Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školáci můžou používat i písmo Comenia Script, rozhodlo ministerstvo

Ministerstvo školství po dvouletém testování uznalo používání nového písma Comenia Script. Školy tak budou mít alternativu k běžně užívané psací abecedě. Podle závěrečné zprávy písmo děti baví, vyhovuje i levákům, oznámil v úterý resort.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K28a76r87e65l 20D28r43d81a 6644772367

FONTY

Problémem počítačových fontů byla vždy čeština a její diakritika. Autoři v českém prostředí dotvoří často jen některé české znaky. Font pak nekorektně zobrazuje ostatní jazyky, třeba slovenštinu, polštinu, němčinu. Často se narazí na problémy i v češtině, kdy nějaké písmeno chybí.

Projíždím dostupné české fonty a doinstalovávám si fonty pro psané písmo. Výběr je malý: A lodyx, ScriptS, Skolacek CE, Koala CE... fonty jsou neúplné - vyhovují jen pro češtinu a mají plno chyb. Hezký a kompletně propracovaný (CP1250) je třeba font JaneAusten, ale jde spíš o rukopis ne o školní vzor. Dostat psané písmo do MS Word je docela problém.

Zkusil jsem při té příležitosti nainstalovat Comenia Script Pro. Při srovnání s jinými fonty je nehezký a není důvod proč ho na počítači používat. Font je nevýrazný, mám problém s čitelností, nutí mě písmo zvětšovat. Tím se stává písmo velmi málo úsporné. Font má přehnaně dlouhé mezery. Z textu mám pocit "kouskování", kdy se soustřeďuji více na jednotlivá slova. Úplně cítím návrat ke školnímu slabikování - bezmyšlenkovému drilování, kdy nelze dohlédnou ani na smysl celé věty. Písmo má tedy jakési didaktické vlastnosti na úkor použitelnosti jako standardní font. (Možná jde o snahu více rozlišovat mezery mezi slovy a potřít "nově zavedené" mezery mezi písmeny.) K čemu má font sloužit? Ke psaní výukových materiálů? Děti docela lituji. Já text v Comenia Scriptu čtu jen velmi obtížně.

Co mě zarazilo, font CS Pro chybuje v diakritice (velkého A), takže v němčině či slovenštině bude mít problém (verze 1.0). Třeba je to nějaká pracovní verze.

+1/0
29.12.2012 16:58

K50a30r34e45l 64D25r71d57a 6694172167

SRBŠTINA

Aneb, když si nevíme rady, poučme se, tak jako v minulosti, u našich bratrů Slovanů. ;-D

Základem Srbštiny je azbuka - cyrilice, která se vyučuje ve školách, samozřejmě i v písemné podobě. Je to formálně ten nejsprávnější zápis textu v Srbsku. Proto jsou státní úřady a oficiální nápisy uváděny v azbuce. V azbuce existuje i "bohatá" starší literatura. S nástupem komerce posledních let, vlivem puberťáků, co nehodlají u azbuky zůstat jako jejich dědové  a svévolně přechází na latinku, vlivem reklamní PR masáže "v západním stylu" v latince... se latinka užívá dnes v Srbsku s převahou asi tak 90% ku 10% oproti azbuce.

Každý úředník v Srbsku proto musí umět zpracovat text v azbuce i latince. Existují programy, které azbuku konvertují do latinky. Nápisy na obchodech a zboží jsou téměř vždy v latince. Knihy nově vychází s převahou v latince. Starší generace a frajeři ale píší v azbuce. Puberťáci přechází na latinku. V azbuce vám dorazí domů úřední dopis a kdejaké lejstro...

A pak babo raď. Dr. Lencová by se z takové situace, než by ji řádně pohanila, asi zcvokla. ;-D Stačí si projít vznik cyrilice. Každý žák Cyrila a Metoděje měl po jejich vzoru s hlaholicí potřebu stvořit nové moderní písmo. Do toho kecala pravoslavná církev, zda to písmo není moc římské - latinka je projevem Satana z Vatikánu. Takže Rusové do 18. století netušili v jakém písmu smějí vlastně psát. 

