Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slovákům se po federaci stýská víc. Rozdělení však chválí oba národy

Dvacet let po rozpadu Československa a vzniku samostatných republik se po společném státě stýská víc Slovákům. Přesto přibývá lidí, kteří jsou přesvědčení, že rozdělení federace bylo správným krokem. Ukázal to průzkum, který se konal v obou zemích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A41l77e37n28a 52S13e65d37l26a81č31k20o50v79á 1126570572739

Měli jsme možnost mluvit se slovenskou rodinou,která u nás pobývala na silvestra.Řekli nám,že máme rozumější politiky u moci a ať si chráníme českou korunu.Velký podvod na slováky,prý byl přechod na euro a snížil jim jejich životní úroveň.

0/−1
1.1.2013 20:07
Foto

J77o48s91e97f 94Z23a74r54u83b89a 3606174788753

Cesi a Slovaci byl snatek z rozumu, Cesi meli tretinu Nemcu, Slovaci tretinu Madaru. Aby ty jejich mensiny v novem state nemusely dostat prilis velka prava, tak se spojili a rikali si Cechoslovaci. Nebyl to od Cechu zadny altruismus, byla to narodnostni politika.  Jakmile se to podelalo (za II. svetove), tak se to rozdelilo a jakmile se Cesi zbavili mensin a nebyl komunismus, rozvedli se podruhe. Proc? protoze uz se nepotrebujeme.

+3/0
1.1.2013 1:05

A37l49e88n39a 50T12o29m51k95o72v32á 1422608819412

Jo, všichni víme, jak to bylo, když nás zabral  Hitler.  V tu ráno to bylijeho nejlepší kámoši. Jsem přesvědčená, že kdyby - nedejbože - přišli třeba Číňani, tak budou všichni Slováci do rána žlutý a budou mít šikmý oči. Jo - bratři....

+6/−2
11.12.2012 0:31

B94r80u67n47o 91B16a19t53o42r 4821243525979

delenie financiií 1:1 z HDP v Československu napriek pomeru obyvateľstva 2:1 ,   zaujímalo by ma či to u Vás učia niekde v školách, alebo kde chodíte na tákéto rozprávky?  chápem, že nejaká propaganda u Vás musela prebehnúť, ale ešte aj teraz po toľkých rokov u Vás ľudia veria na rozprávky?

+2/−5
7.12.2012 13:25

R28o75m75a18n 12S54m81a10t89a72n17a 6555542367518

V Čechách sa učia aj inej propagande. Napríklad že na Slovensku v roku 1918 nebol žiaden priemysel a že ho tam pred vojnou všetok vybudovali Česi. Ale to je prirodzené - politici musia nejako ospravedlniť to zlyhanie po nežnej revolúcii, kedy nedokázali vytvoriť funkčnú federáciu. Slováci unitárny štát nebrali, a Česi sa nechceli o svoj vplyv v celom štáte deliť. Ako už niekoľkokrát radšej prijali amputáciu a zmenšenie územia (Nemci, Rómovia, Zakarpati, Slováci), než decentralizáciu.

+2/−5
8.12.2012 11:00

O29n75d61r62e92j 22M88a19c92á69k 9863689289951

Nemyslim si, ze to co pisete plati pausalne. A to na obe strany. Chodil som do skoly ako v cechach tak na slovensku a musim povedat, ze ani na jednej strane som nevidel nejaku snahu o znevazovanie suseda. Napriklad na gymnaziu (a to az  v 1994) nam ucitelka slovenciny odporucala citat knihy v cestine, pretoze cestina ma vacsi pocet vyrazovych prostriedkov a celkovo je text dynamickejsi. Chce to menej predpokladat a viac dat na skusenost. Ak ju nemam, nepisem domnenky.

