Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Učitelé burcují proti upadajícímu vzdělání, politikům sepsali desatero

Kantoři napříč školami se shodli na tom, že je třeba zastavit klesající úroveň vzdělání v Česku. Sepsali proto desatero s konkrétními požadavky, jak toho dosáhnout. Například učit děti to, co použijí v praxi. Resort školství s některými změnami souhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pandemonium

Kvalita učitelů

To, že si deváťáci myslí, že Karel IV. byl polygamista, asi nebude souviset s tím, že by jména jeho manželek byla zbytečná vědomost, ale s tím, že jim to učitelé vykládají špatně. My jsme se učili daleko zbytečnější věci (o společném vlastnictví výrobních prostředků, například :) a neznám nikoho, kdo by Karla IV. obviňoval z polygamie. Tady bude spíš chyba v tom JAK se to učí, spíš než CO se učí.

Jakkoli je fakt, že učivo by se mělo přizpůsobit době. Ale dokud budou děti učit pologramoti, tak budou produkovat v nejlepším případě zase jenom pologramoty. A v takovém případě nás optimalizace učební látky nespasí.

0/0
30.8.2012 7:06

Hynek Vilém Jarmila reloaded

základ je, že není definováno co je ve školství kvalita

.. a pak to, žře se tahle kvalita na všech školách neměří a transparentně nezvěřejňuje. MŠMT a všichni odporníci se tváří, že všechny školy jsou stejně kvalitní, přitom je jasné, že cca 2/3 stojí za pendrek. A pak to i znamená, že přesně tihle učitelé by měli jít dělat jinam, nejhorší školy by měli být zrušeny - ne z moci úřední, ale prostě tak, že tam rodiče nepošlou po přečtení výsledků hodnocení svoje děti.

0/0
29.8.2012 23:46

macarát

Čuju z toho

další faktické vytlačování analytických předmětů (matematika, jazykověda, ...) v rámci argumentace, že jsou nepraktické, a další degradaci přírodovědných oborů, neboť jsou moc náročné na paměť. Akorát jsem z toho nepochopil, co vlastně po té reformě budou děti umět lépe.

0/0
29.8.2012 22:33

vezu maso pro doktora Jacksona

Re: Čuju z toho

Misto jazykovedy by mohly vic cist a snazit se prectenemu porozumet. To by jim bylo k vetsimu uzitku nez rozlisovat privlastkove vety od ja-uz-nevim-jakych.

0/0
29.8.2012 23:21

Antonin, topič

Re: Čuju z toho

No, ono se to hodí později při studiu cizích jazyků, víte, když nebudete vědět, co je podmět a přísudek, jak pak chcete vysvětlovat např. stavbu věty v němčině či angličtině?

0/0
30.8.2012 9:41

vezu maso pro doktora Jacksona

Re: Čuju z toho

Cizi jazyk se lepe nauci ctenim, poslouchanim a mluvenim nez biflovanim co je to vlastne to plusquamperfektum. Obzvlast pro deti je tohle lingvisticke kategorizovani jen demotivujici.

0/0
30.8.2012 11:01

Alone2

Co je těžké zrušíme,

nejde ti psaní, zrušíme psací písmo. Tomu novému jsme říkali malá strojnická abeceda a používali jsme jej při popisování technických výkresů. Větný rozbor, na co? Počty, k čemu, když má každy chytrý mobil. Je mi jasné, že jsou takové tlaky od žáků a rodičů,díky honbě za výsledky, ale proč na jednu stranu učitelé burcují a na druhou odpouští psací písmo??

Jirka

0/0
29.8.2012 20:03

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: Co je těžké zrušíme,

Psací písmo se opouští, protože dnes díky nástupu techniky to děti budou potřebovat čím dál méně. Delší psaní se prostě už dělá na NTB nebo iPadu, zápisky ve škole už děti dělat nebudou muset, dají se udělat jednou a pak stáhnout z webu. Totéž třeba zápisy z přednášek na VŠ, zbývá čas na výuku, praktické ukázky atd. Opuštění psacího písma má smysl, děti by ho už spíš nevyužily. Navíc to asi bude záležet na škole, jestli budou učit psací nebo Comenius.

