Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Západ při arabském jaru podlehl pohádce dobra proti zlu

Ale no to je překvapení. Bývalí libyjští rebelové, kvůli nimž NATO bombardovalo Kaddáfího jednotky a které Západ oslavoval jako bojovníky za svobodu a budoucí demokracii, zabili amerického velvyslance. V Egyptě zase skoro dobyli americkou ambasádu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Emannn

stará známá věc

Pořád to samé: nejdřív freedom fightři, pak teroristi. Vždy darebové, ale jednu naši, pak proti nám,,,

0/0
14.9.2012 1:24

chobotnicka_

tento komentář je směšný.

západ ničemu nepodlehl !!! Byl to  a je to kalkul k rozpoutání dalších válečných konfliktů, nepokojů a revolucí. protože se tady zase jedná o zbraně potažmo vojenský průmysl, prachy, přerozdělování sféry vlivu, přístupu několika firem k lizu, ostatně jako vždycky. Naopak západ situace využil podporou radikálních islamistických rebelů, proti kterým teď bude moci bojovat. Pokud nemáš jasného nepřítele, tak si ho musíš vytvořit a vyprofilovat. Ostatně to samé předvedli USA  v  případě Afgánistánu.

+1/0
13.9.2012 19:58

ELAPHURUS

K nadpisu bych ještě doplnil

.......a Mladá fronta ho v tom po celou dobu podporovala.....

+1/0
13.9.2012 13:29

petr_sleder

Nemyslím si, že titulek je přesný

Tu pohádku nám servírovaly plátky jako je třeba iDnes. Podlehli tomu jen prosťáčkové. :-P

0/0
13.9.2012 12:49

2Mac7

žádná pohádka

Západ ( a naši politici s nimi) to jen za pohádku o boji dobra proti zlu vydávali pro masy podléhající mediální masírce, potřebovali holt vytvořit veřejný názor a média včetně iDnesu jim v tom ráda pomohla. Ten "západ" sám pomohl vyprovokovat ty nepokoje a vytvořil ty tzv. rebely, moc dobře věděli proč to dělají, moc dobře věděli, proč lžou.

0/0
13.9.2012 12:46

Kontramulti

...tak poprvé je tu napsána pravda o Libyi...

...a tzv."bojovnících za svobodu" - čili teroristech. Předpokládám, že týpci jako waleyo, grínalijen a podobní budou autora žalovat, případně nad ním vyhlásí fatwu. A už ani v článcích o Syrii nepíší o teroristech - pardon - osvobozovačích od útlaku - pouze patřičně nadšeně a oslavně...a stačil na to jeden zavražděný diplomat...!!

+3/0
13.9.2012 11:45

Milovník krabicového vína (0,7l)

Re: ...tak poprvé je tu napsána pravda o Libyi...

pravdou je,ze Vodicka v podobne skeptickem duchu pise o arabskem jaru vzdy. akorat,ze na jeden jeho clanek pripadne 50 oslavnych clanku ostatnich hujerskych redakturku.

0/0
13.9.2012 12:36

maršál císařských vojsk Russworm

Komu vyhovuje, že je další vývozce ropy vyautován z trhu?

Irák je, díky embargu, válce a chaosu na setinách původních hodnot produkce ropy. Irán je díky sankcím a embargu taky mimo.. Teď Lybie..

Proč Saudi a Katar podporují převraty v zemích Maghrebu a separatisty na Kavkaze?

0/0
13.9.2012 10:00

orangexx

Přesně krok za krokem...

Celé tzt. arabské jaro bylo cíleně naplánováno...

Cíl je zcela jasný: 1) rozbít jednotný blok arabských muslimských států. 2) snížit jejich vojenskou uroveň. 3) státy ekonomicky podkopat a zadlužit. 4) nasměrovat rozepře lidí ve státě mezi sebe  5 ) získat za babku jejich nerostné bohatství...

Vše přesně dle hesla rozděl a panuj. 

Jako člověk bych zvracel, jako evropan může říci díky a zaplať pánbůh.

Největší klika je to pro Izrael, protože s teroristy si více meně poradí. Problém by měli, kdyby museli opět současně čelit několika vycvičeným armádám.

0/0
13.9.2012 10:00

TBC

Re: Přesně krok za krokem...

