Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Fiala uvolní ruce ředitelům, budou víc rozhodovat o penězích své školy

Na druhý poločas vládnutí Nečasovu kabinetu má ministr školství Petr Fiala diář plný úkolů. Chce reformovat vysoké školy, upravit maturity i financování regionálního školství. Ředitelé by například měli víc rozhodovat o tom, jak utratí peníze od státu, popsal ministr v rozhovoru pro iDNES.cz plány svého resortu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17i59r49o24s54l12a39v 97K89r69á81l 1374952455602

Soudruh Vaněček navrhl v diskusi udělování třitulu De.Bill , tímto mu jej po shlédnutí uděluji za nějvětší počet mínusů

+6/0
3.12.2012 11:39

J52i73ř57í 77K93r62á16l85í18k 3171621456257

Hujeři, donašeči, dámy ochotné ke všemu a td. si finančné polepší - no a ti ostaní si o to víc finančně pohorší. O tom je přece kapitalismus - radujte se.Rv

+7/−1
3.12.2012 10:54

J96a22n 24L79u47k13á60š 7967103683592

Vy to nechapete, takovahle akce uz tady byla nekolikrat. Vzdycky se reklo, ze reditele dostanou vic pravomoci v odmenovani, ale zaroven se jim seskrtal rozpocet tak, ze jim sotva zbylo na zakladni mzdove tarify, takze se ve skutecnosti nic nedelo. Jen se mohlo rici, ze za to muzou reditele.

+1/0
3.12.2012 13:07

F23r18a49n93t69i73š90e93k 59E28l79i43á92š 6467223115306

Pana Fialu považuji za mnohem populističtějšího ministra než byl pan Dobeš. Maturita by měla mít stejnou úroveň pro všechny. Učně i gymnazisty, protože hodnota jejich maturity je při vstupu na vysokou školu stejná. Maturita by měla být povinně z matematiky. Kdo se dokáže naučit matematiku, naučí se cokoli. Školné by mělo být zavedeno současně se stupendiem, které by pokrylo těm nejpracovitějším studentům jejich školné. Líní studenti nechť platí.

+8/0
3.12.2012 9:55

J51a42r60o18m86í42r 85K75r89á43l 4330449484599

Nesmysl.  Poku by se měly všechny střední školy "zglajchšaltovat" na jednu úroveň, zákonitě by byla ještě o dost nižší, než dnes.  Každá VŠ má jiné vstupní požadavky a sama ať si nastaví laťku pro přijetí.

0/−5
3.12.2012 11:44

J83a24r44o68m54í68r 46K22r26á23l 4120279454639

Pro toho, kdo dal minus:  Můžete mi říci, v čem nemám pravdu ?  Anebo snad si myslíte, že medicína, matfyz a DAMU mají stejné požadavky na studenty ?

0/−4
3.12.2012 12:06

Z28d77e67n46a 82H19v64o49z59d72e80n32s73k13á 6353507557556

No vida, jak se tady s Fialou pekne shodnete o premnozenych gymplech.

A kdyz neco podobneho rekl ten radni za KSCM, tak to bylo protestu a vykriku o tom, ze vlada obecne a komancove specialne si preji blby narod.;-D;-D;-D

+8/−1
3.12.2012 9:49

J10i44ř65í 97J34i91ř52í64k 2186342280589

POPULISMUS TÉTO VLÁDY NEZNÁ MEZE!!

Tak od roku 2007 se MŠMT škrtlo 5 mld na pomůcky a ostatní neinvestiční náklady, jen letos se škrtly 2 mld na platy a 1 mld na vzdělávání a výzkum. To všechno teď zalepí pan Fiala 1,5 miliardy od Kalouska, kterou má zatím jen slíbenou.

Tak buď pan politolog neumí počítat a nebo umí nasytit zástupy stejně jako spasitel.

Tomuto se v učebnicích politologie říká POPULISMUS!!