Fakticky nevím, jak to vypadá v Srbsku na školách dnes. Patrně probíhá příklon k latince a učí se obě formy písma. Srbské děti umí číst cyrilici i latinku. Aneb, kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem. A Srbové vydají za dva již od narození. ;-D

+1/0
28.12.2012 8:37
Foto

J24a54r57o89s76l81a88v 61S89o42j70k11a 3156984294940

Je asi opravdu zvláštní, že děti (některé) se budou učit právě písmo paní Lencové. Co předcházelo jeho zavedení? Jaký to byl proces? A protože žijeme, kde žijeme, lze se jen smutně ptát: A co je za tím??

+1/0
22.12.2012 20:06

J38a29n95e36k 39W36a88g28n97e95r 7949629114978

To si to ani neumíte najít? A chcete o něčem diskutovat?!

0/−1
25.12.2012 17:52

M60a57r31t37i98n16a 76M58o38u10d20r62á 7720373316359

Proč panu Sojkovi raději neobjasníte, nač se ptá?

Myslím, že právě Vy, který redigujete portál Česká škola (http://www.ceskaskola.cz/2001/01/o-nas.html) a zavedení  Comenia Scriptu vehementně obhajujete od jeho časných začátků, byste byl jedním z nejpovolanějších.

Přesto raději oponujete tak, jak oponujete.

To je smutné.

0/0
25.12.2012 22:08

J95a26n68e87k 41W30a80g87n18e27r 7589939884788

Část odpovědí je již v článku (sice je hodně nekvalitní) a ke zbytku stačí použít vyhledávač nebo web MŠMT.

0/0
26.12.2012 7:19

M30a40r39t61i43n64a 34M56o70u28d84r75á 7560673156149

V článku je uvedeno: "Podnětem k testování písma na školách byly hlavně dotazy rodičů žáků, kteří měli zkušenosti se vzděláváním v zahraničí, například ve Velké Británii, USA, Finsku či Dánsku."

Vám tento důvod připadá dostatečný? 

Zdá se Vám logické, aby se naše děti učily méně jen proto, že několik jedinců zjistilo, že se v některých cizích zemích píše "tiskace" (a jinde zase ne)? 

Notabene, když k tomuto zjištění došli zhusta až poté, co absolvovali základní výcvik psaní v ČR...

Není naopak výhodnější ovládat jak spojované psací písmo, tak "tiskací" a používat je podle aktuální potřeby? 

Jsou snad  naše děti tak hloupé, že by samy nedokázaly odhadnout a použít, kdy se co hodí?

0/0
26.12.2012 15:43

K40a71r59e20l 64D74r80d23a 6894432987

ČEŠI, NAZDAR V LEPŠÍCH ČASECH! - ODBORNÁ DISKUSE

K vytvoření nové podoby českého školního písma nebyli přizváni žádní odborníci. Pomocí klamavé mediální masáže se s podporou MŠMT rozjíždí experiment soukromého subjektu zapojeného do byznysu s dodáváním nových školních pomůcek. Oponenti uvádí příklad ze Švédka, kde podobný experiment (i přes zapojení odborníků) skončil krachem.

Grafologové uvádí, že forma písma ovlivňuje náš rozvoj osobnosti, naše myšlení i jednání. Za bolševika došlo ke zrušení grafologie jako vědního oboru, písmo z 50. let tvořilo z lidí "šedé myši". Aneb, co očekáváme od nového písma v současné době? (Dynamiku, schopnost se prosazovat, obstát v konkurenci - což autorka slibuje.) Comenia Script hodnotí grafologové jako dobrý pokus, ale do písma jsou promítnuty všechny "špatné" vlastnosti jeho autorky: je hodně dívčí, bez energie, málo dynamické, introvertní - aneb neodpovídá potřebám současné dynamičnosti a převahy mužské energie. Povede k dalšímu zúžení vědomí, k tendenci oddělovat, k neschopnosti věci spojovat, k odtržení od našich instinktů, k emocionální plochosti. Aneb dál se budou z českých dětí tvořit "šedé myši" a jejich konkurenceschopnost se bude ještě více snižovat. Aneb tendence zahájené bolševikem stále přežívají a změna k lepšímu nenastala.