Nevím, ale váš pohled na celou situaci je naprosto bizarní. O jakém jednotném bloku arabských muslimských států to mluvíte? Tunisko byl sekulární pro-západně orientovaný stát, Egypt sice nebyl sekulární, ale Mubarak zaručoval prozápadní orientaci. Sýrii vládnou Alavité, což je šíitská sekta a je to spojenec Íránu, jehož úhlavním nepřítelem je Saudská Arábie (ne Izrael). Libye byla mišmaš náboženské ideologie a bláznivého diktátorství ale rozhodně pro západ nepředstavovala žádnou hrozbu (fotek Kaddáfího s Blairem, Berlusconim nebo Sarkozym je víc než dost). Navíc Kaddáfí a Mubarak se nenáviděli a vedli spolu minimálně jednu válku + roky příhraničních konfliktů

Pokud teď všude vyhrají islamisté (a jako že to tak vypadá), tak naopak vznikne JEDNOTNÝ blok sunnitských wahábistických států financovaných ze Saudské Arábie. Jak si vy představujete, že to prospěje Izraeli nebo Západu obecně, jde mimo mě.

+3/0
13.9.2012 11:22

maršál císařských vojsk Russworm

Re: Přesně krok za krokem...

Také mám pocit, že jediní, komu změny v Maghrebu a na Blízkém východě prospívají jsou Saudi.. Pokud vezmete v úvahu ještě jejich podporu Kavkazským separatistům, islamistickým buňkám v Evropě, tak se nám ten wahábistický kalífát začíná docela pěkně rýsovat v hranicích Římského impéria, obohacený o Sahel..

0/0
13.9.2012 12:15

denny2606

Re: Přesně krok za krokem...

ano, přesně tak. Nejde o sociální problém a demokracii,tu tam nikdo neuznává. Je to souboj sunnitů a šiítů, tedy Iránu  a Saudů!

0/0
13.9.2012 12:41

inkognito79

Re: Přesně krok za krokem...

A co ekonomický pohled? Ekonomiky těchto států byly v rukou pár vyvolených rodin a stranických funkcionářů, zahraniční investoři byli drženi hodně zkrátka a jejich investice, export i import tvrdě zdaněny. Po pádu diktatur dochází ke znárodnění, které jen předchází následné privatizaci. Evropská ekonomika dostává široký prostor pro export a investice na novém trhu, který má přes 150 milionů spotřebitelů.

Jednotný blok sunnitských států se tedy nabízí jako nová alternativa Evropské unii - koncept Africké unie dostane novou podobu a hlavně se její vývoj značně urychlí.

0/0
13.9.2012 16:45

TBC

Re: Přesně krok za krokem...

Ano a ne. Neřekl bych, že byli zahraniční investoři "tvrdě drženi zkrátka". Jasně, platili výpalné vládnoucí garnituře, ale zase měli benefit v tom, že stačilo podplatit jednoho diktátora a bylo hotovo. Však to nikomu moc nevadilo - jak dlouho vládl Kaddáfí, Ben Alí nebo Mubarak?

Já osobně si myslím, že se evropští a američtí politici opravdu nechali zlákat tou naivní představou, že Arabské jaro vyústí v nějakou formu umírněné islámské demokracie - něco jako jsou křesťansko-demokratické strany v Evropě. Takže ta úvaha s otevřením trhů a volném přístupu tam podvědomě byla taky.

Často bylo citováno Turecko. Bohužel už nikdo si neuvědomil, že nic jako "umírněný islamista" neexistuje. A je to dost pochopitelné. Kolik analytiků umí turecky nebo arabsky? Kolik z nich kdy vidělo, jak se změnil turecký nebo egyptský venkov za posledních 20 let nebo slyšelo projevy imámů ke svým ovečkám?

Bohužel, zahraniční politika, zejména EU, je často motivována, ... vlastně ani nevím čím. Pitomostí nejspíš.

0/0
13.9.2012 17:02

janzlatousty4

Dobrý článek, až na to, že západ velmi dobře věděl , kam

vývoj povede, zkušení  profesionálové z Pentagonu se velmi cukali , když měli podporovat "demkratické rebely" , ale Barack Hussain Obama prostě chtěl podpořit militanrní muslimy? Proč?