+6/−1
3.12.2012 9:11

V89a50š77e66k 96Ř31í96h50a 2353823208332

Jiří nebo lépe pane  inženýre :) myslím si že si tento titul každý absolvent VŠ zaslouží. Myslím že spor gmynázium SPŠ za nás vyřeší personalisté na pohovorech. Ale myslím že mohu napsat, že jsem se shodly, že hlavním problémem je vysoký počet gymnázií, které odvádějí kvalitní posluchače technickým oborům. A přitom je právě ve firmení  podpoře technických oborů skryta možnost lepšího financování celého školství. a to hlavně bez zavádění selektivního školného.

+2/−7
3.12.2012 1:02

V50a63š46e80k 64Ř20í71h69a 2663123828792

Podle mého nárůst gymnázií dokázal jen jediné a to že studenti akorát odsunuli rozhodování o svém vzdělání až do 19 let. Což ale značně upřednostňije ty co si svůj obor vyrali už ve 14 a absolvovali SPŠ. Pak ale dochází k paradoxu, že velké množství gymnazistů, kteří se na VŠ nedostanou 1. žárlí na ty hůře se učící ale lepší odborníky z SPŠ kteří jim zabrali místa. a 2. odchází na Vyšší odborné školy, kde se v podstatě učí se spožděním to co se učili ti Průmyslováci již 4 roky před nima. Problémem je že kdybychom zredukovali počet gymnázií nutilo by to děti rozhodnout se dříve a k onomu 4letému spoždění by nedošlo a veškeré vzdělávání by tak bylo daleko efektivnější. A to nemluvím o tom, že pokud by se technické vzdělání opřelo o praktickou stránku věci bude daleko lépe financovatelné a ve školství se tak může uspořit hodně peněz. Jsem z průmyslovky, kde jsme již od 2 ročníku makali s učitelema na projektech pro firmy. Tím měla škola na vysoké platy učitelů.

+2/−6
3.12.2012 0:10

V64a93š85e24k 80Ř73í84h45a 2893683318122

A my dostávali to nejleší vzdělání které jsme viděli přímo aplikované. Opak pak nastal na VŠ kde někteří teoretičtí gymnaziální učitelé nezvládli, že jsme mněli lepší přehled než oni sami. A že na rozdíl od nich mi už jsme byli schopni sehnat kšefty o kterých se katedře ani nezdálo. Ostatně stačilo jen vylézt s kamarádem na MSV a sehnali jsme diplomky pro celý kruh a vše bylo u renomovaných firem. Problém prostě byl v úrovni komunikace kterou mají gymnaziální profesoři vždy až příliš teoetickou a tedy nepoužitelnou.

0/−8
3.12.2012 0:16

J64i75ř81í 38D10i30a71t88k20a 6248446870211

Problém ale je v kantorech. Odborné předměty by měli učit lidé s praxí. To se týká i středních škol. Např. účto na ekonomce by měli učit lidé, kteří se s tím setkali v praxi. Mám vlastní zkušenost, co někteří kantoři učí.

+1/−7
3.12.2012 0:21

J87a53r46o63m61í55r 16K70r22á72l 4210179254759

Myslíte, že za ty peníze půjde učit odborník ? ;-D

+5/−3
3.12.2012 6:23

S49l47a29v63o28m60í80r 14Š82t81ě71p49á94n 1238724642304

v dnešní době jistě ano, je to místo jisté, a ten plat vtaké není až tak špatný jak se nám namlouvá. Kantoři se vzájemně doškolují ( to dostanou zaplaceno školitelé i školící se), uměle dělí hodiny aby vznikaly přesčasy(pátá hodina za den už je přesčas)  a nakonec si vydělávají kolem těch 40 tisíc

0/−7
3.12.2012 7:32

J16a74r36o37m37í30r 83K44r61á59l 4880919634739

Na které škole, nebo učilišti mají 40 tisíc ? 8-o  A přesčasy ?  Je běžná praxe, že při zákonném nároku (lékař) jej kantor nedostane proplacený, a "odvede" to tomu, kdo za něj jde učit, až on bude potřebovat.  Právě, aby se přesčasy nemusely platit.

