Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boj o pomlčku i o Havla. Před 20 lety se definitivně stvrdil rozpad ČSFR

Psal se 26. srpen 1992. V brněnské vile Tugendhat se už poněkolikáté sešli tehdejší premiéři české a slovenské vlády. Václav Klaus a Vladimír Mečiar svým podpisem definitivně stvrdili smlouvu, která z České a Slovenské federativní republiky, jež se mimo jiné hádala třeba i o pomlčku, udělala dva samostatné státy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vlna hněvu

Největším Slovákem je L. Štúr

povedlo se mu neuvěřitelné, vymyslel slovenský jazyk a dal uvěřit, že skupina Slovanů, žijící v poměrně malé oblasti dnešního Slovenska je samostatný národ. Co na tom, že neexistuje jediný slovenský král, že historie slovenského státprávního celku vůbec žádná není a historie je vlastně spjatá buď s českými zeměmi nebo uherskem?

0/0
28.8.2012 9:52

Dienstbier_

Rozdiely sa prehlbuju

Po rozdeleni je jasne vidiet kto je lepsi a kto na koho doplacal. S Ceskom to ide dole vodou, so Slovenskom tym spravnym smerom.

Ti, ktori sa tu ohanaju nejakou historiou tak jednoducho nevedia prehltnut to, ze sme lepsi. Staci sa pozriet na realitu, chodim do Ceska a okrem Prahy a Brna a zapadnych Ciech je to v podstate len jedna velka hladova dolina.

Cesko uz vyrazne zaostava, je to raj korupcnikov, politicka bieda, sasek prezident. V podstate doteraz Cesko tazi z toho, ze sme boli spolocnym statom. Slovensko si po rozpade vsetko muselo dobudovat samo, nie ako Cesko, ktore sa komunizmu bolo vystavane. Ved Cesko na zaciatku minuleho storocia boli len luky. Aj za Uhrska bolo uzemie Slovenska priemyselnejsie a o rozvinutom polnohospodarstve ani nehovorim. Pocas druhej svetovej vojny bolo Cesko na tom ekonomicky o 80% horsie ako Slovensko.

+2/0
27.8.2012 16:37

Beham Bosky

Re: Rozdiely sa prehlbuju

Boze to je blabol. Na to vse jste prisel sam?

0/0
27.8.2012 17:15

closer

Re: Rozdiely sa prehlbuju

Máte pravdu, skoro ve všem. Jen jste zaměnil ČR za SR.

0/0
27.8.2012 18:23

Henri

Re: Rozdiely sa prehlbuju

To je ale blbosť! Keby si napísal, že Slovensko sa doťahuje na Česko a že sa mu darí lepšie, než za spoločného štátu, síce by ti neuverili, ale bolo by to bližšie k pravde. Korupcia kvitne v oboch krajinách a regionálne rozdiely sú na Slovensku väčšie. Takže rozdiely sa nie prehlbujú, ale znižujú. A to je dobre pre všetkých.

0/0
28.8.2012 9:08

dino_na_idnes

Re: Rozdiely sa prehlbuju

;-DR^ Jo jo, v Česku je skutečně vidět, jak to tu jde "dole vodou"... A chodí se na to dívat docela dost Slováků, kteří jsou z toho tak zdeptaní, že se až zapomínají vracet zpět. :-P

0/0
5.9.2012 0:20

Crossbar

Histore

Buďme sticha, my taky historii zrovna nemáme:D

+1/0
27.8.2012 15:50

zloděj s oranžovou šálou

Pokud by nedošlo k rozdělení Československa,

došlo by k občanské válce. Emoce byly již natolik vyhrocené, že nějaká jiná cesta nepřicházela v úvahu a nikdo by ji ani nechtěl slyšet.

+3/0
27.8.2012 12:45

To su ja

Slovensko je vyrobek

politiky po 1WW. Predtim to byly horni Uhry a nic vic. Nemaji dejiny ani napriklad schlechtu. Ale pracuji tezce na tom, aby si nejakou tu historii vyrobili, asi tak jak Katalanci ve Spanelsku, kteri si vzpomeli ze jsou uz davno vlastni stat.;-€

0/0
27.8.2012 12:41

Henri

Re: Slovensko je vyrobek

Možno to je len tým, že sa nechválime cudzími kráľmi, čo nám vládli. Vy si kľudne môžete považovať Habsburgovcov za Čechov. Aj Karl IV bol určite Čech ako poleno. Preto si ho Nemci v kvíze zvolili ako 2. najvplyvnejšieho Nemca stredoveku. Ja vám to neberiem. Každý malý národ sa snaží odlíšiť sa od svojho poručníka. Môžete si opäť ustanoviť po 700 rokoch české kráľovstvo a Václava I Pružinského ustanoviť za kráľa. Len namiesto buly by mal držať prepisovačku. ;-D

+3/0
27.8.2012 12:51

To su ja

Re: Slovensko je vyrobek

Ale neber to osobne. To je jen jeden dalsi fakt do diskuse. A deda s propisovacku at s ni pise Meciarovi, sou oba stejni.