0/0
29.8.2012 20:45

vezu maso pro doktora Jacksona

Re: Co je těžké zrušíme,

K cemu busit do deti vetny rozbor kdyz nectou a neumi kloudne sesmolit vetu? Jen proto aby byl? K cemu ucit deti krasopis ktery zarucene nikdy nepouziji? Z ucty k historii? A proc se nevratit ke svabachu nebo sprezkam? K cemu se sveho casu ucily malinkate deti mnoziny (80. leta)? Jen proto ze si nejaky od reality odtrzeny blbec myslel jak tim preora svet.

0/0
29.8.2012 23:18

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: Co je těžké zrušíme,

množiny jsou zásadní u matematické logiky a definice oborů funkcí, programování a spousty dalších věcí .. mě osobně to dost pomohlo, jsem jeden z prvních, kdo množiny "schytal" ... R^

0/0
29.8.2012 23:42

vezu maso pro doktora Jacksona

Re: Co je těžké zrušíme,

No ja si to pamatuju, mnozina hrusek, mnozina jablek, kolik je to dohromady. Dokonce tam jakysi novodoby Frege protlacil zminku o prazdne mnozine a ceho je ta podmnozinou. Hlavne aby tam nebylo neco realne pouzitelneho, nejake ty kupecke pocty, fujtajbl.

0/0
29.8.2012 23:48

Antonin, topič

Re: Co je těžké zrušíme,

Protože psací písmo je pomalá blbost, která se hodila při psaní inkoustem.

Dnes k ničemu.

Chytrý mobil násobilku nenahradí, než tam nadatluješ 8*8, tak máš kouli.;-D

0/0
30.8.2012 9:40

Jdeto

Chybí mi tam jeden bod,

přistoupení na to, že nemáme nejchtřejší obyvatelstvo, přestože maturitu má dnes skoro každý. Ti, co se v minulosti byli schopnijen jen vyučit, se dnes ohánějí maturitním vysvědčením. S vysokoškolským vzděláním to nebude o moc lepší. Sepsali desatero, ale nepřipustili si, že oni sami se na tom podílejí tím, že mají nízké nároky na žáky. Kdyby trochu zvýšili nároky, tak by ubylo žáků na středních školách a sami by přišli tak o práci a to přece učitelé nechtějí.

+4/0
29.8.2012 16:16

vsamotar

Re: Chybí mi tam jeden bod,

Problém je spíš v naprosté nekontrolovatelnosti kvality škol soukromých. Mám kámoše, ten vystřídal tři soukromé školy, než našel jednu, kde s klidem celou výuku propařil na počítači a učitele posílal do prdele, ale protože jeho rodiče platili tučné školné, takh onejen nevyrazili, ale nakonec mu dali i tu maturitu. :-/

0/0
29.8.2012 16:43

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: Chybí mi tam jeden bod,

Tohle je strašné klišé, mám soukromou VŠ v Praze, která patří k prestižním. Problém je, že se neměří kvalita všech škol a nejsou veřejně dostupné žebříčky. Pak by se vidělo, kdo je dobrý a kdo ne ...

0/0
29.8.2012 20:47

(o,o)

Jaképak upadající vzdělání

za chvíli v těch školách budou sedět až do důchodu.Učení pro učení :-D

+2/0
29.8.2012 16:11

Matua

Učitelé

Jestli by se spíš neměli zaměřit na učitele. Čtyřicetiletá učitelka jihlavského gymnázia, která se v pátek večer v barech a hospodách zavírá na pánské záchody s dvacetiletými mladíčky se mi nezdá dobrým mentorem a vzorem pro naše děti. Holt časy a morálka se mění.

+2/0
29.8.2012 16:03

Yesname

Re: Učitelé

Tak naopak právě já bych se na ni docela zaměřil. ;-D

+1/0
29.8.2012 16:04

opportunity

Re: Učitelé

Kdysi se nesměly učitelky vdát, ale ta doba je pryč, probuď se!