I přizvala si autorka písma "se špatnými vlastnostmi" tým oponentních odborníků, kteří v prvé řadě prohlásili grafology z řad oponentů za šarlatány a neodborníky a jejich názory na CS za hlouposti. Čímž potvrdila, že odbornost se z projektu vytratila a jde jen o osobní útoky a nerušený prostor pro byznys vytěžující současnou generaci dětí.

Pro mě je zajímavé si uvědomit, že "psací písmo" podobné českému se užívá na celém světě. Získal jsem z médií pocit, že jde v Česku o přežitek z R-U. Zavedení CS na školách se má dít se souhlasem rodičů. Jak bude získáván? Anketou? Hlasováním? Prostým souhlasem? A pokud se mi výsledek nebude líbit, bude následovat nucené přeřazení dětí na jinou školu?

+1/0
20.12.2012 10:08

K36a48r30e85l 45D28r75d66a 6554382257

Odkazy:

Radana Lencová

http://www.lencova.eu/cs/uvod

ČGK ke Comenia Scriptu

http://www.grafologickakomora.cz/cgk-ke-comenia-scriptu/

Božena Správcová: Vítězství Comenia Scriptu nad rozumem? http://www.itvar.cz/cz/2012/18-2012-comenia-477.html

+1/0
20.12.2012 10:17

P66a12v49e30l 68O10d82r36a88z19i37l 6964619837230

To bych rád věděl, jak spojitost psaní souvisí se spojitostí myšlení, pokud někdo třeba tvoří román (což je asi duševní činnost) na psacím stroji.

Božena prezentuje zcela nelogická tvrzení.

0/0
20.12.2012 11:17

K74a87r86e41l 13D22r22d77a 6884382937

Přijde mi to jasné. Podle mě jde o rozvoj osobnosti u dětí v době, kdy to má význam. Netuším, proč uvádíte psací stroj? ;-)

+1/0
20.12.2012 13:14

P61a39v47e40l 11O12d63r20a13z59i36l 6374849717840

Protože je to nesmyslné. Text je zásadně nespojitý (slova) a spojitost v rámci slova je nepodstatná. Kdyby byla podstatná, tak by se spojitě i tiskly materiály pro děti, nemyslíte?

Ale jsem zvyklý, že pedagogická logika je odlišná od logiky vědecké a technické.:-)

0/−1
20.12.2012 13:17

K91a80r24e23l 73D41r98d13a 6244632537

Opět, proč pedagogická logika? Já psaní nevyučuji. Pouze mi přijde správné učit děti slova spojitě.

S tím, že by text byl zásadně nespojitý nesouhlasím. Podle mě vnímáme části textu spojitě. Proto rozumíme sdělení ve větách, odstavcích, kapitolách... 

Míval jsem spolužáka, který nepochopil rozdělování slov. Při psaní běžně vázal předložky a různá slova dohromady podle toho, jak je vázaně vyslovujeme. Trápil se s tím celou ZŠ a tuším, že chodil i k nějakému odborníkovi. S užíváním CS může přibývat podobných dětí, které budou v rozdělování slov chybovat a učitelé to v případě nevázaných písmen ani nerozpoznají.

+1/0
28.12.2012 7:29

K76a48r86e72l 49D20r81d37a 6984792717

Téma mě přimělo zamyslet se zase jednou nad mým "tiskace-psacím" písmem a nad jeho "kocourkovštinou", které pěstuji od puberty. Je nevzhledné, nepraktické a pomalé. Má jít o jednoduché "tiskací písmo" podobné CS. Čímž do vínku dostalo frajeřinu puberťáka, vzdorovitost, hroznou pomalost, nepraktičnost a škaredost. 

Náhodně dnes vážu části slov, které mi přijdou vhodné a přecházím přitom do psacího písma. Tiskací používám přednostně pro velká písmena a zkratky, což mi přijde výborné. Občas přecházím až do psacího písma v podobě vlnovky doplněné diakritikou, které sám po sobě nepřečtu. Nejčitelnějším a nejvzhlednějším písmem jsou pro mě vesměs tiskací znaky vázané pokud možno do jednoho tahu a doplněné množstvím "kudrlinek" a obloučků, čímž písmo získává na úhlednosti, vypsanosti, čitelnosti a rychlosti.

