Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prvňáčci neumějí mluvit ani držet tužku, bouří se školy proti školkám

Mezi školkami a základními školami se vede tichá válka. Ty první viní učitele, že kladou na děti u zápisu do první třídy nesmyslné nároky. A školy si zase stěžují, že jim školky posílají "mimina", která neumějí ani pořádně mluvit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36a23r12o34s79l82a15v 57N40o17v18á60k 3565281858458

Včera hned po otevření diskuse k tomuto článku jsem kritizoval autora článku za to, že v článku napsal " "Polovina dětí, kteří k nim přichází ze školek..." . A tak po mnoha hodinách byl text opraven na: "Polovina dětí, které k nim přichází ze školek..." Muhehe! Snaha sice byla, ale ten, kdo to opravil na současné znění, zřejmě viděl češtinu z rychlíku stejně, jako autor. A pokud to takto opravil autor, tak by měl být z redakce vykopán, eventuálně poslán zpět do ZŠ. Ale stejně. Jsem zvědav, jestli se dočkám, že to končeně někdo opraví tak, aby to bylo správně. Hele, pokud si v redakci nevíte rady, dejte vědět, rád vám poradím!

+2/−1
25.1.2013 2:54

P22a35v45e15l 74O81d32r11a79z77i88l 6614779857770

Já vidím dvě možnosti. Polovina má vadu řeči. Jaká polovina? Dětí. Jakých dětí? Které k nim přicházejí ze školek. Ale tak je osm hodin, že.

0/0
25.1.2013 8:05

J62a53n47a 89V41e88b32e39r35o72v97á 9508702480868

Polovina dětí, která... :-)

0/0
25.1.2013 13:23

F80r65a79n64t84i86š18e76k 51E61l41i79á32š 6987143265946

Pro úspěšné vzdělávání jsou nejdůležitější rodiče. Když ti něco v nejútlejším mládí dítěte nezvládnou, škola už to nedožene. Logicky je školka důležitější než základní škola, a ta zase důležitější než vyšší školy. Prvňáčci možná neumí držet tužku, ale horší je, že středoškoláci čtou pomalu a těžkopádně se prokoktávají textem. Není divu, že textu nerozumí a neumí se samostatně učit.

0/0
24.1.2013 20:59

M62i31r39o97s13l79a94v 14M32i12l16l79e11r 4839809402412

Já se ani nedivím. Stačí se podívat na některé FB stránky, např. "Nechci poslušné dítě, ale dítě samostatné, odpovědné a s radostí ze života" nebo "

pozitivní rodičovství" Hlavně dítěti neporoučet, nekřičet na něj nebo nedej bože ho plácnout...!!! Ono se mu pak určitě půjde mnohem lépe do školy, kde na něj už nároky budou a nikdo se s nikým párat nebude... Aha, já vlastně zapomněl, my máme špatné školy a špatné, nechápavé učitele...

:-/

+4/0
24.1.2013 19:05

O90n18d95ř97e31j 92Š75i44n70d47l78e57r 2527168356675

Co je na samostatnosti, odpovědnosti a radosti ze života špatného?

0/0
24.1.2013 19:18

V80l55a18d27i56m81í62r 98F69i80e63d16l69e71r 3597561982913

Protože z těch tří věcí dokážou mnozí rodiče vypěstovat jen tu radost ze života (především pro sebe)......

+3/0
24.1.2013 19:33

J67a23r18o98m63í98r 46K32r67á19l 4560349744599

Nic.  Ale ono jen tohle nestačí.

0/0
25.1.2013 7:01

F10r53a43n12t34i32š24e43k 35E42l97i61á21š 6217383105756

Každý rodič je odpovědný za to, když ho potomek v teenagerovském věku neposlechne. Nezvládl jeho výchovu v nejranějším dětství.

+2/−2
24.1.2013 21:01

J28i10ř52í 23P67e54t72r55u53ž27e20l59k93a 5897222555882

Proč se těm malým lidem věnovat, když je jde hodit do instituce a ta vše pořeší...

