Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dvě pražské školy zkusí novinku, přestanou dětem dávat domácí úkoly

Dvě základní školy v Praze 3 přestanou rozdávat domácí úkoly. Děti by podle nich měly ve svém volnu odpočívat, ne se učit. Revoluční myšlenka se však Prahou prozatím nešíří. Ředitelé ostatních škol si totiž většinou za úkoly stojí. Prý jsou potřeba hlavně v matematice a při výuce jazyků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

běžný ovčan

...

jediný smysl domácích úkolů jsem dycky viděl v tom, aby si děcka zvykaly, že je v životě bude moct kterýkoliv idiot buzerovat a jakýkoliv odpor, názor nebo argument bude naprosto marný

0/0
14.10.2012 9:50

whitemik

A co tak radsi udelat nepovinne domace ulohy

a nasledne deti motivovat (za vypracovanu ulohu, nejaka odmena), aby sa same rozhodli?

0/0
12.10.2012 5:52

felia

Re: A co tak radsi udelat nepovinne domace ulohy

Raději dát následující den písemku na domácí úkol.

+2/0
12.10.2012 8:10

Leinad

Re: A co tak radsi udelat nepovinne domace ulohy

R^

Radši obden. První den - zadání úkolu. Druhý den - žáci můžou mít dotazy(pokud nemají, začne se probírat nová látka). Třetí den - písemka.

+1/0
12.10.2012 9:50

pvl1

Kdo vymyslel ten graf u ankety?

0/0
11.10.2012 23:43

tryskomys

No, je to v Praze,

tam se to ztratí, tak je chytráků dost:-/

+2/0
11.10.2012 22:03

nazdravi

Novinka?

Ve Svedsku to tak funguje davno.

0/0
11.10.2012 21:52

felia

Re: Novinka?

Raději bychom měli brát za vzor studenty v Asii.

+1/0
12.10.2012 8:11

pawouczek

... a co by né...

posaďme naši budoucost pře FB nic po nich nechtějme, dejme jim kapesn které jim bude stčit, samozřejmě pořiďme nejnovějíš Hi-Tech..

[>-]

+1/0
11.10.2012 21:45

pawouczek

Re: ... a co by né...

PS: dnes je už povinná četba minulostí.. a co z toho vzniklo?? ..spousta dětí neumí ani pořádně mluvit..:-/

0/0
11.10.2012 21:48

venenum

Re: ... a co by né...

žáci tehdy povinnou četbu stejně jen opisovali....

BTW: vy asi nevíte, že k maturitě bez zdolání tzv. kánonu literatury vůbec nemůžete přijít ? Právě od něj se totiž odvíjejí maturitní otázky

0/0
12.10.2012 8:59

mystery

Re: ... a co by né...

no, tak po nich chtějme, aby psaly krasopisem a biflovaly spousty zbytečných údajů, a většinu svého školního života se marně snažily vybádat, je-li ten přívlastek několikanásobný nebo postupně rozvíjející. Proč raději nehledat přijatelnou formu, jak je přitáhnout k matematice, technickejm oborům, učit je hledat logiku věci a třeba je skutečně naučit mluvit anglicky.

+1/0
11.10.2012 21:52

Torgaspen

Re: ... a co by né...

V tom mateřském jazyku teda podle Vás stačí, že umí mluvit a psát tak, aby mu ostatní rozuměli? To nesouhlasím. Logika určitě, ale to biflování není jen o samotném učení. Rozvíjí se soustředění, ukládání do a vyvolávání z paměťi. Bez toho je veškerá logika pro dítě na ho....o .

+4/0
11.10.2012 22:06

mystery

Re: ... a co by né...

ano. Psaná podoba našeho mateřského jazyka je zbytečně složitá a většina lidí se ji stejně správně nenaučí. Jejímu učení se věnuje strašně moc času, který by šel využít lépe. A k tomu biflování - vezměte si, kolik z nás zná např. spoustu letopočtů a názvů událostí, které s nimi souvisejí, ale nakonec vůbec netuší, co to Zlatá bula... vlastně byla. Kolik lidí si z chemie pamatuje akorát -ný, -natý, ..., ale vůbec netuší, k čemu to je.

0/0
11.10.2012 22:16

Leinad

Re: ... a co by né...

