Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Českého hrdinu mají Poláci za zločince. Jeho pomník rozbouřil Těšínsko

Na Těšínsku už několik týdnů vře spor o pomník legionářského generála Josefa Šnejdárka, který legionáři odhalili k výročí vzniku Československa na vrchu Polední v obce Bystřice. Na pomníku generála dokonce nedávno přibyl hákový kříž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F31r32a66n40t41i64š86e73k 80Z20a20j56a37c 1767756724339

..a ještě musím dodat...pokud by čeští historici konečně řešili otázku sedmidení války nemusel bych dostávat"dänikenovskou":-Ppravdu podávanou pouze polskou stranou...jenomže místí historici raději mlčí a a pro ty ostatní je to celkem nezajímavé téma...škoda:-/je hodně ticha z české strany...každopádně by si Šnejdárek zasloužil desku minimálně v Českém Těšíně[>-]..protože o ten tady šlo nejvíc...

+2/0
24.12.2012 15:10

Z31b79y76g92n44i94e68w 82Ć93m87i24e32l 9901119263748

Je dokumentární film České televize Těšínsko divné století, nebylo by špatné kdyby jej v této době opakovali na ČT. Obě strany by získaly trochu náhled na zdejší problémy.

+2/−1
22.12.2012 7:47

M81a23r47t28i33n 64K51r81a76u34s 8234260405796

Pokud je mi známo tak poláci se snažili při tvorbě svého státu uplatňovat dva zcela rozdílné principy tak jak se zrovna hodilo a kuriózně ve stejný čas Slezko mělo být děleno dle principu národnostního zatímco Ukrajina a Bělorusko dle principu historického. Pokud by zvolili jeden přišli by buď o Těšínsko nebo by dle národnostního principu museli vycouvat s Ukrajiny a Běloruska, kde si naopak podmaňovali cizí národy. ČSR v české části uplatnila historický princip a naopak na Slovensku připojila násilím velké části bez historického i národnostního kontextu - to abych dal najevo, že poláci v tom nebyli sami.

Každopádně se často píše jak češi využili oslabení polska válkou s Ruskem, vpravdě je třeba řici, že si za ní mohli zčásti poláci a rovněž i to, že češi se nakonec zastavili sami, bylo to na tlak Francie, ale nebýt rozumu na české straně tak legionářům nic nebránilo obsadit celé Slezsko. Poláci si akci vyvolali volbami na sporných území což ať se na to podíváte jak chcete bylo prostě provokační a žádný stát na světě by to nenechal bez vojenské odezvy - načasování si poláci vybrali sami a muselo jim být jasné k čemu pak dojde bez ohledu na jejich boj s rusy. Zkoušeli šíleně na jedněch hranicích ječet o národnostním složení a na druhých anektovat jiný národ dle historického práva a k tomu je neúspěch dohnal až k dělení ČSR ruku v ruce s Hitlerem.

Tak nebo tak je to sto let, polské nápisy, polské školy a to na historicky českém území kde se polská menšiny přistěhovala až za pozdního RU - menšina má vše co mít má a je to tak dobře. 

Každopádně vztyčení pomníku českého generála na českém území mi nijak nevadí a polské pobouření považuji za špatný vtip - kdyby to přešli svitla by naděje, že jsme konečně na dobré cestě normálního soužití, ale tato reakce jen vyvolá vášně a bojím se, že o ty bohužel jde polským komunitám, kterým ubývají ti co se k menšině hlásí čímž je ohrožen přísun peněz a pokles prestiže.

+12/−1
22.12.2012 1:09

Z82b79y40g52n65i93e47w 22Ć86m37i97e57l 9461759723518

Ale ony to ty polské komunity přešly, reakce co vyvolaly negativní vášně jsou na poškození pomníku který tam nějaký ten měsíc stál, a asi polské komunity nevolaly tisku informaci o poškození pomníku a nerozjely negativní kampaň. Článek českého hrdinu mají poláci za zločince nenapsal polák. O vztyčení pomníku generálu Šnejdárkovi media taky nepsala. Poláci tu tímto článkem  vyvolali vášně?

+1/−6
22.12.2012 6:53
Foto

L88u19b92o81š 55M62o37t53l 9985650387933

Vážený pane Ćmieli, to jste špatně studoval základní informace, dokonce i v tomto článku. 

O vztyčení pomníku polskojazyčná média opakovaně a velmi negativně informovala, zvláště jde-li o menšinový deník Głos Ludu, viz glosludu.cz, a právě tato mediální kampaň je asi v pozadí poškození toho pomníku.

Jinak Váš komentář vůbec není odpovědí na text pana Krause, ačkoliv jste ho tak zařadil, protože pan Kraus se věnoval logice vedení hranic před téměř 100 lety. Pokud by to územní vypořádání všichni skutečně přešli a akceptovali, nepsala by dnes polská média negativně o našem generálovi, který pouze určité konkrétní principy vedení hranic asertivně zajišťoval. Byl to profesionál, který prostě plnil rozkazy, a ty rozkazy měly sakramentsky dobrou logiku. 

