Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Masaryk na Dunaji budil respekt. Místo muzejní chlouby skončil jako šrot

Mohou mít i suchozemci válečné námořnictvo? V případě prvorepublikového Československa tomu tak bylo. Země měla parníky, ledoborec i pobřežní dělostřelectvo. Největší vojenské plavidlo nazvané Masaryk sloužilo i ve válce. Do muzea se však nedostalo, svazáci ho rozřezali na šrot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V54l41a16s29t31i91m63i39l 12H45a18l69b66i35c41h 8283945476778

Ještěže nám arizonská pěnice s Kalouskem neusadila letadlovou loď na Lipno s perutí F-18 Hornet.

0/0
22.1.2013 11:06

O26n79d95ř58e30j 50M76o64t29l 7174409320809

Pro priste bude urcite lepsi prekopirovat rovnou cely text z Historie a vojenstvi.

+1/0
21.1.2013 10:00

M11a76t16o91u78š 64B35á46r54t82a 4956260766188

Geniální hlášení o tom, jak paní v mlze nedopatřením upadla na bodák. Velké plus autorovi, že tohle vyhrabal ;-D

+3/0
21.1.2013 9:18

J28a38n 33K77ö49r34n73e45r 9806761244360

Bohužel, "Hlídková loď PM", jak byl "Masaryk" oficiálně nazýván, byl především velmi kvalitní příklad zbrojního projektu, který neměl opodstatnění a ve výzbroji čs. armády představoval sice efektní, ale zbytečný balast. Jeho stavbu prosadili hlavně bývalí mariňáci na MNO a generálním štábu, kteří se nechali rádi "přesvědčit" Škodovými závody, které v době krize nutně potřebovaly kšeft pro svou loděnici v Komárně. Oficiálně se sice strašilo existenci maďarského říčního "křižníku", ale to byla obyčejná lež. Loď sama byla při plavbě proti proudu zoufale pomalá a snadno zranitelná i obyčejným polním dělostřelectvem z maďarského břehu, o letectvu nemluvě. Bez remorkérů se mohla otočit snad jen na dvou třech místech čs. toku Dunaje (všechna v pohodlném dostřelu Maďarů).

Tohle protežování škodovky se tragicky vymstilo v roce 1938: místo zakoupení (třeba jen licence) osvědčené a moderní francouzské pevnostní dělové výzbroje, vyvíjela škodovka vlastní. Výsledkem bylo, že i to málo dělostřeleckých tvrzí, co se podařilo stavebně dokončit, nemělo v září 1938 jediné pevnostní dělo ráže větší než 4.7 cm...:-/

+7/0
21.1.2013 8:34

P33e71t71r 22D61v46o25ř11á38k 9432537391508

Po WW II to byl 2x tak zbytečný balast.

+1/0
21.1.2013 8:38

J87a55n 97K60ö53r59n13e46r 9546601864210

Jako zbraň určitě...R^ Jako technická památka to jistě za zachování stálo. Ale takových zmizelo...Nedávno jsem se třeba dozvěděl, že v 80. letech byly podobně zničeny unikátní a funkční parní kotle z poloviny 19. století (!), které vytápěly zámek v Lednici. Stejně dopadla i podzemní úzkokolejná dráha (!), po které se od nich vyvážel popel.;-(

+2/0
21.1.2013 9:21

V87l12a97d12i61m51í42r 56H96r87u20b20ý 1314211337132

S nesmyslností lodě nelze nesouhlasit.

.