Inu, téma na Vánoce, zkusím zrušit svoji "kocourkovštinu" ve stylu mého vlastního odpudivého CS a zkusím pocvičit obloučky a kudrlinky. Nejlépe tak, že se zkusím rozpomenout na původní psací písmo, doplním je vzletnými ornamenty "z krasopisu" a převezmu z toho, co půjde. Potřebuji psát co nejrychleji a přes volnost a svobodu "kudrlinek" vidím ideální cestu. ;-DV

0/0
20.12.2012 11:04

J78a15n76e70k 34W97a50g89n94e15r 7279899484798

Proč by zrovna grafologové měli mluvit do toho, co se bude učit na školách?

0/0
25.12.2012 17:53

M78a84r23t40i17n62a 97M52o37u62d53r37á 7740603566649

A proč grafici?

0/0
25.12.2012 22:09

J16a65n17e31k 55W25a71g83n46e92r 7859349254728

Vzhledem k tomu, že pilotáž Comenia Script probíhala na 33 školách pod dohledem PedF UK a MŠMT, zřejmě do toho mluvilo dost odborníků? Nebo si myslíte, že na školách děti vyučují nekvalifikovaní blbci? Písma zpravidla tvoří typografové a kaligrafové, kdo by to měl dělat jiný?

0/0
26.12.2012 7:25

M96a63r73t42i42n57a 83M84o70u27d28r50á 7400263236699

33 škol? To máme 33 učitelů vyškolených grafičkou Lencovou (při více 1.třídách se zpravidla Comenia vyučuje jen v 1 z nich, není-li zájem rodičů 100%) sbírajících údaje. 

Veřejnost by jistě potěšilo, kdyby mohla znát, kdo konkrétní tento pokus vyhodnotil (a podle jakých kritérií).

0/0
26.12.2012 15:52

J91a83n81e72k 58W11a27g64n43e85r 7989889244438

TO JE LEŽ: "K vytvoření nové podoby českého školního písma nebyli přizváni žádní odborníci."

0/0
26.12.2012 7:49

M64a44r78t94i29n95a 52M89o89u38d46r64á 7350903186859

Bylo by dobré, kdyby bylo obecně známo, kteří konkrétní odborníci to byli. Mají-li obecně vysoký kredit, patrně by jejich jména dodala písmu patřičný lesk...

+1/0
26.12.2012 15:44

K33a87r11e72l 43D83r16d60a 6394212637

Je to můj dojem z PR dr. Lencové kolem CS, kdy si přizvala "teoretického" dětského psychologa a akademického malíře, kteří svorně prohlašují oponenturu za bláboly a oponenty za šartlatány. Pokud přistupuji k těmto odborníkům recipročně a zpochybním k tomu doktorát paní Lencové, který získala právě za Comenia Script, snadno mohu jakoukoliv účast odborníků na zavedení nového písma popřít.

Ostatně, po vzoru paní Lencové: podrobněji si můžete všechny kritické vlastnosti nového písma a jeho zdrcující vliv na školní mládež nastudovat v knize "Ničení dětí nespojitým písmem" od předních českých a světových odborníků. Kniha je k dispozici v mém  nakladatelství za 1.450,- Kč a lze ji zaslat i na dobírku. ;-D

+1/0
28.12.2012 8:03

M84a27r97t91i49n15a 75M96o32u96d49r35á 7830333366579

toho akademického malíře, Jana Solperu, nepřizvala náhodou. 

Už někdy v 70.letech minulého století totiž marně prosazoval zavedení "tiskacího" psacího vzoru do 1.tříd (uvedl to v jednom z rozhovorů k tématu). 

Lencová u něj  v pražském atelieru písma a typografie studovala (1994-2000). Jablko nikdy nepadá daleko od stromu.