+7/−1
3.12.2012 7:51

J22i33ř79í 34D68i56a94t83k16a 6168146700741

Ona se skutečně budou rušit hlavně gymnázia, protože jich je nadbytek. Technika skutečně není pro každého. Ale že by někteří studenti žárlili na jiné, se mi zdá trochu přehnané. Zrdukování počtu středních škol by především zvýšilo kvalitu absolventů, protože by se tam nešdostal každý jako tomu je v současbé době.

+1/−7
3.12.2012 0:19

V24a66š42e43k 16Ř91í65h46a 2793873478292

no je to takový ten pohled z techniky dnešní doby, který jsem možná trochu nafoukl:) za to se omlouvám. a je pravdou že velkým počtem gymnázií trpí hlavně střední školy. Kterým prostě schází ten v mé době průměr opírajícíse i o studenty studující na základce s  vyznamenáním. ( přeci jen jsem ročník kdy fungovala jen 4 letá gymnázia) Ale jak jste dobře psal o neodbornosti učitelů mám za to že právě pokud by se donutilo všechny  školy kde to jen trochu jde navázat na finance firem. Budou i větší nároky na praxi učitelů a řiditelé si podle toho budou muset vybírat svůj učiteský sbor. A hlavně se tak vyřeší problém s nesmyslným školným. Po kterým podle mně brečí právě jen tito teoretici.

+2/−5
3.12.2012 0:34

F63r84a11n68t70i87š50e18k 69E47l68i69á53š 6257683455986

Byloby krásné, kdyby tomu tak bylo. Větší počet přijímaných je vždy z gymnázií. Gymnazisté mají při přijímačkách na technické obory lepší výsledky v matice a ve fyzice

+1/−6
3.12.2012 9:58

I67n32k65a 62H16o27l12í28k53o96v35á 5260930344857

Jak směšné přidat na platech 1%, když sami sobě ti nahoře přidali hned 10 tisíc! Beru-li v potaz, že maximálně bere učitel před důchodem 23 - 24 tis. hrubého, 1% = cca 230,-  - 240,-  Kč.Rv To si dělají z lidí pr..., ne!! Pak ať se nikdo nediví, že nikdo nechce učit a mladí z PF odcházejí na lépe placená místa, kde nástupní plat činí tolik co učitelský plat těsně před důchodem.

+9/−1
2.12.2012 23:43

J60i70ř83í 54D36i22a28t64k94a 6118376540951

Zdroje došly. Kolik je těch nástupních platů ve výši 23 tis Kč?

+1/−7
2.12.2012 23:48

J87a27r46o55m66í77r 57K31r84á22l 4450829824249

Na naší ZŠ má kantorka před důchodem 21500 hrubého. :-(

+8/−1
3.12.2012 6:27

J73a61r33o24m45í61r 17K98r69á70l 4420339794129

Jaké "přidat" ?  Na naší škole mají kantoři od září cca o  10% menší platy !  A protože na to osobní ohodnocení nestačilo,  jsou i ti před důchodem vedení jako začátečníci bez praxe ! ;-€

+8/−1
3.12.2012 6:25

J36i64ř35í 60D31i23a10t17k50a 6688486450121

Pánové, nechybí vám tady Král se svými "konstruktivními" příspěvky? ;-)

0/−7
2.12.2012 23:26

V10a48š34e10k 71Ř22í48h66a 2413793648752

Dobrý nápad. Důležité je aby kraje školy které jsou života schopné a dokážou sehnat peníze i jinak než jen nataženou rukou ke státu nerušily. A celá reforma se pokud možno obrátila na nesystémový nárůst gymnázií. Zde si myslím, že hlavně nárůstem různých soukromých ekonomyckých a dalších gymnaziálních modifikací jsme se dostali do stavu totálního nedostatku skutečných odborníků a to hlavně na technické úrovni. A naproti tomu máme nadbytek nezaměstnatelných bílých límečků, kteří se jen uměle přiživují na už jednou vyrobeném výrobku a zbytečně tak zvyšují jeho cenu na trhu. Čímž dělají naše hospodářství nekonkurence schopné.

