Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdysi bojovali za Československo, na hrobě mají nyní znak nepřátel

Vojenský hřbitov v ukrajinském Užhorodu je jedním z největších zachovalých území v cizině, kde jsou pochováni Čechoslováci. Až dosud se vojákům, kteří bojovali proti horthyovskému Maďarsku, nedostalo slušného zacházení. Někteří mají dokonce na hrobě znak nepřátelské armády. Po 74 letech se však rumiště začíná měnit v pietní místo. Na místě pátral reportér MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V55l37a18d24i13m59í28r 83N38o87v51á75k 9974774171311

Četba na pokračování pro zájemce o pravdivé informace týkající se tématu článku.

Když jsem si tento článek včera přečetl, dostal jsem na autora pifku.

Něco tak diletantského už jsem totiž před očima opravdu neměl velmi

dlouho. Nejenže "reportér" na místě, o kterém text pojednává, zřejmě

vůbec nebyl (viz fotografie pořízená pracovníkem Ministerstva obrany

pořízená na akci uspořádané u příležitosti oslav 28. října, která se na tomto hřbitově konala), hlavně ale tvrdí řadu věcí, které s realitou opravdu moc společného nemají.

0/0
27.11.2012 21:45

M22a38r86t76i94n 58K39r12a61u20s 8684570525646

Máte pravdu  a děkuji za váš příspěvek, co se týká úcty k veteránům stačí začít u sebe - číst, neplácat jako někteří, že čs. armáda nikdy nebojovala a diskutovat.

Kdyby tak učinila polovina zdejších připspěvatelů, nevypadalo by to tady jak vypadá.

0/0
27.11.2012 6:24

T19o87m77a50s 25H11a74c39e82k 6784627685617

Vojak je vojak. Je to mladej kluk kterymu reknou at jde bojovat za svoji vlast a on musi jit a nejak se tim probit a pokud mozno prezit. Ne vsem se to povede. 

Diskutovat o tom zda bojovali za spravnou vec nebo ne, nota bene temer po sto letech je ponekud chybne. V te dobe to pro ne byla spravna vec. 

Co by se melo resit je ze v CR obecne je pomerne velka neucta ke svym veteranum a padlym. Ma to koreny uz za komunismu kdy bojovnici z jinych nez ryskych fron byli zavirani do lagru. Byl jsem po revoluci nejakou dobu v Anglii a tam meli o ceskych letcich povedmomi a uctu k nim vetsi nez v CR! Vetsina slusnych narodu sve padle vojaky i veterany uctiva. Jen v CR se na ne plive. :-(

+1/0
27.11.2012 2:13

J88i58ř59í 47H41o65r30á88k 8704666213880

Bože to je maškaráda. Absolutně nedůstojné. To je snad hřbitov hrdinů a ne maškarní. Chce se mi z našich předstvitelů zvracet.

0/0
26.11.2012 18:52

P96e96t15e62r 91W89e69h40r73b78e62r97g57e61r 7167563820541

Co myslite, kdyby z nejakeho duvodu ceske obyvatelstvo vymizelo, nemyslim pritom na alkohol a le na nejakou prirodni pohromu, ktery narod by mel pravo obsadit uvolnene uzemi?EU!

+1/−2
26.11.2012 12:15

A17l24e36š 95J49a53b11ů72r36e91k 4329741480319

moraváci

+2/−2
26.11.2012 12:43

J66a60n 28S14e69m75i90k 4884917382869

Romove

0/0
26.11.2012 14:37
Foto

J20a94n 61B89r79a59u72n 1158258583955

Tučňáci císařští.:-P

+1/0
26.11.2012 18:13

M62a10r56e60k 60H29l62a77v17n97i39č41k41a 3958433123

Pokus o doplnění objektivního pohledu. Ti vojáci si jistě zaslouží úctu i důstojný hrob i přesto, že bojovali za české imperiální zájmy na území, které nikdy nebylo součástí Čech, nikdy česky, ani slovensky nemluvilo a místními maďarsky mluvícími civilisty byli, celkem právem, považováni za okupanty...

+2/−12
26.11.2012 10:56

P86a17v62e28l 32N96e18č39e58k49a81l 1562421583695

naprosté bláboly

+13/0
26.11.2012 11:01

J32a72n 69D97r27á56b19e24k 6718367238300

Opravdu součástí Čech podkarpatská Rus nikdy nebyla! ;-D;-D

0/−2
26.11.2012 11:40

M88a80r62e30k 93H46l57a85v97n61i39č73k65a 3918273113

Uplně stejně, Jane Drábku, jako Čechy byli součástí Rakouska. Versailská dohoda dala národům střední Evropy právo na sebeurčení. České vojsko ale tohle právo upřelo (například) milionu Maďarům od Žitného ostrova po Užhorod, vojensky je obsadilo a vytyčilo nové hranice. Češi tam nebydleli, Slováci taky ne. To je jako kdyby Hradec obsadili Poláci...

