Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Karlovarští silničáři řeší záhadu. Most posolili, ale pořád klouzal

Je to velká záhada, kterou se snaží rozplést silničáři v Karlovarském kraji. V úterý ráno posypali most u bývalého Transmotelu na rychlostní silnici mezi Karlovými Vary a Sokolovem. A ani ne po třech hodinách tu havarovaly dva kamiony. Silnice přitom neměla klouzat, stejně jako ostatní posolené cesty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P59e25t58r 57R64u39m72p32l29i51k 4749797449263

haha-polská sůl a solanku míchal kdo?Jenom upřesnuji, že solanka není sůl s vodou;-O

0/0
13.12.2012 16:57

D44u66š15a40n 24M70a79s38á89r 3341681792905

Co na to říká pan Hájek?8-o

+2/0
13.12.2012 16:04

P80e82t96r 20H42o83f86m59a96n 6752784598150

Pro ty co most neznají, je z roku 1974 o opravě se dozvíte víc zde http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/aktualni_informace/detail?id=2094

0/0
13.12.2012 15:59

Š50t23ě42p41á69n 83B97u45r85i47a82n 3693923801415

Ten most rozhodně není nový, stál na stejném místě už předtím. Pravda je, že byl renovován a rozšířen, ale rozhodně tam stojí již desítky let. Takže nechápu výmluvy na nový most.

+2/−1
13.12.2012 14:07

J87i45n30d67ř40i69c92h 41B48e68l76l68i11n42g 9577165176634

Strašlivá záhada

Sůl spolehlivě funguje asi tak do -6 stupňů. 

Při mazech pod -10 je už zbytečné solit, Sníh se chová jako písek a led jako beton - nekloužou. Pokud je ale při této teplotě posolíme, pak se na povrchu ledu vytvoří vynikající lubrikační gel, a ze sněhu vznikne plastická masa docela podobná vazelíně. Takže na neošetřených silnicích (jsou li rozhrnuté) se jezdí vcelku bez komplikací, zato ty "ošetřené" jsou životu nebezpečné.

Chtít ale takovou takovou zkušenost po našich silničářích, to už by bylo moc.

+11/−1
13.12.2012 13:51

J44a21n 74F86r76o90l36í19k 6176820465204

Je to něco podobného jako přímořské silnice v Chorvatsku. Teplota nad 20 st. C a sinice po dešti jsou jako mýdlo. Taky děsná záhada;-D

+1/−1
13.12.2012 14:41

J72i59ř24í 93S77v64o87b42o38d47n20í52k 5499102313246

V zemich,kde jsou velká vedra,přidávají do asfaltu drcený mramor.Asfalt se sice v létě neroztéká,ale poprší a je jako ledovka.Toť vše na vysvětlení záhady.Dělají to tak ji v TR,SÝRII a jiných zemích tady dole.

+4/0
13.12.2012 15:03

Z30d75e83n14ě35k 62M84a26r95e76š 6705426895481

Také bych to tipoval právě na tuto obrovskou "záhadu" ;-D

0/0
13.12.2012 18:08

P42e82t33r 64K31o65l95o51u28š62e37k 6519758123824

No, tak jste sice hezky pospal co s největší pravděpodobností vědí.

To, že na mostech může být teplota až o několik stupňů o tom nepíšete, ale i přesto i toto pravděpodobně vědí.

Patrně došlo k tomu, že teplota na mostu byla kvůli klimatickým podmínkám neočekávaně nižší než by se mohlo zdát. Otázka je proč a hlavně se z toho poučit. Tento most namrzá více a je třeba k tomu tak přistupovat. Pak poučit personál, který má údržbu na starosti. 

Dát jim vaší radu, to by si asi všichni zainteresovaní začali klepat na čelo.

PS: Nehledejte hned za vším váš vysněný předpoklad, že ostatní jsou hloupější než vy.

+2/−1
13.12.2012 18:33

J36o76s33e51f 36N87o91v61a70k 5368672346608

Černý led. To zní jak špatný překlad z angličtiny (black ice = náledí...). Rv

+5/0
13.12.2012 13:40

R18a60d67e20k 71M95i56t70a19s 6651768651920

Takoveto nesmyslne zpravy pise denik, ktery dostava zlatou lupu, tak to je mazec.

Vetsi blbost se snad uz ani nedaji napsat, most namrza kdyz je zima to je informace.