Více o ní např. zde: http://www.artmagazin.eu/aktualne/radana-lencova-linie-dechu-a-interier.htm

Doménu Lencova.eu prý provozuje její nakladatelství Svět (http://www.nakladatelstvisvet.com). Kromě Drtikola a produktů paní Lencové tho moc nevydalo. Není divu: http://www.nakladatelstvisvet.com/cs/kruh_edice_svet#

Kdyby byl Comenia Script zaveden povinně... ;-)

0/0
28.12.2012 11:42

M89i64c72h77a39l 62M70i51l24l81e63r 9146532799932

mam dlouholetou zkusenost od protinozcu, kde se pismo hodne podobne Comenii script vyucuje uz hodne let. Namisto nudnych cviceni na jemnou motoriku se zaci venuji vzrusujici "umelecko vytvarne vychove" skladajici se ze slepovani konstrukci z papirovych krabicek a jinych materialu, vyroby "obrazu" z materialu jedlych i nejedlych, ornamentalnich a praktickcych, vyrobe nahrdelniku z testovin a podobnych kousku...atd. za ucelem "podporeni vyvoje predstavivosti" kazdeho zaka,

Je pravda, ze vsude na svete se uroven rukopisu zhorsila protoze vsichni tukame na klavesnici pocitace tam, kde jsme byli zvykli psat rucne. Preorientovani se na Comenii ale vezme detem i to malo, kde dosud meli moznost se procvicit v psani a jemne motorice.

 Zdejsi deti neumeji psat jako ty ceske, nemaji vypsanou ruku a neni vzacne potkat maturanta s rukopisem podobnym prumernemu ceskemu zaku  z 2.tridy. Synova pritelkyne je jinak vyborna ucitelka z primarky, sikovna na kdeco vcetne sportu a hudebni vychovy, ale jeji rukopis se podoba zminenemu ceskemu druhakovi!!!

Tam to povede i u vas, kdyz zvitezi tyhle sebe-chvalene pani Lencove.

+2/0
20.12.2012 4:35

M76a31r13t13i83n24a 41M23o67u85d64r33á 7620953396209

Zaplatím-li za něco horentní sumu, očekávám, že získám něco nového, něco, co potřebuji, co mi usnadní nebo zpříjemní další život.

*

Jenomže zaplatím-li za Comenia Script, budu naopak ošizena o možnost naučit se typ písma, které ovládají všichni ostatní a jehož znalost považují za samozřejmost.

Samozřejmost, na kterou nikdo nemůže uplatňovat autorská práva. 

Samozřejmost, která jim byla jaksi automaticky poskytnuta zdarma v rámci základního vzdělání.

+2/0
19.12.2012 15:50

P17a70v16e76l 96O68d68r49a12z62i92l 6474689217970

A co kurent? ;-D A zrušená výuka azbuky? ;-D

P.S. platí se za truetype řez. Nevím přesně, co a jak se chcete z truetype řezu učit.

0/0
19.12.2012 16:06

M74a28r92t64i21n52a 19M68o71u35d41r19á 7800983516629

Platí se třeba za tohle: http://www.nakladatelstvisvet.com/cs/shop/edice_kaligrafie/prvni-trida/radana_lencova_balicek_comenia_script_uni

---------------

Porovnejte s cenami běžných učebních pomůcek, porovnejte obsah a potřebnost jednotlivých součástí balíčku.

+2/0
19.12.2012 16:19

P80a17v14e66l 45O84d40r90a23z38i64l 6444729257650

Potřebnost: 0

Tím je, myslím, řečeno vše.

+2/−1
19.12.2012 18:42

M94a73r30t53i79n53a 37M67o84u74d61r35á 7770543156869

Nula? To paní Lencovou nepotěší. Možná se jí to dokonce dotkne.

+2/0
19.12.2012 20:00

P41a96v95e57l 62O38d29r84a46z62i58l 6904959867240

C'est la vie.

+1/0
19.12.2012 20:08

M93a50r81t60i64n52a 41M66o86u29d81r36á 7210393966979

ale ode mne máte plus, protože si myslím téměř totéž (na výuku psaní stačí třeba písek a klacík nebo tabulka a křída) 

Ten balíček byl oceněn jako kniha roku. Ovšem komise si tehdy stěžovala na velmi malý počet účastníků soutěže, takže moc neměla, z čeho vybírat.

+2/0
19.12.2012 20:32

J93a27n79e12k 16W53a40g29n41e25r 7389569924398

Jak můžete srovnávat malonákladové publikace s masovou produkcí?