Naučit se správně jazyk je potřebné, například pro komunikaci. Při čtení matematických skript občas narazím na větu, nad kterou se musím zamyslet (i z jazykového hlediska) a nemyslím si, že by to bylo chybou autora.

+1/0
11.10.2012 23:38

felia

Re: ... a co by né...

Biflování čehokoli je velmi prospěšné pro rozvoj paměti. Musí se s tím začít v útlém věku třeba básničkami. Biflování nikomu neškodí. Kapacitu mozku neužíváme ani z desetiny.

0/0
12.10.2012 8:13

venenum

Re: ... a co by né...

jenomže biflování nemá s písemnými domácími úkoly nic společného....

0/0
12.10.2012 9:01

Leinad

Re: ... a co by né...

R^ Já radši než básničky něco smysluplnějšího (cizí jazyk.)

Radši než letopočty pochopení kontextu dějin (místo "datum vydání zlaté buly sicilské" radši "důvod, obsah a dopad zbs")

0/0
12.10.2012 9:56

Torgaspen

Jestli

někdo mezitím vymyslel, jak dostat dětem do hlav všechno co by měly znát, jinak než učením, tak samozřejmě souhlas, úlohy nepsat. Jestli ne, tak je to blbost. Vědomosti dětí jsou rok od roku nižší. snižovat nároky na ně je cesta k jejich dalšímu "hloupnutí". Domácí úkoly jsou někdy pakárna, ale tři se sejdou opravdu jen výjimečně. Hodina učení odpoledne a krátké zopakování probírané látky je pro normální dítě klad a ne stres, jak se to snaží nějací pseudopsychpedagogové presentovat.

+5/0
11.10.2012 21:28

felia

Re: Jestli

Máte svatou pravdu. Chybí nám větší státní dohled nad vzděláváním a státní odpovědnost za jeho úroveň. Psychologové a pedagogové jsou zhoubou vzdělávání.

0/0
12.10.2012 8:16

Quichote

Z extrému do extrému...

Na jedné straně neskutečné množství DÚ, protože učitelé přehrávají svoji práci na rodiče a na druhé straně žádné úkoly?

Nemyslím si, že by děti měly dělat každý den 2 hodiny domácí úkoly (tak jako na naší škole), ale úplně bez úkolů to podle mě nejde. Cvičení dělá mistra. Ale přehnané požadavky páchají víc škody než užitku. Mé původně zvídavé děti jsou dnes drilující roboti, kteří nemají o žádné další poznávání zájem. Přesto bych nechtěl, aby neměly vůbec žádné úkoly.

+3/0
11.10.2012 21:10

mystery

Re: Z extrému do extrému...

Do kdy tak píší děti domácí úkoly doma a od kterého ročníku je "obšlehnou". Myslím, že zhruba tak v 6., 7. třídě nastává zlom a děti přijdou na to, že je výrazně pohodlnější úkoly opsat. Pak klasické domácí úkoly úplně ztrácejí smysl. Myslím, že jsou přijatelné tak na 1. stupni, pak jsou lepší nějaké dlouhodobější a náročnější projekty.

0/0
11.10.2012 21:13

felia

Re: Z extrému do extrému...

V civilizovaných zemích je obšlehávání cizích prací důvodem k vyloučení ze studia

0/0
12.10.2012 8:17

Leinad

Re: Z extrému do extrému...

U referátu souhlas, ale jak u běžného domácího úkolu (na násobilku, doplnění i/y,...) poznáš opisování?

0/0
12.10.2012 10:00

Dunja

Re: Z extrému do extrému...

Moje děti prošly několik škol, ale nikdy se víc jak dva krátká cvičení nesešly v jeden den. To mluvím o 1. stupni. Horší je to na 2. stupni, kdy dva dny mají půlku dne zbytečné předměty, jako výtvarka, pracovní činnost, hudebka, med. výchova a do ostatních dnů učitelé nacpou stěžejní předměty. Ty rozvrhy opravdu stojí za to. Takže dva dny příprava žádná a puberťák se rozhodně nebude připravovat 2 dny předem a pak následuje příprava na 5 předmětů. Jinak v 7.tř. máme úkol z ČJ jednou za týden, matematiku a AJ o něco častěji, spíše je to procvičení probírané látky. Opravdu se sedmákem už nemám potřebu sedět nad úkoly, jen to podepíšu,ale určitě jsou děti, které jsou schopné se podepsat za rodiče. Občas dostanou nějaký projekt z ostatních předmětů. Spíš než úkoly bych zrušila povinnou hudebku a výtvarku a nechala je jako volitelné. Když si představím, že učitelka chce po 13-14 letých puberťácích, aby se učili Ten chlumecký zámek a ještě to zazpívali před třídou. Tak nevím.