Ale co se týká pevností, to je z vaší strany trochu demagogie.Vývoj vlastních zbraní nebyl problém, jejich dodávky byly naplánované s ohledem na termíny plánovaného dokončení pevností, pro které byly určeny. Stejně tak je mírně matoucí informace o ráži "pouze" 47mm u "pevnostních děl". 47mm byla ráže protitankového kanónu vz. 36, který byl určen jako hlavní výzbroj pěchotních srubů a doplňková výzbroj dělostřeleckých tvrzí. Tzn. drtivá většina dokončeného opevnění měla k dispozici veškerou potřebnou výzbroj - lehké i těžké kulomety pro "řopíky" (byl problém s dodávkymi lafet, ale ten se snadno řešil trojnožkou na obyčejném stole) a v termínu dle objednávek byly dodány i protitankové kanóny vz.36. Kromě dělostřeleckých tvrzí (které opravdu svou "hlavní" výzbroj neměly) byly ostatní objekty určeny pro vedení nepřímé palby, tzn. postřelování bočního prostoru kulomety a případně krytí důležitých komunikací proti tankům.

.

V roce 38 se nám (a celé evropě) tragicky vymstila snaha angličanů a francouzů za každou cenu získat čas a "udržet mír". Škodovku do toho netahejte, její produkty byly v té době na světové úrovni - takže by byla hloupost nakupovat nějaké licence od francouzů, jejichž opevnění bylo v té době už zastaralé.

+5/0
21.1.2013 9:41

J25a71n 12K37ö94r44n94e93r 9336561354770

Ok, beru. Lišíme se jen v úhlu pohledu. Já si myslím, že škodovka si prostě tu polívčičku přihřála, víc, než dokázala zvládnout - kdy měly přijít 10 cm houfnice a otočné věže? V roce 1940? Tj. tři roky po dokončení prvních tvrzí...Co se třeba dokončeného opevnění jako celku týče, je stejně matoucí Vaše tvrzení, že "mělo k dispozici veškerou potřebnou výzbroj" - chyběly časované granáty (zvlášť závažný nedostatek u LO), 9cm minomety, tuším že i ty 5 cm (zvonové), PT pušky atd. Trojnožka na obyčejném stole neumožňovala vedení nepřímé palby a Wehrmacht umělé zamlžení bojiště intenzivně cvičil. V LO chyběla většina ventilátorů (nemožnost vést delší palbu), na katastrofální úrovni byly v LO spojovací prostředky, ale to byl spíš systémový nedostatek.

+4/0
21.1.2013 10:08

V62l81a73d68i34m67í10r 58H14r22u35b44ý 1514771987552

Asi takhle, naše opevnění nebylo v roce 1938 ani plně vyzbrojené, ani plně dokončené - což snad pochopí každý, kdo ví, že se s jeho budováním prakticky začalo až na podzim 1937 (ano pár objektů bylo započato o 1-2 roky dříve), a že plné dokončení bylo plánováno až do poloviny padesátých let.

.

Ale přesto všechno bylo naše opevnění dostatečně bojeschopné i vyzbrojené už v roce 1938, což si IMHO samo o sobě zaslouží obrovské uznání a obdiv - a HItler si toho byl dobře vědom. Na dodání chybějící výzbroje se intezivně pracovalo - výstižnější by bylo napsat, že všichni na tom dřeli, až se z nich kouřilo, protože sakra dobře věděli, že jde o hodiny. Reálné bylo dodávání hlavní výzbroje (100mm houfnic) od přelomu 1938/39 a většiny "drobností" do konce roku 1939. Což je vidět i z toho, že tyto už beze spěchu dokončované zakázky přebíral wehrmacht v letech 39 a 40. Dělostřelecké zvony byly komplikovaný "špek", ale i bez nich byly tvrze hodně těžký oříšek k dobývání a jejich bojová hodnota byla vysoká.

.

Útoky na LO wehrmacht samozřejmě cvičil (měli postavené jejich makety), ale to nic nemění na faktu, že i s provizorní lafetací by jejich dobytí nebyla žádná procházka růžovým sadem. A to byl jejich účel, měly nepřítele zdržet a umožnit přesuny záloh, nikdo nikdy neplánoval, že LO útok zastaví.