0/0
25.12.2012 17:54

M43a26r13t24i95n81a 46M87o27u67d59r70á 7840273646399

i s přihlédnutím k velikosti nákladu je zřejmé, že cena je příliš vysoká, zvážíme-li, co zákazník dostává

0/0
25.12.2012 22:04

M34i66l65a60n 52Ž47e64r66n81í78č22e34k 8673350191

Prosím, tato věc není tak jednoznačná jak se nám hlásí z médií. Např. ve zprávě z MŠMT je naspáno, že dohližitelem a vyhodnocovatelem byla sama paní Lencová a její tým...tak pak nevím co to má za vypovídající hodnotu. Já bych si to taky pochválil... Jinak více zde:http://www.itvar.cz/prilohy/33/Tvar06-2010.pdf

+4/0
19.12.2012 12:44

M24a62r72t33i98n89a 32M21o39u48d33r41á 7620463756299

Koukala jsem na video:

 http://www.youtube.com/watch?v=9oWQ1WlJY9c

a zarazilo mě, že se přednostně řeší, jak veřejnost Comenia Script přijímá (potažmo jak se médiím daří přesvědčit obyvatele ČR), 

nikoliv skutečný přínos či "nepřínos" tohoto písma.

+2/0
19.12.2012 15:42

O72l62d79ř71i90c90h 35J56a64n14e78č55e69k 8719316343541

Při pohledu na písmo mi připadá, že jde o akceptanci podprůměru, resp. preferenci "raději ať se to všichni jakž takž naučí, než ať se to polovina naučí výborně". Osobně si nedovedu představit, že bych takhle psal - přijde mi to zoufale pomalé. Na jednu stranu sice určitě snáze zvládnutelné pro podprůměrně nadané děti, na druhou jistě velká škoda pro ty nadprůměrné, pokud vůbec nedostanou šanci se klasické psací písmo naučit. Já bych pro své děti dal jednoznačně přednost "klasice".

Samozřejmě, je nutno klást si jednak otázku, co vlastně je "správně" (všichni jakž takž vs. polovina výborně) a taky jestli je v dnešní době vůbec potřeba umět výborně (rychle) psát na papír (kolik z vás píše pravidelně rukou delší texty? a jak je to u mládeže??)

+3/−1
19.12.2012 9:06
Foto

K44a59r80e61l 15H35r89u11š35k13a 2231751288917

Můžete mi, prosím, vysvětlit, jak písmo souvisí s průměrem? Respektive s průměrem čeho?

+1/0
19.12.2012 9:40

O14l12d16ř30i42c41h 77J54a20n83e26č62e36k 8679966663941

2. otázka: s průměrem talentu (či přesněji s hranicí mezi schopen / neschopen) naučit se rychle a čitelně psát propiskou na papír. Odpověď na první otázku je pak evidentní.

Jak říkám, nedovedu si představit, že bych tímto písmem psal tak rychle, jak jsem vždy potřeboval a potřebuji - nejprve na gymnáziu zápisky či písemky, později totéž na VŠ, v současnosti poznámky na školeních a poradách.

Ta mince má dvě strany: nahrazením výuky stávajícího psacího písma tímto dáme slabším žákům větší šanci naučit se "rozumně" psát, současně však snížíme šanci využití potenciálu těch nadprůměrných (prostě těch, kteří bez problémů zvládají stávající písmo).

0/0
19.12.2012 11:29

P88a51v79e56l 21O84d27r47a58z65i94l 6724989307540

Jak říkám, většina studentů píše nespojitě, ono prostě spojitým písmem napíšete spoustu tahů navíc, jen pro příklad a, p, t, b, k, d... ale je to o zvyku. Nevím o nikom, kdo by psal spojitě-psace a bylo to čitelné, krom učitelek na prvním stupni ZŠ.

0/0
19.12.2012 12:01

O57l82d45ř23i90c27h 20J50a37n81e32č22e63k 8489406113581

Ono nejde o tu (ne)spojenost. A je otázka, kde podle Vás leží hranice mezi spojeností a nespojeností - předpokládám, že většina lidí píše nějakou kombinací toho, tj. ani nepíše celá slova vcelku, ani neodděluje důsledně každé jednotlivé písmenko.

