Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do Jihlavy se vrací první tramvaj, u Opavy sloužila jako seník

Do Jihlavy se vrátí vůbec první tramvaj, která tam před více než sto lety začala jezdit. Historický vůz, který sloužil jako seník, město odkoupilo. A v úterý jihlavští zastupitelé schválili i 1,5 milionu korun z městského rozpočtu na její renovaci. Zatím není jasné, kde přesně bude v krajském městě opravená historická tramvaj stát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jan.Zapletal

Výborná investice,

stará tramvaj za 30 tisíc.

Majitel byl slušný člověk. Mohl chtít 200 kKč a dostal by je, pokud ne z Jihlavy, tak někde jinde.

Rekonstrukce bude stát další prachy. Dobrá rekonstrukce se může vejít do milionu.

zachráněna technická památka

Osobně bych navrhoval postavit někde dráhu, řekněme kilometr dlouhý okruh, aby se tím mohlo jezdit, ale to by už byly náklady podstatně vyšší, v době krize nereálné, ale krize nebude věčně, tak dávám k úvaze do budoucnosti.

0/0
31.10.2012 10:45

Toranoko

Re: Výborná investice,

juj, beru....postavit koleje od mostu Uvozem nahoru nekam k odboraku anebo az na namesti...aspon nebudu muset chodit pesky -  pripadne by to slo pres Brezinky lesem, kolem Hradku pres stary Brnensky most jako okruzni jizda se zastavkou u vstupu do Zoo, tam si me prebere Zoovlacek a doveze k zadnimu vychodu...ten kousek dom pak uz dojdu :-):-):-)

0/0
31.10.2012 15:55

Nečasjennačas

Pokud tahle tramvaj jezdila v Opavě, měla se zrenovovat a

zůstat v  Opavě.;-€

0/0
31.10.2012 8:34

fandadukly

Re: Pokud tahle tramvaj jezdila v Opavě, měla se zrenovovat a

Ale prvně jezdila v Jihlavě

+1/0
31.10.2012 11:09

Machrik

Prej drahé

Pan Vilím se diví, jak je to drahé - a to, že on proinvestoval miliony do naprosto nesmyslného a ne příliš fungujícího (a neférového) systému elektronického jízdného, to už nikdo nevidí ...

0/0
30.10.2012 14:36

fandadukly

Kolik

Jen by mě zajmalo kolik tramvají, trolejbusů a autobusů se válí po zahradách jako seník neb budka na nářadí a čeká na rekonstrukci?

0/0
30.10.2012 12:32

Jan.Zapletal

Re: Kolik

Málo.

problémy něco takového na zahradu dostat. Hyzdilo to zahradu, tak se mnozí zahradníci podobného objektu zbavili. To už bylo jednodušší, stačil autogen a přívěs za auto na cestu do Sběrných surovin.

Podobné objekty existují, ale zase tak moc jich není.

Pokud o nějakém někde víte, záslužné dát echo histoorickým nadšencům dříve než to zlikvidují romští sběrači kovů.

0/0
31.10.2012 10:49

Barbucha_the_bearspook

Ach jo,

Na první fotce je krásně vidět, jak vypadalo náměstí v době předpriorové. Hlavně ten rohový dům na záběru nejblíž, toho je velká škoda. Jihlavské šaliny sice nepamatuju, ale Grecl ano.

0/0
30.10.2012 10:10

Serge__Gainsbourg

Re: Ach jo,

Už zase to omílání mantry o ohavném Prioru?

Krecl nezapadal do náměstí zrovna tak.

Co je zajímavé, přestože je uprostřed náměstí obchoďák, kdykoli po něm jdu, nijak k němu neupírám zrak; skoro jako by tam nebyl.

0/0
30.10.2012 14:12

Serge__Gainsbourg

Re: Ach jo,

Asi je to tím, že je docela nenápadný; že to není žádná fukušimská obchoďáková kostka nebo kanclkrychle.

0/0
30.10.2012 14:24

Barbucha_the_bearspook

Re: Ach jo,

Grecl nezapadal, hmm, zajímavé je, že tam byl prakticky od středověku a furt ne a ne zapadnout. Zato ten Prior fakt není vidět. V podobném duchu je i pošta a banka na náměstí. To je taky tragédie, ale ta se odehrála už za Rakouska. Ale drbnout na to náměstí něco tak architektonicky a dispozičně zhovadilého, to už fakt chtělo fištróna. Jasně Jihlaváci jsou asi splachovací, jinak si to neumím vysvětlit. Stačí zajít za náměstí a člověka praští přes oči další skvosty. sklady obchodů, Snaha obložená boletickými panely a pak to parádní parkoviště místo středověkých ulic. Aby to bylo dokonalé, tak si pod hradbami postaví další úlet, který si hmotou nezadá s Priorem. Ještě by to chtělo v rámci Zelené úsporám zbývající baráky zateplit a opatřit je moderními plastovými okny.

0/0
30.10.2012 16:24

AmalkaVila

vidláci

Přesně takto se vidláci chovají ke starým a vzácným věcem. Věc stará 30 let (nějaký plastový hnus z NDR) je pro ne supervzácnost. ;-D Ale 100 let staré cokoliv hnije někde ve stodole případně se ona věc vyhodí, zničí, přebuduje na králíkárnu (jak ta tramvaj) apod. Rv

0/0
30.10.2012 6:21

Astaroth

Re: vidláci

Ostatni tramvaje byly uz davno nevidlacky sesrotovany, zatimco tuto zde kariera seniku zachranila. Hodne pamatek prezilo takovymto stylem, kdy se maskovaly za neco potrebneho, nez se doba zmenila k lepsimu.