0/−7
2.12.2012 22:55

P47e95t27r 56V13a32n85e74c31e65k 1593600247687

Abych rekl pravdu, tak mi gymnazium prijde obecne takove divne. Cloveka na nic konkretniho nepripravi a jedina rozumna volba je jit na VS. Ale co kdyz clovek na VS nechce? Nebo ho okolnosti nuti jit pracovat?

0/−7
2.12.2012 22:57

J81i16ř32í 91D84i78a43t60k68a 6748686970291

Gymnázium se vždy bralo jako příprava pro vysokou školu. Kdo neuvažuje o studiu na VŠ, tak by na gymnazium neměl chodit. Vedle toho jsou potom střední odborné školy s konkrétním zaměřením.

+3/−6
2.12.2012 23:01

P83e23t70r 55V10a59n23e34c94e52k 1133270817727

Tak ono je uz na zamysleni to, jestli mladistvi v 14ti letech po ukonceni ZS ma predstavu, co presne chce delat.

0/−6
2.12.2012 23:03

J24i45ř50í 86D19i41a88t15k26a 6738566110311

To má v těch letech málokdo. Ale jak byste to chtěl řešit?

+1/−6
2.12.2012 23:04

V24a77š31e58k 57Ř83í48h72a 2143743658102

u každodení techniky ( pkud nejste věděc) tohle neplatí.

+1/−6
2.12.2012 23:16

J46i88ř72í 39D12i14a20t21k63a 6968196810641

Nevím jak dnes, ale v těch 70. letech na tom na strojárně byli gymplaci v matice, fyzice a deskriptivní geometrii mnohem lépe než průmyslováni. Ti měli plus v kreslení. U statiky a dynamiky to už pak bylo jedno.

+1/−7
2.12.2012 23:22

V37a19š23e67k 49Ř23í53h77a 2443453138462

dovolte mi abych značne zapochyboval o úrovni VŠ v 70tých letech všeobecně

+1/−8
2.12.2012 23:51

J94i29ř78í 19D68i48a79t50k49a 6298676590131

V tom vám nikdo pochopitelně nemůže bránit. Stejně tak se dá pochybovat o úrovni VŠ v dnešní době. Nicméně některé fakulty Karlovy univerzity a např. i strojní fakulta ČVUT byly i v té době ve světě uznávány. A uvědomte si ještě jednu věc. Značná část dnešních věděckých kapacit v různých oborech má dnes 60 let a více. Tak si myslím, že to s tou úrovní vysokého školství v té době nebylo zase tak špatné. Třeba i proto, že na rozdíl od současnosti se tam nedostal každý. A ve většině případů o přijetí rozhodovaly znalosti studentů.

+2/−6
3.12.2012 0:01

V21a63š45e47k 34Ř15í95h65a 2303473698802

v pohodě uznávám že jsem ujel. Ale spíš jste mně zarazil s těma gymnazistama, protože mám stríce Inženýry z té doby a oba se se mnou schodují v tom, že se za tu dobu nic nezměnilo a tak jak jsme já čekal na gymnazisty na VŠ tak čekali i oni v 70tých letech.

0/−8
3.12.2012 0:18

J32i89ř30í 86D64i11a85t36k43a 6828356100521

Je potřeba se povznét nad averzi gympl kontra odborná škola. Nic se nedá paušalizovat, vždy je to o konkrétních lidech. Nikdy nemáte záruku že konstruktér, který šel VŠ z průmky bude lepší než ten, který má základy z gymplu a naopak.