Tehdy se nechovali úplně všichni v rukavičkách, protože to bylo jen pár měsíců po světové válce. To platí i pro obě strany Sedmidenní války, snad si nemusíme nic jiného nalhávat, ne? Jediným rozdílem bylo, že "remíza", ke které válka vedla, byla přece jen v československý prospěch, a tak se ČSR stala de facto vítězem z hlediska evropských mocností.

Byl to standardní staromódní drobný územní konflikt ve stylu 19. století, který zatím nesouvisel s nacismem – na rozdíl od polských snah o revizi o 20 let později – a tak je prostě nefér a demagogické k tomuto sporu a jeho vítězovi nějaké nacistické nálepky přidávat. Žádné neměl.

+5/0
24.12.2012 8:52

Z25b19y80g52n51i24e15w 43Ć90m48i44e31l 9371699363198

Na pomníku je hákový kříž na šibenici,z druhé strany srp a kladivo, což by mělo asi odkazovat na zločince, taky je tam nápis "Nieprowda"  což je v překladu lež (viz fotografie frýdecko místecký deník). Jelikož považuji obrat nieprowda za staršího data, spíš jej používají starší lidé tak si typnu že pomník poškodil jednotlivec nebo jednotlivci ve věku kolem dejme tomu 70 let. Klidně to může být potomek člověka nějakým způsobem přímo postiženého  tažením legie Slezskem. Útok na pomník se nedá považovat za útok na český národ, legii jako celek ale na jednotlivce gen Šnejdárka a slezkou kampaň. O článku v Głosu Ludu vím, a taky vím že nesvolal všechny poláky aby šli a zničili tento pomník. Od nádraží  v Bystřici nešlo procesí 10000 poláků za zpěvu náboženských písní (všichni poláci jsou katolíci ne?) a vydatného kropení svěcenou vodou na Poledňu a tam za zapíjení Wódkom wyborowom metyl free nezapíjeli rozbíjení pomníku. Ani Masaryk ani šnejdárek určitě nevydali rozkaz nebrat zajatce, ale Šnejdárek jakožto velitel tomu měl zabránit anebo zařídít potrestání viníků. Po osvobození Jablunkova tu řádil nějaký ruský voják a ruský důstojník jej nechal na hřbitově v Jablunkově popravit. Netvrdím že to měl bez soudu udělat.  Taky jsem nikde nenapsal že poláci jsou bez viny, ale taky tu nikomu nestavíme pomník. Odpověď byla na poslední odstavec. Kdo hodil všechny poláky do jenoho pytle ? Do diskusí se nezapojují, bývají o ničem. Tohle je výjimka. Kolik se tu ozvalo poláku ? Se mnou asi 4. Polovina z článků je dost proti polská, ale jsou tu i lidi co něco o historii vědí. Nejsem historik, a netvrdím že se v ničem nepletu. Nemluvím za polskou menšinu. Píšu za sebe. Každá polská rodina tu má v rodině čecha, každá česká rodina tu má v rodině poláka, Každý čech tu má kamarády poláky a každý polák tu má kamarády čechy. Máme se tu řezat mezi sebou? Nejsou problémy v České republice někde jinde? Psal jsem tu abych do věci vnesl svůj polský pohled na věc srovnal a utlumil protipolské vášně

+2/−4
24.12.2012 11:34

Z30b75y28g74n19i34e45w 14Ć32m58i34e29l 9511859523108

omlouvám se za omyl, je tan nápis "fasismus" pod tím buď "nepravda" anebo "neprojde" barva je roztečená a špatně čítelná, na příspěvku výš se jinak nic nemění

+1/−1
25.12.2012 17:17

R65o52m95a76n 56S55i15l32n69ý 3387592499731

Události na Těšínsku jsou jenom kamínek mozaiky v jazykově-nacionálním běsnění, které postihlo velmi promíchanou střední Evropu zhruba mezi roky 1850 - 1950. V tomto není nikdo kladný hrdina, protože tomu propadli úplně všichni a výsledkem toho byly rozsáhlé etnické čistky ze všech stran, které středoevrposký prostor velmi ve všech směrech ochudily.Rv:-/

+3/−3
21.12.2012 19:06

J71i53ř84í 36H27l33i33s46n62i84k90o73v76s29k92ý 9883841902151

Ještě jednou, co jsem psal zde v 22.48 (jestli se nepletu).

Těšínsko až po Bílsko náleželo od 14. století nedílně Koruně české.

Generál Šnejdárek měl toto právo vynutit. ČR hlásicí se k odkazu Koruny české postavila pomník. Může toto lidem vyznávající právo vadit?

