Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školáci se budou moci učit doma i na druhém stupni, pomůže to talentům

Některé děti nebudou muset vůbec chodit na základní školu. Pokud parlament schválí nový návrh ministerstva, budou moci rodiče doma učit žáky po celou dobu základní školní docházky. Dosud měli podobnou možnost jen na prvním stupni. Zkušenosti ukazují, že žáci mají při domácí výuce výrazně lepší výsledky. Kritici však varují, že děti pak budou hůře navazovat kontakty s vrstevníky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11o60s39e68f 11Š66v79e27j92k 8359734233137

Kamarád mi poslal článek s ironickým dodatkem "Aspon v nečem jsme vpředu. ;-)"

Odpodvěděl jsem mu takto:

Jste vpředu ... a za vámi už nikdo. :-) Děti vyučované v domácnosti prospívají, proto umožníme výuku v domácnosti jen vyvoleným: "Domácí výuku nebude moci využít každý jen proto, že by chtěl. Povolena by měla být například dětem dlouhodobě nemocným, nadaným nebo třeba těm, jež s rodiči hodně cestují. Aby rodiče mohli sami učit, musí mít minimálně bakalářské vzdělání, jinak musí mít soukromé učitele." Do experimentu se zapojilo 319 žáků." V U.S.A. to není experiment, ale realita pro několik milionů dětí. Mimo jiné se ukazuje, že rodiče z řad učitelů mají horší výsledky. Navíc je prokázané, že úroveň vzdělání rodičů nemá spojitost s výsledky výuky jejich dětí. To jim v Česku ale nikdo neprozradí. Tož, kupředu soudruzi ...

http://www.hslda.org/docs/study/ray2009/default.asp

+3/−2
30.1.2013 15:18

J14a13n 46Š89p72e96c52i53á43n 2550460399379

:-)Musím říct, že můj bratr velmi nadanný sportovní talent měl jakousi obdobu individuálu a chodil do školy vlastně jen v pondělí dopoledne. Všecko záleží na domluvě s vedením školy, když jde o velkou individualitu

+2/0
30.1.2013 15:08

J86o34s92e76f 42Š36l46o38u50f 1609657858891

"Některé děti nebudou muset vůbec chodit na základní školu." To už v některých lokalitách u nás už dávno není žádná novinka! :-)

+5/0
30.1.2013 13:09

J33a10n 55Š22p90e32c29i44á15n 2460920989609

aby to nebyl mezikrok k legalizaci dětí našich spoluobčanů, kteří byli ve škole jen párkrát a to krást...

+4/−1
30.1.2013 15:07

H50e52l94e17n83a 95J41i63n38d38r65o36v48a 9832886132588

Jinak souhlasím s tím, že nedostatek sociálních kontaktů je problém - ale "vždyť chodí do školy" není žádné řešení.

V ideálním případě (pokud se dítě socializuje jen o přestávkách) znamená škola tak jednu hodinu sociálních kontaktů denně, což je celkem prd.

Pokud nemáte možnost stýkat se se spolužáky mimo vyučování, tak se stejně nemáte o čem bavit (aspoň tedy tak to bylo před patnácti lety... jak je to teď, v době internetu, nevím) a akorát posloucháte jejich historky o lidech "ze sídliště" a co bylo "včera odpoledne" a jaké jsou plány na "dneska odpoledne" a marně se snažíte vymyslet co byste k tomu řekli. 

No a pokud se stýkáte s lidmi v mimoškolním čase, tak je celkem jedno jestli těch 6-8 hodin vyučování trávíte doma, anebo ve škole. 

Důležitá je taky kvalita vztahů, něco jiného jsou kamarádi, s kterými vás svede dohromady nějaký společný zájem, a něco jiného jsou lidi, s kterými prostě náhodou trávíte čas protože jste ve stejném věku a bydlíte relativně blízko sebe.