+1/−7
3.12.2012 0:24

V24a26š68e41k 44Ř68í59h20a 2563853778162

nevím jak ve vaší době ale bohužel já se dnes setkávám právě s tím že v praktickém pochopení problému a jeho rychlém řešení jsou lepší kluci z průmyslovek. Přeci jen v práci mohu porovnávat i s řešením od gymnazistů a do značné míry se příliš utápí v teoriích. proto jsem také tým rozdělil na vývoj a rutinu na vývoji mám průmyslováky, a rutinu přenechávám povětšinou gymnazistům prvada je že jsou pečlivější.

+1/−6
3.12.2012 0:41

J53a39r48o47m25í56r 59K97r86á77l 4280919844479

Pochybovat můžete, ale to je tak vše, co s tím naděláte. ;-)

+3/−4
3.12.2012 6:29

Z43b41y25n29ě84k 63Č91e32j17k45a 5636308611873

vzhledem k tomu, ze se latka stejne musela probrat od zacatku a navazat na stredni skoly, jejich vyhoda na technice mizi po prvnim semestru. Pak uz jim je gympl jen na skodu (resp. Absence absolvovani prumylovky). Takovej gymplak nikdy nevidel soustruh, frezu, cnc stroje, pripravky atd...

+6/−1
2.12.2012 23:56

V58a34š46e22k 24Ř43í35h61a 2483203868332

přesně tak ale tohle vyřeší jen dlouhodobý pohled ve kterém se musí zrušit ono gymnázium jako příprava na VŠ.

+1/−7
2.12.2012 23:59

J37i23ř74í 95D34i83a93t11k37a 6438896700321

Tak mi poraďte na jakou střední školu by potom měli chodit zájemci o přírodní vědy, medicínu a pod.?

+1/−7
3.12.2012 0:07

V84a83š45e92k 84Ř26í63h67a 2103733498642

Ale vy jste mi nečetl pozorně už v začátku jsem psal, že by se mněl změnit pohled na gymnázia jako obecná příprava na VŠ. a hned jsem vyjmenoval obory o kterých mluvíte. a k tomu jsem přidal humanitní, pedagogické, právnické a další a další vzdělání. na které by se mněla gymnázia hlavně zaměřit.  Prostě do značné míry elity, kterých ale ve společnosti není tolik a proto není třeba aby bylo tolik gymnázií. A proto se i na vzdělání dá ušetřit mnoho peněz tak aby fungovalo bez školného.

+1/−6
3.12.2012 0:23

J13i58ř58í 84D93i30a38t95k57a 6498276350821

V tom s vámi souhlasím. Středních škol technického směru moc nepřibylo, tam se chce málokomu. A blbej učitel se schová spíše než blbý konstruktér. Dofýám, že rozumíte, jak to myslím.

+1/−5
3.12.2012 0:26

V61a69š28e33k 53Ř67í62h24a 2363403968412

jasně že jo. :-) jsme rád že jsme se našli

0/−7
3.12.2012 0:44

J76i32ř56í 28D33i62a72t19k91a 6758346180161

V mnohém máte pravdu, nicméně já bych ty gympláky tak nepodceňoval. Já přesto, že ten gympl mám, tak ten soustruh, frézu i ty přípravky jsem už v té době viděl. CNC strojů v té době moc nebylo. možná vůbec žádné.

0/−7
3.12.2012 0:06

V17a15š93e22k 81Ř67í57h62a 2413243968392

mluvíte o statice dinamice to je všechno jen aplikovaná fyzika. Nic k nezváldnutí ovšem příliš teoretizující. Já mluvím o technologii, nástrojích, konstrukci materiálech bezpečnosti práce, proveditelnosti stavby. přípravy výroby. Z vašeho pohledu na techniku se jasně ukazuje kde je problém dnešního vzdělání a proč firmy raději spolupracují s SPŠ než s vysokou školou. A to je i důvod nedostatku financí ve školství. A zároveň důvod proč říkám že školné nevyřeší kvalitu teoretizujícíh gymnazistů na technických oborech.