Nejvíc se musím smát, když čtu oficiální   stanovisko Bílého domu.;-DProstě komunista se neazpře - ze zásahu raketou uděláme "nadýchání kouřem" , mluví se jen o velvyslanci, přičemž zemřeli  nejméně 4 lidé,  tělo  tiskového mluvčího  se snad ani nenašlo.  ZA pachatele  se označí "příznivci bývalého režimu", jen nikdo nevysvětlí, proč ti kteří islám  ptírali nyní křepčí po arélu a nadšně vřískají "Aláááhu Agbar"  . Copak asi prolétlo ambassadorovi hlavou, když umíral a pochpil, že ho zabíjejí ti, které pomohl přivést k moci?

+1/0
13.9.2012 9:40

Wabo

Bože, bože...

Plně sice souhlasím s prvním odstavcem. Ale jaké "oficiální stanovisko Bílého domu" myslíte? Obama v (prvním a zatím jediném) oficiálním projevu k ůtoku mluví o 4 mrtvých Američanech a o žádném nadýchání kouřem.  Nesmíte také věřit všemu. O nadýchání kouřem mluvil lybijský lékař, který se velvyslance údajně pokoušel zachránit. Tvdril, že měl "krvácení do žaludku z nadýchání kouře a žádné jiné zranění". Ani to se ale nevylučuje s ozbrojeným útokem, protože k rozsáhlému požáru prokazatelně došlo (od útoku nějakou formou výbušniny) a zemřít v důsledku nadýchání se zplodin není u rozsáhloých požárů nijak výjimečné.

0/0
13.9.2012 11:32

Stepni-Vlk

Generál po bitvě

Celý ten "komentář" působí jako když se sejdou penzionovaní generálové po bitvě a vedou hospodské řeči o tom, že říkali, že tohle je špatně a tohle se stane takto to bude. Jeden vedle druhého samý nejchytřejší. Nemluvě o tom, že nazývat Libyi Arábií je, mírně řečeno, politicky i geigraficky naprosto mimo nemluvě o tom, že naprosto nevhodně generalizuje na příkladu Libye celý arabský svět. (Třeba Tunisko skutečně není nestabilní Lybijským způsobem o dalších zemích nemluvě.)

Kdyby se autor na problém podíval realisticky, zjistí, že lidé se začali bouřit převážně v zemích v jejichž čele nestojí vláda silné ruky (typu Alžírsko, Tunis), ale diktátoři (typu Sýrie, Libye a kdo bude tvrdit, že Bouteflika je totéž co Kaddáfí, bude plácat nesmysly) a tam, kde vládnou čtyřicet let diktátoři nelze očekávat, že přechod ke standardnímu režimu proběhne rychle. To byla pohádka. Ale zda proběhne či nikoliv je otázka jiná na kterou se pohádkovost nevztahuje. Může i nemusí.

0/0
13.9.2012 9:18

janzlatousty4

a někdo se z té politické korektnosti zblázní...

Vývoj je a byl naprosto předvídatelný, pragmatik není překvapený.

+1/0
13.9.2012 9:33

TBC

Re: a někdo se z té politické korektnosti zblázní...

Přesně, např. John Bradley to tvrdil od prvního dne.

0/0
13.9.2012 11:25

brilantní řešitel snadných úloh

Doufám,

že Clintonová, jako jeden z fanatických válečných štváčů zdůvodní, kde se stala chyba....

0/0
13.9.2012 8:22

B.Walsh

Ten komentář

se mi zdá trochu naivní. Autor si to představuje jak z pohádky. Západ když podporoval rebely moc dobře věděl koho podporuje a jak to tam vypadá a jak to tam nejspíš vypadat bude,  jinak by to pochopitelně nedělal. To jen média většinou jen pěla ódy na hodné povstalce a zlé diktátory a teď se z toho snaží vykrucovat podobnými komentáři.

+1/0
13.9.2012 8:12

hranol111

Treba vyčkať,

zachvíľu sa zrodí nový diktátor a zase bude 30-40 rokov pokoj. Má to iba jedno chybu . Ten "nový" je vždy horší. Vystriela svojich odporcov do 7. kolena. Tento nový ich pre istotu vystriela do 8. kolena.

Ale s tým si naša propaganda nejako poradí.

V arabských štátoch to ináč nejde.

