Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Švédi si cenu za gripeny mohou diktovat kvůli naivitě Čechů

Vláda se má do března příštího roku rozhodnout, zda si Česko dál bude pronajímat letouny gripen. ČR má dokonce od Švédů slíbenou desetiprocentní slevu. Je to však víceméně jen hra, Češi si totiž výhodnější pozice při vyjednávání o ceně zablokovali vlastní naivitou. Švédské stroje jsme si navíc už jednou prakticky koupili, přestože nám nikdy nebudou patřit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D97a94v59i17d 95K26r83á40l 1609516569288

ten komentář snad ani nestojí za komentář:-/

+5/−2
5.12.2012 9:24

M56a35r54t56i77n 65K11r84a61u25s 8814590965106

Tak jak je to podané jde o nesmysl prní třídy. Každému komu něco říká obtížnost přechodu na jinou stíhačku, je jasné, že češi budou chít pokračovat a to bez ohledu na to o čem žvaní politici. Dalším mimořádným úspěchem v jednání bylo zachrápání všech účastníků min. o dva roky, protože nyní by přechod na cokoliv jiného znamenal dlouhé období bez možnosti zabezpečit svůj vlastní vzdušný prostor. PVO jsme si nechali zchátrat s tím, že máme stíhačky - s čímž souhlasím, ale F-16 by znamenalo platit sousedům za ochranu, notno přičíst k ceně. Švédům je jasné, že náš manevrovací prostor je díky reakčnímu času minimální a jediné co je nutí do slev je obava, že by ČR mohl být prvním státem v NATO co by si zrušil vlastní letectvo. To už by ovšem byla komedie první třídy. Nemám nic proti F-16, ale nyní je pozdě něco vymýšlet natož psát nesmysly jako Gazdík, namísto toho by se mělo zjistit kdo nás svou leností do takové situace dostal. Export a úspěchy - Rafale jako příklad snad stačí.

+5/−1
5.12.2012 9:12

K94a28r76o24l 16M37e37l82o 3725778401693

Ty si plateni agent general Piceka? Ci co?

+1/0
5.12.2012 11:56

D56r45a34h59o96m85í17r 18S60t14r98o57u68h30a73l 4595608452794

Gripeny? Už jen za provozní náklady. Ty letadla se zaplatily. Ale Američany bych nekupoval.

F-16 je zastaralý koncepčně. Jeho výbava je na hranicích možností. Prakticky se už zastavil vývoj. A přitom je to letadlo stále drahé. 80 milionů dolarů za kus je opravdu pálka.

Lepší volba by asi byly Su T-50. Že je to Rus? Systémy NATO do toho namontovat jdou a ne, že ne. Navíc nadzvuk zvládá bez forsáže, stealth, unikátní systém radarů a to všechno bratru za 40 milionů dolarů. Navíc s Rusy by šla určitě domluvit sleva - třeba za umazání nějakého toho dluhu.

+3/−2
5.12.2012 9:00

P77e56t97r 26T88y21č82k37a 6495892299522

Od Rusů nic nebrat.

+8/−4
5.12.2012 9:02

D80r77a46h94o54m48í36r 65S84t73r89o90u43h23a77l 4655468162624

Ale vrtulníky jsme od nich koupili :-). Ropu od nich kupujeme. Uran od nich kupujeme. Plyn od nich kupujeme. MIG-21-čky slouží na Slovensku dodnes. Ruská bojová technika patří mezi světovou špičku. A je fakticky za pakatel, na rozdíl od té Americké, kde si soukromý sektor mastí kapsy jako o život. Oh, víte o tom, že v amerických stíhačkách F-22 se při velkém přetížení vypíná přívod kyslíku? Už to řeší dva roky. Zemřelo kvůli tomu pět pilotů. Pořád ještě nemají ten problém zvládnutý.

+4/−3
5.12.2012 9:08

J32a21r41o60s91l98a46v 17B69r84ü12m79m67e69r 7844563756

5 pilotů? kde jste to zase vzal. Myslím, že 5 bylo celkem havárií F-22, ale mrtvý kvůli kyslíku jeden. Co jsem se dočetl, tak to nakonec dělají obleky. Mig-21 už na Slovensku neslouží, slouží Migy-29, ale letuschopnost nemají valnou.

+4/0
5.12.2012 9:27

D90r82a77h14o21m18í23r 92S82t18r34o55u97h15a70l 4125828652294

Výborně, díky za opravu.

Jinak MIG-29 jsou stále moderní letadlo. F-16 se s ním nemůže měřit. A kdo ví, kdy začnem se Slovenskem válčit :-).

