Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školy kvůli penězům slučují třídy, učitelé musí zvládnout i 34 dětí

Někteří učitelé budou mít od nového školního roku ve třídě až 34 dětí. Mnohé základní školy totiž kvůli napjatým rozpočtům musí slučovat třídy. Pedagogové upozorňují, že tím utrpí kvalita výuky, protože budou mít na každého žáka méně času.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

orwelg

učitelé už nebudou muset mít VŠ

V současnosti platí stále kvalifikační předpoklad pro učitele VŠ, i když do roku 2014 platí zároveň přechodné období pro zahájení studia. Od 1. 1 . 2015 by všichni učitelé bez VŠ měli skončit na ÚP. Jenže za 18 tisíc to nikdo s VŠ dělat nebude a tak tato vláda v tichosti připravuje zrušení tohoto předpokladu. Vaše děti pak bude moci učit vyučený prodavač s maturitní nástavbou - což už se dnes někde děje - mělo to však být dočasné a bude to navždy:-/!!

0/0
26.8.2012 17:09

mamina2

Re: učitelé už nebudou muset mít VŠ

Vzhkedem k tomu, že učitelů je přebytek, tak toorpavdu nehrozí.

0/0
27.8.2012 9:53

bar.bu.do

Re: učitelé už nebudou muset mít VŠ

... v Praze je takový přebytek, že tu učí jen důchodci a studentky ...

0/0
27.8.2012 11:33

mamina2

Re: učitelé už nebudou muset mít VŠ

Praha je možná výjimka, i když ani tady moc nevěřím, že ve všech aprobacích. Známá vysokoškolačka s dobrou znalostí angličtiny a španělštiny dost spoléhala na to, že se určitě chytí jako učitelka jazyků na ZŠ i bez pedagogicého vzdělání. Nechytla. Mimo Prahy je docela problém sehnat učitelské místo i pro kvalifiovaného učitele. Snad s výjimkou aprobace angličtina nebo fyzika.

0/0
27.8.2012 11:38

tenysáák

no, někdy bych si troufnul pochybovat

že do škol chodí děti:-P

0/0
25.8.2012 12:41

Huffnagellův duch

Tohle slučování bude hrozně výživné

pro učitele třeba v Krupce...

Už delší dobu tvrdím, že bych dělal všechna povolání, jen ne toto...

0/0
25.8.2012 9:47

Lumpíí i po banánu 9

no a proto je potřeba více podpořit soukromé

školství. Mám kluka na soukromém víceletém gymplu a jsem spokojena

0/0
24.8.2012 22:22

Vlada_07

Re: no a proto je potřeba více podpořit soukromé

To myslíte soukromou školu, která dále bere veřejné peníze ? To ovšem pak žádná soukromá škola není..

0/0
25.8.2012 0:04

Lumpíí i po banánu 9

Re: no a proto je potřeba více podpořit soukromé

nicméně se tam platí školné a třídy nejdou přeplněné. ;-)

0/0
25.8.2012 6:47

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: no a proto je potřeba více podpořit soukromé

Nicméně stejně dostává dotace od státu. Dejte si ho na OPRAVDOVOU soukromou školu. Že na to nemáte? To není možná. A jen tak na okraj. Soukromé školy v naší republice mají takový punc, že dát tam dítě znamená, aby nic neumělo. :-P

0/0
25.8.2012 8:11

Šárka 3

Re: no a proto je potřeba více podpořit soukromé

Představte si, že jsou rodiny, co na soukromé školy nemají. Věřila byste tomu, vážená?

+3/0
25.8.2012 9:33

Dunja

Re: no a proto je potřeba více podpořit soukromé

Přesně tak, navíc to, že je škola soukromá a má malý počet dětí ve třídě nevypovídá nutně o její kvalitě, ale častěji o výši příjmu dotyčných rodin. Ani soukromá škola zvláště v českých či východoevropských podmínkách neznamená vyšší úroveň vzdělanosti dotyčných rodičů. Pokud bude soukromá škola kvalitní, tak i ti chudší budou škudlit, aby své dítě do ní dostali, a posléze nutit své dítě, aby bylo nejlepší a získalo nějaké finanční úlevy. Jenže u nás všeobecně jen málo rodičů tlačí na děti, aby byly těmi nejlepšími. Stačí když proleze a doleze až k maturitě a konec konců, pak se vždycky upíchne do nějakého méně zajímavého oboru na VŠ, kam se lidé dobrovolně neženou.

