Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Fiala uvolní ruce ředitelům, budou víc rozhodovat o penězích své školy

Na druhý poločas vládnutí Nečasovu kabinetu má ministr školství Petr Fiala diář plný úkolů. Chce reformovat vysoké školy, upravit maturity i financování regionálního školství. Ředitelé by například měli víc rozhodovat o tom, jak utratí peníze od státu, popsal ministr v rozhovoru pro iDNES.cz plány svého resortu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M41i92r38o57s10l42a72v 77K44r85á18l 1914272695742

Soudruh Vaněček navrhl v diskusi udělování třitulu De.Bill , tímto mu jej po shlédnutí uděluji za nějvětší počet mínusů

+6/0
3.12.2012 11:39

J74i56ř96í 23K85r19á80l35í14k 3111591496597

Hujeři, donašeči, dámy ochotné ke všemu a td. si finančné polepší - no a ti ostaní si o to víc finančně pohorší. O tom je přece kapitalismus - radujte se.Rv

+7/−1
3.12.2012 10:54

J36a71n 89L94u75k25á20š 7687713643742

Vy to nechapete, takovahle akce uz tady byla nekolikrat. Vzdycky se reklo, ze reditele dostanou vic pravomoci v odmenovani, ale zaroven se jim seskrtal rozpocet tak, ze jim sotva zbylo na zakladni mzdove tarify, takze se ve skutecnosti nic nedelo. Jen se mohlo rici, ze za to muzou reditele.

+1/0
3.12.2012 13:07

F62r96a34n98t25i39š46e18k 15E10l22i92á15š 6417403555326

Pana Fialu považuji za mnohem populističtějšího ministra než byl pan Dobeš. Maturita by měla mít stejnou úroveň pro všechny. Učně i gymnazisty, protože hodnota jejich maturity je při vstupu na vysokou školu stejná. Maturita by měla být povinně z matematiky. Kdo se dokáže naučit matematiku, naučí se cokoli. Školné by mělo být zavedeno současně se stupendiem, které by pokrylo těm nejpracovitějším studentům jejich školné. Líní studenti nechť platí.

+8/0
3.12.2012 9:55

J22a13r52o97m81í32r 27K18r24á28l 4960509534639

Nesmysl.  Poku by se měly všechny střední školy "zglajchšaltovat" na jednu úroveň, zákonitě by byla ještě o dost nižší, než dnes.  Každá VŠ má jiné vstupní požadavky a sama ať si nastaví laťku pro přijetí.

0/−5
3.12.2012 11:44

J16a83r42o47m32í21r 55K36r88á71l 4230419534369

Pro toho, kdo dal minus:  Můžete mi říci, v čem nemám pravdu ?  Anebo snad si myslíte, že medicína, matfyz a DAMU mají stejné požadavky na studenty ?

0/−4
3.12.2012 12:06

Z59d96e88n44a 83H63v46o59z61d31e64n25s11k80á 6163257287206

No vida, jak se tady s Fialou pekne shodnete o premnozenych gymplech.

A kdyz neco podobneho rekl ten radni za KSCM, tak to bylo protestu a vykriku o tom, ze vlada obecne a komancove specialne si preji blby narod.;-D;-D;-D

+8/−1
3.12.2012 9:49

J64i55ř57í 85J31i98ř92í32k 2206662760639

POPULISMUS TÉTO VLÁDY NEZNÁ MEZE!!

Tak od roku 2007 se MŠMT škrtlo 5 mld na pomůcky a ostatní neinvestiční náklady, jen letos se škrtly 2 mld na platy a 1 mld na vzdělávání a výzkum. To všechno teď zalepí pan Fiala 1,5 miliardy od Kalouska, kterou má zatím jen slíbenou.

Tak buď pan politolog neumí počítat a nebo umí nasytit zástupy stejně jako spasitel.

Tomuto se v učebnicích politologie říká POPULISMUS!!