0/0
27.8.2012 12:54

Henri

Re: Slovensko je vyrobek

To je zvláštne - ja mám doma Dejiny Slovenska od Dušana Kováča. Vážne rozmýšľam, či máš pravdu ty a my žiadne dejiny nemáme (asi sme vznikli fúziou zubnej pasty a celaskonu v Slovakofarme Hlohovec) alebo uznávaný historik Akadémie slovenských vied.

0/0
27.8.2012 13:02

To su ja

Re: Slovensko je vyrobek

No tak vidis, alespon mate dejiny od pana Kovaca. A nevedel jsem ze Slovaci byli vyrobeni ve Slovakofarma, y kdyz ten nazev te firmy to primo rika.

+1/0
27.8.2012 13:08

Henri

Re: Slovensko je vyrobek

A teraz to už vieš. ;-D

0/0
27.8.2012 13:10

To su ja

Re: Slovensko je vyrobek

R^ Neni dne, aby jsi se neco nepriucil.;-)

+1/0
27.8.2012 13:13

Vlna hněvu

Re: Slovensko je vyrobek

Tak Karel IV byl minimálně po matce Čechem. A Němec ? Otec Jan Lucemburský, to asi moc Němec nebyl co ?..Že on KArel IV byl spíš vlivným Němcem proto, že vládl říši římskoněmecké ?

0/0
27.8.2012 13:12

tenysáák

Re: Slovensko je vyrobek

to ten jánošík nikdy nepochopí

+1/0
27.8.2012 13:17

Henri

Re: Slovensko je vyrobek

V tej dobe sa ľudia nedefinovali ako Čech, Slovák, Nemec. Takéto delenie na národnosti sa začalo omnoho neskôr. Jeho matka sa asi narodila na území dnešných Čiech, tak ste si ju automaticky zaškatuľkovali ako Češku. V Prahe sa vtedy asi hovorilo nemecky a latinsky. A obyvateľstvo prichádzalo z Lotrinska, Durínska, Panónie, Bavorska a iných častí rôznych kráľovstiev a kniežaťstiev. A tak pre potomkov Bójov v Predlitavsku Palacký napísal klasickú rozprávku pre nabudenie národného povedomia ;-)

0/0
27.8.2012 13:24

tenysáák

Re: Slovensko je vyrobek

to možná bylo před kristem, ale po kristu ani náhodou

0/0
27.8.2012 13:31

Henri

Re: Slovensko je vyrobek

Ty máš miesto mozgu asi tenisák. Nemáš google.cz?

0/0
27.8.2012 13:35

To su ja

Re: Slovensko je vyrobek

Dal jsem do Googlu vyraz "Dejiny slovenstiny" a wikipedie mi rekla:

Tento článok potrebuje doplniť odkazy na ostatné články.

To je vse.

0/0
27.8.2012 13:38

tenysáák

Re: Slovensko je vyrobek

google mám.... ale asi jsou na slováky alergický či co... dějiny tam skoro žádný nemáte... na rozdíl od sámovy říše

+1/0
27.8.2012 14:37

Vlna hněvu

Re: Slovensko je vyrobek

prsoímtě, ty už se na tenkej led nepouštěj. Karel IV. založil v Praze mj. univerzitu a v době kdy se tam učilo v českém jazyce, tak na slovensku (...nebudu tě urážet aby ses nerozbrečel)

+1/0
27.8.2012 14:26

tenysáák

Re: Slovensko je vyrobek

honili ovce po kopcích?

+1/0
27.8.2012 14:35

byvalyvoliccssd3

Re: Slovensko je vyrobek

Ti civilizovanější. Ostatní lezli po stromech.