+8/0
13.12.2012 12:52

D64a79v42i85d 71H34y42š50p93l93e43r 2653653957165

Tak to je polská sůl...

Poláci dávají do jídla technickou, a na silnici tu, která nesolí. :-)

+2/−5
13.12.2012 12:49

D94a41v13i60d 39K37r27á66l 1539756829648

mezi technickou a jedlou solí je rozdíl pouze v čistotě.

Snížení bodu tuhnutí (kryoskopie) je přímo úměrné hmotnosti rozpuštěné látky. Tedy jedlá sůl by měla být pro rozmrazování účinnější než technická.

+4/0
13.12.2012 13:01

J39a86n 79F15r23o84l59í31k 6986950905924

Věřím, že Hyšpler jen jemně žertuje tak si to tak neberte;-D

+2/0
13.12.2012 14:42

R81o61m36a75n 20Z72a26j38í39č89e74k 1139709440618

...jen jestli to nebyla ta polska jedla sul co mela byt misto te posypove v potravinach ;-D

+2/−3
13.12.2012 12:45

J42a35n 51S25t28o27d57o59l84a 7641170623590

A ještě doplněk. Mosty namrzají více proto, že chladný vzduch je nad i pod vozovkou. U silnice v terénu vozovka leží na zemi nebo skále, které v našich podmínkách většinou nepromrznou. Hned pod asfaltem už je nadnulová teplota. A dalším důvodem namrzání mostů je to, že některé z nich bývají v mrazové kotlině, kde je jednak nižší teplota než v blízkém okolí a hlavně se tam nízká teplota drží celodenně nebo déle než v okolí. Předpokládal bych, že místní silničář má jistou "znalost tratě" a o takových nástrahách na svém úseku ví.

+8/0
13.12.2012 12:43
Foto

R52o20m56a73n 42K16r69a45t54o64c40h77v65i19l 1487108568889

Dobrý ,ale ono to bylo posolené, tak by to nemělo namrzat, lépe řečeno hned roztát. Vové posypy jsou až do - 10

0/−2
13.12.2012 12:55

J40a20n 24S24t68o65d70o48l76a 7631440773260

Klouzalo to jen na jednom mostě, na jiných mostech ani na silnici ne. Byla to tedy mrazová kotlina. V posledních dnech byly výrazně nižší teploty než -10 a to ponejvíc v okolí Karlových Varů. I kdyby v době posypu byla teplota nula, tak v té kotlině mohl být vzduch chladnější než -10 (to může být i úsek jen několik desítek metrů dlouhý). Chemický posyp nestačil, měli tam dát směs soli a štěrku nebo písku. Pořád mi přijde nejpravděpodobnější, že silničář neznal svůj úsek, jen tam vyhodil chemický posyp a víc ho nezajímalo.

+5/0
13.12.2012 13:10

J35a18k19u75b 79Š47a63f56a96n12d55a 7725887951601

Tak jestliže je to nový most a je to jeho první zima tak jak to ten silničář má znát?

+2/−3
13.12.2012 13:37

J86a49n 91S49t45o64d59o72l29a 7421950413140

Silničář pracuje na svém úseku celý rok. Mrazová kotlina se pozná i v létě, a to dokonce lépe než v zimě. A i kdyby ten most otevřeli včera, tak je třeba přemýšlet, jestli tam náhodou nebude nějaký zádrhel. Když dělám nějakou práci léta, odhadnu - lépe, měl bych odhadnout - různé skryté věci. Jako jsme psal o těch značkách BRIDGE MAY BE ICY, to by mělo zkušenému silničáři naskakovat před každým mostem.

+2/0
13.12.2012 14:39

J75a44k30u67b 90Š29a61f61a39n11d38a 7345757511761

To máte na naše silničáře až moc přehnané nároky. Předevčírem jsem potkal traktor s pluhem. Byl celkem ověšen světly, na střeše maják. Ale že by něco z toho zapnul (v 6:00 ráno za naprosté tmy), to ne.

+2/0
13.12.2012 15:23

J62a27n 21F23r92o81l52í26k 6756940855754

Dávkování je většinou nastaveno tak, aby posyp působil do -6 st.C Jinak se to prodražuje.