. Tohle všechno podle mě zcela zbytečně přehlížíte a podceňujete. Na zbrojních zakázkách si vždycky někdo přihřívá nějakou polívčičku, ale tvrdit, že se nám "tragicky vymstil" vývoj vlastních zbraní ve škodovce a že nákupem francouzských licencí bychom si výrazně pomohli, to je lež.

+4/0
21.1.2013 10:54

J43a48n 81K35ö30r57n71e49r 9856741134670

Technická: výstavba severní linie TO zahájena 1936.

V čem spočívala v ZÁŘÍ 1938 "vysoká bojová hodnota" dělostřeleckých tvrzí? Bez hlavní výzbroje to byly (s nadsázkou) jen miliony kubíků železobetonu, v nichž byly izolovány tisíce statečných chlapů. Wehrmacht by je vůbec nepotřeboval dobývat (kromě prestižních důvodů), prostě by je obešel*. Na udržení posádky tvrze v neškodném podzemí stačila jedna ženijní rota Wehrmacht. S tím přelomem 38/39 u 10cm houfnic si vůbec nejsem jist, myslím, že prototyp absolvoval v září 1938 sotva vojskové zkoušky, možná ani to ne. Věže nikdy Němci nepřebrali, ani nenechali dokončit ty dvě, na kterých se dělalo. Dtto otočné kulometné.

*) Problém mýtu o čs. opevnění spočívá v tom, že se častějí hodnotí konečný (plánovaný) stav od toho skutečně dosaženého, navíc odtrženě od záměrů nepřítele a politické situace. Ano, linie těžkého opevnění mezi Labem a Bohumínem byla v poměrně vysoké míře bojeschopná (s významnou výjimkou tvrzí, bez kterých ale do značné míry ztrácela smysl). Problém byl jako vždy v nepříteli, který se odmítal řídit plány obránců a zaútočit na linii až po jejím dokončení. Možností jak ty jakž takž připravené úseky obejít bylo dost a Němci se jich pravděpodobně chystali využít. Přiznejme si, že po zhroucení Benešovy dlouholeté koncepce zahraniční politiky v létě 1938 ztratilo jakékoliv naše opevnění smysl.:-/

+1/−1
21.1.2013 11:49

L65u56d18o 98Z71a19h56o37r57a51k 3984440257222

Husiti, býval som, ako dieťa, asi 10 rokov v Komárne, asi bol nápis Masaryk na tom "trupu" "zamaľovaný", lebo som ho nevidel. Aj keď som mal komárňanský "Ostrov" a bašty (vr. tých s vojenskou posádkou) zlezené.

No keby sa ten "trup" s nápisom zachoval dodnes, osobne by som viedol akciu, na jeho zakrytie a odporučil by som, aby sa "loď" zmenila na šrot.

V záujme Slovákov, proti maďarskej iredente, ktorá bola Vášmu ožralovi vďačná po prvej svetovej za veľa!!  !!!!

0/−19
21.1.2013 8:26

M97a24r68t98i53n 26M33u11r35c76i89n48a 5348856986475

Tvoj posting dokonale ilustruje situaciu, kedy pojem "Slovak" nie je iba narodnost, ale zaroven i diagnoza.

+12/−2
21.1.2013 8:55

O51l86d63ř36i60c41h 83O21l51e46š 3984381623851

Kdysi jsme měli námořní flotilu ale jaksi pan podnikatel Kožený ji prodal spíše rozkradl nebo zprivatizoval.;-)

+10/−4
21.1.2013 7:37

P20e33t82r 31D22v55o36ř86á59k 9432677221408

To byly obchodní lodě, ne válečné. Vy jste se trefil mimo mísu.

+4/−2
21.1.2013 8:33

A84l97e45x42a66n88d33r 64K98o96s72t35k43a 5879186679696

Ano, Plzeňská Škoda vyráběla znamenité zbraně. A nejen vyráběa, ale i vyvíjela, byly to jejich vlastní vzory a patenty. Bohužel, díky okupaci Československa se druhé světové tyto zbraně zůčastnily na straně Německa.