+1/0
25.8.2012 17:13

Vlada_07

Re: no a proto je potřeba více podpořit soukromé

Školné je sice indikátor, že by mohlo jít o soukromou školu. Ale co ty veřejné peníze ? Ty mi nějak nepasují. Mimochodem v ČR je úroveň soukromých škol ještě daleko horší než u veřejných. Možná je ta Vaše výjimkou.

+1/0
25.8.2012 10:02

taktaktak

Za bývalého

Za bývalého režimu stav zcela běžný i do 36 žáku.Znalosti přitom byly větší a kvalitnější.Zkoušky jakékoliv se nedělaly podle znalosti žáků a jiných,ale pro opravdové ověření znalostí.Také proto se studium na mnohých středních školách rovnalo znalostem na vysokých školách na západě.Neměli jsme to lehké a jednoduché jak mnozí tvrdí.A i disidenti v rozporu s jejich tvrzením mohli studovat když všichni tzv tehdejší disidenti a utlačování mají tituly a to ještě s tehdejší doby.Jak to je tedy možné?Budu určitě opět považován za levičáka pro pravdu.Ti co neznají a nepamatují se zeptejte rodičů!

+6/0
24.8.2012 20:34

zorro_rojo

Re: Za bývalého

Vcelku s vami souhlasim. Ve tride nas bylo 32 a nemam pocit, ze by me na zakladce nic nenaucili - a ze jsem rozhodne nebyl zadny sprt.

Az na jedno.. Nevim kdo vsechno byl nebo nebyl disident, prijde mi to ze je to s nimi jako s partyzany - kdo se sel vykadit do lesa, byl po valce odbojar..  ale treba ja nemel sanci se dostat ani na ucebni obor s maturitou. Dle vyjadreni reditele skoly, "kluk z takovy rodiny prece nemuze jit na skolu! Kdyz, tak jedine vojenskou."

(deda "sedel" v Jachymove)

+3/0
24.8.2012 23:07

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Tak seš lampasák.

;-D

0/0
25.8.2012 8:14

zorro_rojo

Re: Tak seš lampasák.

Nejsem. Ale uznavam, ze bych na tom byl dneska (i tehdy) asi lip. :]

Jen bych se holt musel naucit lezt do tech spravnych zadeli.

+1/0
25.8.2012 13:59

taktaktak

Re: Za bývalého

Vse záleželo nalidech a dál záleži.Byli a jsou lidé normální,aktivní a horliví.Tyto typy lidí jsou do dnes.Nejhorší je třetí skupina,která za každého režimu udělá zlo.Vidíte mohl jste dělat vojenskou školu a to byly přeci prestižní školy.Tam se málo kdo dostal!Aspoň pár mých známých v té době neuspěli až pak na vojně a to na poddůstojnickou školu.Tehdy už měli vojáci větší příjmy i jako horníci natož dnes jak se píše.

0/0
25.8.2012 12:35

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: Za bývalého

Taky jsem chodila do třídy o 36 žácích. I na střední. Ovšem tam byla naše třída na 80 % předmětů půlena, protože třeba jazyky se nedají učit ve třídě o tolika žácích. A pamatuji se, jak po revoluci byli komouši kritizováni za přeplněnost tříd, jak se tehdejší politici bili v prsa, že oni zařídí, aby výuka byla kvalitní, aby nebyly přeplněné třídy.... a po více než 20ti letech? Vše se vrací do starých kolejí. Přišlo se na to, že firemní školky nejsou od věci, taktéž služební byty a že budeme muset narvat 40 žáků do třídy.... ;-);-D

0/0
25.8.2012 8:13

taktaktak

Re: Za bývalého

Už i Lenin říkal,že ne vše co je kapitalistické j špatné a je nutno si z toho vzít vzor a přijímat to.To se mnohým v te době nelíbilo a tvrdě tuto filozofii potlačovali.