0/0
12.10.2012 8:49

venenum

A co Vy, dospělí,

také si všichni denně nosíte z práce písemné domácí úkoly, abyste nad nimi trávili čas podobně, jako jsou nuceny Vaše děti ? A třeba z 5 předmětů denně ???

.

DÚ nejsou zárukou, že žák nepochopenou látku konečně pochopí (kdo mu ji doma vysvětlí ???) a ani nejsou zárukou, že si vše řádně procvičí.

0/0
11.10.2012 20:42

kalifkaca

Re: A co Vy, dospělí,

Ono DU a uceni se neni jedno a to same. My jsme nedostavali za ukol se neco doma naucit, krome slovicek cizich jazyku, ale spise neco spocitat nebo udelat vetny rozbor. Pro hodne deti to neznamena uceni, ale jen to vysmahnou, protoze to umi (nebo si mysli, ze to umi). Ja jsem se zacala ucit az na stredni skole. Do te doby pro me bylo dostatecne si to poslechnout ve skole a prosla jsem maximalne s dvojkama celou zakladku. Jini doma biflovali, i pres to, ze to nebyl domaci ukol a stejne jim to nebylo moc platne (a nekdy bylo). Ono je to hodne individualni.

+2/0
11.10.2012 20:46

venenum

Re: A co Vy, dospělí,

Proti učení ve smyslu "individuální domácí příprava" nelze nic namítat. Paušální písemné domácí úkoly (vyjma např. individuálních referátů a pod...) mohou napáchat více škod než užitku.

+2/0
11.10.2012 20:50

felia

Re: A co Vy, dospělí,

Pokud nejde o práci z matematiky. Matematika se neučí, ta se trénuje.

0/0
12.10.2012 8:18

venenum

Re: A co Vy, dospělí,

samozřejmě, že se trénuje - tak, jako jazyk. Děti sedí ve školách dostatečný počet hodin na to, aby ji (jej, je) tam řádně procvičily. Ten jeden příklad navíc, co dostanou domů, je nevytrhne. I žít je třeba!

0/0
12.10.2012 9:04

Dunja

Re: A co Vy, dospělí,

Děti ve škole toho moc neprocvičí a alespoň na základce těch hodin není tolik, přeplněné třídy spoustu rušících elementů. U nás je třeba i MŠ a hřiště přímo pod okny tříd, takže si děti i učitelé stěžují, ale ti nahoře tak prostě rozhodli a když ředitelka řekla ne, tak vyhlásili konkurz na novou.

Kdysi dříve se úkoly psaly ve ŠD, aby děti příšly domů a mohly trávit čas s pracujícími rodiči, teď se to prý nesmí. Navíc dnešní děti, když přijdou domů, tak většina z nich se stejně vrhne k počítači či televizi, takže ze své zkušenosti si myslím, že jim ten úkol naopak vůbec neuškodí. Je to začátek, jak se naučit být zodpovědný a plnit své povinnosti, když to dítě pochopí, že je třeba se pravidelně připravovat, pak úkoly přestávají mít smysl. Jenže nekteří to nepochopí ani v dospělosti, protože stačí jen tak proplout bez úsilí a hlavně se zodpovědnosti vyhnout.

0/0
12.10.2012 9:26

mystery

Re: A co Vy, dospělí,

přesně.

0/0
11.10.2012 20:54

felia

Re: A co Vy, dospělí,

Náročnost studia a domácí příprava se pozitivně projeví v dalším životě. Já se na svou práci doma připravuji běžně. Pracuji hlavou, jako naše děti a hlavu bychom neměli nechávat zahálet. Soustavná činnost mozkům neobyčejně prospívá.

0/0
12.10.2012 8:21

venenum

Re: A co Vy, dospělí,

není-li jednotvárná....

a je-li úměrná věku....

0/0
12.10.2012 9:06

Alone2

Začíná to koncem psacího písma,

pokračuje rušením větného rozboru, počítání a psaní domácích úkolů.