0/0
13.9.2012 8:01

antidepka7

Tak to je ale "novina"

asi stejně aktuální jako, že voda je mokrá...:-)

0/0
13.9.2012 7:30

Dr No

Lidé ovlivnění Islámem

jsou povětšinou blbci. S blbcem se nedomluvíš a kde blb, tam nebezpečno ....

+1/0
13.9.2012 1:33

nejmenovaný zdroj z vlády

Re: Lidé ovlivnění Islámem

rozsir to na vsechna nabozenstvi a mas bod

+1/0
13.9.2012 1:38

Sharpe

Re: Lidé ovlivnění Islámem

I na to ateisticke ?

0/0
13.9.2012 7:45

antimultivitamin

Západ podlehl tak akorát touze po moci a ropě

Celé "arabské jaro" bylo naplánované a řízené západem. Výsledek je přesně takový jaký měl být. Civilizovaný svět se bojí Arabů víc než před tím a Arabové se mydlí mezi sebou. Co víc si přát? Veškeré loupeživé vojenské miste namířené proti arabskému světu teď budou snadno prezentovány jako legitimní a veřejnost je nebude příliš odsuzovat.

+1/0
13.9.2012 1:01

Sharpe

Re: Západ podlehl tak akorát touze po moci a ropě

To je pravda, takovi, kteri budou stat pevne na strane muslimu proti prohnilemu zapadu,jako vitamin, nebude asi moc.

0/0
13.9.2012 7:47

nejmenovaný zdroj z vlády

LOL a ROFL,

Mlady Franta pomalu otaci a jiste bude jine obvinovat i z propagandy kterou sam siril a za nazory z clanku jeste pred mesicem kradl Dukaty ;-DRv

Snad si redakce pamatuje slova "nejsme jako oni" a bude je ted pouzivat cim dal casteji ;-D

PS: clanek nebo alespon clanecek o Syrii by nebyl ? podporujeme nadale rebely nebo uz na ne konecne dlabem ? ;-D

+1/0
13.9.2012 0:49

horymir

Autor clanku

Pan Vodicka za generalniho sekretare OSN, nebo alespon za ceskeho presidenta!!

Bezinga.

0/0
12.9.2012 23:50

hyzdilkarel

Libye nespěje ke stabilitě a demokracii

blik ;-);-);-)

+2/0
12.9.2012 22:07

sir podruhé

tu pohádku tvořila i Mladá Frnda

+5/0
12.9.2012 22:04

Larry Matejka

Západ nepodléhá pohádkám...

Pohádky jsou pro Joea Sixpacka... Od samého počátku za tím stála stará dobrá britská koloniální taktika... Svůj cíl to splnilo... Destabilizace a budoucí balkanizace Libye byla od samého počátku záměrem...

0/0
12.9.2012 22:01

bumm

Re: Západ nepodléhá pohádkám...

Trochu to připomíná "Lavonovu aféru". Do oblasti protiizraelsky naladěné vmanévrovat americké mariňáky, aby oblast pacifikovali. Izrael je obklíčen ne právě přátelskými státy, které se ještě radikalizují.

0/0
12.9.2012 23:19

Antonin, topič

Západ?

Pouze provládní hujeři. Přemýšlející lidé to tu opakují od Egyptské krize.

+2/0
12.9.2012 22:01

Gemars Moše Dajan

Re: Západ?

Nikoliv, tento scénář nastal již v Afghánu. Sic tam chybí diktátor coby hlava státu.

+1/0
12.9.2012 22:05

Yesname

Re: Západ?

Jako provládní hujer bych řekl, že už od Albánie, pokud ne od Bosny.

0/0
12.9.2012 22:48

Zirkon

Západ podléhá hlavně vlastní hlouposti

Západ podléhá hlavně vlastní hlouposti.

Věřit mediálním obrazům ciziny může jen naprostý hlupák.

+1/0
12.9.2012 21:42

Gemars Moše Dajan

Re: Západ podléhá hlavně vlastní hlouposti

viz příspěvek:  nemám rád hlupáky 2 v 19:38

0/0
12.9.2012 22:07

antimultivitamin

Re: Západ podléhá hlavně vlastní hlouposti

Západ, tedy přesněji ti, kdož formují západní politiku, žádným pohádkám nevěří, oni je naopak vytvářejí, aby měli pro své manévry příznivější vox populi...