Pokud bydlíte v paneláku, fajn. Pokud ne, tak si to představte. No a teď si představte, že by po vás někdo chtěl, aby se vaši kamarádi a sociální kontakty sestávali pouze z lidí, kteří bydlí v tom samém paneláku. To je přeci nesmysl. Pokud tam jednoho kamaráda najdete, tak to bude spíš štěstí než co jiného. Většinou to ale budou jen známí, s kterými si můžete prohodit pár praktických vět (Co je za úkol z češtiny? Měli v sámošce ještě chleba?), ale žádné kvalitní mezilidské vztahy to nejsou. Snaha pěstovat kamarádské vztahy ve třídě je stejně trapná, jako teambuildingové akce ve velkých firmách.

+8/−4
30.1.2013 10:26

H90e54l67e53n61a 47J17i49n56d85r87o83v91a 9262196792118

Já jsem někdy na druhém stupni ZŠ psala takovou novelku, kde se mimo jiné vyskytovala IDEÁLNÁ ŠKOLA.

Jak taková ideální škola vypadala? Učitelka s tabulí se vyskytovala v prostoru, který vypadal zhruba jako pódium v divadle, a každý žák seděl sám ve vlastní maličké lóži, kde měl svojí lavici, učebnice, psací potřeby atd. Z jedné lóže nebylo vidět do těch ostatních, ani nebyl možný žádný kontakt mezi žáky. 

Jestli si myslíte, že lóže ústily na společnou chodbu, tak se mýlíte, z každé vedl dloooouhý tunel, kterým se lezlo ven na nějakém zcela anonymním místě třeba dva kilometry daleko, takže nikdo nevěděl kdo s ním do školy chodí a nikdo se nemohl stýkat se spolužáky.

Tudíž se všichni dobře učili a všichni měli dobré výsledky, protože každý mohl při vyučování sledovat výuku a soustředit se a nemusel mít obavy, že když si bude psát poznámky, tak do něj vedle sedící spolužák začne drkat a posměšně šeptat "zapiš si to! zapiš si to! tohle taky, to je důležitý!".

Mimochodem dost dlouho jsem se domnívala, že mám dobré výsledky prostě jen proto, že to, co učitelka říká, mi přijde zajímavější než šeptání na téma "Bára řekla že Verča řekla že Jana řekla že Míša řekla že Karol řekla že Hanka řekla!!!"

+2/0
30.1.2013 10:20

J71i18ř98í 83Ž33a27b12a 1109302518645

Dost dobře nevím, jak by dítě mohlo přijít o kamarády. Vždyť jich má 200 na facebooku;-D

+4/−5
30.1.2013 9:40

O66t33o 78S66a95t97i96n46s22k71y 4664600770971

to mi pripomina kresleny vtip, kdy dite odchazi z domu s kuklou virtualni reality na hlave.... rodice se ptaji.... kam jdes?  ....Jdu navstivit svou virtualni kamaradku....

+8/0
30.1.2013 9:47

O13t94o 68S55a38t54i42n19s46k82y 4684610930331

V sedumdesatych  letech bylo zvykem ze kdyz nekdo ublizoval spoluzakum tak dostal od tridniho ucitele po hube a byl klid. Pritom ucitele nebyli zadni rasove co by trestali kazdy den. Decka meliy prirozeny respekt pred autoritou ucitele. Dneska je praxe, ze se kazenske problemy resi pomoci psychologa a ten doporuci slabsim jedincum zustat doma protoze skola je pry kruta. Jak se ale takove decka nauci kde je dobro a kde zlo, kdyz jim budou rodice odmalicka vstepovat do hlavy, ze venku je jen zlo a proto jsou doma.   Sikana na skolach je dneska vice medializovana, pritom jsme se tehdy taky s klukama rvali a holky tahali za copy, jen jsme si to nenahravali na mobil. V lete jsme se pak vsichni sesli u reky a byli kamosi, jako by se mezi nami nic spatneho nestalo.  Myslim ze se snazime  deti prehnane ochranovat. Mozna i to je jeden z duvodu, proc dnes mladi lidi ziji oddelene. Nevi jak sveho druha chranit a boji se ze jim ten druhy  zpusobi bolest.......

+11/0
30.1.2013 9:03

P31a88v86e65l 49O19d12r43a23z31i32l 6234289157840

Prosímvás přečtěte si ten článek a pak to komentujte. Děkuji.

+2/−10
30.1.2013 9:15

O41t26o 78S54a51t23i79n29s41k68y 4574400440431

a vas nazor? Prosim?