+2/0
30.10.2012 8:45

uživatel eliminován v25.0

Re: vidláci

přesně tak, kdyby zůstala ve městě, tak je rozebraná do kovošrotu a slysovaná. Některejm uvědomnělejm měšťákům to ovšem nikdy nedojde ;-D

+1/0
30.10.2012 9:14

Eporedix

Re: vidláci

Mě by jen zajímalo, jak se vůbec jihlavská tramvaj dostala až k Opavě :-) A jinak pravda, nový Grecl by byl fajn. Dokonce jsem i slyšel, že by se měl PRIOR zbourat a postavit místo něj nový Grecl .... ale mám dojem, že z toho sešlo. Při tom je to ostuda města a skoro nic zajímavého v Prioru už není.

0/0
30.10.2012 10:43

Barbucha_the_bearspook

Re: vidláci

Kdo by to zaplatil? Navíc, co otevřeli další předimenzované monstrum na místě bývalého Jihlavanu, tak si myslím, že Prior skomírá a těžko by tam někdo tlačil něco jiného, už s ohledem na parkování.

0/0
30.10.2012 10:48

Eporedix

Re: vidláci

Právě .. byl nějaký investor, který tam chtěl zřejmě postavit domky podobné těm co tam kdysi stály a buď by je prodal nebo pronajímal. Což by mohl být lukrativní obchod. Nicméně asi z toho sešlo. A právě proto, že Prior skomírá a nic pořádného tam není :-( .

0/0
30.10.2012 10:52

Serge__Gainsbourg

Re: vidláci

>Postavit domky podobné těm, co tam stály.

Jistě obložené polystyrenem a vymalované veselými barvami. Uvnitř wellness, fitko, Tesco a Mekáč. Děkuji, v žádné případě nechci. ;-€

Toto je největší zhůvěřilost investorů, stavět něco "jako kdysi".

0/0
30.10.2012 14:17

Eporedix

Re: vidláci

No, taky nejsem zastáncem megalomanských projektů ... ale upřímně .... něco s tím Priorem je potřeba udělat, nebo ne? R^

0/0
30.10.2012 14:28

Toranoko

Re: vidláci

toz jeste par desitek az stovek let vydrzet, a pokud prezije, bude to taky cenna pripominka te doby  ;-D;-D;-D

0/0
30.10.2012 18:23

Lord Helma

Re: vidláci

Snadno. Do Opavy se dostala po válce, kdy byla značná část opavských vozů poškozená a navíc v Jihlavě byla tramvaj zrušena. Rozchod byl v obou případech metr, tak stačilo jen doladit trakční napětí a mohlo se jezdit. No a v 55 definitivně zanikly i tramvaje a někdo si to nechal odvézt na zahradu, protože v té době už byl metrový rozchod jen v Liberci a Jablonci a v té době se už připravovalo nasazení T1, akorát, že si nikdo neuvědomil, že nebyly podvozky pro metrový rozchod a ne všude by 4 nápravový kolos projel, takž zrovna tam se nasazovaly až T2.

Takových tramvajových pomníčků byly desítky, po zrušených dvounápravových (zvlášť v letel 77 a 82, kdy se rušily linky do Kyjovic a do Hlučína a v roce 86, kdy skončil provoz dvounápravových tramvají. Spousta dvou nápravových tramvají byla vyřazena v padesátých a šedesátých letec, kdy byly nahrazovány  řadama T1, T2 a T3.

Zajímavé je, že není znám případ, kdy by se takhle zachoval vůz z ostravsko-karvinských úzkokolejek.

0/0
30.10.2012 11:55

MKzB

Re: vidláci

Něco je v Brně v TM.

0/0
31.10.2012 21:30

3dzery

Re: vidláci

V padesátejch letech byla v Karviné v provozu.

0/0
30.10.2012 13:36

Lord Helma

Re: vidláci

Tak to ani náhodou. Na MDOK (Místní dráha Ostrava Karviná) jezdily pouze 4 nápravové vozy, před válkou to byly největší tramvajové povzy v republice, navíc tam byl rozchod pouze 760 mm.

hoď mrk sem:

http://photo.vesos.net/thumbnails.php?album=10

0/0
30.10.2012 13:50

Lord Helma

Re: vidláci

povzy = povozy :-P

0/0
30.10.2012 13:50

Nečasjennačas

Re: vidláci

Protože je to Opavská tramvaj. Jezdila naposledy v Opavě.

0/0
31.10.2012 8:50

Serge__Gainsbourg

Re: vidláci

No, víte, ona ta tramvaj nejprve nezestárla o sto let, aby z ní pak někdo nadšeně udělal boudu na seno.

0/0
30.10.2012 14:14

Serge__Gainsbourg

Re: vidláci

Zkrátka ji po určité době vyřadili z provozu, a, protože takových zastaralých tramvají bylo tehdy všude spousta, nikdo nepomyslel na to, že za dalších 50 let bude mít pro zasvěcence nějakou cenu, a tak počala klidně sloužit jako seník.

0/0
30.10.2012 14:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.