+1/0
24.1.2013 18:18

M55a68r27k26é53t73a 69K53a78d81u65k65o47v34á 2204399185794

V článku se hovoří o "špatných " školkách. Jako matka dvou malých dětí musím říci, že v dnešní době, jste rádi, že vůbec školku máte. Když něco jako rodiče po školce požadujeme, málokdy býváme úspěšní. Paní ředitelka odpoví:"Když se vám to nelíbí, jděte jinam." Je si velice dobře vědoma toho, že nemáme možnost volby. Netvrdím, že ve všech městech je to stejné, ale věřte mi, že ve většině ano. Dětem se snažíme věnovat hlavně doma. Syna mám ve třetí třídě, dcerku ve školce a věřte mi, že kdybych to všechno nechala na školce ,v první třídě bychom rozhodně nezavazovali tkaničky, děti by šišlali. Na druhou stranu samostatnost a vojenský dril (do řady, nemluv, potichu, jez, spi,), to naše školka umí vštípit dokonale...:-/

+3/0
24.1.2013 16:06

R73a16d86o85v88a39n 77B77u95b33e75n47í18č48e65k 1326825409579

V pěší dostupnosti mám na výběr asi 10 školek. Samozřejmě s velmi různým rozpětím ceny, takže v těch nejlevnějších bude asi nával, ale že bych nedostal žádnou, o to strach nemám.

0/0
24.1.2013 17:46

M12a56r78k53é24t74a 89K88a86d78u84k49o64v80á 2414489245484

Tak to Vám gratuluji. Já jsem z vesnice a do práce dojíždím do města, ve kterém mi jediná školka nevyjde vstříc (je jich tam přesně 8 státních, 1 soukromá). Z tohoto města vozí rodiče děti do školky k nám do vesnice, neboť školky jsou přeplněné a v posledních 2 letech berou převážně předškoláky.  Soukromou školku se školným ne že bych si nomohla úplně dovolit, ale nejsem přesvědčená o tom, že lidé v ní mají s dětmi zkušenosti. Existuje teprve rok.  Pokud máte pocit, že vše je jen o penězích rodičů, hodně štěstí.

0/0
25.1.2013 10:05

F81r41a36n24t94i90š56e55k 16E28l57i98á67š 6867563765326

Máte zřejmě pocit, že školky a školy jsou kvůli výchově. Bohužel tomu tak není. Výchovu mají na starosti výhradně rodiče.

0/0
24.1.2013 21:04

M14a27r37k42é71t23a 48K87a89d27u47k35o82v36á 2164269175434

Myslím, že jste nečetl moc pozorně..Ale to je jedno. Samozřejmě že výchovu mají nastarost rodiče. Ovšem pokud dítě tráví ve školce 5 dnů v týdnu a 50% dne, je velice těžké nechtít po školce, aby dítě určitým způsobem směrovali. Výchovu bych právě nechala hlavně na rodičích...

+1/0
25.1.2013 10:01
Foto

O58n26d74ř41e83j 61Š66t29e83f70f39l 1790263628

Bohužel všeobecně se vžila představa, že dítě se má přizpůsobovat škole, "přijít připravené". Něco takového je možné a logické v totalitních režimech, ale v demokracii je to neudržitelné. Děti jsou čím dál různější.

Finské školství je skvělé mj. ze dvou důvodů": 1 učitelé tam jako své poslání vidí POMÁHAT DĚTEM (třeba i naučit se držet tužku), 2. Učitelé to umějí.

Osobně pokládám mateřské školky z celého českého školství za nejlepší část.

+2/−2
24.1.2013 13:57

R17a14d19k44o 96M21i49k69u22l75i16č 9103399177793

když propásnete dobu vývoje pro jemnou motoriku, horkotěžko ji bude dítě dohánět. Zatímco se rodiče budou hánět demokracií, vychovají si nepoužitelného ehm jedince.

+1/0
24.1.2013 14:01

F44r30a91n50t78i22š28e16k 39E84l53i80á14š 6937643275606

Máte pravdu.