+3/−6
26.11.2012 12:23

J21a46n 15D45r57á38b17e67k 6708967258540

Reaguji na tu nelogičnost, že by měla být Podkarpatská Rus součástí Čech. To je absurdní! Čechy končí na Českomoravské vrchovině... ne někde na východě!

Součástí Rakouska byla třeba i Halič či Morava, ne jen Čechy...

My jsme PR dostali, protože velmoci jaksi nevědlěi, co s ní. Dát ji Maďarům, když Uhersko celé rozebrali a dali všem okolo (I nové Rakousko dostalo kus Uherska....), Poláci dostali už dost. Tak zbývá ČSR.  A Rusíni nebyli Maďaři!

+3/−2
26.11.2012 12:38

M76a91r90e91k 19H75l29a58v94n29i87č20k84a 3718703693

Užhorod mluvil maďarsky, stejně jako celý žitný ostrov. Ti Maďaři tam tehdy prostě bránili svoji vlast, kterou jim Beneš za souhlasu Anglie a Francie obsadil.

0/−5
26.11.2012 13:34

J42i95ř42í 35H39o17r13á34k 8304766723590

Pana Hlavička vy máte ale přiléhavé příjemní. Nedl vám je nějaký Indián?

0/0
26.11.2012 18:55

A72n93t58o95n30i12n 18K16a70d47l64c88e71k 9682159901576

Nezapomenme na Masaryka a jeho domluvy s Wilsonem (USA) o deleni Evropy.

0/0
27.11.2012 0:31

A94n60t84o67n46i35n 74K64a89d25l69c87e66k 9712419131696

Jak je mozne, ze za tento komentar dostane clovek tucet minusu a za blabol opodstatneny pouze pocity mate hned 13+?:-)

0/0
27.11.2012 0:44

J84a11n70a 91B88r81o63w64n 2980949416

Neselhali vojáci, ale politici-vzdy je tomu tak

+8/0
26.11.2012 10:45

B52o62h69u12s22l76a34v 25K86r91á35l68í83k 2401400869486

To toho o vojácích ještě moc nevíte. Ve válečném poli se někdy dějí ještě horší věci než v politice.

0/−2
26.11.2012 12:07

A28l13e75š 32J85a12b82ů14r30e64k 4169781310139

strach ve válce se dá pochopit, je lidský, ale strach politiků udělat správnou věc nikoli

+4/0
26.11.2012 12:46

E47d40u43a22r36d 54M66y75s89l47o25v26i76č 6581411869612

Čest jejich památce a prosím omluvu za několik etikou nedotčených.

+10/0
26.11.2012 10:24

P58a94v24e45l 94N29e18č66e60k86a96l 1902211273465

To sou zase kecy jak vojáci padli za cizí zájmy a podobně...:-/

Uvědomte si v jeké byli situaci !!! Oni bojovali když už na pražském hradě vlál hákový kříž, ale museli bojovat, jednoduše pro to aby se vrátili domů...

+12/0
26.11.2012 9:58

Z64b88y87n38ě49k 28P13o42p80o51v23s37k17ý 9696348347723

Dalo by se to říct jednou větou:"I ve smrti sami!" :-(

+2/−1
26.11.2012 10:17

A43l13e57š 83K17r66á51l 3201352540746

Nejsmutnější epizoda nejnešťastnějších let v české historii...ještě bych dodal, že ty útvary byly v šílené vojenské situaci. Už po Mnichovu byly hodně personálně oslabené, část Čechů je údajně opustila už dřív, oslabilo to hlavně letectvo. Navíc Podkarpatská Rus byla pro obranu vůči Maďarsku hodně nešťastně orientovaná, protože většina údolí směřuje k jihu, zatímco dopravní spojení západ-východ skoro neexistovalo...

+5/−1
26.11.2012 10:25

B67o69h83u77s29l77a60v 87K69r12á46l43í54k 2611420939816

Bizarní je už to, že slovensko-maďarská válka na Ukrajině patří k české historii.

0/−4
26.11.2012 12:09

M90a10r96t36i61n 34S57o17u68š62e57k 8328453279245

Jen ať dnešní vojáci vidí, že bojovat za nějaké v teple si sedící politiky, jednající jen ve vlastním mocenském zájmu, je pitomost.