+6/−1
3.12.2012 9:11

V36a67š90e73k 81Ř64í30h17a 2153693108692

Jiří nebo lépe pane  inženýre :) myslím si že si tento titul každý absolvent VŠ zaslouží. Myslím že spor gmynázium SPŠ za nás vyřeší personalisté na pohovorech. Ale myslím že mohu napsat, že jsem se shodly, že hlavním problémem je vysoký počet gymnázií, které odvádějí kvalitní posluchače technickým oborům. A přitom je právě ve firmení  podpoře technických oborů skryta možnost lepšího financování celého školství. a to hlavně bez zavádění selektivního školného.

+2/−7
3.12.2012 1:02

V34a79š25e67k 95Ř53í54h81a 2563943308872

Podle mého nárůst gymnázií dokázal jen jediné a to že studenti akorát odsunuli rozhodování o svém vzdělání až do 19 let. Což ale značně upřednostňije ty co si svůj obor vyrali už ve 14 a absolvovali SPŠ. Pak ale dochází k paradoxu, že velké množství gymnazistů, kteří se na VŠ nedostanou 1. žárlí na ty hůře se učící ale lepší odborníky z SPŠ kteří jim zabrali místa. a 2. odchází na Vyšší odborné školy, kde se v podstatě učí se spožděním to co se učili ti Průmyslováci již 4 roky před nima. Problémem je že kdybychom zredukovali počet gymnázií nutilo by to děti rozhodnout se dříve a k onomu 4letému spoždění by nedošlo a veškeré vzdělávání by tak bylo daleko efektivnější. A to nemluvím o tom, že pokud by se technické vzdělání opřelo o praktickou stránku věci bude daleko lépe financovatelné a ve školství se tak může uspořit hodně peněz. Jsem z průmyslovky, kde jsme již od 2 ročníku makali s učitelema na projektech pro firmy. Tím měla škola na vysoké platy učitelů.

+2/−6
3.12.2012 0:10

V79a11š20e67k 45Ř89í40h35a 2913843678372

A my dostávali to nejleší vzdělání které jsme viděli přímo aplikované. Opak pak nastal na VŠ kde někteří teoretičtí gymnaziální učitelé nezvládli, že jsme mněli lepší přehled než oni sami. A že na rozdíl od nich mi už jsme byli schopni sehnat kšefty o kterých se katedře ani nezdálo. Ostatně stačilo jen vylézt s kamarádem na MSV a sehnali jsme diplomky pro celý kruh a vše bylo u renomovaných firem. Problém prostě byl v úrovni komunikace kterou mají gymnaziální profesoři vždy až příliš teoetickou a tedy nepoužitelnou.

0/−8
3.12.2012 0:16

J56i20ř16í 34D59i96a13t58k84a 6568266950281

Problém ale je v kantorech. Odborné předměty by měli učit lidé s praxí. To se týká i středních škol. Např. účto na ekonomce by měli učit lidé, kteří se s tím setkali v praxi. Mám vlastní zkušenost, co někteří kantoři učí.

+1/−7
3.12.2012 0:21

J76a64r23o22m31í80r 79K71r70á84l 4110629194499

Myslíte, že za ty peníze půjde učit odborník ? ;-D

+5/−3
3.12.2012 6:23

S69l78a68v43o41m94í57r 40Š48t43ě48p56á95n 1978274382944

v dnešní době jistě ano, je to místo jisté, a ten plat vtaké není až tak špatný jak se nám namlouvá. Kantoři se vzájemně doškolují ( to dostanou zaplaceno školitelé i školící se), uměle dělí hodiny aby vznikaly přesčasy(pátá hodina za den už je přesčas)  a nakonec si vydělávají kolem těch 40 tisíc

0/−7
3.12.2012 7:32

J53a92r70o26m23í75r 21K78r63á85l 4560839484309

Na které škole, nebo učilišti mají 40 tisíc ? 8-o  A přesčasy ?  Je běžná praxe, že při zákonném nároku (lékař) jej kantor nedostane proplacený, a "odvede" to tomu, kdo za něj jde učit, až on bude potřebovat.  Právě, aby se přesčasy nemusely platit.