0/0
24.1.2013 21:05

P46a30v72e74l 32O95d81r20a32z19i55l 6614659767600

Pane Šteffle, já dám své dítě tam, kde i ostatní udrží 45 minut pozornost, jedí příborem, potřeby vykonávají na toaletě a domácí zvířátka nechávají doma.

Vy si dejte dítě, kam chcete, třeba do té demokracie ;-D

+2/0
24.1.2013 14:37

J37i21ř13í 35Ž19a87b75a 1829942848135

Výborně. Takže škola se má přizpůsobit každému dítěti zvlášť, jo?  Pane, aby se vyše děti náhodou neunavily. Nebo víte co? Běžte si individuelně zkusit učit 28 dětí jako to podle vás dělají ve Finsku. U nás jsou děti čím dál blbější, což dokazují srovnávací testy, a tady se neustále objevují mudroňovíé, co tvrdí, že by děti měly podle nálady určovat, co je kantor smí učit a kdy. Pak to takhle dopadá Rv

+1/0
24.1.2013 14:49

V15l22a66d67i64m28í20r 88F49i92e86d17l69e96r 3947681682883

Ano, finské školství je výborné!  Je však dostatečně financované, třídy nejsou nabouchane  ke třicítce  žáků....Držení tužky se dá korigovat v první třídě (pokud ji dítě nedrží pěstí)..Ale vady řeči u zdravých dětí padají na hlavu rodiny, to se nedá "vokecat". Rodič s dítětem mluví, čte mu, nešišlá na něj a opravuje mu výslovnost (jakkoli zpočátku "lostomilou"). Howg!

+3/0
24.1.2013 19:43

J19a59r76o29m76í29r 75K82r61á90l 4500589544889

Ve vývoji dítěte jsou období, v kterých se dítě učí určité dovednosti (řeč, jemná motorika, základy vztahů k ostatním).  Pokud se to zanedbá, zpravidla se to v pozdějším věku učí daleko obtížněji.  A mimochodem - za první republiky byly požadavky na děti přibližně stejné.  To nemá s totalitním režimem nic společného.  Oni ti komunisté si totiž netroufli ten osvědčený systém nějak moc měnit.

0/0
25.1.2013 7:16

K79r46i92s76t97ý64n50a 89H43y54n86k20o44v33á 9942656218916

Když čtu některé příspěvky, tak nevím jestli je to správné nebo ne. Každé dítě je jiné, ale moje dcera ve třech letech nenakresila kromě sluníčka a obličeje nic. Až někdy kolem třech a půl začala kreslit smysluplné obrázky. Nedovedu si představit, že by uměla psát dřve než kreslit.

0/0
24.1.2013 13:27

F16r24a15n75t53i37š91e89k 48E88l44i58á97š 6977433425276

Psaním se netrapte. Neskonale důležitější je rychlé čtení.

0/0
24.1.2013 21:06

M89a60r12c90e70l34a 67N68e43m74c88o18v41a 3593654348393

Vidim problem v poctu deti na jednu ucitelku at uz ve skolce nebo skole. Zijeme v Anglii a muj 3 a pul lety syn chodi do skolky,ve tride ma 7 spoluzaku. Kazdy tyden dostavam pisemnou zpravu,co se za tyden naucil ( od 3 let se uci cist, psat a pocitat) a rady,jak ho podporit v naucene latce,co cist a jak ho to naucit, procvicovat. Denne dostavam zpravu, co delal, jedl a jaky mel den. Ted muzu rict,ze umi cist pismenka, nespojuje je do slov,pocitat do 20 a psat vetsinu pismenek, nikdy jsem neresila,ze drzi tuzku spatne,ale pise. O vikendech si hrajeme na skolu,kdy on me uci. Na vanoce dostal LeapPad, ktery je za odmenu, uklidil si hracky, snedl obed sedic za stolem....ale vzdycky sedime spolu a aktivity na LeapPadu resime spolu, ale porad jsou nejoblibenejsi knizky, ted jsem vytahla stare knizky,kde jsou obrazky a pod tim jsou kratka slova,ktera si uz muze precist sam. Boty ma na suchy zip- ma byt schopen se obout sam. Pristi rok zacina predskolackou tridu,ktera je uz na zakladni skole, podle skolnich pravidel. Deti chodi do prvni tridy v 5letech. Vsechno je o komunikaci mezi ucitelem a rodicem a funguje to. Ted nam skolka navrhla,ze kazdy rodic prijde do skolky se predstavit se ostatnim detem a precist nejakou pohadku, je to skvela prilezitost, jak videt nazivo,jak deti umi sedet a 10minut poslouchat a diskutovat o pohadce. Musim podotknout,ze skolni vyuce se venuji max.hodinu rano a hodinu odpoledne (skolka funguje od 8rano do 18 vecera),takze maji hodne casu na hrani, patlaci aktivity a jit ven na hriste).