0/0
18.1.2013 9:30

M58i31c32h30a96l 24Z39e15t98e41k 3148172590917

Na jedné misce vah stály u Slováků nacionalistické postoje, na druhé ekonomické. V roce 92 zvítězil nacionalismus, teď s odstupem času naopak pragmatismus. Slováci si vzpomněli, že za federace je česká strana štědře sponzorovala, budovaly se u nich rozsáhlé průmyslové komplexy, investovalo se masivně do infrastruktury. Nebýt toho, mají dodnes jako nejvyspělejší ukázku jejich industriálních schopností Slovenské drátovny, národný podnik...:-/

+3/−1
5.12.2012 8:18

R33o14m31a32n 61S31m56a92t79a84n11a 6425772497878

To je veľmi zjednodušené české klišé - Slováci si vybrali nacionalizmus. Je vidno, že Slovákom nerozumiete a nikdy ste sa ani nepokúšali zistiť, prečo sa necítili v ČSSR ako rovnoprávny partner. Máte hlavu vymytú stereotypmi, o ktorých píše Bruno Bator vyššie. Keby Slovensko nevstúpilo do EU ako samostatný štát, malo by podobné problémy, ako teraz Katalánsko alebo Škótsko. Myslím tým inštitucionalizmus tohoto procesu.

+1/−3
8.12.2012 11:07

M60i70c89h34a73l 97Z44e91t63e24k 3758242280447

Měl jsem osobně možnost poznat na vlastní kůži, jak Slováci smýšleli o Češích (např. na vojně 1988-1990). Nic jiného než pohrdání a nabubřelismus (v dnešní době předváděný např. politikem Slotou). Cítili jste se nerovnoprávně, ale jaksi už zapomněli na fakt, že ti "vyjebaní Čehůni" vám za federace dopomohli dosáhnout alespoň úrovně srovnatelné s nejvyspělejšími státy bývalého východního bloku...:-/

+3/0
8.12.2012 23:11

R37o70m90a78n 94S23m74a45t11a14n97a 6145662157548

Je mi ľúto, že sa váš pohľad na Slovákov formoval v pakárni zvanej vojenská služba. To, čo sa Vám zdá ako pohŕdanie a nabubrelizmus, je v skutočnosti Vaše prekvapenie nad tým, že sa Slováci necítia ako nejaký mladší brat, ktorý má iba držať hubu a byť vďačný za to, že je. A Slota je už dávno mimo parlament a akýkoľvek vplyv na spoločnosť. Divím sa, že Vám to ušlo :-)  A ešte poznámka - za svoj život som slovo Čehúň počul iba od Čechov. Ako aj slovo drevokocúr.

+2/−3
10.12.2012 10:27

O64n49d69r74e96j 13M42a52c90á16k 9973879219671

Investovalo sa ale do zbrojneho priemyslu a priemyslu pre neho potrebneho.  tuto srandu platili rusi....

0/0
18.1.2013 9:32

K17a85r17e38l 58C52v24e20t63l82e35r 3232252692858

Velká škoda je, že v roce 1991 se Československo nepřeměnilo na spolkovou republiku - Praha, Čechy, Morava+Slezsko, Slovensko - podobně jako Rakousko či Německo. Federace moc nefungovala, protože centrální vláda si ponechávala hodně pravomocí a přerozdělování. V ideálním případě by ústřední vládu tvořilo jen ministerstvo financí, obrany, dopravy a zahraničí. Vše ostatní by bylo v pravomoci spolkových zemí. Jenže v Čechách se báli, že autonomní Morava by ubrala vlivu pražského ústředí.

+5/−2
5.12.2012 8:13

C35a68r41m39e47n 98K74e15l49l30i40e 8931271981718

Spolkovou republiku by nezkousli predevsim Slovaci, protoze by v tom videli degradaci z partnerstvi 1:1 na aspon 1:4.

+1/−1
1.1.2013 6:32

O95n35d62r76e92j 28M90a75c17á62k 9393549849861

Nerviete co pisete. nikomu nevadi partnerstvo 1:4 ak tento pomer plati pre kazdeho clena. Ale ze by prezaci boli narod....

0/0
18.1.2013 9:34

A48n83t87o72n65i65n 47K66a57d73l68c42e79k 9662179271586

Me nejvice dojima to,ze si 83% lidi mysli ,ze to co udelal Masaryk bylo v poradku!  Natozpak se vubec bavit o spravnosti pripojeni Slovaku k Cecham a Morave.  Nikdo z vas nevidi jak hluboce jsme od Masarykova korektniho odtrzeni klesli?  Je nas jenom 17%, ha.........