+7/−1
3.12.2012 7:51

J33i96ř86í 62D88i15a87t82k64a 6328296340741

Ona se skutečně budou rušit hlavně gymnázia, protože jich je nadbytek. Technika skutečně není pro každého. Ale že by někteří studenti žárlili na jiné, se mi zdá trochu přehnané. Zrdukování počtu středních škol by především zvýšilo kvalitu absolventů, protože by se tam nešdostal každý jako tomu je v současbé době.

+1/−7
3.12.2012 0:19

V78a81š33e83k 73Ř52í56h15a 2183263778522

no je to takový ten pohled z techniky dnešní doby, který jsem možná trochu nafoukl:) za to se omlouvám. a je pravdou že velkým počtem gymnázií trpí hlavně střední školy. Kterým prostě schází ten v mé době průměr opírajícíse i o studenty studující na základce s  vyznamenáním. ( přeci jen jsem ročník kdy fungovala jen 4 letá gymnázia) Ale jak jste dobře psal o neodbornosti učitelů mám za to že právě pokud by se donutilo všechny  školy kde to jen trochu jde navázat na finance firem. Budou i větší nároky na praxi učitelů a řiditelé si podle toho budou muset vybírat svůj učiteský sbor. A hlavně se tak vyřeší problém s nesmyslným školným. Po kterým podle mně brečí právě jen tito teoretici.

+2/−5
3.12.2012 0:34

F65r91a32n61t41i70š82e64k 93E27l33i98á20š 6637493885656

Byloby krásné, kdyby tomu tak bylo. Větší počet přijímaných je vždy z gymnázií. Gymnazisté mají při přijímačkách na technické obory lepší výsledky v matice a ve fyzice

+1/−6
3.12.2012 9:58

I20n16k93a 93H51o46l10í80k61o72v20á 5940730274877

Jak směšné přidat na platech 1%, když sami sobě ti nahoře přidali hned 10 tisíc! Beru-li v potaz, že maximálně bere učitel před důchodem 23 - 24 tis. hrubého, 1% = cca 230,-  - 240,-  Kč.Rv To si dělají z lidí pr..., ne!! Pak ať se nikdo nediví, že nikdo nechce učit a mladí z PF odcházejí na lépe placená místa, kde nástupní plat činí tolik co učitelský plat těsně před důchodem.

+9/−1
2.12.2012 23:43

J70i84ř46í 49D95i60a12t90k57a 6518196830641

Zdroje došly. Kolik je těch nástupních platů ve výši 23 tis Kč?

+1/−7
2.12.2012 23:48

J10a83r63o88m16í25r 52K15r71á58l 4710509844609

Na naší ZŠ má kantorka před důchodem 21500 hrubého. :-(

+8/−1
3.12.2012 6:27

J59a18r19o54m97í52r 15K20r49á78l 4130499694599

Jaké "přidat" ?  Na naší škole mají kantoři od září cca o  10% menší platy !  A protože na to osobní ohodnocení nestačilo,  jsou i ti před důchodem vedení jako začátečníci bez praxe ! ;-€

+8/−1
3.12.2012 6:25

J13i12ř46í 10D36i26a26t61k87a 6568166660121

Pánové, nechybí vám tady Král se svými "konstruktivními" příspěvky? ;-)

0/−7
2.12.2012 23:26

V45a64š23e86k 77Ř54í74h50a 2403483418642

Dobrý nápad. Důležité je aby kraje školy které jsou života schopné a dokážou sehnat peníze i jinak než jen nataženou rukou ke státu nerušily. A celá reforma se pokud možno obrátila na nesystémový nárůst gymnázií. Zde si myslím, že hlavně nárůstem různých soukromých ekonomyckých a dalších gymnaziálních modifikací jsme se dostali do stavu totálního nedostatku skutečných odborníků a to hlavně na technické úrovni. A naproti tomu máme nadbytek nezaměstnatelných bílých límečků, kteří se jen uměle přiživují na už jednou vyrobeném výrobku a zbytečně tak zvyšují jeho cenu na trhu. Čímž dělají naše hospodářství nekonkurence schopné.