+3/−4
5.12.2012 9:39

J68a45r85o13s55l12a29v 94B10r71ü20m33m73e38r 7304893556

F-16 se s Mig-29 měřit může. Ne díky letovým parametrům, ale výbavě.

+3/−1
5.12.2012 9:46

M33a84r28t98i32n 46K98r26a37u82s 8244850955186

Máte pravdu. Jsou to dva zamýšlení protivníci a záleží jaká verze Mig-29 a F-16, pokud bych vzal ty poslední (ruská třicet nevím kolik, zamýšleno na export) tak v rukou státu co je schopen zaplatit za výbavu bych je viděl cca nastejno. Každopádně pro nás to není na pořadu dne

0/0
5.12.2012 9:51

D64r85a28h37o16m54í96r 74S57t19r88o28u92h20a97l 4115808682834

Možná s podporou pozemních středisek. Nejsem si ovšem jistý, jestli je v F-16 plně integrován systém elektronického bojiště. Co se týká samostatné operovatelnosti, MIG má prostě převahu. Vyšší manévrovací schopnosti, lepší radar, ano, palebná síla je menší. Ale to zase jde navrub váze F-16, která se svým starším typem motoru prostě nemá takové možnosti.

+1/0
5.12.2012 9:52

J80a56r59o80s10l68a22v 49B14r39ü73m46m80e23r 7744113676

T-50 je asi dobré letadlo, určitě je to nehezčí moderní letoun. Ale zatím je v prototypu a ve vývoji, kdy většina práce je před nimi. A možná, a to opravdu hodně možná, budou mít v roce 2015 první zkušební série. Takže pro nás je to irelevantní letoun, momentálně.

+2/0
5.12.2012 9:30

D86r19a92h82o10m35í20r 69S89t43r27o16u15h39a80l 4425268222374

Proto bych se Švédy uzavřel smlouvu na sedm let. Jakmile bude první běžně prodejný kus, ten bych koupil a poté na základě zkušeností s jeho užíváním (dají se na tom i cvičit piloti) a úpravami nakoupil později další.

0/−1
5.12.2012 9:43

M18a35r47t36i46n 41K56r69a28u44s 8524470785456

Pravda, navíc si nemyslím, že by bylo vzhledem ke kvalitám v budoucnu levnější než Grippen. My nejsme stát na letadla páté generace - a dá se říci, že lidem v hlavách doposud straší studená válka a NATO ještě stále nedošlo k tomu, že Rusko není nepřítel. Take Ruská technika jen těžko.

0/0
5.12.2012 9:49

D96r42a93h59o90m96í55r 33S70t40r78o78u31h97a33l 4445648472954

Nechápu... Slováci můžou a my ne?

+1/0
5.12.2012 9:56

V62l73a58s60t71i66k 45R67o78š49l50a54p89i79l 8360698411

Přátelé... Na co je nám armáda, když prokazatelně poslední obranou našeho státu byla bitva na Bílé hoře. Od té doby si nás zabral kdo chtěl a na jak dlouho chtěl. Takže co začít šetřit tím, že zrušíme armádu? ;-D

+2/0
5.12.2012 8:37

P48e48t66r 31T39y62č11k75a 6955672629352

Nemáš pravdu.

0/0
5.12.2012 8:59

M71a93r10t87i98n 82K81r33a82u42s 8864330615866

Je to tu stále dokokola - dostudujte si dějepis ze ZŠ a pak můžete mluvit něco o prokazatelné obraně. Viz. Šnejdárek, sedmidení válka, legionáři atd. to k českoslovnesku.

Jinak od Bílé hory se češi účastnili každé války, kterou Rakusko vedlo a pokud to vnímáte jako neexistující, kvůli soustátí s Rakouskem tak by to znamenalo, že Skotsko naposledy bránilo svou vlast před Alžbětou I., což je doufám, názorný příklad jaký nesmysl to je.

Osobně začínám mít pocit, že za neustálým omíláním Bílé hory asi nemohou individualisté co tu chtějí ukázat své dějepisné znalosti, ale chyba bude patrně v celém českém školství.

+1/0
5.12.2012 9:01

V54l31a88s33t88i51k 71R63o12š26l98a38p41i43l 8950598941

Pokud máte pocit, že za Rakouska Češi vedli válku, kterou bránili svou vlast, tedy bojovali na našem území ve snaze zabránit útočníků zabrat nás, tak jsme se pravděpodobně nesprávně pochopili. 

.