Pro úplnost opět dodávám - Piastovna kněžna Alžběta Lukrécie, psala dopisy na císařský dvůr do Vídně česky (zemřela 1653). 

DO roku 1848 v celém Těšínsku nebylo polské školy.

Poté bylo mnoho Poláků importováno z oblasti Haliče v důsledku habsburské politiky na Těšínsku, kteří potřebovali oslabit český vliv. Generál Šnejdárek byl čestný voják, který si zaslouží pomník ve staré části knížectví náležejícího České koruně.

+10/−3
21.12.2012 17:58

Z95b44y64g83n73i58e62w 73Ć69m95i15e79l 9741949393608

že jsem nešťastně použil Heydrichovo jméno přiznávám, ale  voják který nechá zastřelit válečné zajatce si pomník nezaslouží, voják který by tohleto udělal dneska je u nás dnes odsouzen a potrestán, musel by být contractorem v Iráku kde měli Bremerem zajištěnou beztrestnost

+3/−4
21.12.2012 18:02

F14r48a92n34t61i28š62e13k 67Z15a13j79a35c 1217426834469

..ale to nebyla regulérní válka-Šnejdárek byl zákeřně(z jeho pohledu)přepaden ozbrojenými civilisty....Gerilová válka byla tehdy asi ještě neznámím pojmem-a zákeřnost se dodnes podobným způsobem řeší i v Avganistánu nebo Íráku...je mi tlíto že to tak bylo a je..ale Šnejdárek má mít v tomto regionu památník...je to víceméně české území...a ted do mně...8-o[>-]

+7/−1
21.12.2012 18:21

Z54b53y39g16n69i21e76w 64Ć58m62i50e57l 9141259783468

ve Francii teď odsoudili vojáky za zabití vůdce gangu při operaci v Pobřeží Slonoviny, doufám že se nepletu a že to bylo Pobřeží Slonoviny, měli jej v autě udusit igelitovým pytlem přes hlavu, byl to civilista, bandita nebyl to voják a odsoudili je. Kdyby to někomu prošlo v Iráku či Afganistánu, nebylo by to dobré, je třeba rozlišit dobro a zlo

+1/−2
21.12.2012 18:31

J68i88ř49í 91H66l52i77s81n61i26k68o55v82s48k58ý 9633301432291

Šnejdárek je nenechal zastřelit. Jestli k tomu došlo, tak určitě bez vědomí generála Šnejdárka.

Generál Šnejdárek byl nositelem mnoha vyznamenání. Byl nositelem nejvyššího francouzského vyznamenání Řád čestné legie V. třídy. Tohoto ocenění se dostalo málokomu za nej činy.

Zaslouží si naše uznání a nejen maličký poplivaný pomníček.

+12/0
21.12.2012 18:26

F50r98a53n43t37i26š69e12k 64Z22a55j62a88c 1347426654329

..nevím já tam nebyl..literatura je skoupá..historici taky raději neprovokují..toto je dost živé téma pro tento region...byt to je už desítky let...ale jedno vím jistě-at to je zleva nebo zprave-Šnejdárek má mít tady pomník...možná by se opravdu mohl někdo chytnout za nos...;-)

+5/0
21.12.2012 18:34

J92i91ř79í 11H75l57i54s53n52i30k80o20v14s86k36ý 9703951372461

S Heydrichem - OK. :-)

+2/0
21.12.2012 18:27

Z25b54y22g75n96i49e22w 69Ć15m63i79e31l 9501829353698

Pane Hlisnikovský, teda doufám že Vás tím nenaštvu. V roce 1990 jsem byl na vojně v Janovicích nad Úhlavou a nejlepší kamarád se jmenoval David Hlisnikowski, jestli se nepletu tak se psal přes w a byl to Čech z Ostravy, hrál na trubku v orchestru. Dále jsem narazil na stránky http://www.hlisnikovsky.estranky.cz/, kde je rodokmen rodiny Hlisnikovských. teda netvrdím že to jsou vaše stránky nebo že se týkají Vasí rodiny, ale Váš jmenovec tam má hezky zpracovaný rodokmen až po rok asi 1620 a začíná Jan Hlisnikovský a manželka Katarzyna, pokračuje děti Barbara, Zofia, Hedwiga, Anna, pak je plný německých, snad i židovských Jacobus a  českých jmen. Nic není černé a bílé, mrkněte na tyto stránky, nevím odkud jste ale můžete tam narazit na někoho z rodiny. Je to na těch stránkách rozdělené i podle států kde žijí, Česko, Slevensko, Polsko, Velká Británie, Argentina, USA. Zajímavé stránky. ;-)

0/−1
21.12.2012 22:55

J37i63ř27í 74H51l98i89s84n94i87k91o59v34s28k90ý 9913951942491

Děkuji:-). Autora znám dobře, je mým příbuzným.