+5/0
30.1.2013 9:18

P90a11v56e87l 93O13d98r50a43z47i59l 6924289627520

Můj názor není podstatný. Podstatné je to, co je v článku:

"Domácí výuku nebude moci využít každý jen proto, že by chtěl. Povolena by měla být například dětem dlouhodobě nemocným, nadaným nebo třeba těm, jež s rodiči hodně cestují. "

Pokud byste si to přečetl přetím, než začnete diskutovat, což obecně doporučuji, tak byste nepsal něco o slabších jedincích.

+1/−4
30.1.2013 12:35

L75a82ď12k28a 39K27o50l10a14ř62í88k 6867962843185

Vy píšete "páté přes deváté", kdy si dle mého názoru utváříte názor dle vnějších vlivů, aniž byste ten či onen problém chtěl vidět do hloubky. Nesouhlasím s tím, jak věc argumentujete.

+1/0
30.1.2013 11:30

L60a25ď98k43a 72K87o84l62a35ř85í31k 6887492943515

Jsem absolutně PRO tuto možnost výuky. Argumenty pro jsou v článku popsány, se kterými plně souhlasím. Argument proti, že dítě postrádá sociální kontakt či špatně bude navazovat kontakt s vrstevníky, naprosto odmítám (toto je viděno jen z jednoho úhlu pohledu). Můj názor na tuto věc pramení z vlastních zkušeností.

V této problematice je Česká republika výrazně popředu oproti Nizozemsku, kde se alespoň v naší provincii snaží za každou cenu udržet klišé minulosti, přitom problémy z toho plynoucí jsou již více než patrné.

(Na druhou stranu je ale třeba očkování dětí dobrovolné oproti striktnímu dodržování v ČR.)

+3/−4
30.1.2013 8:52

O32t83o 62S77a41t63i93n51s56k46y 4154910940721

na treti stranu na Islandu jsou smernice pro zateplovani daleko prisnejsi nez v cesku....

+5/−1
30.1.2013 8:57

K94a68r35e62l 58B83e34d16ř95i73c12h 9795414791440

Nevím. Já si naopak myslím, že ten problém nedostatku sociálního kontaktu je skutečně významný. Jenom samotné znalosti nejsou všechno.

+6/−1
30.1.2013 9:01

J75i48ř19i45n19a 21M41a50n90d92á22t87o29v39á 9177208380105

Myslíte si ale, že ovlivníte s kým Vaše dítě ve škole kontakt má? Jsou to třeba spolužáci právě propuštění z diagnostického ústavu ;-) To jsou takoví prííííma kamarádi, co?

+4/−2
30.1.2013 9:04

O37t28o 88S57a86t68i63n71s87k18y 4234680950541

ano je to jako kdyz pustite cubu z voditka.... hned se nekde nachomejtne nejaky poulicni xindl.

+3/0
30.1.2013 9:09

J81a19r16o54s22l79a17v 52N64o60v25á33k 3575555157262

Vy budete ovlivňovat s kým se vaše děcko setká po celý jeho život? Jen s těmi správnými lidmi?

+4/−2
30.1.2013 10:56

H48e86l42e26n68a 91J36i61n79d22r89o37v11a 9342946772228

OMG... že na něco dohlížíte u dítěte neznamená, že na to budete dohlížet po celý zbytek jeho života.

+2/−1
30.1.2013 11:00

A15r44n64o78š91t 85S80t53á32r12e50k 4692530525934

Myslím, že nikdo nezpochybňuje to, že extrémně nadané děti potřebují extrémně jiný přístup a metody učení. Ale je nesmysl to, co se píše v článku, totiž, že takové děti něco naučí rodiče. Děcko, které potřebuje, aby ho učili rodiče, patří do školy. To, že někdo je VŠ v nějakém oboru, nemá s vlohy pro učení toho oboru nic společného (navíc vidím kolem sebe běžně písemný projev vysokoškoláků a je z toho často až stydno). Může dítěti ozřejmit souvislosti, jistě, ale pořád to neznaměná, že je schopný učit.

+5/−1
30.1.2013 9:07

A60r55n43o55š15t 26S79t84á20r76e98k 4742710865844

Pardon, jsem to po sobě nakonec nepřečetl....