Tady jde o tvar jednotlivých písmenek - o to, že písmena dosavadního psacího písma jsou taková, aby bylo celé slovo možné napsat jedním tahem (i když to pak nikdo nedělá), což je (alespoň pro jednotlivá písmena) nejrychlejší. Kdežto Comenia je poskládaná z krátkých přerušovaných tahů, mezi nimiž musíte neustále zvedat tužku a znova a znova "hledat" místo, kam ji položit. Což prostě nemůže být rychlé a je to i důvod, proč rukou nepíšeme tiskacími písmeny. Např. v galerii vyfocenou "Adélu" napíšu klasickým psacím (kde minimálně mezi é a l kvůli čárce přeruším) nesrovnatelně rychleji než tímto.

Toto písmo jednotlivá písmena striktně nespojuje a to je podle mě špatně - protože co to přinese?

A pokud děcko nikdy neuvidí velké psací A nebo skupinu "ela" (bez čárky nad e) spojenou, těžko někdy přijde na to, že by se to tak mohlo psát - přitom to tak je bezesporu výhodnější.

0/0
19.12.2012 13:04

P54a56v11e90l 10O54d54r45a20z56i42l 6204339957360

Hmm, dle mého názoru je "Adéla" psáno spojitě podstatně pomalejší, než v galerii uvedené, neboť musíte provést duplikovaný tah u A, d, l, a.

Nejsem si tedy jist, jak se dosáhne té vyšší rychlosti.

Pravděpodobně je pro vás, co píšete rychleji spojitě největší zdržení zvednutí tužky. Připouštím, že jako technik, který píše (občas) technickým písmem, jsem na to zvyklý.

0/0
19.12.2012 16:12

M47a13r70t19i56n56a 39M22o65u39d25r17á 7800833676919

V životě nevystačíme jen se slovem Adéla

0/0
19.12.2012 21:57

P12a64v14e71l 54O74d19r46a36z13i13l 6674309837120

No, ale většina spojitě psaných písmen vyžaduje více tahů, než jejich nespojitý ekvivalent (včetně případných tahů vzduchem). Ale tak ať si každý píše, jak se mu chce. Je fakt, že vzhledem k urputnosti, s jakou je prosazován, CS nepřináší až takové převratné výhody.

0/0
19.12.2012 23:25

O34l20d23ř64i17c18h 27J45a29n39e48č30e16k 8429626523801

S tím, že většina spojeně psaných písmen vyžaduje více tahů, si dovolím nesouhlasit. Malá jsou ve většině případů v podstatě stejná jako jejich "dosavadní" ekvivalenty, pouze jsou redukovaná o "spojovací" části, kdy tužku namísto hrotem po papíru přenesete vzduchem. Ten tah uděláte tak jako tak. Třeba u té Adély děláte krom A opravdu takřka ty samé pohyby. d, e, a jsou v CS totožná jako v dosavadním psacím písmu, chybí jen to propojení, ten tah rukou (s tužkou nad papírem) musíte udělat tak jako tak, tak nevím, o jakém duplikovaném tahu navíc v předchozí reakci píšete.

Velké A má, dá se říci, v obou verzích stejně tahů (pokud "velké břicho" stávajícího psacího stavíme na úroveň dvou šikmých linek tiskacího, resp. CS - dvě rovné linky "se špičkou" budou psát jen děti v prvních letech ZŠ, pak většina stejně přejde na oblouk). U CS musíte dvakrát tužku přenést (včetně přenosu na "začátek" následujícího písmene), u klasického psacího prostě navazujete. Takže ač možná "duplikované tahy", ty prostě nemůžou být pomalejší.

Máte pravdu, že Váš odlišný názor opravdu může být způsoben tím, že jste navyklý technickému písmu. Takových lidí ale moc není ;-)

Ano, "ať si každý píše, jak se mu chce" - stejně to všichni dělají. Ale já tvrdím, že to, "jak si kdo bude chtít psát", je krasopisem vštípeným v první třídě ZŠ zásadně ovlivněno.

+1/0
20.12.2012 10:10

P16a83v87e44l 24O59d10r44a98z13i87l 6724539157120

Pardon, já jsem technik. Vy píšete, z technického pohledu, naprosté nesmysly. Pokud ty duplikátní tahy nevidíte, tak si nemáme co říct.

0/0
20.12.2012 10:58

O52l73d18ř97i63c48h 48J61a62n44e96č39e91k 8329376403511

Aha? A můžete mi tedy prosím vysvětlit, jaké naprosté nesmysly píšu?