+1/0
13.12.2012 14:46

J88a52n 58S12t60o15d67o24l91a 7361200513300

Ze svých stopařských výletů před dvaceti lety si pamatuji cedulku: "BRIDGE MAY BE ICY!" Bylo to na žluté ceduli před každým mostem v USA a Kanadě. Nepamatuji si, jestli i na Floridě, ale rozhodně ve všech místech, kde aspoň někdy mrzne. Když teď jedu v zimě po silnici či dálnici, automaticky mi tato hláška před každým mostem vyskočí.

+3/0
13.12.2012 12:35

J14i40n34d86ř61i47c17h 40B83e31l52l78i77n30g 9907815626774

Ona se většina mostů solit nesmí, neb by by to nepřežila.

+1/0
13.12.2012 14:01

J51o24s34e75f 84M49a58k78o31v25e46c 4188474348831

a nerozlil tam někdo olej?;-)

+2/−1
13.12.2012 12:21

D13a51v61i47d 84S50e17d33l38á81č22e74k 1807171356888

kupodivu mosty namrzají více, když je pod nimi díra a ještě třeba tekoucí voda... to je záhada nad záhady..

já byl teď v nemocnici a tam jsem si posolil brambory a ony vůbec nebyly slané jako třeby ty co mi vaří žena doma.. nechápu !;-)

+15/0
13.12.2012 12:09

J93a11n 54M56i73n77a89ř15í58k 1124225876373

To nejspíš proto, že v nemocnici podávali sůl z Polska, dobrou chuť ;-D

+3/−1
13.12.2012 12:11

R18o67s83t43i41s52l45a87v 40M11a40j65e73r 2273512559678

Však přesně o tom je i to solení silničářů...

+1/−2
13.12.2012 12:25
Foto

Z45b13y49n17ě20k 29M53e33l39i55c77h82a57r 9795917155219

no ona sůl taky není všemohoucí a nefunguje za nižších teplot... prostá fyzika

+7/0
13.12.2012 12:04

H49o53n13z17a 95K73r93o45u57ž23e24k 3554429228257

Chemie...;-)

+9/−2
13.12.2012 12:27

T87o16m55á53š 51V34e67s59e73l23ý 5865298160419

chemie je jen fyzika atomového obalu ;-)

+7/0
13.12.2012 12:32

D61a27v82i85d 80K22r40á16l 1249426959538

platí to i pro jadernou chemii?;-)

+2/0
13.12.2012 12:50
Foto

Z43b25y82n94ě20k 24M98e44l69i41c90h84a58r 9675967285449

kdepak, tohle je čistě fyzikální problém, tady nic s ničím nereaguje

+1/0
13.12.2012 15:51

T56o32m59á16š 26H50o80r61s37k59ý 1369440748752

To se musí posolit víc! Pražské technické služby vědí jak na to - nejmíň centimetrová vrstva soli už když spadne prvních deset vloček :-P

+9/0
13.12.2012 11:54
Foto

P49a38v19e37l 24P26e57c40h 9918181916417

Posílí míň nebo později a bude to zas "A jé, ty silničáři zase zaspali ..."

+1/0
13.12.2012 12:24

M27a56r50e93k 95V62o72k18á94l 1966484305829

čemu se divíte, posypovou sůl žereme, tohle bude spíš namletá omítka ...

+7/−2
13.12.2012 11:43

M19a66r54e39k 62F70l83e43k96a26č 2190194382873

Jenom jestli v Bohemia čips nepoletli příchutě a nesypou ted kluci paprikou

0/−2
13.12.2012 11:46

J90i29ř40í 74P29a24u17l 3586485437792

Také mám podezření na neviditelnou ruku trhu.

+1/−3
13.12.2012 12:08

M18i41l48a22n 12S40e43d21l88á93ř 7436475728463

no jo hoši, to ten most musíte posolit a ne pocukrovat ;-D

+2/−1
13.12.2012 11:38

M78i39c70h43a23l 53N77o85v52á44k 1294147762184

My kvůli levným italským autíčkům z šizeného plechu v zimě silnice sladit nebudeme!!! ;-D

+4/−3
13.12.2012 12:19

M54i63c93h58a95l 89P28a90v74l12á58t 9133163774939

Po pruseru v 70. letech si na to Italove davaji takoveho majzla, ze Vas prospevek postrada smysl.

+1/0
13.12.2012 14:07

M75a11r35e95k 36F55l76e38k28a77č 2100664632633

To si snad dělají srandu ne??

+3/−1
13.12.2012 11:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.