0/0
25.8.2012 12:39

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Re: Za bývalého

Ale ono je to opačně. To co se PO socialismu kritizovalo se teď s velkou slávou opět zavádí. ;-);-D

0/0
25.8.2012 16:52

taktaktak

Re: Za bývalého

Myslím si,že u nás byl docela slušně propracovan systém zaměstnanosti.Lidé nebyli tak hloupí a liní jak mnozí pisatelé se snaží mou generaci zesměšnit a ponížit.Vždyť v té době byl a naše životní úroveň nejvyšší v RVHP a i Rakousko nám závidělo.Měli jsme mnoho známých v te době.Naopak pokud se mnozí lidé po r.89 dostali do rakouských podniků tak byli i pod fyzickou pohrůžkou tlačeni k nižším výkonům.Teď už možná mnozi chápou proč.Byly chyby ano,ale zase tak velké ne!Mnozí,aby měli klid nebo se zviditelněli tak raději haní tehdejší systém.Pokud jsem měl možnost mluvit po r.89 s lidmi tehdejšího západu tak se nám mnozi divili,že jsme si dobrovolně nechali vzít jistoty.Pokud jsem se ptal proč neodešli tak mi vysvětlili,že se těžkou loučí s rodinou,domovinou a řečí.

0/0
25.8.2012 17:01

azazzelo

Re: Za bývalého

Nesouhlasím s Vámi. V době, kterou popisujete jsme usilovali o soběstačnost. Dělalo se mnoho zbytečné práce. Udržovala se výroba na technologiích ze 30. let 20. století. Cenili se praktici. Tomu odpovídalo vzdělání, méně VŠ a více OŠ. (SŠ skutečně odpovídali VŠ na západě.) To nás ale celkově poslalo do kytek při srovnání s vyspělým světem.

Kdo chce udržet krok, musí mít technologie z 21. století, které jsou čím dál tím víc určeny pro "cvičené opice". Není podstatné rozumět principu, ale umět je dokonale použít. Praktici s fištrónem již patří do starého železa. Dnes se cení smysl pro byznys a pragmatické rozhodování. Což vyžaduje změnu vzdělání. Osobně velmi závidím současné mladé generaci: jaký význam dostala znalost jazyků, jak se otevíráme světu a dostáváme nejaktuálnější informační zdroje, jak padají hranice. Vcelku klíčový je pro nás americký trh, Asie či Čína. Jsem optimista, Češi se ve světě neztratí. Ale vzdělání získané za Husáka dnes považuji za zcela nedostatečné a mylné.

0/0
25.8.2012 10:19

Vlada_07

Re: Za bývalého

Dovolím si nesouhlasit. Kavlitní technici ze středních škol jsou žádaní i dnes, protože jejich nástupci ( ti, kteří by ovládali jazyky a moderní technologie a ještě přitom používali logiku)  prostě nejsou na trhu. Člověk s fištronem že patří do starého železa? Jak je pak možné, že právě tito lidi jsou velmi dobře ohodnoceni kdekoliv - používají totiž mozek, selský rozum, mají neuvěřitelné zkušenosti, problém řešili už tisíckrát....

Mladé generaci je sice možno závidět možnosti, které ovšem jsou zhusta nevyužity. Možná by se dalo říci v mnoha případech jsou ty možnosti úplně ingorovány. Znalost jazyků sice teroeticky dostává zelenou, ale v ČR to neplatí - maturitní zkouška z jazyka je mizérie na úrovni lámané angličtiny . Já jsem svoje vzdělání ( jednu z VŠ) absolvoval v roce 1982 a nemám rozhodně pocit, že  by mne moji američtí a západoevropsští kolegové převyšovali. Spíš naopak. Jen ty jazyky jsem se musel doučit

+2/0
25.8.2012 16:58

azazzelo

Re: Za bývalého

Abychom se nedohadovali v nedorozumění, uvažuji třeba Den D - doupě na ČT. Tam je to krásně vidět. Geniální nápad není všechno. Geniální bude až v okamžiku, kdy bude uveden do života a vydělávat peníze. Kolik praktiků s nápady má v doupěti zcela nepraktický postoj k jejich realizaci, přímo životní tragédie. A kolik lidí překvapí tím, jak to mají v hlavě srovnané a jak cíleně projekty řeší. Uvažuji tedy tyto přidané schopnosti, ke kterým nám socialismus žádné vzdělání neposkytoval.