Co myslíte "duplikátními tahy, které CS nebo tiskací neobsahuje", např. ve skupině "eda"? Ano, je sice řada míst, po kterých tužkou přejedu vícekrát tam a zpět, nebo různých "zbytečných" kliček (b, k, l,...). Ale když budu psát tiskacím nebo CS, tak rukou udělám více méně ty samé pohyby - pouze s hrotem tužky nikoliv přiloženým na papíře, ale ve vzduchu. Ale udělám je! A nechat ten hrot přiložený na papíře podle mého názoru nemůže být pomalejší, než ho zvedat a o kousek dál pokládat! To je to...

+1/0
20.12.2012 11:10

P24a67v52e70l 82O67d34r17a34z91i62l 6134249917540

To je nesmysl. Já žádné kličky ani duplikátní tahy prostě NEDĚLÁM. A proto také píšu rychleji. Nepíšu CS, takže ten do toho prosím netahejte.

0/−1
20.12.2012 11:23

O31l49d65ř67i93c10h 89J46a18n53e95č22e85k 8289586303411

Prosil jsem Vás, ať mi vysvětlíte, jaké nesmysly píšu. To ale očividně nedokážete...

Můžete mi vysvětlit, jak píšete třeba 'la' - jak dostanete hrot tužky od konce 'l' do místa, kde začínáte 'a', a přitom se vyhnete přebytečným tahům?

Ano, určitě lze psát ještě rychleji, než jak se to "normálně" dělá. Ale to člověka musí někdo naučit, nebo si to musí sám vykoumat.

A především - je nesmysl hádat se tu o subjektivních dojmech, zda je lepší psát tiskacím či psacím.

Podstatou je to, že Vy nedokážete uznat, že děti jsou s CS (nebo kdyby se rovnou učili tiskací) o něco ochuzovány. A že je hloupost je takto ochuzovat.

+1/0
20.12.2012 11:47

P60a26v88e85l 79O94d27r80a54z94i49l 6554929407230

Povšimněte si prosím, že píšu výhradně o duplikátních tazích.Typický zástupce je malé o, které se nelogicky spojuje někde nahoře, přižemž se tam dostanu, musím ZASTAVIT, VRÁTIT SE, obkroužit to spodem, zprava dojít do místa, kde už jsem byl, ZASTAVIT, VRÁTIT se a slavnostně dokreslit napojení na další znak. Jestli v tom nevidíte redundanci, tak si prostě nerozumíme.

Děti jsou dnes ochuzovány o kurent a také s tím nějak žijí.

0/0
20.12.2012 12:42

O77l39d45ř90i42c90h 32J96a27n54e65č52e34k 8479916553181

Toto je první případ, kde jasně popisujete, co těmi nadbytečnými duplicitními tahy myslíte. 'o' je však dost specifický případ a 'krasopisně' ho napíše opravdu těžko kdo.

Ale včera odpoledne jste tu psal o duplicitních tazích u A, d, l, a - a dosud jste mi nedokázal vysvětlit, kde je tam vidíte.

Pokud 'd' nepíšete bez 'nožičky', tj. jako 'uzavřené J', a chcete na něj napojit 'l', které nejspíš píšete odshora dolů (pokud ne, tak máte asi opravdu na rychlost maximálně optimalizovaný vlastní styl, kde tatáž písmena píšete různými směry v závislosti na tom, jaká písmena jim předcházejí a následují), tak musíte v horizontální rovině udělat více méně stejný pohyb bez ohledu na to, jestli při něm podržíte tužku na papíře nebo ji zvednete.

Ještě markantnější je to při napojení 'a' na 'l'.

+1/0
20.12.2012 13:51

P12a76v33e29l 73O73d76r54a26z22i11l 6684769677780

No klidně to rozvedu. Psací A je stejné jako o, tj. jedu nahoru, nahoře dám čelem vzad a obkresluju to proti směru ručiček na hodinkách, dojedu tam, kde už jsem byl a jedu zase zpět. u toho d se zase vracím při kreslení bříška a pak zase shora dolů. Já píšu d tak, jako se píše psací t, tedy s jinými proporcemi, akorát první šikmý tah vzhůru dělám mimo papír. U l tedy není redundance tak výrazná. Malé a je skoro jako o.

0/0
20.12.2012 20:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.