0/0
21.12.2012 23:57
Foto

P77a79v26e81l 61S62z87l48a89u72e98r 9407370783267

Vážený pane Hlisnikvský (nebývalo dříve Hliślinkowski?), Vaše historické znalosti jsou imponující, možná i zdrcující. Na jejich základě si pantatíček Masaryk mohl nárokovat území o moc vzdálenější současným hranicím.

Pročpak to neudělal? Obratná česká diplomacie v belgickém Spa by si to vyplakala, pokud by opravdu chtěla - Češi militárně na tomto území zvítězili. Tak proč celé město Těšín nepatří Česku? Odpověď je jednoduchá.

Protože území za Košicko-Bohumínskou železnici českou vrchnost upřímně nezajímalo. Je jen zajímalo zajímalo uhlí z Karviné, ocel z Třince a železniční spojení na Slovensko. Území, které bylo za těmito objekty, s lehkým srdcem odevzdali Polsku, pochybuji, že by Vaše excelentní znalosti Piastovského rodokmenu vzali v potaz při diplomatických tahanicích.

Smilujte se a přestaňte tady osazenstvo v diskusi zásobovat historickými perličkami, které pro běh událostí byly bezpředmětné. ;-)

+3/−4
22.12.2012 2:47

L98u17k77á61š 94L26h63o37ť79a18n 2574612440862

Nic proti, ale zločinů se dopouštěli jak Češi, tak Poláci. Smutné je, že to vypadá na žití tohoto konfliktu pod povrchem společnosti. Když si vezmu kolik zla si udělali navzájem i Poláci například s Ukrajinci ... bojím se, že dříve i později se opět někomu podaří rozdmýchat tento konflikt ....

+5/0
21.12.2012 15:59

F71r86a34n54t42i57š89e21k 80Z65a22j63a59c 1107216954569

..sakryš..někdo nalil oleje do ohně..Šnejdárek byl jen voják...plnil rozkazy..asi největší chybu udělal ve Stonavě kde nechal postřílet Polské zajatce..ale na druho stranu-nebojoval proti pravidelné armádě-byla to spíše gerilová válka-v té době docela neznámý pojem...historii píšou vždy vítězové..:-/[>-]

+4/−2
21.12.2012 14:58
Foto

M64a80r18t29i83n 23L44ö10w 8334235527452

Postrileni zajatcu mi jako "chyba" neprijde....

+2/−2
21.12.2012 16:09

F73r14a10n52t60i27š84e73k 85Z94a31j36a86c 1357226494419

je třeba znát celou historii..tento region je nejen razovity..ale i velmi rozhraněný-a narozdíl od vysídlených sudet-originál

+1/−1
21.12.2012 18:24

O65n63d25ř83e60j 92F80i35l67i87p72c89z54y18k 8434463748171

Panie Zbyszku, moc pěkně jste to napsal. Já jsem také těšínský Polák, ale raději

jsem utekl do Sudet, přesně tak,kam nás chtěl národní socialista Uhlíř vystěhovat. I zde se najde nějaký nacionalista, který pomlouvá Poláky, z Bruntálu je to do Těšína kousek,ale nedá se to srovnat se situací na Těšínsku. Když přijedu do Třince,kde jsem bydlel před 40 lety, mluvím po naszemu, nikdo mi sice nic nevyčítá, ale všichni mi odpovídají česky, ta jejich čeština je strašná a někteří se na mne dívají  jako na vraha. Nejvíce protipolský je Třinec, sama starostka je prý polského původu,ale je to velký polákobijec.V dětsví jsem bydlel v Stonavě kde ožralí Šnejdárkovi legionáří povraždili 21 zajatců a 2 civilisty , v tom jednu ženu. Dokonce u sousedky na Mexiku probodli bajonetem nováčka,který klečel a prosil je o  milost. Dorazili ho na hnojišti. Na hřbitově pak všechny povražděné okradli a nechali je tam ležet nahé. Děda to měl vyfocené. Než bych se měl vrátit na Těšínsko a nemohl mluvit jak mi zobák narostl, tak se raději zastřelím. Češi jsou při tom velmi tolerantní národ, na Těšínsku však žije česká spodina, naplavenina toho nejhorších z celé repbubliky+ szkoprtocy.

Masaryk byl to co jste přesně napsal. Jistě historicky Těšínsko patřilo Česku,ve 12 nebo 13 století se piastovská knížata požádala o ochranu českého krále a stála se jeho leníky.