0/0
27.8.2012 18:06

Henri

Re: Slovensko je vyrobek

Karlovu univerzitu ani nespomínaj. Vieš vôbec, kedy tam vznikla česká katedra? V roku 1882. Dovtedy sa tam vyučovalo nemecky a latinsky. Je to aj na Wikipédii. Máš aj nejakú inú rozprávku, Vlna hnevu ;-)

0/0
28.8.2012 9:16

Vlna hněvu

Re: Slovensko je vyrobek

to už seš někde jinde...

http://www.studentpoint.cz/236-starsi-clanky/3534-univerzita-karlova-aneb-vratme-se-na-pocatek/

0/0
28.8.2012 9:45

Vlna hněvu

Tak jsme se od "Slováků" dozvěděli, že

jsme je po roce 1918 okradli o jejich fabriky a zničili jejich rozsáhlý průmysl...No, zdravýho rozumu moc nepobrali, to je asi taky ten problém, proč jde dnešní Slovenskoindie "dole kopcom" a současně dobrý argument, proč s nima už nemělo cenu dál žít v jednom státě a poslouchat furt ty kecy ;-)

+2/0
27.8.2012 12:33

Henri

Re: Tak jsme se od

To o krachu priemyslu na Slovensku po 1918 roku spojením s vyspelejšími českými krajinami si môžeš hocikde vygoogliť. Dám aspoň jeden link.

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4063

alebo

http://referaty.atlas.sk/vseobecne-humanitne/dejepis/17220/?print=1

V oblasti priemyslu sa spojili tiež veľmi rozdielne rozvinuté krajiny. Čechy a Morava disponovali veľmi rozvinutým priemyslom. Boli priemyselnou bázou Rakúskej ríše. Slovensko bolo v rámci Uhorska tiež relatívne vyspelé, ale úroveň západnej polovice štátu ani zďaleka nedosahovalo. V dvadsiatych rokov vzniklo na Slovensku 184 priemyselných podnikov so 7003 miestami pre robotníkov, ale zaniklo ich 167 s 13 386 pracovnými príležitosťami. Konkurencia vyspelejšieho priemyslu českých krajín viedla k odbúravaniu priemyslu na Slovensku s následným zvyšovaním počtu nezamestnaných a vysťahovalcov. Priepastné rozdiely existovali aj v ideovej oblasti.

0/0
27.8.2012 13:09

Vlna hněvu

Re: Tak jsme se od

Na Slovensku žádný průmysl, který by stál za řeč, nebyl, takže ani nemohl krachnout. Pokud jde o období po válce, došlo ke změnám v celé Evropě, poptávka se změnila, podobně jako se změnila poptávka po roce 38, 45 a 89.

0/0
27.8.2012 13:14

sojkal

Kdo za to může ?

Založení společného státu bylo správné, mnoho vojáků obou národností za ten stát padlo, ale když došlo k nějakým událostem / 1938, 1968, 1989 / tak, jak říkal K.Kryl "kamarát separát", nastolil odtržení. A dělal to tak dlouho, až se potkal u nás s garniturou politiků co to přijali.

0/0
27.8.2012 10:43

Vlna hněvu

Re: Kdo za to může ?

za rok 1938 Slováci nemůžou. To Češi je nechali osudu (resp. nemohli nic jiného dělat kromě sebevražedné války) a Hitler řekl Tisovi jasně, že buď je polkne Maďarsko nebo budou poslouchat...Samozřejmě se našlo spousta Hlinkovců a primitivů, kteří vyprovázeli naše četníky ze Slovenska blbýma řečma typu "čecha do mecha a mech do dunaja".

0/0
27.8.2012 11:01

Henri

Re: Kdo za to může ?

Česi a aj mnohí Slováci by si mali povinne prečítať úryvok z diplomovej práce Anny Šabatovej. Možno by vám konečne zaplo.

http://www.listy.cz/archiv.php?cislo=076&clanek=060703

0/0
27.8.2012 11:37

Vlna hněvu

Pokud jde o Slovensko

škoda že Štúr neposlechnul Kolára, který tvrdil, že Slováci nejsou samostaným národem a je nesmysl vyrábět pro ně nový jazyk. Tak či onak, to že štúrovčinou mluví i poslední východňárská rusínská obec je zásluhou Beneše a Masaryka. V rámci Uher by nedávalo smysl šířit štúrovčinu dál, než za okres Trenčín a Žilina. ;-)

0/0
27.8.2012 10:15

Henri

Re: Pokud jde o Slovensko

To je tiež jedna z blbých klišé a hlúpostí šíriacich sa v Čechách. Štúrovci si za základ slovenčiny nevybrali západoslovenské nárečie, ale stredoslovenské. Bez Slovákov by ste boli len región Rakúska a nezískali svoju štátnosť. A nás by si rozdelili Poliaci s Maďarmi. Bohužiaľ váš postoj najprv k Nemcom, Rusínom a potom k Slovákom ukázal, že nie ste schopní byť štátotvorní vo viacnárodnom štáte a keby ste administratívne nezlikvidovali Moravu, tak by ste sa nezniesli v ČR ani dnes s nikým odlišným. Preto od vás odpadli postupne všetky odlišné časti "vašej" republiky.