0/−7
2.12.2012 22:55

P84e21t94r 73V23a20n13e75c82e55k 1673550347507

Abych rekl pravdu, tak mi gymnazium prijde obecne takove divne. Cloveka na nic konkretniho nepripravi a jedina rozumna volba je jit na VS. Ale co kdyz clovek na VS nechce? Nebo ho okolnosti nuti jit pracovat?

0/−7
2.12.2012 22:57

J57i44ř43í 56D31i97a91t85k13a 6748836640251

Gymnázium se vždy bralo jako příprava pro vysokou školu. Kdo neuvažuje o studiu na VŠ, tak by na gymnazium neměl chodit. Vedle toho jsou potom střední odborné školy s konkrétním zaměřením.

+3/−6
2.12.2012 23:01

P71e24t83r 61V71a96n68e71c41e14k 1663240427947

Tak ono je uz na zamysleni to, jestli mladistvi v 14ti letech po ukonceni ZS ma predstavu, co presne chce delat.

0/−6
2.12.2012 23:03

J63i35ř61í 19D54i41a52t14k26a 6168956900191

To má v těch letech málokdo. Ale jak byste to chtěl řešit?

+1/−6
2.12.2012 23:04

V66a91š35e90k 97Ř39í54h86a 2143683708152

u každodení techniky ( pkud nejste věděc) tohle neplatí.

+1/−6
2.12.2012 23:16

J83i36ř81í 85D12i38a89t16k64a 6958316760221

Nevím jak dnes, ale v těch 70. letech na tom na strojárně byli gymplaci v matice, fyzice a deskriptivní geometrii mnohem lépe než průmyslováni. Ti měli plus v kreslení. U statiky a dynamiky to už pak bylo jedno.

+1/−7
2.12.2012 23:22

V74a19š83e28k 19Ř67í54h74a 2163583148482

dovolte mi abych značne zapochyboval o úrovni VŠ v 70tých letech všeobecně

+1/−8
2.12.2012 23:51

J78i74ř25í 13D50i75a31t92k47a 6498566250321

V tom vám nikdo pochopitelně nemůže bránit. Stejně tak se dá pochybovat o úrovni VŠ v dnešní době. Nicméně některé fakulty Karlovy univerzity a např. i strojní fakulta ČVUT byly i v té době ve světě uznávány. A uvědomte si ještě jednu věc. Značná část dnešních věděckých kapacit v různých oborech má dnes 60 let a více. Tak si myslím, že to s tou úrovní vysokého školství v té době nebylo zase tak špatné. Třeba i proto, že na rozdíl od současnosti se tam nedostal každý. A ve většině případů o přijetí rozhodovaly znalosti studentů.

+2/−6
3.12.2012 0:01

V39a14š66e11k 13Ř11í94h13a 2243843638442

v pohodě uznávám že jsem ujel. Ale spíš jste mně zarazil s těma gymnazistama, protože mám stríce Inženýry z té doby a oba se se mnou schodují v tom, že se za tu dobu nic nezměnilo a tak jak jsme já čekal na gymnazisty na VŠ tak čekali i oni v 70tých letech.

0/−8
3.12.2012 0:18

J13i84ř58í 13D59i18a30t33k81a 6628596240901

Je potřeba se povznét nad averzi gympl kontra odborná škola. Nic se nedá paušalizovat, vždy je to o konkrétních lidech. Nikdy nemáte záruku že konstruktér, který šel VŠ z průmky bude lepší než ten, který má základy z gymplu a naopak.