+4/0
21.1.2013 6:55

M14a80r63e36k 48B37a61r23t62k25o 5256392402360

Svého času byl rozsáhlý článek o Masarykovi v zaniklém časopise HPM. Zajímavé čtení.

0/0
21.1.2013 5:33

P48e10t96r 26D98v21o61ř11á91k 9302297311108

Taky tam byly uvedeny důvody proč byl trup sešrotován = vojáci nevěděli co s ním (k čemu měl sloužit v době nadzvukových stíhaček a naváděných raket?) a provoz byl drahý.

Jako muzejní exponát? Proč? Vždyť ničím nevynikal, po stránce konstrukční to byla zastaralá loď už v době uvedení do služby.

+2/0
21.1.2013 8:37

I27v31a24n 81B11a52z71i34k98a 8523356134439

Vy si z toho tady děláte srandu, ale já slyšel o návrhu, vybagrovat Moravu a se Slováky uspořádat námořní bitvu.

+3/−2
21.1.2013 3:49

J19a92r38o36s19l12a82v 81L43e93s17y48k 1189701522159

Já jsem zase slyšel, že se Moraváci nechali Čechama zblbnout a bojovali s nimi proti Rakousku, místo aby s nimi zůstali a na Čechy se vykašlali....

0/0
21.1.2013 10:15

J68i12ř34í 56H17o42v91o61r97k93a 2246587350951

K tomu moři: v TV seriálu o komunisty zakázaných projektech co šel na ČT přece byl díl o chlapíkovi, který vymyslel projekt, že si vykopeme 1000 km dlouhý tunel k Jadranu, z vytěženého materiálů si uděláme v moři ostrov, naše výsostné území :-) Bohužel ho komunisti s tímto geniálním projektem vyprovodili a rychle volali docenta Chocholouška. Holt totalita ;-D;-D

+8/−1
21.1.2013 1:03

J37i71ř26í 56H85o58v66o81r36k89a 2936897250471

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061030-tunel-na-jadran/

0/0
21.1.2013 1:06

D42a47d16a45k 33P26e38t98r 7301430414848

A co projekt kuponová privatizace? To nám Kožený zrušil Československou námořní flotilu a nebyl to svazák.

+5/−3
21.1.2013 5:10

T46o31m93á27š 49K84u87c29h45a80ř 3527791978361

To moře fakt chybí.:-/ Už aby ta hladina hladina stoupla, stačilo by někam ke Znojmu.;-)

+2/0
21.1.2013 0:17

K58a82r53e66l 73Ř79e52h96á71k 1810559816200

projekt zatopení hnědouhelných dolů vodu z Baltu znáte?

+1/0
21.1.2013 0:53

T28o59m14á54š 87N56e65u24g35e96b89a67u10e71r 1740625540280

Dodnes jako válečnou reparaci Německa za škody vzniklé v I. světové válce máme nejen přístup k moři, ale i část přístavu. Tedy pro obchodní účely moře máme.

+2/0
21.1.2013 10:00
Foto

J69i64n80d46ř39i72c71h 60H87u27s71i51č50k29a 2775127414475

Diky za clanek!

Zrovna dnes jsme s moji malou krasnou ptitelkyni zavitali do Armadniho muzea na Zizkove a maketa Masaryka me zaujala natolik, ze jsem mel v zameru googlit informace o nasich 'marinacich' a hle, tady pekny, uceleny clanek.

Jinak navstevu muzea na Zizkove (vstup zdarma) vrele doporucujeme, stejne jako Muzeum PCR (vstupne cca 30 Kc) u Nuselaku. Policejni muzeum potesi autentickymi exponaty, rozsahlosti sbirek, armada zas velice vstricnym chovanim personalu a pohledem do historie.

+14/0
20.1.2013 23:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.