Také mě napadá povzdech jednoho majitele firmy. Sežene desítky analytiků, kteří moudře meditují nad problémem. Nesežene jediného "praktika", který by převzal odpovědnost a projekty úspěšně uváděl do života. Myslím, že uvažoval ty samé schopnosti.

Jinak jsem kdysi zažil diskusi na téma výuka spojovací techniky. Vyučený byl praktik se znalostí technologie. SŠ byl nepraktický teoretik na nic, vhodný jen pro VŠ. Dnes všichni dělají u operátorů. Kdo měl snazší přechod na nové technologie po 89.? Sázím na ty SŠ-VŠ.

0/0
25.8.2012 19:57

Vlada_07

Re: Za bývalého

Den D - nemám už nějakou dobu českou televizi, takže netuším, co to je za pořad. Takže jsem zrovna Vámi popisovaný případ neměl na mysli.

S poslední větou samozřejmě souhlasím.

0/0
26.8.2012 14:13

azazzelo

Re: Za bývalého

Den D je na webu ČT. Můžete se na pár dílů podívat (koukám, licence je vždy tak na 2 měsíce pak je díl nedostupný). Je zvolena skupina investorů, co mají již něco za sebou a před ně přichází podnikatelé - podnikavci - vynálezci s nápady a nabízejí spoluúčast na investici. Nevím jak moc je to hrané a vybírané předem pro diváky, ale pořad je to zajímavý. (V minulé řadě tam seděl jako investor třeba populární Okamura, a dost často střílel vedle.) V zásadě jde o to, představit podnikatelský nápad jako výhodnou investici. Pro mnohé "vynálezce" je to vcelku neřešitelné a jsou patřičně "zesměšněni" a "prohozeni oknem". Dobrá zábava i poučení o byznysu.

Posledně tam třeba totálně pohořel Čechoameričan, co nabízel individuální servis pro turisty v US místo služeb klasické cestovky. Mluvil úplně z cesty a jen vařil z vody: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10318881162-den-d-iv/311292320260012/video/

0/0
26.8.2012 21:08

carandache

Kázeň ve třídě

Ačkoliv jsou tělesné tresty ve školách zakázány od roku 1870, učitelé v 70. a 80. letech to většinou dokázali obejít. Jeden příklad za všechny: třídní ve 3.tř. na základce nás trestala za rušení výuky v matem., češtině apod. v tělocviku. Dřepema, sklapovačkama apod. A vždy nám řekla, že když budeme dělat kravál a vyrušovat, tak to slíznem v těláku. Ze začátku jsme byli z tělocviku tak odrovnaní, že jsme nemohli ani sednout na židli a když jsme to rozchodili, tak znovu. Takže jsme si to příště rozmysleli. Jestli vyrušovat nebo být "zmrzačeni" tělákem. Ve třídě nás tenkrát bylo 36.

+2/0
24.8.2012 19:38

Gaius

MŠMT je k ničemu, naše školství na dně

Problém našeho školství je naprostý chaos a MŠMT mlčky přihlíží. Učitelé nemají respekt, protože jim nikdo neřekne, jak trestat žáky a jak si vynutit poslušnost. Kvalitní učebnice prakticky chybí, nikdo je nevydává, protože nejsou peníze na nákup. Místo toho vyhazuje peníze MŠMT na nákup dotykových tabulí, pro které ovšem nesjou nakoupeny programy, které mají vyrobit ve svém volném čase učitelé, místo aby se věnovali přípravě na výuku a pod. Prostě Kocourkov. Na VŠ přicházejí část studentů pologramotných, přestože mají maturitu. Škoda slov.