Co se týká Vámi uváděné sedmidenní války a Šnejdárka (obojí jedno jest), tak to byla, pokud se dobře pamatuji, válka nikoli obranná, ale útočná. A čs. legionáři taktéž bojovali za dobytí již obsazených území. Takže opět žádná obrana.

.

Další Vaše námitky mohou směřovat k roku 1938 a 1968, kdy se některé oddíly navzdory rozkazům odmítly vzdát. Takže opět nic, co bychom mohli brát jako obranu organizovanou státem.

0/0
5.12.2012 10:08

M70a76r15t52i76n 56K54r11a79u52s 8864180645156

Šnejdárek bojoval i proti Maďarům na Slovensku - to jsou již dvě války za československo, tedy o dvě více než Vámi udaná poslední prokazatelná obrana našeho státu. Samozřejmě, že můžete kvůli zachování Vámi udané nepravdy zkusit rozdělit války na obranné a útočné - pak tu máme malou válku s Maďarskem 1938. A ještě si vzpomínám na obsazení Sudet v roce 1918, které zabránilo roztržení našeho historického území a jeho připojeníá k Německu či Rakousku. Osobně nevidím válku s Polskem o Těšínsko jako útočnou, ale to máte asi jedno, o tom se dá debatovat roky.

Jinak Češi v uniformách svého státu - tedy soustátí vytvořeném vládnoucí dynastií pochopitelně svou vlast bránili a to jak ve válkách s Pruskem tak před tím s Francií apod. BTW. znáte třeba městský znak Prahy?

0/0
5.12.2012 10:39

V79l96a76s75t55i54k 16R43o73š83l10a39p97i71l 8100548501

My jsme se pravděpodobně špatně pochopili pane Kraus. Já nechci v žádném případě snižovat váhu naší armády. Měli jsme, máme a s vysokou pravděpodobností i budeme mít vynikající vojáky, kteří svou schopností taktiky, improvizace a uměním vynikají. O tom ostatně svědčí jejich uznání při různých cvičení i praktických a taktických nasazení. 

.

Já kritizuji naše vlády, které nebyly sto použít naši armádu při obraně. I zde se pochopitelně můžeme rozcházet v názorech. Ano... Zachránily spoustu životů, ale vzdávat se bez boje není dobrá vizitka. Tolik k mému postoji a přenechávám Vám právo posledního slova.

0/0
5.12.2012 10:51

D88a86d82a90k 62P83e80t12r 7531410784868

Jen by mě zajímalo, proti komu nás mají nadzvukáče chránit Nebo je to nařízení, diktát, z NATO?

+2/−5
5.12.2012 5:19

P70e28t76r 93T61y92č58k43a 6665302139502

Jistě že jsme se ve smlouvě s NATO k jistým povinostem zavázali.

+3/0
5.12.2012 8:59

D63r43a41h68o76m26í55r 39S79t97r45o29u76h32a87l 4435928932534

Ty letadla jsou především pro případ havárie. Když se dostane ve vzduchu někdo do potíží, nebo se moc přiblíží k Temelínu, mají stíhačky úkol dostat se na místo, problém ověřit, navázat vizuální kontakt a navést dotyčného na správnou dráhu, či vynutit přistání. Proto je základna v Čáslavi uprostřed republiky - je to blízko víceméně jakýmkoli směrem.

Nadzvuková stíhačka se k tomuto účelu nepoužívá kvůli tomu, že by měla vynutit něco svoji palebnou silou. Většinu temelínochtivých pilotů ultralightů přesvědčíte blízkým přeletem, že je to blbý nápad. Pro pilota dopravního letadla už jenom přítomnost stíhačky znamaná průser. Je to prostě o tom, že je rychlá. Gripen se po startu dostane na většinu našeho území do patnácti minut. A v tom je jeho síla.

Pokud jde o hraní na vojáčky, k tomu to prostě patří. Když už teoreticky to letadlo umí někoho sestřelit, tak ať to umí i pilot...

+4/0
5.12.2012 9:16

T11o74m64á85š 22P80e62l14i20k17á94n 3161320661799

lol... to opravdu stalo za uveřejnění. Jsem se dobre pobavil. Jen houst. Ja chci domu F16ku a doufám ze mi ji pan autor za par svestek sežene. Hlavne s tim ze ty piloty nechame par let smrdet doma a pak jim nalozime nejaky novy zelezo.