+1/−7
3.12.2012 0:24

V61a55š55e55k 28Ř36í69h36a 2133853378502

nevím jak ve vaší době ale bohužel já se dnes setkávám právě s tím že v praktickém pochopení problému a jeho rychlém řešení jsou lepší kluci z průmyslovek. Přeci jen v práci mohu porovnávat i s řešením od gymnazistů a do značné míry se příliš utápí v teoriích. proto jsem také tým rozdělil na vývoj a rutinu na vývoji mám průmyslováky, a rutinu přenechávám povětšinou gymnazistům prvada je že jsou pečlivější.

+1/−6
3.12.2012 0:41

J17a14r54o12m52í75r 60K39r48á15l 4710459434449

Pochybovat můžete, ale to je tak vše, co s tím naděláte. ;-)

+3/−4
3.12.2012 6:29

Z88b47y93n98ě57k 50Č17e86j22k49a 5496578671663

vzhledem k tomu, ze se latka stejne musela probrat od zacatku a navazat na stredni skoly, jejich vyhoda na technice mizi po prvnim semestru. Pak uz jim je gympl jen na skodu (resp. Absence absolvovani prumylovky). Takovej gymplak nikdy nevidel soustruh, frezu, cnc stroje, pripravky atd...

+6/−1
2.12.2012 23:56

V37a73š76e81k 72Ř74í19h11a 2253773788192

přesně tak ale tohle vyřeší jen dlouhodobý pohled ve kterém se musí zrušit ono gymnázium jako příprava na VŠ.

+1/−7
2.12.2012 23:59

J83i62ř60í 22D49i82a19t83k90a 6808876180861

Tak mi poraďte na jakou střední školu by potom měli chodit zájemci o přírodní vědy, medicínu a pod.?

+1/−7
3.12.2012 0:07

V78a10š10e27k 42Ř62í13h27a 2923723218402

Ale vy jste mi nečetl pozorně už v začátku jsem psal, že by se mněl změnit pohled na gymnázia jako obecná příprava na VŠ. a hned jsem vyjmenoval obory o kterých mluvíte. a k tomu jsem přidal humanitní, pedagogické, právnické a další a další vzdělání. na které by se mněla gymnázia hlavně zaměřit.  Prostě do značné míry elity, kterých ale ve společnosti není tolik a proto není třeba aby bylo tolik gymnázií. A proto se i na vzdělání dá ušetřit mnoho peněz tak aby fungovalo bez školného.

+1/−6
3.12.2012 0:23

J94i63ř70í 69D79i46a77t31k78a 6408336330611

V tom s vámi souhlasím. Středních škol technického směru moc nepřibylo, tam se chce málokomu. A blbej učitel se schová spíše než blbý konstruktér. Dofýám, že rozumíte, jak to myslím.

+1/−5
3.12.2012 0:26

V36a98š73e57k 81Ř45í92h87a 2733853948192

jasně že jo. :-) jsme rád že jsme se našli

0/−7
3.12.2012 0:44

J10i97ř44í 25D16i65a69t86k11a 6198866550231

V mnohém máte pravdu, nicméně já bych ty gympláky tak nepodceňoval. Já přesto, že ten gympl mám, tak ten soustruh, frézu i ty přípravky jsem už v té době viděl. CNC strojů v té době moc nebylo. možná vůbec žádné.

0/−7
3.12.2012 0:06

V31a11š51e39k 64Ř10í68h76a 2923803368132

mluvíte o statice dinamice to je všechno jen aplikovaná fyzika. Nic k nezváldnutí ovšem příliš teoretizující. Já mluvím o technologii, nástrojích, konstrukci materiálech bezpečnosti práce, proveditelnosti stavby. přípravy výroby. Z vašeho pohledu na techniku se jasně ukazuje kde je problém dnešního vzdělání a proč firmy raději spolupracují s SPŠ než s vysokou školou. A to je i důvod nedostatku financí ve školství. A zároveň důvod proč říkám že školné nevyřeší kvalitu teoretizujícíh gymnazistů na technických oborech.