+5/−8
21.12.2012 14:24

O61n21d20ř97e81j 36F31i70l69i59p80c41z57y11k 8934683678591

Na Těšínsku byla vždy ostrá národnostní hranice, Frýdecko bylo české

,

na východ  od Karviné však Čechů žilo málo, před 1.světovou válkou ve

Stonavě žilo 3000 lidí, zb toho 18 Čechů /míň než Němců a Židů/, v

listopadu 1918 se místní Češi a Poláci se dohodli na  hranici, kterou

respektovala i Praha, pak ale Masaryk si všem rozmyslel a poslal vojsko na Těšínsko./ využil  polsko ruské války/ ,Larisch chtěl aby Těšínsko patřilo Čechům, bylo zde historické hledisko, Těšínsko by stejně dostalo Československo / tu část jaká je dnes v ČR/. Masaryk vykopl otevřené dveře a rozeštval oba národy na 100 let. / minimálně/. Jistě chybou Polska bylo vyhlášení voleb na prozatímně rozděleném Těšínsku. Poláci se obávali diplomatických intrik Masaryka a Beneše, volby měly ukázat Francouzů, kdo ve které části Těšínska žije. Proti 3-4 tisícové armádě,plné nováčků, poslal Masaryk 16 000 legionářů. Na východě měli Poláci 160 000 armádua bojovali  s Rusem.Když v roce 1920 došlo ve Spa k definitivnímu vytyčení hranic Masaryk i Beneš se zavázali, že budou pouštět francouzské vlaky s vojenskou pomoci do Polska. Neprošel eni jeden vlak.Masaryk s Benešem se zavázali, že budou respektovat polskou národností menšinu. Co se pak dělo, dobře víte. Dnes žijemeve svobodném Česku a materiálně se máme dobře, Češi,kromě Těšínska jsou tolerantní a slušní lidé.Ve fotbale snad už fandím víc Čechům než Polákům, no a co ,to je moje věc a nikdo mi do toho nebude kecat. Ale i mne štve když se falšují dějiny a primitivové rozdmýchávají národností vášně.

+3/−6
21.12.2012 14:24

R37a61d22o20v29a26n 92K39r22h82o40v85s86k88ý 8217289601386

Chybou Poláků bylo vyhlášení referenda i když se předtím obě strany dohodly jinak.

Poláci však nemohli zcela úplně prosazovat před Dohodu jako klíčové národnostní složení. Na Těšínsku by sice jasně vyhráli, ale pokud by se stejný postup aplikoval na Východě, ztratilo by Polsko velkou část dnešní Ukrajiny a Běloruska.

Za chybu Čechů zase považuji zahájení celé operace (Češi tomu říkají válka, Poláci pouze pohraniční konflikt).

+6/−1
21.12.2012 14:34

O30n66d80ř88e61j 88F33i31l54i35p39c71z94y85k 8504833198231

Plně souhlasím, Poláci se snažili na Ukrajině uplatňovat historický princip,

na Těšínsku však národnostní. Celá ta sedmidenní válka byl totální

nesmysl. Čeští a polští politici nahnali lidi do války. Za to bychom jim měli zkopat ty historické zadky, nikoli stavět pomníky. V Polském Těšíně, je také Nike, která míří mečem přes Olzu.Prý míří na Němce. Šnejdárkův pomník,někde na kopci mně osobně je ukradený, je to projev debililty, mě to však nijak nevzrušuje.R^:-P

+3/−4
21.12.2012 14:49

J93a50n 90S92a15k 4527237486406

Ten pomnik ti neni "ukradeny"...kdyz pises, ze je to projev debility, tak naznacujes, ze emotivnje ma na tebe negativni vliv...debilita ma obycejne na verejnost ne prilis pozitivni odezvu. A ze te nijak nevzrusuje?

Z koho si tady delas srandicky?

Souhlasim s tebou ohledne te trinecke cestiny ale. (A sakra, uz zase ten slovosled...)

+4/−2
21.12.2012 15:07

R82a71d90o29v39a49n 65K47r10h77o47v98s32k86ý 8977719671986

Pomník Šnejdárkovi beru jako provokaci, ale spíš kvůli tomu, že Češi moc na stavění pomníků nejsou (oproti Polákům). Do nedávna jsme ještě neměli ani pomník atentátníkům na Heydricha a ten současnej je spíš tragickej, než cokoliv jinýho.

+2/−3
21.12.2012 15:17

J50i87ř54í 45H13l79i97s33n20i46k37o61v37s74k23ý 9583491582621

Generál Šnejdárek měl obsadit a zajistit územi historicky náležející české Koruně, na které měla ČSR státní právo.

ČR má v  Ústavě, že se hlásí k odkazu Zemí Koruny české. Stavba pomníku na českém území svému generálovi je v naprostém pořádku.

Nebo snad v Sudetech by se neměly stavět pomníky oslavující vojáky, kteří porazili Němce?

+7/−1
21.12.2012 15:27

J15i10ř31í 38H48l49i15s70n23i70k62o92v30s47k52ý 9723591842461

Chyba to nebyla. Min. šlo o zajištění jediného spojení na Slovensko - košickobo-humínské dráhy.