0/0
27.8.2012 11:25

Vlna hněvu

Re: Pokud jde o Slovensko

On je spíš problém to, že si nějaké nářečí vůbec "vybrali". Nezlob se na mě, ale jazyk se nevyrábí nad stolem v hospodě. Je to stejné, jako kdyby Brňáci svůj hantec patřičně ještě poměnili po deseti vypitých pivech a pak měli to štěstí, že by přišel silnější bratr a nechal je 70let tvrdit, že to je oficiální jazyk oficiálního národa a nechal ten hantec učit ve školách na území daleko od Brna a tvrdit, že všude tam žijou Brňáci.

+1/0
27.8.2012 12:13

Henri

Re: Pokud jde o Slovensko

Národ sa definuje hlavne podľa jednotného jazyka. V 1848 roku sa skrátka slovenská inteligencia dohodla, že je treba definovať jednotný jazyk pre celé územie, kde žili Slováci. To isté urobili Česi skôr. Tiež sa kodifikovalo nárečie z jednej oblasti, aby sa mohli robiť preklady kníh a tlač novín. Keby ste si vybrali brnenštinu, tak hovoríte brnenštinou. Museli si vybrať - to by bol pekný chaos mať 5 rôznych jazykových dialektov na jednom malom území. Jazyk sa nevyrába pod stolom v hospode, ale ten výber a diskusia v roku 1848 mohla v hospode kľudne prebiehať. Myslím, že prebiehala v Skalici. Kollár so svojou češtinou našťastie neuspel. To by sme zanikli tak ako moravský národ.

0/0
27.8.2012 12:39

Vlna hněvu

Re: Pokud jde o Slovensko

Nemohli byste zaniknout, protože jako národ jste nikdy neexistovali. To by mohli v Moskvě začít tvrdit, že nejsou stejní Rusi jako v Petrohradě, napsat v hospodě spisovnou moskevštinu a čekat až někdo silný jim pomůže udělat stát....Kolik si myslíš, že těch různých slovanských kmenů do Evropy přitáhlo ???..Slováci jsou ti samí, co žijou v Čechách a na Moravě, akorát po staletí je drželi u huby Uhrové a od Moravy oddělovaly Karpaty.

0/0
27.8.2012 13:19

Henri

Re: Pokud jde o Slovensko

Existujú popierači holocaustu, popierači existencie slovenského priemyslu, popierači SNP. Prečo by nemohli existovať popierači slovenského národa?

0/0
27.8.2012 13:30

Vlna hněvu

Re: Pokud jde o Slovensko

Ale kdeže, věřím, že jsme vám v roce 1918 ukradli i hokejové kluby ;-D

0/0
27.8.2012 14:27

Henri

Re: Pokud jde o Slovensko

Vlna hnevu - došli ti argumenty vo vlákne, čo? Aký je to pocit urobiť zo seba nevzdelaného hlupáka a kecálka priamo v diskusii? Ale ako šovinista si si to zaslúžil.

0/0
28.8.2012 9:20

Vlna hněvu

Re: Pokud jde o Slovensko

Otázka definice co je to vlastně národ. Jsou národ Brňáci, Valaši, Ostraváci, Jihočeši, lidé ze Slovácka ??? Asi se shodneme že ne, spíš patří do širší skupiny žijící v této oblasti. Nezlob se na mě, ale totéž jsou Slováci.

0/0
28.8.2012 9:49

ZAHORAN

Re: Pokud jde o Slovensko/V-HNEVU

..'po staleti je drzeli u huby Uhrove.. jako narod jste nikdy neexistovali' Vis VENOUSI byt bajkomluvne-      promin vykulenej  jako PSI JATRA  neparal bych se tolik se Slovakama, narod, ktery jste Vy Cesi          vskrisili jako toho Phoenixe. A kdyz jsme u tych UHRU jak-pak jste to s nimi Vy valeli? Nenamahej se hure nez za casu HONERE DE..

Chces dukaz-hazim ti to na placirku a GRATIS Venousku. Proc pak Frantisek Ladislav a dalsi Frantisek

litali z jedneho evropskyho dvorku do druhyho. Hej hosi kam mate NAMIRINO? Jednou k CAROVI a pak k

NAPOLIONOVI, ono to vice-mene pride na jedno-jak se rika v jadrne cestine: PESKY nebo ZA VOZEM. Jednou se tancil  DUPAK na plesu v nemecke Praze, druhy krat rozsoupnuti na MOULIN ROUGE s dodatkem KAN-KANU bez spodniho pradla. Ale spatky k Uhrum.. s temi jste si Venousi pred 1867, ale      specificky po nem az 1918..ANI NESKRTLI. Tak si hrej na svym kohoutim dvorku.