+6/0
24.1.2013 12:32

R65a47d74e73k 70P48a49v15e74l12e11c 2973945881228

No, tak takhle nejak to funguje i tady u v Katalansku, az na to, ze skolni dochazka je uz od tri let

+4/0
24.1.2013 12:38

J10o90s77e75f 60V89o25m53á80č17k83a 5923274113394

A kolik taková školka stojí? Pokud by měl být podobný model u nás a vychovatelka/učitelka by měla mít alespoň průměrný plat, byly by náklady jenom na tento plat cca 4 tisíce na dítě. Přičtěte prostory vč. služeb, jídlo a pomůcky a jste na 6 až 8 tisících za dítě. Otázka je, jestli si toto může naše společnost (rodiče, tedy daňoví poplatníci) dovolit...

+1/0
24.1.2013 13:30

R56a84d92o72v68a77n 94B52u25b88e62n51í64č58e65k 1666455789109

6-8tis na dítě je ještě hodně v pohodě, běžně takové školky stojí 15.

+1/0
24.1.2013 15:06

K95r40i67s87t58ý78n75a 32H30y92n62k64o55v86á 9722716548236

Docela mě rozesmívá fakt, že nedávno bylo ve zprávách, že chtějí přesunout učivo z šesté třídy do třetí a to ohledně zlomků, to školy nepobuřuje?

0/0
24.1.2013 12:12

F12r25a52n32t95i34š60e70k 36E72l88i31á50š 6277573475116

Zlomky a desetinná čísla se vždy učily na prvním stupni. Na středních školách dělá největší matematický problém znalost násobilky.

0/0
24.1.2013 21:08

R43a25d26k14o 24M88i11k72u32l32i35č 9973949767853

Musím se českých školek zastat. Máme výborné školky - výborné zázemí, vlastní kuchyně, děti se přezouvají, převlékají na spaní, to jinde není normou. Máme vzdělané učitelky, které se dětem věnují, systematicky. To, že se dětem nevěnují rodiče a děti přicházejí do školky nepřipravené, že neumí pořádně mluvit, postarat se o sebe, to je věc především rodičů. Jdeme se synkem k zápisu za pár dní - všechno umí, ale geometrické tvary - to se fakt musím učit jenom kvůli tomu, to mi přijde divné.

+1/0
24.1.2013 12:05

T93o22m32á76š 83K52u18c71h62a96ř 3177481588411

Vede se tu diskuze mimo jiné o vychování, slušnosti, lenosti a učení dětí správné výslovnosti. A často zde rozhořčeně chrlí moudra pisatelé, kteří se ani nenamáhají používat diakritická znaménka. Číst takovýto text je obdobné tomu poslouchat někoho, kdo nevychovaně huhlá s plnou pusou. Tak by mě zajímalo, jaké k tomu máte důvody. Napadají mě:

1. Zvyk z programů, které češtinu nepodporují, tedy pohodlnost a neúcta k ostatním.

2. Píšete z mobilního zařízení a hledat háčky je "pracné", tedy pohodlnost a neúcta k ostatním.

2. Nenamáhali jste se najít aplikaci, která češtinu podporuje, či češtinu doinstalovat. tedy opět pohodlnost.

3. Píšete z práce z PC, na kterém čeština není a nesmíte nic instalovat, pak ale nejspíš právě podvádíte svého zaměstnavatele.