+1/−6
5.12.2012 4:34

V95l20a90d85i10m59í47r 75T67v43a92r33d76z17í53k 5889280119464

http://www.aktuality.sk/clanok/218171/slovaci-maju-jasny-odpor-k-romom-ukazal-prieskum/ ....trosku prieskumu zo strany Slovakov....aj ked si niekedy navzajom nadavame a robime si zo seba navzajom srandu, ajtak zo vsetkych skupin ste nam najblizsi vy, Cesi ;)

+10/−1
4.12.2012 20:19

I52v31a 61S43m34u39t77n88á 9180601476342

mám ráda slováky, hlavně pro jejich povahu a víru v Boha.

+8/−6
4.12.2012 20:50

L67i89b13o43r 43M93a10r48e33k 6503956974312

Je mi fuk, komu se stýská víc či míň. Já jsem rád, že s nimi nemáme nic společného, kromě toho, že je o stejný sousední stát jako ostatní okolo.

+5/−9
4.12.2012 19:56

J53o43s80e65f 24L52e61b64d70u74š36k44a 4752653563325

No, rozhodně to je stát, kde se všichni češi domluví. Takže byla škoda ČSR bourat. Jinak všude na světě, jak mezi čechy, tak mezi slováky se najdou vypatlané palice i dobří lidé.

+13/−1
4.12.2012 20:42

M70i38c25h29a19l 35B42o72c73k 7198936273628

Vždyť polovina Slovenska žije v Praze , Slováci tu studují zadara a většina Romů sem přišla ze Slovenska. Po válce jich tu zůstalo 800.  Rozdělení bylo pouze formalita, stejně my Češi je stále živíme a ted mi mínusujte Tisovci a Hlinkovci

+18/−9
4.12.2012 19:17

J22o11s34e62f 22L80e95b95d32u93š17k85a 4682953253765

Jak za federace. Tehdy se tvrdilo, že Slovensko vlasně není.Prý jedna třetina slováků byly na hradě, jedna třetina v Čechách za prací a jednu třetinu hledala federální kriminální ústředna.

+12/−2
4.12.2012 20:35

S98t67a37n53i26s62l21a80v 77P22e28c10a 1173914145585

Ty tak zarytý bolševik a zároveň nacionalista. Nějak mi to neladí.. Že by komouši přešli k nacionalismu?

+2/−3
4.12.2012 22:49

M58i72r12o80s63l84a60v 35Š47n44o17b42e49l 2385278959

:-) Niekto sa nedostal na VŠ, lebo mal horšie výsledky než nejakí Slováci? ;-D

+2/−6
5.12.2012 9:08

J28a13n 52H92o89r24k76ý 2726456716895

"Vznik samostatného státu vítá více Slováků než Čechů", tvrdí novinky.cz

"Slovákům se po federaci stýská víc", tvrdí iDNES.

Všichni novináři, jděte do háje, říkám já.

+14/−1
4.12.2012 19:01
Foto

J81a21n 28W61i90r70n66i98t82z58e95r 8638324647460

Jenže závěr toho průzkumu takový skutečně byl, byť to napohled zní divně - a umožňuje víc výkladů. Procentuálně víc Slováků než Čechů oceňuje samostatnost, zároveň ovšem je mezi Slováky větší podíl těch, kteří vzpomínají na federaci v dobrém. (A to nemluvím o tom, že průzkum vygeneroval odlišná čísla i v hodnocení, jak lidé vnímají rozpad federace a jak vnímají vznik samostatného státu - i tohle byly oddělené dotazy.)

Ten průzkum je tu: http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c1/a6920/f3/po121204d.pdf

Kolegové z Novinek akcentovali v titulku graf 1, já graf 6.

+4/0
4.12.2012 21:06

J18a54n 58H90o82r89k75ý 2316556476245

Uf, tak tomu říkám reakce :)

Díky!