0/0
28.8.2012 0:43

Sladek

Re: Pokud jde o Slovensko

Musim s vami v urcitem smeru souhlasit.  Bez spojeni  se Slovaky bychom dale pokracovali ne jako regiony, ale jako po staleti korunni zeme neboli provincie Rakouska coz by dnes nebylo k zahozeni. 

  Madari by si vas stejne nemeli co delit s Polaky, protoze Horni Uhry byly Madarske a spise jste meli usilovat o samospravu.

  S ceskym zrusenim Moravy mate pravdu, je to ceska ostuda, kterou si vubec neuvedomuji.

0/0
27.8.2012 23:57

Henri

Re: Pokud jde o Slovensko

Vďaka aspoň za jeden triezvy názor. Škoda, že ich je a bolo tak málo.

0/0
28.8.2012 9:23

Vlna hněvu

ČSFR se oba národy až lehkomyslně vzdaly

jiné státy (Belgie, Velká Británie, Španělsko..) mají obdobné ba větší problémy s národy a přesto to dokážou ustát. Třeba Skoti mají v rámci VB poměrně rozsáhlou autonomii, vlastní fotbalovou reprezentaci, vlastní bankovky atd...Dokonce Skot nesnáší Angličana až za hrob, přesto mají stát společný...

0/0
27.8.2012 10:10

Henri

Re: ČSFR se oba národy až lehkomyslně vzdaly

Lenže Angličania vedia, že keby vzali Škótsku parlament a samosprávu, o Škótsko by prišli a už by neboli Veľká Británia. Wales je dnes už zdecimovaný ako Morava a Severné Írsko má pachuť protestantskej kolónie v katolíckom Írsku. Česi neboli schopní akceptovať ani Masarykom a Štefánikom dohodnutý názov republiky Česko-Slovensko. Pre Slovákov to malo symbolický význam - z toho názvu sa totižto jasne črtlalo, že neexistujú iba Czeko, ale aj Slováci. Ale boli ste sebeckí a namyslení. Keď bola vojna o spojovník (pomlčku) pre vás taká blbosť a nepodstatnosť, prečo ste ten starý dohodnutý názov nerešpektovali a neboli ochotný diskusie? My sme na diskusiu a splnenie sľubov z 1918 roku čakali 70rokov...... Pre nás to bolo veľmi dôležité a citlivé. Alebo sme sa mali po 70 rokoch premenovať na Slovenskočesko, kde žijú Slovako? Tam už pomlčka nebola :-) A Košice by boli novým hlavným mestom. To by sa východ začal rozvíjať. Vám by to isto nevadilo......

0/0
27.8.2012 11:35

Vlna hněvu

Re: ČSFR se oba národy až lehkomyslně vzdaly

možná si pod pojmem Slovák v roce 1918 představuješ dnešní Slovensko. Uvědom si jednu věc, když naše legie osvobodily Bratislavu, tak se naši vojáci hrozně divili, že je nikdo nevítá. Jak by taky ? Vždyť tehdejší Pozsony mělo 65tis obyvatel, z toho jen 5000 Slováků, zalezlých v díře a klepoucích se strachy co za pána je zase přišel ovládat. Zbytek obyvatel byli Němci, Maďaři a židé (většinou německy mluvící).

0/0
27.8.2012 12:17

Henri

Re: ČSFR se oba národy až lehkomyslně vzdaly

Nepredstavujem si to tak. Viem, že Prešporok bolo multietnické mesto s prevahou Nemcov. Ale to bolo aj Brno, Jihlava, Praha, Cheb, Liberec (95% Nemcov), atď. Slováci tam žili v menšine a veľa sa ich z praktického dôvodu hlásila k maďarskej národnosti. V Aši po odsune Nemcov žilo 60% Slovákov - a ku komu sa dnes hlásia? Samozrejme k českej národnosti. Je to prirodzený asimilačný vývoj.

0/0
27.8.2012 12:45

Vlna hněvu

Re: ČSFR se oba národy až lehkomyslně vzdaly

Tak Aš zrovna není hlavním městem Česka. Do vyklizených obcí se po válce umisťovali Slováci, Rusíni, Volyňáci, Řekové a další.. Prostě nebyli lidi.

0/0
27.8.2012 13:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.