0/0
13.9.2012 1:03

Abdul_bratr_v_Islamu

hloupý článek

může snad autor nějak podložit svůj předpoklad, že útočníci na konzulát měli něco společného s lybijskou revolucí proti Kaddáfímu? pokud ne, tak je to jen plácání. Rv

0/0
12.9.2012 21:05

Slavyanin

Re: Kto je kto v Lýbii

Je to veľmi pravdepodobné. Iste, MOHLI TO BYŤ AJ PROKADDÁFIOVCI. Ale jedine trojica okrskov, dištriktov a miest bola ako tak proti Kaddáfímu: Benghází, Misuráta a Zintán. Všetky ostatné mestá okresy v Lýbii boli za Kaddáfího.

Benghází bolo jediné mesto, kde "rebeli" (teda ich strany, organizácie a hnutia) a "Al-Kajda" bojovali proti sebe. Všade inde bojovali rebeli po boku Al-Kajdy proti "zeleným", teda prokaddáfiovcom.

Napríklad v Misuráte - severná Misuráta mala podporu rebelov, južná Misuráta bola verná Kaddáfímu - situácia koncom roku 2011 (teda v čase, keď svetové média prehlasovali, že "revolúcia" zvíťazila a Kaddáfí je zabitý). Tam sa stále bojovalo aj na jar r. 2012.

0/0
12.9.2012 21:16

janzlatousty4

Vývoj ilustruje uvažování běžného muslima

skvělé, kdyby měli evropané  reagovat na všechny nesmysly hanobící  euroamerickou civilizaci, a hanobení křesťanských hodnot, asi by v Evropě nežil jediný muslim a nebyla by zde jediná  ambasáda.

Prostě mají bohužel v myslích středověk.. nejvíc mě pobavilo, že vydrancovali  ambasády Obamových USA, která dostala  militanty k moci!

Alááhu Agbar! Baracku  Hussaine Obamo

+5/0
12.9.2012 20:30

poyut

Koneckoncu Arabove vidi sveho skutecneho nepritele !

!!!

0/0
12.9.2012 20:28

janzlatousty4

HEURÉEKA!

Nějak jsem si nevšimnul, že by pragmatici jásali nad odstraněním Kadáfího, jen se vždy strhl vřískot pravdoláskařů o tom, jací jsou ti musulmani demokraté a tolerantní miláčci, a  realita je překvapila? ;-D;-D;-D;-D

+2/0
12.9.2012 20:21

Yesname

Re: HEURÉEKA!

Ty už zase žvatláš, pragmatiku.

0/0
12.9.2012 21:20

Gemars Moše Dajan

Re: HEURÉEKA!

Žvatlá.. pravdu.

0/0
12.9.2012 21:59

Yesname

Re: HEURÉEKA!

Co s tím mají co společného "pravdoláskaři"? Že by nedostatek těch, na které se dá něco shodit? Já přece nic, to oni... :-P

0/0
12.9.2012 22:50

pm22

Re: HEURÉEKA!

Nad odstranenim Husajna jasali predevsim ceskonemecka masmedia. Normalni clovek celou akci, treba jenom tak v duchu, odspudil z povicero duvodu. jednak za to, ze slo o vykontruovanou akci, ze pouze USA a kdo se jich neboji smi vlastnit ZJN. Dale  vetsina vedela, ze prave Husaun a kaddafi drzeli ty spratky muslimske pekne na uzde a to neni, jak se dnes denne presvedcujeme, jenom tak. Kurdove. Afghancim Cecenci To je to nejhorsi vubec, co lidstva mezi sebou ma. Jinak. Za ten binec s muslimama  dnes uz i v v Asii a ejmena v Africe a na tom strednim vychode mohou Osmani, cili Turci. Ti tam zatahli islam a vypudili zarodky krestanstva. At se cirkev svata pred staletimi proslavila jako dravec nasilnicky a  nenazranec, presto byla a snad i je lepsi, nez ten osmansky vymysl. To jeste bude lidstvo stat tisice zivotu. No a potom  na scenu nastoupi asiate, na cele s Cinou a to uz nikdo nezastavi   ;-D

0/0
13.9.2012 3:10

Sharpe

Re: HEURÉEKA!

Mas v tom gulas, islam dobyl stredni vychod, severni Afriku a Spanelsko davno pred tim, nez osmanska rise zacla existovat.

0/0
13.9.2012 7:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.