+1/0
4.12.2012 21:14

L79u55b43o22š 78C48h37l71u23m76s21k37ý 2660805988485

Čo bolo, to bolo. Faktem je, že jsme se rozdělili, ať už byly důvody jakékoli, elegantně, bez vekých emocí a vztahy obou národů jsou dobré. Co mě ale zaráží je, že když se musel rozpadnout stát, kde žily dva jazykově velice blízké národy a mezi ekonomikami obou zemí nebyly zase až tak propastné rozdíly, chce někdo v Evropě budovat superstát, kde se bude hovořit cca 25 jazyky a kde ekonomické rozdíly mezi jeho jednotlivými částmi jsou víc než půl století (a k tomu si myslet, jak to bude skvěle fungovat).

+15/0
4.12.2012 18:00

P67e25t32r 49F29i37a53l16a 9323246543883

Mysllím, že rozdělení bylo především kvůli slovenskému nacionalismu, Slováci i po létech od vzniku Československa měli pocit, že byli odstrčení a že nikdo údajně neuznával jejich svébytnost. Na toto téma zde bývalo mnoho diskuzí a Slováci toto veřejně prohlašovali.

Takže si myslím, že EU by mohla fungovat, jen kdyby se začala starat o důležité věci a ne o přejmenovávání názvů - a také to přestala přehánět se sociální politikou.

+9/−1
4.12.2012 19:42

J98o15s89e72f 23L76e89b20d64u70š78k56a 4362603503695

EU nemůže fungovat. Protože je postavena na zákazech, směrnicích a nařízeních. Je to neskutečná byrokracie. Politici EU věří, že zákazy, příkazy a nařízeními vybudují ráj na zemi.

+5/−2
4.12.2012 20:38

P95e26t90r 19F83i51a17l16a 9323976933513

Myšlenka EU nebyla špatná, jako první tak uvažoval už český král Jiří z Poděbrad. Jenže se to zvrhlo, řeší se nesmysly.

0/0
4.12.2012 22:22

I12v37a 88S64m93u48t71n17á 9850481236882

asi bude lide nutit se domlouvat anglicky, nebo německy

+1/−1
4.12.2012 20:53

R90o87m82a95n 45S74i23l67n86ý 3827202159321

Jak stárnu, tak se mi po federaci stýská víc, ale rozdělení byl asi v dané situaci rozumný krok.

+9/0
4.12.2012 17:27

D44a15v57i97d 83M49u25n81z47a18r 3378802244616

ja pamatuji na slova meho otce ! Tobe se stejska po par fackach !

0/0
4.12.2012 18:51

P87e87t43r 83H57a13j12n28ý 3944688212696

Kdyz jsem kdysi dávno jezdil na dovolenou na Síravu, tak nám tam slováci ríkali "pepíci", ale docela jsme s nimi vycházeli. Se slovenkama to bylo o necem uplne jiným, potom se mi docela stýská

+4/−2
4.12.2012 17:20

J56o84s36e64f 28L27e83b41d58u43š24k19a 4122983973165

To že došlo k rozdělení, to byla škoda. Bylo to jenom kvůli pár politikům, kteří chtěli hrabat víc a víc. Vždyť stát s 15 miliony obyvatel znamená víc jak stát s 5 miliony. Navíc trh s 15 miliony je zajímavější. Ale jak se ukazuje, politici na Slovensku i v Česku jsou stejní,

+6/−4
4.12.2012 17:11

M52i78l55a25n 31L23a35š79ť52o98v62k12a 8302264193888

Mně se po penězovodu do Prešpurku teda vůbec nestýská, odvrácenou stranou mince je, že tu máme čím dál víc gastarbeiterů ze Slovenska.;-€

+12/−4
4.12.2012 17:08

T85o23m91á39š 55M82a88c20e96j81k12a 6531722337807

To není odvrácená strana, to je IMHO velice dobrá věc, protože sem přijíždí většinou ta schopnější a mladší část populace a ta už tu většinou i zůstane. Totéž platí o studentech ze Slovenska. Přijedou sem už jako dospělí, vystudují zde a většina jich tu i zůstane a tvoří hodnoty už zde. Pro Slovensko je to naopak poměrně velká ztráta jak z ekonomického tak demografického hlediska.