+1/−6
2.12.2012 23:58

J23i41ř20í 34D38i72a60t26k18a 6718726200721

Z vašeho příspěvku mám dojem, že z absolventa gymnázia po úspěšném ukončení VŠ technického směru nemůže být dobrý technik. Tuto jistotu vám závidím. Osobně se domnívám, že vždy záleží na každém konkrétním jednotlivci. Ani absolvování SPŠ není zárukou, že z dotyčného bude dobrý technik. Podstatné je dokázat znalosti aplikovat v praxi. A to vám žádná škola nedá. To buď v člověku je nebo není. Znám případ, že absolvent VŠ strojního směru s červeným diplomem byt takzvaně schopen akorát jezdit s vozíkem a pro praxi byl nepoužitelný.

0/−7
3.12.2012 0:14

V93a75š17e43k 16Ř36í61h21a 2263483738502

Tak určitě pokud to vyznělo jako že nemůže bát dobrý technik asi to nebylo přesné. Spíše je to o tom, že člověk , který obor studuje 9 let a prošel během školy více praxí bude mít lepší předoklady ke kvalitní práci a k rychlejšímu zařazení do praxe než člověk co obor studoval jen  5 let. Dokonce bych řekl, že přes průmyslováky se ve kvalitě práce mnohdy dostali kluci z učilišť co si s náma na průmce dodělávali maturitu a pak s námi šli  na VŠ. To byli týpci co mněli za sebou 3 roky totální praxe. a konečných12 let studií oboru je v tak mladém věku hodně znát. Je jistě pravda že s přibývající praxí se rozdíli mnohdy srovnají ale jak k tomu přistupovat v denšní době kdy všechny firmy potřebují již hotové inženýry?

+1/−6
3.12.2012 0:54

J42i67ř81í 43D10i62a34t26k14a 6908526480791

Osobně se domnívám, že před odbornou VŠ by byla ideální aspoň dvouletá praxe.

0/−7
3.12.2012 0:59

V28a24š17e98k 44Ř43í93h30a 2273153598242

1. omylem je že by snad mělo být gymnázium přípravou na jakoukoli VŠ  právě díky tomuto modelu máme takový destatek kvalitních technických odborníků. Podle mého je důležité celý model gymnázií úplně změnit a pochopit, že právní obory, medicína, pedagogika, teorie věd, humanitní obory  toto jsou všechno obory kde jsou gymnázia potřeba. Ovšem je otázkou kolik těchto lidí potřebujeme . A pokud se podíváme na poslední několikanásobný nárůst těchto druhů škol je jasné, že mnoho žáků prostě musí být bez práce. Já navrhuji místo školného dovolte technických školám ať více spolupracují s firmama a naopka firmy spolupracující se školou daňově zvýhodněme - ( viz program ČSSD  nebo KDU). zredukujme počet všech humanitních škol a institucí a z peněz které ušetříme na technickém vzdělání. (Protože pokud nejsou technické školy schopny získat peníze i jinde nejsou kvalitní a nemají učit). Potom podporujem zbylé obory které nemohou tak snadno získávat peníze např. homanitní.

+1/−6
2.12.2012 23:11

J14i62ř84í 23D74i66a69t91k69a 6908276260551

Osobně si myslí, že i pro technické školy může být gymnázium výhodou. Např. matematika a fyzika je gymplu většinou na mnohem vyšší úrovni než na strojní průmyslovce.

+1/−7
2.12.2012 23:14

V47a56š15e80k 51Ř37í36h24a 2913283618762

Oprvadu nemáte pravdu z vlastní zkušenosti jsme měli matematiku na SPŠ na stejné úrovni jak gymnázia. Ale problémem není matematika ale odborné předměty. Technologie. konstrukce a další a další. A zde se pak dostáváme do stavu že jsou naše vysoké školy na podobné úrovni jako ony střední školy o kterých píši. A hlavně že se svým teoretizujícím myšlením nejsou až na výjimky schopny jak koli spolupracovat na projektech profesionání úrovně. A to je hlavní problém našeho školství. Totální nadbytek gymnaziálních profesorů, kteří učí obory které nikdy nedělali a které znají jen z knížek.

+1/−6
2.12.2012 23:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.