+4/0
4.12.2012 21:43

J50i98ř50í 49H42o75v25o32r56k90a 2306417730831

Škoda že pan Gazdík nenapsal příklad jiného státu, který má stíhací letectvo o síle 14 stíhaček za cenu 2 mld. Kč ročně, když tak blouzní. Já o takovém nevím, to je pro nás supervýhodná cena. Těch 1.6 mld. ročně z nové nabídky už je skoro až nechutná podnákladovka vůči Švédům :-)

+7/−1
4.12.2012 21:15

P69e69t98r 72M35i58c48h88a78l 2540554951632

Vida, další "odbordelník". ;-D

+1/−4
4.12.2012 22:51

A51l29e72x12a38n95d20r 52K47o44s52t54k21a 5359586419396

To je za mašiny a servis (pokud nebudou v boji). Piloti a palivo se do toho nepočítají!

0/0
4.12.2012 22:55

J31a60r31o39s35l46a35v 16B58r41ü30m12m19e71r 7934853786

Ale výcvik na typu, např. stáže ve Švédsku, ano.

+3/0
5.12.2012 0:45

D61r79a36h28o27m12í77r 73S27t32r64o30u80h47a23l 4395468242344

Ale třeba taktický výcvik už zase ne :-).

0/0
5.12.2012 9:44

D44a41n22i92e35l 76N32o47v78á31k 3443348802593

jó o prachy, o ty jde až v první řadě,ostatně jako obvykle a proto gripeny. Na nic jiného prostě nemáme peníze. Jediné, ale podstatné eso v rukávě máme v možnosti ony gripeny prostě Švédům s díky vrátit a fungovat bez stíhacího letectva, což by ze strategicko-obranného hlediska nebylo nic závažného.Švédi by si mohli ony gripeny postavit do hangáru podobně, jako my naše L-159! Resumé: tvrdě Švédy přitlačit ke zdi a cena musí výrazně dolů. Deklarovaná 1-1,5 mld je opravdu, ale opravdu šměšná!

+1/0
4.12.2012 21:03

J34a55r95o60s12l13a42v 29B61r61ü29m12m51e37r 7594823886

To už je ovšem sleva ze slevy...

0/0
4.12.2012 21:26

K79a34r78e60l 43H29a66n43o91u50s79e39k 6946947866391

Včera se s Hillary kv§li těm F-16 opravdu nikdo nesešel? taková malá zprávička, nedopatřením uteklá odněkud odnikud, by mohla slevu ještě zvetšit.....

0/0
4.12.2012 20:52

R49o30b22e66r42t 85K22o31l11e22n60a41t16ý 3730796191287

Asi jako každej druhej, taky já mám doma hodně dobrou stíhačku.

Klidně bych ji pronajal a za slušnou cenu. Nabídněte.

+2/−1
4.12.2012 20:44

K48a55r54e55l 79H72a21n76o92u68s20e91k 6486317666331

a co vyměnit?

0/−1
4.12.2012 20:53
Foto

P25e22t87r 38P70r31o46c47h66á39z41k16a 3162116842754

Jen pozor aby až si to přečte ti neukázala jak vypadá pořádná letecká bitva.....;-D

+2/0
4.12.2012 20:53

D98a30d75a56k 40P83e92t50r 7481540654918

Plastovou, plastovou, slepenou, s hezkými polepy. Zánovní, nelétaná.

0/0
5.12.2012 5:21

A53l20e19x73a39n74d81r 58K67o30s88t76k34a 5189186229436

Jednotlivé státy NATO se vzájemně přepadat nehodlají. A ochrana před letadlem obsazeným teroristy není víc než jen teoretická. Pokud ti teroristé nebudou pitomci, aby se ve vzduchu odmlčeli, podrží radistovi u hlavy pistoli a nechaj dál vysílat, tak poplach vznikne až v blízkosti jejich cíle, když se odkloní od nařízeného kurzu, řekněme tak 50-60 km od zamýšleného cíle, tj nějakých 5 minut letu. Stíhačka není na ranveji nastartovaná, pilot sedí v pohotovostní místnosti. V ideálním případě je za těch pět minut ve vzduchu, ale rozhodně nestihne ono ztracené letadlo ani zaměřit, natož najít a případně sestřelit.Situace je podobná, jako s protiraketovými obranami. Obranná střela musí startovat ihned po odpálení útočící rakety, jinak nemá šanci ji dostihnout. Akorát je jaksi nepřijatelné sestřelit dopravní letadlo jen na základě toho, že se jim rozbil mikrofon (třeba)

+2/−5
4.12.2012 20:15

J78i69ř86í 66K34o26d48ý10d89e76k 7830370936873

Trošičku si prostudujte technické parametry moderních zbraňových systémů a nepište takové nesmysly.

+5/−2
4.12.2012 20:24

A31l75e79x54a23n28d32r 42K75o36s12t26k41a 5989866789166

Pardon, ale co z uvedeného je nesmysl? Když už, tak prosím konkrétně, abych reagovat. Pokud se mýlím, tak se omluvím.