.

Voják zemře za nějaký cizí nesmysl a pak na jeho "hrdinský čin" stejně každý kašle!

.

Kvůli těm hloupým pojmům, jako je "vlastenec", "vlajka", "národ", "národní hrdost", "symbol", "nepřítel" už pomřelo tolik lidí, že snad by se v 21. století mohly zrušit, ne? R^

+5/−24
26.11.2012 9:28

T72a37d74e21á67š 44S18v38o18b45o63d69a 9952692136312

Nepleťte hrušky s jablky. Doopravdy padnout za vlast, národ či svou nebo jinou hrdost znamená padnout třeba při obraně země před cizí invazí nebo pro blaho právě našeho národa. To je oběť, která se počítá a pokud by se nikdo v historii pro tu naši vlast neobětoval, pak tu už dávno není. A to samé se dá vztáhnout třeba i na národ nebo hrdost. Nevím jak Vy ale je lepší zemřít hrdý než žít bez hrdosti.

+15/−1
26.11.2012 9:47

J73o72s69e29f 34V57o48r15a44c36e70k 4594244137

JJ. p. Soušek  to je právě to základní nepochopení které je u hloupích a vyčůraných čechů dost obvyklé. Voják nastupuje do armády a je povinen národním zájmům .Lidé jako Soušek nemají do armády lézt  to jsou potencionální zběhové odvolávající se na humanitu ;-Oatd. !!Souškové jsou dobří jenom na přehlídky:-/ a výstavy.

+10/−1
26.11.2012 9:50

P65a34v83e32l 69N26e86č31e35k46a82l 1712871893975

Máte to trochu popletené, skutečnost se má tak, že to byli právě pacifisté kteří způsobili tu největší a nejhrůznější válku v dějinách. A k tomu národu... to není imaginární pojem, ten nemůžete zrušit.

+10/−2
26.11.2012 9:52

B64o60h47u65s41l82a59v 75K97r89á24l87í68k 2761410739576

Národ je jen jedna z desítek záminek jimiž se dá  zaštiťovat válka. Nemyslím si, že by ty ostatní byly o tolik méně důležité.

+1/−1
26.11.2012 12:03

J23i15ř79í 39N84e73u98m85e43i52s46t32e46r 2622695583171

No a přitom ti vojáci, ať nakonec dopadli jakkoliv, stojí po věky za tím, že si lidé jako vy, po celém světě, mohou v teple brblat. Bez přemýšlení, kdeže se jejich státní a národní uspořádání, kulturní příslušnost vzala. A že to není, bohužel, výsledek domluvy typu "Pojďme, budeme na sebe hodní".

+8/0
26.11.2012 9:59

B79o74h32u93s82l29a16v 57K85r41á54l37í27k 2531930729356

No bóže. Jednou vyhraje válku ten, podruhé onen, a stejně nakonec zbude dost lidí, kteří mohou v teple brblat. A stejně vždycky bude na co brblat, protože to státní a národní uspořádání se nějak zvrhne, ať už zvítězil kdokoliv.

+1/−2
26.11.2012 12:06

J57i81ř19í 67H78o85r47á78k 8964406223520

Pane Soušek jestli je pro vás Vlast hloupý pojem tak pro mně a snad i pro mnoho jiných je to svatost.

0/0
26.11.2012 19:01

F61e37l54i39x 61H96o65r50á63k 8401850738806

Likvidovat maďarské hroby, to tak akorát zavání nějakou protestní nótou z maďarské strany. Není to už dnes jedno, kdo na které straně bojoval, když už to území stejně patří úplně někomu jinému? :-P

+1/−21
26.11.2012 9:00

J98i41ř53í 58N25e97u51m59e20i14s86t49e48r 2102875843241

Ne.

+17/−1
26.11.2012 9:04

J85i87ř92í 15K34r14e10j97č65a 8564371316

Ne,není to jedno.Byli to naši vojáci.Umřeli za naši zemi,náleží se jim úcta.Každý,kdo položí život za svou zemi je hrdina.

+19/0
26.11.2012 9:12

F71e27l95i45x 85H79o54r92á30k 8801420708916

Já tady ovšem nemluvím o hrobech našich vojáků.

0/−3
26.11.2012 9:17

J50o32s67e89f 22V95o77r65a48c54e97k 4794754737

Kdyby vám někdo zabil syna chtěl by jste aby byl pochován vedle vraha?

Zvláštní názor.

+4/−1
26.11.2012 10:04

M37a53r59t59i51n 23O38l48e86š89n13ý 5615296436904

Vojáci nejsou vrazi ...