+2/0
30.1.2013 9:12

P68a38v51e14l 33P13a75l78o42n88c31y 2880402795285

"Kromě toho existuje ještě jeden problém. Základní škola vOstravě-Výškovicích, která se experimentu účastnila, si například všimla, že pokud rodiče náročnější odbornélátcenerozumí, projdou učivo jen podle knih nebo se ho snaží nějak obejít."

Co je na ucivu zakladni skoly odborneho? Rodic, ktery nezna ucivo zakladni skoly je bud hloupy nebo tupy nebo oboje.

+5/−4
30.1.2013 8:34

A33r17n73o56š26t 24S28t77á47r42e56k 4782200625434

Hehe, já bych zcela určitě ze znalostí ZŠ propadl, jestli si myslíte opak, tak se hodně pletete.

+6/−1
30.1.2013 8:41

O76t29o 28S36a70t37i64n31s15k48y 4804370190481

ses flakal co?

+2/−2
30.1.2013 8:46

K41a69r63e69l 90V97o61r41e24l 4187741159937

;-D dost prosím ;-D hahahaha R^

0/0
30.1.2013 8:48
Foto

H74o83n14z76a 14P50r77o67v25a49z59n52í18k 8848751137927

Pochybuju, že kdybyste dostal test z chemie ze sedmé třídy tak byste věděl, co napsat.

+6/0
30.1.2013 8:49

A55r32n30o26š16t 28S48t13á14r67e68k 4912250515314

Z chemie, češtiny, dějepisu, biologie....

+2/0
30.1.2013 8:51

O30t59o 96S15a64t88i37n28s34k71y 4374760170471

h2o byla voda i za nas, tak nemachrujte

+2/−1
30.1.2013 8:53

A70r81n54o23š74t 14S70t47á35r81e68k 4622540835904

I za vás se učilo, jaké jsou mezi atomy sloučenin vazby, tak šup, bez hledání, sem s tím.

+4/0
30.1.2013 8:57

O79t61o 60S60a31t33i83n22s47k36y 4854180610481

no to je jasne... mezi atomy jsou vazby ryze socialni, nebo tak nejak....

+1/−1
30.1.2013 9:14

P33a61v96e47l 38Z78a44j53í14č67e14k 8444210346100

Vysvetlit funkci diody nebo tranzistoru stejne jako zobrazeni cocky... tady spise jde o to ze dnes je vzdelani tak zdegenerovane ze muzete mit vs a nemusite vedet co vlastne ta dioda je. Nekteri vs dokonce ani nevi ze zaporna hodnota odmocniny je definovana v oboru komplexnich cisel

+2/−2
30.1.2013 8:30

L90u97k84a32s 20S62u70c41h72a15n15e49k 5586167653170

Komplexní čísla, nepletu-li se, jsme brali ve 4. ročníku gymnázia ... s učivem základní školy to příliš nesouvisí.

Ale jinak připouštím, že jak zapojit diodu bych možná nevěděl (je-li to odlišné od žádovky), nás učili tak maximálně zapojit žárovku.

+3/0
30.1.2013 8:35

P54a22v45e17l 56O91d27r88a72z87i47l 6454869327380

Nemám pocit, že by bylo nějak zásadně důležité vědět, co je to dioda a jak se zapojuje, nejste-li elektrotechnik, pochopitelně.

+4/−1
30.1.2013 8:36

P37a18v31e20l 70O36d60r91a36z27i95l 6884919257420

Záporná hodnota odmocniny není to stejné, co odmocnina záporného čísla, že.

+6/−2
30.1.2013 8:35

P37a96v21e50l 25Z71a32j86í63č13e74k 8564940126400

myslel jsem to tak ze druha odmocnina z -8 je 2i protoze i*i=-1 jestli se nepletu

0/−2
30.1.2013 8:50

J59a70n 46N54o23v22á40k 7195754248387

ne, je to i*2*odmocnina(2)

+1/−1
30.1.2013 8:53

P78a17v20e45l 51O11d26r49a11z82i42l 6214759437350

Jo, já vím, jak jste to myslel, jen jsem to mírně upřesnil.

