak IQ se dědí a vy máte s manželem dohromady Iq pouhých 140 a tak dítě má také 140 ? Tak to je potom jiná. A říkali Vám rodiče, že lhát se nemá ? ;-D Ach ty komplexy, zajímalo by mě jaká je realita madam ;-D

0/−3
30.1.2013 8:41

T86o49m83a70s 84H98a55c29e93k 6724987665977

No, nechci Vam kazit radost, ale v tom dedeni ma pani pravdu. 

140 neni az tak zazracne, i kdyz ja tolik nemam :-) 

Pravdou ale je ze tady muze kazdy psat co chce a moc se nepozna jestli ma IQ 100 nebo 150. Navic, vysoke IQ jeste neni zaruka nejakeho super zivota, nekdy je naopak na prekazku.

+4/−1
30.1.2013 9:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.