+3/0
21.12.2012 15:23

J67a21n 31K15l39e29i19n 6480495721853

Jiří Hlisnikovský máte plnou pravdu. Takových úprav se po r. 1918 dělalo více. Aby železnice Břeclav - Znojmo šla jenom po českém území byly k Moravě připojeny rakouské Valtice, v Jižní Čechách se rovněž dělaly úpravy, aby silnice spojující česé vesnice šly jenom po československém území. Pouze na polské straně to šlo tak naostro a stejně tam zbylo jedno železniční spojení, které probíhalo přes Polsko. V jízdních řádech ČSD je najdete.

+4/0
21.12.2012 15:36

K73a47r48e19l 61Ž98a28l58o16u95d97e19k 1844624562520

Docela zdravý názor, že každý by se měl chytat za ten svůj nos!

Respektu vůči lidem, kteří žijí na území jiného národa se spíše doberete u čecha, než kohokoli jiného v evropě.

Pochybuji, že obec legionářská plánovala tím kusem kamene rozdmíchávat národnostní vášně (i když nemohu hovořit za ně). To červené malování na něm je činem z jiného soudku. 

Máslo na hlavě mají v tom regionu obě strany a čím větší blb - tím větší vzniklá škoda.

PS: trochu si učísněte ty počty vojáků a proč si to ten Masaryk rozmyslel. Konsens o hranicích byl a poláci tam i přesto, že byli upozornění na následky poslali posádku. A to, že měli jen rezervisty bez výcviku byla jejich hlavní chyba. Proč zaujali pozu síly namísto diplomacie?

+3/0
21.12.2012 14:47

O17n24d84ř11e62j 72F12i90l50i83p94c90z19y38k 8114643968361

Máte pravdu, byla to chyba Poláků. Ale Těšínsko je i Frýdecko,

jen mě zajímá, jestli na Frýdecku bylo české vojsko. Ty počty mám asi správně¨/16 000 a 3-4 000/ jesti myslíte těch 160 000,taoli měli Poláci v bitvě u Varšavy v roce 1920, na načátku roku 1919 měli asi méně vojáků.

0/0
21.12.2012 14:54

K96a25r54e20l 84Ž53a53l11o78u50d69e11k 1464524822750

V těch počtech vojáků to jsou jen takové detaily. Pokud je mi známo, tak na Frýdecku žádná významnější jednotka či uskupení čsl armády nebylo. I proto se tam následně po příchodu polské posádky přesunulo tolik legionářů a došlo, k čemu došlo. Osobní tragedie zejména civilního obyvatelstva a zajatců jsou v každém konfliktu, bez vyjímky.

Hodně to jitří emoce mezi poláky a čechy v těšínském regionu.

Já jsem ze středních čech (pro ostravaky pražak...) a v ostravě jsem dostal skoro při každé návštěvě do úst, či se tomu jen těsně vyhnul. Vždy kvůli tomu, jak jsem mluvil. A to jsme jeden národ!

Nesmíme to zkrátka vidět tak černě a pokud to lze, vyhýbat se třecím plochám.

Já ten pomníček vnímám jako poklonu veliteli, který dělal dobře to co mu bylo uloženo. Je to vyjádření respektu k vojákovi. Politika a mezinárodní třenice je omáčka navíc.

+5/0
21.12.2012 15:08

J12i33ř64í 70H33l10i44s56n67i76k13o37v48s77k93ý 9433211572641

Masaryk nevykopl otevřené dveře.

Dále - reakce armády přišla obsazení části Těšínska.

Proč na Těšínsku žijí "takoví Češi"? Asi někteří nemohou zapomenout, jak se chovala jistá armáda v roce 1938.

+5/0
21.12.2012 15:20

J41a97n 95S38a40k 4567607936616

Well, well, well...

Mame tady polskeho policajta, ktereho plati obcane Ceske Republiky.

Tak poslysz, soudruhu:

Ackoliv ziji na "jine" polokouli - 32 let - (pro tebe...na jizni...ceske casti mistnich komentatoru to neni zapotrebi blize specifikovat, IQ a vseobecne znalosti jsou o neco vyssi, nez vase), tak mam porad dobry kontakt s mym rodnym krajem (Trinec). Ty tvoje blaboly si strcz nekam. Spakuj se, and off you go, sunshine!!;-O

Jako policajt vubec nemas tady co psat o techto vecech.

Zitra na tebe pisu stiznost na Krajskou Policii v Ostrave. Jako profesional mas byt v "narodnostnich otazkach" neutralni !! Tvuj boss nema jinou moznost nez te prisne potrestat.

+4/−2
21.12.2012 14:20

Z31b49y47g52n18i43e35w 76Ć98m36i13e95l 9801969513188

a který chrání české občany a řádně platí daně, klidně si povykládám s GIBSem, ;-)

+2/−3
21.12.2012 14:25

J49a26n 61S11a56k 4367887876866

Ehm ehm...chrani ceske obcany? "Nenadrzuje" v pripade konfliktu polskym gorolum?