+1/−6
2.12.2012 23:58

J52i44ř90í 75D47i17a89t84k73a 6708456790861

Z vašeho příspěvku mám dojem, že z absolventa gymnázia po úspěšném ukončení VŠ technického směru nemůže být dobrý technik. Tuto jistotu vám závidím. Osobně se domnívám, že vždy záleží na každém konkrétním jednotlivci. Ani absolvování SPŠ není zárukou, že z dotyčného bude dobrý technik. Podstatné je dokázat znalosti aplikovat v praxi. A to vám žádná škola nedá. To buď v člověku je nebo není. Znám případ, že absolvent VŠ strojního směru s červeným diplomem byt takzvaně schopen akorát jezdit s vozíkem a pro praxi byl nepoužitelný.

0/−7
3.12.2012 0:14

V62a34š66e63k 73Ř34í89h86a 2123683238912

Tak určitě pokud to vyznělo jako že nemůže bát dobrý technik asi to nebylo přesné. Spíše je to o tom, že člověk , který obor studuje 9 let a prošel během školy více praxí bude mít lepší předoklady ke kvalitní práci a k rychlejšímu zařazení do praxe než člověk co obor studoval jen  5 let. Dokonce bych řekl, že přes průmyslováky se ve kvalitě práce mnohdy dostali kluci z učilišť co si s náma na průmce dodělávali maturitu a pak s námi šli  na VŠ. To byli týpci co mněli za sebou 3 roky totální praxe. a konečných12 let studií oboru je v tak mladém věku hodně znát. Je jistě pravda že s přibývající praxí se rozdíli mnohdy srovnají ale jak k tomu přistupovat v denšní době kdy všechny firmy potřebují již hotové inženýry?

+1/−6
3.12.2012 0:54

J46i44ř30í 93D49i33a15t62k88a 6128226350941

Osobně se domnívám, že před odbornou VŠ by byla ideální aspoň dvouletá praxe.

0/−7
3.12.2012 0:59

V35a70š78e65k 37Ř57í39h15a 2583773478442

1. omylem je že by snad mělo být gymnázium přípravou na jakoukoli VŠ  právě díky tomuto modelu máme takový destatek kvalitních technických odborníků. Podle mého je důležité celý model gymnázií úplně změnit a pochopit, že právní obory, medicína, pedagogika, teorie věd, humanitní obory  toto jsou všechno obory kde jsou gymnázia potřeba. Ovšem je otázkou kolik těchto lidí potřebujeme . A pokud se podíváme na poslední několikanásobný nárůst těchto druhů škol je jasné, že mnoho žáků prostě musí být bez práce. Já navrhuji místo školného dovolte technických školám ať více spolupracují s firmama a naopka firmy spolupracující se školou daňově zvýhodněme - ( viz program ČSSD  nebo KDU). zredukujme počet všech humanitních škol a institucí a z peněz které ušetříme na technickém vzdělání. (Protože pokud nejsou technické školy schopny získat peníze i jinde nejsou kvalitní a nemají učit). Potom podporujem zbylé obory které nemohou tak snadno získávat peníze např. homanitní.

+1/−6
2.12.2012 23:11

J19i39ř17í 11D23i65a42t32k61a 6548706550641

Osobně si myslí, že i pro technické školy může být gymnázium výhodou. Např. matematika a fyzika je gymplu většinou na mnohem vyšší úrovni než na strojní průmyslovce.

+1/−7
2.12.2012 23:14

V78a30š22e74k 33Ř73í31h53a 2373773988282

Oprvadu nemáte pravdu z vlastní zkušenosti jsme měli matematiku na SPŠ na stejné úrovni jak gymnázia. Ale problémem není matematika ale odborné předměty. Technologie. konstrukce a další a další. A zde se pak dostáváme do stavu že jsou naše vysoké školy na podobné úrovni jako ony střední školy o kterých píši. A hlavně že se svým teoretizujícím myšlením nejsou až na výjimky schopny jak koli spolupracovat na projektech profesionání úrovně. A to je hlavní problém našeho školství. Totální nadbytek gymnaziálních profesorů, kteří učí obory které nikdy nedělali a které znají jen z knížek.

+1/−6
2.12.2012 23:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.