0/−1
4.12.2012 22:58

J75a84r37o15s75l95a15v 85B84r91ü34m38m83e15r 7744393366

Nestandardní chování po 11.9.2001 letadel se odhalí poměrně rychle. Ohledně protiraketových systémů jste vedle. Rakety jiné rakety nestíhají, ale letí jim naproti. Atd..

+1/0
5.12.2012 0:49

A10l54e57x37a62n98d24r 55K36o20s39t31k98a 5179116129966

Jo a jen tak mimochodem. Pracuji jakožto technik počítačů. Převážně bohužel reklamační. V současné době technika nejvíc trpí na špatné kontakty. Kdysi to stálo statisíce a každý kontakt byl silně pozlacený. Nehrozilo, že by tam nešel proud. Dnes je to o tom, že běžné PC vyjde pod řekněme 8 tisíc a ty komponenty jsou šuntské. Více, menších kontaktů, zlacení minimální (jestli to vůbec ještě je zlato) a počítač, co vydrží v provozu po 3 letech je víceméně vyjímka. A jen pro vaší informaci: bojte se, bankomaty běží na win XP a běžném levném PC.

0/−3
4.12.2012 23:16
Foto

V76í60t19ě59z26s10l83a49v 36S43o40b18ě47h52r96d 5512119726852

Chlape, nedělejte ze sebe chytráka .-)) Spousta z nás jsou tady "iťáci" apod. a tohle všechno víme. Co netuším je souvislost s Gripeny (mj. tam vskutku technogie výroby komponent z PC za 8 tis. nemají co dělat a nevěřím, že byste je tam nalezl). Co se bankomatu týče - nic horšího, než že jen prostě přestane fungovat, se vám tam nestane, to vám garantuji (takže není, čeho se bát). A co se týče vašeho předchozího příspěvku - "jakbysmet", opravdu nemáte o vojenství ani o vojenské technice potuchy a jen si tak vaříte ze svých doměnek. Konkretizovat na tom není co, týká se to vašeho příspěvku od shora dolů komplet. Ten druhý je pro změnu mimo téma - ale prosím, ego je třeba mastit :-) Ale vězte, že s kontakty bývaly problémy vždy i dříve, do několika let popraskání pájených spojů na "kritických místech" 100% jisté (opravovávával jsem TV), atd. atd. A konektory nebyli u běžné spotřební elektroniky o nic kvalitnější neš dnešní nejlevnější šunt (opět z běžné spotřební elektroniky).

+2/0
5.12.2012 1:19
Foto

V33í58t48ě31z37s89l29a68v 94S56o63b92ě26h37r81d 5172979786262

Omluva sobě samému za "neš" v poslední větě (na i/y kašlajíce), něco tak hezkého se tedy vskutku jen tak nepovede:-) To to následující slovo "dnešní", prsty jedou s předstihem... Uff...;-( Hají.....

+1/0
5.12.2012 1:25

J49o38s57e52f 23K72r80e25j27č71í 5869342563157

Ještě mě napadlo:  když teď máme ty nej kámoše z USA, kteří chtějí postavit bloky v Temelíně můžou nám jako bonus dodat nějaké stíhačky;-)

+1/0
4.12.2012 20:08

M38i25c73h28a22l 86B31a35š79t24a 6544780785464

Hm. Tak dostavět Temelín ? Prima, ale nejmodernější F-16 za výhodnou cenu jako protihodnotu, ne ? Vzájemně výhodný obchod ...

+4/0
4.12.2012 20:04

R91u20d70a 88S53l32a55v46í94k 5113948186641

Nejmodernější F-16 je 20 let stará mašina...

+4/0
5.12.2012 1:08

M19i13c51h32a69l 38T45h21i97m 3651430782664

8-o8-o8-o a co je F-16E/F?

0/−1
5.12.2012 1:12

D39r27a12h76o38m68í92r 11S78t35r61o25u45h13a82l 4815788782274

Šrot s upgradovanou avionikou. To letadlo je prostě koncepčně zastaralé.

+4/0
5.12.2012 9:21

J26o78s66e25f 76K72r31e19j50č11í 5799212153547

Já bych určitě vypsal nový tendr na dodávku nových stíhaček, i když by jsme byli dva roky bez stíhacího letectva. Současné ceny letadel budou určitě lepší a tak by jsme budoucnu určitě ušetřili. No a že Gripen by měl větší šanci by mi nevadilo.

+1/0
4.12.2012 20:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.