+2/0
21.12.2012 14:50

O51n76d15ř93e34j 23F71i16l81i35p28c39z60y29k 8154513268431

Hrabe ti,  ty "Čechu " z Těšínska ? Koho zde vyhazuješ ty Šnejdárkův pohrobku ?A nauč se anglický slovosled, analfabete. Co tám děláš v té cizině ?

Zedničinu u Poláka ?

+2/−6
21.12.2012 14:30

J84a53n 67S59a11k 4547307896406

Ty parchante jeden polska...chces me ucit anglicky slovosled? Kde je chyba, ty polaku? ;-D Poucz nas tady ;-D;-D

+4/−2
21.12.2012 14:44

Z97b91y15g94n59i58e64w 66Ć65m30i81e73l 9221419883978

Začnu tím že jsem polák z Jablunkova a český policajt, budu psát za sebe ne za těšínské poláky, do včerejška jsem nevěděl že v Bystřici je Šnejdárkův pomník a taky považuji za nešťastné ja postavení tak poškození pomníku. Pravda je že mě ten pomník ale uráží, nemám nic proti Šnejdárkovi, byl to voják který plnil rozkazy, a do Slezska jej poslal Masaryk. Masaryk byl vynikající politik , svobodný zednář a hajzl člověk, pro měto žádný tatíček není. Nikdo ze zdejších poláků nevolá po připojení Těšínska do Polska, podotýkám nikdo,  ale čekají od Vás respekt k naší kultuře historii, tradicím a našim kořenům. Jsem z Jablunkova a jako zdejšího rodáka mě zajímá historie města, regionu a hlavně vlastní rodiny. Kdo z Vás zná historii vlastního města, vlastní rodiny? Kdo z Vás do včerejška slyšel o sedmidenní válce a Šnejdárkovi. Já jsem tyto věci znal, ale ne z toho co učí ve škole, díky tomu že jsem si tyto informace sám vyhledal a vytvořil na ně vlastní názor, díky tomu že mluvím polsky, česky i slovensky si můžu listovat v materiálech ze všech stran a udělat si na celou věc vlastní názor. Na lidi srali politici už tehdy tak jak na ně kašlou i dnes vždy jde jen o moc a peníze. Postavení pomníku zde beru jako provokaci vůči polské menšině, aby jse pochopili co asi cítím dám vám přirovnání (Bude hodně přitažené za vlasy, ale vytvoří ve vás podobny pocit, pochopíte o co jde) Představte si pomník Heydricha v Lidicích. Pro lidi co se zajímají o zdejší historii je to dost podobné. Většina zdejších poláků a čechu o tom ale nic neví, prostě je to nezajímá. Na školách zde nikdo zdejší historii neučí, češi tu vidí poláky jako nějaké přivandrovalce. Velký problém zdejšího regionu je, že většina zdejších čechů nezná kořeny vlastních rodin. Jakým jazykem mluvil doma jako mateřštinou jejich vlastní praděd.  Snažil jsem se pochopit jak k tomu došlo. "Polské" kořeny jsou pro zdejší čechy jak prašivina. K tomu se nikdo nepřizná, přiznejte si kolik českých "vlastenců" by zvolilo německé

+4/−12
21.12.2012 12:34

Z70b32y77g87n96i56e59w 39Ć91m14i44e28l 9901759603738

občansví, kdyby nám nabídli německé platy a důchody, polovina republiky by byla v Německu. Ve zdejší regionu byly tři období kdy zdejší lidé měnili svou národnost. První české školy se zde stavěly ve dvacátých letech, ale neměl kdo do nich chodit. První přihláška do české školy v Jablunkově byla psána polsky , česky tam nikdo nerozuměl, tato prihláška fyzicky existuje, vím kdo ji vlastní. S příchodem hospodářské krize nabízel zdejší učitel za zapsáni dětí do české školy práci v třineckých železárnách, zdroj peněz a obživy rodiny v těžkých časech, toto byl základ prvních zdejších čechů. Což panu učiteli zdejší poláci nezapomněli. Druhé období byla 2 světová válka, byli jsme součásti říše, ani protektorát, ani generální gubernie. Přišly vokslisty, poláci měli zaděláno na pořádné problémy, češi měli pokoj, kdo podepsal volslistu taky, akorát rukoval hned do wermachtu, ve většině případů podepsání volslisty nebylo dobrovolné, měli v tom prsty místní němci. V Jablunkově žili Poláci , Němci, Židé a mizivé procento Češi. Zdroj informací např kniha Měčislava Boráka o Retribučním soudnictví a Mimořádném lidové soudu na Ostravsku.  Po válce kdo měl volkslistu byl raději čechem ať se mu češi za to nemstí. No a tak nám postupně pribývalo čechů a ubývalo poláků. Dále pak smíšená manželství chlap polák , žena češka, kdo se učí s dětmi a stará se o ně? Žena , chlapi nějak k tomu nemají vztah. Žena se vdá třeba do Prahy do Olomouce zase je o poláky míň a tak jich postupně ubývá. Vydržte ještě dvě tři generace a poláci tu nebudou, budou tu jen češi. Tady se žádní další poláci nepřistěhují, jen češi, jinde v republice poláci nežijí. Jou fotografie starého Jablunkova. Byl jsem na výstavě kde byly mimo jiné fotografie vojsk v Jablunkově, kdo se umí dívat tak vidí, jsou fotky Legionu polskiego v Jablunkově, vstup českých legionářů na náměstí v Jablunkově, německých vojsk, polských vojsk, ruských vojsk. Jediné vojsko které nikdo nevítal byli čeští legionáři pochodující náměstím proč asi?