+3/0
24.8.2012 19:37

Zná ho někdo? Ne? Pak je to on!

Naprosto výstižně řečeno.

K těm programům na tabule. Když už je učitelé vyplodí, tak na ministerstvu je schvaluje dvacetiletý odborník, který bazíruje na tom, aby byly uvedeny zejména zdroje, odkud učitelé čerpali informace. ;-D

0/0
25.8.2012 8:16

Vlada_07

Re: MŠMT je k ničemu, naše školství na dně

Příklad - o místo se hlásí vysokoškolák, čerstvý absolvent . Otázka na Ohmův zákon či Pythagorovu větu vyvolá vytřeštěný zrak, o fyzice  neví nic, na nějaké tření se raději vůbec už nikdo neptá. A chtěl by pracovat ve vývoji v automobilovém průmyslu. Je to vůbec možné? Ale odvahu má za tři .. jenomže nepodloženou skutečným vzděláním. A ještě sekne čtyři pravopisné chyby ve vlastním CV.

+2/0
25.8.2012 17:02

Kandydat_na_prasydenta

V takové třídě stačí jeden cigoš...

a můžete to zabalit...

+3/0
24.8.2012 19:33

medvidek ada

nelze srovnávat

Nelze srovnávat ani dobu, kdy měli kantoři 70 dětí (za Komenského) ve třídě a ani dobu totalitní, kdy bylo 40 dětí ve třídě. Ono totiž jde o více věcí : v době totality chodily do ZŠ pouze děti z běžným intelektem, dnes mohou do ZŠ chodit děti i s lehkou mentální retardací, tělesně postižené děti (pokud mají v pořádku intelekt), máme děti s ADHD, autisty atd. atd. ve chvíli, kdy máte ve třídě 30 dětí a více si nedovedu představit!!!!!!! práci s dětmi, které poněkud vybočují z normy (viz výše) a k jejichž vzdělávání v běžných školách jim zaručuje Úmluva, kterou ČR ratifikovala.....takže kdo nezná problematiku, neměl by psát plky......pracuji ve školství 15 let, osobně si nedovedu představit 35 dětí ve třídě!!!!!!!!!!!!to je učitel po 2 měsících na mašli!!!!!

+3/0
24.8.2012 19:20

rqmark

Re: nelze srovnávat

A já myslel, že to je tady volná diskuze. Aha, tak ono to je jen pro pracovníky ve školství. Jo, tak to už chápu ten počet nešťastníků - diskutérů ;-)

0/0
24.8.2012 19:30

dis

Re: nelze srovnávat

A na to, že by to tu podle vás mělo být jen pro diskusi pedagogů, jste přišel jak?

0/0
24.8.2012 19:33

rqmark

Re: nelze srovnávat

hádej. Můžeš dvakrát ;-)

0/0
24.8.2012 20:02

E.T.volatdomu

záleží na žácích

Učila jsem třídu s 25 žáky a byla velmi ukázněná, žáci spolupracovali a velmi dobře se tam učilo; pak jsem učila jinou třídu, kde bylo dětí méně než 20 a k učení jsem se pomalu nedostala, protože jsem řešila, že jeden má v uších sluchátka, druhý si hraje s mobilem, třetí leží na lavici, atd. Takže mi v důsledku přišlo, že v té druhé třídě je dětí více. Ale nechci ani domýšlet, kdyby takových dětí, jako v té druhé třídě, bylo místo 20 34! A také souhlasím s některými zdejšími názory - základní škola přece není VŠ, kde jeden přednášející mluví před třeba stovkou studentů. Pořád se kladou požadavky na kreativní výuku a nové metody, ale když není zájem ze strany žáků a hlavně rodičů, tak je veškerá snaha učitele opravdu zbytečná. :-(

+3/0
24.8.2012 19:17

Huffnagellův duch

Re: záleží na žácích

R^

0/0
25.8.2012 9:50

Kidkid

Můj dědeček byl venkovský učitel

a učil ve vesnicích, kdy v jedné třídě byly děti 1. až 3. ročníku a nekde až 5. ročníku. Učil za RU a pak ze 1. republiky a v roce 1938 šel do penze jako ředitel pětitřídní školy.