Školy mají lepší výsledky, vyhovuje to žákům, studentům i rodičům.

Co na tom, že budeme stále vzdělanější a blbější.

+5/0
11.10.2012 19:21

petr_12345

zrovna v psacím písmu bych problém neviděl

podle stejné logiky mohou nás považovat číňané za analfabety - jednoduchá abeceda o 26 znacích se nevyrovná té jejich supúertěžké . Jinak ale souhlas

0/0
13.10.2012 22:08

xixina

Ano, úroveň školství klesá

Tak zavedeme školné, zápisné (vždyť těch cca 10 tisíc za semestr co zaplatím já je nic že jo), ale NEBUDEME požadovat zodpovědnost, vědomosti a přípravu. Bravo ;-D

0/0
11.10.2012 19:12

felia

Re: Ano, úroveň školství klesá

Proto by mělo být současně se školným i prospěchové stipendium ve výši, která školné i další náklady pokryje. Hloupí nebo líní studenti nechť platí.

+1/0
11.10.2012 19:15

xixina

Re: Ano, úroveň školství klesá

Jasně, jako máme my - do 1,1. Nedosažitelné. U nás je člověk rád, když vůbec zkoušku udělá. A není to jenom o znalostech.

0/0
11.10.2012 19:17

Leinad

Re: Ano, úroveň školství klesá

A o čem tedy?

U nás to je navíc o aplikaci teoretických znalostí na konkrétních příkladech. Věřím, že záleží na děkanovi, jaké existence je schopen nazvat zkoušejícím, dělal sem i předmět z jiné školy, kde záleželo na výstřihu.

0/0
11.10.2012 19:50

xixina

Re: Ano, úroveň školství klesá

Bohužel do naší školy nevidíte. Jedna katedra kvůli přístupu ke studentům byla na koberečku u děkanky, výsledek nula. Nejsou schopni se dohodnout na jednom řešení, studenti si musí chodit přepočítávat body, hádat se o řešení, proč tomu to uznali a tomu tu samu věc ne. Další se vyžívá tím, že pokládá otázky tak, že nejde ani poznat, na co se ptá. Nejde o výstřihy, ale o škodolibost, že vyučující titul má a my jsme jenom hmyz, co titul nikdy mít nebude.

0/0
11.10.2012 19:53

xixina

Re: Ano, úroveň školství klesá

A i u nás je to o aplikaci teorie v praxi, ale bývají tak těžký příklady, že třeba z jednoho předmětu má splněno 70 lidí z 300..

0/0
11.10.2012 19:55

felia

Re: Ano, úroveň školství klesá

Sedmdesát z tříset? Při dnešních nárocích na studenty? Věřte tomu, že před dvaceti roky by se místo těch tří set dostalo na vaši školu jen padesát

+1/0
11.10.2012 20:16

xixina

Re: Ano, úroveň školství klesá

Když houby víte, jaké jsou na nás nároky..

0/0
11.10.2012 20:17

felia

Re: Ano, úroveň školství klesá

Jistě, neznám vaši školu, ale znám svoje studenty a učím na SŠ i VŠ už několik desítek roků

+1/0
11.10.2012 20:21

xixina

Re: Ano, úroveň školství klesá

My nejsme Vaši studenti. To je asi zásadní rozdíl.

+1/0
11.10.2012 20:21

AA00_multinekulturni_5

Re: Ano, úroveň školství klesá

R^R^R^!!

0/0
12.10.2012 0:13

felia

Re: Ano, úroveň školství klesá

Je to závislé naučení, na píli a na tom, jestli na to vůbec máte.

0/0
11.10.2012 20:14

xixina

Re: Ano, úroveň školství klesá

Jasně, že bez učení to ASI nejde. Ale nejde to ani v případě, že se vyučující snaží, aby to nešlo.

0/0
11.10.2012 20:16

felia

Re: Ano, úroveň školství klesá

Považuji to za nemožné. Ale myslel jsem, že by stipendium bylo až tak do 2,00, ale při průměru 2 by pokrylo tak 40% školného. Nedovedu si představit, že by dnes na VŠ obstál kantor, který by nechával rupúnout 80% studentů, jak tomu bývalo běžně dříve.

0/0
11.10.2012 20:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.