+4/−1
26.11.2012 10:31

J93a14n 55J31o22š83t 9819417181532

Co to je "Zakarpatská Ukrajina" ? Spolková země, která byla součástí ČSR se tehdy jmenovala "Podkarpatská Rus" !!!

+8/0
26.11.2012 8:40

A59l59e65x32a71n97d64r 20Š15í26r 5481690313

Nojo, jenže po uloupení tohoto území Stalinem a přičlenění k Sovětskému Svazu byla tato oblast, vlast Rusínů, přejmenována na Zakarpatská Ukrajina - jako že spadá pod Kyjev, akorát že je "za Karpaty". Od r. 91 (rozpad SSSR a vznik samostatné Ukrajiny) se jmenuje Zakarpatská oblast (patří samozřejmě pod Ukrajinu).

+6/0
26.11.2012 10:00

I90v57a63n 11M44a76r85e59k 6754438742

Jestli by nevyšlo levněji padlé vojáky exhumovat a důstojně pohřbít ve své rodné zemi v odpovídajícím prostředí  ? ! ? ! [>-] R^

+3/−3
26.11.2012 8:32

D54a49v51i57d 62Š89a55f22r51á16n90e62k 5727264247913

Vojáci by měli zůstat tam, kde padli. S mrtvými by se hýbat nemělo. Proč taky?

+7/0
26.11.2012 9:01

J47a51n 23P26š51e33n82i63č73k58a 2820468633312

Je zajimave ze MAFRA nevybavi patrajici reportery ani jednoduchym kompaktem. U clanku dva snimky a z toho jedn "ilustracni". Pritom tema by si jiste zaslouzilo vice snimku.

+14/−1
26.11.2012 8:26

I92v82a25n 90M77a32r55e17k 6564258702

No to ještě buďte rád, na Slovenské "PRAVDĚ" mají 5 "univerzálních foto které jim pasují ke všem událostem. Největší "bomba" je zakrvavené rozbité čelní sklo auta které se objevuje při každé silniční nehodě a vždy vyvolá bouřlivou debatu čtenářů "aký to musel byť masaker" R^

+8/−1
26.11.2012 8:37
Foto

M36i28r24o98s93l90a84v 29S84t48e18i62n27e32r 6318654863835

Zakarpatskou Rus věnoval Stalinovi prezident Beneš, jako dík za osvobození. Stalin poděkoval tím, že nechal československé cikány ze Zakarpatské Rusi vyvézt do zbytku Československa. Samozřejmě se vyprázdnily i golety v údolích, jejich obyvatelé však nebyli tak nápadní.

Z historie: Zakarpatská Rus, stejně jako Slovensko byly po staletí součást Maďarska. Byla to odměna římského císaře za hlídání hranic proti Balkánu, odkud neustále přicházeli Barbaři. Obyvatelé Zakarpatské Rusi se odborně jmenují Rusíni, je to samostatné etnikum, asi jako Slováci. V Uhersku byli vždy obyvatelé druhé třídy.EUV

+7/−5
26.11.2012 8:22

P14e17t18r 57Č29e22c17h 6470810475

podle britské rozvědky byl Beneš stalinistický agent, který se po celou dobu pral za odložení nebo zrušení pozemní operace spojenců a po válce přijal v Moskvě komunistické dekrety, které z komunistů činili správce ukradeného majetku a dodnes se lživě traduje, že dekrety byly přijaty v Košicích

+4/−4
26.11.2012 8:42

Z91b45y40n93ě97k 55P25o15p67o64v79s66k96ý 9266788827843

A Chamberlain byl agentem Hitlera. Také tohle tvrdí spisovatelé

+10/0
26.11.2012 9:27

J30i97ř67í 56H65o67r33á51k 8184626773970

Pane Čech prosím ihned vyhledejte pomoc u MUDr. Chocholouška. Příště až toto budete chtít někde říc tak bych byl rád kdybych u toho osobně byl. Dejte mi vědět. Anglie může držet hubu zradili a zrazovali nás před válkou ve válce i po válce. Nechli si od nás zaplatit keždý náboj , ksždou oušku, každé letadlo kterým Čechoslováci branili británii. Byla to zůstane verbeží.

0/0
26.11.2012 19:07

V12l91a56d19a 46M37u48s17i23l 9630706178253

S tím odsouváním Rusínů do druhé kategorie bych byl opatrný.Zhruba před 20 lety byl přednosta  chirurgické klinikmy v Hradci Králové Rusín, v Ružomberoku rovněž. primář chirurgir Rusín....

+4/−1
26.11.2012 10:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.