Jedině bych pochopil, že máte starý mobil bez operačního systému a není možnost češtinu přidat. Nebo máte ještě jiný omluvitelný důvod "hovořit s plnými ústy"?

+7/−5
24.1.2013 12:02

M70i22c46h97a49e71l38a 38L95h96o10t63s30k33á 2129376458387

Českého jazyka si vážím, nisméně musím oponovat, protože jako je několik úrovní mluveného jazyka, od formálního po civilní, tak jsou komunikační úrovně na internetu,Byť je to prostředí nové a ještě ne zcela popsané, diskuze jako taková je velmi dynamická, a je na principu rozhovoru ve skupině. Na takovém místě není třeba očekávat formální, spisovou formu češtiny se všemi jejími pravidly.Upřímně po sobě příspěvky ani nečtu, protože jde o psané slovo, které nemá přetrvat ani den,vyjadřuje mou automatickou reakci, sdělení, jehož podstatou je obsah, ne forma.

+4/−5
24.1.2013 12:11

T76o21m45á56š 15K35u69c26h89a17ř 3547511268811

Ale to je opravdu jako mluvit s plnou pusou, jen proto, že chci něco říct co nejdříve.:-/

+2/−2
24.1.2013 12:19

J61i23ř89í 60D23i60a96t37k24a 6658826350791

Je pohodlné se takto vymlouvat. Na druhou stranu, pokud se prezentujete pod svým skutečným jménem, nemělo by vám být lhostejné, jak váš psaný projev působí na ostatní. ;-)

+3/−1
24.1.2013 12:19

V83l88a86s48t60i69m71i20l 80P29l35a64c41h72ý 5785548474313

tak to taky u Vás vypadá. Máte tam 9 hrubek. Dostat takový obchodní dopis nebo email od obchodního partnera nebo jako žádost o práci, tak koluje po firmě jako vtip.

0/0
24.1.2013 12:35

Z56d19e51ň41k70a 35S57e29v34e57r68o27v60á 9835348114175

Když budu psát obchodní dopis, tak si ho pořádně zkontroluju, samozřejmě. Ale jak píše paní, a já s ní souhlasím, příspěvky na diskuzi vyjadřují automatickou reakci. To je, jako by Vám někdo nadával, že mluvíte nespisovně při normální diskuzi s přáteli

+2/0
24.1.2013 13:07

J38i49ř92í 50D43i11a45t14k73a 6198726870221

O diskuzi za chvíli nikdo neví. Ale tento váš písemný projev není problém dohledat i zpětně.

Proto si myslím, že přirovnání k mluvení s plnou pusou je velmi přiléhavé. ;-)

+2/0
24.1.2013 13:12

M45i12c45h64a35e70l26a 76L50h50o72t56s54k35á 2619726708247

Navíc dohledat zpětně mezi takovým množstvím přáspěvků může být pro někoho zajímavý koníček, ráda bych, abyste vyhledal na Idnes všechny mé příspěvky zpětně :D:D

0/−1
24.1.2013 13:58

J64o40s93e10f 76V50o63m68á17č40k34a 5303834203614

SIce s původním příspěvkem nesouhlasím, ale těch chyb jsem tam napočítal pouze 8, navíc půlka z nich byla chybějící mezera za čárkou v souvětí, což nepovažuji za hrubku. Zato vy neznáte rozdíl mezi e-mailem a emailem - v češtině se jedná o dvě slova s rozdílným významem.