+3/−7
21.12.2012 12:58

K43a82r72e24l 76Ž40a68l79o95u61d49e31k 1444684722220

Vítá vás někdo když mu jako policista přijidete překazit zlodějinu?

+2/−1
21.12.2012 13:05

Z77b61y39g31n51i12e42w 51Ć42m74i12e54l 9241459753888

Roky zde byla ulice která se jmenovala polská, vedla z náměstí ku czytelni, za komunistů když zbourali starý jablunkov a postavili sídlišti ji přejmenovali na ul. Čs. armády, Mé jméno je Zbygniew, což je skomolenina Zbigniew, v práci jsme byli 4 chlapi stejného jména, každy se psal jinak, nejsem jediny kdo si myslí že nám ty jména skomolili schválně, matrika v Třinci v 70 letech a dřív. Už po revoluci mi na průkazu zdravotní pojišťovny ve jméně a příjmení udělali pět chyb, opisovali to z občanky kde to bylo dobře. Na vjezdu od Vendryně do Třince je u cesty u Zobavy uvítací tabule Vítejte v Třinci. Je to ve čtyřech jazycích, česky, polsky, německy a snad slovensky. Jediný polský je zastřikaný sprejem, to Vám tak vadí polské nápisy? Nejste schopni to překousnou  a tolerovat to, ještě když to platí unie a město to nestojí nic. O co Vám sakra jde. Zkuste tolerovat že tu jsme, my se zkusíme polepšit taky. Končím mohl byh tu psát do nekonečka, a už se mi přetrhla nit.

+1/−5
21.12.2012 13:09

P68e18t40r 38K67o74s30i40k 7636975913447

Vazeny pane, zjistete si nejprve neco o historii vlastniho regionu, nez se tady zacnete ohanet Polskem a polskou kulturou ;-) A hlavne jak doslo k popolsteni a co predvadeli Polaci v tomto regionu.....rozhodne nam nemaji co vycitat, to v zadnem pripade a velmi se divim, kde berou tu odvahu v ohybani dejin

+8/−3
21.12.2012 13:28

R16a38d94o32v41a31n 49K38r45h39o31v41s49k31ý 8817119371236

Tak to byste asi měl vědět, že slovanské obyvatelstvo se na území Těšínska objevilo cca v polovině 8. století a bylo to kmeny Opolanů a Vislanů. Od toho byste měl Vaše úvahy začít...

+1/−3
21.12.2012 14:24

J65i59ř85í 59H61l35i38s43n53i13k40o98v66s53k19ý 9973441132791

Proč Češi v Polsku se museli buď vystěhovat nebo stát Poláky?

Proč do roku 1848 nebylo jediné polské školy až po Bílsko? /tj. v celém Těšínsku/.

Proč Piastovna Alžběta Lukrécie psala do Vídně dopisy v češtině (zemřela roku 1653)?

+7/−1
21.12.2012 13:41

Z79b23y91g94n46i52e39w 86Ć97m87i46e92l 9291129503418

Byly tam školy české? Nebo napsal jsem někde v článku nějaké oslavné stati na poláky? Zlo bylo a je vždy po obou stranách, vím co tu dělali poláci čechum a co češi polákům. Byl jsem nedávno v Polsku Bełchatowa v Zelowie,  tak je komunita českých evangelíků, kteří se tam osídlili po Bílé Hoře, udržují si českou kultůru mají tam českou školku podle Komenského. Mají tam fotky s Havlem a paní Dagmar Havlovou kteří u nich byli.

+2/−3
21.12.2012 14:00

J41i57ř55í 76H68l93i96s77n46i96k45o71v76s31k51ý 9853771302571

Byly. Jaké jiné by měly být?

+5/−1
21.12.2012 14:07

J98i73ř64í 49H16l31i47s39n54i17k19o21v96s25k22ý 9773491872361

Přirovnávat Heydricha, hlavního strůjce holocaustu ke genrálovi Šnejdárkovi, to už chce opravdu velkou dávku ignorace a historické neznalosti.

Nedivil bych se, kdyby za tato slova vás Šnejdárkovi pozůstali žalovali. Já na jejich místě určitě.

+7/0
21.12.2012 13:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.