Za RU byly tělesné tresty dovoleny a stalo se mu toto: žák - syn největšího sedláka ve vsi zlobil a dostal rákoskou. Žák přišel domů a řekl otci, že dostal výprask neoprávněně. Jeho otec se umyl, převlékl do nedělních šatů a šel vynadat učiteli za seřezání svého syna. Dědeček otci vysvětlil jak jeho syn zlobil a za co dostal a oprávněně. V otci vzkypěl hněv, že mu kluk lhal a navíc to převlékání ve všední den. Jak dorazil domů, tak seřezal syna opratěmi a pořádně. Druhý den seřezaný žák přišel do školy a dostal výprask rákoskou od dědečka za to, že lhal svému otci.

A tento pán, už dospělý navštívil dědečka a nezdálo se že by byl nějak flustrovaný. Tak když to šlo tehdy, proč by to nešlo dneska?

0/0
24.8.2012 19:02

rqmark

Vážení kolegové učitelé

proč se tak podceňujete!! Dnešní systém školství jehož jste přímými účastníky je zajisté na daleko kvalitnější úrovni, k dispozici máte pokročilé technologie jako internet, výpočetní techniku apod. které vaši práci zkvalitňují a zároveň usnadňují. Spousta z nás prošla školstvím, kdy bylo běžně 35 dětí ve třídě a nijak nás to nepoznamenalo. Berte to tak, že Vám zbude více volného času, když bude těch tříd méně  ;-)

0/0
24.8.2012 18:59

Vinia

Re: Vážení kolegové učitelé

Á to tu chybělo .... rádoby vtipný teoretik.

+2/0
24.8.2012 19:03

rqmark

Re: Vážení kolegové učitelé

Moc si to berete osobně ;-)

0/0
24.8.2012 19:13

Vinia

Re: Vážení kolegové učitelé

Jestli Vy tuto diskusi vážně neberete, možná raději diskutujte na Blesku.

0/0
24.8.2012 19:27

rqmark

Re: Vážení kolegové učitelé

Podívejte, já nejsem nijak zaintersován ve školství. To je zároveň nevýhoda - do problému opravdu tolik nevidím, no ale zároveň mám zase jistý odstup. Rád si počtu názory jiných, proto zde diskutuji. Je možné, že si názor poopravím, ale je možné, že se v něm utvrdím. Na druhou stranu ať diskutuji na stránkách Idnesu či vámi navrovaném Blesku, tak to pořád beru s nadsázkou, což jaksi anonymní diskuze vyžadují...

0/0
24.8.2012 19:39

rqmark

Re: Vážení kolegové učitelé

Tak by zajímalo - jsteli praktikující učitel - kolik dětí budete mít ve třídě Vy?

0/0
24.8.2012 19:16

Vinia

Re: Vážení kolegové učitelé

Jsem praktikující, naštěstí učím jen polovinu třídy, tj. 15 - 19 žáků a přesto vím, že když nechtějí žáci, tak je stejně nic nenaučíte.

0/0
24.8.2012 19:26

IVANA FAK

božíčku, 34 dětí

to dřv bylo normální

0/0
24.8.2012 18:04

136N

Re: božíčku, 34 dětí

Prý se nemohou individuálně potom věnovat každému děcku . No jako vtip bych bral . Nás bylo pokud pamatujem  s kamrády ve třídě 36 a bylo to normální , nikdo se nad tím nepozastavoval . A to individuální věnování se dětem slyším od vnoučat jaké je .

+4/0
24.8.2012 18:21

Norean

Re: božíčku, 34 dětí

Také se v takovém počtu nikomu individuálně věnovat nedá!

0/0
24.8.2012 18:25

zabam

Nás bylo také ve třídě 36 žáků

ovšem tehdy byla jiná morálka a když některý darebák dostal ve škole rákoskou nebo pohlavek tak se k tomu doma nepřiznal aby nedostal ještě přidáno!

:-):-):-):-):-):-):-):-)

+4/0
24.8.2012 18:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.