+1/0
24.1.2013 13:24

M68i55c81h58a48e69l74a 45L12h61o97t51s76k85á 2569206528107

Tak chyby jste spočítat dovedl, /nikoliv  hrubé -  tedy překlepy a diakritiku,interpunkci/obsah jste ale očividně nepochopil.Pokud byste se v zaměstnání bavili nad takovým "ímejlem" tak leda v případě, že by ho zaslala nenáviděná vedoucí, která vás za pravopis peskuje-což ale OBSAH zprávy vylučuje.Nebo, na druhou stranu, máte velmi jemný smysl pro humor a při HRUBÉ chybě ve vyjmenovaném slově by jste se taky mohl smíchy pomočit... Jak zde někdo sděloval, psát elektronickou zprávu bez diakritiky je stále ještě akceptovatelné.

0/−1
24.1.2013 13:57

L47u57k33á81š 51Š12m68a23h71e12l 2187464252304

Nevím, v dobách, kdy byl internet jen na VŠ, jsem právě na VŠ chodil a tam jsem se naučil komunikovat bez háčků a bez čárek, protože to internet jinak neumožňoval. Proto nezatracuji nikoho, kdo interpunkci v diskusích na internetu nepoužívá. Zato mi vadí, pokud lidi "pýšou" jako prasata, tj. nedodržují "pravopys". Ale nekomentuji to.

+2/0
24.1.2013 12:51

T87o46m92á65š 16K90u22c75h94a65ř 3577961248511

Mám stále hlad, tak jsem si zvykl huhlat s plnou pusou..:-/

0/0
25.1.2013 12:30

A21n91t31o82n23í77n 83Z71e13l45e73n39ý 2554793551126

A z jakého důvodu nepíšete české uvozovky? Otevírací „ a uzavírací “.

Který z bodů 1 - 4 (ve vašem podání 1 - 3) platí?

+1/−1
24.1.2013 14:33

P43e92t24r 82P30a87l49a63v54a 1450180359810

Ehmm, zase jako za komousu. Na spoustu veci z detstvi si nepamatuji ale zajimave je ze co me utvkelo v pameti je u zapisu pozadavek na zavazani tkanicek. Kdyz nad tim tak premyslim jak ma moje 5ti lete dite umet zavazat tkanicky kdyz nema zadne boty s tkanickama ? Na druhou stranu moje petilete ditve umi s pocitacem/tabletem a vi kde je golden gate. Samo si brouzda po youtube a ziskava si informace. To ho nejaka afektovana 50 let slouzici osubka neveme do prvni tridy jen proto ze neumi zavazat tkanicky ktere nikdy nevidelo ?

0/−9
24.1.2013 11:58

R37a25d93k14o 53M70i59k20u86l62i12č 9523149737893

zavázat si tkaničky je jemná motorika, kterou si tak nenásilně cvičí a to, že Vaše dítě nemá žádné zavazovací boty je chyba.

+8/−1
24.1.2013 12:00

P29e41t61r 65P94a48l63a23v14a 1100680909130

Nejsem takovy ignorant abych nepochopil ze je to kvuli jemne motorice ale na tu ma spoustu jinych hracek/pomucek. Tak proc dogmaticky lpet na tkanickach ?

0/−2
24.1.2013 13:11

K81r29i68s41t74ý46n30a 18H57y45n51k36o83v51á 9332166618806

Když má k tomu spoustu jiných hraček a pomůcek, tak proč by to nemělo zvládnout?

+2/−1
24.1.2013 13:28

T77o83m74á72š 34K13u56c69h85a87ř 3617791988521

To je totéž, jako omlouvat to že neumí psát, protože doma nemáte žádnou pastelku, ale jen tablet.

+7/0
24.1.2013 12:06

L12e68n16k15a 42C42h21r38o37m68á 3214838254238

Nemusí být nutně botičky, ale existuje spousta didaktických hraček s tkaničkami právě na rozvoj jemné motoriky, kterou bude potřebovat celý život. Když vašemu šikovnému dítěti na chvilku vezmete tablet a sednete si s ním a budete si s ním hrát a u toho bude tu jemnou motoriku procvičovat, bude stejně stále šikovné a ještě si užijete společnou chvilku a uděláte něco pro jeho budoucnost.  Je fajn si někde dohledat, k čemu ta jemná motorika vlastně je.

0/0
24.1.2013 12:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.