+13/−2
4.12.2012 17:15

M57i14l94a75n 25L22a95š48ť43o59v56k21a 8292634803218

Jasně, ale proč si 90% z nich myslí, že jsem povinen poslouchat a rozumět jejich hatmatilce? ;-O

+5/−11
4.12.2012 17:28

T42o33m35á32š 87M17a67c60e68j88k44a 6271482207807

Protože jí prostě rozumíš :-P. Uvědom si, že mezi ČJ s SJ jsou mnohem menší rozdíly než mezi například mnichovským a brémským dialektem němčiny.

Několika Slováků jsem se ptal proč někteří mluví slovensky a ne česky a bylo mi řečeno, že než aby pletli slova a mluvili jak podinkatel Babiš, tak raději mluví čistě slovensky. Ona se jich většina k té češtině stejně časem propracuje. Já na Slovensku taky mluvím česky a nikdo mi nenadává ;-).

+10/−2
4.12.2012 17:36

D16a29v27i14d 96M34u50n93z75a89r 3748572794986

a jak mluvite v Nemecku ? Bremskym a nebo Mnichovskym " dialektem " ?

+3/0
4.12.2012 18:54

T70o69m55á25š 69M69a30c47e11j91k50a 6461432167357

Hochdeutsch, jinak neumím :-P.

+4/0
4.12.2012 19:08

M77i77r98o33s77l50a91v 12M59e83d 3864916

Ty jim nerozumíš? Zvláštní...

+6/0
4.12.2012 17:37

D38a59v41i23d 59M86u61n97z29a88r 3118782494596

treba si je plete z tema Indama....

+3/0
4.12.2012 18:55

J68o27s34e63f 60L89e44b67d97u22š75k33a 4112583783675

A rozumíš vůbec česky?

+5/0
4.12.2012 17:58

D95a41v82i77d 90M86u68n78z90a58r 3818182154876

Cesky mluvim, ale rozumim tomu cim dal tim mene......;-D

+2/0
4.12.2012 18:56

P76e29t82r 28F80i73a76l94a 9333956563693

Je to spíš ta odvrácená strana. Např. z našich slovenských známých velká část prohlašuje, že po studiích zdarma v ČR půjdou dál na západ.

+2/0
4.12.2012 19:49

P61a29v47e35l 85K12r28a61m92e69r 9953717679805

Jistě by bylo zajímavé znát počet Slováků, kteří musí dojíždět za prací do ČR. Nebýt ČR, byla by v SR pravděpodobně hodně vysoká nezaměstnanost.

+7/0
4.12.2012 16:59

R57o54m72a11n 17S36m62a19t45a55n50a 6825762147898

Nebyť ČR, pre slovenských gastarbeiterov by sa nič podstatného nezmenilo. Len by vedeli po nemecky a chodili by do Protektorátu do nemeckých montovní.

+1/0
10.12.2012 10:31

A10d17a 86D30e30m35k49o41v64á 1723797884535

Láry fáry, vôbec nešlo o vzťahy - ale o ekonomiku, a io tej nemali Slováci ani Česi ani potuchy. Akoby aj mali, nikdy predtým to nikto nevyčíslil. Dnes vieme, že na Slovensku prevažovala prvovýroba a v Čechách a na Morave finalizácia výrobkov, detto zahraničný obchod. Takže zisky boli väčšie v ČR, ktoré na to "doplácalo!" O  nemožnosti zmeny štruktúry priemyslu, výmene peňazí po vojne (hospodárska katastrofa), alwegu atď. ani nehovoriac...:-/

+2/−4
4.12.2012 16:58

P16a33v21e59l 10K25r31a32m31e87r 9303177529825

Zato nyní jsou montovny jak v SR, tak v ČR. Navíc vždy když šlo o to, aby se stát ekonomicky nebo národnostně semknul, dopadlo to vždy tak, že Slovensko dalo ČR vale. Ať už to bylo za protektorátu nebo při vstupu do EU. A braňte se, když máte holá záda...

+9/−1
4.12.2012 17:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.