0/0
29.8.2012 16:13

michelllin

Re: Učitelé

Pravda, doba je jiná. Ačkoli u nás v bance jsme bohužel museli jednu slečnu propustit za menší přestupek. Není to jen její pověst, ale naše. Asi jsem už stará, ale nerada bych, aby mého syna učil někdo takový...

0/0
29.8.2012 22:36

DDPLC

Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

vyvíjí průměrné IQ - obecně v populaci, pouze žáků základních škol, středních a vysokých škol?

Dělají se na tohle téma nějaké pravidelné výzkumy?

Upadající vzdělání by se totiž mohlo vysvětlit také i třeba procesem postupného generačního klesání IQ. Netvrdím, že to je příčina, jen mě prostě napadlo, že by to možná mohla být jedna z příčin.

0/0
29.8.2012 14:20

obcanek

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

nevyvíjí,Gaussova křivka platí obecně v celém lidstvu, tady žádný vývoj není.

0/0
29.8.2012 14:28

avlyslakecod

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

to je zajímavé, že nežijem na stromech ;-D

0/0
29.8.2012 14:29

obcanek

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

bez pravého okraje bychom tam byli

0/0
29.8.2012 14:30

obcanek

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

jo a mimochodem IQ toho se sumou znalostí nemá moc společného

0/0
29.8.2012 14:31

DDPLC

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

Ale má a docela dost. Vyšší IQ totiž automaticky znamená také i větší "hlad" po znalostech a tedy větší sumu znalostí.

0/0
29.8.2012 14:34

obcanek

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

nikoliv. Vyšší IQ je pouze vyšší schopnost, nikoliv ochota. Není to jednoznačně spojeno.

0/0
29.8.2012 14:44

avlyslakecod

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

schopnost bez ochoty je k ničemu, taky se to bude dost blbě zjišťovat ;-)

0/0
29.8.2012 14:52

DDPLC

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

To jste ale ruku v ruce - vyšší schopnost ssebou také i přináší touhu po využití této schopnosti. Případů kdy to takhle nefunguje je asi statisticky docela nemnoho - např. známým případem je geniální avšak extrémně líný bratr Sherlocka Holmese.:-P:-P

0/0
29.8.2012 15:11

DDPLC

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

Niloliv "....jste...." alébrž "....jde....":-P

0/0
29.8.2012 15:12

obcanek

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

ale jsou. množina je nenulová.

0/0
29.8.2012 15:30

DDPLC

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

Přece netvrdím, že to není nenulová množina, ale je statisticky nevýznamná.

Netušíte tedy někdo jaký je v tomto směru vývoj - průměrné IQ v Česku mezigeneračně spíš roste, stagnuje, nebo klesá?

0/0
29.8.2012 15:53

obcanek

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

nemění se, prostě Gaussova křivka platí.

0/0
29.8.2012 16:01

DDPLC

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

Nemáte pravdu. Víc se k tomu říct nedá.

0/0
29.8.2012 16:48

obcanek

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

tak dobře, Gaussova křivka - tedy jak říká DDPLC - neplatí.8-o

0/0
29.8.2012 17:02

vezu maso pro doktora Jacksona

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

Gaussova krivka je jednim z modelu statistickeho rozlozeni, nikoliv pripadnych zmen v datech.

0/0
30.8.2012 11:34

DDPLC

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

Samozřejmě mám na mysli mezigenerační srovnání, nikoliv srovnání v rámci generace. To snad z toho mého příspěvku vyplynulo, že?:-)

0/0
29.8.2012 14:32

Antonin, topič

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

A jak to chcete hodnotit, když se odezva na IQ testy s věkem mění a IQ je kalibrováno víte jak, čili se nedá absolutně srovnávat.