0/−1
30.1.2013 9:00

M76i71l49a34n 81K46l78o95u18č30e74k 3620465358277

Nicméně jste to vyjádřil chybně - nelogicky, takže možná, než umět pracovat s komplexními čísly, je důležitější umět vyjadřovat své myšlenky.

0/−1
30.1.2013 9:39
Foto

H61o69n48z97a 31P30r14o31v90a97z22n69í34k 8688191457647

Záporná hodnota odmocniny ze čtyř je komplexní číslo? Kristapána....

+2/−1
30.1.2013 8:41

O17t43o 26S31a87t10i60n91s53k89y 4574740120131

co jsou to komplexsni cisla????

+3/0
30.1.2013 8:43

A93r28n96o60š50t 23M63á73č10e 4186615137692

Tak jsou středoškoláci, podle kterých je deset na třetí 10 000, protože se přece za desítku připíšou tři nuly...vyprávěla mi to jedna učitelka matematiky.

+2/0
30.1.2013 8:53

O73t13o 62S73a30t30i24n70s91k44y 4684850660451

nejde o to co se naucis, ale o to co v dospelosti pouzijes.....

+3/0
30.1.2013 9:17

P13a12v33e52l 80H77o43r47á68k 8251163165752

Ze školy jen minimum, ale o tom snad škola není.

0/0
30.1.2013 9:58

P89a14v80e51l 11O67d85r88a98z18i30l 6704189667980

Minimum je poněkud málo, je toho dost. Samozřejmě, když skončíte se šroubováním šroubků u pásu, tak to pak jo.

0/−1
30.1.2013 12:39

J90a94n53a 79V72a78n26k15o83v12a 5555365788690

Většina je tu zjevně proti, ale může to být dobrá varianta. Naše školy se 30 žáky (ano, obě naše školou povinné děti jsou ve třídách po 30) nejsou pro individuální rozvoj zdaleka optimální. Školy často neumějí pracovat s nadanými žáky. Na bývalé škole staršího syna si RODIČE!!! museli prosadit, aby děti měly možnost řešit třeba matematické a jiné soutěže. Mmch. syn byl pak v jedné první a ve druhé druhý na okrese... Přesto ho doma neučím, nemám na to nervy ;-D. Ale kdybych měla, byla by to optimální varianta - s mužem jsme VŠ oba, jeden technika, druhý biologie. R^

Jinak ad kontakt s vstevníky - školou jsem si prošla plně, odjakživa jsem nijak nepreferovala kontakt s vrstevníky. Naopak. Tohle je v povaze - když je člověk introvert, lidi mu obecně lezou na nervy ;-D. Zlatá samotička R^, v klidu si bádat...

+8/−4
30.1.2013 8:25

K32a21r71e61l 43V34o71r83e23l 4967771989457

Už to začalo? Nenadálý nárůst počtu talentovaných dětí na 1000 obyvatel v řádu několika desítek procent ?;-D

+4/−2
30.1.2013 8:32

J21a17n78a 72V17a97n27k42o83v23a 5605785968300

Nevím kde to začalo, my máme talentované dítě. Respektive ono se IQ dědí, takže pokud by ho např. za porodu nepřidusili, nemá po kom být hloupé (i když máme ubohých 140 každý, zas žádná úchvatnost, no). Zkuste si najít koeficient heritability v tomto oboru, dosahuje cca 80-90%.

+3/−5
30.1.2013 8:35

K81a69r78e48l 33V61o27r25e94l 4337921189317

Ah tak IQ se dědí a vy máte s manželem dohromady Iq pouhých 140 a tak dítě má také 140 ? Tak to je potom jiná. A říkali Vám rodiče, že lhát se nemá ? ;-D Ach ty komplexy, zajímalo by mě jaká je realita madam ;-D

0/−3
30.1.2013 8:41

T87o83m26a80s 71H74a61c83e30k 6704517765397

No, nechci Vam kazit radost, ale v tom dedeni ma pani pravdu. 

140 neni az tak zazracne, i kdyz ja tolik nemam :-) 

Pravdou ale je ze tady muze kazdy psat co chce a moc se nepozna jestli ma IQ 100 nebo 150. Navic, vysoke IQ jeste neni zaruka nejakeho super zivota, nekdy je naopak na prekazku.

+4/−1
30.1.2013 9:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.