0/0
29.8.2012 14:55

DDPLC

Re: Netušíte někdo jak se během posledních desítek let

Přece celkem snadno - stejná sada testů je používána neustále po desítky let ..... pro každou generaci..... a dá se vyhodnotit zda schopnost dotyčné testy zdárně řešit klesá, stoupá či stagnuje.:-)

Pochopitelně by byli srovnávány vždy stejné věkové skupiny - např. 18-25 let v letech 1970, 80, 90, 2000, 2010, atd.....

0/0
29.8.2012 15:15

Gaspard

Kdo zas tohle sesmolil?

Zase nějací "pedagogové" co před třídou plnou pětatřiceti žáků ZŠ nikdy nestáli co?

0/0
29.8.2012 14:17

Vladimír Škopek

Pěkné

To není špatné. Ale je to pořád málo. Jednak je nutné zasadit vývoj školství do kontextu - rozklad kulturních hodnot, sociální roztříštěnost kvůli moderním technologiím, lennost a tím ztráta motivace. Motivace je tam sice zmíněna, ale chce to zakořenit víc kulturních axiomů a zvýšit pravomoce učiteli. Problém je totiž také v minimální autoritě učitelů, což určitě nevyřeší jejich další dovzdělávání - je to totiž jednak kvůli výše zmíněnému v dětech, jedna je to feminisací školství a taky absencí důkladnějších trestů. Tam je také nutné donutit rodiče aby měli zájem na slušném chování a motivování vlastních dětí (to z velké části souvisí i s romskou problematikou, ale to je na delší dobu). A pak tu máme nároky na studentstvo - vysoké a střední školství. Soukromé školy a hony za lehkými humanitními tituly udělali ze vzdělání totální žumpu. Nejdůležitější ale je si ze všeho nejdřív říct, jaké chceme mít školství za 10, 20 nebo 50 let v kontextu vývoje a postavení našeho státu.

0/0
29.8.2012 13:39

sangve

Re: Pěkné

Na školství je třeba vypustit neviditelnou ruku trhu... jinak to bude pořád žumpa...státní školství..státní žumpa...

a že na to někdo nemá ? ....smůla

0/0
29.8.2012 13:44

Vladimír Škopek

Re: Pěkné

Soukromé vysoké školství je až na výjimky taková žumpa, že i gymply mají mnohem kvalitnější výuku. Nejsem si tedy jistý, že tudy vede cesta. Ta vede v jasné dlouhodobé i krátkodobé strategii, kterou budou dělat odborníci s komplexním rozhledem.

+1/0
29.8.2012 13:48

sangve

Re: Pěkné

Soukromé školy jsou žumpou, protože existují vedle škol státních. Pokud by byly VŠECHNY školy soukromé, tak ty největší žumpy brzy zkrachují

+1/0
29.8.2012 13:50

avlyslakecod

Re: Pěkné

jo takhle, takže zrušit státní školy, které jsopu ještě aspoň jakž takž k něčemu a nechat jenom ty soukromé Rv

+1/0
29.8.2012 13:54

Vladimír Škopek

Re: Pěkné

Stát nemůže ztratit dohled nad vzděláním. Pokud bude školství jen o penězích, pak podle mě jeho kvalita půjde dolů ještě mnohem rychleji. Nevyhrají ti nejkvalitnější, ale ti nejlevnější.

0/0
29.8.2012 13:54

avlyslakecod

Re: Pěkné

ale to řekněte těm nad náma

0/0
29.8.2012 13:58

sangve

Re: Pěkné

Starej komunistickej pohled na svět, stát se musí o všechno a o všechny  postarat...

Jenže milej zlatej, stát je dneska dobrej akorát k  tomu, že z něj lze vydojit spousta peněz do bank na kajmanskejch ostrovech

0/0
29.8.2012 14:02

obcanek

Re: Pěkné

a to je to, nad čím plesáš.

0/0
29.8.2012 14:06

sangve

Re: Pěkné

Neplasám, ale pokud bude stát soustřeďovat peníze na financování škoství, zdravotnictví, atd., vždycky to bude příjemný cíl pro spousta lidí, aby si z toho balíku urvala pro sebe. Pokud se takový balík peněz nebude vytvářet, nebude co ukrást.

0/0
29.8.2012 14:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.